eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
11.9هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
659 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ذکر
hazrate khdije .mp3
3.97M
✅ #پادکست صوتی " به نیت مادر " به مناسبت #سالروز #وفات #حضرت_خدیجه سلام الله علیها 🔳سالروز #وفات_حضرت_خدیجه (سلام الله علیها ) را تسلیت می گوییم. به نیت #مادر، در #ثواب انتشار ، شما هم سهیم باشید. @zekreelahi #مناسبت #حضرت_خدیجه
خدیجه سلام االله علیها مادر مؤمنان.pdf
845.8K
دانلود کتاب #خدیجه_سلام_الله_علیها_مادر_مومنان 📩pdf ✅✅ #ماه_مبارک_رمضان #حضرت_خدیجه 💐هزینه استفاده یک صلوات💐 •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آيا انگيزه پيامبر(ص) در ازدواج با خديجه، ثروت وي بود؟ چرا خديجه با وجود خواستگاران ثروتمند با پيامبر(ص) كه از ثروت و مال چنداني بهره مند نبود، ازدواج كرد؟ ✍️پاسخ: ✅در ازدواج هاي پيامبر عوامل متعددي تأثير گذار بودند كه هيچ يك از آنها معيارهاي مادي نداشت كه در بحث فلسفه چند همسري بيان شد. در خصوص ازدواج پيامبر با خديجه علت اصلي، پاكدامني و عفت و فضايل معنوي و انساني حضرت خديجه بود. در اين پيوند زناشويي انگيزه دو طرف در تن دادن به آن، برتريهاي معنوي و انساني بود كه هر يك در شريك زندگي خود مي ديد. صفحات تاريخ گواهي ميدهد كه خديجه از زنان پاكدامن و با عفت بود تا آنجا كه در دوران جاهليت به او لقب "طاهره" داده بودند.(۱) او به مقتضاي پارسايي و پاكدامني اش همواره خواهان شوهري با تقوا و پرهيزكار بود. از گفتار و كردار خديجه به دست مي آيد كه علاقه وي به پيامبر بر محور ارزشهاي پاك انساني و صداقت و امانتداري پيامبر مي چرخيد، كه فهميده مي شود انگيزه ازدواج وي با پيامبر فراتر از مسائل مادي بود. اگر عنصر ماديت در ازدواج خديجه تأثيرگذار بود، مي بايست با يكي از خواستگاران ثروتمندش ازدواج مي كرد. بسياري از ثروتمندان، علاقهمند به ازدواج با اوبودند و از وي خواستگاري كرده بودند.(۲) حضرت خديجه در يكي از اولين گفت وگوهاي خود با پيامبر، علت علاقه و انگيزه ازدواج خود را چنين ابراز نمود: به تو علاقه مند شدم، زيرا با من خويشاوندي(۳) و ميان قومت از شرافت بسياري بهره مند هستي، نيز نزد قبيله ات به امانتداري شهرت داري و داراي اخلاق نيكو و با صداقت مي باشي (۴) در مورد ردّ انگيزه مادي ازدواج پيامبر(ص) با خديجه مي گوييم: ۱- اگر ازدواج مبتني بر اموال خديجه بود، دشمنان پيامبر كه از هيچ بهانهاي براي ضربه زدن بر شخصيت ايشان فروگذاري نمي كردند، از آن بهره مي گرفتند، و حضرت را به دنياگرايي متهم مي كردند، در حالي كه در تاريخ خبري از اين گونه حرفها نيست. ۲- در برخي نقلها آمده است كه حضرت خديجه، خود ابتدا پيشنهاد كرد كه با حضرت جهت ثروتش ازدواج نمايد.(۵) اگر اين نقل درست باشد، پيامبر به خديجه گرايش پيدا نكرد، بلكه حضرت خديجه بود كه به سوي پيامبر گام برداشت، آن هم با انگيزه پاكدامني و فضائل معنوي و انساني كه در حضرت مشاهده كرد. ۳- بارها پيامبر(ص) از فضايل اخلاقي و كرامت انساني خديجه سخن گفت تا آنجا كه فرمود: "خديجه از زنان با فضيلت بهشت است(۶) و خداوند توسط جبرئيل به او سلام مي رساند".(۷) اين گونه ستايش، بيانگر معنويت و جايگاه والاي خديجه(س) است. ۴- آناني كه با انگيزه مادي به ازدواج تن مي دهند، نوع زندگي و توجه آنان به ماديت است، در حالي كه رفتار و كردار خديجه با پيامبر(ص) بر خلاف دنيا پرستي است و هميشه صفا و صميميت و وفا و يگانگي در اين خانواده حاكم بود. خديجه در دوران عبادت پيامبر در غار حرا هميشه مراقب حضرت بود و براي حفظ جان و جايگاه پيامبر تمامي سختيها را تحمل كرد. او هميشه آماده بود حتي كوچكترين تمايلات حضرت را كه به زبان هم نمي آورد، انجام دهد، چنان كه وقتي ديد حضرت به "زيد بن حارثه" كه آن هنگام به عنوان برده نزد خديجه به سر مي برد، علاقه دارد، او را به حضرت رسول بخشيد.(۸) اگر پيامبر با هدف دستيابي به ثروت حضرت خديجه با آن بانوي گرامي ازدواج كرده بود، مي بايست پس از ازدواج اين هدف و انگيزه جلوه مي كرد و با مال و ثروت خديجه به زندگي زاهدانه پايان ميداد و در ناز و نعمت زندگي مي كرد، در حالي كه زندگي پيامبر از رفاه گرايي و فرو رفتن در ناز و نعمت به دور بود و حضرت همواره در پي امور معنوي و زندگي زاهدانه بود. اين دلايل نشان مي دهد كه ازدواج آن دو بر اساس ارزشهاي الهي - انساني شكل گرفت، نه امور مادي و هواهاي نفساني! پي نوشت ها: ۱- الطبقات الكبري، ج۸، ص۱۵ ؛ زوجات النبي و اولاده، ص۴۸. ۲- ابن هشام ،السيره النبويه ،ج ۱ ،ص ۱۳۲؛الطبقات الكبري، ج۱، ص۱۳۱ ؛ عيون الاثر ،ج ۱ ، ص ۷۱ و ۷۲ ؛ تاريخ طبري ،ج ۲ ،ص ۳۵ ؛ سيره ابن كثير ، ج۲ ، ص۲۶۳ ؛ البداية و النهاية ،ج ۲ ،ص۳۵۸ ؛ كشف الغمه ،ج ۲ ، ص۱۳۲. ۳- همان گونه كه در آغاز بيان شد، "قصي" جد چهارم پيامبر و جد سوم خديجه است. ۴- اسدالغابه، ج۵، ص۴۳۲. ۵- سيره ابن هشام، ج۱، ص۲۰۴. ۶- صحيح بخاري ،ج ۴ ، ص ۱۳۱ ؛ مجمع الزوايد هيثمي ،ج ۹ ، ص ۲۰۱ و ۲۲۳ ؛سير اعلام النبلاء، ج۲، ص ۱۱۵و۱۱۶. ۷- سير اعلام النبلاء، ج۲، ص۱۱۶. ۸- همان، ص۱۰۲؛طبقات الكبري ، ج۱، ص ۴۹۸. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 💥حکم استفاده از قرص زیر زبانی ♨️سوال: 🔰سوال آیا روزه دار می تواند از قرص زیر زبانی (چیزی از آن فرو نمی رود واز طریق زیر زبان جذب میشود) استفاده کند؟ ✍️پاسخ: ✅خامنه ای: بنابر احتیاط واجب استفاده از قرص زیر زبانی جایز نیست. مکارم: درغیر از موارد ضرورت جایز نیست زنجانی اشکال ندارد سبحانی،صافی : چنانچه چیزی وارد حلق نشود اشکال ندارد. 📚سبحانی ،استفتائات سایت،احکام شرعی،روزه-خامنه ای اجوبه سوال760 –زنجانی،جزوه استفتائات روزه،سوال40-استفتائات جدید مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چگونه می توان نگهبان خوبی برای دل بود؟ ✍پاسخ: ✅باید اهل محاسبه نفس بود. 🔹اصل محاسبه که یکی از ملزومات اخلاقی و از راه‌های مهم مبارزه با نفس اماره قلمداد می‌گردد، اساس تهذیب و تصفیه باطن است. انسان تا محاسبه نفس نکند، به عیوب خود پی نمی‌برد، و تا به عیوب خویش آگاه نشود، در صدد اصلاح نفس بر نخواهد آمد.لذا امیرمؤمنان علی علیه السلام در فرمایشی فرمودند: «ثَمَرَةُ الْمُحَاسَبَةِ إِصْلَاحُ النَّفْس»،[1]؛«میوه و نتیجه حساب گری، اصلاح نفس است» 🍀 امام صادق علیه السلام در بیانی طریقه محاسبه نفس را بیان فرموده‌اند: «يا ابنَ جندب، حَقٌّ على كُلِّ مُسْلِم يَعْرِفُنا أنْ يَعرِضَ عَمَلَهُ في كلِّ يوم و لَيْلَة على نَفْسِهِ فَيَكُونُ محاسِبَ نَفْسِهِ، فَاِنْ رَأى حَسَنةً إِسْتَزادَ مِنْها و إنْ رَأى سَيِّئَةً اسْتَغْفَرَ مِنْها لِئَلاّ يُخُزى يَومَ القيمةِ»،[2]؛ 🌱 « اى پسر جندب، بر هر مسلمانى كه ما را مى‌شناسد، لازم است كه در هر روز و شب، اعمالش را بر خود عرضه بدارد و از نفس خود حساب بكشد؛ اگر كار خوبى در آنها يافت، بر آن بيفزايد و اگر كار زشتى يافت، طلب بخشايش نمايد تا در قيامت دچار رسوايى نگردد.» 📝طبق اين روايت، انسان بايد در محاسبه نفس خود توجه داشته باشد، که اگر كار خوبى انجام داده، و از عهده وظایف خویش برآمده، آن‌را لطفی از جانب خدا بداند، و از او توفيق بخواهد كه آن امور را بيش‌تر انجام دهد، و اگر هم لغزش و خطایی در اعمال خود مشاهده نماید، در صدد توبه و تدارک بر آید. 🔺مثلا، اگر عمل واجبی از او فوت شده، قضا نمايد يا اگر حقى از كسى ضايع ساخته، ادا كند و يا چنان‌چه كار زشت ديگرى انجام داده، آن را جبران نمايد. ____________ پی نوشت: [1].تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد،غرر الحكم و درر الكلم،ص329،دار الكتاب الإسلامي،قم،1410 ق [2].ابن شعبه حرانى، حسن بن على،تحف العقول،ص301،: جامعه مدرسين،قم،1404 / 1363 ق 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید 💥موشن گرافیک آموزش احکام ✍️مبطلات روزه 👈قسمت سوم 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 #احکام_تصویری_روزه
👇👇👇 💥تزریق سرم برای روزه دار ♨️سوال: 🔰حکم تزریق سرم برای روزه دارچیست؟ ✍️پاسخ: ✅طبق نظر آیات عظام: امام ،سبحانی، تبریزی:احتياط واجب آن است كه روزه داراز استعمال سرم غذایی وتقویتی خوداری کند. ✅طبق نظر آیات عظام:فاضل، بهجت،زنجانی: بایداز سرمی که به عنوان غذا استفاده میشود خودداری کند. ✅طبق نظر آیات عظام:اراکی،خوئی،سیستانی،گلپايگاني،صافي،نوری،وحید،مظاهری: استفاده از سرم اشکالی ندارد. ✅طبق نظر آیت الله خامنه ای: بنابراحتياط واجب، بايدازتزريق سرم خوددارى كند؛ خواه جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد، يا جنبه دوايى و مانند آن. ✅طبق نظر آیت الله مکارم: اگر سرم دررگ تزریق شود روزه راباطل می کندولی اگردرعضله باشداشکالی ندارد. 📚توضیح المسائل 16مرجع ،مسأله 1576- منهاج الصالحین ج1 کتاب الصوم التاسع - زنجانی استفتائات روزه سوال29- خامنه ای، اجوبه، سوال 767 - 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
همسرم منو ترک کرده‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰دوساله که بر اثر تصادف دچار آسيب نخاح شدم با واکر الان ميتونم راه برم و بيش از يک سال ونيم هست که همسرم ترکم کرد وبه من گفت اگر خوب شدي بر ميگردم رفتارش باعث رنجش شد و از يک طرف به او نميبينم که زن زندگي باشه و مهريه هم ازم ميخاد و از طرفي بنده آدم مقيد مذهبي هستم در طلاق دادنش مردد هستم که آيا اقدام کنم يا نه لطفا راهنمايي کنيد!! ✍️پاسخ: ✅شرايط سختي را داريد و قطعا تحمل آن براي شما دشوار است و از رخداد حادثه تصادف برای شما، متأثر شدیم. همينکه تا الان صبر کرديد نشان مي دهد که سازگاري شما زياد است؛ منتها گاهي اوقات صبر کردن به تنهايي مشکل را حل نمي کند و بايد به دنبال ريشه مشکل بود. ای کاش توضیحات دقیقتری برایمان بیان می نمودید تا بهتر می توانستیم شما را یاری نماییم. مثلا اینکه چه مدت از زندگی مشترک شما و ایشان گذشته است؟ آیا مقصر این اتفاق شا بودید؟ آیا سابقا نیز همسرتان چنین اختلافاتی باش ما داشت که بخواهد منزل را ترک کند و درخواست مهریه نماید؟ روابط عاطفی و صمیمانه قبل از تصادف شما چگونه بود؟ و... از اطلاعاتی که ما را در امر پاسخگویی بهتر یاری می رساند. در هر صورت در این موقعیت و شرایطی که برای شما به وجود آمده نیاز به همدمی دارید که بتواند تحمل بالایی داشته باشد و همواره در کنار شما باشد؛ اما متأسفانه همسرتان همراه خوبی نیست و حتی موجبات آزار شما را نیز فراهم آورده است. لذا پيشنهاد من به شما اين است که دست روي دست نگذاريد و اين مشکل که حتي زندگي شما را تا طلاق برده است را با پيگيري و مراجعه حضوري به يک مشاور متعهد و متخصص رفع نماييد. به اين چند نکته هم توجه کنيد: 1- گاهي اوقات مسائلي که از نگاه ما کوچک هستند براي همسران قابل اهميت و بزرگ است. بالاخره مدت زیادی شاید ایشان در کنار شما در حالی که سالم و سلامت بوده اید زندگی نموده و اکنون به این وضعیت گرفتار شده اید و او هم تحمل این شرایط را ندارد. 2- تا حد امکان طلاق را به تأخیر بیندازید و به نظر مشاور خانواده موکول کنید. 3- در نهایت اگر دیدید واقعا حاضر به زندگی با شما با این شرایط نیست و یا دائما تحت فشار اطرافیان بر جدایی است باز هم شما طلاق ندهید و صبر کنید تا خودش اقدام کند. موفق باشید. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امام علی علیه السّلام: 🍃سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم، صفحه211 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
🔵 گامی دیگر جهت پاسخگویی سریعتر به سؤالات دینی کاربران 🔁ربات مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی در پیام رسان "سروش" راه اندازی شد. 🌺کاربران گرامی می توانند با عضویت در ربات پیام رسان سروش یا بله با آدرس زیر : 👇👇 http://sapp.ir/pasokhgoo_ir_bot 👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot سوالات خود را در زمینه های : ✳️ ✳️ ✳️ ✳️ ✳️ ✳️ شرعی (خواهران و برادران) ارسال نموده و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایند. ✅ پرسش کلید دانایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید 💥موشن گرافیک آموزش احکام ✍️مبطلات روزه 👈قسمت چهارم 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 #احکام_تصویری_روزه
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 شيطان چه وقتي بر گمراه کردن انسان جرأت پيدا مي‌کند؟ ✍️پاسخ: ✅ در حدیث «لا یزال الشیطان هائباً لابن آدم ذعراً منه ما صلی الصلوات الخمس لوقتهن» (برقی، احمد، المحاسن، ج 1، ص 82، ح 12) از امام صادق (علیه السلام) از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمود: شیطان همیشه از انسان ترس دارد و از وی می گریزد تا زمانی که نمازهای پنج‌گانه خودش را در سر وقتش، بخواند. یعنی وقتی که بر نمازهای واجب خودش، پای‌بند نشود، شیطان بر وی جرأت تسلط پیدا خواهد کرد. در آیه‌های «قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ـ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» (ص: 38/ 82 و 83) نیز آمده که تا انسان اخلاص داشته باشد، شیطان بر وی تسلط نخواهد یافت و وقتی که اخلاص را از دست دهد، شیطان بر وی تسلط خواهد یافت. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید 💥موشن گرافیک آموزش احکام ✍️مبطلات روزه 👈قسمت پنجم 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 #احکام_تصویری_روزه
🔹 امام على عليه السلام: 🍃زندگى دنيا، كالايى بيش نيست و كالاى دنيا، دير فراهم مى آيد و اندك به كار مى آيد و زود از كف مى رود 📚تنبيه الخواطر، ج۲، ص۱۰۲ 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 ♨️سوال : 🔰چرا انسان پس از توبه و پشیمانی از گناه باز احساس سنگینی و عذاب وجدان دارد؟ ✍️پاسخ : ✅در پاسخ به این پرسش توجه به چند مطلب ضروري است: ۱. عذاب وجدان علامت بسیار خوبی است. حاکی از وجود ایمان در درون قلب است. حکایت از وجدان بیدار و حضور فعال نفس لوامه است. فکر گناه، مانند کابوس وحشتناکی بر روح گناه کار سایه می‌افکند. زنجیر اعمال گذشته همچون طوق سنگینی بر دست و پای او پیچیده است. احساس گناه و ندامت محصول ندای وجدان است. شاید سخن امام علی(ع) ناظر به این حالت نفسانی باشد که فرموده است: «یک ساعت شهوت‌رانی اندوه طولانی را در بر دارد». برای رهایی از شکنجة وجدان، اسلام درهای توبه و استغفار و کفارات را به روی گناهکاران گشوده است. ۲. انسان هاي پاك و خدا جوي پس از عمل اشتباهي كه انجام مي دهند، نگران مي شوند و در پي رفع اشتباه و خطاي خود بر مي آيند. کسی که در گذشته گناهی مرتکب شده، مي تواند مدام به اين فكر كند كه در گذشته خام بوده و دچار اشتباه گشته است و با اين افكار مدام خود را آزار دهد! و از طرفي مي تواند با عبرت از گذشته و قرار گرفتن در مسير درست به جبران آنچه اتفاق افتاده اقدام كند و از اين مسير خود را هرچه بيشتر به خدا نزديك كند، زيرا به فرموده قرآن كريم، خداوند توبه كنندگان را بسيار دوست مي دارد. حال به نظرشما كدام يك از دو روش بالا منطقي و خدا پسند است؟ ۳. احساس گناه، بدون سعي كردن در جهت جبران خطا و باز سازي روحيه آسيب ديده، دام ديگري است از سوي شيطان و این حالت يكي از مضرترين حالتهاي ممكن براي انسان است، و اسلام نيز از آن با عنوان نااميدي (قنوط از رحمت الهي) از درگاه خدا وند ياد كرده وآن را گناهي نابخشودني مي‌داند. لذا براي پيشگيري از آسيب هاي فوق، ابتدا بايد كوتاهي خود را پذیرفت و با توبه به درگاه الهي از اين حالت خارج شد و آرامش خود را باز يافت، زيرا همانطور كه ذكر شد خداوند توبه كنندگان را دوست مي دارد. و برای به آرامش رسیدن باید به وعده خداوند اعتماد داشت و قلبا بپذیریم که خداند اشتباه ما را به خاطر توبه پذیرفته است، اگر این حس و این اعتماد را کسب کنیم حتما به آرامش می رسیم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید 💥موشن گرافیک آموزش احکام ✍️قضا و کفاره 👈قسمت اول 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 #احکام_تصویری_روزه
همسر من خیلی فحش میده‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰همسر من خيلي فحش ميده و بد دهني ميکنه. حتي به خدا و پيغمبر هم رحم نميکنه. به خانواده من هم فحش ميده خيلي دلم ميگيره همش بهش ميگم اين حرفات ناراحتم ميکنه فقط چند روزخوبه و دوباره شروع ميکنه. بارها تو خونه پدرم دعوا راه انداخته هي از خانوادم پيش ديگران ايراد ميگيره و اگه من طرفداري کنم عصبي ميشه کارشناس محترم به نظرتون چطوري ميتونم اخلاقشو تغيير بدم؟ ✍️پاسخ: ✅ بسيار متأسفيم که درگير چنين احساسات آزاردهنده، پرفشار و سختي هستيد. قطعا شرايط بسيار دشواري را تجربه مي‌کنيد و اميدواريم با صبر و حوصله بتوانيد بر اين شرايط فائق آييد. در مورد نحوه برخورد شما با بددهني همسرتان به مواردي اشاره مي گردد كه شايسته است در نوع تعامل با همسرتان مدّ نظر قرار دهيد: 1- به طور كلّي گفتني است كه گرچه حق دفاع براي همه كس در چنين شرايطي محفوظ است؛ ولي دفاع منحصر در مقابله به مثل و خشمگين شدن در مقابل چنين افرادي نيست، بلكه با حفظ آرامش و فرو بردن خشم نيز مي توان از خويش دفاع كرد؛ لذا از شما انتظار ميرود كه در گام اوّل طبق آموزههاي قرآن مجيد كه يكي از اوصاف پرهيزكاران را«والكاظمين الغيظ»[1] ميداند و اين صفت را مقيد به قيد و وصفي نكرده است( يعني در هر حال اين صفت، پسنديده و قابل تحسين است)، عمل نماييد؛ زيرا اين تصوّر باطلي است كه گمان نماييد با خشمگين شدن در مقابل چنين فردي و مقابله به مثل مي توان او را اصلاح كرد؛ زيرا نه تنها چنين عكس العملي به اصلاح فرد مقابل نمي انجامد، بلكه باعث تنبيه و مجازات وي نيز نشده و حتّي باعث نمي گردد خودتان نيز تخليه شويد. 2- در گام بعد و براي تغيير و اصلاح رفتار همسرتان سعي نماييد علّت بددهني ايشان نسبت به خود را بيابيد. براي اينكار مواقعي را كه وي دچار چنين رفتاري شده ليست نموده و بكاويد. مطمئن باشيد با اين كار كمك شايان توجّهي به حل مسأله خواهيد نمود؛ زيرا از يك سو هم به علّت رفتار وي پي خواهيد برد هم اينكه متوجّه مي گرديد چه رفتار و عكس العملي از سوي شما باعث تشديد يا كاهش رفتار نامطلوب وي خواهد شد. به عنوان مثال ممكن است به اين نتيجه برسيد كه وقتي از خانواده تان نظير برادر و يا پدر خود در مقابل همسرتان تعريف مي کنيد وي حسّاس شده و در عكس العملي شديد و فقط براي ابراز ناراحتي خود دهان به الفاظ ناشايست مي گشايد. مسلّم است در چنين مواردي شايسته است از تعريف مردان ديگر در مقابل او جداً خودداري كنيد. 3- تا جايي كه در توانتان است، از درگيري لفظي با وي اجتناب كنيد. 4- هرگز مقابله به مثل ننموده و بددهني هاي وي را جواب ندهيد. 5- در هر حال سعي كنيد متانت خود را در كلام و رفتار حفظ نموده و عفّت كلام را در مقابل وي كاملاً رعايت كنيد. 6- در مواقع بددهني وي سكوت كنيد، اما اگر با سكوت شما بيشتر عصبي شده و بددهني مي كند، سكوت نكرده، بلكه با او به آرامي و مؤدبانه صحبت نماييد. 7- در مواقعي كه با همديگر خيلي خوب هستيد با آرامش و زبان خوش به او بگوييد كه جنبه هاي بسيار مثبتي دارد و حيف است كه حرفهاي بد از دهانش خارج شود. 8- احاديثي از معصومين درباره بددهني و حرف هاي زشت براي او به شيوه مستقيم و غيرمستقيم بيان كنيد. 9- در صورت امكان با افرادي كه از نظر اخلاقي و شخصيّتي در سطح مطلوبي هستند رفت و آمد داشته باشيد تا به مرور زمان اخلاق و رفتارشان در همسرتان مؤثّر افتد. نكته نهايي پرسشگر گرامي؛ انسان موجودي تغييرپذير است، يعني همانطور كه روي ديگران تأثير مي گذارد از رفتار ديگران متأثر نيز ميشود و رفتار او تغيير مي كند. قطعاً شما با رفتار پسنديده خود مي توانيد همسرتان را تحت تأثير قرار دهيد. مطمئن باشيد اگر حوصله به خرج دهید به لطف خدا تغييرات اساسي در رفتار و گفتار همسرتان ايجاد خواهيد نمود. از توسّل به اهل بيت عليهم السلام و درخواست استعانت از آنان در مسير هدايت همسرتان غفلت نورزيد. پي نوشت ها : [1]. آل عمران (3)، آيه 134. موفق باشيد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امام على عليه السلام: 🍃الزَمِ الصَّبرَ؛ فَإِنَّ الصَّبرَ حُلوُ العاقِبَةِ، مَيمونُ المَغَبَّةِ 🍃صبور باش؛ چرا كه صبر، شيرين فرجام و خجسته انجام است 📚غررالحكم حدیث 2377 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
👇👇👇 💥گامی دیگر جهت پاسخگویی سریعتر به سؤالات دینی کاربران 🔁ربات مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی در پیام رسان "سروش" و "بله" راه اندازی شد. 🌺کاربران گرامی می توانند با عضویت در ربات پیام رسان سروش یا بله با آدرس زیر : 👇👇 http://sapp.ir/pasokhgoo_ir_bot 👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 📲سوالات خود را در زمینه های : ✳️ ✳️ ✳️ ✳️ ✳️ ✳️ شرعی (خواهران و برادران) ارسال نموده و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایند. ✅ پرسش کلید دانایی 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از ذکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #نماهنگ " دریایِ کَرَم" 🌸معروف است که امام حسن مجتبی، کریم اهل بیت علیهم السلام است. ✅می دانید کریم بودن یعنی چه؟ وقتی معنایش را بفهمی دلت می خواهد مخاطب کریم اهل بیت علیه السلام باشی.. #عیدتان_مبارک در #ثواب انتشار ، شما هم سهیم باشید. دریافت کلیپ با کیفیت های دیگر : https://www.aparat.com/v/oXfLa #تبریک #کریم_اهل_بیت #امام_حسن_مجتبی #مناسبت @zekreelahi
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به این نام ها نامگذاری کردند؟ ✍️پاسخ: ✅ در فلسفه نام‌گذاری ائمه(ع) به اسم‌های خاص، مطالبی در برخی روایات آمده است که به مناسبت پرسش، به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: از پیامبر اسلام(ص) در وجه نام‌گذاری آن‌حضرت و اهل بیت(ع) چنین می‌خوانیم: «پس خداوند متعال، محمود و مورد ستایش است و من «محمد» هستم، و او على و بلند مقام است و این پسر عمویم «على» نامیده شده است. خداوند فاطر و شکافنده و جداکننده حق از باطل و نور از ظلمت است و دخترم «فاطمه» قطع کننده و جدا سازنده است. خداوند متعال صاحب خوبى و نیکویی‌ها و احسان است و فرزندم یکی «حسن» است و دیگرى «حسین» است».[۱] دلیل نام‌گذاری امام علی(ع) در مورد اسم امام علی(ع) در برخی روایات چنین آمده است: ۱. عده‌ای می‌گویند: امیر المؤمنین به خاطر آن موسوم به «على» شد که بر هر کسى که با او مبارزه نمود غالب گشت و علوّ پیدا نمود. ۲. گروهى دیگر می‌گویند: امیر المؤمنین(ع) را از آن‌رو على نامیدند که منزل حضرت در بهشت به حدّى رفیع و عالى است که هم‌طراز منازل پیامبران می‌باشد. ۳. برخى دیگر مىگویند: امیر المؤمنین(ع) را به خاطر این على نامیدند که به منظور اطاعت خدا بالاى دوش رسول خدا(ص) رفت تا بت‌ها را از وسط خانه خدا به زیر آورد و هیچ‌کسی غیر از آن‌حضرت بالاى دوش نبىّ اکرم(ص) نرفت. ۴. جماعتى دیگر می‌گویند: امیر المؤمنین(ع) را به این جهت على خوانده‌اند که در اعلا و بالاترین طبقات آسمان تزویج فرموده و احدى غیر از آن‌حضرت در آن مکان ازدواج ننموده است. ۵. طائفه دیگر گفته‌اند: علی(ع) را به این خاطر على می‌گویند که از نظر علم بعد از رسول خدا(ص) اعلا و برتر از همه مردم است.[۲] دلیل نام‌گذاری امام حسن و امام حسین(ع) ۱. «جبرئیل نام امام حسن(ع) را در حالی‌که در پارچه‌ای از حریر بهشتی بود، برای پیامبر(ص) هدیه آورد و اسم امام حسین(ع) نیز از اسم امام حسن(ع) مشتق شده است».[۳] ۲. در روایت دیگری که با تفصیل بیشتری به داستان نام‌گذاری امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پرداخته شد، چنین می‌خوانیم: «هنگامى که امام حسن(ع) متولد شد، حضرت فاطمه(س) به امام على(ع) گفت: اسمی براى این نوزاد بگذارید. حضرت فرمودند: من در اسم گذاردن بر این نوزاد از رسول خدا پیشى نمی‌گیرم. رسول خدا(ص) وارد شدند، نوزاد را در پارچه‌اى زرد پیچیده محضر مبارکش آوردند. حضرت فرمودند: مگر من سفارش نکردم که نوزاد را در پارچه زرد نپیچید؟ سپس پارچه را از او باز کرده و او را در پارچه‌اى سفید پیچیدند؛ آن‌گاه به على(ع) فرمودند: آیا نام برایش گذارده‌اید؟ على(ع) فرمود: من در گذاردن نام بر شما سبقت نخواهم گرفت. پیامبر(ص) فرمودند: من نیز در نام‌گذاردن این طفل بر پروردگار عزّ و جلّ پیشى نخواهم گرفت. پس حقّ تعالى به جبرئیل فرمود: فرزندى به محمّد(ص) داده شد، محضرش مشرّف شو و سلام و تهنیت مرا به او برسان و بگو: على(ع) نسبت به تو به منزله هارون(ع) نسبت به موسى(ع) است، پس این نوزاد را به نام فرزند هارون اسم بگذار. جبرئیل به زمین آمد، تهنیت خداى تعالى را به پیامبر رساند، سپس گفت: حقّ جلّ جلاله تو را امر می‌کند که این نوزاد را به اسم فرزند هارون نامگذارى. پیامبر(ص) می‌فرماید: نام فرزند هارون چیست؟ جبرئیل گفت: شبّر. حضرت فرمودند: زبان من عربى است نه عبرى! جبرئیل گفت: نامش را حسن بگذار، پس پیامبر او را حسن نامید. در مورد نام‌گذاری امام حسین(ع) نیز همین داستان تکرار شد.[۴] پی نوشت: [۱]. منسوب به امام جعفربن محمد ع، مصباح الشریعة، ص ۶۴، بیروت، اعلمى، چاپ اول، ۱۴۰۰ق. شبیه آن در روایت دیگری آمده است: ر. ک: حسن بن على العسکری(ع)، التفسیر المنسوب، ص ۲۲۰، قم، مدرسة الإمام المهدی (عج)، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. [۲]. ابن بابویه، محمد بن على، علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۳۶ و ۱۳۷، قم، کتاب فروشى داورى، چاپ اول، ۱۳۸۵ش. [۳]. بروجردى، آقا حسین، جامع أحادیث الشیعة، ج ۲۶، ص۷۲۲، تهران، فرهنگ سبز، چاپ اول، ۱۳۸۶ش. [۴]. علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۳۸. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا ژن ارثيه؟ يکي پدر و مادرش آدم های خوبی نیستند خودش چه گناهي کرده که ژن بهش سرايت ميکنه و جهنمي ميشه؟ ✍️پاسخ: ✅ما برای این که به تکامل یابیم و رشد کنیم به نا چار باید در عالم مادی دنیا زندگی کنیم و در آن با عمل های اختیاری و عبادت پروردگار به کمال برسیم. و از این گریزی نیست. عالم دنیا دارای خصوصیاتی است از قبیل این که پدیده ها بر هم اثر می گذارند و از هم تاثیر می گیرند و عالم دنیا عالم تزاحمات است. محصول ازدواج فرد الف و ب فردی به نام ج خواهد بود و این ج دارای خصوصیات مخصوص به خود خواهد بود. و به عبارت دیگر در ازدواج دو فرد با هم برای تشکیل نطفه و رویش جنین و تولد کودک به ناچار باید نطفه مرد و تخمک زن با هم ممزوج شده و از این آمیختگی و ترکیب ژن های فرد جدید متولد شود. و از پدر و مادر خود برخی از صفات را دریافت خواهد کرد صفات ظاهری و برخی از صفات روحی . و از این گذشته با رشد و نمو در بستر این خانه و خانواده برخی از صفات رفتاری آنها را نیز خواهد پذیرفت. و از این کریزی نیست. خداوند این اختلاف را در قرآن موجب امتحان و آزمایش انسان ها می داند و انسان ها با این اختلاف است که می توانند پیشرفت نموده و تعالی یابند. و با این اختلاف در صفات است که صفات کمالیه انسان رشد کرده و انسان به کمال می رسد اما نکته مهم این است که این وراثت موجب شود که فردی که پدر و مادرش آدم بدی هستند خودش هم حتما بد باشد و یا کسی که پدر و مادرش خوب هستند او نیز آدم خوبی باشند. عوامل محیطی و وراثت گر چه تاثیر در انتخاب های انسان و آینده و رفتار انسان دارد اما تمام علت نیست و انسان می تواند با اختیار و ارده خود بر آن غلبه کند و بهترین سرنوشت را برای خود رقم بزند قرآن مثالی در این زمینه می زند که همسر فرعون با این که در بد ترین شرایط بود امام بهترین عملکرد را داشت: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛ (تحریم/۱۱) و نیز خداى تعالى براى كسانى كه ایمان آوردند مثلى مى‌زند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانه‌اى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان. از این گذشته کسانی که شرایط بدتری از جهت وراثت و محیط دارند اگر تلاش کنند هر چند به نتیجه مطلوب هم نرسند خدا این تلاش آنها را پرورش داده و پاداش به نسبت بیشتری به آنها می دهد. بنا بر این این گونه نیست که کسی با وراثت جهنمی بشود بلکه این انسان است که با قوت اراده و انتخاب گری اش می تواند بهرتین انتخاب ها را داشته باشد. و بهشتی شود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا به امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت می گویند؟ ✍️پاسخ: ✅امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و تیره‌بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان ‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.(۱) امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌نظیری ثبت کرده‌اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.(۲) از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن(ع) بر جمعی از گدایان گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک‌ها را بر روی زمین گذاشته‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: «خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد» و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی کرده و به همه آن‌ها لباس‌های مناسب هدیه دادند.(۳) تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن(ع) داستان‌های فراوان به یاد دارد، مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.(۴) روایات تاریخی مربوط به بخشش‌های آن حضرت فراوان است که ذکر تفصیلی آن‌ها مناسب این نوشته نیست، وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید بر نمی‌گردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم، خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم».(۵) به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است. *پی‌نوشت‌ها: ۱. زمانی، احمد، حقایق پنهان، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اوّل، سال ۱۳۷۵، ص ۲۶۸. ۲. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، ۱۳۷۴، قم، ج۱، ص ۴۱۷ ـ پیشوایی، مهدی، سیره ی پیشوایان، نشر مؤسسة تحقیقاتی امام صادق، چاپ دوّم، ۱۳۷۴، ص ۹۰. ۳. مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، نشر انتشارات علمیه اسلامیه، ص ۲۴۱. ۴. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، پیشین، ص ۴۱۸. ۵. قرشی، باقر شریف، زندگانی امام حسن ـ علیه السّلام ـ ، ترجمه ی فخر الدین حجازی، تهران: نشر بعثت، چاپ اوّل، ۱۳۷۶، ص۱۳۵. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا تفال زدن به قرآن کار درستی هست؟ ✍️ پاسخ: ✅قبل از هر چیز باید کلیاتی درباره تفال بدانیم. در تفسیر نمونه درباره تفال این گونه توضیح می دهد: « شاید همیشه در میان انسانها و اقوام مختلف، فال نیك و بد رواج داشته است، امورى را به" فال نیك" مى گرفتند و دلیل بر پیروزى و پیشرفت كار مى دانستند، و امورى را به" فال بد" مى گرفتند و دلیل بر شكست و ناكامى و عدم پیروزى مى پنداشتند، در حالى كه هیچگونه رابطه منطقى در میان پیروزى و شكست با اینگونه امور وجود نداشت، و مخصوصا در قسمت فال بد، غالبا جنبه خرافى و نامعقول داشته و دارد. این دو گرچه اثر طبیعى ندارند، ولى بدون تردید اثر روانى مى توانند داشته باشند، فال نیك غالبا مایه امیدوارى و حركت است ولى فال بد موجب یاس و نومیدى و سستى و ناتوانى است. شاید به خاطر همین موضوع است كه در روایات اسلامى از فال نیك نهى نشده، اما فال بد به شدت محكوم گردیده است، در حدیث معروفى از پیامبر ص نقل شده: تفالوا بالخیر تجدوه:" كارها را به فال نیك بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید" »[۱] « پیامبر ص فال نیك را دوست مى داشت، به خاطر آن بود كه انسان هر گاه امیدوار به فضل پروردگار باشد در راه خیر گام برمى دارد و هنگامى كه امید خود را از پروردگار قطع كند، در راه شر خواهد افتاد و فال بد زدن مایه سوء ظن و موجب انتظار بلا و بدبختى كشیدن است».[۲] اما در مورد فال بد كه عرب آن را" تطیر" و" طیره" مى نامد، در روایات اسلامى- همانطور كه گفتیم- شدیدا مذمت شده، همانطور كه در قرآن مجید نیز كرارا به آن اشاره گردیده و محكوم شده است « مانند سوره یس آیه ۱۹ سوره نمل آیه ۴۷ » از جمله در حدیثى مى خوانیم كه پیغمبر ص فرمود: "الطیرة شرك؛ فال بد زدن (و آن را مؤثر در سرنوشت آدمى دانستن) یك نوع شرك به خدا است" و نیز مى خوانیم: كه اگر فال بد اثرى داشته باشد، همان اثر روانى است، امام صادق ع فرمود: "الطیرة على ما تجعلها ان هونتها تهونت و ان شددتها تشددت و ان لم تجعلها شیئا لم تكن شیئا؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى پذیرى، اگر آن را سبك بگیرى كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگیرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هیچ اثرى نخواهد داشت"»[۳] بنابر مطالب نقل شده می توانیم بفهیم که راه صحیح چگونه است. اگر استخاره با قرآن سبب امید انسان برای اقدام و حرکت است، می توان آن را نیک دانست اما جایی که تفال زدن، بتواند به یاس و سستی در کار منجر شود، قطعا درست نیست. شاید به همین دلیل در روایات، از تفال به قرآن نهی شده باشد: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآن؛[۴] حضرت صادق علیه السلام فرمود: بقرآن تفأل نزن.» البته یک احتمال دیگر در وجه منفی تفال به قرآن این است که کسی تصور کند، با این کار از آینده مطلع می شود. و با توجه به اینکه چنین تفالی، حقیقتا علمی به آینده حاصل نمی کند، شخص نسبت به قرآن بدبین می شود. و تصور می کند که قرآن فلان گونه بیان کرده در حالی که رخ نداده است. به هر حال باید در حوادث و فتنه ها به قرآن پناه برد. «قال رسول الله(ص): إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْكُمْ بِالْقُرْآن»[۵] اما معنای پناه بردن به قرآن، تلاوت صحیح ایات است؛ که بدانیم قرآن برای چنین موقعیتی چه راهکاری بیان کرده است. و الا اگر آیه متناسب با موقعیت را نیز نفهمیم، مرتکب تحریف قرآن شده ایم: «یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ؛[نساء/۴۶] سخنان را از جاى خود، تحریف مى كنند.» مثلا اگر با میزان ها و معیارها، قرآن در جایی دستور جنگ می دهد و ما به شعار صلح از آیه دیگری روی بیاوریم، عمل کننده به قرآن نیستیم، بلکه تحریف کننده آن هستیم. و لازمه تشخیص درست مواضع نیز، شناخت کافی از قرآن است. بنابراین برای پناه بردن به قرآن، باید به شناخت آن چنگ زد! نه اینکه صفحات قرآن را ملاک فال زدن قرار دهیم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا دینداران که معتقدند همه امور دست خداست بوقت بیماری سراغ بهترین پزشکان می روند؟؟ ✍️پاسخ: ✅عوام اگر پای منبر علما، دین شان را آموخته باشند، حتما بارها این جمله را شنیده اند که : از تو حرکت، از خدا برکت. در نگاه صحیح دینی که عالمان دینی به مردم آموزش می دهند، این نکته مورد تاکید قرار می گیرد که، خدای متعال عالم را از طریق اسباب اداره می کند. و هیچ مطلبی دال بر تشویق به بی توجهی به اسباب و علل مادی وجود ندارد. حتی خود ائمه نیز برای درمان به طبیب مراجعه می کردند، اگر چه طبیب مسلمان نیز نبود. قرآن شریف نیز آنجا که سخن از توکل می گوید، می فرماید: فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ (۱۶۰ آل عمران) و آنگاه که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، زیرا که خداوند توکل کنندگان را دوست می دارد. یعنی توکل پس از عزم و اراده برای انجام کار است. آنچه افراد ناآشنا با معارف دینی، در آن دچار خطا می شوند، این است که تصور می کنند، اعتقاد به عالم غیب و اسباب معنوی، با توجه به اسباب مادی متعارض است. حال آنکه در منظر مومنان باید دو چشم برای عالم غیب و شهود داشت. و توجه صرف به یک عالم، نوعی لوچی و احولی است. از همین رو مومن در فعالیت عادی و روزمره از جهت ظاهری با کفار، فرقی ندارد. مومنان نیز به کسب و کار می پردازند. بیمار می شوند و به طبیب مراجعه می کنند و ... فرق مومن و کافر در اینجاست که مومن علاوه بر بهره گیری از اسباب مادی، به اسباب معنوی نیز توجه دارد. از همین رو جایی که بنابر محاسبه اسباب عادی، امیدی باقی نمی ماند، مومن همچنان امیدوار است. چون او عوامل دیگری را هم می شناسد که ممکن است تاثیر عوامل مادی را به هم بریزد. کما اینکه اگر بنابر محاسبه اسباب مادی، همه چیز رو به راه باشد، او باز محاسبه عوامل دیگری را می کند. از همین رو توکل می نماید. چرا که تعارض اسباب بسیار است. و چه بسا پنبه ای که با اندک شعله ای باید مشتعل شود، به دلیل خیسی آتش نگیرد. تفاوت نگاه مومن و کافر در اینجا معلوم می شود که کافر دائم به شانس و تصادف و ... پناه می برد و جهل خود برای شناخت عوامل هستی را درمان نمی کند. اما مومن با دو چشم بینا، می فهمد آنچه شانس و تصادف نامیده اند، همه معلول نظامی دقیق و متقن است و امر بی حساب و کتاب نداریم. در کنار شناخت فرق مومن و کافر، به بطلان تصور مطرح شده نیز می رسیم که بین عالمان دینی و مردم مقلد نیز تفاوتی وجود ندارد. هر دو هم به اسباب عادی و طبابت معتقدند و هم به شفاء دهنده واقعی توجه دارد. ولی افراد بهانه جو و شبهه پراکن، به خاطر شراکت با شیطان، هر کدام از عالم و مقلد را با یک چشم می بینند. عالم را به گونه ای می بینند که توسل و دعایش را انکار کنند. و مقلد را به گونه ای می بینند که رجوع به طبیب او را انکار کنند. گویی لوچی و احولی سرنوشت محتوم و همه جایی کفاری است که شیطان را بر خود سوار کرده اند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