👇👇👇
♨️سوال:
🔰 چرا خداوند يکي رو ثروتمند و يکي رو فقير کرده ؟،چرا بايد يک ثروتمند ( باايمان، نه بي دين و حرامخور)هم تو اين دنيا بخاطر ثروتش لذت ببردو هرچي بخواد بتونه به راحتي فراهم کند و حتي با ثروتش کار هاي خوبي انجام دهد(يعني آخرتش را با پولش بسازد) و هم اون دنيا بخاطر کارهاي خوبي که انجام داده ؟
ولي يک فقير (مومن)فقط در دنياي آخرت بخاطر اعمال نيکش شاد باشد و در اين دنيا چون خداوند او را در خانواده ي فقيري قرار داده زجر بکشد؟
✍️پاسخ:
✅ اولا: عدل الهي هرگز به معناي اين نيست كه خداوند مي بايست همه انسانها را در شرايط مساوي قرار دهد و به همه توانايي هاي يكسان دهد ، بلكه يه اين معناست كه از هر كسي به اندازه توانايي هاي او بازخواست كند و شرايط و زمان و مكان و نوع توانايي آنها را در هنگام سنجش اعمال و داوري در اعمال آنها لحاظ كند و از هر كسي به اندازه توانايي هاي او تكليف بخواهد؛ قرآن نيز به اين اصل اشاره كرده و مي فرمايد :" لَا تُكلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا؛
هيچ كس موظّف به بيش از مقدار توانايى خود نيست!"(1) پس اگر خداوند حكيم شخصي را غني و شخص ديگر را فقير قرار دهد هيچ مانعي ندارد. البته در صورتي كه تكليف اين دو در هنگام باز خواست يكي نباشد.
ثانيا: مي توان گفت اين فقر مي تواند امتحاني از جانب خداوند متعال باشد و اينكه او در آن شرايط چگونه عمل مي كند، آيا گناهي مرتكب مي شود يا خير؛ كما اينكه همين فقر مي تواند جلوه اي از رحمت الهي باشد چرا كه خداوند ظرفقيت انسان ها را خوب مي داند و چه بسا غني شدن آدمي سبب طغيان او گرديده و او را نسبت به پروردگار عاصي وطغيان گر كند و به گناه و معصبت بكشاند؛ در اين صورت هم اين فقر با عدالت الهي منافاتي ندارد.
ثالثا: ريشه بسياري از فقرها اعمال انسانها و گناهان آنها است چراكه در رواياتي كه از معصومين (عليهم السلام ) وارد شده است به اين موضوع اشاره شده است و بيان كرده اند بعضي از گناهان روزي آدمي را كم مي كند و باعث فقر مي شود؛
از طرفي در بعضي از موارد ديده شده آدمي بر اثر ندانم كاري و اشتباه خود فقير مي شود، لذا در اين دو مورد هم اين فقر اصلا با عدالت الهي منافات ندارد، چرا كه مسبب آنها خود انسان است.
حضرت علي(ع) مي فرمايد: هر کس بر رنج(ناشي از کار) بردباري نورزد، بايد فقر را تحمل کند. همچنين مي فرمايند: آن گاه که اشياء جفت شوند تنبلي و کم کاري با هم جفت گردند و فقر تولد يابد(2). همچنين بي برنامگي يا برنامه ريزي نادرست به پيدايش فقر در سطح افراد و جوامع مي انجامد. به همين جهت امام علي(ع) نداشتن برنامه در زندگي و سوء تدبير را عامل فقر دانسته است.
برخي از روايات نيز اسراف را سبب زوال نعمت دانسته اند که در واقع نوعي بي برنامگي و عدم رعايت اعتدال در مصرف است. البته در سطح کلان اسراف گستره يي فراتر مي يابد و هر نوع تضييع اموال کشور(اموال عمومي يا خصوصي) يا عدم بهره برداري بهينه از آن ها اسراف تلقي مي شود.
پي نوشت:
1. بقره (2) آيه233.
2- ميزان الحکمه 251
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا درجه عصمت همه پيامبران در يک حد است مثلا پيامبران بني اسرائيل عصمتشان مانند پيامبر اسلام است يا نه؟ و آیا عصمت هم داراي مراتب است؟ اگر عصمت داراي مراتب است آيا باعث نميشود که عصمت امري نسبي باشد؟
✍️پاسخ:
✅عصمت دارای مراتبی است و آنچه را که لازمه پیامبری و رساندن دین خدا به بندگان باشد را همه پیامبران داشته اند (کف عصمت : درجه لازمه عصمت) و این امر در پیامبران مختلف به درجات معنوی شان متفاوت است تا حد اعلای خودش که در پیامبر اکرم اسلام و ائمه اطهار که حتی از ترک اولی هم معصوم بوده اند. و عصمت کلیه داشته اند .
به عبارت دیگر عصمت امری دارای مراتب مختلف است (دارای درجات مختلف است) که به درجات پیامبران مختلف است قرآن می فرماید:
تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۘ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللَّهُ ۖ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ ۚ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ ... (بقره 253)
پس، همانگونه كه نبوّت و رسالت مراتبي دارد، درجات عصمت پيامبران نيز متفاوت است؛ گرچه همه آنان معصومند.
پيامبران اولوا العزم در درجه والاتري از عصمت قرار دارند. درجه پيامبر برتر، سبب ميشود كسي كه در مرتبه پايينتر از اوست، خود را در سنجش با پيامبر فايق مذنب بداند؛ بيآنكه از او گناه بزرگ يا كوچكي سر زده باشد: حسناتُ الأبرار سيّئات المقرّبين[3] ؛
يعني پيامبري كه خود را در مرتبهاي مينگرد كه نسبت به مرتبه پيامبران اولوا العزم ناقص است، خود را با آنان كه كاملترند ميسنجد. از اينرو، مينالد و ميگدازد و ميگويد: فارحم عبدك الجاهل [4]؛ با آن كه خود، انساني بزرگ و معصوم است.
بنا بر ذو مراتب بودن عصمت حتی عصمت در غیر انبیاء و ائمه نیز متصور است در بندگان مخلص خدا که بر اثر عبادت و دل سپردن به خدا و دل بریدن از غیر خدا تمام و رفتارشان در چارچوب شرع بوده و هیچ گناهی انجام نمی دادند افرادی مثل حضرت ابا الفضل ، حضرت زینب و سلمان و اباذر و ..
البته باید توجه داشت ذو مراتب بودن و دارای درجه بدون عصمت به معنای نسبی بودن آن در پیامبران نیست درست است که وقتی می گوییم فلانی از قتل معصوم است فلانی شراب خوردن معصوم است این نیز نوعی از عصمت است امام آن عصمتی که در پیامبران و ائمه هست عصمت از گناه و سهو و نسیان است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🌺پرسش:
فلسفه دست دادن بعد نماز چيست؟
✍پاسخ:
✅ گر چه در روایات و احکام اسلامی امری به دست دادن بعد از نماز نیامده است و این دست دادن بعد از نماز دستور شارع مقدس نیست
اما دست دادن مومنین بعد ازنماز جماعت نشانه وحدت، همدلی وصممیت است به ویژه این که به تعبیرعرفا وعالمان روشن ضمیرنماز خواندن یک سفرروحانی ومعراج معنوی است ومومنین بعد ازسلام نمازگویا از این مسافرت ملکوتی برگشته اند ادب تقا ضامی کند که با هم مصاحفه کرده ودست بدهند.
البته دراین خصوص( مصافحه بعد از نماز)، دلیل خاصی بر استحباب نداریم اما به طور کلی مصافحه با برادران مؤمن , مستحب است ; چه بعد از نماز و چه مواقع دیگر .
در روایات اسلامی، فصلی درباره مصافحه وجود دارد؛ از جمله: در یکى از این روایات آمده است: «وقتى دو مؤمن با هم مصافحه مى کنند، هم چنان که در فصل خزان برگ از درختان مى ریزد، گناهان آنها مى ریزد» (بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۱۰۰، ج ۴۱، چاپ ایران و صفحات ۱۹ تا ۴۳).
در داستان معراج هم آمده است که رسول خدا(ص) در محلى (در سفرى که به عالم بالا داشتند) نماز خواندند و پیامبران و ملائکه به آن حضرت اقتدا نمودند. حضرت ابراهیم(ع) نیز در طرف راست حضرت بود و بعد از نماز با رسول خدا(ص) مصافحه کرد (بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۳۱۸ ، ح ۳۲).
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🌺پرسش:
آيا امام زمان(عج) ازدواج کرده و داراي فرزند هستند؟
نام فرزندانشان چيست؟
🌸پاسخ:
پاسخ را با ذکر چند نکته بیان مى داریم:
اوّل: چون امام زمان(عج) از دیدهها پنهان است و در پشت پرده غیبت قرار دارد، نمىتوان از راه حس و مشاهده و به صورت عادى به پاسخ سؤال نایل شد؛ نیز چون سؤال از مباحث عقلى و انتزاعى نیست، از راه برهان عقلى نیز نمىتوان پاسخ را دریافت نمود. تنها راه پاسخ گویى، روایات پیشوایان معصوم(ع) است که چون آنان از علم برترى بهرهمند مى باشند، مى توانند از آینده خبر دهند که از آن جمله حوادث و مسائل مربوط به مهدى منتظر(ع) است.
دوم: حال که پاسخ را مى بایست از اخبار پیشوایان معصوم(ع) جستجو نمود، به سراغ روایات مى رویم. در روایات صحیح و معتبر، پاسخ روشنى به پرسش وجود ندارد؛ بلکه در برخى روایات با ایهام و اشاره در این زمینه سخن به میان آمده است، از جمله:
1- مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(ع) شنیدم که در مورد امام مهدى(عج) فرمود: »صاحب الزمان را دوغیبت است. یکى از آن دو به اندازهاى طولانى شود که برخى گویند: حضرت از دنیا رفته و برخى گویند کشته شده است اما کسى جز آنانى که امور حضرت را پىگیرى مى کنند، از مکان و فرزندان وى آگاه نیستند«.(1)
2- از امام صادق(ع) آمده است: »گویا مى بینم حضرت مهدى(عج) با اهل و عیالش در مسجد سهله است«.(2)
3- از امام هشتم(ع) در دعایى نقل شده است: »اللّهم اعطه فى نفسه و أهله و ولده و ذریته و جمیع رعیته ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه؛(3) خدایا، مایه چشم روشنى و خوشحالى امام زمان(عج) را در او و خانواده و فرزندان و ذریه و تمام پیروانش فراهم فرما!«.
4- نیز از آن حضرت در مورد امام زمان(عج) این دعا نقل شده است: »اللهم صل على ولاة عهده و الائمة من ولده؛(4) خدایا، بر والیان و فرزندان وى که امامند، درود فرست!«.
ظاهر این این روایات دلالت بر زن و فرزند داشتن است.
این روایات به فرض پذیرش و درستى سند و صحت انتساب آن به امام معصوم، از نظر دلالت به روشنى گویا نیست که امام مهدى(عج) در دوره غیبت همسر و فرزند دارد.
در برخى احادیث مشکل سندى و در برخى دیگر مشکل دلالت وجود دارد.
افزون بر این روایاتى وجود دارد که با صراحت وجود فرزند را براى حضرت نفى مى کند.(5)
سوم: با توجه به روایات مذکور مى گوییم:
مورد زن و فرزند امام مهدى(ع) سه احتمال وجود دارد:
أ) حضرت ازدواج نکرده است.
لازمه این احتمال آن است که امام(ع) یکى از سنتهاى مهم اسلامى را ترک کرده باشد، که با شأن امام سازگار نیست. امّا از سوى دیگر چون غیبت از اهمیت بیشترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى کند، که اشکالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پایینتر چشم پوشى مى گردد.
ب) حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غیبت است. پذیرش این فرض، سؤالى را با خود مى آورد که آیا همسرش هم از عمر طولانى بهرهمند است یا این که مدّتى با حضرت زندگى کرده و بعد از دنیا رفته است؟ در این صورت حضرت به سنت ازدواج عمل کرده و بعد بدون زن و فرزند زندگیش را ادامه مى دهد.
پ) حضرت زن و فرزند دارد. با پذیرش این فرض، این سؤالات مطرح است: آیا آنان نیز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نیز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، این همه اولاد، در پى اصل خویش مى افتند و همین کنجکاوى، مسئله را به جایى مى رساند که با فلسفه غیبت منافات دارد.
با توجه به مطالب مذکور، نمىتوان یکى از این سه احتمال را قاطعانه پذیرفت و این به مقتضاى خرد ورزى است که در جایى که دلیل کافى براى اثبات یا انکار چیزى وجود ندارد، از ابراز حکم قطعى خوددارى گردد.
بنابراین از راه هایى که پیش روى ما است، نمىتوان وجود زن و فرزندى را براى حضرت مهدى(عج) ثابت نمود. نیز به دیگر پرسش هایى که در مورد زن و فرزند حضرت مهدى(عج) هست، نمىتوان پاسخ قطعى داد.(6)
-----------------------------
پى نوشتها:
1. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص 162.
2. مجلسى، بحارالانوار، ج 52، ص 317.
3. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص 510.
4. همان، ص 510.
5. مسعودى، اثبات الوصیه، ص 221.
6. براى اطلاع بیشتر رجوع شود به چشم به راه مهدى، جمعى از نویسندگان.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا همه گناهکاران در آخرت به اندازه گناهانشون عذاب ميشن و در آخر ميرن بهشت؟
✍️پاسخ:
✅قاعده کلي آن است که همه گناهکاران به اندازه گناهانشان مجازات شوند. ولي خداوند متعال بر اساس لطف خود، آنان را مي بخشد و نسبت به گناه خود کمتر مجازات مي شوند.
اما بايد به يک مسئله توجه داشت که برخي از گناهان از نظر ماهيت به گونه اي هستند که هرگز پاک نمي شوند و ابدي هستند. لذا فرد تا ابد در جهنم خواهد ماند.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
سوال:
🔰منظور از آيه اول سوره جن چيست و به چه داستاني ربط دارد که جن ها از قرآن تعجب کردند؟
✍️پاسخ:
✅مطابق برخي نقلهل گروهي از اجنه در مسير مسافرت پيامبر صلي الله عليه و آله از طائف به مکه با تلاوت قرآن پيامبر مواجه شدند و مومن شدند.
در آيه نخست مىفرمايد:" بگو به من وحى شده كه جمعى از جن به سخنانم گوش فرا دادهاند، و گفتهاند ما قرآن عجيبى شنيدهايم" (قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً)
تعبير" أُوحِيَ إِلَيَّ" (به من وحى شده) نشان مىدهد كه پيامبر ص در اين ماجرا شخصا افراد جن را مشاهده نكرده، بلكه از طريق وحى به استماع آنها نسبت به قرآن مجيد آگاه شده است.
و در ضمن اين آيه به خوبى نشان مىدهد كه طايفه" جن" داراى عقل و شعور و فهم و درك، و تكليف و مسئوليت، و آشنايى به لغت، و توجه به فرق بين كلام اعجاز آميز دارند، همچنين خود را موظف به تبليغ حق مىدانند، و مخاطب خطابهاى قرآن نيز هستند.
اين قسمتى از ويژگيهاى اين موجود زنده ناپيدا است كه تنها از اين آيه استفاده مىشود، آنها ويژگيهاى ديگرى نيز دارند.
آنها حق داشتند كه قرآن را سخنى عجيب بشمرند، زيرا هم لحن و آهنگ آن عجيب است، و هم نفوذ و جاذبهاش، هم محتوا و تاثيرش عجيب است و هم آورنده آن كه درس نخوانده بود و از اميين برخاست.
كلامى است در ظاهر و باطن عجيب و متفاوت با هر سخن ديگر، و به اين ترتيب آنها اعتراف به اعجاز قرآن نمودند.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا شيطان از فکر ما ميتونه مطلع بشه بدون اينکه بيان کنيم ؟
✍️پاسخ:
✅با توجه به اين كه در مورد ميزان احاطه و آگاهي شيطان از افكار و انديشه هاي ذهني انسانها دلائل صريح ،روشن و قطعي وجود ندارد نمي توان به صورت يقيني در اين مورد اظهار نظر نمود.
البته با توجه به اينكه راه نفوذ شيطان از طريق وسوسه هاي نفساني بوده و از طريق همين وسوسه ها مي تواند بر افكار وانديشه هاي انسان تاثير گذاشته و با هدف سوق دادن انسان به سمت نافرماني خداوند، با وارونه نمائي حقائق و يا كمرنگ نمودن آنها و يا جاذب جلوه دادن انحرافات انسان را در جهت انتخاب نادرست تحريك نمايد، طبيعي است كه چنين كاري زماني براي شيطان ممكن خواهد بود كه از گرايش ها و افكار و تصميمات انسان مطلع باشد ،و به خطورات ذهني انسان دسترسي داشته باشد ،و بداند كه در ذهن انسان چه افكار و انديشه هائي وجود دارد .
اما در عين حال نمي توان به صورت قطعي گفت كه شيطان در مورد همه افراد و يا حد اقل در مورد تمام افكار آنها و منويات ذهني آن چنين احاطه و آگاهي كاملي داشته باشد.
ولي به هر حال مي توان نتيجه گرفت كه شيطان از افكار و انديشه ها و تصميمات انسان آگاهي دارد پس شياطين تا حدودي بر افکار انسان احاطه دارند و به همين دليل تلاش ميکنند تا نيت هاي انسان را در جهت شر ساماندهي کنند .
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
اعمال مستحبي روز اول ماه شعبان
«روزهداري» نيز يكي از اعمال مستحبي اين ماه است. همچنان كه در حديثي از امام صادق (ع) كه در جلد ۱۰ وسائلالشيعه آمده است، ميخوانيم:
🔷روزه شعبان، ذخيره روز قيامت بنده است و هر بندهاي كه در ماه شعبان زياده روز بگيرد، خداوند امر معيشت او را سامان بخشد و شرّ دشمن را از او دفع كند.
🔹در اعمال مستحبي روز اول ماه شعبان، روزه از اهميت بالايي برخوردار است، تا جايي كه امام صادق (ع) فرموده است: هر كه روز اوّل شعبان را روزه بگيرد، براي او بهشت واجب ميشود.
🌸همچنين، «سيد بن طاوس» در حديثي از پيامبر (ص) ميآورد: كسي كه سه روز اوّل اين ماه را روزه بگيرد، از ثواب بسياري بهرهمند ميشود.
☘البته افرادي كه توانايي روزهداري در اين سه روز را ندارند، با خواندن نماز مخصوص در اين سه شب، ميتوانند از پاداش معنوي اين ماه نوراني بهرهمند شوند. كيفيت خواندن اين نماز دو ركعتي بدين صورت است كه بعد از خواند سوره حمد، ۱۱ مرتبه سوره توحيد قرائت شود.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1
#مناسبت
#شعبان
✅ اعمال مستحبی ماه مبارک شعبان
در روايات اسلامي، همانطور كه ماه رجب را به ماه اميرالمؤمنين (ع) و رمضان را به ماه خداوند توصيف ميكنند، ماه «شعبان» نيز به ماه رسولالله مشهور و منقول است. چرا كه پيامبر (ص) به اين ماه عشق ميورزيد و در حديثي ـ كه در جلد ۱۰ وسايل الشيعه آمده است ـ ميفرمايد: «شعبان شهري. رحمالله من أعانني على شهري» (شعبان ماه من است. خدا رحمت كند كسى كه مرا به ماه من اعانت كند.)
🌟سیدبنطاووس درباره این ماه میگوید:
بدان ماه شعبان ماه عظیمالشأنی است و در آن شبی قرار دارد که خداوند متعال بهسبب مولود آن شب، انوار اسلام و ایمان را نگاه داشته است. در شرف این ماه همین روایت کافی که رسول خدا آن را برای خود اختیار کرده و هرکه او را در این ماه به روزهداری یاری کند را دعا نموده است: «شعبان شهري رحم الله من أعانني على شهري»
بر همين اساس و با توجه به اهميت ماه مبارك شعبان، برخي عبادات اين ماه را به صورت گذرا مرور ميكنيم.
🌸طلب استغفار
در حديثي كه توسط عليبن ابراهيم قمي در «امالي» شيخ صدوق (ره) نقل شده است، امام رضا (ع) ميفرمايد: هر كه در هر روز از شعبان ۷۰ بار «استغفر اللَّه و أسأله التوبة» بگويد؛ خدا برائت از دوزخ و گذرنامه از صراط را برايش در نظر ميگيرد.
همچنين، هزار بار گفتن ذكر «لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِياهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» در اين ماه نيز از ثواب بسياري برخوردار بوده و برابر با عبادت يكهزار سال است.
همچنین از آنجايي كه ماه شعبان، ماه رسول خداست، قرائت صلوات كه فرستادن درود و سلام بر رسولالله است، ثواب بسياري دارد. همچنين قرائت صلوات خاصه اين ماه نيز سفارش شده است. اين صلوات به شرح زير است:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِكَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَيتِ الْوَحْىِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْكِ الْجارِيةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ يامَنُ مَنْ رَكِبَها وَ يغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْكَهْفِ الْحَصينِ وَ غِياثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكينِ وَ مَلْجَاءِ الْهارِبينَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمينَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلوةً كَثيرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَ قَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْكَ وَ قُوَّةٍ يا رَبَّ الْعالَمينَ.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيبينَ الاْبْرارِ الاْخْيارِ الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلايتَهُمْ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِيتِكَ وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ نَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ وَ اَحْييتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ وَ هذا شَهْرُ نَبِيكَ سَيدِ رُسُلِكَ شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذى كانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ يدْاَبُ فى صِيامِهِ وَ قِيامِهِ فى لَياليهِ وَ اَيامِهِ بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلى مَحَلِّ حِمامِهِ.
اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَى الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فيهِ وَ نَيلِ الشَّفاعَةِ لَدَيهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفيعاً مُشَفَّعاً وَ طَريقاً اِلَيكَ مَهيعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاكَ يوْمَ الْقِيمَةِ عَنّى راضِياً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِياً قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الاْخْيارِ.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1
#مناسبت
#شعبان