eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.1هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
685 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: إنَّ السَّعیدَ كُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ احَبَّ عَلیّا فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج ۲، ص ۴۴۹ ) همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگارى ها در دوستى علىّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا امام زمان عليه السلام درهر لحظه علم به اعمال ما دارد؟ ✍️ پاسخ: ✅ در زمينه علم امامان معصوم (ع) چند پاسخ وجود دارد: پاسخ اول: هر چند ائمه (ع) از علم غيب برخوردارند و به وقايع گذشته و حوادث حال و آينده آگاهي دارند. اما تكليف آنان مانند ساير افراد بشر بر اساس علم عادي است. علم غيب براي آنان تكليفي به دنبال نمي آورد. به همين دليل علم غيب ائمه (ع) از نحوه شهادت خود براي آنان تكليف آور نيست. امام بر اساس علم عادي خود ميوه هایي را پيش روي خود ميبيند كه مانعي از خوردن آن نيست. بر همين اساس تناول آن ميوه جايز است. اگر چه بر اساس علم غيب از مسموم بودن آن آگاهي دارد. براي علي (ع) بر اساس علم عادي بشري شب نوزدهم رمضان سال چهلم هجري مانند ساير شب هاست.به همين جهت به سمت مسجد حركت ميكند. علم غيبي كه به اذن خداوند در مورد شهادت خود دارد،براي ايشان تكليفي ايجاد نميكند. او مأمور است كه بر اساس علم عادي عمل نمايد. برخي از كساني كه اين پاسخ را ذكر كرده اند، در تأييد اين مطلب كه ائمه (ع) بر اساس علم عادي خود مكلف هستند، دو دليل ذكر ميكنند: 1- عمل بر اساس علم غيب با حكمت بعثت انبيا و نصب ائمه منافات دارد، زيرا در اين صورت جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد. افراد بشر از وظايف فردي و اصلاحات اجتماعي به بهانه برخوردار بودن ائمه از علم غيب و عمل بر اساس علم خدادادي از وظيفه خود سرباز خواهند زد. 2- عمل براساس علم غير عادي موجب اختلال در نظام عالم هستي است زيرا مشيت و اراده خداوند به جريان امور بر اساس نظام اسباب و مسببات طبيعي و علم عادي نوع بشر تعلق گرفته است. به همين جهت پيامبر و ائمه (ع) براي شفاي بيماري خود و اطرافيان خويش از علم غيب استفاده نميكردند. شايد يكي از حكمتهاي ممنوع بودن تمسك به نجوم، تسخير جن، براي غيب گويي و كشف غير عادي حوادث آينده، اختلال در نظام عالم هستي باشد.(1) پاسخ دوم: هر چند طبق روايات فراوان ائمه (ع) نسبت به همه آنچه كه در گذشته واقع شده و در آينده حادث خواهد شد و در زمان حاضر در حال رخ دادن است ،علم و آگاهي دارند.(2) اما به موجب روايات متعدد ديگر كه در زمينه علم غيب امام (ع) آمده است، استفاده ميشود كه اين علم به صورت بالفعل نيست، بلكه شأني است؛ يعني هر گاه اراده كنند و بخواهند كه چيزي را بدانند ؛خداوند سبحان آنان را عالم و آگاه خواهد كرد: «اذا اراد الامام ان يعلم شيئا اعلمه الله ذالك ؛هر گاه امام اراده كند كه چيزي را بداند، خداوند او را آگاه خواهد كرد»(3) در اين موضوع روايات بسياري در كافي وارد شده و باب مستقلي نيز براي آن وجود دارد كه بيشتر روايات بيانگر همين مسئله اند. علم غيب امام (ع) شأني است ،نه فعلي.(هر وقت خودشان بخواهند مي دانند ) بر اساس همين نكته ممكن است نسبت به نحوه شهادت خود علم نداشتهاند ،چون اراده نكردهاند كه بدانند.(4) در واقع آنان مطيع خواست الهي هستند و خواست الهي آن است كه اينان در چنين اموري علم غيب را اراده نكنند. پاسخ سوم: اساساً پيامبر اكرم و ائمه (ع) تكاليف و وظايف مخصوص به خود دارند .به همين جهت آنان در عين اين كه ميدانستند در فلان جنگ دشمن غلبه خواهد كرد، وظيفه داشتهاند اقدام كنند يا ميدانستند كاري كه انجام ميدهند، منجر به شهادتشان خواهد شد، مثل خوردن ميوه مسموم يا رفتن علي (ع) به مسجد كوفه در شب نوزدهم رمضان، با اين حال وظيفه داشتهاند اين كارها را انجام دهند. اين اعمال هر چند براي ما به هلاكت انداختن نفس و حرام است. اما براي آنان وظيفهاي مخصوص است مثل نماز شب كه براي رسول اكرم (ص) واجب بوده اما براي ساير مسلمانها مستحب است.(5) بنابراين از اين پاسخ ها به اين جمع بندي مي رسيم كه امامان معصوم نسبت به اعمال بندگان علم غيب دارند و همه اعمال ما به حضور آنها مي رسد. اما نسبت به برخي امور ديگر مثل دانستن نحوه شهادتشان اراده مي كنند كه به نحو عادي باشد و از علم غيب در اين زمينه استفاده نمي كنند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا می توان از فرشتگان کمک خواست؟ ✍️پاسخ: ✅عالم هستی گسترده تر از بخشی است که با چشمان خود می بینیم. انسان با حواس پنج گانه، تنها عالم محسوس مادی را درک می کند، اما با بهره گیری از عقل که توانایی رسیدن به نادیده ها را دارد، متوجه عالمی بسیار گسترده تر از عالم مادی می شود. کما اینکه با درک فطری که پس از صفای قلبی پررنگ تر می شود، می تواند با این عالم گسترده، ارتباطاتی برقرار سازد. اصل قبول این عالم، نکته بسیار مهمی است و در اسلام به عنوان یکی از خصیصه های مهم مومنان بیان شده است: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبَِ (۳ بقره) (متقین) آن کسانی که به غیب ایمان می آورند . و روشن است که توجه به این عالم تاثیر بسیاری در زندگی انسان می گذارد. از جمله آنکه محاسبات او برای افعالش را گسترده تر و متفاوت می کند. و انسانی که برای افعالش، تنها محاسبه چند روزه دنیای مادی را می کند، به جایی می رسد که اعمالش را با توجه به ابدیت انجام می دهد و سعی می کند بهره ای این چنین عظیم داشته باشد. بخشی از عالم غیب نیز فرشتگان هستند که به مدد انسان می پردازند و نمونه های متعددی از آن نسبت به امور مادی یا معنوی در قرآن ذکر شده است. مثلا درباره کمک فرشتگان در جنگ قرآن می فرماید: بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ (۱۲۵ آل عمران) آری، اگر صبر کنید و پرهیزگاری نمایید، و (دشمن) با همین جوش (و خروش) سراغ شما بیاید. پروردگارتان شما را به پنج هزار فرشته نشاندار یاری خواهد کرد. همچنین درباره کمک های معنوی فرشتگان مطالب بسیاری ذکر شده، مثل آنکه در قبال برخی از نیکی های انسان، فرشتگانی خلق می شوند که تا قیامت از طرف آن انسان، ذکر می گویند تا ثوابش به آن انسان برسد. اما نکته مهم آن است که مراقب باشیم، از حقایق سوء استفاده نشود و عده ای با اغراض خاص،در پشت حقایقی موضع نگیرند تا سخنان باطل خویش را نشر دهند. فرشته یک حقیقت دینی است و امداد او به انسان ها نیز قابل تردید نیست. اما اینکه چه عملی برای دریافت چه نوع امدادی انجام شود، خود نیازمند مستند معتبر است. اینکه بدون هیچ مستند معتبری دستور العمل نوشته شود که مثلا نیم ساعت فلان کار خاص با کیفیتی مشخص انجام شود، این جدای از اصل وجود و کمک فرشتگان است. و مثل اعمال بدعت آمیز و خرافی است. و مثل آن است که بگوییم چون قربانی کردن فعل درستی است، پس باید خون قربانی را مثلا به پلاک ماشینی که تازه خریده ایم، بمالیم. حال آنکه مالیدن خون قربانی به وسایل یکی از اعمال دوران جاهلیت است و صحت قربانی هیچ ربطی به جواز این کار ندارد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا خدا فقط کارهای کلی عالم را انجام می دهد؟ اگر خیر پس کارهای شر را چگونه توجیه کنیم؟ ✍️پاسخ: ✅قبل از هر چیز باید توجه کنید که این مساله، از مباحث دقیق و ظریف است. پس باید قاعده مواجهه با این گونه مسائل را رعایت کنید. یکی از قواعد بسیار مهم در این گونه مسائل آن است که به دلیل برخی ابهامات و نقاط غیر شفاف، مسائل قطعی و مسلم را انکار نکنید. 💠 ائمه اطهار علیهم السلام در جواب بعضی افراد که از جبر و اختیار می پرسیدند، می فرمودند: دریای عمیقی است، در آن وارد نشوید. به هر حال قوه ادراک انسان محدودیت هایی دارد و لازم نیست که انسان بر تمام اسرار هستی آگاه شود. کما اینکه توان درک افراد در مقایسه با یکدیگر متفاوت است. 🍁 اما درباره جواب خاصی که مطرح شده است: 🍀 بنا بر توحید فاعلی، هیچ فعلی خارج از اراده الهی رخ نمی دهد و فاعل همه کارها خداست . چرا که مخلوقات در مقابل خدا از خود استقلالی ندارند. و وقتی اصل وجود مخلوقات از خداست و لحظه ای بدون عنایت الهی وجود ندارند، معلوم است که اعمالشان نیز از خداست. البته این بدان معنا نیست که مخلوقات در قبال فعل خود مسئولیتی ندارند. چون رابطه خدا و مخلوق یک رابطه عرضی نیست بلکه یک رابطه طولی می باشد. 🍃 در رابطه عرضی، ارتباط با یک چیز، نافی سایر ارتباط هاست. مثل اینکه اگر فلان ماشین برای شما باشد، پس برای حسن و تقی و ... نیست. اما در رابطه طولی، ارتباط یک چیز ، همزمان با چند متعلق برقرار است. مثل اینکه شیشه ماشین، در عین اینکه برای ماشین است برای شما نیز می باشد. 🔷 با این توضیح باید بگوییم: تدبیر خدا بر همه چیز گسترده شده، و این گونه نیست که خدای متعال در بخش هایی هیچ کاره باشد. اما این تدبیر نافی نقش مخلوق نیست. و نکته اینجاست که نوع ارتباط یک فعل با مخلوق با نوع ارتباط آن فعل با خالق می تواند متفاوت باشد. کما اینکه ارتباط بین شیشه ماشین با ماشین، عین ارتباط آن با مالک ماشین نیست. مثلا کثیف بودن شیشه ماشین ، کثیفی ماشین است اما کثیفی مالک ماشین نیست در عین اینکه آن شیشه هم برای مالک ماشین است. 🔶 در فعل شر و جنایت باری که بشر مرتکب آن می شود، مخلوق اراده سوء داشته و در حالی مرتکب ظلم شده، که گزینه مقابل انتخابش، عدل بوده است. اما ارتباط آن فعل با خدا، در دادن حق انتخاب به مخلوق، دادن قدرت به او و ... است و گزینه مقابل اراده خدا در آن فعل، سلب اختیار از بشر است. و همین تفاوت ارتباط سبب می شود که آن فعل از جانب مخلوق قبیح و از جانب خدا، حسن باشد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎 براي چي درس بخوانم؟ 🌹 اگر شما جوانها دنبال تحصیل که می روید، دنبال این معنا باشید که یک تصدیقی بگیرید، یک دیپلمی بگیرید و بروید آن را آلت قرار بدهید برای استفادۀ مادّی خودتان، این همان انحرافی است که آنها می خواهند. 🍀و اگر شما در مراکزی که هستید یک ایدۀ صحیح داشته باشید و یک غایت صحیح داشته باشید که برای رسیدن به آن غایت مشغول تحصیل باشید، و برای رسیدن به آن امری که خدای تبارک و تعالی می خواهد و آن تهذیب نفس و پرستیدن الله و دور کردن همۀ شرکها و همۀ انحرافها و همۀ الحادها از خودتان و از مراکزتان، اگر این طور باشد شما پیروز خواهید شد. 📍و همۀ انحرافها و همۀ گرفتاریهایی که برای یک کشور پیش می آید برای این است که مراکز تعلیم و تعلّمشان، مراکز تهذیب نیست. این فرقی نیست ما بین مدارس علمی قدیم با مدارس علمی جدید. 🔹تا تهذیب نباشد و تعهد نباشد و از اول انسان راه خودش را، صراط مستقیم خودش را نیافته باشد، و تحصیل او دنبال همان ایدۀ صحیح اسلامی نباشد، همین انحراف آور است و همین است که ما را و کشورهای اسلامی را یا به طرف چپ می برد و یا به طرف راست؛ یا باید کشور، کشور کمونیستی باشد یا کشور، کشور تابع امریکا. 🌸 از مدرسه شروع می شود این مسائل. از مدارس و دانشگاهها این مسائل شروع می شود. آنها می خواهند که آن چیزی که در دانشگاهها و در مدارس ما، در دبیرستانها و در همه جا حاصل می شود این باشد که آن چیزی که نتیجۀ زحمات طولانی ملت است و زحمات طولانی جوانهای ماست، برای آنها باشد. 📚بیانات امام خمینی رحمه الله علیه در تاریخ 2 بهمن 1359 / 15 ربیع الاول 1401 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان 🔴 نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی‌هایی دارد از جمله: 1️⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است. 2️⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد. 3️⃣ انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. 4️⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست. 5️⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. 6️⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. 7️⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است 📚 درس‌هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند: ✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب. ✌🏻 هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما جمهوری اسلامی گام‌های بزرگی را طی کرد. 🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب: 1️⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها. 2️⃣ موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی. 3️⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید. 4️⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. 5️⃣ کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. 6️⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. 7️⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان. 🔆 ماموریت‌های نسل جوان برای گام دوم انقلاب: 1️⃣ علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. 2️⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق و به معنی رعایت فضلیت‌های اخلاقی 3️⃣ اقتصاد: مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت سیاستهای اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. 4️⃣ عدالت و مبارزه با فساد: تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمندِ حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. 5️⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است. 6️⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. 7️⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است. 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰 آیا تبریک گفتن یا هدیه دادن در ولنتاین جایز است؟ ✍️پاسخ: ✅در این باره باید به چند نکته توجه کرد: ۱- موضع اسلام نسبت به آیین و سنن، موضع صفر یا صد نیست که یا چشم بسته هر سنتی پذیرفته شود یا آنکه تمام سنت های غیر برخواسته از فرهنگ اسلامی، نفی شود. بلکه باید در هر سنتی تامل کرد و وجوه مثبت یا منفی آن را با عقل واکاوی کرد تا اگر ارزشمند بود آن را پاس داشت و اگر زیان بار بود، با آن مخالفت کرد. نظیر آنچه ما درباره نوروز معتقدیم. که به دلیل عناصری نظیر صله رحم، نظافت و ... در اسلام، نه تنها نوروز نفی نمی شود. بلکه با آدابی چون غسل، ذکر و دعا و ... پذیرفته و بلکه ارتقاء نیز می یابد. حضرت علی (ع) می فرمایند: آداب پسنديده اى را كه بزرگان اين امّت به آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پيوند خورده، و رعيّت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن (نهج البلاغه، نامه ۵۳) ۲- باید فرق تعامل فرهنگی با تهاجم فرهنگی را مد نظر قرار داد که آیا در مقابل رسوم وارداتی فقط وجوه مثبت آن وارد زندگی ما می شود، یا بیش از آنکه انتخاب ما در وجوه مثبت عملی شود، وجوه منفی بسیاری با آن رسوم وارد زندگی مان می شود! از این رو نباید با شعار عشق ورزی، غافل شد و عناصر و اجزای فراوان توام با این مناسبت را ندید. که اگر عشق ورزی، در باطنش به هوسرانی تبدیل شده و اگر عشق ورزی در مجرای صحیحش قرار نگرفته و ... دیگر با یک پدیده مثبت مواجه نیستیم. بلکه امر شنیعی را در زر ورق دیده و فریب ظاهرش را خورده ایم. ۳- استقلال فرهنگی در مقابل دشمن امری معقول و خردورزانه است. عاقلانی که سابقه استعمار گری غربی ها را می بینند ، می دانند که غرب برای استعمار و سلطه بدون زحمت بر دیگران ، با بسط مؤلفه های فرهنگی خود نظیر زبان ، سبک زندگی و ... راه چپاول را باز می کند. طبیعی است در چنین میدان مواجهه ای نباید مثل کبک سر را در برف کرده و همه چیز را گل و بلبل دید و در همه چیز با ساده اندیشی و خوشبینی فقط نظاره گر بود . ۴- با توجه به موارد ذکر شده و حقایق غیر قابل کتمان این مناسبت و توجه به چند قاعده دینی، تکلیف را روشن می کند: الف) ممنوع بودن کمک به رشد باطل : « وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَاب ؛ و در راه نیکو کاری و پرهیزگاری با همدیگر همکاری کنید و (هرگز) در راه گناه و تجاوز همکاری نکنید، و از خدا بترسید، بی گمان خداوند سخت کیفر است.» (۱) ب) لزوم از بین بردن زمینه فساد آن گونه که حضرت موسی (ع) نسبت به گوساله سامری کرد : « وَانْظُرْ إِلَىٰ إِلَٰهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا ۖ لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا ؛ اکنون به معبودت بنگر که پیوسته عبادتش می کردی (و آن را رها نمی کردی) آن را خواهیم سوزاند، سپس (خاکستر و ذرات) آن را در دریا پراکنده می سازیم.» (۲) بر این اساس، اگرکسانی به دنبال فرهنگ عشق ورزی و ابراز محبت در جامعه هستند ،می بایست به گونه ای آن را برنامه ریزی کنند که کم ترین آسیب فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته باشد . وقتی در ظرفیت های فرهنگی خودمان مناسبت های متعدد مذهبی، نظیر سالگرد ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا ( سلام الله علیهما) و نیز مناسبت های ایرانی نظیر جشن اسفندگان(سپندارمذگان) و جشن بهار را برای ابراز عشق و محبت به یکدیگر داریم(۳)، چه نیازی به اجرای رسومی داریم که با باورهای ما فاصله زیادی دارند؟! پی نوشت ها : ۱-سوره مائده ، آیه ۲ . ۲-سوره طه، آیه ۹۷ . ۳-ابوريحان بيروني در کتاب آثارالباقيه که در سال ۳۹۱ هجري تأليف کرده است، آنجا که درباره ي جشن هاي ايراني سخن مي گويد، از جشني نام مي برد که در روز اسفندارمذ ، يعني در پنجم اسفند برگزار مي شد.در ايران کهن، يک جشن بهاري زنان بوده که در آن روز زنان از آزادي بيشتري برخوردار بودند و بويژه دختران «دم بخت» به همسرگزيني تشويق مي شدند و از اين رو اين جشن را «مردگيران» مي ناميدند. سپس تر با نفوذ بيشتر مذهب اين جشن نخست تغيير ماهيت داده و جشن زنان شوهردار شده و اين دسته زنان در آن روز از شوهران خود به پاس يکسال پارسايي و خانه داري و شوهردوستي هديه مي گرفتند،روز اين جشن پنجم اسفند بود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
♨️ پرسش: بعداز حضرت عيسي علیه السلام و قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و اله هدايت مردم چگونه بود؟ 🌺پاسخ: طبیعتا هدایت بشر در این دوه بر عهده کسانی بود که نام انان در برخی از منابع ذکر شده است. 🍃حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.» 🔹همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲] ☘از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است. 🔹اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند: 🔸«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!» 🔹در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر شمعون و یوحنا بود و نام سومین بولس و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.» 🔸در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳] 🔸از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴] پی نوشت: [۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱. [۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه. [۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱. [۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ خبر شهادت مظلومانه غیورمردان و رزمندگان میهن اسلامی به دست تروریست‌ها و مزدوران کوردل موجب تالم و تاثر مردم کشورمان شد. این واقعه تاثرانگیز و دردناک را خاضعانه به محضر مبارک حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مردم شریف ایران، پاسداران و خانواده‌های داغدار شهدای این اقدام تروریستی تسلیت عرض می‌نماییم. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 🌷 همه غم ها و اندوه و بلایا، بواسطه ی "او" ست که رفع می شود. 🍀 اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوب «خدایا! هر گرفتاری را گشایش عطا کن» 🌺 او است که با عنایت خداوند قادر متعال، غم و اندوه را از دل های شیعیان رفع، و بلایا و گرفتاری ها را از جامعه- خصوصاً شیعیانش- دفع می کند. 🌱پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم در این زمینه می فرماید: یفرّج اللّه بالمهدیّ عن الامّه؛[بحارالانوار، ج 51، ص 75؛ غیبت طوسی، ص 114.] خداوند، به وسیله مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از امت رفع گرفتاری می کند. 🌹 و در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است: به دست او ]مهدی[ خداوند، روزگار آزمندی و سختی و فشار را به سر می آورد.[بحارالانوار، ج 51، ص 75.] 🌱 امام صادق علیه السلام نیز در این بارة می فرماید: او برطرف کنندة رنج ها و اندوه ها از شیعیان است، بعد از اندوهی سخت و بلایی طولانی و ستمی جانکاه. خوشا به حال آنان که آن زمان را درک کنند! [روزگار رهایی، ج 1، ص 381.] 🌹خود آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: انا خاتم الاوصیاء و بی یدفع الله عن اهلی و شیعتی؛[بحارالانوار، ج 53، ص 181.] من خاتم اوصیا هستم. خداوند، به وسیلة من، بلاها و گرفتاری ها را از خاندان و شیعیانم دفع می کند. 📚برگرفته از "امان"، شماره 7، ص21 🍀 اللهم عجل لولیک الفرج🍀 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا استفاده از طلا برای نوشتن قرآن و استفاده از آن در امور معنوی از نظر دین خوب است؟ ✍️پاسخ: ✅از نظر اسلام زرق و برق دنیا ذره ای ارزش ندارد. خداوند در قرآن می فرماید اگر عدم تفاوت ظاهری بین مومن و کافر در دنیا لازم نبود، تمام زخارف دنیوی را به کفار می داد: وَ لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ (۳۳ زخرف) و اگر نه اين بود كه خواستيم مردم در تحت يك نظام قرار گيرند، براى هر كس كه به رحمان كفر بورزد خانه هايى داراى سقفى از نقره قرار مى داديم، و پله هايى كه با آن بالا روند، و خودنمايى كنند. همچنین انتخاب سرزمین خشک و بیابانی عربستان و خانه ای سنگی برای دستور حج و فراخوان عمومی مسلمانان نیز دلیل دیگری برای عدم اعتنای خدای متعال به زخارف دنیوی است و اینکه آنها در نزد خدای متعال هیچ ارزشی ندارند و خواسته که دین خود را بدون استفاده از آنها اقامه نماید. حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: كعبه را در سنگلاخترين مكانها، بى گياهترين زمينها، و كم فاصله ترين درّهها، در ميان كوههاى خشن، سنگريزه هاى فراوان، و چشمه هاى كم آب، و آبادى هاى از هم دور قرار داد، ... اگر پايه ها و بنيان كعبه، و سنگهايى كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز، و ياقوت سرخ، و داراى نور و روشنايى بود، دلها ديرتر به شك و ترديد مى رسيدند، و تلاش شيطان بر قلبها كمتر اثر مى گذاشت، و وسوسه هاى پنهانى او در مردم كارگر نبود. اما ... (خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه) درباره مسجد که مهمترین محل عبادت و خانه خدا خوانده شده است نیز استفاده از طلا به فتوای علما حرام است و در حدیث این عمل مورد مذمت و نهی قرار گرفته است. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج۳، ص: ۳۷۲) و نهایت آنکه به تعبیر برخی بزرگان، قرآن نور است و با نور راه را می یابند نه آنکه بدان خیره شوند! قرآن برای تامل و تدبر و تعمق نازل شده، اگر چه به دلیل کثرت استفاده اوراق آن پاره شود. نه آنکه فقط آن را زیبا بسازیم، هر چند زیبا نوشتن قرآن هم ثواب دارد، اما نباید از حد اعتدال خارج شد. اما در فرهنگی که ما ساخته ایم، استفاده از طلا نشانه اهتمام و توجه است که از این جهت می تواند مثبت باشد و شاید بتوان گفت از جهت عنوان ثانوی نیک است و گفت طلاکاری یعنی مردم حاضرند ثروتهای خود را برای اعتقاداتشان هزینه کنند. اما باید گفت آن انگیزه مثبت در مسیر غلط قرار گرفته است و باید آن را اصلاح نمود. خدای متعال نمی خواهد با جاذبه های دنیوی برای دینش جاذبه بسازد. و توجه به زخارف دنیوی را در جهت عکس توجه به آخرت می داند. اگر کسی می خواهد ثروت های خود را در راه اعتقاداتش خرج کند، بهتر است که این کار را دقیقا در محل رضایت الهی قرار دهد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
♨️ پرسش: چرا امام حسين علیه السلام نام هر سه فرزند پسر خودشون را علي نامگذاري کرده اند؟ علي اکبر ، علي اوسط يا همان امام سجاد و علي اصغر و نامي از نام ها و القاب رسول الله براي فرزندانشون استفاده نکرده اند ؟ ✍پاسخ: دشمنان اسلام و اهل بيت(عليهم السلام) مى خواستند نام «على» از اذهان مردم فراموش شود، ولى فرزندان على(عليه السلام) سعى داشتند اين نام هر چه پررنگ تر در سينه ها نقش بندد، به همين دليل امام حسين(عليه السلام) نام «على» را براى همه فرزندانش برگزيده بود، تا خارى در چشم دشمنان باشد. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