💎 بفهمیم برای چه در این دنیا آمده ایم؟
🌹 ما از خدا مىخواهيم كه قلوب ما را تغيير دهد. ما بفهميم كه براى چى در اين دنيا آمديم و بايد چه بكنيم و چه جور برويم از اين دنيا. يك مرگ حيوانى نباشد. يك نحوى نباشد كه ما انبار كنيم معاصى را، در آنجا روسياه باشيم.
خداوند تأييد كند ما را و همه را تأييد كند كه همه ما آدم بشويم. اسلام آمده است كه آدم درست كند. همه انبيا براى اين معنا آمدند كه اين انسان را به آن چيزى كه در باطن ذاتش هست و آن فطرت الهى است كه توجه به خداست، همه چيز مربوط به اوست ما را يك اندكى معرفت عنايت كند كه اين را بفهميم.
📚 صحيفه امام، ج20، ص 19
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#نکته #خمینی #اخلاقی
✅پرسش:
لطفا یک کتاب خوب که به درد یک خانم بخورد، در امر خانه داری، همسرداری، سبک زندگی ،اخلاق و رفتار و .. معرفی کنید..
🌺پاسخ:
کتاب مفاتیح الحیات
نویسنده: آیت الله جوادی آملی
ناشر: مرکز بینالمللی نشر اسراء
محل نشر: قم
مَفاتیحُ الحَیات، کتابی حدیثی درباره سبک زندگی اسلامی، اثر جمعی از نویسندگان حوزه علمیه قم با نظارت عبدالله جوادی آملی است.
🔹محققان برای تالیف این اثر، با بررسی بیش از شش هزار روایت، کوشیدهاند احادیث را به صورت کاربردی برای استفاده عموم مردم و برای معنابخشی به زندگی انسانی و تصویر سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این کتاب بگنجانند.
🍀تعامل انسان با خود، همنوعان، مردم و نظام اسلامی، حیوانات و خلقت زیستمحیطی پنج محور اصلی مفاتیح الحیات است.
🔺در بخش ضمیمه کتاب نیز فصولی همچون کارها در روزهای ماه قمری، سنتها، اشارات زمان و اشارات سنتها و نیز مباحثی همچون آئین نوروز، یلدا و چهارشنبهسوری، استخاره و تفأل مورد توجه قرار گرفته است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
✅پرسش:
آيا در امر به معروف و نهي از منکر تذکر سطحي کافيست يا باید با توضيح باشد و به مسئله عمق دهيم؟
🌺پاسخ:
امر به معروف و نهی از منکر در صورتی که میدانید بصورت سطحی انجام شود و صرف یک تذکر ، تاثیر خود را می گذارد و مخاطب شما تحت تاثیر قرار می گیرد ، کفایت می کند
🔹اما در صورتی که می دانید با تذکر سطحی جامه عمل نمی پوشد و تاثیر نمی گذارد و لازمه تاثیر این است که بصورت مفصل اهمیت انجام آن معروف و یا ترک آن منکر را برای وی تشریح کنید و راه کار هایی را پیش روی مخاطب خود قرار دهید، بایستی اینگونه عمل کنید تا ان شالله موثر واقع شود.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا کوفه مقرّ حکومت حضرت مهدی(عج) می شود؟
✍️ پاسخ:
✅ در تاریخ اسلام شهر كوفه عراق مَثَل بیوفایی است و مردمان آن شهر به پیمان شكنی شهره شدهاند، با این حال در بعضی روایات که به جزئیات حکومت امام زمان(عج) اشاره شده است، نامی از كوفه نیز برده شده است، با شنیدن نام کوفه بعنوان مقر حکومتی امام زمان(عج) این سؤال مطرح می شود كه چرا كوفه معین شده به عنوان مقرّ حكومتی آن حضرت با این كه كوفه سابقة بی وفایی داشته است در جواب باید گفت:
اولاً:
ارادة الهی به این تعلق گرفته كه حكومت جهانی آن حضرت، با مركزیت كوفه مستقر شود و نهضتی كه نوید آن را خاتم الانبیا ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ جملگی داده اند و بسیار بر آن تاكید كرده اند برخی از ناحیه پروردگار مشخص شده كه شروع انقلاب آن حضرت از مكه باشد و بعدها مقر حكومت او هم در كوفه باشد.
ثانیاً:
بی وفایی مردم كوفه در برهه ای از زمان دلیل نمی شود كه آینده ای كه معلوم نیست چه زمانی است باز مردم آن جا متصف به بی وفایی باشند. آینده برای ما معلوم نیست به علاوه این كه بی وفایی مردم كوفه در زمان امام علی ـ علیه السلام ـ و امام حسین ـ علیه السلام ـ باعث بی اعتبار كردن آن سامان نمی شود چون كه در روایاتی از ائمه اطهار نقل شده كه كوفه و اهل آن را مورد مدح قرار می دهند كه از آن جمله این روایات می باشند.
عبدالله بن ولید می گوید بر امام صادق ـ علیه السلام ـ وارد شدیم در زمان مروان آن حضرت به ما فرمود شما از كجایید (اهل كجایید) ما گفتیم: از اهل كوفه. حضرت فرمود: نیست سرزمینی از سرزمینها و شهری از شهرها كه بیشتر از اهل كوفه به ما محبت داشته باشد (یعنی اهل كوفه بیشتر از تمام شهرها به اهل بیت محبّت می ورزند)....[۱]
اگر این روایت را خاص آن زمان بدانیم بالاخره این نتیجه را می گیریم كه بی وفایی زمان خاصی باعث نمیشود كه در هر زمان آنها اهل مكه باشند بلكه در زمان امام صادق ـ علیه السلام ـ مورد مدح آن حضرت قرار می گیرند.
در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده كه حضرت فرمود:
ولایت ما بر آسمانها و زمین و كوهها و شهرها عرضه شد و هیچ كدام ولایت ما را چون اهل كوفه قبول نكردند.[۲]
پس با وجود این روایات معلوم می شود بی وفایی گروهی خاصی باعث نمی شود كه در تمام زمانها اهالی یك شهر متهم به بی وفایی گردند. بلكه در هر زمانی باید اهل آن جا را به خصوصه مورد امتحان قرار داد تا معلوم شود آیا مؤمنان راسخی در اهداف خود هستند یا نه.
ثالثاً:
مكان كوفه مكان مقدسی است شاید به اعتبار قداستی كه دارد خداوند اراده فرموده كه مقر حكومتی تنها منجی عالم و یگانه مصلح جهانی در این مكان مقدس باشد (ما كه از مصالح و حكمت الهی بیخبریم) و این ربطی به وضعیت مردم آن جا ندارد كه آیا در تاریخ سابقه خوبی دارند یا ندارند.
روایاتی در این باب وجود دارد كه دلالت بر قداست مكان كوفه می باشد از جمله این روایات:
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید: كوفه باغی از باغهای بهشت است در آن قبر نوح و ابراهیم و... قبر سید اوصیاء امیر المؤمنین آن جاست.[۳]
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید: یك درهم انفاق در كوفه مانند ۱۰۰ درهم انفاق در غیر كوفه به حساب می آید و دو ركعت نماز خواندن در كوفه ۱۰۰ ركعت به حساب می آید.[۴]
رابعاً:
حتی بر فرض اینكه بپذیریم اهل كوفه همگی و همواره دارای چنین ویژگی هستند میتوان گفت كه؛ ما روایاتی در باب نشانههای ظهور داریم كه اشاره به تخریب كامل كوفه و قتل عام كلیه ساكنان آن به دست سفیانی دارند؛ كه از جمله میتوان به این روایات اشاره كرد: سپاه سفیانی وارد كوفه میشوند و احدی را فرو نمیگذارند جز اینكه به قتل میرسانند.[۵]
سفیانی سپاهی را به سوی كوفه گسیل میدارد كه تعدادشان هفتاد هزار نفر میباشند، اهل كوفه را میكشند و به دار میزنند و اسیر میگیرند.[۶]
از اینرو میتوان گفت ساكنان كوفهای كه مركز حكومت حضرت قرار میگیرد، اهالی سابق آن نیستند بلكه مؤمنانی هستند كه از اقصی نقاط جهان به مركز حكومت حضرت ولیعصر(ع) میآیند. چنانكه حدیث شریف میفرماید:
هنگامی كه قائم(ع) وارد كوفه شود، هیچ مؤمنی نمیماند، جزاینكه در آنجا باشد و یا به سوی آن عزیمت نماید.[۷]
برای مطالعه بیشتر به كتابهای زیر مراجعه نمایید:
۱. مهدی موعود، مترجم علی دوانی؛
۲. الارشاد شیخ مفید.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مهدویت
👇👇👇
😳ارواحی که به شکل پرندگان در می آیند ...
♨️ سوال:
🔰آيا ارواح ميتوانند به شکل حيواناتی اعم از کبوتر به خانه وابستگان سر بزنند؟
✍️پاسخ:
✅ بله بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانوادهشان میآیند و آن ها را میبینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان میشوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت میشوند.
مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا میکند.
در روایات نحوه سرکش میت از خانواده اش را به شکل پرنده لطیف بیان فرموده اند که البته می تواند یک تمثیل باشد از نحوه حضور میت.
اسحاق بن عمار میگوید: از امام موسی بن جعفر (علیهما السلام ) پرسیدم:
آیا میّت از خانوادهاش دیدار میکند؟
فرمود: بله
پرسیدم : هر چند وقت؟
فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه یا هر ماه یا هر سال
پرسیدم : به چه شکلی نزد آن ها میآید؟
فرمود: به صورت پرندهای لطیف که بر دیوار خانه های شان مینشیند و بر آنان اشراف مییابد...
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی:
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰حکم لباسي ک نداني نجس است يا پاک چيست؟ بايدشسته شود يا نه؟
✍️پاسخ:
✅ درصورتی که یقین به نجاست لباس نداشته باشید لباس پاک است ونیازی به شستن نیست
درمواردشک به نجس بودن بنا را بر پاک بودن بگذارید.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#احکام
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی:
👇👇👇
♨️سوال:
🔰 چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
✍پاسخ:
✅باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیر مومنان(ع)فرمود:
«لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمیتوانند».
از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید که مردم و همه بشر نه تنها نمیتوانند به مقام ائمه (ع) بار یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود.
با توجه به این نکته حال باید گفت:
اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع)در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع)یاد کرد.
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است.
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است.
برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد.
جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.(۲)
ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست میداشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
پی نوشت ها:
۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه ۲.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰 آیا در اسلام عطسه کردن به معنای صبر در انجام کار است ؟
✍ پاسخ:
✅ متاسفانه برخی افکار و عملکردها در ميان مردم رواج پیدا کرده که نه پايه ديني دارد و نه مايه علمي و جز خرافات نام دیگری نمی توان بر آن نهاد . يكي از آن ها در مورد عطسه كردن است. بعضیها پس از یك عطسه از لفظ «صبر آمد» استفاده میكنند و بعضاً كار خود را به تعویق میاندازند، كفشهای خود را لنگه به لنگه میپوشند یا در كفشهای خود نمك میریزند! همچنین با آمدن دو یا چند عطسه ، عجله کردن در کار را برداشت می کنند ! درحالی که این گونه افکار خرافاتی بیش نیست.
عطسه در حقیقت نوعی مکانیسم دفاعی از سوی بدن برای بیرون راندن عوامل مزاحم مثل میکروبها یا گرد و غبار و عوامل حسّاسیّت زا است. زمانی كه عطسه روی میدهد، قفسه سینه شدیداً منقبض میشود، به این ترتیب مقدار زیادی هوا به سرعت از طریق بینی عبور میكند و به این ترتیب به پاك كردن مجاری بینی از مواد خارجی كمك میكند.
دین اسلام که مبارزه با پندارهای خرافیرا وظیفه خود می داند، عطسه را نعمتی برای بدن برشمرده است كه مستلزم حمد و شكر پروردگار است.
در حديث آمده كه عطسه موجب راحتى و سلامتي بدن است، و تا سه روز و به روايتى تا هفت روز، امان از مرگ است. آن چه بين عوام مشهور است كه هنگام عطسه تك بايد صبر كرد، صحت ندارد و در احاديث اثرى از اين حرف نيست.(۱)
در روايت آمده است: وقتى انسان عطسه مى كند( جهت شكرانه تأمين شدن سلامتي اش )بگويد: الحمد للّه اللّهم صل على محمّد و ال محمد. (۲) و هنگامي كه كسى در حضورش عطسه كند، به عطسه كننده بگويد: يرحمك اللّه ، و او نيز در پاسخش بگويد: يغفر الله لكم .
رسول اكرم (ص) فرمود: عطسه مريض دليل بر عافيت و راحتى بدن اوست. (۳)
عطسه تا وقتى كه از سه تا بيشتر نباشد براى بدن نافع است و اگر از سه تا بيشتر شد، نشانه بيماري است.(۴)
حضرت امام صادق (ع) فرمود: كسى كه عطسه كند از پنج چيز در امان خواهد بود: جذام، سردرد،ريزش اشك ازچشم،گرفتگى بينى و رويش مو در چشم.
علت عطسه در روایات
حضرت امام رضا (ع) فرمود: علت عطسه اين است كه هر وقت خداوند به انسان نعمتى عطا كند و شكرش را به جاى نياورد، خداوند بادى به بدنش مى اندازد و دور مى زند تا وارد بينى مى شود و در اثر آن انسان عطسه مى كند وقتى مى گويد:الحمدلله، خداوند آن را به جاى شكر نعمتى كه به او داده بود مى پذيرد.
حضرت در ادامه صحبت هايش مى فرمايد: اگر كسى عطسه كرد، به او بگو: يرحمك الله يا يرحمكم الله و چنانچه شما عطسه كرديد و كسى به تو گفت: يرحمك الله، در پاسخش بگو: يغفرالله لنا و لكم .
اين تكليف تا وقتى است كه طرف يك بار, يا دو بار يا حداكثر سه بار عطسه كند. اگر بيش تر از سه بار عطسه كرد علامت بيمارى است. بگو: شفاك اللّه.
بعد حضرت وظيفه انسان را در مقابل عطسه كنندگان روشن مى كند و مى فرمايد: اگر مؤمنى عطسه كرد، بگو:يرحمك اللّه يا يرحمكم اللّه.
(۵)
یک مسلمان آگاه ، بعد از عطسه ، خدا را شكر كرده و دنبال كارش می رود و ذهن خود را بيهوده مشغول افسانه ها و خرافات نمی کند .
پى نوشتها:
۱.شهيد دستغيب، ۸۲ پرسش، ص ۱۶۱، سؤال ۷۱، مصطفى حسينى دشتى، معارف و معاريف، ج ۷، ص ۳۸۹، ماده: عطسه.
۲.علامه مجلسي، بحار الانوار ، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان ، سال انتشار ۱۴۰۴ ق، ج ۷۳ ، ص ۵۱.
۳.عبد الله شبر ، الاخلاق ، ترجمه محمد رضا جباران ، انتشارات هجرت، چاپ چهارم، سال ۱۳۷۸، ص ۱۷۹.
۴.همان.
۵.محدث نوري ، مستدرك الوسايل ، مؤسسه آل البيت ، قم ۱۴۰۸ ش ، ج ۸ ، ص ۳۸۱.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر یک خواب دریک مسئله تکراری برای انسان مثلا 20بارتکرارشود مفهوم چیست؟
✍پاسخ:
✅با توجه به این که خواب های انسان می تواند در اخلاق و زندگی انسان تأثیرگذار باشد، چند نکته به اختصار اشاره می گردد:
💠 امام صادق (علیه السلام) فرمود: «رؤیا، بر سه قسم است: گاهی بشارتی از ناحیه خدا است. گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است . گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) می پروراند و آن ها را در خواب می بیند». (کافی، ج 8، ص 90،)
🔺 بیش تر انسانها به دلیل دل مشغولیهای دنیوی، از دیدن رؤیای صادقه محروم اند. همه یا بیش تر خواب هایی که میبینند، از اقسام دیگر است.
🍀 به دلیل ظرافت و پیچیدگی خواب ها، نباید خیلی روی آن ها حساس بود. باید نیروی خود را روی واقعیات زندگی متمرکز نمود.
3. توجه خود را بیش تر به نقاط مثبت و نورانی خواب معطوف کنید. اگر خوابی برای تان خیلی ناراحت کننده بود، صدقه بدهید و به زندگی و وظایف خود بپردازید.
🔷 خواب خود را برای دیگران تعریف نکنید؛ مگر به دلیل ضروری. خود نیز خواب خود را تعبیر به خیر کنید؛ زیرا تعبیر خواب، چه از ناحیه خود و چه از ناحیه دیگران، تأثیر واقعی در زندگی ما می گذارد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا زن و مرد در امتحان های دنیا و پاداش های آخرت یکسانند؟
✍️پاسخ:
✅1- بر خلاف تصور شما بدیهی است که در فرایند زندگی زن گرچه رنج بسیار را متحمل می شود ولی این امر به گونه ای جبران می گردد؛ به همین دلیل (که رنج دوران بارداری و بعد از تولد را باید بکشد) مورد توجه خاص خدا است. در نتیجه حق مادر از حق پدر بیشتر است(۱). مادر به خاطر تحمل سختی های دوران بارداری و شیر دادن و بزرگ کردن فرزند پاداش های عظیمی دارد که مرد از آن ها بی بهره است.
در هر حال خداوند این رنج و مشقت را هم زمینه کمال و سعادت برای بانوان قرار داده و هم آن را با عطایای دنیوی و اخروی بسیار زیاد جبران نموده است که این امر در روایات بسیاری مورد توجه قرار گرفته است:
رسول خدا (ص) فرمودند : اگر زنی در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را نخواهد گشود ( و او را بی حساب به بهشت خواهد برد).(۲)
تحمل درد زایمان و بعد از آن، برای زنان از عبادت هفتاد سال که روزها روزه و شب ها به عبادت باشند، بهتر است.(۳)
۲- مطمئن باشید که در بهشت نیز از لذت های زنان کاسته نخواهد شد بهشت هم متعلق به همه مردان و هم به همه زنان صالح است. خدا در پاداش دادن هیچ تفاوتی بین زن و مرد قرار نداده است. یقینا روایات ما هم در مقام بیان چنین مساله ای نخواهد بود .آنچه در وصف همسران بهشتی در آیات قرآن آمده، تنها بخشی از نعمت های بهشتی است، گرچه حتی همین مورد اختصاص به مردان ندارد.
طبق آموزههای وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود با همسران پاکیزه برخوردارند .این موهبت اختصاص به مردان ندارد.
به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید:
«وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ؛(۴) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است».
ضمیر «هم» در آیه به همة بهشتیان اعم از زن و مرد برمیگردد، نه فقط به مردان بهشتی.
ازواج جمع زوج به معنای همسر است ،نه زوجه به معنای زن.
در آیه دیگر هم میفرماید: «وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ؛(۵) آن ها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم»
در این آیه ضمیر« هم» به همه بهشتیان برمیگردد. «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا واژه «حور » جمع احور (مرد سیاه چشم) و جمع حوراء (زن سیاه چشم) است. واژه «عین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عینتا (زن درشت چشم) است.(۶)
پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است. گرچه قرآن کریم به صورت اختصاصی به عنوان پاداش برای زنان چیزی را بیان نکرده است، آن هم شاید به دلیل حفظ ادب از همسران زنان و چگونگی کیفیت لذت بردن آن ها از مردان بوده که به تفصیل و روشنی سخن نگفته، ولی زنان مثل مردان از لذات بهشتی مناسب مورد علاقه شان برخوردار هستند.
در برخی آیات قرآن آمده است:
«فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْينُ؛ (۷) در آن (بهشت) آنچه دل ها مىخواهد و چشم ها از آن لذت می برد، موجود است و شما هميشه در آن خواهيد ماند».
طبق این آیه که مطلق آمده ،معلوم می شود که لذت های گوناگون بهشتی عمومی است و اختصاص به مردها ندارد. به لحاظ عدد هم محدود نیست. اما کیفیت و جزئیات مسئله به طور کامل برای کسی مشخص نخواهد بود. پس هیچ کدام از زن و مرد از لذت های مورد علاقه شان بی نصیب نخواهند بود.
۳- تعدد زوجات برای مرد در صورتی مجاز است که عدالت را بین همسرانش رعایت نماید عدل به معنای آن است که به هریک از همسران، حق شرعی او داده شود و هریک به حقی که به گردن شوهر دارند برسند.
در رعایت عدالت بین دو همسر،شرط است که هر یکی از همسران به حق شرعی خود برسند، حال در بعضی موارد تساوی شرط است تا رضایت حاصل شود مانند پرداخت نفقه به مقدار واجب، و در برخی موارد رعایت عدالت به رعایت حق همسر حاصل می شود مانند بیتوته و همخوابی کردن باهمسر. پس جای نگرانی نیست.
پی نوشت ها:
۱. شیخ حر عاملي، وسایل الشیعه، موسسه آل البيت، قم،۱۴۰۹ ه.ق، ج۱۵، ص۹۵.
۲.محدث نوري، مستدرک الوسائل، موسسه آل البيت، قم، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص۵۰.
۳. همان، ص۴۱.
۴ بقره(۲) آیه ۲۵.
۵ دخان(۴۴) آیه ۵۴.
۶. ناصر مکارم، پیام قرآن، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ ۱۳۷۷ ش. ج۶، ص ۲۶۱.
۷.زخرف(۴۳) آیه ۷۱.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
مراجعه به دعا نویس‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰حکم شرعی مراجعه به دعانویس چیست؟
✍️پاسخ:
✅نوشتن دعاهایى که از ائمّه معصومین (علیهم السلام) رسیده، و در کتب معتبره موجود است، اشکال ندارد. و امّا دعا نویسى حرفه اى، که متداول افراد سود جوست، صحیح نیست.
دعا نویسی غیر از طالع بینی است. هر کس صلاحیت دعا نویسی را ندارد. کسی می تواند دعا بنویسد که با تقوا و با سواد باشد و از کتاب های معتبر استفاده کند. دعا نوشتن برای دخالت در زندگی دیگران جایز نیست. به طور کلی اعتمادی به دعا نویسان حرفه ای نیست.
یکی از شرایط تاثیر دعا این است: شخصی که دعا می کند یا دعا می نویسد, انسان پاک و با تقوایی باشد, چنان که نمونه هایی در بین مردم و علما داشته ایم که دعاهای شان بی جواب نمی مانده است ; بنابراین , اگر دعانویس آدم خوبی بوده و دارای تقوا و نفس پاکی باشد, دعایش اثر خواهد داشت.
اما برخی کسانی به نام دعا نویس پیدا می شوند که دعانویسی را وسیله امرار معاش خود قرار داده و مردم را از این راه فریب می دهند, نمی توان به آنان اعتماد کرد و مراجعه به آنان جایز نیست اگر انسان عالم وصالح باشد که از منابع معتبردینی استفاده کنند اشکال ندارد درغیر این صورت جایز نیست وغالبأ این افراد رمال وکلاهبردار هستند وبا شگردهای مختلف افراد را فریب می دهند.
(استفتاء از سایت آیت الله مکارم شیرازی)
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#احکام