💠 اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از #غیبت به #حضور می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید:
🕋ایاک نعبد و ایاک نستعین»
#تسلیت_رحلت_پیامبر_گرامی_اسلام
#شهادت_امام_حسن_علیه السلام
@darshainabazqoran
💢 چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟
🔺چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را #مخاطب مطلق میداند. دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک»
💢 آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟
🔸خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به #توحید است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد.
#تسلیت_رحلت_پیامبر_گرامی_اسلام
#شهادت_امام_حسن_علیه السلام
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعه: ســیــّدي واحـــســنــا
تقدیم به ساحت مقدس امام #حسن_مجتبی ( علیه السَّلام )
با نوای: حـــاج مـحـــمــــود کــــریـــمـی
#شهادت_امام_حسن_مجتبی
@darshainabazqoran
💢 منظور از ما در «نعبد» چیست❓
🔅این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و #موحد شد خود را #مستهلک در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم.
💢 چرا پس از نعبد سریعا "ایاک نستعین" آورده❓
✅ تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز #مستقل از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم.
❓چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟
🔺به این جهت که نشان دهد هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست.
#تسلیت_رحلت_پیامبر_گرامی_اسلام
#شهادت_امام_حسن_علیه السلام
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو منو رها کنی کجا برم کجا برم
بامداحی کربلایی #حسین_طاهری
#پیشنهاد_دانلود_عالییست
#امام_حسن علیه السلام
#امام_رضا علیه السلام
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه وآله
@darshainabazqoran
◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ
◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ
◾️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْهُدىٰ وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقىٰ
▫️سلام بر تو ای ولی خدا و فرزند ولی خدا
▫️سلام بر تو ای حجّت خدا و فرزند حجّت خدا
▫️سلام بر تو ای امام هدایت و دستاویز استوارتر
📚زیارت کوتاه و مختصر امام هشتم
@darshainabazqoran
💠 یکی از فواید" ایاک نعبد" این است که انسان نه حاضر است دیگری را عبادت کند و نه حاضر است معبود دیگری واقع شود. بخش دوم تابع بخش اول است و اگر حق نداشت دیگری را عبادت کند پس خودش نیز نباید معبودی در کنار خدا قرار گیرد!
لذا خدا تنها اطاعت از پیامبر و والدین و غیره را فرمان داده، نه عبادت آنها را.
♦️ در مورد استعانت نیز چنین است «ایاک نستعین» پس نه باید از دیگری کمک بخواهد و نه خودش مستعان دیگری شود.
🔸 در آیه ۲ سوره مائده گوید :
🕋تعاونوا علی البر و التقوی
در اینجا انسان هم کمک کننده هست و هم کمک خواهنده. اما این کمک در برابر کمک خدا، استقلال ندارد بلکه در جاییست که خدا خواسته و لذا وسیله استعانتِ فعلیِ خداست.
#تسلیت_شهادت_امام_رضا_علیه السلام
@darshainabazqoran
💎 آیت الله جوادی آملی:
حکما در مورد انسان می گویند در کنار آن حواس پنجگانه بدن انسان در بعد بیرونی، انسان در درون خود داری سه نیرو است:
1⃣ نیرویی که با آن کارهای علمی را انجام می دهد که #نیروی_فهم است
2⃣ نیرویی که آنچه ملایم اوست را جذب می کند که #نیروی_جاذبه اوست
3⃣ نیرویی که با آنها ناملایمات را دفع می کند که #نیروی_دافعه اوست .که هر کدام از اینها زیر مجموعه فراوانی دارد، آنکه مدیریت این سه را به عهده دارد 👈روح و نفس آدمی است که اگر اینها را خوب تدبیر کند انسان می شود حکیم، عادل و مومن.
#تسلیت_شهادت_امام_رضا_علیه السلام
@darshainabazqoran
💠 #رسول_خدا صلي الله عليه و آله ميفرمايد:
🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه»
🔹 کسی كه صدای #اذان را در اول وقت بشنود و بی دليل #نماز خود را به تأخير اندازد (یا در #نماز_جماعت شركت نكند)نماز او نماز كامل نيست»
📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵.
@darshainabazqoran
📖شرح حدیثی از امام رضا (علیهالسلام)
✅راه جذب دلها، منتقل کردن سخن نیک اهلبیت (علیهمالسلام)
💠رهبر انقلاب:
امام علیبنموسیالرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «رحم اللَّه عبدا احیا امرنا»؛ رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را، مطلب ما را زنده کند. این راوی میگوید: «فقلت له کیف یحیی امرکم»؛ چه جوری میشود که امر شما، مطلب شما، موضوع مورد اهتمام شما زنده شود؟ «قال یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس»؛ علوم ما را فرا بگیرند، معارف اهلبیت را فرا بگیرند، آن را به مردم، به دلهای مشتاق، به ذهنهای جستجوگر منتقل کنند. «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا».(۱)
🔸برای گسترش معارف اهلبیت هیچ لازم نیست شما به این در و آن در بزنید؛ هیچ نیازی ندارد به بداخلاقی کردن و متعرض این و آن شدن؛ همین اندازه کافی است که معارف اهلبیت را درست فرا بگیریم، آن را به دیگران منتقل کنیم. این معارف توحیدی، این معارف انسانشناسی، این معارف فراگیر نسبت به مسائل زندگی بشر، خود جذاب است، دلها را جذب میکند، آنها را دنبال راه ائمه به راه میاندازد.
۱۳۸۹/۰۸/۰۳
١) معانی الأخبار، شیخ صدوق، ص ۱۸۰
#شهادت_امام_رضا علیه السلام
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دامن آلوده و روی سیاه آوردهام🍂
یا امام رضا
به تو پناه آوردهام💔😭
#شهادت_امام_رضا علیه السلام
@darshainabazqoran
💠 در ایاک نعبد و ایاک نستعین، یکی از وجوهی که در #تقدم_مخاطب (ایاک) بر خطاب (نعبد) وجود دارد اهمیت، شرافت و اصالت مخاطب نسبت به متکلم و خطاب است. زیرا مخاطب (خداوند) از ابتدا موجود بوده و وجود متکلم و خطاب، از وجود مخاطب است پس اصل بر مخاطب است.
#ربیع_الاول
@darshainabazqoran
⚜توفیق شخص به انجام هر عمل نیک مانند عبادت، توبه یا درس خواندن، حاصلِ دو نعمت است:
1⃣ توفیق انجام عمل
2⃣دستیابی به نتیجه عمل (مانند بهشت)
لذا رسیدن به بهشت نیز ناشی از حقی برای عابد نیست بلکه خود، نعمتی از جانب خداست و نیاز به حمد دارد.
♦️انسان در هر توفیق، میان دو_نعمت قرار دارد که یکی انجام آن کار و دیگری پذیرش آن از سوی خدا و اعطای پاداش است اما چون انسان تنها خود را میبیند به این نعمات پی نمی برد اما اگر انسان خود را ندید، تنها نعمتهای خداوند را خواهد دید که همه چیز را فراگرفته اند و جایی برای استحقاق انسان باقی نمانده است.
🕋ما بکم من نعمةٍ فمن الله
💢 بین خدا و انسان، تنها خود انسان حجاب است و نه هیچ چیز دیگر.
