eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
694 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ذکر
ahamiyate shabzeindedari .mp3
2.99M
#پادکست "زمان ملاقات" 🔹هر چه می خواهی می توانی در ملاقاتت با خدا بگیری 🌺آماده باش زمان ملاقات، خواب نمانی در #ثواب انتشار ، شما هم سهیم باشید. #قرآنی #اخلاقی @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰 آيا در صورت خواندن نماز شب تمام تمام گناهان حتي گناهان کبيره بخشيده مي شود يا خير؟ ✍️پاسخ: ✅گناهان چه صغيره و چه کبيره تنها به وسيله توبه بخشيده مي شود. توبه يك نوع انقلاب دروني و پشيمان شدن از ارتكاب به گناه است. گناهكار بايد تصميم بگيرد كه ديگر آن گناه را انجام ندهد. به تعبير ديگر، توبة راستين و واقعي داراي چند ركن است: 1. پشيماني از گناهان سابق 2. ترک گناه در حال حاضر 3. تصميم بر ترک گناه در آينده 4. جبران گناهان با انجام کارهاي خير 5. استغفار با زبان. از اركان مهم توبه، جبران گناه است و از اين جبران، در روايات به «كفارات» و «تكفير» تعبير شده است. کفاره برخي از گناهان به طور خاص مشخص شده است مثل کفاره روزه خواري عمدي که گرفتن 60 روزه و يا اطعام 60 فقير است. يا حقي را از کسي ضايع کردن که کفاره آن اداي آن حق و راضي کردن اوست. اما کفاره ساير گناهان جبران آن با انجام کار خير است. خداوند متعال ميفرمايد: من تاب و عمل صالحا فانه يتوب الي الله متابا. کسي که توبه کند و عمل صالح انجام دهد به سوي خدا بازگشته است.(1) بنابراين خواندن نماز شب به عنوان يک عمل صالح در تکميل و کمال توبه نقش دارد. اما حقيقت توبه همان پشيماني و تصميم بر ترک گناه است. موفق باشيد. (1) فرقان، 71. 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: روزه گرفتن بخاطر ریا 🔰تکلیف شخصی که بخاطر ریا روزه گرفته است ،چیست؟ ✍️پاسخ: ✅همه مراجع: روزه ازعبادات است وباید با قصد قربت واطاعت خداوند انجام شودواخلاص درنیت رعایت شود و روزه ای که به خاطر ریا گرفته شود باطل است وباید قضا شود. 📚توضيح المسائل 16 مرجع مسأله 1688- عروه الوثقی مع التعلیقات،ج2،کتاب الصوم،النیه - منهاج الصالحین،کتاب الصوم،مسأله970 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امام حسين عليه السلام: 🍃نه عفّت و مناعت مانع روزى مى شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى آورد؛ زيرا روزى تقسيم شده 📚ميزان الحكمه ج3 ص 25 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ذکری برای پیدا شدن گمشده‼️ ♨️سوال: 🔰براي پيدا شدن گمشده بايد چه دعايي را بخوانيم؟ ✍️پاسخ: 1- از حضرت علی علیه السلام نقل است: هر کس گمشده ای دارد دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حمد، سوره یس را قرائت کند . بعد از نماز بگوید : اللَّهُمَ يَا هَادِيَ [رَادَّ] الضَّالَّةِ رُدَّ عَلَيَّ ضَالَّتِي(1) 2- همچنین از امام باقر علیه السلام نقل شده است: دو رکعت نماز بخواند و بعد از نماز بگوید : اللَّهُمَ رَادَّ الضَّالَّةِ هَادِياً مِنَ الضَّلَالَةِ رُدَّ عَلَيَّ ضَالَّتِي (1) 1-جنة الامان ص 182 2-الامان من اخطار الاسفار ص 122 - مکارم الاخلاق ص 260 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا برای نماز غفليه سند معتبر وجود دارد؟ ✍️پاسخ: ✅نماز غفيله در منابع معتبر و درجه اول روايي ( مانند وسايل الشيعه) نقل شده است هر چند از نظر سندي ضعفي دارد ولي ضعف سند آن با اعتماد علما جبران شده و و فتوا به استحباب نماز داده اند بعضي از علما هم سند را صحيح مي دانند1 وَ فِي الْمِصْبَاحِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ صَلَّى بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي الْأُولَى الْحَمْدَ وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً- إِلَى قَوْلِهِ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ - وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ قَوْلَهُ وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ «5» إِلَى آخِرِ الْآيَةِ فَإِذَا فَرَغَ مِنَ الْقِرَاءَةِ رَفَعَ يَدَيْهِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَفَاتِحِ الْغَيْبِ الَّتِي لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا أَنْتَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا- وَ تَقُولُ اللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِيُّ نِعْمَتِي وَ الْقَادِرُ عَلَى طَلِبَتِي تَعْلَمُ حَاجَتِي فَأَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَمَّا قَضَيْتَهَا لِي- وَ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ.2 هشام بن سالم از امام صادق(ع) ضمن بيان کيفيت خواندن اين نماز نقل مي‌کند: هر کس اين دو رکعت را بين نماز مغرب و عشاء بخواند و حاجت خود را طلب نمايد خداوند حاجت او را بر آورده نمايد و آن چه را خواهد به او کرامت فرمايد. 1. سايت آيت الله ميرزا جواد تبريزي 2.وسائل الشيعة، ج8، ص: 121 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا زن و مرد در امتحان های دنیا و پاداش های آخرت یکسانند؟ ✍️پاسخ: ✅1- بر خلاف تصور شما بدیهی است که در فرایند زندگی زن گرچه رنج بسیار را متحمل می شود ولی این امر به گونه ای جبران می گردد؛ به همین دلیل (که رنج دوران بارداری و بعد از تولد را باید بکشد) مورد توجه خاص خدا است. در نتیجه حق مادر از حق پدر بیشتر است(۱). مادر به خاطر تحمل سختی های دوران بارداری و شیر دادن و بزرگ کردن فرزند پاداش های عظیمی دارد که مرد از آن ها بی بهره است. در هر حال خداوند این رنج و مشقت را هم زمینه کمال و سعادت برای بانوان قرار داده و هم آن را با عطایای دنیوی و اخروی بسیار زیاد جبران نموده است که این امر در روایات بسیاری مورد توجه قرار گرفته است: رسول خدا (ص) فرمودند : اگر زنی در هنگام زایمان بمیرد، خداوند نامه عملش را نخواهد گشود ( و او را بی حساب به بهشت خواهد برد).(۲) تحمل درد زایمان و بعد از آن، برای زنان از عبادت هفتاد سال که روزها روزه و شب ها به عبادت باشند، بهتر است.(۳) ۲- مطمئن باشید که در بهشت نیز از لذت های زنان کاسته نخواهد شد بهشت هم متعلق به همه مردان و هم به همه زنان صالح است. خدا در پاداش دادن هیچ تفاوتی بین زن و مرد قرار نداده است. یقینا روایات ما هم در مقام بیان چنین مساله ای نخواهد بود .آنچه در وصف همسران بهشتی در آیات قرآن آمده، تنها بخشی از نعمت های بهشتی است، گرچه حتی همین مورد اختصاص به مردان ندارد. طبق آموزه‌های وحیانی در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود با همسران پاکیزه برخوردارند .این موهبت اختصاص به مردان ندارد. به عنوان نمونه قرآن کریم می فرماید: «وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ؛(۴) برای بهشتیان در آن جا همسرانی پاک و پاکیزه است». ضمیر «هم» در آیه به همة بهشتیان اعم از زن و مرد برمی‌گردد، نه فقط به مردان بهشتی. ازواج جمع زوج به معنای همسر است ،نه زوجه به معنای زن. در آیه دیگر هم می‌فرماید: «وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ؛(۵) آن ها را با همسرانی درشت و زیبا چشم تزویج گردانیم» در این آیه ضمیر« هم» به همه بهشتیان برمی‌گردد. «حورعین» وصف زیبایی همسران بهشتی اعم از زن و مرد است، زیرا واژه «حور » جمع احور (مرد سیاه چشم) و جمع حوراء (زن سیاه چشم) است. واژه «عین» جمع اعین (مرد درشت چشم) و جمع عینتا (زن درشت چشم) است.(۶) پس داشتن همسر در بهشت برای مرد و زن مطرح است. گرچه قرآن کریم به صورت اختصاصی به عنوان پاداش برای زنان چیزی را بیان نکرده است، آن هم شاید به دلیل حفظ ادب از همسران زنان و چگونگی کیفیت لذت بردن آن ها از مردان بوده که به تفصیل و روشنی سخن نگفته، ولی زنان مثل مردان از لذات بهشتی مناسب مورد علاقه شان برخوردار هستند. در برخی آیات قرآن آمده است: «فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْينُ؛ (۷) در آن (بهشت) آنچه دل ها مىخواهد و چشم ها از آن لذت می برد، موجود است و شما هميشه در آن خواهيد ماند». طبق این آیه که مطلق آمده ،معلوم می شود که لذت های گوناگون بهشتی عمومی است و اختصاص به مردها ندارد. به لحاظ عدد هم محدود نیست. اما کیفیت و جزئیات مسئله به طور کامل برای کسی مشخص نخواهد بود. پس هیچ کدام از زن و مرد از لذت های مورد علاقه شان بی نصیب نخواهند بود. ۳- تعدد زوجات برای مرد در صورتی مجاز است که عدالت را بین همسرانش رعایت نماید عدل به معنای آن است که به هریک از همسران، حق شرعی او داده شود و هریک به حقی که به گردن شوهر دارند برسند. در رعایت عدالت بین دو همسر،شرط است که هر یکی از همسران به حق شرعی خود برسند، حال در بعضی موارد تساوی شرط است تا رضایت حاصل شود مانند پرداخت نفقه به مقدار واجب، و در برخی موارد رعایت عدالت به رعایت حق همسر حاصل می شود مانند بیتوته و همخوابی کردن باهمسر. پس جای نگرانی نیست. پی نوشت ها: ۱. شیخ حر عاملي، وسایل الشیعه، موسسه آل البيت، قم،۱۴۰۹ ه.ق، ج۱۵، ص۹۵. ۲.محدث نوري، مستدرک الوسائل، موسسه آل البيت، قم، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص۵۰. ۳. همان، ص۴۱. ۴ بقره(۲) آیه ۲۵. ۵ دخان(۴۴) آیه ۵۴. ۶. ناصر مکارم، پیام قرآن، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ ۱۳۷۷ ش. ج۶، ص ۲۶۱. ۷.زخرف(۴۳) آیه ۷۱. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آیا اعتقاد به عالم ذر، مخصوص مذهب امامیه است؟ 🌺پاسخ: اعتقاد به عالم ذر مخصوص امامیه نیست بلکه یک معرفت قرآنی است که اکثر مسلمان ها به آن اعتقاد دارند 🔹خداوند متعال میفرماید:«و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا ان تقولوا یوم القیامة انا کنا عن هذا غافلین»(اعراف/172)؛ای پیامبر به مردم یادآورشو زمانی را که پروردگارت از اولاد آدم پیمانی را گرفت و بنی آدم را به ربوبیتش وادار به شهادت کرد و خداوند به آنها فرمود:آیا من پروردگار شما نیستم و اولاد آدم گفتند:بلی ما شهادت و گواهی میدهیم، خداوند این پیمان را اخذ کرد تا اینکه مبادا شما در روز قیامت بگویید ما از این غافل بودیم یا اینکه بگویید پدرانمان ما را مشرک کردند.» این آیه مبارکه به اتفاق تمام مفسرین، ناظر به عالم ذر است.اما بنا به نقل بعضی مفسرین، آیه دیگری هم در این رابطه نازل شده است:«الم اعهدا الیکم یا بنی آدم الا تعبدوا الشیطان»(یس/60)«ای فرزندان آدم آیا من با شما عهد نبسم که شیطان را عبادت نکنید». روایات متعددی هم از شیعه هم از اهل سنت دلالت بر این دارد که خدا قبل از خلقت دنیوی انسان ها در عالمی از آنها عهد و پیمان گرفته است. پس اعتقاد به عالم ذر مخصوص شیعه امامیه نیست . اما برخی از عقاید هست که مخصوص شیعه امامیه است مانند اعتقاد به بداء، اعتقاد به امامت ائمه اثنی عشر(دوازده گانه) ، اعتقاد به رجعت و ... 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰تماشاى فيلم مبتذل برای زن و شوهر حرام است؟ ✍️ پاسخ: ✅ تماشای این گونه فیلمها به جهت عوارض سوء روانی و اخلاقی آن به هیچ وجه جایز نبوده و طبق نظر همه فقها و مراجع تقلید حرام و گناه است. این گونه فیلم‌ها معمولاً دارای آثار سوء روانی‌، اخلاقی و اعتقادی است‌، انسان را از یاد و راه خدا غافل می‌کند و به منکرات‌، فساد و انحراف سوق می‌دهد؛ در حالی که خداوند «يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْكَرِ؛[نحل‌/۹۰] از فحشا و منکر نهی می‌کند» و می‌فرماید:« وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى‌؛[طه‌/۱۲۴] و هر کس از یاد من روی‌گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت‌؛ و روز قیامت‌، او را نابینا محشور می‌کنیم‌!». خداوند به پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید:«قُل لِّلْمُؤْمِنِین‌َ یَغُضُّواْ مِن‌ْ أَبْصَـَرِهِم‌»[نور/۳۰]، «وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـَت‌ِ یَغْضُضْن‌َ مِن‌ْ أَبْصَـَرِهِن‌»[نور/۳۱] «یعنی به مردان و زنان مؤمن بگو، چشم‌های خود را فرو گیرند.» در این جا قرآن نمی‌گوید از چه چیزی چشمان خود را فرو گیرند (و به اصطلاح متعلق فعل ذکر نشده است‌)، تا دلیل بر عموم باشد؛ یعنی از هر چیزی که مشاهدة آن حرام و مورد رضایت خدا نیست چشم برگیرند و نگاه نکنند.[۱] یکی از موارد آن، فیلم‌های مستهجن و مفسده‌دار است که مؤمنان باید از نگاه کردن به آن اجتناب کنند، پیامبر اکرم‌(ص) نیز می‌فرماید «النَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبلیسَ...؛[۲] نگاه [حرام‌] تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است‌» و قرآن می‌فرماید:«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از گام‌های شیطان پیروی نکنید! هر کس پیرو شیطان شود (گمراهش می‌سازد، زیرا) او به فحشا و منکر فرمان می‌دهد.»[نور/۲۱] [۱]. ر.ک‌: تفسیر نمونه‌، ج ۱۴، ص ۴۳۷. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چگونه وحي با عليت منافات ندارد. لطفا مثالي بزنيد 🌺پاسخ: وحی هیچ منافاتی با علیت ندارد. علیت به این معناست که هر معلولی از علت خاص خود صادر می شود. هر چیزی یک علتی دارد علت گرما آتش است ، علت تشنگی حرارت است، علت دانشمند شدن فرا گرفتن علم است ، ووو... 🔹گاهی علت ها مادی و گاهی معنوی است علت پدید آمدن یک تصویر در ذهن می تواند دیدن با چشم باشد ، دیدن از طریق خواب باشد و همه ما تجربه کردیم گاهی با ذهن خود یک تصویر را می سازیم علت آن نفس آدم است . 🔹گاهی هم یک معرفت از سوی ملائکه به یک فردی منتقل می شود و یا با کلامی که خدا در نفس او ایجاد می کند معرفتی را دریافت می کند این همان وحی است. 🔸امروزه بیان این مسائل از قدیم راحت تر است. چند نفر را در یک اتاق فرض کنید.یکی تلوزیونی همراه دارد دیگری رادیو همراه دارد دیگری موبایل همراه دارد یکی تکه چوبی در دست دارد . به ظاهر که نگاه می کنیم این ها هر کدام شیئی در دست دارند یکی از آنها می گوید من اکنون تصویرهایی دریافت کرده ام و آنها را می بینم دیگری می گوید من صدای دیگران را می شنوم یکی می گوید می توانم با دیگران گفتگو کنم یکی هم می گوید من هیچ کدام از این کارهارا نمی توانم بکنم. در واقع هر کسی یک ابزاری برای دریافت امواج داشته باشد می تواند آن را دریافت کند در اتاق انواع امواج وجود دارد فقط کسی می تواند آن را بگیرد که ابزارش را داشته باشد. پیامبر هم ابزار ارتباط با عالم بالا را دارد وحی را دریافت می کند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید 💥موشن گرافیک آموزش احکام ✍️مبطلات روزه 👈قسمت اول 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 #احکام_تصویری_روزه
🔹امام على عليه السلام: 🍃ضادُّوا التَّوانِيَ بِالعَزمِ 🍃از راه تصميم راسخ گرفتن، با سستى نبرد كنيد 📚ميزان الحكمه: جلد10 صفحه134 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث