🔴خلیج فارس، میراث تاریخی ما
🔻امروز دهم اردیبهشت، در تقویم جلالی ایرانی به عنوان روز خلیج فارس نامگذاری شده است. روزی که بیش از آنکه یک روز مانند همه روزهای تقویم باشد، به لحاظ هویتی و ماهیتی برای تک تک ایرانیان یک ارزش ذاتی و یک غیرتِ تاریخی محسوب میشود. دلیل این موضوع هم، تلاش برخی کشورهای تازه به جغرافیا پیوسته در حاشیه خلیج فارس است که به دلیل فقر تاریخی و فرهنگی، به دلیل نداشتن پشتوانه هنری و فکری دنبال آن هستند که تا با تنها داشته خودشان یعنی «پول» هویتسازی کرده و به نوعی برای خودشان یک «خرده فرهنگ» دست و پا کنند. اما این مهم به این سادگی به دست نخواهد آمد؛ تاریخ و فرهنگ چیزی نبوده که در یک روز و دو روز ساخته شود که برخی از این طرفها که عمرشان از اسکله صادرات نفت خارک هم کمتر است بخواهند مدعیاش شوند و آن را تغییر دهند.
🔻اما فارغ از این مسائل، مهمترین عامل درنگهداشت و نکوداشت هر رویدادی صرف پرداختن به آن در همان روز تقویمی نیست، بلکه باید هویت را مانند یک مولود در تمام طول زمان پرورش داد و به آموزش آن اقدام نمود. خلیج فارس هر چند فقط یک نام نیست و چنانکه در بالا هم گفتم یک هویت و یک تاریخ طولانی از زندگی ما ایرانیها در کرانه و پسکرانه آن است، بنابراین باید در لحظه لحظه زندگی ما باید جریان داشته باشد. در طول سالهای اخیر تلاشهای ویژهای برای پررنگ کردن اهمیت و جایگاه دریا در اقتصاد و سیاست کشور را شاهد بودهایم، این خبر خوبی است اما صرف این مساله نمیتواند تمامکننده باشد و کار تنها حاکمیت نیست، بلکه قاطبه مردم باید در این مسیر همراهی و همکاری...
🇮🇷 رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:
در اکسپو 2024 حدود 2200 مهمان داریم و 50 مقام عالی رتبه اقتصادی، تجاری و سیاسی در رأس هیئت های تجاری نیز به کشور آمده اند.
@partisanplus
کشور در سال های اخیر به صورت رسمی به سمت به دو کلان پروژه رفته است :
1. توسعه سواحل جنوبی
2. توسعه کریدور ها
◀️که در حال حاضر بندر شهید بهشتی در چابهار با مشکل انتقال بار مواجه است، زیرساخت جاده ای موجود نبوده و زیرساخت ریلی سال ها در دست اقدام است. به گفته امیر امیریفر مدیر مرکز توسعه کوثر در گفتگو با مک ایران : «ظرفیت فعلی (اسمی) بندر شهید بهشتی ۸.۵ میلیون تن است. این ارتقای ظرفیت در سال ۹۶ در دولت آقای روحانی از سوی وزیر راه و شهرسازی وقت، جناب آقای آخوندی، صورت پذیرفت. سوای اشکالات وارده به آن افتتاح، آیا دولت تاکنون توانسته از همۀ ظرفیت این بندر استفاده کند؟ مثال آن هم ۶ جرثقیل معطلمانده است که دیگر ذکر خاص و عام شده است. به فرضِ توسعۀ فاز دوم بندر شهید بهشتی که اعدادی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن را در نهایت برای بندر به یادگار میگذارد، کدامین کریدورِ پسکرانه میخواهد از این حجم بار، پشتیبانی لجستیکی انجام دهد؟ راهآهن ۱۵ سال معطلماندۀ چابهار به زاهدان؟! آن هم راهآهنی که به فرضِ تحقق، در نهایت ایدهآل، ظرفیتِ اسمی آن به ۷.۵ میلیون تن خواهد رسید. عدد باقیمانده روی شانههای کدام کریدور سنگینی خواهد کرد؟ روی جادههای استان که تا ایرانشهر و خاش و زاهدان در آرزوی بزرگراه شدن ماندهاند؟ حال فقط برای یک کلمه از بند دوم این مصوبه، یعنی هزینهکردن از صندوق توسعۀ ملی برای توسعۀ «فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار»، این سؤالات متعدد روی میز دولت قرار دارد. آیا نباید بپرسیم در شرایط تحریمی کشور و نبود نقدینگی کافی برای دولت که آقای غضنفری، رئیس صندوق توسعۀ ملی، به کرات و به درستی بر سر موضوع هزینهکرد از صندوق توسعه هشدار دادهاند، چرا باید فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار توسعه پیدا کند؟!!»
◀️مسئله ضعف در زیر ساخت حمل و نقل را در 12 فروردین خانم افسانه فخری فعال و کارشناس صنعت حمل و نقل در گفتگو با «نود اقتصادی» اشاره کرده بودند: «اگر ۵۰۰ تن بار وارد چابهار کنیم باید یک هفته عزا بگیریم چه طور برای حمل این حجم بار کامیون جور کنیم»
@Ircoriddor
◀️در چنین وضعیتی که ضعف زیر ساخت حمل و نقل مشهود است و مانع از تثبیت ارتباطی بین روسیه و هند(و دیگر کشورها) از طریق ایران و شکل گیری کریدور شمال-جنوب میشود وضعیت توسعه ریلی کشور در دولت فعلی و دولت های گذشته نشان میدهد، توسعه راه آهن در الویت نبوده.
◀️دولت احمدی نژاد در اولین سال دولت خود توانسته است 783 کیلومتر خط آهن اضافه کند اما در سال های بعد این عدد کاهش قابل توجهی داشته است، آن هم دولت احمدی نژاد که نفت را با قیمت بالای 100 دلار به فروش می رساند. طبق گفته معاون وزیر راه کشور در صورت وجود بودجه توان 1000 کیلومتر ساخت راه آهن وجود دارد، البته این رقم با توجه به 700 کیلومتر راه آهن سال 84 دولت احمدی نژاد دور از انتظار نیست.
@ircorridor
◀️اما در دولت فعلی نیز که به ظاهر عزم خود را در جهت فعال کردن کریدور است ، عزمی کاملی جهت توسعه راه آهن دیده نمی شود، سالها خط رشت-آستارا تکمیل نشده ، همچنین راه آهن چابهار-خاش نیاز نیز تکمیل نشده است. در صورتی که با توجه به توان کشور و صحبت های معاون وزیر راه ، در یک سال امکان تکمیل این خطوط بوده. اقدامی نشده. در همین حال وزارت راه بودجه را صرف پروژه هایی مانند:
آزاد راه شمال
آزاد راه اصغهان شیراز
توسعه فرودگاه امام
فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار
قطار سریع السیر تهران اصفهان
◀️با این حال مسئله کریدور صرفا با راه آهن یک خطه قابل بهره برداری نیست ، مقدار کندی راه آهن تک خطه میزان جذابیت کریدور شمال-جنوب را کم میکند. این مسئله اهمیت تزریق بودجه برای تکمیل هر چه سریع تر مسیر های تک خطه کریدور شمال-جنوب میکند. پروژه های دیگر وزارت راه میتوانند منتظر بمانند، اما کریدور باید تثبیت شود قبل از توسعه کریدور های دیگر منطقه ، همچنین اخیرا صحبت هایی در مورد اتصال ریلی به ترکیه و از آنجا ارتباط با اروپا مطرح شده است، وزیر محترم راه در سفر به ترکیه از تفاهم نامه در این زمینه خبر داده است، این خبر اهمیت راه آهن دو خطه را بیشتر میکند.
@Ircoriddor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مگه میشه روز خلیج فارس از شهید حاج محمد ناظری یاد نکنیم🇮🇷✌️
🇵🇸رسانه های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع آمریکایی: اسرائیل در مذاکرات با پایان دادن به جنگ موافقت نکرد؛ دولت معتقد به حفظ ارتش در نوار غزه میباشد
مشعلهای پالایشگاه و پتروشیمیها تا ۳ سال آینده خاموش میشود
معاون وزیر نفت:
🔹حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعلها جمع آوری شده است و در ۳ سال آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه و پتروشیمیهای کشور نخواهیم دید.
#خبر_خوب
🔜آخرین و مهمترین پیشرفت های ایران در حوزه های علمی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی را در کانال «ایران من، امید و آگاهی» بیابید👇👇👇
🇮🇷@Iran_Omid_va_Agahi
و همچنین آدرس این کانال در ایتا 👇
eitaa.com/Iran_Omid_va_Agahi