♨️ پرسش:
بعداز حضرت عيسي علیه السلام و قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و اله هدايت مردم چگونه بود؟
🌺پاسخ:
طبیعتا هدایت بشر در این دوه بر عهده کسانی بود که نام انان در برخی از منابع ذکر شده است.
🍃حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
🔹همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّتها گذشته، و ملّتها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲]
☘از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
🔹اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:
🔸«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
🔹در تفسیر نمونه، ج۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته اند: نام آن دو نفر شمعون و یوحنا بود و نام سومین بولس و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»
🔸در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳]
🔸از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴]
پی نوشت:
[۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱.
[۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
[۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص: ۱۶۱.
[۴]. داستان پیامبران یا قصه هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ
خبر شهادت مظلومانه غیورمردان و رزمندگان میهن اسلامی به دست تروریستها و مزدوران کوردل موجب تالم و تاثر مردم کشورمان شد.
این واقعه تاثرانگیز و دردناک را خاضعانه به محضر مبارک حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، مردم شریف ایران، پاسداران و خانوادههای داغدار شهدای این اقدام تروریستی تسلیت عرض مینماییم.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
🌷 همه غم ها و اندوه و بلایا، بواسطه ی "او" ست که رفع می شود.
🍀 اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوب
«خدایا! هر گرفتاری را گشایش عطا کن»
🌺 او است که با عنایت خداوند قادر متعال، غم و اندوه را از دل های شیعیان رفع، و بلایا و گرفتاری ها را از جامعه- خصوصاً شیعیانش- دفع می کند.
🌱پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم در این زمینه می فرماید:
یفرّج اللّه بالمهدیّ عن الامّه؛[بحارالانوار، ج 51، ص 75؛ غیبت طوسی، ص 114.] خداوند، به وسیله مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از امت رفع گرفتاری می کند.
🌹 و در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است:
به دست او ]مهدی[ خداوند، روزگار آزمندی و سختی و فشار را به سر می آورد.[بحارالانوار، ج 51، ص 75.]
🌱 امام صادق علیه السلام نیز در این بارة می فرماید:
او برطرف کنندة رنج ها و اندوه ها از شیعیان است، بعد از اندوهی سخت و بلایی طولانی و ستمی جانکاه. خوشا به حال آنان که آن زمان را درک کنند! [روزگار رهایی، ج 1، ص 381.]
🌹خود آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید:
انا خاتم الاوصیاء و بی یدفع الله عن اهلی و شیعتی؛[بحارالانوار، ج 53، ص 181.] من خاتم اوصیا هستم. خداوند، به وسیلة من، بلاها و گرفتاری ها را از خاندان و شیعیانم دفع می کند.
📚برگرفته از "امان"، شماره 7، ص21
🍀 اللهم عجل لولیک الفرج🍀
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا استفاده از طلا برای نوشتن قرآن و استفاده از آن در امور معنوی از نظر دین خوب است؟
✍️پاسخ:
✅از نظر اسلام زرق و برق دنیا ذره ای ارزش ندارد. خداوند در قرآن می فرماید اگر عدم تفاوت ظاهری بین مومن و کافر در دنیا لازم نبود، تمام زخارف دنیوی را به کفار می داد:
وَ لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ (۳۳ زخرف) و اگر نه اين بود كه خواستيم مردم در تحت يك نظام قرار گيرند، براى هر كس كه به رحمان كفر بورزد خانه هايى داراى سقفى از نقره قرار مى داديم، و پله هايى كه با آن بالا روند، و خودنمايى كنند.
همچنین انتخاب سرزمین خشک و بیابانی عربستان و خانه ای سنگی برای دستور حج و فراخوان عمومی مسلمانان نیز دلیل دیگری برای عدم اعتنای خدای متعال به زخارف دنیوی است و اینکه آنها در نزد خدای متعال هیچ ارزشی ندارند و خواسته که دین خود را بدون استفاده از آنها اقامه نماید.
حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: كعبه را در سنگلاخترين مكانها، بى گياهترين زمينها، و كم فاصله ترين درّهها، در ميان كوههاى خشن، سنگريزه هاى فراوان، و چشمه هاى كم آب، و آبادى هاى از هم دور قرار داد، ... اگر پايه ها و بنيان كعبه، و سنگهايى كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز، و ياقوت سرخ، و داراى نور و روشنايى بود، دلها ديرتر به شك و ترديد مى رسيدند، و تلاش شيطان بر قلبها كمتر اثر مى گذاشت، و وسوسه هاى پنهانى او در مردم كارگر نبود. اما ... (خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه)
درباره مسجد که مهمترین محل عبادت و خانه خدا خوانده شده است نیز استفاده از طلا به فتوای علما حرام است و در حدیث این عمل مورد مذمت و نهی قرار گرفته است. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج۳، ص: ۳۷۲)
و نهایت آنکه به تعبیر برخی بزرگان، قرآن نور است و با نور راه را می یابند نه آنکه بدان خیره شوند! قرآن برای تامل و تدبر و تعمق نازل شده، اگر چه به دلیل کثرت استفاده اوراق آن پاره شود. نه آنکه فقط آن را زیبا بسازیم، هر چند زیبا نوشتن قرآن هم ثواب دارد، اما نباید از حد اعتدال خارج شد.
اما در فرهنگی که ما ساخته ایم، استفاده از طلا نشانه اهتمام و توجه است که از این جهت می تواند مثبت باشد و شاید بتوان گفت از جهت عنوان ثانوی نیک است و گفت طلاکاری یعنی مردم حاضرند ثروتهای خود را برای اعتقاداتشان هزینه کنند.
اما باید گفت آن انگیزه مثبت در مسیر غلط قرار گرفته است و باید آن را اصلاح نمود. خدای متعال نمی خواهد با جاذبه های دنیوی برای دینش جاذبه بسازد. و توجه به زخارف دنیوی را در جهت عکس توجه به آخرت می داند. اگر کسی می خواهد ثروت های خود را در راه اعتقاداتش خرج کند، بهتر است که این کار را دقیقا در محل رضایت الهی قرار دهد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
♨️ پرسش:
چرا امام حسين علیه السلام نام هر سه فرزند پسر خودشون را علي نامگذاري کرده اند؟ علي اکبر ، علي اوسط يا همان امام سجاد و علي اصغر و نامي از نام ها و القاب رسول الله براي فرزندانشون استفاده نکرده اند ؟
✍پاسخ:
دشمنان اسلام و اهل بيت(عليهم السلام) مى خواستند نام «على» از اذهان مردم فراموش شود، ولى فرزندان على(عليه السلام) سعى داشتند اين نام هر چه پررنگ تر در سينه ها نقش بندد، به همين دليل امام حسين(عليه السلام) نام «على» را براى همه فرزندانش برگزيده بود، تا خارى در چشم دشمنان باشد.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
امام صادق عليه السلام:
🍃لعَنَ اللّهُ قاطِعِي سَبيلِ المَعروفِ، و هُو الرجُلُ يُصنَعُ إلَيهِ المَعروفُ فَيَكفُرُهُ، فَيَمنَعُ صاحِبَهُ مِن أن يَصنَعَ ذلكَ إلى غَيرِهِ
🍃خدا لعنت كند كسانى را كه راه نيكى كردن را مى بندند؛ يعنى كسى كه به وى خوبى مى شود، اما او ناسپاسى مى كند و در نتيجه، نيكوكار را از نيكى كردن به ديگران باز مى دارد
📚ميزان الحكمه جلد6 صفحه 25
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
سوال:
🔰آیا می توانم خلاء محبت همسرم را با دوستی در فضای مجازی جبران کنم؟
✍️پاسخ:
✅در وضعیت فعلی شما چند مسئله یا به عبارتی مشکل متفاوت و جداگانه، همزمان شده اند. طبعا این همزمانی و به اصطلاح تجمع یا تل انبار شدن مشکلات وضعیت را برای شما دشوار تر، و حل آن را سخت تر کرده است.
اولین مسئله این که رابطه شما و همسرتان به صورت عادی دچار مشکل است. این که به گفته شما ایشان بددهان و بداخلاق هستند و کتک می زنند، ابراز علاقه نمی کنند و به ابراز علاقه شما واکنش مناسبی نشان نمی دهند، نشاندهنده همین مطلب است.
توجه داشته باشید سالها پیش شما بایستی برای حل این مشکل اقدام می کردید. راه حل آن مراجعه هردوی شما به مشاور خانواده است. فراگیری مهارت های زندگی همچون چگونگی برقراری ارتباط با همسر، چگونگی فهمیدن احساسات همسر و چگونگی فهماندن احساسات و درک همسر و هزاران موضوع دیگر از این قبلی مسائل هستند.
البته شما با مطالعه کتابها و مقالات و مطالب مفید در این زمینه می توانید تا حد بسیارزیادی مشکل را رفع کنید. این را بدانید، میزان آگاهی شما نسبت به مشکل، میزان آگاهی شما نسبت به فردی که طرف مقابل شماست و سایر شرایط می تواند بخشی از راه حل شما باشد. پس آگاهی خود را بالا ببرید (و البته با ترفندهای مختلف سعی کنید آگاهی همسرتان را نیز بالا ببرید).
دومین مسئله این است که شما در دوران بارداری به سر می برید. چون قبلا تجربه این دوران را داشته اید خیلی خوب می دانید که این دوره به ظاهر چندماهه، و در واقع یکی دو ساله، موجب تغییرات مختلف جسمی و روحی در شما و به تبع آن در همسر شما می شود. شما در این دوران به دلیل شرایط ویژه نیاز به محبت بیشتری به ویژه از سوی همسرتان دارید، و این در حالی است که همسرتان در این دوران، بخش مهمی از لذت های شیرین با شما بودن را ازدست داده است. این مسئله به خودی خود شرایط را پیچیده تر و سخت تر می کند. حتی یک مرد کاملا آگاه و مهربان هم در دوران بارداری همسرش، دوران سختی را سپری می کند و تا حدی ممکن است دچار سردی روابط بشود، بنابراین برای مردی که اینچنین نیست، این مسئله به مراتب بیشتر و بیشتر خواهد بود.
از یک سو لازم است شما صبوری بیشتری داشته باشید، و از سوی دیگر سعی کنید خودتان یا از طریق دیگران (مثلا مادر همسرتان) همسرتان را نسبت به ویژگی های این دوران بیشتر آگاه کنید. حتی اگر هم فکر می کنید ایشان می دانند، باز هم سعی کنید یادآوری و تذکر داده شود. از سوی دیگر لازم است سعی خود را بکنید تا در همین دوران هم ، تا جای ممکن همسرتان را از لذت های جنسی به طور کامل محروم نکنید...
سومین مسئله هم این است که در همین زمان شما با فردی خارج از چارچوب خانواده، وارد یک ارتباط شده اید. بهتر است همین ابتدا به شما هشدار دهیم که این رابطه را بیشتر از این ادامه ندهید و برحذر باشید. جدای از این که چنین رابطه ای به لحاظ شرعی حرام و گناه آلود است، نتیجه چنین رابطه ای در نهایت سردی بیشتر روابط شما، و از هم پاشیدگی خانواده است. شک نکنید پس از فروپاشی خانواده شما، به آرامشی که اکنون در رویای خود تصویر می کنید نخواهید رسید.
همان کسی که تا پیش از رسیدن به شما (و با هدف رسیدن به شما) همچون شاعری عاشق، جملات و کلمات دل انگیز را برای شما می سازد و می سراید و می گوید و پیام های محبت آمیزش سرشار از گرمی و لطافت است، پس از ورود به زندگی مشترک و گذشتن مدتی کوتاه، تبدیل به مردی خواهد شد که قابل مقایسه با قبل از آن نبوده است.
از سوی دیگر بهتر است بدانید کسی که در چارچوب اخلاقی و فکری خودش، اجازه می دهد وارد حریم یک خانواده (حریم یک خانم متاهل، حریم زندگی یک مرد خانواده دار) بشود، بسیار محتمل است که پس از ازدواج هم (به هر دلیلی که از نظر خودش موجّه باشد) دوباره وارد حریم یک خانم متأهل بشود.
البته این کاملا طبیعی است که در زمانی که شما به محبت بیشتری از سوی همسرتان نیاز دارید، و در حالی که همسرتان به مراتب محبت کمتری حتی از دوران معمولی زندگی دارد، هرگونه اشاره محبت آمیزی از بیرون برای شما خوشایند باشد.
موفق باشید.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا کاري که قصد انجامش را داريم خدا از آن با خبر است؟
✍️پاسخ:
✅يکي از مسلّمات اعتقادات مسلمين اين است که خداوند عليم و قدير، عالم و خالق مطلق بوده قبل از ايجاد اشياء، به آنها علم داشته و همه ي امور را او آفريده است. و موجودات همانگونه آفريده شده اند که در علم پيشين خدا حضور داشته اند.
« … عَالِمٌ إِذْ لَا مَعْلُومَ وَ خَالِقٌ إِذْ لَا مَخْلُوقَ وَ رَبٌّ إِذْ لَا مَرْبُوبَ وَ إِلَهٌ إِذْ لَا مَأْلُوهَ وَ كَذَلِكَ يُوصَفُ رَبُّنَا وَ هُوَ فَوْقَ مَا يَصِفُهُ الْوَاصِفُون؛ …
عالم و دانا بود در هنگامى كه هيچ معلومى نبود كه علم به آن تعلق گيرد. و خالق و آفريدگار بود در وقتى كه هيچ مخلوق و آفريده اي نبود. و پروردگارى داشت در زمانى كه هيچ پروريده اي نبود كه قابل تربيت باشد. و معبوديت داشت آنگاه كه هيچ عبادت كننده اي نبود كه عبادت كند و پروردگار ما را چنين بايد وصف نمود و آن جناب بالاتر است از آنچه وصف كنندگان ، او را وصف مي كنند.»(التوحيد للصدوق،ص 56 )
نکته ديگر اين که عبدالله بن موسي بن جعفر (ع) از پدر بزرگوارش پرسيد:
آيا دو فرشته اي كه خداوند بر هر انساني گماشته، هنگامي كه فردي اراده گناه يا عمل صالحي مي كند، آنها از اراده و قصد انسان با خبر مي گردند؟ امام فرمود: آيا بوي مدفوع با بوع عطر يكي است؟
گفتم نه: فرمود: به رساتي وقتي بنده اي قصد كار خوب ميكند، نفس او خوشبو ميشود و نفسش معطر بيرون آيد. زماني كه قصد گناه كند نفسش بدبود و گند در آيد. ... و چون آن كار را بكند زبانش قلم آن فرشته (دست چپ) ميشود و با آب دهان آن گناه كار، آن را براي او ثبت ميكند.
از اين روايت نيز فهميده ميشود كه به صرف اراده و قصد گناه، بوي گندي از وجود آن شخص برخاسته ميشود.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰تفسير آيه فتبارک الله احسن الخالقين چيست؟
✍پاسخ:
✅بعد از بيان کيفيت آفرينش انسان از نطفه تا تولد خداوند فرموده فتبارک الله احسن الخالقين
تفسير نمونه در تفسير اين آيه مي گويد:
آفرين بر اين قدرت نمائى بى نظير كه در ظلمتكده رحم، اين چنين تصوير بديعى با اين همه عجائب و شگفتي ها بر قطره آبى نقش مى زند. آفرين بر آن علم و حكمتى كه اين همه استعداد و لياقت و شايستگى را در چنين موجود ناچيزى ايجاد مى كند. آفرين بر او و بر خلقت بى نظيرش.
ضمنا بايد توجه داشت كه «خالق» از ماده خلق، و خلق در اصل به معنى اندازه گيرى است، هنگامى كه يک قطعه چرم را براى بريدن، اندازه گيرى مى كنند، عرب واژه خلق در باره آن به كار مى برد، و از آن جا كه در آفرينش، مسأله اندازه گيرى بيش از همه چيز اهميت دارد، اين كلمه خلق در باره آن به كار رفته است. تعبير به «احسن الخالقين» (بهترين آفرينندگان) اين سؤال را به وجود مى آورد كه مگر غير از خدا آفريدگار ديگرى وجود دارد؟! بعضى از مفسران توجيهات گوناگونى براى آيه كرده اند، در حالى كه نيازى به اين توجيهات نيست، و كلمه خلق به معنى اندازه گيرى و صنعت، درباره غير خداوند نيز صادق است، ولى البته خلق خدا با خلق غير او از جهات گوناگونى متفاوت است:
خداوند ماده و صورت اشياء را مى آفريند، در حالى كه اگر انسان بخواهد چيزى ايجاد كند تنها مى تواند با استفاده از مواد موجود اين جهان، صورت تازه اى به آن ببخشد، مثلا از مصالح ساختمانى خانه اى بسازد، يا از آهن و فولاد، اتومبيل يا كارخانه اى اختراع كند. ـ از سويى ديگر خلقت و آفرينش خداوند، نامحدود است و او آفريدگار همه چيز است «الله خالق كل شىء»(1)، در حالى که انسان موجودات بسيار محدودى را مى تواند ابداع كند، و گاه توأم با انواع ضعف ها و نقص ها است كه در جريان عمل بايد آن ها را تكميل كند، اما خلق و ابداع پروردگار خالى از هر گونه عيب و نقص است.(2)
انسان در اوج مرتبه خود منبع تمام برکتها شده و بر تمام موجودات عالم حکمراني مي کند. امّا باز خدا بالاتر از او بوده و خود او خير و برکت از خدا مي گيرد ؛ لذا او نه منبع خير و برکت که واسطه خير و برکت است ؛ و خداست که بالذّات منبع خير و برکت است.
خداوند متعال آدمي را آفريد و او را مظهر همه اسماء خود قرار داده خليفه خود ناميد و تمام ملائک را در مقابل کمال او به سجده واداشت ، امّا با خلق اين مخلوق جامع و خدا نما ، خدا از اريکه خدايي خود پايين نيامد لذا فرمود:« فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ » تا بفهماند که همچنان اوست که منبع خير و برکت بوده و خالق بالذّات است. و انسان به مقصد رسيده با تمام عظمتي که دارد باز عبد او مخلوق است.
(1) رعد/16.
(2) تفسير نمونه، ج 14، ص 208.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا حجاب را در نماز بايد رعايت کرد و اگر حجاب ناخود اگاه يا عمدي رعايت نشود تکليف چيست؟
✍️پاسخ:
✅در ميان آيات و روايات به چيزي که به فلسفه اين موضوع اشاره کرده باشد، دست نيافتيم. اصولاً مسائل عبادي و احکام شرعي، جنبه تعبدي دارند و در اين مسائل فقط تعبد و پذيرش خواست شارع مقدس مي تواند مهم ترين ملاک و مصلحت باشد، اگر چه مصالح ديگري نيز در آنها نهفته است که از آنها آگاهي نداريم. تنها در برخي از روايات به گوشه هايي از حکمت و مصلحت جعل بعضي از احکام اشاره شده است و با پيشرفت دانش و فهم و خرد بشري، گوشه هاي ديگري از آنها آشکار مي شود. البته حجاب به طور کلي به ويژه در حال نماز، آثار و برکات و محسنات زيادي دارد که بعيد نيست در واجب شدن آن از طرف خداوند متعال نقش مؤثري داشته باشد.
در اين جا به برخي از مواردي که به عنوان محسنات حجاب در نماز ذکر شده است مي پردازيم:
1. داشتن لباس کامل بر وقار ظاهري انسان مي افزايد. هر چه از لباس انسان کم شود، از وقار وي و حفظ شئون اجتماعي اش کم مي شود و نزد ديگران تنزل مي يابد. مي توان حجاب را يک نوع ادب دانست. ادب اقتضا مي کند انسان در مقابل ديگران و بزرگان با لباس کامل ظاهر شود. شرکت در محافل و مراسم مذهبي در همه اديان بلکه نزد همه عقلاي عالم معمولاً با حجاب همراه است. به ويژه در اسلام که لباس رسمي حضور زن مسلمان در اجتماعات، پوشش کامل است.
انسان در حال نماز به محضر خدا مي رود و در حالي که ملائکه هاي عرش الاهي حضور دارند، در يک مجلس رسمي به عبادت خدا مي پردازد. بنابراين، چون نماز در حقيقت حضور و بار يافتن به درگاه رب العالمين است، در اين مجلس هر چه لباس کامل تر و تميزتر و خوشبوتر باشد، مطلوب تر است، حتي به مردان سفارش شده که با لباس کامل، ادب حضور در پيشگاه الاهي را رعايت کنند.
امام صادق (ع) مي فرمايد: "آن چنان خدا را عبادت کن که گويا او را مي بيني. اگراو را نمي بيني، او تو را مشاهده مي کند".[1]
2. از ديگر مصالح حجاب در نماز اين است که نوعي تمرين مستمر و روزانه براي حفظ حجاب است. نيز يکي از عواملي است که در پاس داشت دائمي پوشش اسلامي زن و جلوگيري از آسيب پذيري او، نقش مهمي ايفا مي کند. اگر بپذيريم اسلام همواره درصدد حفظ حجاب بانوان و مصونيت آنها است و به عفّت و پاک دامني سفارش مي کند، متوجه مي شويم پوشش کامل در نماز همسو با اين ايده است و براي تأکيد بر اين مسئله چنين شرطي را در نماز لازم مي داند. در حقيقت همراه نماز، درس عفّت و پوشش مناسب مي دهد، تا الگوي رفتاري و کرداري زن مسلمان را معرفي کند. در عين حال پوشش کامل در پنج نوبت در شبانه روز تمرين و تلقين عملي بسيار خوب و مناسبي بر پوشش و حجاب اسلامي زن مسلمان است.
3. نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومي و مساجد و مجامع، حجاب کامل مي طلبد، به ويژه براي زنان تا از نگاه ديگران مصون بمانند، مخصوصاً که در نماز رکوع و سجده و نشست و برخاست است، در اين صورت حجاب کامل موجب مصون ماندن زنان از نگاه ديگران و باعث حفظ آرامش روحي نمازگزار و نيز پاسداري از عفّت عمومي مي شود.
آنچه گفته شد مواردي است که به ذهن مي آيد، اما دليل اصلي آن تعبد و پذيرش خواست خدا است.
در دايره هستي ما نقطه تسليميم
رأي آنچه تو انديشي، حکم آنچه تو فرمايي.
اگر بي اختيار حجاب نداشته باشد وچادر کنار رود نماز صحيح است.ولي عمدا بدون حجاب لازم نماز بخواند باطل است.
[1] . الکافي، ج 2 ، ص 68، "اعبد الله کأنّک تراه فان کنت لا تراه فانه يراک".
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰جمله اول: زمان مرگ هرموجودی به ويژه انسان با اراده خداوند صورت ميگيرد؟
🔰جمله دوم: بعضي از انسان ها با خودکشي يا کشتن انساني ديگر مرگ و فعل کشتن را اختياري کرده اند يعني به اختيار شخص بستگي دارد که اين کار را انجام بدهد يا نه؟
👈پس در نتیجه مرگ طبق اراده انسان هست نه اراده خداوند!!
✍️پاسخ:
✅ اگر بخواهم از زاویه اطلاعات شما و اشتباهی که در ذهن تان هست، نتیجه بگیریم باید بگویم یکی غلط است. چون تنها رابطه ای که بین دو اراده برایتان قابل تصور است، اراده عرضی است .
اما اگر بخواهم شما را به حقیقت برسانم، باید عرض کنم رابطه طولی نیز بین دو چیز ممکن است.
مثلا شما رابطه دو شهر را فقط مثل رابطه مازندران و بوشهر می بینید که در دو جهت متضاد قرار دارند، پس رفتن از سمت تهران به سمت یکی مساوی است با دور شدن از دیگری
اما همیشه نسبت ها این گونه نیست. ممکن است این دو شهر قم و اصفهان باشند که رفتن به سمت اصفهان از تهران، با رفتن به سمت قم منافاتی نداشته باشد.
اراده طولی در بهترین مثالی که می توان آن را نشان داد، این گونه است.
اگر یک داستان تخیلی در ذهن خود ایجاد کنید و این داستان شخصیت هایی داشته باشد که در حال زندگی هستند، تصمیماتی که این شخصیت های داستانی می گیرند، حاصل اراده خودشان است یا حاصل اراده شما یا هم زمان هر دو اراده در آن وجود دارد؟
البته نکته ای که اشاره به آن نیز خوب است اینکه اراده الهی در اینجا اراده تکوینی است. یعنی خدا به ما توان انتخاب و فعل را داده است. نه اینکه هر چه ما بکنیم او به آن راضی است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
✅تا کجا باید آبروی دیگران را حفظ کرد؟
✍️پاسخ:
✅ از حضرت امام کاظم علیه السلام
محمد بن فضل گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: قربانت گردم، از یکی از برادرانم خبری می رسد که آن را نمی پسندم و وقتی از خود او می پرسم، وی منکر آن می شود با آن که گروه مورد اعتمادی آن را از او نقل می کنند.
امام علیه السلام در پاسخ فرمود: یا محمد! کذب سمعک و بصرک عن أخیک فإن شهد عندک خمسون قسامه و قال لک قولا فصدقه و کذبهم لا تذیعن علیه شیئا تشینه به و تهدم به مروءته- فتکون من الذین قالالله فی کتابه - إ ن الذین یحبون أن تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب ألیم.
🌹 «ای محمد! گوش و چشمت را پیرامون برادرت تکذیب کن، و اگر پنچاه سوگند خورنده نزد تو گواهی دهند و او سخن دیگری گوید، سخن برادر خود را تصدیق و سخن آنان را تکذیب کن، و از او خبری را منتشر نکن که موجب زشتی او گردد و آبرویش را بریزد که اگر چنین کنی از کسانی خواهی بود که خداوند درباره ی آن ها فرموده: «إن الذین یحبون أن تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب ألیم؛ کسانی که دوست دارند که زشتکاری در میان آنان که ایمان آورده اند شیوع پیدا کند برای آنان عذابی پردرد خواهد بود – سوره نور/ آیه 19
📚 ر. ک: الکافی 8: 147 ح 125؛ ثواب الاعمال: 247؛ وسائل الشیعه 12: 295 ح 16343 ؛ بحار 72: 215؛ ح 11؛ المکاسب المحرمه ی امام خمینی قدس سره 1: 268.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر خدا از مادر مهربان تر است، چطور پس حاضر است ساليان سال بندگانش در عذاب باشند در حالی که مادر حتی نمی تواند فكرش را بکند ولی خدا انجامش می دهد؟
✍️پاسخ:
🔰شکی نیست که خداوند بندگان خود را دوست دارد. حتی از مادر نسبت به فرزندش مهربانتراست، بلکه مهربانىهاى پدر و مادر و... همه جلوه هایى از رحمت و عنایت الهى است، زیرا اوست که این همه عشق و محبت را در نهان پدر ومادر به صورت غریزى نهاده است تا آنان با میل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به کار گیرند.
بین محبتهاى الهى و غیر الهى تفاوتى عمده وجود دارد و آن این است که: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست. بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است، در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام خلقت نیست.
مهرباني خداوند در عين عظمت و بي كراني كه دارد، هيچ گاه مهرباني مطلق نيست. خداوند همان گونه كه رحمان و رحيم است، جبار و منتقم است، هر چند بر اساس آموزه هاي ديني معتقديم كه رحمت او بر غضبش برتري و تقدم دارد ، چنان كه در روايات آمده : « يا من سبقت رحمته غضبه؛ (۱) اي كسي كه رحمت او برغضبش پيشي گرفته است.»
همان گونه كه خداوند تجلي وسيعي در مهرباني دارد، از اظهار بي جا و بي دليل و خلاف حكمت و عدالت مهرباني امتناع مي ورزد. در نتيجه مي توان گفت حقيقت تجلي مهرباني خداوند در معناي دقيق و عام كلمه آن است كه برخي از بندگان ظالم و عاصي را به عذاب مبتلا نمايد تا حق و عدالت را در حق بندگان مظلوم و مطيع به جا آورده باشد. اگر خداوند متعال رحیم است ،حکیم و عادل هم است.
اصولا محبت و دوستی الهی در دنیا و آخرت به این صورت نمایان می شود که ابزارهای لازم هدایت و رسیدن به سعادت جاودانه و ابدی را در اختیار انسان قرار داده است. عقل را در وجود انسان و پیامبران را از خارج وجود انسان برای هدایت و راهنمایی انسان ها به سوی سعادت و خوشبختی فرستاده است. هیچ چیزی را در این راه فروگذار نکرده است.
پی نوشت:
۱ . صحيفه علويه، ص ۳۱۲
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
♨️سوال:
🔰کارهای خاص و عجیب و غریبی در خانه اتفاق می افتد و تصورم بر این است که مربوط به جنیان است. چه توصیه ای در این زمینه دارید؟
✍️پاسخ:
✅هر چند موجودی به نام جن وجود دارد و حتی سوره ای در قرآن به نام این موجود نامگذاری شده، اما نمی توان هر اتفاقی را به این موجود ارتباط داد. شاید فکر کردن زیاد نسبت به این مساله و حساسیت بیش از حد، باعث شده شما چنین تصوراتی داشته باشید.
در هر صورت شما می توانید راه کارهایی را دراین خصوص به کار بگیرید:
۱- پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودهاند که جبرئیل از طرف خداوند به ایشان دعایی را برای دفع جن تعلیم دادهاند:
«أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِ اللَّهِ وَ كَلِمَاتِهِ التَّامَّاتِ الَّتِي لَا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَ لَا فَاجِرٌ مِنْ شَرِّ مَا ذَرَأَ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ مِنْ شَرِّ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فِيها وَ مِنْ شَرِّ فِتَنِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ مِنْ شَرِّ طَوَارِقِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ إِلَّا طَارِقاً يَطْرُقُ بِخَيْرٍ يَا رَحْمَان»(۱)
۲- یکی دیگر از بهترین راهکارها برای در امان ماندن از شر این موجودات، قرائت مداوم سوره ناس و فلق است؛ از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که درباره آثار و برکات سوره الناس فرمود:
«کسی که سوره ناس را در منزلش قرائت کند، از جن و وسوسهها محفوظ میماند. کسی که آن سوره را بنویسد و بر اطفال کوچک همراه کند، آن اطفال به اذن خداوند از شرّ جنیان محفوظ میمانند.»(۲)
۳- همچنین از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: «هر که سوره جن را بسیار بخواند، در دنیا از چشم جنیان و دمیدنها و سحر و مکر ایشان محفوظ باشد.»(۳)
۴- امام صادق (علیه السلام) نیز دعایی را در این زمینه بیان فرمودند:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي وَ مِنْ شَرِّ كُلِ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیم»(۴)
در صورت نگرانی می توانید این نوع راهکارهار ا به کار ببرید، تا نگرانی شما برطرف گردد.
پی نوشت:
۱.ابن طاووس، على بن موسى،مهج الدعوات و منهج العبادات، ص۷۲، دار الذخائر، قم،۱۴۱۱ ق.
۲.بحراني، سيدهاشم، البرهان في تفسير القرآن، بنياد بعثت، ۱۴۱۶ه.ق، ج ۱۰،ص ۵۵۰.
۳.طبرسی، مجمع البیان، ناصرخسرو، تهران، ۱۳۷۲ه.ش، ج ۱۰،ص ۳۶۵.
۴.ابن طاووس، على بن موسى،مهج الدعوات و منهج العبادات، ص۷۲، دار الذخائر، قم،۱۴۱۱ ق.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها:
مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.(بحار: ج ۶۷، ص ۲۴۹، ح ۲۵)
هر كس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدیر مى نماید.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰در جهنم اگر هميشگي و جاودانه مي مانيم پس رحمت و بخشش خدا چه مي شود؟
✍️پاسخ:
✅افرادي در جهنم جاويدان خواهند بود که ذات پليد هميشگي دارند.
مثلا بعضي مجرمان دائما به زندان مي روند و بعد از آزادي هم دوباره مرتکب جرم مي شوند و گويا تنبيه و زندان براي آنها هيچ اثري ندارد و ذات آنها با گناه آميخته است.
اين افراد لياقت بهشت را ندارند. بنابرين مومناني که گناه کار هستند اگر لياقت بخشيده شدن نداشته باشند و به جهنم بروند بعد از مدتي به بهشت مي روند چون ايمان هم دارند و ذات آنها نهايتا پاک است.
و تعداد افرادي که در جهنم دائما خواهند بود شايد زياد نباشد.
موفق باشيد
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا ام البنین (س) در حادثه عاشورا حضور نداشت؟ اما حضرت زینب و رباب (س)با فرزند شش ماهه اش بودند ؟در حالیکه ام البنین (س) هم مانند آنها در مدینه حضور داشت چرا امام حسین (ع)را همراهی نکرد؟
✍️پاسخ:
✅همراه امام حسین (ع)بودن بستگی به چند امر دارد:
۱ - توان جسمی و روحی:
بدیهی است که طی سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر نیاز به توانایی دارد. نمی دانیم که ام البنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بوده است.
۲ - رضایت و تمایل خود طرف روشن است که اگر امام حسین (ع) مصلحت می دانست، قطعا وی همراه امام به کربلا می آمد.
۳ - موافقت و مصلحت دانستن امام حسین (ع) :
چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشت، ممکن است حضرت صلاح ندانسته که در این سفر همراهش باشد یا از نظر جسمی توانی نداشته است.
اما حضور زینب (س) که قطعا با صلاحدید امام بوده، برای پیام رسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بود. اگر حضرت نبود،قیام امام حسین (ع) کامل نمی شد. رباب چون همسر امام بود و حضرت مصلحت می دانست او را همراه خود ببرد، فرزند شش ماهه به این جهت برده شد که رباب مادرش همراه امام حسین (ع)بود .البته شاید حکمت های دیگری نیز باشد.
روشن است که همراهی زنان با امام واجب نبود. کسانی که رفته اند،جزء همسران شهدا کربلا بوده یا مانند حضرت زینب با دلایل خاصی رفته اند.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
🔵 گامی دیگر جهت پاسخگویی سریعتر به سؤالات دینی کاربران
🔁️ربات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در پیام رسان "سروش" راه اندازی شد.
🌺کاربران گرامی می توانند با عضویت در این ربات با آدرس زیر :
http://sapp.ir/pasokhgoo_ir_bot
سوالات خود را در زمینه های :
✳ #اعتقادات_کلام ✳ #قرآن_حدیث ✳#مشاوره
✳#تاریخ_سیره ✳#اخلاق_عرفان ✳ #احکام شرعی (خواهران و برادران)
ارسال نموده و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایند.
✅ پرسش کلید دانایی
👇👇
♨️ سوال:
🔰 چرا خدا بين مرد و زن انقدر فرق گذاشته؟ چرا مرد هر جا دوست داره ميره اما زن بايد حتما اجازه بگيره ؟
✍️پاسخ:
✅علت تفاوت احکام دین در خصوص زنان و مردان ، تفاوت های این دو صنف انسانی در خلقت روحی ذهنی و جسمی ان ها است.
به عبارت دیگر رعایت عدالت در خصوص زنان به معنای شبیه شدن زنان و مردان در همه امور نیست. بدیهی است باید بخاطر خود زنان با توجه به ظرافت ها و حساسیت های روحی و ذهنی و جسمی آنها ، و امکان آسیب پذیری زنان ، دین مبین اسلام جهت محافظت از آنها احکامی را وضع نموده است.
در بسیاری از موارد احکام حمایتی اسلام در خصوص زنان به شکل فاحشی روشن است و برخی کمتر .
مثلا :
1- مهریه
2- نفقه
3- دیه ( چون دیه مرد را به زن می دهند و دیه مرد بیشتر از زن است ) 3-زن وظیفه خانه داری ندارد
4- زن وظیفه شیردهی به فرزند مرد را ندارد
5 - زن وظیفه بچه داری ندارد و در مقابل همه اینها می تواند هزینه دریافت نماید. در حالی که در همه این موارد هر دو نفع می برند
در مورد سوال شما هم نظر فقها متفاوت است و در مورد خودتان باید نظر مرجع تقلیدتان را بپرسید
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰عذاب آدم بد اخلاق چيست؟
✍️پاسخ:
✅بدخلقي و بداخلاقي يكي از صفات رذيله اي است كه در اسلام مورد نكوهش قرارگرفته است.
برعكس آن، خوش خلقي و برخورد نيكو با ديگران از صفات و فضايلي است كه در آيات قرآن مجيد و روايات ائمه اطهار(ع) بسيار مورد تاكيد قرارگرفته است.
آثار منفی آن در زندگی دنیوی (فردی و اجتماعی و خانوادگی) و اخروی خود را نشان می دهد.
در مطلب حاضر كه برگرفته از معراج السعاده مرحوم نراقي است نگاهي به پیامدهای منفی بد اخلاقی می اندازیم.
بداخلاقي نزديك به اخم و بدخويي است و غلظت و درشتي از ثمرات كج خلقي است!
و اين صفت از نتايج قوه غضبيه است. و اين از جمله صفاتي است كه آدمي را از خالق و خلق دور مي كند، و از چشم مردم مي اندازد، و طبعها را از او متنفر مي كند.
و هر انسان كج خلقي اغلب مسخره مردمان و مضحكه ايشان مي شود، و لحظه اي از حزن و الم و اندوه و غم خالي نيست.
و از اين جهت حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند كه: «هركه بدخلق است خود را معذب دارد» و بسيار مي شود كه به واسطه كج خلقي ضررهاي عظيم به آدمي مي رسد، و از نفعهاي بزرگ محروم مي شود، و عاقبت هم آدمي را به عذاب اخروي مي افكند.
روایت شده است كه: روزي به حضرت رسول(ص) عرض كردند كه: «فلان زن روزها را روزه مي گيرد و شبها را به عبادت به پاي مي دارد و ليكن بدخلق است و از كج خلقي به همسايگان خود آزار مي رساند. آن حضرت فرمودند: هيچ خيري در او نيست، و او از اهل جهنم است» و آن حضرت فرمودند كه:
«بدخلقي بنده را مي رساند تا اسفل درك جهنم.» و باز آن حضرت فرمودند: «خدا منع كرده است قبول توبه بد خلق را. عرض كردند كه: چرا يا رسول الله؟ فرمودند: به علت اينكه هر وقت از گناهي توبه كرد در گناهي بدتر مي افتد». و فرمودند كه: «بدخلقي گناهي است كه آمرزيده نمي شود.» و بعضي از بزرگان گفته اند كه: «اگر مصاحبت و همنشيني كنم با فاسق فاجر خوش خلقي، دوست تر دارم كه با عابد كج خلقي بنشينم.»
* برخي روايات درباره بداخلاقي و كج خلقي
امام صادق (ع): همانا بد اخلاقي فاسد مي كند عمل را همچنان كه سركه عسل را فاسد مي كند.
رسول الله (ص): دو خصلت است كه در مؤمن جمع نمي شود (يافت نمي شوند) بخل و بداخلاقي.
رسول الله (ص):همانا بنده به خاطر بداخلاقي به پايين ترين طبقه جهنم راه پيدا مي كند.
علي (ع):كسي كه بداخلاق باشد روزي اش كم مي شود.
علي (ع) :سوء خلق باعث وحشت نفس و از بين بردن انس و الفت با ديگران است.
علي (ع) : سوء خلق باعث سختي در معيشت و زندگي انسان بوده و سبب عذاب هميشگي اوست.
ميزان الحكمه، ج 3، ص 152
منبع : (معراج السعاده - مرحوم نراقي، ص 176)
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
سوال :
🔰من روزي، نسبت به خدا پيامبران و امامان و قرآن و... قسم خوردم که گناهي را ترک کنم حتي در اين قسم به خود گفتم که اگر نتونم ترک کنم خدا مرا نفرين کند و مرا در جهنم قرار دهد
حالا من متاسفانه اين قسم را شکستم حکمش چيست؟
✍️پاسخ:
✅کسی که قسم را شکسته گناه کرده وباید کفاره بدهد که کفاره قسم
1-اطعام 10فقیر(هر فقیر 750گرم ازگندم) یا
2-پوشاندن لباس به10 فقیر درصورتیکه هیچکدام رانتوانسته
3-بایدسه روز پی درپی روزه گرفته شود.
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#احکام