🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
اگر در نهايت هر انچه به صلاح است پيش مياد و پشت هر اتفاقي حکمت خدا قرار دارد پس چرا خدا گفته دعا کنيد؟
🌺 پاسخ:
در باره نقش وتاثير دعا بايد گفت :
امام صادق(علیه السلام) ميفرمايد: "دعا، قضاي الهي را بر ميگرداند، اگر چه قضاي الهي محکم شده باشد. از اين رو زياد دعا کن که آن کليد هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است". (1)
🌸از امام کاظم (علیه السلام) نقل شده : "بر شما باد به دعا کردن زيرا دعا و درخواست از خدا بلائي را که از مرحلهقدر و قضا گذشته و جز امضاي آن نمانده (يعني تمامي اسباب آن فراهم شده، ولي هنور در خارج وجود پيدا نکرده) بر ميگرداند". (2)
🌹امام صادق (علیه السلام) ميفرمايد: "خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است!". (3)
🌿البته نبايد از ياد برد که تاثير دعا و ديگر عوامل در تغيير قضا و قدر تاثيري مطلق نيست و همه تقديرات و قضاها قابل تغيير نيستند؛ به عبارت روشن تر فقط قضاي غير حتمي هستند که تغيير پذيرند نه قضاي حتمي و قطعي .
1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ه ش ، ج 2، ص 470.
2. ترجمه تفسير الميزان ، موسوى همدانى سيد محمد باقر ، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم ، قم 1374 ش، ج 2، ص 55.
3. اصول کافي،همان ج 4، ص 466
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
📚✨📚✨📚
✅پرسش:
مهمترين چيزهايي که طبق آيات قرآن و روايات ،انسان در قيامت نسبت به آنها پاسخگو باشد،چيست؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
در غالب روايت به اين سوال شما پاسخ را عرض ميکنم:
🌱پيامبر صلوات الله عليه فرمود:
اوّل ما افترض الله علي امتي الصلوات الخمس، و اوّل ما يرفع من اعمالهم، الصلوات الخمس، و اوّل ما يسال عنهم، الصلوات الخمس:
يعني: نخستين چيزي که خداي متعال بر امتم واجب کرد، نمازهاي پنج گانه است و اولين چيزي که از کارهاي آنان به سوي خدا بالا ميرود، نمازهاي پنج گانه است و نخستين چيزي که در باره آن از امتم حسابرسي ميشود، نمازهاي پنج گانه ميباشد. (1)
🌼 أوَّلُ مَا يُسْأَلُ الْعَبْدُ إِذَا وَقَفَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الصَّلَاةِ فَإِنْ زَکَتْ صَلَاتُهُ زَکَي سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِنْ لَمْ تَزْکُ لَمْ يَزْکُ عَمَلُهُ (2)
يعني: اولين چيزي که از او سؤال ميشود نماز است. اگر نمازش پاک بود، ساير اعمالش نيز پاک خواهد بود. و اگر نمازش پاک نبود، ساير اعمالش نيز پاک نخواهد بود.
☘️و باز حضرت درمورد نماز و ديگر عبادات کليدي و محوري که مورد سؤال قرار ميگيرند، فرمود:
إِنَّ أَوَّلَ مَا يُسْأَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ إِذَا وَقَفَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عَنِ الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَاتِ وَ عَنِ الزَّکَاةِ الْمَفْرُوضَةِ وَ عَنِ الصِّيَامِ الْمَفْرُوضِ وَ عَنِ الْحَجِّ الْمَفْرُوضِ وَ عَنْ وَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَإِنْ أَقَرَّ بِوَلَايَتِنَا ثُمَّ مَاتَ عَلَيْهَا قُبِلَتْ مِنْهُ صَلَاتُهُ وَ صَوْمُهُ وَ زَکَاتُهُ وَ حَجُّهُ وَ إِنْ لَمْ يُقِرَّ بِوَلَايَتِنَا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ شَيْئاً مِنْ أَعْمَالِهِ (3)
يعني:
روز قيامت اولين چيزي که از بنده سؤال ميشود، نمازهاي واجب، زکات واجب، روزه واجب، حج واجب و از ولايت ما خانواده است. اگر اقرار به ولايت ما کرد و بر همين اعتقاد مرد، نماز و روزه و زکات و حج او قبول ميشود. اما اگر اقرار به ولايت ما نکرد در پيشگاه پروردگار هيچ يک از اعمالش را قبول نخواهد کرد.
ادامه دارد...
1. .پاينده ابوالقاسم، نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلوات الله عليه، ص 551.
2. شيخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال. ص 230.
3.مجلسي محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،ج27، ص 168.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیثی
✨تجلی قدرت حق تعالی در خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها)
▪️من هم وفات و شهادت بانوی بزرگ اسلام را بر همه مسلمین ... و بر حضرت بقیة اللَّه- ارواحنا فداء- تسلیت عرض می کنم. این خانه کوچک فاطمه- سلام اللَّه علیها- و این افرادی که در آن خانه تربیت شدند که به حسب عدد، چهار- پنج نفر بودند و به حسب واقع، تمام قدرت حق تعالی را تجلی دادند، خدمت هایی کردند که ما را و شما را و همه بشر را به اعجاب درآورده است.
🔹خطبه فاطمه زهرا- سلام اللَّه علیها- در مقابل حکومت و قیام امیر المؤمنین و صبر امیر المؤمنین در مدت بیست و چند سال و در عین حال کمک کاری به حکومت موجود و بعد هم فداکاری در راه اسلام و فداکاری دو فرزند عزیزش، امام مجتبی که یک خدمت بسیار بزرگ و دولت جابر اموی را با آن خدمت رسوا فرمود و خدمت بزرگ برادر ارجمندش حضرت سید الشهدا، چیزهایی بود که همه می دانید و می دانیم. و با اینکه عده کم و اسباب و ابزار جنگ پیش آنها کم بود، لکن روح الهی و روح ایمان آنها را آن طور کرد که بر همه ستمکاران عصر خودشان غلبه پیدا کردند و اسلام را زنده کردند.
📚صحیفه امام، ج16، ص: 88
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#امام_خمینی رحمه الله
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
📚✨📚✨📚
✅پرسش:
مهمترين چيزهايي که طبق آيات قرآن و روايات ،انسان در قيامت نسبت به آنها پاسخگو باشد،چيست؟
قسمت دوم(آخر):
🌺پاسخ:
✍️البته در بعضي از کتابها نوشته شده است که به اقتضاي بعضي از اخبار، در عقبات صراط (يعني روز قيامت) از هفت چيز سؤال ميکنند:
در عقبه اول از ايمان خالص سؤال ميکنند، يعني توحيد پروردگار که اعتقاد به لا اله الا اللّه از روي اخلاص است.
در عقبه دوم از نماز که عمود دين است سؤال ميکنند.
در عقبه سوم سؤال از زکات و خمس سؤال ميکنند که از مهمترين واجبات الهيّهاند.
در عقبه چهارم از روزه سوال مي كنند.
در عقبه پنجم از حج بيت اللّه سوال مي كنند.
در عقبه ششم از طهارت ثلاث (سه گانه) وضو ، غسل و تيمّم سوال مي كنند.
در عقبه هفتم كه شديد تر از تمام عقبات است، از مظالم مردم سوال مي كنند و حق تعالي قسم ياد كرده كه از ظلم هيچ ظالمي نگذرد مگر كه حق مظلوم را از ظالم بستاند.(1)
🌸و روايت داريم :
لا تَزولُ قَدَما عَبدٍ يَومَ القيامَةِ حَتّى يُساَ لَ عَن اَربَعٍ عَن عُمُرِهِ فيما اَفناهُ وَ عَن شَبابِهِ فيما اَبلاهُ وَ عَن مالِهِ مِن اَينَ اَ كتَسَبَهُ وَ فيما اَ نفَقَهُ وَ عَن حُبِّنا اَهلَ البَيتِ.
رسول اكرم حضرت محمد مصطفي صلى الله عليه و آله فرمودند: انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مىشود: از عمرش كه چگونه گذرانده است، از جوانى اش كه چگونه سپرى كرده، از ثروتش كه از كجا به دست آورده و چگونه خرج كرده است و از دوستى ما اهل بيت.(2)
1. حسيني شاه عبد العظيمي حسين،تفسير اثنا عشري، ج14، ص 222.
2. خصال جلد1، صفحه 253.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#حدیثی
💎به خنثیٰ کردن تحریم بیندیشید که دست شما است
📌رفع تحریم دست دشمن است، و خنثیٰ کردن تحریم دست ما است؛ غیر از این است؟ ما که نمیتوانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان میتوانیم این تحریم دشمن را خنثیٰ کنیم. پس این مقدّم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم.
🔸البتّه نمیگویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همهی تحریمها یکباره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده. تأخیر شده [امّا] اگر بتوانیم با روش درست، عاقلانه، با روش اسلامی و ایرانی، با روش عزّتمندانه تحریم را برطرف کنیم، باید برطرف کنیم. امّا به این نیندیشید؛
عمده به خنثیٰ کردن تحریم بیندیشید که دست شما است و شما میتوانید این کار را بکنید. و دنبال کنید، با همدیگر کار کنید، تلاش کنید؛ این توصیهی من است. من از مسئولین کشور حمایت میکنم [امّا] شرطش این است که به اهداف ملّت پایبند باشند.
📚بیانات در دیدار دستاندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#آیت_الله_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🌐📝🌐📝🌐
✅پرسش:
چرا به حضرت زينب عقيله بني هاشم ،عالمه غير معلمه مي گويند؟
🌺پاسخ:
علامة قزويني در بيان عقيله بودن زينب در كتاب « زينب من المهد الي اللحد» مينويسد: عقل و درايتي كه زينب داشت حادثه كربلا را رهبري و از فرزندان امام چنان آبرومندانه سرپرستي نمود و جان امام زين العابدين ـ عليه السّلام ـ را از مرگ حتمي نجات داد. و كاخ يزيد را به لرزه در آورد.[1] و نهضت حسيني را تا به امروز زنده و پاينده نمود.
🌼بنابراين عقيله بودن حضرت زينب ـ سلام الله عليها ـ و ملقب شدنش به اين لقب قبل از حادثه كربلا در سال 61 هجري قمري بود. و در منابع به طور دقيق مشخص نشده است كه اين لقب از طرف چه كسي به آن حضرت براي اولين بار داده شده است، ولي آن چه كه قطعي است، اين لقب همواره به حضرت از طرف بزرگان داده شده.
🍀حتي امام زين العابدين ـ عليه السّلام ـ نيز از او بسيار تجليل و احترام نموده است. براي نمونه وقتي يزيد بعد از اين كه آنها را مخير نمود به ماندن در شام و يا عودت به مدينه، امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مسئله را موكول به رأي حضرت زينب نمود. چنان كه امام سجاد ـ عليه السّلام ـ در مقام علمي آن حضرت چنين فرموده است: «اَنتِ بحمدالله عالمة بلا معلمة، فهمة غير مفهمه،[2] شكر خدا اي عمه كه دانشمندي هستي بدون اين كه از كسي تعليم ببيني و فهيم هستي بدون اين كه كسي آن را به تو ياد بدهد». يعني آن چه داري در تو ذاتي است نه اكتسابي، اينها حقايقي است كه علماي بزرگ اهل سنت بدان معترفند.
🔹چنان كه سيوطي ميگويد: «و كانت لبيبة جَزُلة و عاقلةُ لها قُوه جنانٍ»[3]. بنابراين بعيد نيست كه اين لقب به آن حضرت در دوران خردسالي توسط پدرش امير المؤمنين به خاطر ذكاوت و تيزهوشي كه داشت داده شده باشد[4] (و الله العالم).
پي نوشت:
1. قزويني، زينب من المهد الي اللحد، قم، چاپ و نشر، چاپ اول، 1423، ص 40.
2. قائمي، علي، زندگاني حضرت زينب، تهران، اميري، 72، ص 123.
3. همان، به نقل از رساله زينبيه سيوطي.
4 . همان ص 39
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
#سیره
🌺بر ملت ما، آسان شده است
♨️چه غافلند دنیاپرستان و بیخبران که ارزش شهادت را در صحیفه های طبیعت جستجو می کنند و وصف آن را در سروده ها و حماسه و شعرها می جویند و در کشف آن از هنر تخیل و کتاب تعقل مدد می خواهند و حاشا که حل این معما جز به عشق میسر نگردد که بر ملت ما آسان شده است.
📚صحیفه نور، ج20، ص59
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#امام_خمینی رحمه الله
#در_محضر_امام رحمه الله
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
با توجه به این آیه که خداوند صریحا می فرماید «هر که را بخواهد گمراه می کند و هر که را بخواهد هدایت»، چرا خدا با بندگان خود دوگانه برخورد می کند و بین آن ها فرق می گذارد؟ خداوند چگونه از کسی که خودش گمراه کرده می تواند در روز قیامت بخاطر اعمالش بازخواست کند؟
قسمت اول:
🌺 پاسخ:
«فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ»؛ خداوند هر كس را بخواهد گمراه مى سازد و هر كس را بخواهد هدايت مى كند.(1)
✍️این گونه نیست که گمراهان از ابتدا گمراه خلق شده باشند. خداوند از همان ابتدای آفرینش و خلقت انسان، در نهاد او فطرتی پاک و سالم قرار داده است: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»(2)؛ لذا همه انسان ها از این موهبت الهی برخوردار بوده اند.
🔹از طرفی عقل به عنوان رسول باطن، و پیامبران الهی به عنوان رسول ظاهر، در همه حال انسان را به سوی هدایت راهنمایی می کنند.
☘️«إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ، حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً، فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ، وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول»؛ برای خداوند در بين مردم دو حجت است، يكى ظاهرى و ديگر باطنى، حجت ظاهرى خداوند، رسولان و انبياء و ائمه هستند و حجت باطنى، عقل هاى مردم است.(3)
✍️بنابر این، زمینه هدایت برای همه انسان ها فراهم بوده است و این گونه نبوده که برخی امکان هدایت داشته و برخی از این امکان محروم باشند.
📌مطلب دیگر؛ انسان دارای اختیار است و سوء انتخاب و نافرمانی و گمراهی ابتدایی به انتخاب خود گمراهان بوده است.
🔸پس از آن، لجاجت و اصرار بر نافرمانی و گمراهی و تصمیم بر نپذیرفتن حق، موجب گمراهی بیشتر شده و گمراهی و ضلالت های بعدی را برای خود فراهم کرده اند.
و سرانجام، آثار و مجازات این مراحل متعدد نافرمانی و گمراهی، از بین رفتن قابلیت هدایت در آن ها بوده است.
ادامه دارد...
پی نوشت:
(1) فاطر/ 8.
(2) روم/ 30.
(3) کلینی، كافی، ج 1، ص 16.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
با توجه به این که یکی از تاکتیک های جنگ نرم دشمنان، مسخره کردن است، تمسخر دشمن در چه مواردی جایز است؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
همانطور که می دانید استهزاء نمودن دیگران چه مومن و چه کافر به صورت ابتدایی به عنوان رذیلهای اخلاقی و صفتی مذموم معرفی می شود و به هیچ عنوان جایز نیست.
الف:📌 قرآن مجيد در سوره حجرات به ساختن جامعه اسلامى بر اساس معيارهاى اخلاقى پرداخته و در یکی از دستورهاى ششگانه اش، با این کریمه همه را از تمسخر دیگران به هر شکل و به هر بهانه نهی می کند و مى فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ يَکُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ يَکُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ»؛ ای کساني که ايمان آورده ايد! نبايد بعضي از شما بعضي ديگر را مسخره کند، شايد آنان بهتر از شما باشند.(1)
🍀در واقع ایمانِ به خدا با مسخره بندگان سازگار نیست. چون خدا در آیه شریفه می فرماید: (یاأَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ) تو كه ایمان داری نباید كسی را مسخره كنی.
ب:📌 آیه دیگر در این زمینه :«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»؛ وای بر كسی كه مسخره میكند كسی را.(2)
مسخره نمودن کافران و انسان های پست و ... به صورت ابتدائی جایز نیست، اما اگر جنبه مجازات داشته باشد و فايدهاى عقلايى از قبيل پيشبرد هدف و اتمام حجت بر آن مترتب شود زشت نيست.
🔸چنانچه حق تعالی می فرماید: «وَ يَصْنَعُ الْفُلْكَ وَ كُلَّما مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْكُمْ كَما تَسْخَرُون»؛ و [نوح] كشتى را مىساخت و هرگاه گروهى از [اشراف و سرانِ] قومش بر او عبور مىكردند، او را به مسخره مىگرفتند. گفت: اگر شما ما را مسخره مىكنيد، مسلماً ما هم شما را همان گونه كه ما را مسخره مىكنيد، مسخره خواهيم كرد.(3)
ادامه دارد...
(1)حجرات/ 11.
(2) همزه/ 1.
(3) هود/ 38.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
🌱عن أمير المؤمنين عليهالسلام -فى حديث طويل- قال: «لا تخلو الأرض من حجّة قائم للّه بحجّة: إمّا ظاهرا مشهورا، أو خآئفا مغمورا؛ لئلّا تبطل حجج اللّه و بيّناته».
🌺از امیرالمؤمنین علیهالسلام در بخشى از یک حدیث طولانى چنین نقل شده است: «زمین [هیچگاه] از حجتى که به اقامه امر خدا قیام کند، خالى نیست: یا ظاهر و آشکار است و مردم او را میشناسند، و یا بیمناک و مخفى از دیدگان مردم است؛ تا حجتهاى الهى و آیات پروردگار از میان نرود».
📚اثباتالهداة، ج۵، ص۷۷
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مناجات_با_امام_زمان ارواحناله الفداه
#امام_زمان
#حدیث
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
با توجه به آیه 38 سوره زمر«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» مشرکین خداوند را قبول داشتند اما چرا پس از ظهور اسلام و بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دشمنی با خدا و دین اسلام پرداختند؟ در حالی که با اهل کتاب روابط مسالمت آمیزی داشتند؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
اگر مشرکین خدا را قبول داشتند که دیگر لازم نبود پیامبری ارسال شود و یا قرآن نازل گردد. اگر آنها خدا را قبول داشتند چرا قرآن به پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور مبارزه با مشرکین و کفار را میدهد. چرا خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ»(1) باشد؟ چرا سوره توبه را نازل نمود و فرمود: خدا و پیامبرش از مشرکین بیزارند؟(2)
اگر مشرکین خدا را قبول داشتند چرا خداوند به آنها 4 ماه فرصت داد تا "مکه" را ترک کنند یا اسلام را بپذیرند؟(3)
نکته اینجاست که قبول داشتن خداوند طبق ذوق و سلیقه شخصی خودشان بود. آنان خدا را به عنوان خالق قبول داشتند اما کفر و شرک هم داشتند. قرآن میفرماید: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ»(4) و هر گاه از آنان بپرسى چه کسى آسمانها و زمین را آفرید، و خورشید و ماه را مسخّر کرده است؟ میگویند "اللَّه". خداوند میفرماید: «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُون»؛(5) و بیشتر آنها که مدعى ایمان به خدا هستند، مشرکند!
بنابر این بت پرستان در «توحید خالق» تردید نداشتند، اما شرک آنها شرک در «عبودیت و ربوبیت» بود. آنان معتقد بودند خداوند عالم هستی را آفرید، اما تدبیر آنرا به "فرشتگان"، "ستارگان" و... سپرده است؛ لذا هر گروه و طایفهای به نوعی کفر ورزیده و برای خدا شریک قائل بودند.
برخی از مشرکین "بت" را واسطه بین خود و خدا میدانستند چون بر این باور بودند ما لایق ارتباط با خدا نیستیم «وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ»(6)آنها غیر از خدا، چیزهایى را میپرستند که نه به آنان زیان میرساند، و نه سودى میبخشد و میگویند اینها شفیعان ما نزد خدا هستند.
«ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى»(7) ما آنها را پرستش نمیکنیم، مگر به این جهت که مقام ما را به خدا نزدیک کند.
بنابر این شرک آنها شرک در "عبودیت" بود نه شرک در "خالقیت".
ادامه دارد...
پی نوشت:
1. فتح 29
2. توبه 1
3. توبه 2
4. عنکبوت 61
5. یوسف 106
6.یونس 18.
7.زمر 38.
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآنی