eitaa logo
شهـــر پاســخ 🌍
10.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
شهـــر پاســخ 🌍
2⃣ اعتقاد به معاد : اصل اعتقاد به معاد به این معناست که :جهان آفرینش بدون حکمت و فلسفه خلق نشده . عا
✅ بعضی تصور می کنند که اعتقاد به ، آثارش تنها در عالَم آخرت ظاهر می‌شود،درصورتیکه این چنین نیست. . برای همین است که می‌توان گفت : اگر درجامعه اعتقادبه معاد وجود نداشته باشد ،آن جامعه مسیر درستی نخواهد پیمود . @darshainabazqoran
🔶 ❓❓آیا ارتباطی با دارد ؟ پاسخ 👈به اعتقاد ما ، تمام احکام اسلام ، بُعد سیاسی دارد .در اسلام هیچ حکمی اعم از ، #مکروه نمی توانید پیدا کنید، مگر اینکه بُعد سیاسی داشته باشد . ♦️البته با این توضیح که منظور ما از سیاست ، سیاست به معنای مطرح روز وبه معنای غربی آن نیست، بلکه سیاست به معنای درست و واقعی آن ؛ یعنی است . @darshainabazqoran
🌐 به دلایل زیر هم می‌توان گفت دارای ابعاد است : 🔸 عامل سلامت جامعه است. 🔸عامل امنیت حقوقی واجتماعی است . 🔸عامل اصلاح ارتباطات انسان ها باهمدیگر است. 🔸عامل اقتدارملی است. و... @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ دقت و تفکر در غذا 💠 فلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد. 🔸سوره عبس/۲۴ @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهـــر پاســخ 🌍
🌐 به دلایل زیر هم می‌توان گفت #معاد دارای ابعاد #سیاسی است : 🔸 عامل سلامت جامعه است. 🔸عامل امنیت
1⃣ اعتقاد به معاد ، عامل سلامت جامعه 🔸جا‌معه ای که معتقد به معاد باشد ، معتقد به حساب و کتاب باشد و اینکه هر عمل یک عکس العملی داره و انجام هر کاری دارای آثاری است .چون . فرض کنید :آب ، نمک ، روغن و هر چیزی را که تگاه کنید بدون اثر ‌نیست ؛ نتیجه میگیریم که . @darshainabazqoran
با توجه به مطلب فوق ، به این نکته می رسیم که عالم آفرینش نظم داره ، قانون داره. حالا مگه میشه فعل و کار افراد فاقد اثر باشد؟ 🤔و فرقی نباشه بین کسی که احسان میکنه و کسی که اهانت میکنه ؟ صرف نظر از نظام عدل الهی ، در روابط خود انسان ها هم فعل و انفعالات ، کُنِش ها و اعمال و رفتار آثار دارند . خودِ ما انسان ها در مقابل رفتار و برخورد بقیه عکس العمل نشان می دهیم .بالفرض اگر کسی احسان کرد ، احسان میکنیم . اگر کسی توهین کرد _اگر صلاح باشد و طرف استحقاق داشته باشه _ عکس العمل منفی نشان می دهیم . پس👈. @darshainabazqoran
فطرت انسان اقتضاء می‌کند هر عمل و رفتاری یک واکنش داشته باشد . به همین دلیل عاقلانه و یک امر طبیعی است که خداوند در برابر افعال و رفتار انسان ها ، بین خوب وبد ، فرقی قائل شده و عکس العمل نشان بده . پسندیده نیست که فرقی بین صالح و فاجر قائل نشود . یک مثال ساده تر 👇👇 معلم و دانش آموزانی را در نظر بگیریم که یکی درسخوان و دیگری درس نخوان 😄، آیا برخورد با این دو دانش آموز یکسان است ؟ مقتضای عقل چیست ؟ مقتضای عدل چیست ؟ به نظرتون آیا درست هست که انسان در نظام زندگی شخصی وروابط اجتماعی ، به افعال و کردار و برخوردها ، مطابق با فطرت وعقل ، عمل کند ، اما ❓❓ خدای متعال در نظام هستی ، بدون حساب وکتاب ، انسان ها را رها کرده باشد ؟ پاسخ : عقل وفطرت ایجاب می‌کند که یک زمان و مکانی باید وجود داشته باشه تا به حساب ها رسیدگی شود و نتیجه اعمال کسانی که زحمت کشیده وعبادت کرده اند و ‌کسانی که فقط عیّاشی کرده اند .برابر نباشند . 📝ادامه دارد ... @darshainabazqoran
بسم الله الرحمن الرحیم ❣داستان حضرت علیه السلام
سوره اعراف بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ ﴿۱۱۳﴾ و ساحران نزد فرعون آمدند [و] گفتند [آيا] اگر ما پيروز شويم براى ما پاداشى خواهد بود (۱۱۳) قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ﴿۱۱۴﴾ گفت آرى و مسلما شما از مقربان [دربار من] خواهيد بود (۱۱۴) قَالُوا يَا مُوسَى إِمَّا أَنْ تُلْقِيَ وَإِمَّا أَنْ نَكُونَ نَحْنُ الْمُلْقِينَ ﴿۱۱۵﴾ گفتند اى موسى آيا تو مى‏ افكنى و يا اينكه ما مى‏ افكنيم (۱۱۵) قَالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِيمٍ ﴿۱۱۶﴾ گفت‏ شما بيفكنيد و چون افكندند ديدگان مردم را افسون كردند و آنان را به ترس انداختند و سحرى بزرگ در ميان آوردند (۱۱۶) وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ ﴿۱۱۷﴾ و به موسى وحى كرديم كه عصايت را بينداز پس [انداخت و اژدها شد] و ناگهان آنچه را به دروغ ساخته بودند فرو بلعيد (۱۱۷) فَوَقَعَ الْحَقُّ وَبَطَلَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۱۱۸﴾ پس حقيقت آشكار گرديد و كارهايى كه میکردند باطل شد (۱۱۸) فَغُلِبُوا هُنَالِكَ وَانْقَلَبُوا صَاغِرِينَ ﴿۱۱۹﴾ و در آنجا مغلوب و خوار گرديدند (۱۱۹) وَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ ﴿۱۲۰﴾ و ساحران به سجده درافتادند (۱۲۰) قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۱۲۱﴾ [و] گفتند به پروردگار جهانيان ايمان آورديم (۱۲۱) رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ ﴿۱۲۲﴾ پروردگار موسى و هارون (۱۲۲) @darshainabazqoran
اما نکات این آیات
البته همه داستان در سوره سوره اعراف نیامده در سوره طه یا شعراء بخشی از داستان آمده است... سوره طه آیه ۶۷:فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُوسَىٰ در آن حال موسی در دل خویش سخت بترسید (که مبادا امر بر مردم مشتبه شود و میان سحر ساحران با معجز موسی فرق نگذارند و حجت او بر خلق آشکار نگردد).
قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۱۲۱﴾ [و] گفتند به پروردگار جهانيان ايمان آورديم (۱۲۱) رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ ﴿۱۲۲﴾ پروردگار موسى و هارون (۱۲۲) نکته ساحران گفتن ما به خدایی ایمان می آوریم که موسی علیه السلام آن را ستایش می کند تا الان شده کسی بگوید بخاطر رفتار ما بخدای فلانی ایمان آوردم❓❓ از اون طرف چند نفر بخاطر رفتار ما از خدایی که ما می پرستیم زده بشوند❓❓ @darshainabazqoran
سوره شعراء تقریبا ۶۰آیه اول درباره داستان حضرت موسی علیه السلام با ساحران است مطالعه بفرمایید قَالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ۖ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَسَوْفَ تَعْلَمُونَ ۚ لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٤٩﴾ فرعون گفت: پیش از آنکه به شما اجازه دهم به او ایمان آوردید، حتماً او بزرگ شماست که جادوگری را به شما آموخته است، پس به زودی خواهید دانست که مسلماً دست ها و پاهای شما را یکی از راست و یکی از چپ قطع خواهم کرد، و یقیناً همه شما را به دار خواهم آویخت. قَالُوا لَا ضَيْرَ ۖ إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ ساحران گفتند:هیچ زیانی نخواهد رسید چون (بعد از مرگ) به سوی خدای خود باز می‌گردیم. ساحران به فرعون گفتند تو نمیتوانی به ما آسیب بزنی، ولی همه ما میدانیم که فرعون ساحران را بعد از اینکه ایمان آوردند تکه تکه کرد پس چطور گفتند فرعون نمیتواند به ما آسیب بزند❓ 👌جواب: چون ساحران با ایمان آوردن به ولی زمان خودشان یعنی حضرت موسی علیه السلام موجب شد که وارد حریم امن بشوند و این حرف را به فرعون بزنند که ای فرعون دست تو دیگه به ما نمیرسد چون ما وارد پناهگاه شدیم دست تو فقط به جسم ما میرسد و تو نمیتوانی به ایمان ما ضرر یا ضربه ای بزنی چون ولیمان دارد از ما محافظت میکند. 👌👌 ولایت پذیری و ولایت مداری برای شخص امنیت می آورد بد بحال کسانی که اهل بیت علیهم السلام را به عنوان ولی خود انتخاب نکردند @darshainabazqoran
اینکه گفتیم ولایت فقط امنیت می آورد طبق این مبناست👇👇👇
💥متن 💥 حسن بصری نزد (علیه السلام) آمد و عرض کرد: آمده‌ام سؤالاتی از شما بپرسم.❔ امام فرمود: مگر تو فقیه اهالی بصره نیستی❓ گفت: چنین می‌گویند. 👀امام فرمود: امر بزرگی را به عهده گرفته‌ای. جبر و تفویض 👈شنیده‌ام که می‌گویی خداوند مردم را به خودشان واگذار کرده است! حسن بصری ساکت شد.🤐 امام فرمود: اگر خداوند به کسی وعدۀ امن و امان دهد، آیا او دیگر باید از چیزی بترسد؟ گفت: نه اهل بیت (علیهم السلام) در قرآن📖📖 امام فرمود: من آیه‌ای می‌خوانم که تو آن را به اشتباه تفسیر کرده‌ای. پرسید: کدام آیه؟ امام فرمود: وَجَعَلْنَا بَینَهُمْ وَبَینَ الْقُرَی الَّتِی بَارَکنَا فِیهَا قُرًی ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِیهَا السَّیرَ سِیرُوا فِیهَا لَیالِی وَأَیامًا آمِنِینَ ﴿۱۸﴾ (ترجمه: و میان آنان و میان آبادانی‌‌‌هایی که در آنها برکت نهاده بودیم شهرهای متصل به هم قرار داده بودیم، و در میان آنها مسافت را، به اندازه، مقرر داشته بودیم. در این [راه ]ها، شبان و روزان آسوده خاطر بگردید.)[ سبأ–۱۸] شنیده‌ام که جای امن را به مکه تفسیر کرده‌ای؟ وای بر تو! این چه امنیتی است که اموال اهالی آنجا به سرقت می‌رود و همواره عده‌ای کشته می‌شوند؟! سپس امام محمد باقر علیه السلام به سینه مبارک خود اشاره کرد و فرمود: آن قریه‌های مبارک ما هستیم.❤️👌 حسن بصری گفت: فدایت شوم! آیا در قرآن آیه‌ای هست که به انسان‌ها بگوید قریه(روستا)❓ امام فرمود: بله، آیه ۸ سوره طلاق که می‌فرماید: وَکأَین مِّن قَرْیةٍ عَتَتْ عَنْ أَمْرِ رَبِّهَا وَرُسُلِهِ فَحَاسَبْنَاهَا حِسَابًا شَدِیدًا وَعَذَّبْنَاهَا عَذَابًا نُّکرًا  (ترجمه: و چه بسیار شهرها که از فرمان پروردگار خود و پیامبرانش سر پیچیدند و از آنها حسابی سخت کشیدیم و آنان را به عذابی [بس ] زشت عذاب کردیم.)[ ؟–؟] بعد فرمود: آیا سرپیچی کننده در و دیوار است یا انسان‌ها؟ حسن بصری گفت: بله؛ منظور همان انسان‌هاست. امام فرمود: در آیه ۸۲ سوره یوسف، از قریه و دهستان سؤال می‌شود یا از اشخاص؟! وَاسْأَلِ الْقَرْیةَ الَّتِی کنَّا فِیهَا وَالْعِیرَ الَّتِی أَقْبَلْنَا فِیهَا وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴿۸۲﴾ (ترجمه: و از [مردم ] شهری که در آن بودیم و کاروانی که در میان آن آمدیم جویا شو، و ما قطعاً راست می‌گوییم.)[ یوسف–۸۲] سپس فرمود: قری یعنی علمای شیعیان ما و مقصود از سیر، علم است. یعنی هر کس به سوی ما آمد و حلال و حرام را از ما آموخت، دیگر از شک و گمراهی در امان است؛ زیرا احکام را از آنجا که باید بیاموزد، آموخته است؛ چون اهل بیت وارثان علم و فرزندان برگزیده‌اند و آن فرزندان ما هستیم، نه تو و امثال تو. 👌و مبادا بگویی خداوند بندگان را به خودشان واگذاشته زیرا خداوند عزوجل، دچار سستی و ضعف نیست تا کاری را به مردم واگذار کند. آنها را هم به چیزی مجبور نمی‌کند که در این صورت به آنها ظلم می‌شود؛خدا با بندگانش نه با جبر رفتار می‌کند نه با تفویض؛بلکه با امر بین آن دو رفتار میکند @darshainabazqoran
اینکه گفتیم ولایت فقط امنیت می آورد طبق این مبناست👆👆👆
پایان درس بیست و ششم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاقبت ... همدرد یـار بی‌قرینه می‌شویم دسته جمعی ... کارگرهای مدینه می شویم 🤚سلام‌وارث‌غمهای‌اهل‌بیت 🌺آجرک‌الله‌مولاجان @darshainabazqoran
🌐 با توجه به مطالب قبل برای ما مشخص می شود که خدای متعال یک زمانی را تعیین کرده که به پرونده ها رسیدگی شود که از جمله نامهای این روز در قرآن 👈 می باشد . ♦️معاد در همه ادیان الهی مطرح است ، هیچ پیامبری نیامده مگر اینکه امتش را دعوت و هدایت کرده به پذیرفتن دواصل : @darshainabazqoran
💠 نتیجه اگر جامعه ای به معاد و حساب وکتاب و رسیدگی به اعمال معتقد باشد ، رفتار خود را تنظیم خواهد کرد ، ⏪ اعتقاد به معاد ، عامل سلامت اجتماعی است . @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣ جان ومال وناموس مردم از دست کسی که معتقد به معاد نباشد ، در امان نیست . افرادی که به حریم دیگران تجاوز می‌کنند😡؛ کسانی هستند که شبکه اعتقادیِ آنها اختلال دارد ؛ حالا یا معتقد نیستند یا اگر معتقد هستند کم رنگ شده چون تحت تأثیر یک سلسله احساسات وعوامل قرار گرفته است . ♦️اعتقاد به معاد ؛ کاربردی دارد که از عهده عوامل امنیتی و اطلاعاتی خارج هست . اعتقاد به معاد یک عامل بازدارنده از درون انسان هاست ، حال اگر عامل درونی نباشد هیچ نیرویی قادر به کنترل افراد نیست . 🔅از درون انسانها ، با فکر و انگیزه تخلف وتجاوز به حریم وحقوق دیگران مبارزه واو را از درون خلع سلاح می کند . @darshainabazqoran