eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
694 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار می کند: 🗓برنامه زنده با موضوع:کاهل نمازی فرزندان 💠 توسط استاد پورمدنی 🕚زمان برگزاری: دوشنبه 5 اردیبهشت ساعت 22 🔻پخش به صورت همزمان در : 1️⃣ اینستاگرام. 2️⃣ آپارات 3️⃣ سامانه پاسخگو. 4️⃣ ایتا •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: اگر روزه‌دار بداند که در صورت خوابیدن، محتلم خواهد شد، آیا نباید بخوابد؟ اگر خوابید و در حال احتلام، از خواب بیدار شد و توان جلوگیری از خروج منی را داشت، آیا جلوگیری واجب است؟ ✍️پاسخ : مراجع تقلید در‌باره این دو مسئله چنین فتوا داده‌اند: چنانچه روزه‌‌دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم شده و در خواب منى از او خارج می‌شود، خوابیدن اشکال ندارد،و اگر بخوابد و محتلم هم شود روزه‌‌اش صحیح است. اگر روزه‌‌دار در حال بیرون آمدن منى از خواب بیدار شود، واجب نیست از بیرون آمدن آن جلوگیرى کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار نمود: با موضوع:کاهل نمازی فرزندان 💠 توسط استاد پورمدنی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: روزه در صدر اسلام چگونه و در چه تاریخی واجب شد؟ ✍️پاسخ: آنچه در بیشتر منابع اسلامی دیده می‌شود این است که وجوب روزه در سال دوم هجرت با نزول آیه 183 سوره بقره به مسلمانان ابلاغ شد. 🔹برخی نیز وجوب روزه را در سال اول هجری می‌دانند. 🔸برخی نیز بدون این‌که اشاره‌ای به تاریخ وجوب روزه بکنند، گفته‌اند: با نزول آیه 183 سوره بقره، روزه بر مسلمانان واجب شد. 🔹ظاهراً اختلاف در سال اول یا دوم هجری، بنابر اختلاف مبانی در آغاز سال هجری می‌باشد. 🔸واقدی درباره تاریخ واجب شدن روزه ماه رمضان و زکات فطره و نماز دو عید و استحباب قربانى کردن‏ می‌گوید: 🔹«یک ماه پس از تغییر قبله در ماه شعبان که هجدهمین ماه هجرت(سال دوم هجرت) بود احکام واجب شدن روزه ماه رمضان نازل شد و در همین سال پیامبر(ص) دستور داد که زکات فطره پرداخت شود و این پیش از واجب شدن زکات اموال بود. رسول خدا فرمان داد که افراد متمکن زکات فطره را از طرف خود و خانواده خود براى کوچک و بزرگ و آزاد و برده و زن و مرد پرداخت کنند و مقدار آن‌را یک صاع خرما یا یک صاع کشمش یا جو، و یا دو مُدّ گندم تعیین فرمود ... پیامبر(ص) روز عید فطر در مصلى پیش از آن‌که خطبه ایراد فرماید، نماز می‌گزارد، همچنین روز عید قربان نماز عید گزارد و دستور داد: هر کس استطاعت دارد قربانى کند. پیامبر در تمام مدت ده سال اقامت در مدینه روز عید قربان، قربانى می‌کرد». •┈•✾•🌿🌺🌿•✾┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •••✾•🌿🌺🌿•┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗒✍️🗒✍️🗒 💢 ✅ احکام شرعی 🔰سؤال: دیدن فیلم مستهجن و عکس‌های افراد نامحرم در چه صورتی روزه را باطل می‌کند؟ ⭕️سئوال شرعی خود را در نرم افزار "پاسخگو" مطرح نمایید. این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: برای باز کردن روزه ابتدای اذان باید افطار کرد یا انتهای آن؟ ✍️پاسخ : روزه آن است که انسان براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چیزهایى که روزه را باطل مى‏کند خوددارى نماید. 🔹بنابر این شخص روزه دار باید روزه اش را بعد از رسیدن وقت مغرب افطار نماید؛ از این رو اگر به عنوان مثال گفته می شود ساعت 20 و 25 دقیقه و 42 ثانیه وقت اذان مغرب است، معنایش این است که بعد از این وقت، روزه دار می تواند افطار نماید، خواه اذان گفته شود یا نشود و خواه آن اذان طولانی باشد یا وقت زیادی نگیرد، پس میزان در افطار کردن، داخل شدن وقت مغرب است که روزه دار باید نسبت به آن اطمینان پیدا کند نه گفتن اذان و تمام شدن آن. 🔸در پاسخ به سؤال فوق بعضی از مراجع عظام تقلید این چنین فرموده اند: ⭕️آیا روزه دار جایز است به مجرد شروع اذان افطار نماید یا این که باید صبر کند تا اذان تمام شود؟ 🔹پاسخ حضرت آیه الله خامنه ای: "اگر اطمینان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر کردن تا پایان اذان لازم نیست." 🔸پاسخ حضرت آیه الله بهجت: "میزان احراز دخول وقت است." 💠 بنابر این، برای افطار کردن، انسان باید اطمینان به دخول وقت و مغرب داشته باشد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🔰مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار می کند: 🗓برنامه زنده با موضوع: آمادگی پیش از ازدواج 💠 توسط استاد خطیب 🕚زمان برگزاری: چهارشنبه 7 اردیبهشت ساعت 22 🔻پخش به صورت همزمان در : 1️⃣ اینستاگرام. 2️⃣ آپارات 3️⃣ سامانه پاسخگو. 4️⃣ ایتا •┈┈•✾•🌿🌺🌿••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: در چه مواردی تنها قضای روزه واجب بوده و پرداخت کفاره لازم نیست؟ ✍️پاسخ : مواردی که فقط قضاى روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نمی‌شود، عبارت‌اند از: 1️⃣ روزه‌دار در حال روزه، عمداً قِى (استفراغ) کند. 2️⃣ اگر انسان در شب ماه رمضان جنب باشد و بخوابد و بیدار شود و دوباره بخوابد و بیدار شود، سپس برای بار سوم بخوابد ولی تا اذان صبح بیدار نشود. 3️⃣ اگر عملى که روزه را باطل می‌کند به جا نیاورد، ولى نیّت روزه نکند، یا ریا کند، یا قصد کند کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد. 4️⃣ در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کند و با حال جنابت یک روز یا چند روز روزه بگیرد. 5️⃣ اگر در ماه رمضان بدون این‌که تحقیق کند وقت اذان صبح شده و یا بعد از تحقیق، با این‌که گمان دارد وقت اذان است، کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد و بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 6️⃣ کسى خبر دهد وقت اذان صبح نشده و انسان با اعتماد بر گفته او کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 7️⃣ کسى خبر دهد وقت اذان صبح شده و انسان به گفته او یقین نکند، یا خیال کند شوخى می‌کند و کارى که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 8️⃣ به گفته شخصی که عادل باشد افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است. 9️⃣ در هواى صاف به واسطه تاریکى یقین کند که مغرب شده و افطار کند بعد معلوم شود مغرب نبوده است،ولى اگر در هواى ابری و مانند آن به گمان این‌که مغرب شده افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نیست. 0️⃣1️⃣ براى خنک شدن، یا بی‌جهت مضمضه کند؛ یعنى آب در دهان بگرداند و بی‌اختیار فرو رود،ولى اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا براى وضو مضمضه کند و بی‌اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست. 1️⃣1️⃣ کسى که بدون قصد بیرون آمدن منی با همسر خود ملاعبه کند و بی‌اختیار منى از او خارج شود. 2️⃣1️⃣ کسى که از روی اکراه یا اضطرار یا تقیه افطار کند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗒✍️🗒✍️🗒 💢 ✅ احکام شرعی 🔰سؤال: کسی که جاهل است و نمی داند باقی ماندن بر جنابت باعث باطل شدن روزه می‌شود ،‌حکمش چیست؟ ⭕️سئوال شرعی خود را در نرم افزار "پاسخگو" مطرح نمایید. این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار نمود: با موضوع: آمادگی پیش از ازدواج 💠 توسط استاد خطیب 1️⃣ اینستاگرام. 2️⃣ آپارات 3️⃣ سامانه پاسخگو. 4️⃣ ایتا •┈┈•✾•🌿🌺🌿••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا تکرار عمدی مبطلات روزه موجب تکرار کفاره خواهد بود؟ ✍️پاسخ : در ابتدا گفتنی است؛ چنانچه روزه‌دار در ماه رمضان، عمداً و بدون عذر روزه خود را باطل کند، علاوه بر آنکه قضا و کفاره بر عهده‌اش خواهد بود، واجب است ادامه آن‌روز را هم امساک کند؛ یعنی جایز نیست، اکنون که روزه‌اش باطل شده، چیزی که روزه را باطل می‌کند دوباره انجام دهد. 🔹با این وجود اگر روزه‌دار در یک روز ماه رمضان، چند مرتبه از روی عمد - غیر از آمیزش و خودارضایی- کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، غیر از قضای روزه، فقط یک کفاره بر او واجب است و اگر آن کار، به خودی خود حرام باشد (مانند خوردن شراب) یک کفاره جمع بر او واجب خواهد بود. 🔸اما به نظر بسیاری از فقها تکرار آمیزش در حال روزه، موجب تکرار کفاره است و اگر آمیزشِ حرام باشد (مانند جماع با همسر در ایام حیض)، موجب تکرار کفاره جمع خواهد بود. البته نظر بیشتر مراجع تقلید در این مسئله مبنی بر «احتیاط واجب» است و برخی از مراجع نیز آمیزش را مانند سایر مبطلات روزه دانسته و تکرار آن‌را موجب تکرار کفاره نمی‌دانند. 🔹همچنین گروهی از فقها خودارضایی در حال روزه را در حکم آمیزش شمرده و چون این‌کار به خودی خود حرام است، بنابر احتیاط واجب، تکرار آن‌را موجب تکرار کفاره جمع شمرده‌اند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗒✍️🗒✍️🗒 💢 ✅ احکام شرعی 🔰سؤال: آیا دود سیگار روزه را باطل می‌کند؟ ⭕️سئوال شرعی خود را در نرم افزار "پاسخگو" مطرح نمایید. این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی