⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #اخلاقی
✅پرسش: در شرایطی که فساد در جامعه وجود دارد ، حضور انسان در اجتماع، باعث ترس از آلوده شدن به گناه خواهد شد، در این صورت بریدن کامل از زندگی اجتماعی و پناه بردن به گوشهای خلوت و دور از اجتماع چه حکمی دارد؟
✍️پاسخ: گوشهگیری گاهی کامل و همیشگی است و گاهی ناقص و مقطعی، کنارهگیری کامل و همیشگی به جهاتی اشکال دارد؛ زیرا:
1️⃣ گوشهگیری کامل و همیشگی خلاف طبع بشر و سنت الهی است؛ چون سنت و مشیت ذات حق تعالی بر این است که بشر از راه اختیار و فراهم کردن ابزارهای آن، یعنی فراهم بودن راه ضلالت و هدایت، به تکامل برسد.
2️⃣ گوشهگیری کامل مورد نهی ادیان الهی قرار گرفته و بدعتی بود که در میان عدهای، پیدا شده است. از این جهت دیده نشده است که انبیای الهی و اوصیای آنها به طور کامل از اجتماع انسانی بریده باشند.
3️⃣ این نوع کنارهگیری به هر دلیل که باشد، با روح آموزههای دینی و انسانی؛ مانند ادای حقوق مؤمنان، خوشرفتاری با پدر و مادر، دیدار برادر دینی، روا ساختن حاجت مؤمن، اصلاح میان مردم و...، منافات دارد.
4️⃣ بین رعایت آداب و دستورات دینی با زندگی اجتماعی، منافاتی وجود ندارد. انسان میتواند در عین التزام به دستورات دینی، در بین مردم زندگی کند و در جهت خدمترسانی به آنان کوشا باشد.کنارهگیری کامل و همیشگی از مردم با روح آموزههای دینی؛ مانند ادای حقوق مؤمنان، خوشرفتاری با پدر و مادر، دیدار برادران دینی، روا ساختن حاجت مؤمن، اصلاح میان مردم، اطعام مؤمن، خیرخواهی مؤمن، همّت گماشتن به امور مسلمانان و صلۀ ارحام و ...، منافات دارد.
▪️شهید مطهری در اینباره میگوید: «همه میدانیم اسلام با رهبانیت و زهدگرایى به مخالفت برخاسته، آنرا بدعتى از راهبان شمرده است. پیامبر اکرم(ص) به صراحت فرمود: «لا رَهْبانِیَّةَ فِى الْاسْلامِ»هنگامى که به آنحضرت اطلاع دادند گروهى از صحابه پشت به زندگى کرده، از همه چیز اعراض نمودهاند و به عزلت و عبادت روى آوردهاند، سخت آنها را مورد عتاب قرار داد، فرمود: من که پیامبر شما هستم چنین نیستم. پیامبر اکرم به این وسیله فهماند که اسلام دینى جامعهگرا و زندگیگرا است نه زهدگرا. به علاوه تعلیمات جامع و همه جانبهی اسلامى در مسائل اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، اخلاقى بر اساس محترم شمردن زندگى و روى آوردن به آن است، نه پشت کردن به آن»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #محرم
#شخصیتهای_کربلا
✅پرسش:در خصوص شخصیتهای کربلا می خواستم بیشتر بدانم؟
〰️ عابس بن ابی شبیب شاکری 〰️
▪️عابس بن ابی شبیب شاکری، پیک مسلم بن عقیل بود که خبر بیعت مردم کوفه را به سید الشهدا (علیه السلام) در مکه رساند. روز عاشورا هنگامی که عازم میدان شد. به حضور امام رسید و گفت:
🔳 « در این زمین و زمان، هیچ کس نزد من محبوبتر از تو نیست. اگر گران بهاتر از خون داشتم تا تقدیم راهت کنم. دریغ نمی ورزیدم.»
▫️عابس روانه میدان شد و دلبرانه شمشیر از نیام کشید. یکی از کوفیان فریاد زد: «به خدا سوگند هرکس به نبرد او رود، جان بر سر این کار نهاده است!» عابس مبارز می طلبید و هیچ کس جرئت مقابله نداشت که عمر سعد فریاد زد : سنگ بارانش کنید!»
▪️زیربارش تیر و سنگ، ناگهان عابس کلاه خود از سر برافکند، زره از تن بیرون کشید و بر سپاه حمله برد. به هر سو هجوم می برد، از مقابلش می گریختند. سپاهیان از همه طرف محاصره اش کردند. با اصابت سنگ ها و تیرها خون از بدن عابس می چکید. سرانجام بدن خونین عابس بر زمین افتاد. لحظه ای بعد، سر عابس، با محاسن سپید خون رنگ، در دست ها می چرخید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
#اعتقادی
✅پرسش: آیا اسما و صفات پروردگار از یکدیگر پیشی میگیرند؟
🌺 پاسخ: پیشیگرفتن گاهی به معنای غلبه و داشتن گسترهای بیشتر است، و گاهی مقصود از پیشیگرفتن، تقدم وجودی است؛ هر دو معنا در مورد اسما و صفات خداوند مطرح شده است: پیشیگرفتن به معنای اول در برخی روایات آمده است، مانند:
🔆«یَا مَنْ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ رَحْمَتُهُ یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَه»؛
🔹 ای کسی که رحمتش تمام اشیا را در برگرفته، و ای کسی که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است.
🔸پیشیگرفتن صفات به معنای دوم نیز در عرفان مطرح شده است. اهل معرفت برخی از اسما و صفات را «امام» یا «کلی» میدانند. منظور از کلی در اینجا، چیزی شبیه «کلی سعی» در فلسفه است، همانگونه که «کلی سعی» در فلسفه به معنای وجودی است که شامل جزئیات وجودی افراد میشود، بحث «اسمای کلی» یا «ائمه اسما» -در مقابل «اسمای جزئی»- در عرفان نیز مشابه این بحث است.
🔹در مورد اسمای کلی، تقسیمهای گوناگونی مطرح است که مشهورترین آنها هفت اسمی است که در فلسفه نیز مطرح است و عبارتاند از «حی»، «مرید»، «قادر»، «عالم»، «سمیع»، «بصیر» و «متکلم».
🔸این هفت اسم، در عین آنکه نسبت به اسمای دیگر عاماند و برای آنها اصل به شمار میآیند نسبت به همدیگر از تقدّم و تأخّر برخوردارند؛ زیرا برخی از این اسما برای برخی دیگر شرط هستند؛ برای نمونه تا چهار اسم «حی»، «علیم»، «قدیر» و «مرید» نباشند، سه اسم دیگر «متکلم» و «سمیع» و «بصیر» متحقق نمیشوند؛ از اینرو این چهار اسم، شرط اسمای سهگانه یاد شده خواهند بود.
🔹همینگونه اسم «حی»، شرط اسم «علیم» و اسم «قدیر» است. به طبع هر اسمی که شرط قرار میگیرد، نسبت به اسمای مشروط، کلیتر خواهد بود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: حکم گوشدادن به موسیقی حرام و نحوهی تشخیص آنرا بیان کنید؟ و حکم موسیقیهایی که از رسانهها پخش میشود چیست؟
✍️پاسخ: آنچه در اسلام حرام گردیده غنا است. و غنا به معنای «کشیدن صدا»، بلکه به معنای هرگونه صدا و آواز است.و به تعبیر شیخ انصاری «کاملا روشن و بدیهی است که هیچیک از این مفاهیم حرام نیستند»،به همین جهت و ادلهای که در جای خود آمده است، همهی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام میدانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است. (واژهی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده و گفتهاند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوشگذرانی باشد).
🔹بعضی از فقها علاوه بر «لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزودهاند. «طرب» به حالت سبک عقلی گفته میشود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید میآید و او را از حد اعتدال خارج میکند. و در مورد موسیقی (آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام میدانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام میدانند.
🔸 در رابطه با ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، همهی مراجع گفتهاند: در تعیین و تشخیص موسیقی حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه کرد.
🔹همچنین مراجع معظم تقلید در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گاهی از صدا و سیما و یا نوار ضبط صوت، آهنگهایی پخش میشود که به نظر میرسد مناسب با مجالس لهو و خوشگذرانی است؛ در حالی که در نظر دیگران این چنین نیست! آیا میتوانیم آنان را از گوشدادن به آن منع کنیم؟، فرمودهاند: بر شما واجب است به آن گوش ندهید، ولی نهی دیگران؛ مبتنی بر این است که آنان هم آن موسیقی را حرام بدانند.
🔸 تبصره: یکی از شرایط وجوب فریضهی امر به معروف و نهی از منکر، آن است که حرام بودن منکر، دربارهی انجام دهندهی آن ثابت باشد و یا او بر گناه اصرار ورزد. فرض بر این است که موسیقی یادشده، در نظر دیگران از نوع موسیقی حلال است؛ در نتیجه نهی از منکر در اینجا ساقط میشود.
🔹 نتیجه آنکه ملاک تشخیص موسیقی حلال از حرام، عرف عام(طبق نظر فقیهان، کارشناسان موسیقی و نهادهای فرهنگی) و بسته به نظر مکلف است و صرف پخش از صدا و سیما و دارا بودن مجوز توزیع از مراکز مربوطه ... مجوزی برای گوشدادن به آن نمیشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #محرم
#شخصیتهای_کربلا
✅پرسش:در خصوص شخصیتهای کربلا می خواستم بیشتر بدانم؟
〰️〰️ بشر بن عمرو 〰️〰️
▪️ بشر بن عمرو از کوفه به امام حسین (علیه السلام) پیوست. روز تاسوعا پیکی از جانب کوفه به بشر خبر آورد که فرزندش عمرو در مرز ری به اسارت در آمده است و اگر اندیشناک و نگران سرنوشت اوست برای رهایی اش باید سریع چاره ای بجوید.
کشمکش غریبی بود بین انتخاب ماندن و رفتن، عاطفه و عقل و کربلا و ری! در این اندیشه بود که امام رافت و رحمت او را فراخواندند: «خدایت رحمت کند بشر! تو یاور و دوستدار مایی. تو فداکار و وفاداری؛ اما بیعت خویش را از تو برداشتم. برو و برای رهایی فرزندت چاره ای بیندیش.» انگار تعلقی به دنیا نداشت که گفت:
▪️ « مولای من، نه، هرگز نمی روم. درندگان بیایان زنده زنده قطعه قطعه ام کنند، اگر از تو جدا شوم! من بروم و در این غربت و تنهایی رهایت کنم؟ ! بروم و عزیز پیامبر را به گرگان درنده و خون خواران این دشت بسپارم؟!»
▪️سید الشهدا (علیه السلام) او را ستوده و فرمودند: « اینک که نمی روی، این پارچه های برد یمانی را به پسرت محمد بسپار تا در آزادی برادرش هزینه کند.»
▪️بشر همچون ابراهیم (علیه السلام) از پسرش گذشت و لقا محبوب و شهادت در راه معشوق را برگزید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
#اعتقادی
✅پرسش: لقب ثارالله (خونِ خدا) برای امام حسین (ع) به چه معناست ؟ و اساسا مگر خدا جسم دارد که خون داشته باشد؟
🌺 پاسخ: ثار از ريشه ثَأر و ثُؤره به معناي انتقام و خونخواهي و نيز به معناي خون است. براي ثارالله بودن امام حسين(ع) معاني مختلفي ذكر شده كه هر يك تفسير خود را ميطلبد.
1️⃣گروهي ثارالله را به معناي كسي كه انتقام خونش را خداوند مي گيرد مي دانند. خداوند، وليّ دم حضرت است. خود او خونبهاي آن بزرگوار را از دشمنانش طلب ميكند؛ چرا كه ريختن خون سيدالشهدا در كربلا، تجاوز به حريم و حرمت الهي و طرف شدن با خداوند بود.
▪️ از آن جهت كه اهل بيت(ع) آل الله هستند، شهادت امامان، ريخته شدن خونِ خداوند است. اگر چه اين واژه در قرآن نيامده است، اما ميتوان آن را با آيات اين گونه توجيه نمود. خداوند ميفرمايد: مَنْ قُتِل مظلوماً فقد جعلنا لوليّه سلطاناً؛آن كس كه مظلوم كشته شد، براي وليّاش سلطه(و حق قصاص) قرار داديم . بنابراين ثارالله به اين معنا است كه خونبهاي امام حسين(ع) از آنِ خدا است. اوست كه خونبهاي امام را خواهد گرفت.
2️⃣ بعضي لفظ اهل را در تقدير گرفته و گفته اند ثارالله يعني اهل ثارالله؛ اهل خونخواهي الهي كه خداوند انتقام خونش را مي گيرد.
3️⃣ برخي گفته اند: ثارالله يعني كسي كه در دوران رجعت مي آيد و انتقام خونش را مي گيرد.
