👇👇👇
♨️سوال:
🔰علت اينکه يک نفر دائما در زندگي بدشانسي بياره چي هست ؟
✍️پاسخ:
✅شانس بی معناست. بله ما از علت برخی امور اطلاع نداریم و اسم آنها را شانس می گذاریم.
شاید با کمی کنکاش در پیرامون خود بتوانیم علت برخی امور نامطلوب را بیابیم.
و اگر هم فکر می کنید که امور غیر مادی در کار هستند، زیاد استغفار کنید.
اما به نوعی باید از مشاوره نیز کمک بگیرید.
فکر می کنید اگر سوالی از همه مردم پرسیده شود که آیا شما بدبخت ترین و بدشانس ترین و ... هستید، چند درصد مردم خود را بدبخت تر از همه می دانند؟
انسان ها مشکلات خود را با تمام وجود درک می کنند و از مشکلات دیگران یک تصور ساده و اجمالی دارند. برای همین مشکلات خود را خیلی دردناک تر می دانند. در حالی که تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا سادات گناه کار به جهنم ميروند يا در زمهرير و جاي سرد خواهند بود؟
✍️پاسخ:
✅در پاسخ چند نکته باید بیان شود:
نکته اول : قران کریم ، زندگی در قیامت را، فردی معرفی کرده و میفرماید : كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ *هر كس درگرو اعمال خويش است(1) و همچنین صراحتا بازگو میکند : وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى*و اينكه براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او نيست(2)
نکته دوم : پروردگار عالم ، گنهکاران را اعم از سید و غیر سید ، مستحق عذاب و آتش جهنم میداند و بدان تصریح میفرماید ....... وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ .... و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست(3)
نکته سوم : هیچ آیه و یا روایتی مبنی بر وعید به عذاب خاص نسبت به سادات ، یافت نشد بلکه آیات قران و روایات خلاف این مطلب را بیان میکنند . قران کریم صراحتا عذاب ابولهب را آتش جهنم بیان میفرماید . سَيَصْلى ناراً ذاتَ لَهَبٍ *و بهزودی وارد آتشى شعلهور و پر لهیب مىشود(4)
نتیجه اینکه سادات هم مانند دیگران در عذاب و ثواب اخروی یکسان بوده و انتساب به آل الله علیهم صلوات الله وظیفه آنان را در عمل به دستورات سنگینتر میکند همانطور که قران نسبت به زنان پیامبر میفرماید : هرکدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و اين براى خدا آسان است(5)
پینوشت:
1. مدثر/38
2. نجم/39
3. جن/23
4. مسد/3
5. احزاب/30
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰میزان اطاعت از پدر و مادر تا چه مقدار لازم است؟ آیا والدین می توانند فرزندان را به رعایت امور اخلاقی امر کنند؟
✍️پاسخ:
✅امام رضا (علیهالسلام) میفرمایند: نیکی به پدر و مادر واجب است، اگرچه مشرک باشند؛ ولی اگر امر به معصیت خداوند کردند، نباید از آنان اطاعت شود.(۱)
اما در غیر این صورت، یعنی در مستحبات، مکروهات و مباحات، اطاعت از آنان لازم است. لذا فقها فرمودهاند:
اگر پدر و مادر فرزندشان را از روزه مستحبی نهی کنند، احتیاط واجب آن است که روزه نگیرد. همچنین اگر روزه مستحبی فرزند موجب اذیت پدر و مادر بشود، باید ترک شود و اگر روزه گرفت باید افطار کند.(۲)
اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر کنند که نماز را به جماعت بخواند، چون اطاعت پدر و مادر واجب است، بنا بر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند و قصد استحباب نماید. (۳)
یا مثلا نماز اول وقت مستحب است؛ اما اگر پدر فرزند را به انجام کاری مستحب یا مباح امر کند، اطاعت آنها بر نماز اول وقت مقدم است. (۴) با این بیان والدین می توانند به امر اخلاقی که مستحب است امر نمایند.
مرحوم شهید در قواعد فرموده: شکی نیست که هر آن چیزی که نسبت به بیگانگان واجب یا حرام است، نسبت به پدر و مادر واجب است و پدر و مادر ویژگیهایی نیز دارند که از این قرار است:
اول: مسافرت مباح یا مستحب بدون اذن و رضایت پدر و مادر حرام است؛
دوم: اطاعت پدر و مادر در هرحال واجب است حتی درمورد شبهه؛ زیرا ترک شبهه مستحب و اطاعت آن دو واجب است؛
سوم: اگر پدر و مادر او را صدا زدند و اول وقت نماز است، خواندن نماز را تأخیر اندازد و جواب آن دو را بگوید؛
چهارم: اگر از حضور به جماعت منع کردند، اقرب آن است که لازم نباشد قبول، مگر هرگاه بر والدین شاق باشد، مثل آنکه در تاریکی شب در وقت عشا یا صبح برود؛
پنجم: درصورتیکه جهاد واجب کفایی باشد نه تعیینی، میتوانند او را از رفتن به جهاد منع کنند؛
ششم: اگر مشغول نماز نافله باشد و پدر و مادر او را صدا بزنند باید نمازش را قطع نموده و جواب بدهد؛
هفتم: اگر پدر اجازه ندهد، فرزند نمیتواند روزه مستحبی بگیرد، همه اینها درحد توان و قدرت است.
پی نوشت ها:
۱.مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۱، ص۷۲.
۲. موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج۱، ص۲۲۹، مسئله ۱۷۴۱.
۳. موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج۱، ص۱۹۰، مسئله ۱۴۰۶.
۴. عاملی، محمد بن مکی، شهید اول، القواعد و الفوائد، ج۲، ص۴۷ ۴۹.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
✅پرسش:
توضيحي در مورد شق القمر بدهيد که چی هست و آیا واقعیت داشته است؟
🌺پاسخ:
شَقّ القَمَر، از معجزات پيامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم)است.
🌕 به نقل منابع اسلامي، پيامبر(ص) در اين معجزه، با انگشت به ماه اشاره کرد و ماه دو نيمه شد. زمان معجزه، سالهاي آغازين بعثت بوده است.
🍀معجزه شق القمر به اذن الهي به دست پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله در مکه و قبل از هجرت، انجام گرفت و مسلمانان چه شيعه و چه اهل تسنّن در اين مطلب، شکي ندارند. قرآن مجيد و روايات مستفيض (نزديک به متواتر) بر اين معجزه دلالت دارند.(1)
🌸 داستان شق القمر از اين قرار است که «مشرکان نزد رسول خدا آمدند و گفتند: اگر راست مي گويي و تو پيامبر خدايي، ماه را براي ما دو پاره کن! فرمود: اگر اين کار را کنم ايمان مي آوريد؟ عرض کردند آري ـ و آن شب، شب چهاردهم ماه بود ـ پيامبر از پيشگاه پروردگار تقاضا کرد، آن چه را خواسته اند به او بدهد، ناگهان ماه به دو پاره شد و رسول الله آن ها را يک يک صدا مي زد و مي فرمود: ببينيد.»(2)
🔷 بدين ترتيب در سال پنجم، قبل از هجرت، خداوند متعال چنين معجزه اي را به دست پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله جاري مي کند. که ماه به دو نيم تبديل شده، مردم آن را مي بينند. سپس دوباره به حالت اول برمي گردد،
🖊هر چند مشرکين، طبق عادت شان، اين معجزه را انکار کردند که اين عمل(معجزه)، سحر مي باشد. به دنبال اين معجزه، آيات ابتدايي سوره قمر نازل مي شود:
🌱اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ. وَ إِنْ يرَوْا آيةً يعْرِضُوا وَ يقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (3)
🌸قيامت نزديک شد و ماه بشکافت. و اگر معجزه اي ببينند، روي بگردانند و گويند: سحري دائمي است.
پي نوشتها:
1. طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، انتشارات اسماعيليان، چاپ دوم، 1372ج 19، ص 55، (با تلخيص و تصرّف). و ر.ک: مکارم شيرازي، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلاميه، چاپ بيست و دوم، 1382، ج23، ص 18-19.
2. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه، چاپ بيست و دوم، 1382، ج23، ص 9. به نقل از مجمع البيان و کتاب هاي تفسيري ديگري ذيل آيه 1 سوره قمر.
3. قمر: 1 و 2، ترجمه بهرام پور.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخ #سیره
👇👇👇
♨️سوال:
🔰همسرم همش به فکر خودشه و اصلا به من اهمیتی نميده چکار کنم؟
✍️پاسخ:
✅سوال شما خيلي کلي است و نياز به توضيح بيشتري دارد. با اين حال به اين نکات توجه داشته باشيد:
عدم شناخت ما از جنس مخالف گاهي اوقات منجر به برداشت هاي نادرست از رفتار او مي شود. به عنوان مثال خيلي از کارهاي خانم ها از روي عشق و علاقه به همسرشان است؛ ولي مردها اين مسئله را نه تنها متوجه نمي شوند بلکه از همسر خود به خاطر بي توجهي شکايت هم مي کنند. علت آن اين است که آنها جنس رفتار زن را نمي شناسند. لذا حتما در اين باره مطالعه کرده و با روحيات مردانه آشنا شويد. خيلي از کارهاي روزمره و عادي که ما فکر مي کنيم از روي عادت است در واقع از روي عشق و علاقه به همسر انجام مي شود. اينکه همسر شما سر کار مي رود و ... همه به خاطر شماست.
- خواسته هاي خود را با همسرتان در ميان بگذاريد. خيلي از مواقع ما انتظار داريم طرف ناگفته خواسته هاي ما را بداند. اين درست نيست و بايد طرح شود.
- سعي کنيد شرايط را درک کنيد. زمان هايي که همسرتان خسته است يا مشغول کاري است زمان مناسبي براي جلب توجه او نيست.
- نقاط مثبت همسرتان را بيان کنيد و به او بگوييد. اگر يک کار مثبت انجام داده بارها آن را بيان کرده و از او تشکر کنيد. اين کار در انجام کارهاي مثبت ديگر معجزه مي کند.
- بيش از اينکه همسرتان به فکر خودش باشد شما به فکر او باشيد. با اين رفتار به او ياد مي دهيد که بايد به فکر طرف مقابل بود.
- هميشه از خود حساب بکشيد. گاهي اوقات رفتار ما منجر به سردي ارتباط طرف مقابل مي شود. بايد هميشه رفتار خود را مورد ارزيابي قرار بدهيم و نواقص را جبران کنيم. حتي در اين باره از همسر خود بخواهيد که نظرش را در مورد شما بگوييد و به شما انتقاد کند. اگر بدانيد همسرتان از شما چه چيزي مي خواهد و مطابق آن عمل کند او نيز به خواسته هاي شما توجه خواهد کرد ولي اگر صرفا شما متقاضي توجه او به خواسته هايتان باشيد و در مقابل کاري انجام ندهيد او هم توجهي به اين مسئله نخواهد کرد.
- اگر در مواردي اختلافاتي داريد که فکر مي کنيد خودتان توانايي حل آن را نداريد حتما از مشاور کمک بگيريد. گاهي اوقات اختلافات کوچک منجر به بحران هاي بزرگ در زندگي مي شود. لذا براي حل آن کوتاهي نکنيد.
معرفي کتاب:
1- مردان مریخی، زنان ونوسی،پدیدآورنده؛جان گری، مینا امیری(مترجم)، ناشر؛نقش و نگار.
2- رازهايي درباره مردان، پدیدآورنده؛ باربارا ديآنجلس، ترجمه ابراهيمي، انتشارات نسل نوانديش.
3- آئین همسرداری، یا، اخلاق خانواده، پدیدآورنده؛ابراهیم امینی، ناشر؛اسلامی، اندیشه اسلامی.
4- رازهای زناشویی: راهنمای روابط جنسی زن و مرد،پدیدآورنده؛جان گری، مژگان عظیمی(مترجم)، ناشر؛راستین.
