امام مهربانم . . .
بِنَفْسي أنْتَ مِنْ تِلادِ نِعَمٍ لا تُضاهی
ای نعمت خاصّ خدا سلام ؛
به قَلبَت سلام ؛
به چَشمَت سلام ؛
به رنج و به بغض و به صبرت سلام
#سلام امام زمانم
🦋صبحت بخیر آقا
@darshainabazqoran
#امام_زمان(عج)_ درقرآن
🕋« وَ أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ وَ بَشّرِ الْمُؤْمِنينَ »
صف/۱۳
📖« و [موهبت] ديگرى كه آن را دوست داريد [به شما مىبخشد،] و آن يارىِ خداوند و پيروزى نزديك است؛و مؤمنان را [به اين پيروزى بزرگ] بشارت ده »
🖊علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه) نقل می کند که مراد از این آیه شریفه یعنی فتح و پیروزی قائم آل محمّد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دنیا می باشد.
📚 بحارالأنوار، ج۵۱، ص۴۹
📚 القمی، ج۲، ص۳۶۶
@darshainabazqoran
#وظایف_منتظران_قسمت_هشتم
🔸آقای افشاری
💠 یکی از مهمترین وظایفی که هر شیعه به عهده دارد، انتظار فـــرج است. شاید ما خودمان را منتظر می دانیم؛ اما در این قسمت می خواهیم بهتر با این واژه آشنا بشویم که آیا واقعا منتظر هستیم یا نه؟
🌸 فضـایل انتظار:
تمامی حضرات معصومین راجع به موضوع انتظار فرج و فضیلتهای بی نظیر آن روایتهای متعددی دارند:
🍃به فرموده پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) بالاترین عبادت است.
🍃امام علی(علیهالسّلام) فرمودند: که محبوبترین اعمال پیش خدا انتظار فرج است.
🍃امام سجاد(عليهالسلام) انتظار فرج را از بزرگترین گشایشها می داند،
🍃امام سجاد در روایتی، مردمی که در آخرالزمان منتظر فرج هستند را افضل کل زمانها می داند (یعنی چه زمانهای گذشته و چه زمانهای آینده که هنوز نیامده) این مردمِ منتظر را افضل کل زمانها میداند.
🍃امام جواد(علیهالسلام): با ارزشترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است
🍃امام سجاد(عليهالسلام): بزرگترین عمل یک شیعه را انتظار فرج میداند.
🍃امام صادق(عليهالسلام ): اگر کسی منتظر حضرت باشد و از دنیا برود و ظهور را هم درک نکند؛ اجر کسی را دارد که او را درک کرده و در رکابش شهید شده و در خون خود غلتیده است.
🍃امام علی(علیه السّلام): روایتی با این مضمون دارد:
♦️منتظر امام زمان، یا به ظهور می رسد که آن فضایل را می برد؛ یا اگر هم به ظهور نرسید فضیلت رسیدن به ظهور را به او می دهند. خدا یک عدالتی اینجا برقرار کرده برای آنها که در طول تاریخ، منتظر امر ظهور بودند و به ظهور نرسیدند و ظهور را درک نکردند؛ خداوند به منتظرین امام زمان عج همه آن فضایل رسیدن به ظهور را میدهد. اما مشروط بر اینکه به این انتظار درست عمل کند و منتظر واقعی باشند.
@darshainabazqoran
🌐 معنی و مفهوم انتظار:
با چند تا فرمول ساده میتوان به جواب این سوال رسید که آیا ما منتظر واقعی هستیم یا نه؟
🔘 مثال اول: چند نفر که در ایستگاه اتوبوس، منتظرند تا اتوبوس برسد، این افراد کاری انجام نمی دهند،فقط نشسته اند تا اتوبوس بیاید و به مقصد برسند.