◼️در ضمن اگر ثار به معناي خون باشد، مراد از ثارالله معناي حقيقي نيست؛ بلكه يك نوع تشبيه، كنايه و مجاز است. چون مسلّم است كه خدا موجودي مادي نيست تا داراي جسم و خون باشد؛ پس اين تعبير از باب تشبيه معقول به محسوس است؛ يعني همان گونه كه خون در بدن آدمي نقش حياتي دارد، وجود مقدس امام حسين(ع) نسبت به دين خدا چنين نقشي دارد و نهضت عاشورا احياگر اسلام بوده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✨🌺✨🌺✨
💢 #مهدویت
✅پرسش: در یکی از اذکار میخوانیم: «یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی» اینکه امام مهدی(عج) ما را هلاک کند و یا نکند معنایش چیست؟!
🌺پاسخ: ابتدا باید گفت که عبارت مذکور «یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی»، در منابع روایی وارد نشده است بلکه گفته شده که یکی از بزرگان، در تشرف خود این ذکر را آموخته است.
🔹به هر حال، در اینباره باید گفت:
🔸امام زمان(عج) خلیفه خدا است و طبق حدیث ثقلین، همطراز قرآن است. همانطور که خدا هادی و مضلّ است (هم هدایت کننده و هم گمراه کننده) و همانطور که قرآن موجب هدایت اهل تقوا است، عامل گمراهی افراد فاسق و ظالم است، به همین صورت، امام زمان نیز عامل هدایت مؤمنان و گمراهی و هلاکت دنیاطلبان است؛ یعنی برخی از مردم به دلیل سرپیچی و مخالفت با قرآن و اهل بیت و امام زمان خود، به ورطه هلاکت و شقاوت میافتند.
🔹 بنابراین، معنای این جمله این نیست که امام زمان افراد صالح و درستکار را هلاک میکند، بلکه همانگونه که قرآن در صورت بیتوجهی و مخالفت، موجب هلاکت عدهای میشود، مخالفت با امام نیز میتواند به هلاکت افرادی بیانجامد و افراد باایمان در این ذکر، دست به دعا برمیدارند که چنین چیزی رخ ندهد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #محرم
#کربلا
✅پرسش: اسرای کربلا چه زمانی از کربلا به سمت کوفه و شام حرکت کردند؟
🌺پاسخ: طبق نقل کتابهای تاریخی و مقاتل، کاروان اسرای کربلا روز یازدهم محرم، از کربلا حرکت داده شده، روز دوازدهم به کوفه وارد شدند.
▫️دشمنان اسلام اسرا را در منازل مختلفی البته بسیار کم اتراق دادند و مسیر اهلبیت (ع)، از کربلا تا شام بود.
▪️ابن زیاد و شمر بن ذیالجوشن و فرماندهان لشکر ابن زیاد با 5 هزار سوار، اسرا را از راه موصل به سمت شام بردند.
▫️مرشاط، نصیبین، حلب، حوزه فرمانداری سلیمان، دیر راهب نصرانی و اسقلان از منازلی بود که اسرا از آن عبور کردند.
▪️روز نوزدهم محرم از کوفه به سوی شام حرکت کردند و در روز اول صفر به شام وارد شدند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: آیا شرطبندی در بازیهای اسبسواری یا تیراندازی رایانهای و مجازی، جایز است؟
✍️پاسخ: حکم جواز شرطبندی در مسابقات سوارکاری و تیراندازی تنها ناظر به مسابقات حقیقی و واقعی بوده و شامل مسابقات و بازیهای مجازی نخواهد شد؛ از اینرو شرطبندی در بازیهای مجازی حرام است. البته اگر مسابقات مجازی به صورتی طراحی شود که - مانند شبیهساز(سیمیلاتور) هواپیماهای جنگی - منجر به افزایش توان دفاعی و نظامی افراد گردد، برخی از فقها شرطبندی در آنرا حرام نمیدانند.
💠ضمائم:
✍️پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
🔹حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): جواز شرطبندی در موارد یادشده، شامل مسابقات مجازی و رایانهای نمیشود.
🔸حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی):
جواز شرطبندی در مسابقات مذکور شامل انجام آن مسابقات به صورت کامپیوتری و مجازی نمیشود.
🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): جایز نیست. تنها در مسابقات واقعی بین مسابقهدهندگان اشکالی ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی