eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
685 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰این صحیح است که اگر در زندگی تلخی نباشد، شیرینی معنا ندارد؟ ✍️پاسخ: ✅بله صحیح است. جمله ای در فلسفه معروف است که تعرف الاشییاء باضدادها، ییعنی هر چیزی را به واسطه ضدش باید شناخت. 📍اگر ما روز را درک می کنیم، به این دلیل است که شب امده، تاریکی را با خود اورده، و رفته و روز پدیدار شده. لذا اگر تمام 24 ساعت، روز بود، روز برای ما قابل ادارک نبود. اگر ما سلامتی را درک می کنیم، چون چند صباحی درد بیماری را کشیده ایم و از درد به خود پیچیده ایم و حال که ان درد التیام یافته، سلامتی برای ما قابل ادراک است. لذا اگر همیشه سالم باشیم. سلامتی برای ما قابل ادراک نیست. 🔶مثل معروفی است كه ماهی ای كه هیچ وقت از آب بیرون نیامده بود و غیر آب چیزی ندیده بود، به فكر افتاد كه این آب كه این قدر از او تعریف می كنند و می گویند مایه ی حیات است، چیست و كجاست؟ چرا من او را نمی بینم؟ دنبال كسی می رفت كه آب را به او نشان بدهد تا اینكه روزی از آب بیرون افتاد و در تب و تاب قرار گرفت، آن وقت فهمید كه آب چیست و چه اثری برای او داشته و زندگی اش وابسته به او بوده. 🔹بحث تلخی و شیرنی هم به همین صورت است. اگر ما شیرنی زندگی را درک می کنیم، به این خاطراست که چند صباحی مشکلات و تلخی زندگی را لمس نموده ایم و حال که ان مشکلات تمام شده، شیرینی زندگی خود را نشان می دهد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
امیرالمؤمنین عليه السلام: 🍃لاتَصفُو الخُلَّةُ مَعَ غَيرِ أديبٍ 🍃دوستى، جز با شخص با ادب، خالص نمى شود 📚غررالحكم حدیث 10599 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: إلَیْكُمْ عَنّى ، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِكُمْ، وَالاَْمْرُ بعد تقْصیركُمْ، هَلْ تَرَكَ ابى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِ حَدٍ عُذْوٌ.(خصال : ج ۱، ص ۱۷۳، احتجاج : ج ۱، ص ۱۴۶.) خطاب به مهاجرین و انصار كرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها كنید، با آن همه بى تفاوتى و سهل انگارى هایتان ، عذرى براى شما باقى نمانده است . آیا پدرم در روز غدیر خم براى كسى جاى عذرى باقى گذاشت؟ 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از ذکر
15.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 " فجر فاطمی " به # مناسبت تلاقی ایام الله و دهه‌ی در انتشار ، شما هم سهیم باشید. دریافت کلیپ با کیفیت های دیگر : https://www.aparat.com/v/ugmfe @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰خواص و ثواب ذکر لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين در سجده نماز يوميه را بفرماييد . ✍️پاسخ: ✅ این که این ذکر در سجده نماز واجب چه ثوابی دارد چیزی بیان نشده است و توصیه ای هم نشده است که این ذکر را در سجده نماز واجب بخوانید ولی ذکری است که امام صادق ع فرمود تعجب می کند از کسی که غم و اندوه او را فرا گرفته است و این ذکر را نمی گوید در حالی که خداوند بعد از این ذکر می فرماید ما او را ازغم نجات دادیم و برای حوائج مهم توصیه شده است که 400مرتبه در حالت سجده خوانده شود . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
امام على عليه السلام: 🍃كسبُ العَقلِ الاعتِبارُ و الاستِظهارُ 🍃دستاوردِ خرد، پند گرفتن و احتياط است 📚غررالحكم حدیث 7227 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
🍃 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: لاتُصَلّى عَلَیَّ اُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَاللّهِ وَ عَهْدَ ابى رَسُولِ اللّهِ فى امیرالْمُؤ منینَ عَلیّ، وَ ظَلَمُوا لى حَقىّ، وَاءخَذُوا إ رْثى ، وَخَرقُوا صَحیفَتى اللّتى كَتَبها لى ابى بِمُلْكِ فَدَك.(بیت الا حزان : ص ۱۱۳، كشف الغمّة : ج ۲، ص ۴۹۴). افرادى كه عهد خدا و پیامبر خدا را درباره امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام شكستند، و در حقّ من ظلم كرده و ارثیّه‌ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدك پاره كردند، نباید بر جنازه من نماز بگذارند. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: داستان کوه خضرنبي عليه السلام درقم چيست؟ 🌺پاسخ: می‌گویند بر قله این کوه در سه هزار سال پیش غاری بوده است که حضرت خضر (ع) در آن غار به عبادت و نیایش می‌پرداخت، غاری که امروز به مسجد کوچکی تبدیل شده است و سال‌ها پیش از این در حالی که هنوز قم آنقدر بزرگ نشده بود که خود را به دامنه این کوه برساند معبد عارفان و سالکان و اوتاد بود، خلوت کده‌ای برای شب زنده‌داری و عبادت عالمان و عاشقان طریقت حق؛ 🔹در روایات اسلامی نیز بر قداست کوهی سفید که در اطراف قم و به نزدیکی دهی کهن که در جنب مسجدی است و جمکران نام دارد تاکید شده است. همان کوهی که به کوه خضر شهرت دارد و گویند پرچم قائم آل محمد عج را هنگام ظهور در آن مکان برافرازند مکانی که امروز به مسجد‌گاهی برای عامه بدل گشته است و تفرجگاهی مذهبی برای زائران این شهر و جایی برای کسب معنویت است. 🔸 از طرفی رونق آن از علائم نزدیکی ظهور حضرت مهدی(عج) است نه این که حضرت از آنجا ظهور کنند؛ در حدیث معتبری از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نقل شده است که ساخت مسجدی را در کنار کوه خضر که پایگاهی برای یاران امام موعود(ع) است خبر می‌دهد. این حدیث شریف که کلمه جمکران را نیز به همراه دارد در کتاب انوارالمشعشعین، ج 1، ص 454 فصل 10، نور سوم به طور مفصل نقل و شرح شده است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر شراب بد است چرا در آخرت حرام نیست؟ ✍️پاسخ: ✅وجود تفاوت های دنیا و آخرت، نشان می دهد که این گونه مطالب "قیاس مع الفارق" است. و به دلیل همین تفاوت ها، نمی توان از مجاز بودن یک چیز در آخرت، مجاز بودن آنها در دنیا را برداشت کرد. تفاوت ها نیز در وجوه متعددی قابل بیان است. مثلا در شراب، شرابی که در آخرت وجود دارد، اصلی ترین خاصیت شراب این دنیا را ندارد. که همان خاصیت سبب زشت بودن استفاده از شراب در دنیا است. پس شراب بهشتی، معنای عام نوشیدنی را دارد نه اینکه به معنای مست کنده باشد پس هیچ ارتباطی به شراب دنیایی ندارد: «لا فیها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها یُنْزَفُونَ[صافات/۴۷] شرابى كه نه در آن مایه تباهى عقل است و نه از آن مست مى شوند! » یا مثلا پرخوری در دنیا، سبب مریضی می شود. در حالی که در بهشت مریضی وجود ندارد و به همین دلیل بهشتیان می توانند انواع و اقسام غذاها را بدون هیچ محدودیتی مورد استفاده قرار دهند. همچنین یکی از وجوه عمده تفاوت دنیا و آخرت، محدودیت های عالم مادی است که سبب ناپسند بودن رویکرد به بعضی از مسائل می شود. چرا که در عالم مادی و محدود، توجه به بعضی از مسائل ممکن است مانع شکوفایی استعدادهای خاص انسان شده و آنها را تباه کند. برای همین آنها مورد نهی قرار گرفته اند، در حالی که جزو نعمات بهشتی به شمار می آیند. چون اصولا در بهشت محدودیتی وجود ندارد. علاوه بر آنکه آنجا محل شکوفا کردن استعدادها نیست. از جمله مواردی که در این قالب می توانیم به آنها اشاره کنیم، ممنوع بودن حریر و طلا برای مردان است، در حالی که این ها، جزئی از نعمات بهشتی مردان است: «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها یُحَلَّوْنَ فیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فیها حَریرٌ[فاطر/۳۳] (پاداش آنان( باغهاى جاویدان بهشت است كه در آن وارد مى شوند در حالى كه با دستبندهایى از طلا و مروارید آراسته اند، و لباسشان در آنجا حریر است.» 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمي براي جهان آخرت است گناه مي کنند؟ ✍️پاسخ: ✅در بررسي زمينههاي گناه، ميتوان به زمينههاي فرهنگي و تربيتي، خانوادگي، اقتصادي، اجتماعي رواني و مانند آن شاره كرد؛ 1* جهل و حماقت؛ جهل و حماقت زمينه گناه را در انسان بوجود آورده و او را به سوي گناه ميكشاند، جهل به خدا، جهل به هدف از آفرينش، جهل به نواميس خلقت، جهل به آثار گناه و جهل به مصرف كردن انرژي در راه صحيح آن. مثلاً در برنامه دانش پزشكي، يك فرد جاهل و بيسواد، غذاي آلوده به ميكروب را بر اثر جهل به آن، به آساني ميخورد ولي يك دكتر ميكروبشناس هرگز آن را نميخورد، در دوران جاهليت كه گناهان گوناگون سراسر زندگي مردم را گرفته بود، بيشتر بر اثر جهل و حماقت بود. همين جهل و ناآگاهي است كه متأسفانه امروزه، سبب شده تا دشمن با شبيخون فرهنگي بيرحمانهاي كه به عقايد و افكار ما زده، بيشتر از همه، افكار جوانان ما را مورد هدف قرار دهد. و آنان را از هويت ديني و ملي خويش تهي سازد.(1) 2*حرام خواري؛ يكي ديگر از عوامل مهم در وقوع جرم و گناه، لقمه حرام ميباشد، وقتي به بزهكاران اطراف خود مينگريم، ميبينيم كه بعضي از آنها تحصيل كردهاند، و داراي شناختهاي علمي و ديني هم هستند، اما با وجود اين، گناهان عجيب و غريبي از آنان سر ميزند، حتي از يك جاهل نيز گناهكارترند. اينان كه با چراغ علم به سراغ كردارهاي خلاف عقل و شرع ميآيند كالاهاي خود را گزينشتر ميبرند: چو دزدي با چراغ آيد ** گزيدهتر برد كالا از نظر علم و دين، مسلم است كه همانگونه كه غذا در جسم انسان، اثر دارد و موجب حفظ جسم و تقويت آن ميگردد، در روح انسان نيز اثر دارد.(2) 3*خانواده؛ يكي از پايگاههاي قوي در تربيت انسان و تحويل دادن مردان بزرگ، همچنين يكي از عوامل فساد و تباهي فرزندان و يكي از عمدهترين عوامل ناهنجاري در جامعه، خانواده است. خانواده، كانون هنجار و ناهنجاريهاي فردي و اجتماعي است. از همين مركز حياتي و سرنوشتساز است كه بدي يا نيكي در سطح جامعه منتشر ميشود. بنابراين زمينههاي بد خانوادگي، نقش بسزائي براي سوق دادن انسان به سوي گناه دارد. چنانكه زمينههاي نيك خانوادگي، اثر بسيار خوبي در اجتناب از گناه خواهد داشت.(3) 4*فقدان تربيت ؛ يكي از عوامل ناهنجاري انسان در جامعه، رشد مادي و فيزيكي به دور از رشد تربيتي است. توسعه نامتوازن در هر مجموعهاي، زشت و ملال انگيز است. مثلاً اگر در بدن انسان دستها، بيش از پا يا انگشتان يك دست، بيش از انگشتان دست ديگر رشد كند، توازن و هماهنگي بدن را بهم ميريزد. و چهرهاي نازيبا به نمايش ميگذارد. فقدان تربيت در آدمي نيز چنين وضعيتي را جلوهگر ميكند. يعني رشد بدني او كامل شده، اما عناصر تربيتي را در خود نگرفته است. چنين موجودي وقتي وارد اجتماع ميشود، ناهمگون با جامعه است. لذا دست به اقداماتي ميزند كه از نظر اجتماعي بزهكار و نابهنجار و از لحاظ ديني معصيت و گناه محسوب ميشود. 5* آلودگي محيط زندگي؛ تمام عوامل خارجي كه در اطراف موجود زنده، از آغاز انعقاد نطفه وجود دارد و بر رشد بدني و روحي او تأثير ميگذارند محيط ناميده ميشود. بدون ترديد يكي از زمينههاي گناه، محيط فاسد و ناپاك است. محيط از نظر كيفي و كمي داراي اقسامي است. مانند محيط مدرسه، خانه، اداره، روستا،‌ شهر، دانشگاه، و... كه هر كدام به نحوي بر انسان تأثير ميگذارند. بنابراين محيط زندگي در انسان و فرزندان او اثر شگرفي دارد. لذا مسئوليتي بزرگ بر دوش پدران و مادران و حتي مربيان است تا با انتخاب محيطي خوب و سالم، با ناهنجاريها مبارزه كنند.(4) 6* دوستان ناباب؛ دوستي از مسايل ضروري زندگي انسان است كه بر سرنوشت دنيا و آخرت او تأثير ميگذارد و نيك و بد كردارهاي آدمي را رقم زده و جهت ميدهد. گاهي ديده ميشود كه همه عوامل تربيتي براي يك فرد فراهم بوده اما دوستان ناباب، او را منحرف كرده و از هدايت و رشد بازداشتهاند. از طرف ديگر نيز به تجربه ثابت شده كه به دوستان عاقل و كاردان، بزهكاراني را از ورطههاي سقوط و هلاكت نجات داده و به ساحل نجات رساندهاند. اساساً استعدادها و تواناييهاي آدمي در ارتباط صميمي، صادقانه و دوستانه با ديگر افراد شكوفا ميشود. پس ضرورت دوست داشتن و معاشرت از يك سوء و پرهيز از دوستان ناباب ما را بر آن ميدارد تا در «آيين دوستيابي» دقت كنيم.(9) منابع: (1) . گناه شناسي، محسن قرائتي، ص 35. (2) . گناه و ناهنجاي، سيد مجيد حسني، ناشر: دارالغدير قم، چاپ اول، ص 61. (3) . گناه شناسي، محسن قرائتي، ص 55. (4) . گناه و ناهنجاري، سيد مجيد حسني، ناشر: دارالغدير قم، چاپ اول، ص 99. (5) . گناه و نابهنجاري، ص 117. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
سوال: 🔰منظور از عقیق رواياتي که در مورد دست کردن انگشتر عقيق هست ، چه عقيقي است؟ عقيق يمن؟ مشهد يا غیره؟ و دست کردن انگشتر عقیق چه آثاری دارد؟ ✍️️پاسخ: ✅آنچه در مورد عقیق امده عموما عقیق است بدون قید اینکه از کجا باشد برخی روایاتی که در مورد عقیق است برگرفته از حلیه المتقین فضیلت انواع انگشتر و عطر برگرفته از کتاب حلیه المتقین: امام صادق (ع): انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد. پیامبر (ص) : هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود. امام صادق (ع) : انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است . امام صادق(ع): هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش ا لبته نیکو باشد . پیامبر اکرم (ص): انگشتر عقیق در دست کنید مادامی که آدم آن را با خود داشته باشد اندوهی به او نمی رسد. امام علی (ع): دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد . علی بن موسی رضا (ع): انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را برطرف می کند. منقولست که امام علی (ع) چها رانگشتر در دست می کردند . انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش . فیروزه برای نصرت و یاریش . حدید برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلا ها. ـ مستحب است نگین آن از عقیق باشد، همچنین یاقوت و زبرجد و درّ، زمرّد و فیروزه نیز داراى فضیلت است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
امام على عليه السلام : 🍃هر كس تو را به چيزى كه توانش را ندارى مكلّف سازد، حكم نافرمانى تو از خودش را صادر كرده است 📚ميزان الحكمه ج10 ص 181 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث