2⃣ بخش دوم: مستحب است و جدا از بخش پرداخت خمس است (پرداخت خمس برای همه ما واجب است اما، در بخش مستحب بین فقیر و غنی و متوسط و ... فرقی ندارد.) هر کس در حد توانایی خود، می تواند این موضوع را داشته باشد.
⏺امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «هیچ چیز نزد خداوند محبوبتر از اختصاص دادن درهم به امام نیست و بدرستی که خداوند درهم را برای او در بهشت، همچون کوه احد قرار می دهد.»
⏪در جای دیگر، امام صادق (علیهالسلام) در تفسیر آیه ۲۴۵ سوره بقره که می فرماید:
✨«كيست آن كس كه به [بندگان] خدا وام نيكويى دهد تا [خدا] آن را براى او چند برابر بيفزايد و خداست كه [در معيشت بندگان] تنگى و گشايش پديد مى آورد و به سوى او بازگردانده مى شويد»
*⃣فرمودند: «به خدا سوگند این در خصوص صله امام است، یعنی وقتی که شما پرداخت می کنی، قرضی پرداخت می کنی، خدا برایت مضاعف میکند مصداق این در روی زمین می تواند که امام باشد. که امام همانا جانشین خداوند در روی زمین است و خلیفة الله فی ارضه هست.»
⏮ همچنین امام صادق" علیهالسلام "در حدیث دیگر می فرمایند:
🔘«یک درهم که با آن امام صله شود از دو میلیون درهم در سایر کارهای نیک بهتر است.»
☑️ حدیث دیگر از امام صادق(علیهالسلام): «هر کس بپندارد که امام به آنچه در دست مردم هست احتیاج دارد؛ کافر است.» امام نیازی ندارد به مال ما. این ما هستیم که نیاز داریم پرداخت بکنیم و برکت و نعمت را وارد زندگی خودمان بکنیم.
🔳در ذیل تفسیر این آیه معروف قرآن
🕋 «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا»، بارها این موضوع آمده که یکی از مصادیق امام هست؛ که می شود این کار را انجام داد.
📣 یک نکته مهم:
پرداخت مال به امام، در زمان غیبت بسیار مهم تر و با ارزش تر و ضروری تر از زمان ظهور امام است.
🔰 آیت الله موسوی اصفهانی نویسنده کتاب مکیال، در توضیح همین وظیفه فرمودند: «که در عالم خواب یک بزرگی به خود من گفت که آن مالی که در زمان غیبت برای امام هزینه می شود؛ هزار و یک برابر ثوابش بیشتر است از آن مال که در زمان ظهور پرداخت می شود».
آنجا که کارایی اش به نوعی کمتر است، الان باید با این مال ها تبلیغ امام زمان عج را کرد و مردم را به سوی حضرت جذب و دعوت کرد.
@darshainabazqoran
🌸🍃﷽🍃🌸
بخش اول
🔻تلخ و شیرینِ روزگار🔻
✍ اکثرِ ما آدمها کم ظرفیّت هستیم.
تا خدا یه خورده #نعمت و خوشی بهمون میده، غرور ما رو میگیره و مستِ نعمت میشیم؛😃😇
از اون طرف، تا یه کم #بلا و مصیبت میبینیم، و یه خورده تلخی و غم میبینیم، غصّه تمام وجودمون رو میگیره و به بنبست میرسیم.
قرآنِ کریم در این باره میفرماید:👇
🕋 مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لَا فِی أَنفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا (حدید/۲۲)
💢 هیچ بلا و مصیبتِ ناخواستهای در زمین و در وجودِ شما روی نمیدهد، مگر اینکه همهی آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم، در لوح محفوظ ثبت شده است.
🕋 لِّکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَیٰ مَا فَاتَکُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ (حدید/۲۳)
💢 این بخاطر آن است که، برای آنچه از دست دادهاید تأسف نخورید،
💢 و به آنچه به شما داده است، دلبسته و شادمان نباشید.
✅️ در واقع همهی این حوادثِ تلخ و شیرینِ روزگار، برای اینه که ما به کمال برسیم.🤔
👌✅خدا میخواد ما این نعمتها رو #امانت_الهی بدونیم. نه از دادنش زیادی خوشحال بشیم،و نه از گرفتنش زیادی ناراحت بشیم.
#حضرت_زینب
@darshainabazqoran
بخش دوم
💵 یه کارمند بانک، گاهی اوقات از مردم پول میگیره، و گاهی اوقات به مردم پول میده.
نه اون موقعی که پول از مردم میگیره خوشحالی میکنه، و نه اون موقعی که پول به مردم میده ناراحت میشه.
چون میدونه این پولها دستش امانت هستند.☝️
📣 در واقع، #خدا میخواد با این دادنها و گرفتنها، تحمّل و ظرفیتِ ما آدمها رو بالا ببره.
خدا میخواد روحِ ما انقدر بزرگ بشه که تلخیها و شیرینیها در اون اثر نکنه:👇
✔ حضرت زینب(سلام الله علیها) بعد از اونهمه حوادثِ سختِ کربلا فرمود: «مَا رَأیتُ اِلّا جَمیلا».
من به جز زیبایی چیزی ندیدم.
✔ امام حسین(علیه السلام) در گودال قتلگاه، و در آخرین لحظاتِ زندگی فرمود: «اِلهی رِضاً بِقَضائِک، صَبراً عَلی بَلائِک».
خدایا! به حکمِ تو راضی هستم، و بر این بلاها و امتحانات صبر میکنم.
👌 اگر کسی حوادث عالم رو اینطوری ببینه، و بر اساسِ علم و حکمتِ #خدا بدونه، دیگه به #آرامش میرسه. دیگه:
✖️ حرص نمیخوره
✖️ عصبانی نمیشه
✖️ دشمنی نمیکنه
✖️ حسد نمیورزه
✖️ و...
چون میدونه همهی این صحنهها از قبل، به صورتِ حکیمانهای طراحی شده:
فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ👈 از قبل در لوح محفوظ ثبت شده.
⚡️ لذا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: تمامِ #زهد در دو کلمهی قرآن است.☝️
سپس همین آیه را تلاوت کردند:
🕋 لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَیٰ مَا فَاتَکُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ.
💢 بر آنچه از دست دادید، تأسف نخورید، و بر آنچه به شما داده میشود، دلخوش نباشید.
و بعد حضرت فرمودند:
کسی که اینگونه باشد، زاهدی جامع الاطراف است.
✅👌#حضرت_زینب سلام الله علیها اینگونه نسبت به حوادث نگاه میکردند چون خداوند میبیند و میداند و طبق مصلحت امتحان میکند لذا برادر و فرزند و مال ....را که از دست میدهند افسرده نمیشوند چون اینها امانت خداوند هستند
#حضرت_زینب
@darshainabazqoran
👏💯لطفا مطلب امروز را ۵۰بار مطالعه بفرمایید ۱۰۰۰بار روش فکر بکنید اگر بهش عمل کردید لذتی در زندگی خواهی برد که تا الان بعید میدانم بُرده باشید
بخش اول
💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢
اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد.....
✅💯این آیه در بیان یک قاعده و یک اصل است آن هم اصل خاصیت و خصوصیت نفس الامری همه چیز در عالم چه در طبیعیت و چه در زندگی انسانها
اما توضیح این قاعده این است که تمام موجودات #بیشتر و #پیشتر(یعنی قبل از آن عمل) از آنکه به دیگران نفع یا ضرری برسانند خودشان #بیشتر و #پیشتر از سایر موجودات از آن خاصیت بهرمند خواهند شد.
مثال طبیعت : گوارایی و زلالی آب چشمه اولا و بالذات برای خود چشمه است ثانیا و بالعرض و مقطعی و محدود دیگران بهرمند خواهند شد (مثلا در یک تفریح نیم روزه فقط ازش لذت میبرند)
👈یا زیبایی و خوش عطری گل.....
✅👌عکس آن هم صادق است یعنی تلخی سیاهی و... یعنی تلخی اول برای خود مواد طبیعت است بعد برای دیگران مثلا لجن زار که حالت تعفن دارد اولا بالذات برای خود لجن است و بعد برای دیگران است.
👌✅👌اگر بدانیم که هر کار خیری که از ما صادر میشود #بیشتر و #پیشتر خیر و برکاتش به ما نائل میشود قطعا بیشتر رغبت انجام آن را پیدا خواهیم کرد
@darshainabazqoran
بخش دوم
💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢
اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد.....
✅مثلا کسی که نماز اول وقت میخواند #بیشتر و #پیشتر (یعنی قبل از آن عمل) خود مصلی(کسی که نماز میخواند) لذت میبرد بعد از او نماز لذت میبرد(بله نماز هم لذت میبرد لذا در روایت داریم کسی که نمازش قبول نشود و رد بشود نماز بهش میگوید خداوند ضایع ات بکند همانطوری که من را ضایع کرد... )
الصادق(علیه السلام): قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): من صلی الصلاة لغیر وقتها رفعت له سوداء مظلمة تقول: ضیعک الله کما ضیعتنی.
امام صادق(علیه السلام) فرمود: رسول خدا فرمودند: کسی که نماز را در غیر وقت انجام دهد عوض نماز سیاهی تاریکی بالا می رود و می گوید خدا تو را ضایع گرداند همان طوری که تو مرا ضایع گردانیدی.
💯✅👌 یا مثلا کسی که کینه دارد بیشتر و پیشتر از دیگران خودش اذیت میشود یعنی اول آزار برای اوست بعد دیگران آزار میبینند
✅👌👈یامثلا کسی که عصبانی میشود قبل از اینکه با این عصبانیتش لذت زندگی را از دیگران بگیرد اول لذت از زندگی خودش گرفته میشود چون انسان عصبی نمیتواند از داشته هایش لذت ببرد
این اصلی که خدمتتان گفتم در روایات هم موجود است به عنوان نمونه 👇👇
چرا برای کسی که سلام بکند 69تا ثواب میدهند ولی برای کسی که جواب سلام را میدهد یک ثواب؟ چون حظ و بهره #بیشتر و #پیشتر برای کسی است که اول سلام بکند
@darshainabazqoran
شبهه
♨️👈ما گفتیم هر کسی هر عملی انجام بدهد #بیشتر و #پیشتر به خودش باز میگردد و این لام لانفسکم (إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ)یعنی این نفع و ضرر اول به خودش اختصاص پیدا میکند بعد به دیگران ولی ما افرادی میبینیم که اثر احسان یا گناه بیشتر و پیشتر به خودش برنگشته است❓❓
جواب👇👇
👌✅ اولاجوابش روشن است، و آن اين است كه صاحب اين اشكال غفلت ورزيده از اينكه قرآن كريم چه نظرى نسبت به آثار اعمال دارد و اينكه اثر هر عملى به عاملش بر مگردد مربوط به آثار اخروى اعمال است كه به هيچ وجه به غير صاحب عمل ربطى ندارد، و در اين باره فرموده است:" مَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ
✅👈ثانیا و اما آثار دنيوى اعمال چنان نيست كه به غير فاعل نرسد بلكه در صورتى كه خدا بخواهد به عنوان انعام و يا عذاب و يا امتحان اثر عمل شخصى را به شخص ديگر نيز میرساند بنا بر اين اينطور نيست كه هر فاعلى بتواند به طور دائم اثر فعل خود را به ديگرى برساند، مگر همان احيانا كه گفتيم مشيت خدا بر آن تعلق گرفته باشد، و اما خود فاعل اثر فعلش دائما و بدون هيچ تخلفى به خودش برمیگردد.
بنا بر اين نيكوكار سهمى از عمل نيك و بدكار سهمى از عمل بد خود دارد، هم چنان كه فرمود:" فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ" «2».
پس اثر فعل از فاعلش جدا نمیشود، و بطور دائم به غير او نمیرسد، و اين همان معنايى است كه از حضرت على (علیه السلام) روايت شده كه فرمود: تو هيچ احسانى به غير نمیكنى و هيچ بدى نيز به غير نمیكنى آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود.
" فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً".
ترجمه تفسير الميزان، ج13، ص: 54
@darshainabazqoran
جواب سوم برای حقیر است👇👇
👌👈ثالثا: ما خیال میکنیم حتما طرف را باید ماشین بزند یا به مرضی غیر قابل درمان مبتلا بشود تا ما متوجه بشویم که ایشون هم اثر گناه بهش برگشته یا طرف یک دفعه صاحب خانه بشود یا صاحب فلان امکانات بشود تا ما متوجه بشویم که اثر فلان کار خیرش به او برگشته حال آنکه اینطور نیست گاهی طرف به یک مرض درونی و روحی مبتلا میشود که فقط خودش و خدایش میداند از کجا دارد میخورد یا برعکس طرفی که احسان کرده به یک آرامش و لذت درونی میرسد که فقط خودش و خدایش میدانند.
✅👌👈کلا تصور ما درباره عذاب و بازگشت عمل خیلی وقتها اشتباه است مثلا عذاب را این میدانیم که از آسمان سنگ ببارد یا زمین باز بشود و طرف را ببلعد
@darshainabazqoran
بخش اول
💢سوره عنکبوت آیه ۵۴:يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ #لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ💢
(و این کافران) از تو به تعجیل عذاب میطلبند در صورتی که شراره عذاب جهنم به کافران احاطه نموده است
مقدمه خییلی مهم👇👇
✅در علم اصول (کتاب حوزوی است) میگویند مشتق متلبس به مبدا ...یعنی اگر من به علی بگویم ضارب(زننده) ولی این بنده خدا کسی را نزده باشد صحیح نیست و دروغ محسوب میشود بعد بگویم من به اعتبار اینکه آینده میزند گفتم، میگویند تهمت میشود چون ضارب نباید میگفتید بلکه سیضرب یا سوف یضرب (در آینده میزند)باید میگفتید، یا کلمه مقتول(کُشته شده) برای کسی که زنده است نمیشود گفت، و اگر من بگوییم به اعتبار اینکه آینده کشته میشود گفتم مقتول در جواب به من میگویند باید میگفتید سیقتل یا سوف یقتل (یعنی در آینده کشته میشود)
@darshainabazqoran
بخش دوم
💯حالا سوال قرآن چرا میفرماید لمیحطه یعنی جهنم الان احاطه دارد بر کافران؟ حالا آنکه جهنم الان نیامده؟ در اصل سَیُحیِطُ باید گفته میشد❓❓
جواب👇👇
👌👌👌نکته مهم این است که ما زبان قرآن را خوب متوجه بشویم در فرهنگ قرآن بهشت و جهنم نه بعد از ما به وجود می آید و نه انسان بعد از مرگش داخل جهنم یا بهشت میشود در فرهنگ قرآن انسانها همین الان یا در بهشت هستند یا در جهنم یا زندگی جهنمی دارند یا زندگی بهشتی بعد از مردن فقط ظهور پیدا میکند و میبنند
👌✅در فرهنگ قرآن اگر طرف بیهوش یا خواب نباشد جهنم و بهشت را مشاهد خواهد کرد فقط شرطش این است که به هوش باشد
💯مثل کسی که بیهوشش کرده باشند هیچ چیزی متوجه نمیشود پاهایش را قطع میکنند کلی بلا سرش می آورند ولی متوجه نمیشود چون بیهوش است ولی اگر به هوش بود یک تیغ بهش میزدنند دادش به آسمانها میرفت
مثالهای قرآنی که تایید کننده سخن بالاست👇👇
@darshainabazqoran
بخش سوم
🕋 یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُواْ وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ.(حجرات /۱۲)
🍃اى کسانى که ایمان آورده اید! از بسیارى گمانها دورى کنید، زیرا بعضى گمانها گناه است.
و (در کار دیگران) تجسّس نکنید
و بعضى از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (هرگز)
بلکه آن را ناپسند می دانید و از خدا پروا کنید، همانا خداوند بسیار توبه پذیر مهربان است.
👌✅در این آیه که تفسیرش را در کانال گذاشتیم میفرماید کسی که غیبت بکند دارد همین الان گوشت برادر مُرده مومنش را میخورد ولی حالا آنکه تجسم اعمال برای آخرت است ولی اگر کسی بیدار باشد میبیند که دارد با غیبت کردن گوشت برادر مومنش را میخورد شرطش این است که بیدار باشیم یا بیدار بشویم
لذا در روایت فرموده موتوا قبل ان تموتوا یعنی بمیرید قبل از آنکه بمیرد انسانها برای دیدن این حقائق فقط دو راه دارد👇👇
👈۱. با مرگ خودش، وقتی که مرد هرچیزی که در این دنیا شنیده است را میبیند
👈۲.با مرگ هوای نفسش کسی که موفق به این کار بشود در این دنیا همه چیز را خواهد دید
👏👌👌👌لذا آقا امیر المومنین علیه السلام فرمودند لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً. «اگر پرده برداشته شود، بر يقين من چيزى افزوده نمىگردد.»
👈چون امام علی علیه السلام همه چیز را میبینند
@darshainabazqoran