امام باقر عليه السلام:
🍃لاحِرصَ كَالمُنافَسَةِ فِي الدَّرَجاتِ، ولا عَدلَ كَالإِنصافِ، ولا تَعَدِّيَ كَالجَورِ، ولا جَورَ كَمُوافَقَةِ الهَوى
🍃هيچ طمعى همانند مسابقه دادن براى كسب مقام، و هيچ عدالتى همانند انصاف، و هيچ تجاوزى همانند ستم كردن، و هيچ ستمى همانند پيروى از هواى نفس نيست
📚تحف العقول، صفحه286
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
✅پرسش:
علت ازدواج حضرت علي با همسر ابوبکر چه بوده است؟
🌺پاسخ:
اینگونه ازدواج ها در آن محیط و فرهنگ آن جامعه امری کاملا طبیعی بوده و برای همگان پذیرفته شده بوده است.
البته شخصیت ممتاز اسماء بنت عمیس در این ازدواج قطعاً عامل اصلی بوده است.اسماء بن عمیس ابتدا همسر جعفر بن ابیطالب برادر امام علی(علیه السلام) بود که بعد از شهادت جعفر طیار،با ابوبکر ازدواج کرده بود.
این بانوی بزرگوار از ارادتمندان و محبان خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) بویژه حضرت زهرا(سلام الله علیها) بودند.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها:
وَ هُوَ الا مامُ الرَبّانى ، وَ الْهَیْكَلُ النُّورانى ، قُطْبُ الا قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الا مامَةِ.(ریاحین الشّریعة : ج ۱، ص ۹۳.)
در تعریف امام علىّ علیه السلام فرمود: او پیشوائى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاك از خانواده پاكان مى باشد، گویندهاى حقّگو و هدایتگر است، او مركز و محور امامت و رهبریّت است.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
👇👇
♨️سوال:
🔰صله رحم، یعنی رفت و آمد با چه کسانی؟
✍️پاسخ:
✅مطلق نزدیکان و بستگان البته با این قید که نسبی باشند نه سببی، چه مذکّر باشند و چه مؤنث، جزء ورثه باشند یا نه، محرم باشند یا غیر محرم، مسلمان باشند یا کافر، از طرف پدر باشند یا مادر، یا هر دو.
🍀البته لازم است که از نظر نسبى بسیار دور نباشند تا مردم آنها را از اقوام و ارحام شخص بدانند و گرنه باید گفت همه ی انسانها از اقربا و بستگان همند؛ بر اساس این نظر، میزان و معیار در تمامى این موارد عرف است. در کنار این قول بعضی از علما رحم را اقوامی می دانند که در طبقات ارث قرار می گیرند که شامل تمام فرزندان و حتی نوه های خاله، دایی، عمه و عمو می شود.
🌱لذا تمام افرادی که ذکر شد، جزء صله رحم انسان می شوند و عدم نیکی و خدمت به آنها، ترک صله رحم حساب می شود.
🔺ترک صله رحم در هیچ شرایطی جایز نبوده، مگر این که ارتباط با آنان موجب انجام گناه و معصیت الهی بشود که در اینصور فاصله گرفتن از آنها لازم است.
🖊البته تا آنجا که می توان باید قطع رحم ننمود و از روشهای مختلف به آنها ارتباط داشت، حتی اگر از کیش و آیین شما نباشند.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰کسي که دردرجه پايين بهشت باشد ازتمام نعمت هاي کسي که دربالاترين درجه بهشت باشد استفاده مي کند. پس ديگر انسان چرا در دنيا براي به دست آوردن درجات بهشت تلاش کند؟
✍️پاسخ:
✅عدالت خداوند مقتضي آن است كه بهشت داراي درجات مختلفي باشد. لذا بهشت داراي درجات مختلف است و هر انساني به حسب كمال و ارزش خود در بهشت درجات دارد و هر عمل خيري آدمي را درجه اي بالاتر مي برد و در اين ميان ممكن است افرادي با ورود به جهنم، پاك شده و در نهايت به بهشت وارد شوند و طبيعي است كه درجه وي بسيار متفاوت از شخصي است كه در عمر خود مرتكب گناه نشده و يا احياناً بسيار كمتر گناه كرده است.
البته در برخي از روايات اشاره شده است كه درجات بهشت به تعداد آيات قرآن است."عَلَيْكُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ عَلَى عَدَدِ آيَاتِ الْقُرْآن..." (1)بر شما باد بخواندن قرآن كه درجات بهشت بشماره آيات آن است ..."
لذا براي بهشت درجات زيادي بيان شده است و آنچه به عنوان عدد 7 و يا 8 بيان شده، ناظر به درهاي بهشت و جهنم است در حديثي از رسول خدا(ص)نقل شده است كه فرمود"... لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةُ أَبْوَابٍ وَ لِلنَّارِ سَبْعَةُ أَبْوَاب..."(2)... بهشت را هشت در است و دوزخ را هفت ..."
اما در عين حال براي فرق دقيق مقامات بهشت، توجه داشته باشيد كه كيفيت زندگي قيامت و اهل بهشت با زندگي در دنيا متفاوت است و جزئيات و كيفيت نحوه زندگي انسانها در آن براي كسي جزء حضرات معصومين (ع)روشن نيست و ما تنها بر اساس برخي آيات و روايات به مواردي بسيار اندك از نحوه زندگي در آخرت آگاه هستيم. لذا اينكه اساساً زندگي در بهشت چگونه بوده و ملاك دقيق درجه و رفاه افراد به چه شكل است؟
خصوصيات دقيق هر درجه چه چيزي مي باشد و...از اموري است كه عقل به آن دسترسي نداشته و در روايات نيز به اين مسئله به صورت روشن اشاره نشده است. لذا به صورت كلي مي توان براي درجات اهل بهشت فرقهايي بيان كرد.
ولي در عين حال مسلم آن است كسي كه وارد بهشت شود در هر شان و مرتبه و درجه اي كه قرار داشته باشد، از يك سري خدمات عمومي بهشت و از امتيازات كلي زندگي بهشتي برخوردار مي شود. از جمله اينكه در بهشت، مرگ و بيماري، غم و اندوه، رنج و درد وجود ندارد. هيچ نوع عذاب روحي و جسمي بهشتيان را آزار نخواهد داد؛ كه اصلا آزار و سختي با اصالت بهشت سازگار نيست.
اما فارغ از درجات عمومي كه براي همگان يكسان است، نعمتهايي در بهشت وجود دارد كه به برخي اختصاص داشته كه ديگران از آن محروم هستند و بالاترين درجه آن رسيدن به مرحله قرب الهي است كه خداوند در قرآن از آن به برترين درجه بهشت ياد مي كند"خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكنهاى پاكيزهاى در بهشتهاى جاودان (نصيب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است و پيروزى بزرگ، همين است."(3)
بنابراين سعادت افراد در بهشت، درجات مختلفي دارد كه ممكن است علاوه بر نعمتهاي مادي، نعمهاي معنوي را نيز شامل شود. مثلاً ممكن است شخصي با درجه اي خاص، در عين اينكه از نعمتهاي مادي بيشتري نسبت به افراد پائين تر برخوردار بوده، اما از همنشيني با امام محروم شود و يا احياناً شخصي به درجه همنشيني امام نيز برسد. اما در عين حال به مقام قرب و رضوان الهي نرسد.
پي نوشت ها:
1. شيخ صدوق، امالي، ترجمه كمرهاي، محمدباقر، چ اسلاميه، تهران، 1376 ش 359.
2. همان ص 66.
3. توبه (9)آيه 72.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا انسان های معمولی نمی توانند لذت بالاترین و آخرین جایگاه و مقام را در نزد پروردگار درک کنند؟
✍️پاسخ:
✅یکی از اسماء حق تعالی «الفیاض» است. صیغه مبالغه «فیض» که بیانگر شدت فیض رساندن می باشد.
یعنی فیض و رحمت بی انتهای خدا برای همه مخلوقات بطور یکسان درحال باریدن و تنزل است. این از جانب خداوند.
ولکن باید توجه داشته باشیم از ناحیه مخلوقات هم شرطی وجود دارد و آن قابلیت آنان برای کسب این فیض الهی است.
بارش آب از آسمان برای همه زمین ها بطور یکسان است. اما در زمینه مستعد و قابل، مانند زمین نرم به چمنزار و سبزه زار و گلستان تبدیل می شود.
ولی در زمین شوره زار، خس و علف هرز می روید.
«باران که در لطافت طبعش خلاف نیست/در باغ لاله روید و در شوره زار خس»
پس خداوند فیضش برای همه مخلوقات یکنواخت است. اما این مخلوقاتند که براساس قابلیت شدت و ضعف دارند.
البته برخورداری از آن مقام، تفضلی محض نیست، بلکه اکتسابی هم می باشد. یعنی آن قابلیت را به وجود آوردند که شایسته چنین مقامی شدند. کجا ما می توانیم مانند پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) عبادت کنیم که در شأن ان حضرت آمده« أَنَّهُ قَامَ فِي الصَّلَاةِ حَتَّى تَوَرَّمَتْ قَدَمَاه (۱) آن قدر در نماز می ایستاد که قدم های حضرت بر اثر کثرت عبادت متورم می شد.». آیا ما تا به حال خدا را اینگونه عبادت کرده ایم؟ حال آن همه زحمات و خون دل هایی که برای اسلام خورد به کنار. از شکمبه گوسفند بر سر حضرت ریختن تا محاصره اقتصادی، هجرت، جنگ و جهاد هایی که انجام داد و...
و یا در مورد حضرت زهرا (علیها السلام) آمده آن قدر در محراب عبادت می ایستاد که قدوم حضرت متورم می شد.(۲) در کنار آن حفظ حجابی که داشت، آن زحماتی که برای اسلام کشید، دفاع از ولایت، و...
و یا مانند امام سجاد (علیه السلام) که آن قدر خدا را عبادت می نمود که به «زین العابدین» و یا «ذو الثفنات» «صاحب پینه ها»، معروف شدند. یعنی بر اثر کثرت سجده محل سجود حضرت، پینه می بست و با این حال این شخصیت عظیم با همه این اوصاف وقتی به جد بزرگوارش امیر المومنین (علیه السلام) اشاره می کنند، می فرمایند « و من یقدر علی عبادة علی ابن ابی طالب(علیه السلام) (۳) چه کسی قادر است مانند علی ابن ابی طالب (علیه السلام) عبادت کند».
آیا ما انسان های معمولی این گونه خدا را عبادت می کنیم که توقع داریم، جایگاهی همانند آنان عزیزان داشته باشیم. کسانی که تمام زندگی اشان را وقف اسلام کردند. شخصیتی مانند امام حسین (علیه السلام) آن قدر عاشق نماز است که حتی شب آخر عمرشان را مهلت می گیرد تا آخرین راز و نیازها را با معبودش داشته باشد و در روز عاشورا چنان عبادت عملی خود را به منصه ظهور می رساند که نه تنها جان خویش، بلکه برادرها و برادر زاده ها، فرزندی مانند علی اکبرش (علیه السلام) تا طفل شیرخوارش را فدای حضرت حق می نماید.
خب طبیعی است که باید مقامی خاص را پیش خدا داشته باشد.
البته راه برای ما هم باز است که به مقامی برسیم که به تعبیر قرآن از بهشت حور و قصور عبور کنیم و به «جنت ذات» نائل آییم.«فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِی (۴) باز آى و در صف بندگان خاص من در آى. * و در بهشت من داخل شو. »
پی نوشت:
۱.مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار(ط-بیروت)،ج۱۰، ص۴۰، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ق.
۲.همان ج۴۳، ص۸۴.
۳.خوئی،ابوالقاسم، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج۲، ص ۴۰۹، مکتبة الاسلامیة، تهران.
۴.فجر/۲۹-۳۰.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰این صحیح است که اگر در زندگی تلخی نباشد، شیرینی معنا ندارد؟
✍️پاسخ:
✅بله صحیح است.
جمله ای در فلسفه معروف است که تعرف الاشییاء باضدادها، ییعنی هر چیزی را به واسطه ضدش باید شناخت.
📍اگر ما روز را درک می کنیم، به این دلیل است که شب امده، تاریکی را با خود اورده، و رفته و روز پدیدار شده. لذا اگر تمام 24 ساعت، روز بود، روز برای ما قابل ادارک نبود.
اگر ما سلامتی را درک می کنیم، چون چند صباحی درد بیماری را کشیده ایم و از درد به خود پیچیده ایم و حال که ان درد التیام یافته، سلامتی برای ما قابل ادراک است. لذا اگر همیشه سالم باشیم. سلامتی برای ما قابل ادراک نیست.
🔶مثل معروفی است كه ماهی ای كه هیچ وقت از آب بیرون نیامده بود و غیر آب چیزی ندیده بود، به فكر افتاد كه این آب كه این قدر از او تعریف می كنند و می گویند مایه ی حیات است، چیست و كجاست؟ چرا من او را نمی بینم؟ دنبال كسی می رفت كه آب را به او نشان بدهد تا اینكه روزی از آب بیرون افتاد و در تب و تاب قرار گرفت، آن وقت فهمید كه آب چیست و چه اثری برای او داشته و زندگی اش وابسته به او بوده.
🔹بحث تلخی و شیرنی هم به همین صورت است. اگر ما شیرنی زندگی را درک می کنیم، به این خاطراست که چند صباحی مشکلات و تلخی زندگی را لمس نموده ایم و حال که ان مشکلات تمام شده، شیرینی زندگی خود را نشان می دهد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها:
إلَیْكُمْ عَنّى ، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِكُمْ، وَالاَْمْرُ بعد تقْصیركُمْ، هَلْ تَرَكَ ابى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِ حَدٍ عُذْوٌ.(خصال : ج ۱، ص ۱۷۳، احتجاج : ج ۱، ص ۱۴۶.)
خطاب به مهاجرین و انصار كرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها كنید، با آن همه بى تفاوتى و سهل انگارى هایتان ، عذرى براى شما باقى نمانده است . آیا پدرم در روز غدیر خم براى كسى جاى عذرى باقى گذاشت؟
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیث
هدایت شده از ذکر
15.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹#نماهنگ " فجر فاطمی "
به # مناسبت تلاقی ایام الله #دهه_فجر و دههی #فاطمیه
در #ثواب انتشار ، شما هم سهیم باشید.
دریافت کلیپ با کیفیت های دیگر :
https://www.aparat.com/v/ugmfe
@zekreelahi
#مناسبت
#فاطمیه
#دهه_فجر