پيروز و سربلند
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
💎حتی در سر هم هواهای نفسانی بر شما غلبه نکند
🌹 شما باید سعی کنید تا تمام توجه تان به خدای متعال باشد. باطن ذات انسان محفوف[1 است به چیزهایی که تمام هدایت ها و انحرافات از آن سرچشمه می گیرد.
🔺باید توجه داشته باشید که در سر هم هواهای نفسانی بر شما غلبه نکند، یعنی در سرتان هوای اینکه ما غلبه کنیم و حکومت کنیم نباشد، بلکه در نظرتان این باشد که حکومت اسلامی تشکیل دهیم و احکام خدا را جاری سازیم.
🍀حضرت امیر ـ علیه السلام ـ در رأس زهاد[2 بود و حکومت می کرد، ولی حکومت برای خودش نبود، بلکه هرچه کوشش می کرد برای اسلام بود.
🔷شما مجاهده کنید تا هر چه در دل دارید زدوده شود، که اگر برای خدا خالص شدید در پیروزیتان موثر است.
1ـ پیچیده شده.
2ـ زهاد: جمع زاهد، پرهیزگاران
📚بیانات امام خمینی رحمه الله علیه در تاریخ 29 شهریور 1362 / 12ذی الحجه 1403
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#نکته #خمینی #اخلاقی #مسئولین
✅پرسش:
این چه اتفاقاتی است که در زندگی برایم رخ می دهد؟ چگونه می توانم این ها را هضم کنم آخر؟
🌺پاسخ:
در يك نگاه كلي مي توان گفت حوادثی که در جهان طبیعت روی میدهد، چند گونه است:
1. 📍مصائب خود ساخته
برخی بلاها به دست خود انسان ایجاد میشود. قرآن کریم میفرماید: إِنَّ اللَّهَ لاَ یَظْـلِمُ النَّاسَ شَیئا وَ لَـَکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْـلِمُونَ ؛ (یونس، آیه 44) خداوند هیچ بر مردم ستم نمیکند؛ ولی این مردمند که بر خویشتن ستم میکنند
خیلی اوقات ما بدون توجه کارهایی انجام داده یا تصمیم هایی در زندگی مان می گیریم که بعد از مدتی، اثرات ناشی از آن به صورت مشکل در زندگی مان بروز پیدا می کند. این قبیل مشکلات، ثمره بی تدبیری و اشتباهات خودمان است. این مشکلات همانطور که با بی تدبیری ایجاد می شوند، با تدبیر هم قابل حل هستند.
2.📍 کفاره گناهان
گاهی اوقات نیز خداوند برخی بلاها و مشکلات دنیوی را متوجه انسان میکند تا کفاره گناهانش بوده و پس از مرگ گرفتار عذابهای سخت تر و دردناکتر نشود.
3.📍 امتحان
برخی بلاها نیز برای آزمایش کردن مردم رخ میدهد. آنچنانكه در قرآن کریم آمده است: وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الاْمْوَ َلِ وَ الاْنفُسِ وَ الثَّمَرَ َتِ وَبَشِّرِ الصَّـَبِرِین؛َ (بقره، آیه 155) قطعاً شما را به چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جانها و محصولات میآزماییم و مژده باد شکیبایان را
4. 📍ترفیع درجه
نوع ديگری از بلا که هم مؤمنین دارند و هم اولیای خدا، ترفیع درجه است. ابتلائات و مشکلات مانند کوره ای که سنگ طلا را به طلای ناب تبدیل می کند، روح ّآدمی را صیقل داده و ظرفیت او را برای دریافت رحمات الهی افزایش می دهد.
📌تمام انواع مصائب، غیر از مشکلاتِ خودساخته، در نهایت به مصلحت انسان است و او را در جهت رسیدن به کمال و سعادت یاری خواهد کرد.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇👇👇👇
♨️سوال:
🔰خداوند در آيه 111 سوره مبارکه انعام مي فرمايد :" هرگز ايمان نمي آوردند مگر آنکه خدا بخواهد ... "خب با توجه به اين آيه، چرا خدا نخواهد که مردم ايمان بيارن؟
✍️پاسخ:
✅اولا آيه اي که فرموديد، نشان دهنده اراده و قدرت الهي است اما خداي متعال مي خواهد که همه مردم ايمان بياورند.
اين خواستن دو نوع است، تکويني و تشريعي. اگر اراده الهي به صورت تکويني صورت بگيرد، ديگر اختيار معنا ندارد و ايمان انسان ارزش اخلاقي ندارد.
لذا خداي متعال به صورت تشريعي خواسته است و دين را توسط پيامبران نازل نموده است تا انسان با اختيار خود اين مسير را طي نمايد. اگر مسير خير را طي کند، به بهشت و اگر مسير شر را طي کند به جهنم خواهد رفت.
ثانيا هر گاه شخصي مسير شر را انتخاب کند و بر اين مسير خود آگاهانه اصرار داشته باشد، يعني هرگز نمي خواهد هدايت گردد. براي اين فرد، خداي متعال علائم هدايت را بر داشته تا مسير گمراهي خود را با اختيار طي نمايد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰لیلة الرغائب چه شبی است و چه اعمالی دارد ؟
✍️پاسخ:
✅در فرهنگ دینی به اولین شب جمعه ماه رجب لیلة الرغائب می گویند. در میان فارسی زبانان از این شب به « شب آرزوها » هم یاد می شود ، یعنی انسان با دعا و مناجات به آرزوها و حاجات خود می رسد . در این شب فرشتگان الهی بر زمین نزول می كنند.
برای این شب عملی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
در صورت امكان و بلامانع بودن روزه گرفته شود.
چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاءدوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و درهر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
.
و چون دوازده ركعت به اتمام رسید،هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله"گفته شود.
.
پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر" سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود.
.
پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر" رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود.
.
در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. البته بالاتر از همه دعاها ، دعا برای فرج و ظهور حضرت قائم (عج) هست .
ان شاء الله به استجابت می رسد.
.
پیامبراكرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می فرماید:
.
كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.
.
میّت می پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده ام.
.
آن زیباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰در احادیث، فراوان به استغفار توصیه شده است ، آیا این توصیه فراوان به استغفار به این جهت هست که انسان به حقیقت ضعف خودش پی ببرد و به مرحله تواضع برسد ؟
✍پاسخ:
✅توجه به استغفار مداوم، در اصل نوعی مراقبه است.
🖊یعنی انسان توجه داشته باشد، درصورتی که گرفتار وسوسه شیطان شده و مرتکب نافرمانی پروردگار شد، بلافاصله متوجه نفسش شده و به مسیر صحیح برگردد.
🔺در حقیقت این مسئله باعث توجه مداوم به رفتار و به اصطلاح مراقبه می شود.
یعنی لازم نیست حتما انسان گرفتار گناه شده باشد تا استغفار موضوعیت پیدا کند، بلکه از لحظاتی که غفلت پیش آمده هم باید استغفار کرد.
🔹در روایات داریم که وقتی نامه اعمال بررسی می شود، یکی از لحظاتی که غم سنگینی بر انسان غالب می شود، لحظاتی ست که می توانسته عمل صالحی انجام دهد و نداده. در روایت هست که اگر غم این شخص را بین تمام اهل بهشت تقسیم کنند، همگی از شدت غم وغصه، نعمت ها را فراموش می کنند.
🌱هر کسی تا قبل از لحظه مرگ، می تواند به نجات امیدوار بوده و توبه حقیقی داشته باشد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا آب ريختن بر مزار رفتگان ثواب دارد؟
✍️پاسخ:
✅در باره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1)
در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2) البته نمي توان چنين روايتي را قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد ، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است.
در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3)
ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4)
با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد.
اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5)
در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ريختن آب اشکال ندارد .
با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد.
اما در باره روشن کردن شمع بايد گفت: اين کار شايد از روشن کردن چراغ در حرم و مرقد پيشوايان ديني نشأت گرفته است، زيرا در روايات دستور داده شد. چنين عمل شود. بحار الانوار روايت کرده که پس از شهادت امام باقر(ع) امام صادق(ع) دستور داد در منزلي که او ساکن بود،چراغ روشن کنند. پس از امام صادق(ع) نيز امام کاظم(ع) به اين روش ادامه داد.
صاحب کتاب مکيال المکارم ميگويد: اين حديث بر بزرگداشت جايگاه و منازل امامان دلالت دارد و ممکن است به وسيله اين حديث بر استحباب روشن کردن چراغ در هر مکاني استدلال شود که بزرگداشت آن مصداقي براي تعظيم شعائر الهي به حساب ميآيد، گرچه در آن مکانها کسي از نور چراغ استفاده نکند اما همين مقدار که احترام براي کسي تلقي شود که مکان منتسب به او است، کفايت ميکند، اما اگر از آن چراغ کساني استفاده بنمايند،بهتر است و اجر و ثواب بيشتري دارد.(6)
شايسته است اين گونه امور با فرهنگسازي به گونهاي جهت داده شود که از آن استفادة بهينه صورت گيرد و از حالت خرافي و بيهدف بودن آن جلوگيري شود، چون متأسفانه گاهي از سوي ناآگاهان چنين عملي سر ميزند . بايد به تناسب هر عصري از چراغ مناسب استفاده شود، تا بهرة معنوي بيشتري برده شود. در اين صورت به ميزان استفاده معنوي افراد از پرتو معنويت صاحب قبر، ثواب براي او نيز خواهد بود. روشن کردن شمع براي درگذشتگان، در همين راستا ارزيابي شده است و بيشتر جنبة نمادين دارد.
پي نوشت ها:
1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91.
2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442.
4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396،
5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200.
6. ميرزا محمدتقي الاصفاني ميکال المکارم، نشر دار العلميه قم ، ج 2، ص 302.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا در دنيا زشتى و زيبايى درهم آميخته است و آيا بهتر نبود خداوند تنها زيبائىها را مىآفريد؟
✍️پاسخ:
✅خداوند متعال، نظام هستى را به نحو احسن و كاملترين وجه، آفريده است.
🍀 اقتضاى نظام احسن و كامل آن است كه در اين نظام، «تفاوت» ها به عنوان يك ضرورت باشد. ما در اين عالم- كه به اقتضاى كمال ما، واجد تفاوتهايى است- به يكى خوب و ديگرى بد مىگوييم. سپس مىپرسيم: آن خوب كيست؟ اين بد چرا وجود دارد؟ نمىدانيم كه در واقع اگر اين بد نبود؛ آن خوب هم نبود؛
🖌مثل يك تابلوى نقاشى كه در آن، روشنايى و تاريكى توأم وجود دارد. اين تفاوت ميان قسمتها است كه يك قسمت روشن و ديگران تاريك است؛ ولى اين تابلو، تابلو بودن و زيبايى و كمال خودش را به همين دارد كه روشنىها و تاريكىها، به يكديگر آميخته است. اگر به جاى تاريكىها، همه روشنى بود، آيا آن وقت تابلو وجود داشت؟ آيا آن وقت زيبايى وجود داشت؟ آيا اگر در دنيا زشتى نبود، زيبايى وجود داشت؟ اگر انسان بد و شقى نبود، انسان خوب و سعيد بود؟
👈 آن را كه الان ما مىگوييم زيبايى و در مقابل آن مات و مبهوت مىمانيم و آن را درك و توصيف مىكنيم، براى اين است كه همه جاى دنيا آن طور نيست. اگر تمام دنيا يك جور بود و همه انسانها خوب بودند و اگر همه افراد بشر، خصيصه امام على عليه السلام و يك انسان سعيد و خوب را مىداشتند، ديگر براى آن حضرت و انسانهاى وارستهاى در دنيا به طور برجسته قابل شناخت نبودند.
🔷 پس آنچه كه ما آن را خوب و سعيد و زيبا مىناميم، زيبايى، سعيد و خوب بودنش مديون همين زشتى زشت، بدى بد و شقاوت شقى است
📚برگرفته از کتاب خداشناسی، کاشفی، ص 93
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی