هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
قسمت دوم
لطفا خیییییلی با دقت خوانده بشود
💯برای اینکه نگاه درستی به قرآن کریم پیدا کنیم، باید بدانیم که قرآن (متن) نیست بلکه (خطاب)است.🤔 ما برای فهم متن لازم است که معنای کلمات و ساختار های زبانی را بدانیم.اما برای درک خطاب علاوه بر درک معنای جمله، باید مراد متکلم را تشخیص دهیم. لذا پس از فهم معنای جمله ی خطابی، باید بدانیم خطاب کننده، از خطابی که به ما کرده، چه مراد و منظوری داشته است. پس ما در درک یک متن، به دنبال معنای کلمات و قواعد دستور زبان می رویم اما برای درک یک خطاب، به کشف مرادمتکلم(منظور و قصد متکلم)نیازمندیم.
مثلا اگر جمله ی
i am teaching English(من معلم انگلیسی هستم)
در یک متن بیاید، معنای آن با رجوع به لغت نامه ی زبان انگلیسی معنایش روشن خواهد شد.این جمله بیان میکند که نویسنده ی متن،انگلیسی میداند و آن را تدریس نیز میکند. حال اگر شما در کلاس زبان نشسته باشید و مشغول پیام دادن با تلفن همراه خود باشید که ناگهان، استاد حین درس دادن، رو به شما کند و خطاب به شما بگوید:i am teaching English معنا و مفهوم آن چه خواهد بود؟؟آیا همچنان منظور استاد، این است که من انگلیسی بلد و آن را تدریس میکنم؟؟؟روشن است که استاد میخواهد بگوید: تلفن همراهت را کنار بگذار و به درس گوش بده(به قول خودمان بادمجان که واکس نمیزنم)😁با آنکه در جمله ای استاد به زبان آورد نه سخنی از تلفن همراه بود و نه کنار گذاشتن گوشی و نه گوش دادن به درس!در حالی که این عبارت،هیچ معنایی غیر از آنچه گفته شد ندارد. سر این تغییر معنا در جمله ی مذکور این است که جمله اول متن دانستیم و جمله ی دوم را خطاب.ما در متن به دنبال معنای عبارات و فهم جملات هستیم ولی در خطاب به دنبال مراد و منظور متکلم هستیم.
@darshainabazqoran
ـ🖤🏴 سلام آقای من
عاشق که شدی خطا نباید بکنی
حتی به خودت جفا نباید بکنی
حالا که شدی چشم به راه مهدی
جز بر فرجش دعا نباید بکنی
یاعلی
#محرم
@darshainabazqoran
🌐 تقسیم بندیهای اهل ولایت
🔶 اهل ولایت در یک تقسیم بندی سه دسته هستند :
1⃣ کسانی که واجبات را انجام می دادند ومحرمات را هم ترک میکردند.
2⃣ کسانی که واجبات را انجام میدادند اما به دلیل کمبود های فکری واعتقاد و نداشتن استواری ولایت در مسیر ولایت ، گاهی لغزش داشته اند و مرتکب عمل خرام میشدند. 😔
3⃣ افرادی که واجبات را انجام نمیدادند وحرام را مرتکب میشدند.
اهل بیت " علیهم السّلام " را قبول داشته اند مثلا در ایام ماه محرم و عاشورا عزاداری میکردند ولی گناه هم انجام میدادند
اهل گناه بودند ولی ولایت و اهل بیت " علیهم السّلام " راقبول داشند.
♦️ دسته اول : سوال ندارند
دسته دوم وسوم 👈خداوند سبحان برای اهل ولایت چیزهایی را ذخیره وطراحی را قرارداده است که عبور کردن از این مراحل خسارت گناهانی را که انجام داده ویا واجبات که انجام نداده اند جبران میکند.
#معاد_از_دیدگاه_آیات_و_روایات
@darshainabazqoran
🔰 مراحل جبران گناهان اهل ولایت
.1⃣ استغفار وتوبه
برای اهل ولایت این مرحل را قرار داده و سفارش زیادی هم برای انجام استغفار شده است .
در ماههای رجب وشعبان وحتی هر روز گفته شده وبیان شده است که
استِغفار کنید که استغفار یکی از عوامل تخفیف دهنده گناهان است .
2⃣ بلاهای زمینی و آسمانی
که اگر به اینها دچار نشوند ویا گناهانشان به شکلی باشد که سختی های فوق آنها را پاک نکند
درعالم برزخ عذاب میشوند.
#معاد_از_دیدگاه_آیات_و_روایات
@darshainabazqoran
🗓 ادامه دارد ...
شهر پاسخ 🌍
قسمت دوم لطفا خیییییلی با دقت خوانده بشود 💯برای اینکه نگاه درستی به قرآن کریم پیدا کنیم، باید بدان
راه درک پیام هریک از آیات الهی👇👇
♨️حتی توی زندگی خودمان هم از این نوع ادبیات به کار میبریم مثلا میگوییم ابو علی سینا آمد که منظورمان اصولا تیکه انداختن است نه اینکه واقعا ابو علی سینا آمد یا میگوییم آقا دکتر.. آمد😀.
امام رضا علیه السلام میفرمایند:خاطب الله عزوجل بذلک نبیه و اراد به امته (خداوند به پیامبرش خطاب کرده اما منظورش امت او بوده است)
👌به قول خودمان به در میگوید که دیوار بشنود به تعیبر اعراب ایاک اعنی واسمعی یا جارة (به تو میگوییم که همسایه متوجه بشه)
خوب مقدمه کافیست برویم سراغ آیات برای اثبات این ادعا👇👇👇👇👇👇
@darshainabazqoran
✅برای اینکه بتوانیم مرادخداوند تبارک و تعالی رااز خطابات قرآنی دریابیم،بایستی به عنوان مخاطب آیات، معنای آنها را در خود جست جو کنیم. اگر معلم در کلاس درس به شما بگوید(من دارم درس میدهم)ولی شما با غفلت از خود تامل نکنید که معلم چه چیزی را در من دید که این جمله را به من گفت،هرگز به مراد و منظور او پی نخواهید برد و مشکل خود را بر طرف نخواهید ساخت.اما وقتی نگاهی به خود می اندازید و میبیند که حین تدریس استاد مشغول حرف زدن با دوستتان بوده اید،ناگهان در میابید که منظور معلم این است که (به جای حرف زدن، به درس گوش بده)
@darshainabazqoran
آیه مورد بحث آیه یک و دو سوره حدید است
دوستان میدونید فعلا وارد تفسیر نشدیم فعلا بحث درباره اینه که مخاطب آیات ما هستیم لطفا مقدمه را بخوانید
@darshainabazqoran
💢سوره حدید آیه1:سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
(هر آنچه در آسمانها و زمین است خدا را تسبیح میکند و او عزیز و حکیم است)💢
👌✅آیه ی شریف یکی از خطابات الهی به ماست که میخواهد بفرماید:همه ی اشیای آسمان و زمین در حال تسبیح من هستند؛تو کجایی و به چه مشغولی؟همه اشیای آسمان ها و زمین در حال تسبیح من هستند پس مرا میشناسند،پس چرا تو مرا نمیشناسی و محجوبی؟حقیقت این است که همه اشیای آسمان ها و زمین در حال تسبیح من هستند پس چرا تو این حقیقت را درک نمیکنی و صدایی تسبیح ایشان را نمیشنوی؟چه چیزی تو را کور کرده که از ملکوت آسمانها و زمین محجوب نموده است؟همه اشیای آسمان ها و زمین در حال تسبیح من هستند و اجزای بدن تو هم یکی از آنهاست؟!خود را برتر از زمین و زمان میدانستی،حال چه شد که پوست و گوشت و ناخن تو، بیش از تو میفهمند؟!چه مرضی در تو هست که تو را از اجزای جسم مادی ات پست تر کرده؟!از کدامین حقیقت غافلی که این مقدار عقب افتاده ای؟!و....
✅البته دقت بفرمایید زمانی ما از این مطالب میتونیم برداشت کنیم که مخاطب آیات را خودمان قرار بدهیم یعنی وقتی خداوند گفته قال موسی من بخوانم قال سجاد قال مرتضی...قالت فاطمه قالت زینب...
@darshainabazqoran
💢سوره حدید آیه 2:لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ يُحْيِي وَيُمِيتُ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(فرمانروایی آسمان ها و زمین تنها از آن اوست زنده میکند و می میراند و بر هر چیز تواناست).💢
دوستان از خودمان باید سوال بکنیم چرا این آیه بعد از آیه 1 سوره حدید لله ما فی السماوات... آمده است آیه قبل آتش به جانمان زد و سرگشته و حیرانمان کرد (حسابی خجالت کشیدیم...) چرا این آیه بعدش آمد شاید خداوند بخواهد بفرمایید به اجزای وجود خود بنگیرید! همه در برابر شما خاضع و فرمان بردار هستند. مثلا هر لحظه ای بخواهید انگشتتان را خم کنید، فرمان شما را می پذیرد. هرگاه اراده کنید چیزی را تصور کنید، قوه ی خیالتان مطیع است، هر زمان اراده کنید، چشمتان بسته یا باز میشود،این آیه شریفه میفرماید: (فرمانروایی آسمانها و زمین،تنها از آن اوست) یعنی هیچ چیزی در آسمانها وزمین از غیر خداوند تبارک و تعالی فرمان نمیبرند همه مطیع او هستند.در حالی که شما خود را فرمانروای قوا و شئون خود می بینید.می خواهد بفرماید: گرفتاری تو که از من محجوب شده ای و مرا نمیشناسی این است که برای خودت هویت و انانیت قائل هستی و میخواهی در صحنه باشی و امور به دست تو اداره شود،هرگز بلکه همه چیز از جمله چشم و گوش و شنوایی و بینایی و خیال و عقل تو از من امر می پذیرند و به اراده من می جنبند، اما تو خود را میبینی و امر را به خودت منتسب میدانی.....
@darshainabazqoran