#میزان_اعمال
🕋 وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ/۸
🕋وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ/۹
🔅 سوره اعراف
《روز قیامت افرادی که اعمالشان سنگین است رستگار خواهند بود و افرادی که اعمالشان سبک باشد ، کسانی هستند که سرمایه وجودی خودرا ، به خاطر ستمی که به آیات ما کردند؛ از دست داده اند .》
@darshainabazqoran
🔰 در باره سنجش و وسیله سنجش اعمال در قیامت سخنان بسیاری گفته شده ، اما باید توجه داشته باشیم که برای فهم کلمات همیشه به دنبال یک نمونه های عینی نباشیم .باید مفاهیم را از نظر نتیجه بررسی کنیم .
یک مثال :
در گذشته وقتی که از چراغ نام برده میشد، یک ظرفی به نظر می رسید که مقداری ماده روغنی در آن بود و یک فتیله و یک حباب که برای تنظیم هوا بوده .
اما امروز دیگه اون به ذهن نمیرسه .یک چیز دیگه می فهمیم .دستگاهی که نه ظرفی برای روغن دارد ونه فتیله ای برای روشن کردن و نه حبابی برای تنظیم هوا .
#اما_آنچه چراغ امروز را به دیروز پیوندمیدهد همان هدف ونتیجه آن است یعنی وسیله ایکه تاریکی را ازبین میبرد.
@darshainabazqoran
# میزان نیز همینطور است .
مثلا در جهان میبینیم که با گذشت زمان ؛ ترازوها تا چه اندازه دگرگون شده اند و حتی لفظ میزان برای وسایل دیگه ای مثل دماسنج هم به کار می رود .
✅ پس این مسلّم هست که در روز رستاخیز؛ اعمال انسان با وسایل خاصی سنجیده می شوند ونه با ترازوهای دنیا ؛ چه بسا آن وسیله همان وجود امامان و انبیاء ( علیهم السلام ) باشند .
@darshainabazqoran
🔅در روایاتی که از اهل بیت ( علیهمالسلام) به مارسیده این مطلب به خوبی دیده می شود .
از امام صادق " علیهالسلام " نقل شده است :
《 میزان سنجش های قیامت، پیامبران و اوصیای آنها هستند 》
☑️ در روایت دیگری آمده :
《 امیرالمومنین و امامانِ از فرزندان او ، ترازوهای سنجش اند.》
در واقع مردان و زنان نمونه جهان ، مقیاس های سنجش اعمال انسان ها هستند و هرکس به آن اندازه که به آنها شباهت دارد ، وزن دارد و ارزشمند است و آنها که از ایشان بیگانه اند، کم وزن یا بی وزن اند .
📚 تفسیر نمونه ج ۶/ ص۹۱
@darshainabazqoran
💠 سبک زندگی در آیات و روایات 💠
#نیکوکاری
🔅بهترین روش ؛ میانه روی است .
🕋وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
سوره بقره/۱۹۵
《 در راه خدا انفاق کنید و خودرا با دست خود ؛ به هلاکت نیفکنید! ونیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد .》
@darshainabazqoran
🔅آیه ۱۹۵👈انفاق؛ راهی برای نجات جامعه از فروپاشی :
♦️ مفسران در باره ارتباط بین دو جمله «و در راه خدا انفاق کنید» و «خود را به دست خود به هلاكت نيفكنيد» گفته اند که انفاق سبب نجات جامعه از هلاکت و فروپاشی می شود؛ زیرا اگر انفاق به فراموشی سپرده شود و ثروتها در دست گروه معدودی جمع گردد و در برابر آن، اکثریتی محروم وجود داشته باشد، دیری نخواهد گذشت که انفجار عظیمی در جامعه رخ می دهد که جان و مال ثروتمندان نیز در آن آتش خواهد سوخت.
🔸در این نقطه، رابطه انفاق و پیشگیری از هلاکت روشن می شود. ۰بنابراین انفاق پیش از آن که به حال محرومان مفید باشد، به نفع ثروتمندان است.
🔸 به تعبیر بعضی از مفسران، خودداری از انفاق در راه خدا، هم سبب مرگ روح انسانی به دلیل بخل خواهد شد و هم موجب مرگ جامعه به دلیل عجز و ناتوانی می شود؛ به ویژه جامعه اسلامی که بر اساس احسان و نیکوکاری بنا شده است.
♦️در روایتی از امیرالمؤمنین علی(علیهالسّلام) می خوانیم: «اموال خویش را با دادن زکات حفظ کنید.》
باید توجه داشت که انفاق معنای گسترده ای دارد که انفاقهای واجب مانند زکات و خمس و انفاق های مستحب مانند صدقه را در بر می گیرد.
📝 ادامه دارد...
@darshainabazqoran
🔅 امام على " عليه السّلام" فرمودند :
الإحسان غريزه الأخيار، والإساءه غریزه الأشرار؛
نیکی کردن، در سرشت نیکان است و بدی کردن، در سرشت بدان .
📚غرر الحکم، ح ۲۰۲۹
🔅ابن عباس . في قوله تعالى:
🕋«آلذين ينفقون أموالهم بالليل والنهار..»: نزلت في على بن ابی
طالب؛ کائث له آزبعة دراهم، انفق باليل درهما، وبالنهار درهما، وسرّا درهما، وعلانيه درهما:
🔸 ابن عباس درباره آیه «کسانی که در شب و روز، و پنهان و آشکار، اموالشان را انفاق می کنند، پاداش آنان در نزد پروردگارشان [محفوظ ]است و نه بیمی بر آنان هست و نه اندوهگین می شوند، می گوید:
🔰این آیه در باره علی بن ابیطالب نازل شد .یک دِرهَم را شب انفاق کرد ویکی را روز ؛ یکی را پنهانی و یکی را آشکار.
📚در المنثور، ج ۲ ص ۱۰۰
. @darshainabazqoran