#ربیع_الاول
@darshainabazqoran
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
❓چرا من میگویم نعبد و نستعین در حالی که من یک نفرم چرا جمع به کار رفته است؟
✅جواب:
۱. اساس عبادت، به ويژه نماز بر پاية جمع و جماعت است یعنی اصل این بود (قبلا زمان رسول الله (صلی الله علیه وآله))که نماز به جماعت برگذار میشد لذا نعبد و نستعین میگوییم (که متاسفانه ما به این اصل(نماز جامعت)خیلی بی تفاوتیم)
۲خداوند در سوره نحل آیه ۱۲۰:إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
میفرماید یک شخص مومن مثل حضرت ابراهیم علیه السلام یک نفر نیست بلکه یک ملت است مومن یک نفر نیست لذا شاید در نماز جمع بکار برده شده است حتی میشود به عنوان موید یا حتی دلیل در آیاتی که میفرماید👇👇
یا ایها النبی حرّض المؤمنین علی القتال ان یکن منکم عشرونَ صابرون یغلبوا مأتین و ان یکن منکم مائة یغلبوا الفاً من الّذین کفروا بانهّم قوم لا یفقهون...؛ «ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ تشویق کن! هر گاه بیست نفر از شما باشند بر دویست نفر غلبه می کند و اگر صد تن باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شده اند، پیروز می گردند؛ چرا که آنان گروهی اند که نمی فهمند. اکنون خداوند به شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعف است. بنابراین هر گاه یکصد نفر مقاوم از شما باشند، بر دویست نفر چیره می شوند. و اگر هزار نفر باشند، به اذن الهی بر دو هزار تن غلبه خواهند کرد. (سوره انفال، آیات 65 و 66)
✅پس مومن اگر مومن باشد همیشه باید از او ترسید
#ربیع_الاول
@darshainabazqoran
🔘چرا ایاک نعبد و عبادت تنها برای خداست؟
▫️ او یگانه الله، ، رحیم و مالک روز جزاست. هر کدام ازین ها بصورت مستقل دلیل بر این است که تنها باید کسی که این صفات را دارد عبادت کرد. خدا یگانه وجود مطلق و کمال محض است و باقی موجودات در طول وجود خدایند و هر اثری که می گذارند به خواست و اراده خداست لذا تنها باید او را پرستید و تنها از او کمک خواست.
🌐 مقام استعانت پایینتر از مقام توکل و مقام توکل پایین تر از مقام تفویض و تسلیم است.
♦️مستعین کسی است که کاری می کند و تنها از خدا مدد میگیرد.
♦️ متوکل خواسته ای دارد و انجام آنرا از خدا میخواهد
🔅اما مفوض و تسلیم، کسی است که هیچ خواسته ای نیز ندارد و به خدا میگوید: هر چه تو بخواهی.
💠 کسی بینش_توحیدی دارد که در کارهای خود و اتفاقات اطرافش اولین چیزی که به فکر آن می افتد خداست و لذا همه چیز را آیت و نشانه وجود و فعل خدا میداند.
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran
✅ بینش توحیدی این است که جهان امکان، سپاهیان حقند و او هر جا بخواهد سپاهش را اعزام می کند و هر جا بخواهد فرمان توقف می دهد. 🕋 هو الذی ایّدک بنصره و بالمومنین
🔸هر زمان که در کارهایمان اولین فکرمان خدا بود دعایمان براورده میشود لذا گفته اند به ستم دیده ظلم نکنید زیرا اولین فکرش خداست و آهی میکشد که دامان انسان را میگیرد.
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran
💢 اگر کاری را هم برای خدا و هم برای دیگری انجام دادیم خداوند همه آن کار را برای همان دیگری محسوب میکند زیرا این با #توحید سازگار نیست و خدا چیزی جز اعمال خالص را نمی پذیرد.
🔴 اگر انسان با اندک سختی و مشکل دست از دین و عبادت برداشت نشان از آن است که دین را برای #دنیا میخواهد. این شخص، آخرت را که در دین، اصل است همان ابتدا از دست داده و اگر مشکلش هم حل نشود دنیا را نیز بدست نیاورده و به چیزی نمیرسد و لذا از خاسران حقیقی است.
💠هیچ رزقی بالاتر از توحید نیست.
⛔️ نباید دعا را برای رسیدن به رزق دنیوی خواند بلکه باید رزق توحید خواست چون اگر توحید بدست آمد تمام نعمت های دیگر نیز بدست می آید.
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran
🌐 اهدنا الصراط المستقیم
⭐️اهدنا الصراط المستقیم یعنی خدایا توفیق راه رفتن در مسیر مستقیم را به من بده، نه اینکه راه درست و غلط و احکام حلال و حرام را نشانم بده.
چون خدا احکام را برای تمام انسانها گفته اما توفیق طی طریق، تنها برای مومنان است.
🔅سوره شوری /۵۲و۵۳
🕋 وَکَذَ لِکَ أَوْحَیْنَآ إِلَیْکَ رُوحاً مِّنْ أَمْرِنَا مَا کُنتَ تَدْرِى مَا الْکِتَابُ وَلَا الْإِیمَانُ وَلَکِن جَعَلْنَاهُ نُوراً نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّکَ لَتَهْدِى إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ🔅
صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِى لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الاموُر🔅
#تفسیر_سوره_حمد آیت الله جوادی آملی
@darshainabazqoran