✅پرسش:
مادرم را تازه از دست داده ام. دیگر دستش از دنیا کوتاه است و نمی تواند برایم دعا کند و مراقبم باشد؟
🌺پاسخ:
تسلیت عرض می کنیم. روح پس از آن كه به وسیله فرشته مرگ قبض شد، در جهان دیگری به نام برزخ قرار میگیرد و ارتباط او با دنیا قطع میگردد؛ البته رابطه روح با افرادی كه در دنیا هستند، امری محال و غیرممكن نیست، امّا چنین نیست كه روح هر فردی بتواند با هر كسی كه بخواهد رابطه برقرار كند، چنان كه انسانهای زنده هم نمیتوانند با ارواح مردگان تماس بگیرند.
آن چه مسلّم است این كه ارتباط باارواح در عالم بیداری و خواب، برای برخی اتفاق افتاده كه به یک مورد اشاره میشود:
ـ پیامبر اكرم به سلمان فارسی فرمود: هنگامی كه مرگت نزدیك شود، مردهای با تو سخن میگوید در مرضی كه سلمان(رض) در آن از دنیا رفت، دستور داد او را به قبرستان ببرند؛ با صدای بلند بر مردگان سلام كرد و گفت: من سلمان فارسی هستم، دوست دارم یكی از شما با من سخن بگوید؛ روح مردهای پاسخ او را داده گفت: هر چه میخواهی بپرس، سلمان پرسید:
آیا اهل بهشتی یا دوزخ، گفت: بهشتی هستم، هم چنین او درباره چگونگی مرگش و اوضاع و احوال پس از مرگ، پرسشهایی نمود و پاسخ شنید، سپس فرمود او را به منزل بردند، شهادتین بر زبان جاری كردو جان به جان آفرین تسلیم نمود.[۱]
✨بنابراین، رابطة روح مرده یا افراد دیگر، در مواردی امكانپذیر است، لكن چنین نیست كه در هر شرایطی این امر تحقق پیدا كند؛ البته از روایات استفاده میشود كه روح مرده در بعضی اوقات، به ویژه در شب و روزهایی كه انتظار مردگان برای احسان و نیكی به آنها بیشتر است، مانند شبهای جمعه و قدر، به خانوادة خود سركشی كرده التماس میكند كه به یاد من باشید و به من كمك كنید؛ با سیر كردن گرسنهای و یا پوشاندن برهنهای، مرا یاری كنید، لیكن چنین نیست كه بستگان وی ندای او رابشنوند، و این هشداری است كه باید به یاد مردگان بود و با انجام كارهای نیك به نیّت آنها، كمی از مشكلات آنها در جهان برزخ را كاهش داد.
🌱در مورد دیدار روح مرده از بستگان خود، روایات فراوان رسیده كه دو نمونه از آنها در این جا بیان میشود: ۱. اسحاق بن عمّار میگوید: از موسی بن جعفر(ع)پرسیدم: آیا روح مؤمن كه مرده، به زیارت خانواده خود میآید، فرمود: آری، عرض كردم: در چه مدت و زمان، فرمود: به مقدار رتبه و فضیلتی كه مؤمن دارد، بعضی از آنها هر روز به كسان خود سر میزنند، بعضی دو روز یك بار، برخی در سه روز یك مرتبه و كمترین فرد مؤمن از نظر منزلت، در هر جمعه به بستگان و خانواده خود سركشی میكند، اسحاق میپرسد در چه ساعتی؟ حضرت فرمود: هنگام زوال خورشید، روح مؤمن وقتی میبیند بستگان او در طاعت وبندگی خدا مشغول هستند، مسرور و شادمان میشود.[2] در روایت دیگر امام صادق(ع) میفرماید: هیچ فرد مؤمن و كافری نیست، مگر این كه هنگام زوال شمس، به خانه خود میآید، هنگامی كه خانواده و بستگان خود را مشغول به عمل صالح میبیند، مسرور میشود و حمد و ثنای الهی به جای میآورد، ولی كافر اگر خانواده خود را مشغول به كار خیر ببیند، باعث حسرت و حُزن او میشود، زیرا خود او به واسطه ترك اعمال خیر، گرفتار عذاب شده.[3]
🍀اما در مورد کمک گرفتن از اموات، خواندن قرآن و دعاها برای شخص خواننده دعاها بسیار مفید است و باعث هدایت و نورانیّت قلب میشود. در ضمن ثواب این هدایتها و نورانیتها به میّت میرسد و باعث خوشحالی او در عالم برزخ میشود.[4] علاوه بر اینکه زیارت و رفتن به نزد قبور مومنین توصیه شده و آن را سبب شادمانی میت شمرده اند. خصوصا زیارت قبر والدین که توصیه شده، انسان خواسته خود را در آنجا از خدا بخواهد.[5] مسلما اگر دعای پدر و مادر در آن دنیا بی تأثیر بود، توصیه به دعا در نزد قبر آنها نمی شد.
