🔰 در باره سنجش و وسیله سنجش اعمال در قیامت سخنان بسیاری گفته شده ، اما باید توجه داشته باشیم که برای فهم کلمات همیشه به دنبال یک نمونه های عینی نباشیم .باید مفاهیم را از نظر نتیجه بررسی کنیم .
یک مثال :
در گذشته وقتی که از چراغ نام برده میشد، یک ظرفی به نظر می رسید که مقداری ماده روغنی در آن بود و یک فتیله و یک حباب که برای تنظیم هوا بوده .
اما امروز دیگه اون به ذهن نمیرسه .یک چیز دیگه می فهمیم .دستگاهی که نه ظرفی برای روغن دارد ونه فتیله ای برای روشن کردن و نه حبابی برای تنظیم هوا .
#اما_آنچه چراغ امروز را به دیروز پیوندمیدهد همان هدف ونتیجه آن است یعنی وسیله ایکه تاریکی را ازبین میبرد.
@darshainabazqoran
# میزان نیز همینطور است .
مثلا در جهان میبینیم که با گذشت زمان ؛ ترازوها تا چه اندازه دگرگون شده اند و حتی لفظ میزان برای وسایل دیگه ای مثل دماسنج هم به کار می رود .
✅ پس این مسلّم هست که در روز رستاخیز؛ اعمال انسان با وسایل خاصی سنجیده می شوند ونه با ترازوهای دنیا ؛ چه بسا آن وسیله همان وجود امامان و انبیاء ( علیهم السلام ) باشند .
@darshainabazqoran
🔅در روایاتی که از اهل بیت ( علیهمالسلام) به مارسیده این مطلب به خوبی دیده می شود .
از امام صادق " علیهالسلام " نقل شده است :
《 میزان سنجش های قیامت، پیامبران و اوصیای آنها هستند 》
☑️ در روایت دیگری آمده :
《 امیرالمومنین و امامانِ از فرزندان او ، ترازوهای سنجش اند.》
در واقع مردان و زنان نمونه جهان ، مقیاس های سنجش اعمال انسان ها هستند و هرکس به آن اندازه که به آنها شباهت دارد ، وزن دارد و ارزشمند است و آنها که از ایشان بیگانه اند، کم وزن یا بی وزن اند .
📚 تفسیر نمونه ج ۶/ ص۹۱
@darshainabazqoran
💠 سبک زندگی در آیات و روایات 💠
#نیکوکاری
🔅بهترین روش ؛ میانه روی است .
🕋وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
سوره بقره/۱۹۵
《 در راه خدا انفاق کنید و خودرا با دست خود ؛ به هلاکت نیفکنید! ونیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد .》
@darshainabazqoran
🔅آیه ۱۹۵👈انفاق؛ راهی برای نجات جامعه از فروپاشی :
♦️ مفسران در باره ارتباط بین دو جمله «و در راه خدا انفاق کنید» و «خود را به دست خود به هلاكت نيفكنيد» گفته اند که انفاق سبب نجات جامعه از هلاکت و فروپاشی می شود؛ زیرا اگر انفاق به فراموشی سپرده شود و ثروتها در دست گروه معدودی جمع گردد و در برابر آن، اکثریتی محروم وجود داشته باشد، دیری نخواهد گذشت که انفجار عظیمی در جامعه رخ می دهد که جان و مال ثروتمندان نیز در آن آتش خواهد سوخت.
🔸در این نقطه، رابطه انفاق و پیشگیری از هلاکت روشن می شود. ۰بنابراین انفاق پیش از آن که به حال محرومان مفید باشد، به نفع ثروتمندان است.
🔸 به تعبیر بعضی از مفسران، خودداری از انفاق در راه خدا، هم سبب مرگ روح انسانی به دلیل بخل خواهد شد و هم موجب مرگ جامعه به دلیل عجز و ناتوانی می شود؛ به ویژه جامعه اسلامی که بر اساس احسان و نیکوکاری بنا شده است.
♦️در روایتی از امیرالمؤمنین علی(علیهالسّلام) می خوانیم: «اموال خویش را با دادن زکات حفظ کنید.》
باید توجه داشت که انفاق معنای گسترده ای دارد که انفاقهای واجب مانند زکات و خمس و انفاق های مستحب مانند صدقه را در بر می گیرد.
📝 ادامه دارد...
@darshainabazqoran
🔅 امام على " عليه السّلام" فرمودند :
الإحسان غريزه الأخيار، والإساءه غریزه الأشرار؛
نیکی کردن، در سرشت نیکان است و بدی کردن، در سرشت بدان .
📚غرر الحکم، ح ۲۰۲۹
🔅ابن عباس . في قوله تعالى:
🕋«آلذين ينفقون أموالهم بالليل والنهار..»: نزلت في على بن ابی
طالب؛ کائث له آزبعة دراهم، انفق باليل درهما، وبالنهار درهما، وسرّا درهما، وعلانيه درهما:
🔸 ابن عباس درباره آیه «کسانی که در شب و روز، و پنهان و آشکار، اموالشان را انفاق می کنند، پاداش آنان در نزد پروردگارشان [محفوظ ]است و نه بیمی بر آنان هست و نه اندوهگین می شوند، می گوید:
🔰این آیه در باره علی بن ابیطالب نازل شد .یک دِرهَم را شب انفاق کرد ویکی را روز ؛ یکی را پنهانی و یکی را آشکار.
📚در المنثور، ج ۲ ص ۱۰۰
. @darshainabazqoran
💠 سبک زندگی در آیات و روایات 💠
(۳)
#مشورت
《 واَمرُهُم شوُری بَینَهُم》
سوره شوری /۳۸
-(مومنان ) امورشان را با مشورتِ با یکدیگر انجام می دهند .
@darshainabazqoran
🔸 مشورت در کارها ؛ یک اصل مهم است .
.شورا ومشورت از مهم ترین موضوعات اجتماعی است که بدون آنها کارها ناقص است .
اگر دقت کنیم یک انسان هرچقدر از نظر فکری توانا ونیرومند باشد ؛ به موضوعات گوناگون تنها از یک یا چند بُعد میتونه نگاه کنه ، ابعاد دیگر برای او ناشناخته و مجهول باقی می ماند ؛ ولی اگر یک موضوعی در #شورا مطرح بشود و عقل ها و تجارب و دیدگاههای گوناگون به کمک بیایند ، یک کار کاملا پخته و کم عیب حاصل میشود ودر نتیجه از لغزش دور میشود.
📝ادامه دارد..
@darshainabazqoran
🌱 احادیث در این مقوله زیاد هستند ، در حدیث پر معنایی از پیامبر " صلیاللهعلیهوآلهوسلم " میخوانیم:
🍃هیچ کس باکسی مشورت نمیکند مگر این که به راه درست راهنمایی میگردد.🍃
جالب توجه این است که خودِ پیامبر "صلیاللهعلیهوآلهوسلم " بااینکه عقل کل بودند و با مبداء وحی درارتباط ؛ اما در مسائل اجتماعی و اجرایی، در جنگ وصلح و امور دیگر ؛ با یاران خودشان مشورت میکردند وحتی گاهی نظر جمعی را ترجیح میدادند و #سرمشق والگو برای مردم بودند؛ چرا که برکات مشورت از زیان های احتمالی آن به مراتب بیشتراست.
@darshainabazqoran
📣📣📣 توجه توجه توجه📣📣📣
🔅 شورا فقط در مورد کارهای اجرایی و شناسایی موضوعات است ✅
⛔️ نه در باره احکام و امور دین _تعیین امام و خلیفه پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم_که تنها باید از مبداء وحی واز کتاب وسنت صادرشودوتعبیر#امرهم نیز به همین معناست زیرا 《احکام دین》کار خداست ونه کارمردم.
@darshainabazqoran
4_5859194711620716106.mp3
8.49M
ولادت امام حسین (علیه السلام)
@darshainabazqoran
💠 سبک زندگی در آیات و روایات 💠
( ۴)
#تقوا
🕋《وَاتقوالله وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ》
🔅 تقوای الهی پیشه کنید .خداوند به شما تعلیم می دهد که او به همه چیز داناست .
👈 سوره بقره:/آیه ۲۸۲
@darshainabazqoran
🌺 آیه تدایُن یا قرض آیه ۲۸۲ سوره بقره و طولانیترین آیه قرآن است. در این آیه قوانین قرض دادن، قرض گرفتن و معامله کردن بیان شده است. طبق این آیه اشخاصی که معامله مدتدار انجام داده یا بهیکدیگر قرض میدهند؛ باید آن را نوشته و به عنوان یک سند تجاری، مورد تأیید دو شاهد قرار بگیرد.
🌱در این آیه حدود هجده دستور در مورد مقررات داد وستد مالی بیان میشه 🌱
@darshainabazqoran
شهر پاسخ 🌍
💠 سبک زندگی در آیات و روایات 💠 ( ۴) #تقوا 🕋《وَاتقو
آيه" اتقوا الله يعلمكم الله" چه نوع علمي است كه خدا به شرط تقوي مي آموزد؟
🔸نظر مفسران قرآن پيرامون تفسير آيه فوق متفاوت است برخي ازآنها
🔅 از جمله علامه طباطبايي بر اين عقيده اند كه جمله ( و يعلمكم الله ) جمله مستقلي است و ربطي به جمله ( واتقوالله ) ندارد و لذا جمله فوق جمله جداگانه اي است كه تنها نعمت الهي علم را گوشزد مي كند مانند عبارت ( يبين الله لكم ان تضلوا ) ) در ذيل آيه ارث (سوره نساء ۱۷۹)، يعني خدا احكام را براي شما بيان مي كند تا گمراه نشويد زيرا خدا به هر چيزي آگاه است .
🔸در تفسیر نمونه به همین شکل نگاه شده که
💠منظور از كلمه (و اتقوا) اين است كه :
مسلمانان از خدا بترسند و اوامر و نواهى ذكر شده در اين آيه را به كار ببندند.
🔸 و اما جمله 👈"و يعلمكم اللّه و اللّه بكل شى ء عليم " كلامى است نو، كه در مقام منت نهادن ذكر شده ، همچنانكه در آيه ارث منت نهاده مى فرمايد:
🕋 يبين اللّه لكم ان تضلوا
پس مراد از جمله مورد بحث ، منت نهادن بر مردم در مقابل اين نعمت است كه شرايع دين و مسائل حلال و حرام را براى آنان بيان فرموده .
@darshainabazqoran
♦️معناي آيه" و يعلمكم الله "هم اين مي شود:
كه خداوند شما را تعليم مي دهد زيرا خدا به هر چيزي آگاه است .
🔺 آنگاه علامه طباطبايي (ره)درباره نفي ارتباط ميان تقوا و علم مي فرمايند :( دقت کافی داشته باشیم به کلام علامه)
گرچه اين مطلب ( تقوا به سبب علم ) صحيح است و از كتاب و سنت ثابت مي شود ولي اين آيه شريفه دلالتي بر آن ندارد، چون واو عطف ميان جمله هافاصله شده ، به علاوه سياق آيه و ارتباط صدر و ذيل آن با اين معني مناسب نيست ، و اگر جمله ( و يعلمكم الله ) كلام مستقلي نبود لفظ جلاله در آن تكرارنمي شد .
⏩در مقابل گروهي از جمله صوفي مسلكان مدعي اند كه بين تقوا و مطلق علم رابطه هست چرا كه طبق آيه هر كسي رياضت بكشد براي وي علوم الهيه ،علم النفس و ساير علوم بدون تعلم حاصل مي گردد .به گمان اينها آيه ۲۹ ازسوره انفال هم مطلب فوق را گواه است ( يا ايهاالذين امنوا ان تتقوا الله يجعل لكم فرقانا ) اي مومنين اگر از خدا تقوا پيشه كنيد فرقان را براي شما قرارمي دهد .به نظر اينها منظور از فرقان همان علمي است كه در محل بحث آمده است .
📝 ادامه دارد...
@darshainabazqoran
السلام علیک یا مولی یا صاحب الزمان علیه السلام
به نیابت از همه ی شما بزرگواران کانال درسهایی ناب از قرآن
اسعدالله ایامکم ان شاءالله
پیشاپیش عیدتون مبارک از هر کسی ناراحتین یا کینه به دل دارین ببخشیدش خودتان را راحت بکنید تا از زندگی بیشتر لذت ببرید
@darshainabazqoran
جمعه آخر سال است و ...
نشد تا بشود
جمعه آخر امسال ...
مصادف به ظهــور
#السلامعلیکیابقیةالله
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
@darshainabazqoran
💠امام مهدی(عج) در آینه ی قرآن
🕋« وَآيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ »
یس/۳۳
🔸« زمین مرده برای آنها آیتی است، ما آن را زنده کردیم و دانههای (غذایی) از آن خارج ساختیم که از آن میخورند ».
از امام سجّاد" علیه السلام "روایت است که فرمود:
حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) گروهی از ستمکاران مدینه را مجازات می کند و سپس با لشکری از مدینه بیرون میآید تا به "اجفر" میرسد در آنجا لشکر دچار گرسنگیِ سختی میشوند؛ فوراً به صورت اعجاز آمیز، میوه برای آنها روییده میشود و آنها هم از آن میخورند و از آن توشه میگیرند این است معنی آیهی شریفه: « وَ آیَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَةُ أَحْیَیْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ »
آنگاه حرکت نموده تا به قادسیّه میرسد در آن موقع مردمانی در کوفه اجتماع نموده و با سفیانی بیعت کردهاند.
📓تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۲۰
📚بحار الأنوار، ج۵۲، ص۳۸۷
@darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹پیشاپیش سال ۱۴۰۰ مبارک باد
ان شاء الله که سال ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشه
#لحظه_طلایی
@darshainabazqoran