eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
13.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
844 ویدیو
5 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پرسش: فایده تشکر کردن از خدا چیست؟ 🌺پاسخ: شکر نعمت،نعمتت افزون کند/ کفر، نعمت از کفت بيرون کند. ☘️خداوند وعده فرموده: لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لشَديدٌ؛ اگر سپاس گزارى كنيد، قطعاً بر شما مى‏افزايم، و اگر ناسپاسى كنيد، بى‏ترديد عذابم سخت است. 🔸علامه طباطبايي در تفسير آيه شريفه لَئنِ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُم با اشاره به شکر عملي آن را به اين معني مي داند که نعمت را به گونه اي استفاده کند که موجب يادآوري احسان نعمت دهنده باشد، پس براي شکر نعمتهاي الهي بايد ايمان داشته باشد و تقوا را رعايت کند؛ از اين رو استعمال نعمتها در غير مسير تقوا، ناشکري است. 🔹علامه طباطبايي مي فرمايد: «خداى تعالى در چند جاى از كلامش اين حقيقت را اعلام كرده كه شكر نعمت - كه خود در حقيقت استعمال نعمت است به نحوى كه احسان منعم را يادآورى و اظهار مى‏كند، و در مورد خداى تعالى برگشت به ايمان و تقوى مى‏شود- مايه زياد شدن نعمت، و كفران آن، باعث عذاب شديد است.» ✍️عقب ماندگي ها و کمبودهاي مادي و معنوي ما در اثر ناشکري است؛ چرا که اگر شکرگزار بوديم، وعده الهي زياده نعمتها شامل ما مي گشت. 🌱«آيت الله العظمي بهجت» مي فرمايد: «اين همه ابتلائات و گرفتاريهاي ما در اثر ناشکري و کفران نعمتهاي ما است.» همچنين فرموده است: «شُکر، موجب ازدياد نعمتها است، و اگر شکر نکرديد، خبري از ازدياد نيست. لذا اگر ديديم ازدياد نيست، شکّ نکنيم و بدانيم که شکر نيست.» 🔹«آيت الله مجتهدي تهراني» در بيان زيبايي با اشاره به شکر زباني و شکر عملي مي فرمايد: «مَنْ أُعْطِيَ‏ الشُّكْرَ أُعْطِيَ الزِّيَادَةَ کسي که خدا به او، نعمت شکر داده است؛ يعني هر چه خدا به او مي دهد، مي گويد خدايا شکر، الحمد لله، الهي شکر؛ خدا به چنين کسي زيادي مي دهد. [اگر خدا به او] کم داده، شکر کند؛ زياد داده شکر کند. 👈شکر نعمت مي داني به چيست؟ به اين است که نعمتهايي را که خدا به تو داده، به جا و درست مصرف کني؛ چشمت را از نامحرم حفظ کني؛ اگر حفظ کردي، اين شکر نعمت چشم است؛ اگر حفظ نکردي، آخر عمري کور مي شوي، [مثلا] بعضي ها در اثر مرض قند، چشمشان کور شد. 👈هر نعمتي را اگر شکرش نکردي، آخر عمر از تو مي گيرند؛ اما اگر شکر کردي، خدا به تو زيادتر مي دهد. 👈[يکي از موارد] شکر مال اين است که خمسش را بدهي؛ بعضي ها خمس مالشان را نمي دهند، مالشان آتش مي گيرد، دزد مي آيد و او را مي کشد يا مالش را مي برد و... پس خداوند هر کسي را توفيق شکر داد، توفيق زيادي هم به او مي دهد.» 📚پاورقي: 1. مطهري، مرتضي، آشنايي با قرآن ، ج 3، ص 9. 2. موسوي خميني، سيد روح الله، چهل حديث، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، 1376، ج 12، صص 343 و 344. 3. همان. 4. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1377، ج 10، ص 282. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چیکار باید کرد تا مزه نماز مارو بکشونه سمتش؟ من گاهی نماز میخونم گاهی نه!! ✍️پاسخ: ✅بی‌میلی‌ و بی‌رغبتی‌ در نماز معلول‌ عوامل‌ متعددی‌ است‌ از جمله‌: الف‌) نشناختن‌ نماز و اهمیت‌ وسر نهفته‌ در آن‌. ب‌) عدم‌ شناخت‌ و توجه‌ کافی‌ نسبت‌ به‌ معبود؛ یعنی‌ همو که‌ در نماز با او سخن‌ می‌گوییم‌. ج‌)اشتغال‌ذهن‌ و فکر و اندیشه‌ و تعلق‌ قلب‌ به‌ دنیا و مسائل‌ مادی‌. براى تداوم نماز عوامل متعددى وجود دارد که جهت رعایت اختصار به برخى از آن ها اشاره مى شود: 1ـ شناخت اهمیت نماز. 2ـ شناخت پیامدهاى ترک نماز. رسول خدا (ص) مى فرماید: "کسى که نماز خود را سبک گیرد و در به جا آوردنش سستى نماید، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مى کند؛ شش بلا در دنیا و سه تا در موقع مردنش و سه در قبر و سه در قیامت و هنگامى که از قبر بیرون مى آید. اما شش بلاى دنیوی: 1ـ خداوند برکت را از عمرش کم مى کند. 2ـ برکت را از روزیش بر مى دارد. 3ـ از صورتش نشانة نیکوکاران را بر مى دارد. 4ـ هر کار خیرى کند، پذیرفته نمى شود و براى آن اجرى ندارد. 5ـ دعایش مستجاب نمى شود. 6ـ از دعاى نیکوکاران بهره اى ندارد".[ گناهان کبیره، ج 2، ص 187 ـ 188] 3ـ رفع موانع. ترک نماز مبتنى بر عواملى است که باید از آن ها پرهیز شود. انسان بالفطره گرایش به عبارت دارد. معصیت ، دنیاگرایی، ندادن زکات، تکبر، حرام خوردن، آشامیدن شراب، حسد و ... از عوامل و موانع تأثیر گذار ترک نماز به حساب آمده است. 4ـ شناخت آثار نماز. یکی از راه هاى تداوم نماز ، شناخت آثار معنوی، سیاسى و اجتماعى نماز است. اگر انسان با فلسفه و علل تشریع نماز اشنایى داشته باشد، نماز را ترک نمى کند. 5ـ توبه. بی تردید ترک نماز گناهى است که نیاز به گناه زدایى دارد. یکى از عومل مهم تأثیرگذار گناه زدایی، توبه است. توبه که نوعى بازگشت و دگرگونى است، سبب مى شود که قلب انسان صفا گرفته و بار دیگر معنویت در آن تجلى نموده و از گناه جلوگیرى شود. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امام علی علیه السلام: 🍃از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نا اهل است. 📚حکمت 66 نهج البلاغه 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: در وصيت شهدا يا علما ميبينيم که نوشتن مثلا روزي دو رکعت نماز عاقبت بخيري يا نماز شکر می خواندند. چه نمازی است؟ و آیا انجام این کار، اثر معنوی خاصی دارد؟ 🌺پاسخ: علاوه بر نمازهاي واجب، نمازهاي مستحب بسياري نيز وجود دارد، که خواندن آن اثرات معنوي دارد. ☘️از جمله آنها؛ دو رکعت نماز عادي است که به هر منظور خيري مي‌توان آن‌را خواند؛ از جمله شکر و سپاس از درگاه خداوند. 🔹با اين وجود، نماز شکري با چارچوبي انحصاري نيز از امام صادق(علیه السلام) چنين نقل شده است: 🍃زماني که خداوند نعمتى به تو داد دو رکعت نماز بگزار؛ در رکعت اول سوره حمد و «قُلْ هُوَ الله أَحَد» را بخوان و در رکعت دوم نيز ابتدا سوره حمد، سپس سوره «قُلْ يا أَيُّهَا الْکافِرُون» را قرائت کن. در رکوع و سجده رکعت اول بگو: «الْحَمْدُ للهِ شُکْراً شُکْراً وَ حَمْداً» و در رکعت دوم در رکوع و سجده بگو: «الْحَمْدُ للهِ الَّذِي اسْتَجَابَ دُعَائِي وَ أَعْطَانِي مَسْأَلَتِي»(يعني: سپاس خدايى را که‏ دعاى مرا مستجاب و حاجتم را بر آورده کرد).[1] 🍃در برخي از منابع نيز چنين آمده است: دعاي «الحمد لله شکرا شکرا لله و حمدا» را در رکوع و سجده هر دو رکعت و دعاي «الحمد لله الذي قضا حاجتي و أعطاني مسألتي» را پس از اتمام نماز بخواند.[2] 🔹همچنين سفارش شده است که پس از نماز شکر، دعاي امام سجاد(علیه السلام) که در صحيفه سجاديه آمده،[3] خوانده شود.[4] 📚پي نوشت ها: [1]. کليني، محمد بن يعقوب، کافي، محقق، مصحح، غفاري، علي اکبر، آخوندي، محمد، ج 3، ص 481، تهران، دارالکتب الإسلامية، چاپ چهارم، 1407ق؛ شيخ طوسي، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 532، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة، چاپ اول، 1411ق. [2]. شيخ مفيد، محمّد بن محمد بن نعمان، المقنعة، ص 225، قم، کنگره جهاني هزاره شيخ مفيد، چاپ اول، 1413ق. [3]. علي بن الحسين(ع)، الصحيفة السجادية، دعاي 37، ص 162، قم، دفتر نشر الهادي، چاپ اول، 1376ش. [4]. کفعمي، ابراهيم بن علي، البلد الأمين و الدرع الحصين، ص 164، بيروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، چاپ اول، 1418ق. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال : 🔰سود سپرده ای که بانک به مشتری میده حرامه یا نه و چه حکمی داره؟ ✍️ پاسخ: ✅ سودي که بانک به سپرده هاي کوتاه مدت و بلند مدت مردم مي دهد در صورتي حلال است که طبق قراردادها و عقود اسلامي (مانندمضاربه،شرکت،جعاله و...)باشد و پرداخت کننده يقين داشته باشد و يا احتمال قابل ملاحظه دهد که بانک بعنوان وکیل از طرف مشتري اين قراردادها را به صورت شرعي انجام مي دهد،اما اگر بداند که اين امور جنبه ظاهري و صوري دارد و فقط روي کاغذ است آن سود حرام است. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💥این قرآن چیزی جز تذکّری برای جهانیان نیست. 📚تکویر آیه 27 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: شوهرم در نماز صبح تنبلی می کند و اکثرا نمی خواند. نماز ظهر و شب را به موقع و دقیق می خواند. آیا دعایی هست که شوهرم را از این تنبلی خلاص کند؟ 🌺پاسخ: با توجه به اينکه مي فرمائيد ايشان مقيد به نماز خواندن هستند و تنها براي نماز صبح بيدار نمي شوند توصيه مي شود با هماهنگي با ايشان، خودتان ايشان را بيدار کنيد. البته بيدار شدن تابع عوامل متعددي است. از جمله زودخوابيدن و شام سبک خوردن و اراده خود شخص و ... 🌸همچنين توصيه مي شود در مورد اهميت نماز صبح و آثار منفي ترک آن با ايشان صحبت کنيد. براي اين منظور مي توانيد از لينک زير استفاده کنيد: http://namaz.namaz.ir/page.php?page=showarticles&%20cat=21&id=3&office=namaz ✍️البته حتي الامکان به صورت تذکر مستقيم بيان نشود تا احتمال تاثيرگذاري بيشتر شود. 👈در مورد دعا خواندن براي بيدار شدن هم در مفاتيح الجنان آمده است که اگر خواستى براى نماز شب يا غير آن، بيدار شوى. ولى از غلبه خواب برخود مى‏ ترسى، آيه آخر سوره «كهف» را بخوان: (قُلْ اِنَّما اَ نَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى اِلَىَّ اَنَّما اِلهُكُمْ اِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُو لِقاَّءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحا وَلايُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ اَحَدا) روايت شده از حضرت صادق عليه السلام که هيچ کس نمي خواند اين آيه را در وقت خوابيدن، مگر آنکه بيدار مي شود در آن ساعتي که مي خواهد، بيدار شود. همچنين رو به قبله خوابيدن و با وضو خوابيدن هم در بيدار شدن براي نماز صبح تاثير دارد. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آيا خدايا شکرت با خدايا هزار مرتبه شکرت فرقي دارد؟ ثواب کدام يک بيشتر است؟ 🌺پاسخ: شتر از اينکه لفظ باشد، يک روحيه و طرز تفکر است. شکر خداوند يعني قدر شناسي و اظهار ممنونيت و نشان دادن تواضع در برابر منعم و استفاده بهينه از نعمات معنوي و مادي. 🔹يکي از ستايش هايي که خداوند در قرآن از انبياء عليهم السلام دارد، داشتن روحيه شکر گزاري است. مثلاً درباره حضرت نوح عليه السلام با آن همه صبر و استقامتي که در برابر بي وفائي همسر، فرزند و مردم متحمل شد، خداوند از شکر او ياد کرده و او را عبد شکور مي نامد. "کان عبداً شکوراً" (اسراء، آيه 3) 🌿شکرگزاري بدرگاه الهي از مهمترين خصوصيات انسان است. گرچه نعمتها و فضل پروردگار بسيار زياد مي باشد و قابل احصاء نيست امّا همين معرفت و شناخت که بشر بداند از شکر الهي عاجز است مقدمه اي بر رويش اين فرهنگ در وجود او خواهد بود. قرآن درباره حضرت ابراهيم مي فرمايد: "شَاكِرًا لِأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ؛ نعمتهاى او را شكرگزار بود [خدا] او را برگزيد و به راهى راست هدايتش كرد." (سوره مبارکه نحل، 121) 👈چون حضرت ابراهيم نسبت به نعمت هاي الهي شکرگزار بود و در اين راه ايستادگي کرد و از مشرکان اعراض نمود، خداوند وي رابه عنوان رسول خويش برگزيد و بهراه راست هدايت کرد.» 🌺شکر مراتب و درجاتي دارد، تشکربه قلب و اعماق روح و روان و تذکر به آنچه اعطاء شده است، جاري ساختن بر زبان و ثناگويي منعم، بروز شکر بر جوارح و اعضاء به نحوي که انسان در حد توان بتواند از قواي خود در جهت مصالح و اموري که رضايت الهي در آن نهفته است اقدام نمايد. 🔹در منابع اسلامي شکر را اينگونه معرفي کرده اند: ثناگويي و سپاسگزاري بر زبان آوردن الفاظ نيست که بر سبيل تکرار و به منظور ساقط شدن بار تکليف ادا گردد. بلکه شکر گويي مرحله اي بالاتر و رتبه اي ژرف تر دارد. انسان شاکر در فيض هستي و سرچشمه رحمت و نعمت الهي تفکر مي کند و از رهگذر اين انديشه به باوري مي رسد که رشته هستي او رابه طور عملي و عيني به بارگاه پروردگار ربط مي دهد. چنين تفکر و باوري موجب مي شود که انسان حتي لحظه اي از عمر خود را تباه نسازد و اوقات گرانبهاي خويش رابه عبث نگزارند و از تلاش در جهت تزکيه و سبقت در تحصيل خيرات و کمالات دست بر ندارد و براي نيل به مکارم و فضايل اهتمام ورزد. 🍀علامه طباطبائي در توضيح آيه...سيجزي اللّه الشاکرين، در ذيل آيه مي فرمايد: و حقيقت شکر اظهار نعمت است. چنانکه حقيقت کفري که مقابل آن است اخفاء نعمت مي باشد و اظهار نعمت عبارت از استعمال آن در محلي است پس شکرخدابه اين است که انسان نعمت را در محل خودش بکار برده و در موقع استفاده از آن نيز متذکر خدا بوده باشد. 🌸قرآن کريم تشکر از خدارا قرين با ذکر پروردگار مي داند و مي فرمايد: «فاذکروني اذکرکم و اشکرولي ولاتکفرون» در اينجا ياد کردن و شکر الهي تنها يک ذکر زباني صرف نيست بلکه منظور از ياد، پاک ساختن روح و جان از رذايل و آماده شدن آن براي پذيرش رحمت پروردگار است و منظور از شکر استفاده کردن هر نعمتي بهجاي خود و در راه همان است که براي آن آفريده شده. معناي ديگر شکر که از آيه: «اعملوا آل داود شکراً» مستفاد مي شود اين است که شکر بيشتر عمل انسان را در بر مي گيرد گرچه يکي از اقسام شکر عمل به جوارح است. امّا بايد تلاش گردد با بهره گيري صحيح از نعمت هاي داده شده شکر آن را در عمل بجا آوريم که اقل مراتب شکر است. به عبارتي ديگر مي توان بيان داشت که شکر آن است که انسان هميشه و در همه حال بدون فراموشي به ياد خدا باشد و بدون انجام گناه به دستورات الهي گردن نهد. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آیا اسلام، قائل به آزادی است؟ 🌺پاسخ: با ذکر این نکته سخن را آغاز کنیم که : «نفس دين آوردن‏» و «مسلمان شدن‏» امري کاملاً آزادانه و مختارانه است که آيه «لا إِکْراهَ فِي الدِّينِ» [1] بر اين امر دلالت مي‏کند و اين آزادي منافاني با عبوديت ندارد. 🍃«عبد» به کسي گفته مي‏شود که مختارانه و با آزادي در انتخاب، خود، بنده ديگري مي‏شود و به تعبير ديگر «عبوديت غير» را آزادانه پذيرفته و آزادانه از خويش سلب آزادي مي‏کند. در مقابل آن برده (کسي که بالاجبار به بندگي کشيده شده باشد) قرار دارد که با بنده يا «عبد» تفاوت جدي دارد. اسلام نيز انسان‏ها را توصيه مي‏کند که «عبوديت پروردگار» را آزادانه پذيرا شوند؛ به اين دليل که اين پذيرش عبوديت خدا در واقع آزادگي از بندگي و بردگي شهوات و طاغوت‏ها است و در حقيقت عبد خدا، بيش و پيش از هر کسي به آزادي واقعي دست يافته است. 🔹قرآن در باره پيامبر عظيم الشأن اسلام مي فرمايد: «وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتي کانَتْ عَلَيْهِمْ» [2] و از دوش آنان قيد و بندهايي را که بر ايشان بوده است بر مي دارد. 📚کتاب آزادي از ديدگاه علامه طباطبائي مي تواند راه گشا باشد، شما را به مطالعه اين کتاب سفارش مي کنيم. ✔️انواع آزادي در انديشه اسلامي 📌🌱آزادي عقيده: آزادي عقيده را از دو جهت مي‏توان بررسي کرد: نخست، عقيده به عنوان ايمان در مقابل کفر و دوم، آزادي عقيده به مفهوم وجود عقايد و بينش‏هاي مختلف در درون دين. هم چنين تفاوت آزادي عقيده با آزادي تفکر بر اين مبنا استوار است که آزادي عقيده بيشتر مفهومي ديني و ايماني دارد و آزادي تفکر، شامل جنبه‏هاي مختلف زندگي اعم از اعتقادي، سياسي و اجتماعي مي‏شود. ☘️آيت ‏الله شهيد مطهري ضمن تفکيک آزادي عقيده و تفکر، و تأکيد بر آزادي تفکر، وجود آزادي عقيده در اسلام را رد مي‏کند. البته ايشان معتقد است که در هيچ وضعيتي نبايد براي تحميل عقيده، فشار و اجبار به کار رود. معناي «لا إِکْراهَ فِي الدِّينِ» اين است؛ نه اين که تمسک به هر رأي و عقيده‏اي که دلخواه است، جايز باشد. مراد از آيه‏هايي نظير آيه فوق، نه صحّه گذاشتن بر عقايد ديگر، بلکه تکيه نمودن بر روش درست ايجاد تغيير در آنهاست و اين که با اکراه و اجبار نمي‏توان دين حق را گسترش داد. 📌🌱آزادي انديشه: پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم مي‏فرمايند: «يکي از چيزهايي که امت من را هرگز به خاطر آن عذاب نخواهند کرد، اين است که انسان در باره خلقت خدا و جهان فکر کند و وسواسي در دلش پيدا شود.» جايگاه والاي تفکر در اسلام، بيانگر ارزش و اهميتي است که اسلام به انديشه و آزادي آن داده است. 📌🌱آزادي بيان: آزادي انديشه بدون آزادي بيان معنا پيدا نمي‏کند. آزادي انديشه تنها با امکان طرح انديشه در جامعه و ارائه آن به مردم و انديشمندان قابل تصور است. ادعاي وجود آزادي انديشه در جامعه زماني مي‏تواند واقعيت داشته باشد که افکار مختلف و متضاد، آزادانه و بدون دخالت دولت، مطرح، و نقد و ارزيابي شوند. آزادي بيان، هم چون آزادي انديشه، حوزه گسترده‏اي را شامل مي‏شود، و افراد مختلف مي‏توانند با توجه به حدود قانوني، نظر خود را در جامعه عرضه و تبليغ کنند. در اين زمينه، حضرت علي عليه السلام مي‏فرمايند: «واضربوا بعض الراي ببعض يتولد الصواب‏» ؛ آرا را با يکديگر مواجهه دهيد تا از آنها راي درست زاده شود. بديهي است که برخورد آرا جز در فضاي آزادي بيان ممکن نيست. 🔹اسلام، از لحاظ نظري، براي آزادي بيان، تأثير آن در بهبود اوضاع اجتماعي و کمال فکري انسان، و رشد قدرت انتخاب انسان‏ها ارزش بسيار قائل است. قرآن انسان‏ها را به گوش دادن به سخن‏ها و انتخاب بهترين آنها تشويق مي‏کند: «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا اْلأَلْبابِ» [3] همان کساني که سخنان را مي‏شنوند و از نيکوترين آنها پيروي مي‏کنند؛ آنان کساني هستند که خدا هدايتشان کرده، و آنها خردمندانند . 🌺سيره ائمه معصومين عليهم السلام نيز در اين زمينه بسيار روشنگر است؛ آنان آزادي بيان را از مادّيون سلب نمي‏کردند. از لحاظ سياسي، مي‏توان به روش حضرت علي عليه السلام در برخورد با خوارج اشاره کرد که هرگز با آنها به خاطر عقايدشان مقابله نکرد و آنها آزادانه مي‏توانستند عقايد خود را در مساجد و در ميان مسلمانان مطرح کنند. [1] - سوره بقرة، آيه 256. [2] - سوره اعراف، آيه 157. [3] - سوره زمر، آيه 18. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چه زمانی انسان ها به خدا اعتماد ندارند ؟ ✍️پاسخ: ✅وقتی شناخت و معرفت به خدای متعال اندک باشد، اعتماد حاصل نمی گردد. 💥توکل یکی از فضائل اخلاقی است که به معنای اعتماد کردن بنده به خدای متعال و واگذار کردن همه کارهای خود به او می باشد. البته توکل واقعی به خداوند مانع از توسل به اسباب نمی باشد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. 🔹این صفت ارزشمند در صورتی حاصل می شود که انسان همه کارهایی را که در عالم هستی انجام می گیرد، از جانب پروردگار بداند و هیچ قدرتی را جز او مؤثر نداند و معتقد باشد که حول و قوه ای نیست مگر به واسطه او. اگر کسی واقعاً چنین اعتقادی داشته باشد، در دل به خدا اعتماد پیدا کرد و بر او تکیه می کند و بدین سبب توکل به خدا روز به روز زیادتر می گردد. 🍀همه صفات و محاسن اخلاقی با ممارست و تلاش خالصانه به دست آمده و استمرار می یابد. اگر انسان بخواهد حرفه ای را فراگیرد باید تلاش مستمری داشته باشد تا به حد استادی برسد و چه بسا تلاش او سالها به طول انجامد. 🔺اگر شخص بخواهد به مراحل بالای صفات اخلاقی از جمله توکل برسد، باید در مصادیق مختلفی که برایش پیش می آید، توکل به خدا کند و هیچ گاه توکل را از دید خود دور نکند. 🔻 در برخی از روایات درباره اخلاص و نتیجه استمرار برآن می فرماید:« کسی که چهل روز عبادت خالصانه خود را برای خداوند بیاورد چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود.»(1) دیگر صفات اخلاقی نیز، چنین است. اگر استمرار و مجاهدت باشد این حالات اخلاقی در انسان تبدیل به ملکات شده و ماندگار می شوند. 📚پی نوشت: 1. بحار الانوار، ج53، ص326. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا در اسلام از مردم پول هایی به اسم خمس و زکات گرفته می شود؟ ✍️ پاسخ: ✅در این زمینه باید به ابعاد مختلفی توجه کرد مثل: مبانی عقلی و عقلایی این گونه احکام، مبانی دینی و شرعی این گونه احکام، و چگونگی و کیفیت خود این احکام و ... که در این جا بخشی از آنها را طرح می کنیم. راجع به مبانی عقلی و عقلایی، باید توجه کنیم که بشر به ضرورت هایی در اجتماع زندگی می کند و ماهیت زندگی اجتماعی، الزاماتی را با خود به همراه خواهد آورد. که لزوم وجود حکومت، مخارج آن، تفاوت های شهروندان در توانایی ها برای رفع نیازشان و ... از آن جمله اند. که با توجه به همین مبانی، اخذ مالیات در همه جا معقول و منطقی دانسته می شود. و از نظر شرعی و دینی نیز، علاوه بر نکته قبل که به حکومت مربوط بود و در دین حکومت در اصل امری الهی است و خدا باید ضوابط و حدود آن را تعیین کند، با این مساله هم مواجهیم که مالک اصلی خدای متعال است و حتی خودمان نیز بنده او و در ملکیت او هستیم، بنابراین باید مال و اموال مان را مطابق دستور او بپردازیم. که با توجه به آیات صریح قرآن خمس و زکات واجب می شوند. وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (۴۱ انفال) و بدانيد آنچه را كه سود مى‏بريد براى خدا است پنج يك آن و براى رسول و خويشاوند او و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان، اگر به خدا و آنچه را كه در روز فرقان روزى كه دو گروه يكديگر را ملاقات كردند بر بنده‏مان نازل كرديم ايمان آورده ‏ايد، و خداوند بر هر چيز توانا است. الَّذينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ (۷ فصلت) همانهايى كه زكات نمى‏ دهند و نسبت به آخرت كافرند. اما راجع به کیفیت حکم فقط به چند مورد اجمالی اشاره می شود که این اموال برای مخارج جامعه است و حتی همان بخشی هم که بیان شده باید در اختیار امام قرار گیرد، به خاطر جایگاه حقوقی اوست. در واقع امام که رهبر جامعه است باید این پول را در اختیار داشته باشد و در مواضعی که صلاح می داند، خرج کند. و نکته دیگر آنکه بر خلاف یک تصور غلط، خمس به هر سیدی داده نمی شود. بلکه برای فقرای سید است و در قبال این مطلب که آنها از زکات محروم شده اند، خمس به آن ها می رسد تا فقرای سید تا حدی نیازهایشان مرتفع شود. و راجع به بعضی تفاوت ها در بین شیعه و سنی، نیز باید بگوییم که بخشی از اهل سنت، خمس را منحصر در غنیمت جنگی می کنند. حال آنکه از نظر لغوی معنای "غنم" (کلمه ذکر شده در قرآن) اعم از غنیمت جنگی است و غنیمت جنگی تنها یکی از مصادیق "غنم" است. این مساله از ابعاد مختلف قابل بررسی است که در کتب اجتهادی و بحث های فقهی مفصل بدان پرداخته می شود و اثبات می گردد که خمس اعم از غنیمت جنگی است. و حتی بعضی از اهل سنت نیز بدان اعتراف کرده اند. آنچه در این جا شایسته ذکر است، اغراضی نفی خمس در موارد غیر غنیمت جنگی است. که باید بگوییم اهل سنت طبیعیتا وقتی برای توجیه مکتب خود، دلایل بسیار متعدد خلافت حضرت علی (ع) را تحریف می کنند و واژه هایی مثل "ولایت" را مبهم می کنند تا خود را توجیه کنند، عجیب نیست که خمس را هم متناسب با مکتب شان، تغییر دهند. خصوصا که در خمس بر خلاف زکات، نمی توان مال را به طور مستقیم به فقرا داد و در بین کسانی که باید آن را دریافت کند، امام جایگاه برجسته ای دارد. در طی تاریخ نیز می توانیم واکنش های بسیار شدید خلفای عباسی را در مقابل پرداخت وجوهات به ائمه ببینیم، چرا که آنان ائمه را رقیب سیاسی خود می دیدند پس طبیعی است که به هر شکل ممکن مانع رسیدن امثال خمس به دست ائمه شوند. کما اینکه غاصبان خلافت در همان روزهای اول کارشان، فدک را هم غصب نمودند تا منابع مالی رقیب خود را از بین ببرند. و البته امروز نیز این اغراض در دشمنان تشیع به صورت بسیار جدی وجود دارد، چون آنها می دانند که خمس به عنوان پشتوانه ترویج تشیع و تحکیم آن استفاده می شود. و به همین خاطر از هیچ هجمه ای به آن دریغ ندارند. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1👈
✅پرسش: در محل کارم دائما مورد بي مهري قرار مي گيرم. زحمتم ديده نمي شود. چيکار کنم؟ 🌺پاسخ: ان الله بصير بالعباد همانا خداوند به بندگانش بيناست . ✍️اين جمله بسيار مهم و اساسي است يعني هيچ چيزي نزد خدا گم نمي شود چه کار خوب و چه کار بد ☘️فمن يعمل مثال ذره خيرا يره به اندازه سر سوزني کار نيک انجام دهيم يا ومن يعمل مثقال ذره شرا يره سر سوزني کار بد ما هر دو نزد خدا روش و آشکار است 🌸اگر اين باور را در خود پرورش دهيد که هر کاري که ميکنيد از نگاه خداوند و چشم خداوند دورنمي ماند ديگر سهل انگاري ديگران در قبال کارها و زحماتتان شما را آزار نمي دهد ☘️فقط کافي است به خدا تکيه کنيد و من يتوکل علي الله فهو حسبه و چه خوب تکيه گاهي است. محکم و استوار که در سخت ترين شرايط هم انسان را رها نميکند . 🔸پس به خدا تکيه کنيد و توسل به اهلبيت داشته باشيد و هدفتان کسب رضايت خدا و اهل بيت باشد در اين صورت پيروز شده ايد و ديگر تاسفي بخاطر عدم رعايت چشم داشت هاي دنيوي نخواهيد خورد و فقط با خدا معامله کنيد تا همواره سود دنيا و آخرت شامل حالتان شود . ☘️هر چند کارفرما بايد بداند من لم يشکر المخلوق لم يشکر الخالق يعني اگر از بنده خدا تشکر نکني(بنده اي که زحمت مي کشد و تلاش و کوشش ميکند و زحماتش را ناديده بگيري) در واقع از خدا تشکر نکرده اي. 🔸در اين باره مي توانيد احاديث و روايات زيبا و جالب را براي رضاي خدا تهيه کنيد و در محل رفت و آمد کارمندان و کارفرمايان قرارد هيد تا نسبت به اين موضوع علم پيدا کنند و پي به اهميت موضوع ببرند. يا کتب و فايل صوتي و تصويري درباره آداب کار فرما و کارمند و زير دست تهيه کنيد و بصورت غير مستقيم هديه دهيد يا به ايشان برسانيد تا ان شالله با خواندن و ديدن آنها در رفتار خود تجديد نظر کنند. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