پارتیزان نیوز
🇮🇱 تایمز اسقاط : 🔻بیانیه لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل پس از آن بیان شد که گالانت، وزیر دفاع گفت
🇮🇱❌🇺🇸 لاپید، رهبر اپوزیسیون اسقاط :
روابط با آمریکا در حال فروپاشی است
@partisanplus
16.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❎ غرق شدن اسرائیل در باتلاق رفح
❎ شکست تاکتیکی و استراتژیک اسرائیل و آمریکا در غرب آسیا...
❎ مهمان برنامه:
▪️قیس قریشی، تحلیلگر سیاسی
maziarshakouri
@partisanplus
پارتیزان نیوز
شیعیان کشمیر #مکتب_اهلبیت
کشمیر در شمال شبهقاره هند و در دامنه کوههای هیمالیا است و تا پیش از استقلال پاکستان، امیرنشینی تحت حمایت بریتانیا بود. در ۱۹۴۷ بعد از اینکه مهاراجه کشمیر از پیوستن به پاکستان خودداری کرد، اختلاف بر سر مالکیت کشمیر به درگیریهای دامنهداری بین دولت هند و پاکستان انجامید.
در حال حاضر کشمیر از سه منطقه تشکیل شده است که منطقه شمالشرقی در اختیار چین، شمال غربی در اختیار پاکستان و مناطق دیگر نیز در اختیار هند قرار دارد. کشمیر سرچشمه بسیاری از مهمترین رودخانه های شبه قاره هند است. کشمیر به دلیل زیبایی خداداد بسیار به بهشت گمشده شهرت دارد، بهشتی که بر اثر جنایات و کشتار دولت هند به بهشت زخم خورده معروف شده است
امار دقیقی از جمعیت کشمیر وجود ندارد اما حدودا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر تخمین زده میشود
مردم کشمیر فرهنگ بسیار جداگانه دارند و از لحاظ فرهنگی کاملا با هندو های هند و پنجابی ها پاکستان متفاوت هستند و از لحاظ نژاد هستند و تبار آریایی دارند و از لحاظ پوشش و فرهنگ و زبان نیز ریشه آریایی دارند. ساختارار اجتماعی بر پایه خانواده است و شبکه خویشاوندی گسترده تری دارند
در اوایل قرن هشتم هجری کاروان یکی از عرفا به نام میرسیدعلی همدانی با جمعی از سادات و عرفا راهی کشمیر شد و سادات و علمای شیعه به ترویج دین اسلام در آن سرزمین پرداختند. ازجمله این علما و سادات، دینعلیشاه و میرسیدحامد حسین موسوی جد چهارم و پنجم امام خمینیاند که مزارشان زیارتگاه مردم مسلمان کشمیر است. در واقع حضور شیعیان در این منطقه عامل اسلام آوردن و به تبع آن تشیع مردم کشمیر است. گسترش تشیع با تأسیس سلسله چکها در کشمیر به اوج خود رسید. بعد از چکها با اینکه شیعیان تا امروز از قدرت سیاسی به دور بودهاند، همچنان به حیات اجتماعی خود در کشمیر ادامه دادهاند. امروزه شهرهای کارگیل، سرینگر، بدگام و دره کشمیر در بخش کشمیر تحت نظارت هند و مناطق بلتستان و گلگت در کشمیر تحت نظارت پاکستان، ازجمله مراکز مهم تشیع در کشمیر به شمار میآیند.
اغلب جمعیت این منطقه مسلمان هستند. و از بین مسلمانان تقریبا ۲ میلیون نفر از آنان شیعهاند و از بین شیعیان، شیعیان وادی کشمیر (دره کشمیر) دوازده امامیاند. در منطقه کارگل هم شیعیان دوازده امامی زندگی میکنند. در منطقهای به نام نوبرا جمعیتی از نوربخشیها زندگی میکنند و شماری از شیعیان اسماعیلی نیز در منطقه گلگت حضور دارند.
در کشمیر عزاداری امام حسین(ع) را به نحو احسن احیا میکنند. از اول محرم تا اربعین، بلکه تا اواخر ماه صفر این مجالس عزاداری با شکوه برگزار میشود.
در این کشور، شیعیان و اهل سنت به راحتی در اجتماعات یکدیگر شرکت میکنند و حتی پشت سر یکدیگر نماز میگذارند. به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فضا به طور کلی در کشمیر (هند) متحول شده و در نتیجه آن شیعیان و اهل سنت بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شدند. زمانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولان جمهوری اسلامی ایران به کشمیر سفر کردند بیشتر برنامه ها در مراکز اهل سنت برگزار شد و در اجتماعات و در برنامهها اهل سنت بیش از شیعیان شرکت میکردند.
مهم ترین پتانسیل کشمیر که سبب اهمیت این منطقه از نگاه ما و دشمنان است؛ نفوذ انقلاب اسلامی و محبوبیت امام خمینی (ره) در این منطقه است. نفوذ انقلاب به ویژه در منطقه کارگیل بیشتر از سایر مناطق به چشم میخورد. در تمام ورودیهای محلههای شیعی، عکس امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای و آرم جمهوری اسلامی قرار دارد. مردم این شهر هر ساله پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن میگیرند و همچنین در برگزاری مراسم رحلت امام خمینی (ره) و برگزاری راهپیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن مشارکت دارند. کشمیریان در بسیاری از امور تلاش کردهاند از امام خمینی(ره) متابعت نمایند؛ برای مثال زمانی که امام خمینی(ره) به دلیل اوضاع نامساعد و رفتار غیرانسانی عربستان، از رفتن حجاج ایرانی به حج ممانعت نمودند، مردم کشمیر هم از ایشان متابعت کرده و به حج پرهیز نرفتند. همچنین در کشمیر برای اولین بار با حکم امام خمینی نماز جمعه برگزار شد.
#مکتب_اهلبیت
@partisanplus
پارتیزان نیوز
کشمیر در شمال شبهقاره هند و در دامنه کوههای هیمالیا است و تا پیش از استقلال پاکستان، امیرنشینی تحت
شیعیان در کشمیر تحت نظارت هندوستان، با بیتوجهی دولت روبرویند. برخی نیز هندوها را به تفرقه افکنی بین شیعیان و سنیهای هندوستان متهم میکنند. مجموع این عوامل باعث انزوای شیعیان کشمیر شده است؛ به شکلی که مشارکت شیعیان در امور سیاسی اندک است و وضع مطلوبی به لحاظ اقتصادی ندارند.
شیعیان کشمیر کانال تلویزیونی خصوصی و حتی یک سایت اینترنتی فعال ندارند تا بتوانند مستقلاً به فعالیت فرهنگی بپردازند
حسینیهها، مساجد و مقابر علما از مراکز فرهنگی شیعیان است که آیینهای شیعی در آن برگزار میشود. از جمله حسینیههای تاریخی کشمیر میتوان به حسینیه زدی بل، حسینیه حسن آباد، حسینیه بدگام و حسینیه احمد پوره اشاره کرد. برخی از خانقاهها نیز در کشمیر مورد توجه شیعیان است که از آن میان میتوان به خانقاه سید محمد مدنی، خانقاه میر شمس الدین عراقی، خانقاه حسن آباد و خانقاه بابا خلیل الله اشاره کرد. بسیاری از این بناها در زمان سلسله چک ساخته شده است.
در کشمیر همچنین برخی موسسات فرهنگی شیعی فعالیت دارند که از میان آنان میتوان به تنظیم المکاتب اشاره کرد که ساماندهی مدارس شیعی را بر عهده دارد. اداره ابوالفضل عباس و اداره نشر علوم اهل بیت نیز از دیگر موسسات فرهنگی شیعی در کشمیر است.
رابطه بین ایران و کشمیر به دوره قبل از اسلام باز میگردد؛ اما ورود میر سید علی همدانی روحانی بزرگ ایرانی و مبلغ اسلام در این منطقه، تأثیر عمیقی را بر همه ابعاد زندگی در کشمیر بر جای گذاشت. پیش و پس از ورود اسلام به این منطقه، کشمیر روابط فرهنگی و تاریخی بسیار نزدیکی با ایرانیان داشته است. نفوذ فرهنگ و تمدن فارسی در کشمیر بهگونه است که کشمیر را ایران صغیر میخوانند. نفوذ زبان و ادبیات فارسی به دره پهناور جامو و کشمیر همزمان با گسترش دین اسلام در آن نواحی به طور خاص آغاز شده است. نه تنها زبان و مذهب بلکه انواع هنر، صنعت، آشپزی ، ادبیات و جشن نیز از ایران به کشمیر انتقال یافته است.
در اواخر قرن نوزدهم و به ویژه با آغاز قرن بیستم میلادی، شیعیان کشمیر در اثر اختلافی از درون به دو گروه قدیم و جدید تقسیم گردیدند. در نتیجه، تمام موقوفات مانند اماکن مذهبی و حسینیه ها بین خودشان تقسیم کردند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نماینده ویژه ای از طرف امام خمینی به کشمیر اعزام شد. وی تمام علما را در مسجد حاجی عید شهر علمگری جمع و پیام ویژه امام خمینی(ره) را مبنی بر اتحاد و کنار گذاشتن گروه گرایی ابلاغ کرد. وی گفت: «امام خمینی(ره) محبت خاصی نسبت به کشمیر دارند.» در سال ۱۹۹۱ روحانیان حامی جنبش آزادی بخش کشمیر، «نهضت اسلامیکشمیر» را تشکیل دادند. این نهضت مورد حمایت معنوی جمهوری اسلامی ایران بود. نهضت پس از مدتی مجلس علمای کشمیر را بنیانگذاری کرد. البته با گذشت زمان، معضل یاد شده به رغم اظهار تأسف جمله شیعیان و رهبران مذهبی همچنان پابرجاست. تا به حال تلاشهای بسیاری برای رفع آن صورت گرفته است. اغلب سران گروه ها به ایران دعوت شدهاند و گفتگوهایی بین آنها انجام شده است.
اقتصاد شیعیان کشمیر از طریق کشاورزی، باغدادی، دامداری، کار در خارج از کشور، کار در ادارههای دولتی، تجارت و قالیبافی تأمین میشود. معیشت عموم شیعیان در حدّ متوسط است اما در مجموع در تنگی معیشت دست به گریبان اند. البته با تلاش نسل جدید مبلّغان کارهای آغازین برای چارهاندیشی برای حل مسائل شان آغاز شده است. وضعیت اقتصادی کشمیر بعد از اشغال هند در سال ۱۹۴۷ رو به زوال رفته است؛ در حالی که منطقه کشمیر از نظر آبی سرشار است و این منطقه را با وسایل مدرن و پیش رفته ای که در زمینه دام داری و کشاورزی به وجود آمده، می توان به حد خودکفایی رساند. اما دولت هند در این زمینه اقدامی انجام نداده است.
#مکتب_اهلبیت
@partisanplus