🔘 مثال دوم :
در مسابقه فوتبال، یک گروهی در زمین بازی می کنند و عده کثیری به تماشای این بازی نشسته اند و می خواهند نتیجه مورد نظر حاصل شود، اما کاری انجام نمی دهند؛ کار را آنهایی که در زمین هستند انجام میدند،
گر چه هدف یکیست؛ آنهایی که بیرون زمینند می خواهند اون تیم محبوب ببرد، و بازیکنها که تو اون تیم محبوب هستند آنها هم قصد دارند ببرند؛ اما تلاش اصلی را اون ۱۱ نفر داخل میدان انجام میدهند بقیه فقط نظاره گرند.
👈با این مثال الان خودت ببین؛ تو بحث انتظار، جزو کدام دسته هستی؟ جزو دسته ای که بیرون نشسته و کاری نمیکنه و فقط منتظره؟ یا جزو دسته ای که در میدان عمل، جهت زمینه سازی ظهور تلاش میکند؟
@darshainabazqoran
👇👇👇
🔰واژه انتظار:
🔸منتظر کسی است که تلاش می کند؛ برای همین می گویند انتظار یک عمل است و بی عملی نیست. یعنی باید کاری انجام دهی. انتظار آن نیست که تو ایستگاه اتوبوس بشینی و هیچ کاری نکنی و فقط منتظر باشی. انتظار از نوع عمل کردن و تلاش کردن است. کسی که تلاش کند و به وظایفش در مقابل امام زمان عج عمل کند او منتظر است.
🔹در گام اول؛ تهذیب نفس کند؛
🔹در گام بعد حضرت را بشناسد و اطلاعاتش را افزایش دهد و مردم را به سوی حضرت دعوت کند.
♦️هر منتظری که به وظایفش بیشتر، دقیقتر، پرتلاشتر و موثرتر عمل کند او منتظر واقعی است. این همه ثواب و فضیلت هایی که در روایات پیرامون منتظر و ثواب انتظار آمده برای این افرادیست که تلاش می کنند؛ نه آن دسته منتظرینی که نشسته اند، دست روی دست گذاشته اند که یک فرجی شود، یک اتفاقی بیفتد، خداوند یک کاری انجام دهد و در کارشان گشایشی رخ دهد.
👈الان با این فرمول، فهمیدی آیا به خودت می توانی منتظر بگویی یا نه؟
❓چقدر داری برای حضرت تلاش و کار می کنی؟
❓چقدر به وظایفت آشنا هستی و عمل می کنی؟
✳️ هر چه بیشتر عمل کنی منتظر واقعی هستی و اگر کار نمی کنی دیگر نمیتوانی خودت را منتظر حضرت بدانی. هر کس می خواهد در انتظار حضرت باشد باید به وظایفش بیشتر و بهتر عمل کند نه اینکه بی عمل باشد.
🔆حُسن ختام
تعریف زیبای انتظار از مقام معظم رهبری(حفظ الله)، ایشان فرمودند:
«انتظار فرج افضل اعمال است؛ معلوم می شود انتظار فرج یک عمل است، بی عملی نیست. نباید اشتباه کرد؛ خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا کاری انجام شود. بلکه انتظار یک آماده سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است، در همه زمینه ها.»
✅این در واقع تفسیر آیه ۵ سوره قصص است که می فرماید: «ما اراده كردهايم بر كسانى كه در زمين به ضعف و زبونى كشيده شدند، منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان (روى زمين) قرار دهيم».
کسانی که با این تعریف زیبای انتظار، از سوی آقا، می خواهند بدانند منتظر هستند یا نه، به این مواردی که گفته شد بهتر و بیشتر فکر بکنند؛ تا بدانند چقدر منتظر واقعی هستند و به وظایفشان در قبال حضرت عمل می کنند.
✨بر چهـره دلگشـای مهــدی (ارواحنا فداه) صلواتـــــ🍃
@darshainabazqoran
تفسیر سوره حجرات
آیه اول
وظایف مومنین نسبت به پیامبرشان
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ (1)
هان اى كسانى كه ايمان آورديد! در برابر خدا و پيامبر (خود يا ديگران را) پيش نيندازيد، و خدا را پروا بداريد. همانا خدا بسى شنوايى بسيار داناست
👌شاید به نظر حقیر یکی از آیاتی که واجب میکند ما در مسایل اعتقادی یا احکامی یا اخلاقی و... باید عالم بشویم یا حداقل مقلدِ مطلع بشویم همین آیه است که نظر ما و عمل ما چیزی غیر از خداوند و پیامبر اکرم صلی الله علیه آله نباشد لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ
حالا اگر بخواهد این تقدم صورت نگیرد چکار باید بکنیم❓
✅ باید در هر زمینه ای که اختلاف داریم چه در مسائل شخصی چه اجتماعی و.. باید ارجاع بدهیم به خداوند و رسولش چون اگر این کار را نکنیم تقدم صورت میگیرد که ما هم از این تقدم نهی شدیم
النساء : 59 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلا
✅کسی این کار را میکند که واقعا به پیامبر و قیامت اعتقاد عملی دارد طبق هوای نفسش عمل نمیکند إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ
✅هر کسی که این کار را بکند(هنگام اختلاف به خدا و رسولش رجوع بکند بببیند چی میفرمایند) بهترینها را خداوند نصیبشان میکند أَحْسَنُ تَأْويلا
@darshainabazqoran
آیه دوم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ (2)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، صداى خود را از صداى پيامبر بلندتر مكنيد و هم چنان كه با يكديگر بلند سخن میگوييد با او به آواز بلند سخن مگوييد، كه اعمالتان ناچيز شود و آگاه نشويد.
✅صدای را بلند کردن آنقدر بد و زشت است که خداوند نسبت به کسی که صدایش را بلند میکند اینطور تعبیر میکند👇👇
سوره لقمان آیه 19:وَ اقْصِدْ في مَشْيِكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ
و در راه رفتنت ميانهرو باش، و از صدايت بكاه كه بىترديد ناپسندترين صداها صداى خران است.
✅جمعى از مفسران در تفاوت بين اين دو جمله چنين گفته اند: آیه اول، ناظر به زمانى است كه مردم با پيامبر ص هم سخن مىشوند كه نبايد صداى خود را از صداى او برتر كنند، و آیه دوم مربوط به موقعى است كه پيامبر صلی الله علیه وآله صحبت نمیکند و در محضرش سخن میگويند، در اينحالت نيز نبايد صدا را زياد بلند كنند.
تفسير نمونه، ج22، ص: 138
☘مثلا گاهی ما توفیق میشود میرویم امام رضا علیه السلام نباید با صدای بلند بگوییم امام رضا من از دور آمده ام حااااجتمو بده ولی گاهی داخل حرم داریم با خانواده یا دوستان صحبت میکنیم آنجا هم نباید با داد و فریاد با هم صحبت بکنیم(البته من بحث حرمت شرعیشو نمیکنم بحث اعتقادی و اخلاقیشو دارم میگویم
این کار (بی احترمی نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)باعث میشود اعمال انسان از بین برود
@darshainabazqoran
قسمت اول
آیه سوم
إِنَّ الَّذينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِكَ الَّذينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظيمٌ (3)
بیترديد كسانى كه صدايشان را نزد رسول خدا پايين می آورند، همانان هستند كه خدا دل هايشان را براى پرهيزكارى امتحان كرده، آنان را آمرزش و پاداشى بزرگ است.
✅👌قابل توجه اينكه: در آيه قبل تعبير به" نبى" شده، و در اينجا تعبير به" رسول اللَّه"، و هر دو گويا اشاره به اين نكته است كه پيامبر ص از خود چيزى ندارد، او فرستاده خدا و پيامآور او است، اسائه ادب در برابر او اسائه ادب نسبت به خدا است، و رعايت ادب نسبت به او رعايت نسبت به خداوند است.
👈كلمه" امتحان" به معناى ابتلاء و اختيار است، و امتحان را وقتى به كار مىبرند كه بخواهند وضع چيزى كه تا كنون برايشان مجهول بوده معلوم كنند، و چون اين معنا در مورد خداى تعالى محال است، ناگزير بايد بگوييم كه امتحان در مورد خداى تعالى به معناى تمرين دادن و عادت دادن است- هم چنان كه بعضى اينطور معنا كرده اند(روح المعانی جلد 26 صفحه137)- و يا امتحان را به معناى محنت و مشقت دادن به قلب معنا كنيم، و بگوييم خداى تعالى اين مشقتها را بر دلها تحميل میكند تا قلبها به تقوى عادت كنند.
@darshainabazqoran
قسمت دوم
آیه سوم سوره حجرات
👌💯 از منظر قرآن چطور باید سخن بگوییم👇👇
✅اين آيه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بيان میكند، در اينجا مناسب است به دستوراتى كه اسلام براى نوع سخن و گوينده و چگونگى بيان او دارد، اشاره كنيم:👇👇
1. سخن بايد واقعى و حقيقى باشد. «بِنَبَإٍ يَقِينٍ» سوره نمل آیه 22
2. گفتار بايستى دل پسند باشد. «الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» سوره حج آیه 24
3. سخن بايد رسا و شفّاف باشد. «قَوْلًا بَلِيغاً» سوره نساء آیه63
4. بعضى از گفتار بايد نرم بيان شود. «قَوْلًا لَيِّناً» سوره طه 44
5. سخن بايد بزرگوارانه بيان شود. «قَوْلًا كَرِيماً» سوره اسراء23
6. سخنى باشد كه پذيرش و عمل آن آسان باشد. «قَوْلًا مَيْسُوراً» سوره حج30
7. در گفتار هيچ گونه لغو و باطلى نباشد. «اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» سوره حج آیه 30«عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» سوره مومنون آیه 3
8. گفتار بايد همراه با كردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» سوره صف آیه 2
9.گفتار باید محکم و مستدل باشد نه سُست "وَقولوا قَولًا سَديدًا"سوره احزاب آیه ۷۰
10.گفتار باید معروف باشد نه کلمات سخت و نا آشنا بکار بردن مثل اگزیستانسیالیسم😄
"قولاً معروفاً" سوره بقره آیه ۲۳۵
تفسیر المیزان جلد18صفحه 462
تفسیر نمونه جلد22صفحه 140
تفسیر نور جلد9 صفحه164
@darshainabazqoran
آیه چهارم سوره حجرات
☘إِنَّ الَّذينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ (4)
بى ترديد كسانى كه تو را از پشت اطاق ها صدا مىكنند، بيشترشان معرفت و آگاهى [به حرمت و عظمت تو] ندارند☘
از سياق آيه چنين برمی آيد كه از واقعهاى خبر میدهد كه واقع شده، و اشخاص جفا كار بوده اند كه آن جناب را از پشت ديوار حجره هايش صدا میزدند، و در حقش رعايت ادب و احترام نمیكردند، و خداى تعالى در اين آيه مذمتشان میكند، و به نادانى و نداشتن عقل توصيفشان میفرمايد و به حيوانات و چارپايان تشبيهشان میكند.
👌✅أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ👈 اين چه عقلى است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهى رعايت ادب نكند، و با صداى بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنى تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد.
✅اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر میرود بر ادب او افزوده می شود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك میكند، و به همين دليل بى ادبى هميشه نشانه بی خردى است، يا به تعبير ديگر بى ادبى كار حيوان و ادب
كار انسان است.
تفسیر المیزان جلد 18 صفحه 263
تفسير نمونه، ج22، ص: 141
@darshainabazqoran