پی نوشت:
[۱]. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۲۲، ص ۳۷۴، نشر مؤسسه وفأ، بیروت.
[۲]. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۶، ص ۲۵۷، نشر موسسة وفأ، بیروت.
[۳]. همان.
[۴]. آیت اللَّه جوادی آملی، زن در آئینه جلال و جمال، ص ۴۲۵
[5]. رک: تحریر مواعظ عددیه، ص ۷۱۱
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى تفسير اين آيه چيست؟
✍️پاسخ:
✅ در آیه «قل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» (شوری: 42/ 28)، خداوند به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود که به مردم بفرمایید که من در قبال رسالت و کاری که برای شما انجام میدهم، هیچ اجر و مزدی نمیخواهم و تنها به نزدیکان و اهل بیت من، محبت و مهربانی بورزید.
👈مراد از «قربی» همان نزدیکان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است. بنابراین، پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) اهل کاسبی و تجارت نبود و هیچ چشمداشتی از مردم نداشت و تنها جهت رضای الهی و تقرب به خداوند، سختیهای زیادی را در طول 23 پیامبری تحمل نمود و به مردم توصیه و سفارش کرد که به اهل بیت وی، خوبی و نیکی کنن
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰نذر کرده ام که اسمم رو تغيير بدهم به فاطمه و رفتارم را فاطمه واري کنم اما دیگران فراموش میکنند مرا به فاطمه صدا کنند. دوستی می گفت تو همین که رفتارت فاطمی باشد خوب است و اسم تاثیر خاصی در رفتارت ندارد. ایا باید به دیگران تذکر بدهم که مرا فاطمه صدا کنند؟
✍️پاسخ:
✅تصمیمی که گرفته اید کاری است ستودنی که نیاز به مراقبت و دوام برنامه های معرفتی دارد.
💠از دیدگاه محققان و روانشناسان اسم بر شخصیت آدم تاثیر میگذارد، در واقع در پناه اسم زندگیشان را شکل میدهند. رابطهای که هر شخص با اسم خود برقرار میکند بر آینده و به ویژه موقعیت اجتماعیاش تاثیر دارد.
🌸هر کس دوست دارد معنای اسمی که روی او گذاشته شده را پیدا و درباره آن اطلاعاتی را کسب کند. ما در زندگیمان به دنبال نشانههایی در اسم خود میگردیم که بتوانیم سبک رفتاریمان را با آن همسو کنیم. وقتی یک اسم را با خود یدک میکشیم، سعی میکنیم با صاحب آن نام همخوانی داشته باشیم،
🔺البته نمیتوان انتظار داشت: همه افراد به این شکل عمل کنند. چرا که در جامعه به وضوح میتوانیم شاهد آن باشیم که اسامی افراد با منش آنها همخوانی لازم را ندارد، اما میتوان گفت به طور کلی افراد از اسم خود تاثیری میپذیرند. به عنوان مثال، اگر اسم ما معنای صمیمیت و مهر را در ذهن تداعی کند، سعی میکنیم فرد مهربان و با گذشتی باشیم.
✍️ تصمیمی که گرفته اید، کار غیر متعارفی نیست، کمااینکه بین برخی افراد رایج است که در بزرگسالی اسم خودشان را انتخاب می کنند و از نزدیکان هم می خواهند که به اسم جدیدشان صدا کنند. البته در ابتدا مقداری اسم جدید نامأنوس است، اما به مرور و گذشت زمان اسم جدید جا می افتد.
📌 اگر تصمیم جدی بر تغییر اسم دارید، اقدام کنید و با صبر و حوصله، اسمتان را بین اقوام و نزدیکان جا بیندازید.
اما نکته ای که نباید از آآن غافل باشید اینکه:
🔷گرچه اسم تأثیر روی شخصیت و رفتار آدمی دارد، اما آنچه که بیشتر از اسم تأثیر می گذارد، تغییر اندیشه و افکارتان در راستای مسائل معرفتی و دینی می باشد.سعی کنید مبانی دینی و اخلاقی خود را با مطالعه و مشورت تقویت کنید
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰درمورد صبر و عطسه کردن ميخام توضيحاتي بدونم،خانواده من خيلي به صبراعتقاد دارن من اوايل اعتقادي نداشتم ولي باديدن بعضي مسائل به شک افتادم،مثلا ميخام برم مغازه صبر بياد وقتي برم مغازه بسته است ياتو فاميل يکي رفت خواستگاري صبراومد عقدکردند ولي به طلاق کشيده شد،آیا عطسه يک بار باشه بد و دوبار باشه خوبه آيا درسته؟
✍️پاسخ:
✅من هم می توانم لیستی بیان کنم از مواردی که عطسه کرده ام و کار را ادامه داده ام، اما مشکلی پیش نیامده است.
شما هم می توانید چنین مواردی را بیابید.
در واقع شما صد تجربه این گونه هم داشته باشید، نمی توانید اثبات کنید که با عطسه باید صبر کرد. چون این موارد نشان نمی دهد که رابطه علیت بین این دو امر وجود دارد. بلکه ممکن است یک تقارن ساده باشد.
یعنی درست است که عطسه با مشکلی هم زمان شده، اما ریشه آن مشکل عطسه نیست. این همه طلاق صورت می گیرد، یعنی همه چون به عطسه توجه نکردند، مجبور شدند طلاق بگیرند؟ یا مثلا این همه به جایی مراجعه می کنیم که بسته است، آیا فقط وقتی عطسه می کنیم این گونه می شود؟
به هر حال این اندیشه خرافی است و هیچ دلیلی برای پذیرش آن نداریم. و طبیعی است که برای هر خرافه ای دلایلی بیاورند. اما این دلایل منطقی نیستند.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰حضرت زینب (س) تا چه مدت در اسارت بود و چه زمانی آزاد شد؟ زندگانی ایشان پس از آزادی چگونه بود؟
✍️پاسخ:
✅پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگى کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبرى بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبرى (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت.
سخنرانى قهرمانانه زینب (س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومى شد. وى در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزیش مى نازید و مى گفت: "کار خدا را با خاندانت چگونه دیدى؟!" با شهامت و شجاعت و صف ناپذیرى گفت: جز زیبایى چیزى ندیده ام. شهادت براى آنان مقدر شده بود. آنان به سوى قربانگاه خویش رفتند به زودى خداوند آنان و تو را مى آورد تا در پیشگاه خویش داورى کند».(۱)
آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (س) با شهامت تمام، برادر زاده اش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستى او را بکشى مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زینب (س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد.(۲)
کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب (س) توانست افکار عمومى را دگرگون نماید. جلسه اى یزید به عنوان پیروزى ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربریدة حسین (ع) را در تشت نهاد و با چوبدستى به صورتش مى زد، زینب کبرى (س) با سخنرانى خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند.
در مدینه نیز زینب (س)، پیام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پى تبعید حضرت زینب (س) برآمد. به نوشته برخى حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. برخى دیگر گفته اند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال ۶۲ هجرى درگذشت.(۳)
برخی معتقدند بعد از ورود کاروان اهل بیت(ع) به مدینه، دلیل روشنی نداریم که حضرت زینب از مدینه بیرون رفته باشد، بنابر این در مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع دفن شد، اما مکان دفن او در بقیع مشخص نیست، همان طور که شخصیتهای بزرگ دیگری از اهل بیت(ع) در بقیع مدفون هستند و مکان قبر آنان مشخص نمیباشد.(۴)
درباره مدت اسارت مدت اسارت حضرت زینب و حرکت آنان از شام به مدینه، مرحوم دکتر آیتی بر این باور است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام، هنگام رسیدن آنان به دمشق، مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید، تاریخ حرکت آنان از دمشق به مدینه و هنگام ورود آنان به مدینه، به درستی معلوم نیست.(۵)
برخی نوشتهاند که سر مطهر امام حسین(ع) روز اوّل صفر به شام رسید و چند روز بعد اسیران وارد شام شدند.(۶) روز هشتم ورود اهل بیت(ع) به شام یزید آنان را احضار کرد و بین ماندن در شام یا رفتن به مدینه آزاد گذاشت، که آنان رفتن به مدینه را انتخاب کردند.(۷)
📚پینوشتها:
۱ـ لهوف، ص ۲۱۸؛ مقرم، مقتل الحسین، ص ۳۲۴؛ ارشاد، ج۲، ص ۱۴۴.
۲ـ ارشاد، ص ۱۱۶ ۱۱۷؛ بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۱۷.
۳ـ زینب پیامآور عاشورا، سید عطاءالله مهاجرانى، ص ۲۸۷، ۳۴۷ ۳۴۸ ۳۵۲.
۴ـ اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۱۴۰.
۵ – علی نجاتی، قطعهای از بهشت، ج۲، ص ۶۰۷.
۶ – علامه شعرانی، دمع السّجوم، ترجمه نفس المهموم، ص ۲۸۷ – ۲۸۹.
۷ – همان، ص ۵۳۴.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
✅علت پیاده روی #اريعین چيست؟ افراط نیست؟
✍️پاسخ:
🔰خیر، به نظر نمي رسد افراط باشد. تولي و تبري يکي از فروع دين ما مي باشد و زيارت و آن هم از روي پياده از مصاديق تولي و محبت به اهل البت مي باشد، که سبب کمال معنوي انسان مي شود.
روايات متعددي در خصوص زيارت امام حسين ع با پاي پياده داريم که اجر و ثواب معنوي زيادي دارد.
به همين مناسبت، به حديثي از امام صادق(ع) در اهميت زيارت امام حسين(ع) با پاي پياده اشاره ميشود:
قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ ع:
«يَا حُسَيْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِياً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِي الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِينَ الْمُنْتَجَبِينَ [الْمُفْلِحينَ الْمُنْجِحِينَ] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِينَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»؛
اى حسين! کسى که از منزلش بيرون آيد و قصدش زيارت قبر حضرت حسين ابن على(ع) باشد، اگر پياده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمىدارد يک حسنه برايش نوشته و يک گناه از او محو مىفرمايد تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسيدن به آن مکان شريف، حق تعالى او را از رستگاران قرار مىدهد تا وقتى که مراسم و اعمال زيارت را به پايان برساند که در اين هنگام او را از فائزين محسوب مىکند تا زمانى که بازگردد، در اين وقت فرشتهاى نزد او آمده و مىگويد: رسول خدا(ص) سلام رسانده و به تو مىفرمايد: از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشتهات آمرزيده شد.
📚منبع: کامل الزيارات/ ترجمه ذهنى تهرانى/ ص۴۳۲
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰شرايط استخاره کردن وچگونه استخاره کردن چيست و چطور اطمينان پيدا کنيم؟
✍️پاسخ:
✅استخاره آداب و شرايط مخصوصي دارد
👈استخاره در اموري است که واجب و حرام نباشد و انجام آن کار مباح باشد اگر بعد از فکر و تحقيق و مشورت در کاري باز هم در حالت ترديد و شک باشد ميتوان استخاره گرفت و اگر خودانسان نميتواند استخاره بگيرد از کساني که ميتوانند درخواست کند
👈عمل به استخاره واجب نيست و ترکش هم حرام نميباشد هرچند اگر باتوجه و رعايت شرايط استخاره ؛ استخاره گرفته شده باشد عمل به استخاره بهتر است
👈نتيجه استخاره به شرايط فعلي و نيت استخاره گيرنده مرتبط ميباشد بنابراين امکان دارد با تغيير شرايط نتيجه هم متفاوت باشد
🔹استخاره به دو روش ممکن است
👈استخاره با تسبيح چنين است: تسبيح را به دست بگيريد و سه بار بر محمد و آل او صلوات بفرستيد و سپس يک مشت از تسبيح جدا کنيد و دو دانه دو دانه بشماريد. اگر در انتها يکي ماند، آن کار را انجام دهيد و اگر دو تا ماند انجام ندهيد.
🔹استخاره با قرآن:
👈از حضرت رسول(ص) روايت شده که چون به قرآن استخاره کني، سه بار قل هو الله احد بخوان و سه بار بر محمّد و آل او صلوات فرست و سپس بگو: "اللّهم تفألّت بکتابک و توکّلت عليک فارني من کتابک ما هو مکتوب من سرّک المکنو]ن في غيبک" آن گاه قرآن را ميگشايي و مطلب خود را در سطر اول صفحه دست راست مي بيني.
👈البته کسي با قرآن استخاره مي کند، بايد با محتواي قرآن آشنا باشد و آيات را بفهمد و پيام آيه را دريافت کند تا مطلبش را از قرآن استفاده کند.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
👇👇
♨️سوال:
🔰بعد از بهشت چه چيزي در انتظار انسان هست؟
✍️️پاسخ:
✅در اين باره باره بايد توجه داشت هرچند شايد نتوان براي کم و کيف آن زندگي جاودان بر اساس تصورات دنيايي توضيح روشن و دقيقي داد و چگونگي حيات و زندگي در آخرت به صورت کامل و واضح براي ما روشن نيست.
اما اصل حيات بهشتي با همه شکوه و زيبايي ها و تنوع آن همواره ادامه خواهد داشت و به پايان نخواهد رسيد ، اما در مورد احتمال تکراري و ملالت بار شدن اين زندگي و لذت ها بايد گفت:
در بهشت هم انسان مي تواند با افزودن به درجات معرفت و شناخت خود مراتب بالاتري از قابليت هاي انساني را براي خود رقم بزند و به کمالات بيش تري دست يابد. شوق رسيدن به مراتب بالاتر و بهره هاي روجي و معنوي همراه آن خود بالاترين انگيزه و هدف براي انسان بهشتي است .
هرچند بر فرض که زندگي بهشتيان تنها لذت محض و بهره هاي التذاذي از حيات ابدي بهشت باشد ، در آن عالم نيز هر لحظه و آن، چيز تازه اي تحقق مي يابد. خلقت تداوم يافته و هر لحظه چيزي نو پديد مي يابد. نوعي حيات ناشناخته در همه موجودات وجود دارد که شوق و ميلي جديد را آن به آن تجديد مي سازد؛ تصور هر نوع ملالت و يکنواختي ناشي از زندگي ما در عالم دنياست که غرق در محدوديت ها و کاستي است.
همه لذت ها در آن جا از خلوص تمام برخوردار است. به علاوه ظرفيت ما در درک آن ها مانند دنيا نيست . در واقع همان احساس ميل به غذاي لذيذ که پس از مدتي در همان انسان سير بي ميل به غذا دوباره شکل مي گيرد، در بهشتيان بدون فاصله محقق مي شود. تفاوت مهم بين نعمت ها و انسان هاي بهشتي و دنيايي است .
ً نعمت هاي بهشت همواره جسماني نيستند. بلکه در بسياري از موارد روحاني خالص يا مخلوطي از نعمت جسماني و روحاني اند که در آن ها محدوديت هاي مادي و جسماني وجود ندارد؛ آيا در عشق يک عالم بزرگ به مطالعه و تحقيق و لذت روحي که از آن مي برد، تکرار و يکنواختي معنا پيدا مي کند؟ مسلما نعمت هاي عظيم روحي بهشتيان هزاران بار از اين نمونه ها فراتر است.
حتي در مورد نعمات جسماني و حسي بهشت نيز همين اصل برقرار است. زيرا از آن جا که ذات و صفات خدا بي نهايت است، بدون شک جلوه هاي او نيز بي پايان است. هر روز لطف و عنايت تازه اي و هر دم رحمت جديدي از آن خزانه غيب به بهشتيان مي رسد، به گونهاي که اصلاً تکراري در آن نيست.
امام صادق (ع) فرمود: «خداوند بهشتى آفريده که هيچ چشمى نديده و هيچ مخلوقى از آن آگاه نيست. خداوند هر صبحگاه آن را مى گشايد و مى گويد: بوى خوشت را افزون کن و نسيمت را بيفزا». (1) بنا بر اين براي بهشتيان هيچ گونه ملال و دلزدگي از بهشت و نعماتش معني و مفهوم ندارد.
«براي اهل بهشت سفره هايي مي گسترانند که بر آن، آنچه مورد علاقه آن هاست، قرار داده مي شود. طعام هايي که از آن لذيذتر و معطر تر نيست». (2)
در بهشت نوعي تکامل وجود دارد، در همه چيز حتي در خود بهشتيان. هر تکاملي جلوه جديدي از زيبايي هاي همان منظر واحد را به انسان مي نماياند، چه رسد به اينکه همان منظر نيز در حال تکامل است.
واقعيت بهشت و نعمت هاي آن برتر از درک ما بوده، مقايسه آن با دنياي مادي به اين اشکال ها منتهي مي شود، اما از مجموع اين امور اين حقيقت متجلي مي گردد که نوعي تکامل و التذاذ هميشگي و غير قابل تصور و انقطاع در زندگي ابدي بهشتيان جريان دارد. تصور ابديت همين نعمت و کمال روزافزون خود يکي از بزرگ ترين لذت هاي بهشتيان است که يقين دارند اين حقيقت بي بديل هيچ گاه از آن ها سلب نخواهد شد.{
پي نوشت ها:
1. بحرانى سيد هاشم، البرهان فى تفسير القرآن ، بنياد بعثت ، تهران، 1416 ه ق ، ج4 ،ص 394 .
2. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، 1404 ه ق ، ج8،ص199.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰تقاضای افزایش مهریه از سوی زن
✍️پاسخ:
✅سوال: آیا زنی که مهریه اش یک جلد کلام الله مجید بوده می تواند بعد از گذشت سال ها از ازدواج، تغییر مهریه را مطالبه نماید؟
✍️پاسخ:
✅مقام معظم رهبری: مهریه همان است که در عقد مشخص شده و امکان تغییر آن نیست. [1]
آیت الله مکارم: بعد از عقد نمی تواند چیزی به مهریه اضافه نمود مگر اینکه در ضمن عقد خارج لازم (مثلا زن چیزی را به مرد بفروشد و در ضمن آن شرط کند که مرد فلان مقدار به مهریه اضافه کند) باشد. البته مانعی ندارد بدون اینکه زن اضافه ای مطالبه کند مرد هر مقدار که مایل باشد به همسرش پرداخت نماید. [2]
آیت الله سیستانی: خیر. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال نمی توانید بیش از مهریه تعیین شده را مطالبه کنید. [4]
آیت الله فاضل: اگر در وقت عقد مهریه خود را یک کلام الله مجید گذاشته اید، مهریه شما همان یک کلام الله مجید است و چیز دیگری به عنوان مهریه نمی توانید طلب کنید، لیکن اگر همسر شما بارضایت خود اموال یا پول به شما بدهد اشکال ندارد. [5]
📚پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 617984.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9410200168.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 544036.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25818.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404148.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#احکام
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا شر و بدی که به انسان می رسد به خواست خداست؟
✍️ پاسخ:
✅ خداوند کریم، جواد، بخشنده، رؤوف و رحیم است و برای بندگان جز خیر و خوبی و امور شادی بخش و پسندیده (حسنه) نمی خواهد و اگر به بندگان شر و بدی و امور ناخوشایند و ناراحت کننده (سیئه) می رسد، نتیجه گناهان و اعمال و اقدامات بد خودشان است. همان که در آیات فراوان دیگر هم بیان کرده است:
👈«وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ؛ (۱) هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام دادهايد، و بسيارى را نيز عفو مى كند!»
👈این آیه هم در همان راستا و جواب به توهم غلط افراد بی ایمان و سست ایمان است. آیات قبل، توهم غلط آنان را این گونه بیان می کند:
👈«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَـذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلًّ مِّنْ عِندِ اللّهِ فَمَا لِهَـؤُلاء الْقَوْمِ لاَ يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا؛ اگر به آنها [منافقان] حسنه (و پيروزى) برسد، می گويند: «اين، از ناحيه خداست.» و اگر سيّئه (و شكستى) برسد، مىگويند: «اين، از ناحيه توست.» بگو: «همه اينها از ناحيه خداست». پس چرا اين گروه حاضر نيستند سخنى را درك كنند؟!
👈در آیه بالا بعد از نقل توهم غلط منافقان سست ایمان که امور خوب و خوشایند را از خدا و امور ناخوشایند و دردآور را از ناحیه پیامبر می شمردند، اولا خطاب را از آن نفهم ها منصرف کرده و متوجه پیامبر نموده و بعد می فرماید که همه امور از خوشایند و ناخوشایند به امر و اراده خدا است. ولی شما هنوز به توحید نرسیده اید و نمی فهمید، بعد می فرماید:
👈آنچه از پیروزی و موفقیت به شما می رسد، عنایت خدا و یاری اوست که شامل حال شما شده است و آنچه از شکست و مغلوبیت و...، به شما می رسد به جهت رفتارهای غلط خود شما است.
👈طبق این گونه آموزه های قرانی معلوم می شود که هر چه از سوی خداوند است خیر ونیکی است وامور نا مناسب و نا گوار خواستگاه عمل وعوامل گوناگون دیگر است.
نکتة دیگر در انتساب خیرات به خدا و شرور و بدیها به مخلوقات این است که بر اساس رویکرد فلسفی و عرفانی خدا هستی مطلق و نامحدود است و هستی مطلق خیر محض و کمال صرف است. هیچ گونه نقص و محدودیتی در ساحت قدسی او راه ندارد، ولی وجود مخلوقات محدود است و همراه با نقص است و شرور و بدیهای از وجودات ناقص و محدود برخیزد، از این رو خاستگاه و مبدأ خیرات وجود حق است و مبدأ شرور وجود ممکنات است.
📚پی نوشت ها:
۱. شوری (۴۲) آیه ۳۰.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰 آیا در قیامت دریاها آتش می گیرند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟
✍️ پاسخ:
✅ در سوره تکویر، درتوصیف صحنه قیامت دریاها را این گونه توصیف کرده است: «وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ» [تکویر/۶]
«در کتاب قاموس اللغه نیز درباره "سجر" می نویسد: سجر= افروختن آتش. پر كردن. راغب آنرا تشدید آتش گفته. صحاح و قاموس آنرا سرخ كردن تنور و پر از آب كردن نهر و غیر آنها گفتهاند. زمخشرى آنرا پر كردن گفته سجر التّنور یعنى آن را با آتشگیره و هیزم پر كرد.خلاصه اینها، افروختن و پر كردن است و اصل آن بنا بقول مجمع انداختن در آتش است» [۱]
بنابراین معنای برافروخته شدن، ترجمه صحیحی خواهد بود. که بعضی از ترجمه ها نیز، محور را برافروخته شدن گرفته اند:
فیض الاسلام: و آن گاه كه دریاها افروخته (آتش) گردند (یا طغیان نموده و از حدّ و اندازه بگذرند.)
مشکینی: و آن گاه كه دریاها پر شوند و جوشان گردند.
مکارم: و در آن هنگام كه دریاها برافروخته شوند.
شعرانی: و آن گاه كه دریاها پر كرده شوند.
حال اگر روزی برافروخته شدن، بیشتر در آتش دیده می شد و با بیان برافروخته شدن، ذهنها به سمت آتش می رفت، امروزه با دیدن تصاویر سونامی، ما به وضوح می فهمیم که برافروخته شدن دریاها به چه شکل خواهد بود. و این معنا با توصیفاتی که قرآن از زلزله روز قیامت دارد، کاملا متناسب است:
«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظیمٌ؛ [حج/۱] اى مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، كه زلزله رستاخیز امر عظیمى است!»
«إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها؛ [زلزال/۱] هنگامى كه زمین شدیداً به لرزه درآید.»
این زلزله چنان شدید توصیف شده است که تمام کوه ها را متلاشی می کند:
«وَ تَكُونُ الْجِبالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ؛ [قارعه/۵] و كوهها مانند پشم رنگین حلاجى شده مى گردد!»
البته اگر تسجیر دریا به معنای آتش گرفتن آن نیز باشد، می توان درباره آن مطالبی بیان کرد:
۱. اگر این تعبیر قرآن در گذشته براى مفسران عجیب بود امروز براى ما جاى تعجب نیست، زیرا مىدانیم آب از دو ماده" اكسیژن" و" هیدروژن" تركیب یافته كه هر دو سخت قابل اشتعال است، بعید نیست كه در آستانه قیامت آب دریاها چنان تحت فشار قرار گیرد كه تجزیه شوند و تبدیل به یكپارچه آتش گردند. [۲]
۲. بگمان بیشتر مراد از بحر مسجور دریاى مركز زمین است و مفرد بودن آن مؤیّد این معنى است، چنانكه میدانیم مركز زمین دریاى مذاب سهمگینى است .و چون آیات راجع بقیامت است و از آیات "«وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها» (زلزله ۲) و زمین بارهاى سنگینش را خارج سازد. «وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ. وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ؛ [انشقاق/۳ و ۴] و در آن هنگام كه زمین گسترده شود، و آنچه در درون دارد بیرون افكنده و خالى شود.» میتوان بدست آورد كه در ابتداى قیامت مقدارى از آن مواد بیرون خواهد ریخت.
۳. هر چیزی در توان خدای متعال است و در آستانه قیامت، نظام حاکم بر عالم عوض می شود:
«یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ؛ [ابراهیم/۴۸] در آن روز كه این زمین به زمین دیگر، و آسمانها (به آسمانهاى دیگرى) مبدل مى شود.»
📚منابع:
[۱]. قاموس قرآن، ج۳، ص: ۲۳۲.
[۲]. تفسیر نمونه، ج۲۶، ص: ۱۷۵.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰زبان حضرت آدم چه بوده؟ چگونه با هم ارتباط برقرار میکردند؟
✍️پاسخ:
✅ داده هاي تاريخي نسبت به اين كه حضرت آدم به چه زباني سخن مي گفته ساكت است. اما با توجه به اين كه خداوند هنگام وحي و سخن گفتن با انبياء قطعا بايد به يكي از زبانها با آنان سخن بگويد، همان گونه كه در قرآن نسبت به كيفيت ارسال پيامبران و ابلاغ پيامهاي خويش مي فرمايد: "و ما أرسلنا مِن رسول إلاّ بلسان قومه ليبين لهم ...؛ (۱)
👈ما هر فرستاده اي را با زبان مردمش فرستاديم تا بتواند حقايق را براي آنان به روشني بيان كند. ".
👈بايد ديد خداوند با آدم به چه زباني سخن گفته است. شايد همان زبان زبان محاورهاي آدم و حوا باشد.
👈از آن رو كه دقيقا معلوم نيست كه حضرت آدم (ع) به چه زباني حرف مي زده و زبان وي چه بوده است. در اين راستا گمانه زني هايي است كه خدمتتان ارائه مي شود.
👈الف: برخي مي گويند، خداوند همه زبان ها را به آدم (ع) آموخت و وي با همه زبان ها آشنا بودند. قرآن مى گويد: «و علّم الادم الأسماء كلّها؛ (۲) خداوند همه نام ها را به او آموخت... » برخى از مفسران در تفسير آيه گفته اند: "خداوند جميع لغاتى را كه فرزندان آدم تا روز قيامت به آن تكلّم مى كنند، به او آموخت. (۳)
👈ب: برخي ديگر مي گويند: زبان سرياني قديم، يعني مادر زبان هاي سامي و عربي زبان آدم ابو البشر است. (۴)
👈ج: احتمال مي رود با توجه به اين كه در برخي روايات عنوان شده كه اهل بهشت با زبان عربي سخن مي گويند و روايت شده كه زبان حضرت آدم عربي بوده ..»،(۵) بتوان اين احتمال دادكه با زبان عربي سخن مي گفته.
📚پي نوشت ها:
۱. ابراهيم (۱۴) آيه ۴.
۲. بقره (۲) آيه ۳۱.
۳. علامة المجلسي، بحار الأنوار، بيروت، دار إحياء التراث العربي، ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ج ۱۱، ص ۱۴۶.
۴. عبدالحجت بلاغي، حجه التفاسير و بلاغ الاكسير، ناشر: موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت، ج۱، ص۷.
۵. محمد باقر مجلسي، بحالارانوار، ج ۱۱، ص ۵۶، روايت ۵۷.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی