⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #اخلاقی
✅پرسش: عطسه کردن علامت صبر است یا خرافات؟!
✍️پاسخ: عده اى از مردم معتقدند كه عطسه شوم است و شگون ندارد و باید در كار مورد نظر عجله نكرد، بلكه باید صبر كرد. ما هر وقت و یا چندین بار بعد از عطسه كردن به كاری اقدام كردیم موفق نشدیم.
🔸در صورتى كه از نظر اسلام عطسه كردن نه تنها شوم و بد نیست , بلكه بسیار مفید برای سلامتی بدن است.
در حدیث آمده كه عطسه موجب راحتى و سلامتی بدن است، و تا سه روز و به روایتى تا هفت روز، امان از مرگ است. آن چه بین عوام مشهور است كه هنگام عطسه تك باید صبر كرد، صحت ندارد و در احادیث اثرى از این حرف نیست.در حدیث آمده كه عطسه موجب راحتى و سلامتی بدن است، و تا سه روز و به روایتى تا هفت روز، امان از مرگ است. آن چه بین عوام مشهور است كه هنگام عطسه تك باید صبر كرد، صحت ندارد و در احادیث اثرى از این حرف نیست.
🔹در روایت آمده است: وقتى انسان عطسه مى كند( جهت شكرانه تأمین شدن سلامتی اش )بگوید: الحمد للّه اللّهم صل على محمّد و ال محمد. و هنگامی كه كسى در حضورش عطسه كند، به عطسه كننده بگوید: یرحمك اللّه ، و او نیز در پاسخش بگوید: یغفر الله لكم . رسول اكرم صلوات الله علیه فرمود: عطسه مریض دلیل بر عافیت و راحتى بدن اوست. عطسه تا وقتى كه از سه تا بیشتر نباشد براى بدن نافع است و اگر از سه تا بیشتر شد، نشانه بیماری است. حضرت امام صادق علیه الاسلام فرمود: كسى كه عطسه كند از پنج چیز در امان خواهد بود: جذام، سردرد،ریزش اشك ازچشم،گرفتگى بینى و رویش مو در چشم.
🔸حضرت امام رضا علیه الاسلام فرمود: علت عطسه این است كه هر وقت خداوند به انسان نعمتى عطا كند و شكرش را به جاى نیاورد، خداوند بادى به بدنش مى اندازد و دور مى زند تا وارد بینى مى شود و در اثر آن انسان عطسه مى كند وقتى مى گوید:الحمدلله، خداوند آن را به جاى شكر نعمتى كه به او داده بود مى پذیرد.
🔹حضرت امام رضا علیه الاسلام فرمود: علت عطسه این است كه هر وقت خداوند به انسان نعمتى عطا كند و شكرش را به جاى نیاورد، خداوند بادى به بدنش مى اندازد و دور مى زند تا وارد بینى مى شود و در اثر آن انسان عطسه مى كند وقتى مى گوید:الحمدلله، خداوند آن را به جاى شكر نعمتى كه به او داده بود مى پذیرد.
حضرت در ادامه صحبت هایش مى فرماید: اگر كسى عطسه كرد، به او بگو: یرحمك الله یا یرحمكم الله و چنانچه شما عطسه كردید و كسى به تو گفت: یرحمك الله، در پاسخش بگو: یغفرالله لنا و لكم .
🔸این تكلیف تا وقتى است كه طرف یك بار, یا دو بار یا حداكثر سه بار عطسه كند. اگر بیش تر از سه بار عطسه كرد علامت بیمارى است. بگو: شفاك اللّه.
🔹بعد حضرت وظیفه انسان را در مقابل عطسه كنندگان روشن مى كند و مى فرماید: اگر مؤمنى عطسه كرد، بگو:یرحمك اللّه یا یرحمكم اللّه.
🔸اگر منافق باشد، بگو: یرحمكم اللّه و ا راده مى كنى درود بر فرشتگانِ موكّل بر منافق را، نه خود او را.
اگر زن باشد، بگو: عَافَاكِ اللَّهُ. اگر مریض باشد، بگو: شَفَاكَ اللَّهُ. اگر مغموم و محزون باشد، بگو: فَرَّجَكَ اللَّهُ . پس بعد از عطسه خدا را شكر كنید و دنبال كارتان بروید ، ذهن خود را بیهوده مشغول این خرافات نكنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #تاریخی
✅پرسش: چرا پارچه دور خانه خدا فقط به رنگ مشکی است؟
✍️پاسخ: پارچه مشکی رنگی که امروزه با آن کعبه را می پوشانند پیراهن یا پرده کعبه یا جامه کعبه نامیده می شود. این پوشش در قرون اخیر به رنگ مشکی بوده و آیات قرآن به رنگ طلایی با خط بسیار زیبایی بر آن بافته می شود. اما قبلا از رنگ های دیگری برای این پوشش استفاده می شده است.
🔹ابن اسحاق گوید :" در عصر رسول خدا، بر کعبه پارچه سفید رنگ بافت مصر مشهور به "قباطی" می آویختند و سپس از بردهای یمانی برای آن استفاده می کردند. پس از پیامبر، عمر، عثمان، حجاج و ابن زبیر بر کعبه پارچه قباطی و پرده دیبا پوشانیدند. "
🔸این پرده ها گاهی به رنگ سبز و گاهی قرمز بوده و گاهی با دو یا چند پرده بر روی هم کعبه را می پوشانیدند.
🔹در زمان ناصر عباسی، ابتدا پرده ای به رنگ سبز برای کعبه آماده شد و پس از آن، از اواخر خلافت وی، به رنگ مشکی تهیه گردید.
🔸پس از آن زمانی که سلاطین مصر تهیه پرده کعبه را بر عهده داشتند همه ساله پرده ای به رنگ قرمز برای کعبه ارسال می کردند .
🔹در زمان ملکشاه سلجوقی، که ایرانیان افتخار تهیه پرده کعبه را داشتند پرده هایی که برای کعبه آماده می شد به رنگ زرد بود. ابن بطوطه در سفر نامه خود (رحله) می گوید: پیراهن خانه کعبه را در شهر شوشتر خوزستان، ایران از دیبای خالص می بافتند و به کعبه می فرستادند.
🔸در سال 1221 تا 1229 که اهل حجاز افتخار تهیه پرده را داشتند. نخست پرده را از حریر سرخ تهیه کردند و سپس در سال های بعد آنرا به حریر سیاه تبدیل کردند... "
🔹در موسم حج بخصوص در روزهای نزدیک به تعویض پرده اندک اندک آنرا بالا می برند و بر می چینند و به جای آن پرده سفیدی می پوشانند و پس از انجام مراسم حج پرده نو بر آن می پوشانند .
🔸بنا بر این مشکی بودن رنگ پرده (جامه) دلیل خاصی ندارد و به انتخاب تهیه کنندگان مربوط می شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #تاریخی
✅پرسش:آیا خدا تحت تأثیر دعا و گناه ما قرار می گیرد؟ اینکه خدا به خاطر گناه ما غضب میکند و به خاطر دعای ما اجابت میکند، آیا به معنای این است که او تحت تأثیر اعمال ما قرار میگیرد؟
✍️پاسخ: در مورد راضي شدن خدا در پي دعا ما و يا خشمگين شدن او همچنين خوشحال يا ناراحت شدن خداوند بايد گفت:
🔹صفاتي كه براي خداوند بكار میروند گاه براي انسانها هم استعمال میشوند؛ اما نبايد فراموش كرد كه معناي بكار رفته براي ذات باریتعالی هيچ جهت نقصي را نبايد داشته باشد. چراکه در جاي خود ثابتشده است. خداوند متعال صفات را بهطور تمام و كمال داراست و هیچگونه نقص وعدمی در او راه ندارد. مثلاً غضب در انسان حالتى است كه در اثر عوامل مخصوصى به فرد عارض مىشود و آن توأم با تأثر و تغيير حالت است. میدانیم كه ذات باریتعالی ثابت و نامتغیر است. پس بايد ديد مراد از غضب خدا كه در بسيارى از آيات آمده است چيست؟
🔸بخشايش و رحمت و گذشت به معني حالت نفساني خاصي است كه موقع مشاهده منظره نيازمندان و بيچارگان به انسان دست ميدهد. او را وادار ميكند كه براي رفع نواقص و تأمين احتياجات آنان بكوشد. اين معني بعد از تحليل به «بخشش و عطا براي رفع نيازمنديها» بازميگردد و هرگاه در مورد خداوند به كار رود، منظور همين معني است، نه آن حالت نفساني، چون تغيير حالت براي خداوند محال است.
🔹غضب حالتي است كه براي رفع ناملايمات و انتقام عارض انسان ميگردد. در مورد خداوند عبارت است از كيفر عذاب. يكي از ياران امام باقر (ع) گويد: از حضرت سؤال شد: چه ميفرماييد در آيه «و مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبي فَقَدْ هَوى و هر كس غضبم بر او وارد شود، سقوط ميكند».
🔸بعد از حضرت سؤال شد مراد از غضب چيست؟
حضرت فرمود: «مراد همان عذاب است، چه اگر كسي بپندارد خداوند از حالتي به حالتي ديگر متحول ميشود، او را به صفتي از صفات مخلوقات توصيف (تشبيه) نموده است، زيرا خداوند را هیچچیزی تحريك نكند تا او را دگرگون سازد».
🔹بنابراين اجابت خدا به معني نعمت بخشي و عنايت نعمتي جديد به فردي است كه با دعا خود را در معرض بهرهمندی از اين نعمت جديد قرارداد و غضب خدا به معني مجازات و عذاب كردن است، نه تغيير حالت نفساني كه در مورد انسانها صادق است. ازاینرو از امام صادق (ع) كه فرمود: «فرضاه ثوابه و سخطه عقابه مِن غير شيء يتداخله فيهيّجه و ينقله من حال إلي حال...؛ رضاي خدا، ثواب او و خشم خدا انتقام اوست، بیآنکه چيزي در خدا تأثير كرده و او را از حالي به حالي درآورد».
🔸توجه و عنایت هنگامیکه در مورد خداوند به كار مىرود به معنى آثار خارجى آن است و در بسيارى از اوصاف و افعال الهى، عين اين مطلب وجود دارد، مانند آنچه براي غضب الهي گفتيم كه خداوند، گنهکاران را «غضب» مىكند، به معناي اين است كه همچون يك شخص غضبناك با آنها رفتار مىنمايد، وگرنه خشم و غضب كه به معنى هيجان و برآشفتگى نفس آدمى است، در مورد خدا هرگز صادق نيست.
🔹عنايت خداوند میتواند ابعاد گوناگوني داشته باشد و با تعابيري همچون مورد تأیید بودن يا مشمول عنايات ويژه قرار گرفتن تبيين و تصوير شود؛ ولي در تمام اين امور نمیتوان فعل يا حالتي را به خداوند نسبت داد كه حاكي از تأثر و دگرگوني ذاتي باشد چون اين تأثرات مربوط به موجودات حادث و متغير و ممكن است نه خداوند كه اين پیرایهها در حريم وجوبي او راه ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سئوالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🇮🇷✨🇮🇷✨🇮🇷
💢 #سیاسی
✅ پرسش: جمعهٔ سیاه یا جمعهٔ خونین در ادبیات انقلاب اسلامی مربوط به کدام روز است ؟
✍️پاسخ: 🔹پس از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی، حرکت های انقلابی و راهپیمایی های عظیم توده ملت، روز به روز گسترش می یافت تا این که کابینه جمشید آموزگار پس از حادثه سینما رکس آبادان که به کشته شدن بیش از هفتصد نفر انجامید، به علت ناتوانی از پاسخ گویی، در چهارم شهریور 1357 مجبور به استعفا شد.
🔸شریف امامی مأمور تشکیل کابینه گردید ونقشه شاه با این تغییر و تحّول، کاستن از نفرت و خشم عمومی بود. شریف امامی در نظر داشت با شعار آشتی ملی، آزادی 237 زندانی سیاسی، تعطیلی قمارخانه ها و تغییر مجدد تقویم شاهنشاهی به هجری شمسی، چهره دینی و مردم دوستی از خود نشان دهد.
🔹دولت شریف امامی که با شعار آشتی ملی به میدان آمده بود، هر روز با گلوله های سُربی، چندین نفر را به شهادت می رساند و این امر بر خشم و انزجار مردم از رژیم شاه می افزود. راهپیمایی های پی در پی و پر شور در شهرهای مختلف، به ویژه تظاهراتی که در روز عید فطر، سیزدهم شهریور، با حضور میلیون ها نفر در شهرهای مختلف برگزار گردید.
🔸سخنرانیهای افشاگرانه ای که شهید باهنر و دکتر مفتح، در روزهای قبل داشتند مقدمه ای برای حرکت عظیم و ایثارگرانه صبح روز جمعه، هفده شهریور در میدان ژاله گردید.از ساعت شش صبح هفدهم شهریور، در تهران و یازده شهر دیگر که طی روزهای اخیر، شاهد تظاهرات عظیم مردم بر ضدرژیم شاه بود، حکومت نظامی اعلام شد.
🔹در روز جمعه هفدهم شهریور 1357، نیروهای دولتی اعم از شهربانی، نیروهای ارتش، سربازان و هم چنین نیروهای گارد ویژه حضور داشتند. تعدادی تانک نیز از طرف خیابان پیروزی به طرف خیابان هایی که به میدان ژاله ختم می شد، قرار گرفته بودند. در هر خیابان، سربازان یک خط مسلح تشکیل داده و تیرباری در مقابل هر خیابان قرار داده بودند. بالگردها در بالای سر جمعیت به صدا درآمده و تعدادی سرباز نیز در میدان، به صورت زیگزاگ آرایش شده بودند، به طوری که اگر تیربارها که اندکی عقب تر از آنان قرار داشت، تیراندازی کرد، به سربازان برخورد نکند.
🔸ساعت 09:15 صبح روز جمعه هفدهم شهریور 1357، به یک باره از یک قسمت میدان ژاله که جمعیت بسیاری در آن جمع شده بود، صدای رگبار مسلسل ها شنیده شد. از بلندگوها فرمان آتش دادند و بالگردها نیز از آسمان مردم را زیر آتش گرفتند. جمعیت که فریادِ «اللّه اکبر» و «مرگ بر شاه» سر می داد، در یک لحظه به خون خود غلطید. صحنه فجیع و مصیبت بار و در واقع یک کشتار دسته جمعی به وجود آمده بود. خیابانی که دقایقی پیش از انبوه جمعیت سیاهی می زد، اکنون پر از اجساد، کفش های خونین، پلاکاردهای پاره شده و زخمی هایی شده بود که کشان کشان خود را به طرف دیگر می رساندند.
🔹خبرنگاران خارجی، جمعه هفده شهریور را «جمعه سیاه» خواندند و مردم تهران به پاس خون شهیدان این قتل عام دردناک، میدان ژاله، قتلگاه آنان را «میدان شهدا» نامیدند.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
https://user.pasokhgoo.ir/channel/p/pasokhgoo_archive
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش: در بین مردم شایع و معروف گشته که ماه صفر نحس و شوم است، آیا بر اساس روایات، نحوست ماه صفر حقیقت دارد؟
✍️پاسخ: هیچ دلیل روایی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد. ممکن است اعتقاد به شوم و نحس بودن صفر به سبب ارتباط دادن برخی حوادث پیش آمده در این ماه باشد در حالی که هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد و رخدادهای ماه صفر را نمیتوان دلیل بر نحس بودن آن دانست و سپس آن را به کل ماه سرایت داد. از سوی دیگر حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» از صحت سندی برخوردار نیست و حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» نیز هیچ دلالتی بر نحوست ماه صفر ندارد. البته انجام دادن امور نیک مانند صدقه چه در این ماه و چه در ماههای دیگر امر پسندیده و مورد سفارش دین اسلام میباشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #تاریخی
✅پرسش: آیا فقط پیامبرانی مانند نوح(ع) عمری طولانی داشتند، یا عمر تمام مردم آن زمانها طولانی بود؟
✍️پاسخ: نخست باید گفت؛ طولانی شدن عمر امر محالی نبوده و بستگی به روند فرسایش و نابودی سلولها دارد. این امکان طبیعی وجود دارد که در تمام افراد و یا افراد خاص، این روند طولانیتر شود و حتی ممکن است دانش انسان نیز در آینده به پیشرفتهایی در این زمینه دست یابد.
به هر حال، در قرآن کریم به عمر طولانی تعداد افراد معدوی؛ مانند حضرت نوح(ع) و اصحاب کهف اشاره شده؛ و در روایات و کتابهای تاریخی نیز به عمر برخی از پیامبران و اولیای الهی، مانند حضرت خضر(ع)اشاره شده است که عمر بیشتری نسبت به مردم زمان حاضر داشتند. با این وجود نمیتوان گفت که تمام مردم آن زمانها عمر طولانی داشتند.
به عنوان نمونه از آنجا که بر اساس گزارشهای روایی و تاریخی، حضرت نوح(ع) با چند نسل همعصر بود، میتوان احتمال داد که بیشتر مردم آن زمانها عمری عادی داشته و تنها تعداد معدودی از آنان مانند حضرت نوح(ع) و شاید برخی فرزندانشان عمری طولانی داشتند.
از آنسو هم نمیتوان به طور قطع گفت که هیچ فردی از مردم عادی آن زمانها عمری طولانی نداشت، و این از ویژگیهای پیامبران بود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سئوالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #احکام
✅پرسش: آیا بیمار مشرف به مرگ، محجور شمرده شده و نمیتواند در اموالش تصرف نماید؟
✍️پاسخ: مقصود از بیمار مشرف به مرگ، بیماری است که پزشکان و یا دیگر افراد خبره از ادامه زندگی او ناامید شده و اعلام میکنند که مرگ او به زودی فرا خواهد رسید.
🔸بر اساس مبانی فقهی، اگر شخصی به صورت عادی بیمار شود و بیماریِ او به مرگش متصل نشود، مانند شخص سالمی است که در اموالش هرگونه بخواهد میتواند تصرف کند و تمام تصرفات او در اموالش نیز نافذ است. اما اگر بیماریِ او به مرگش متصل شود، برخی فقها معتقدند، وی محجور شمرده شده و تصرف وی در اموالش محدود میگردد.
🔹فقها معیارهای گوناگونی برای شناخت مریض مشرف به مرگ ارائه دادهاند:
هر بیماری خطرناکی که احتمال مرگ در اثر ابتلا به آن زیاد باشد، بیماری مشرف به مرگ است.
🔸ویژگی بارز این قبیل بیماریها آن است که بیشتر افراد مبتلا به آنها دچار وحشت و اضطرابی دائمی هستند، آنگونه که از زندگی خود قطع امید کرده، هر لحظه در انتظار فرا رسیدن مرگ خویش به سر میبرند. شاید به همین دلیل است که در فقه از آنها با عنوان امراض مخوف یاد شده است.
🔹 هر بیماری که شخص بر اثر ابتلا به آن بیماری و در ادامه آن بمیرد، بیماریِ مشرف به مرگ شمرده میشود.
هر بیماری که عرفاً مرگآور باشد، بیماری مشرف به مرگ محسوب میشود، اگرچه بیمار با وجود آن، مدتی طولانی به زندگی ادامه دهد و به اصطلاح پس از ابتلا به آن فوراً نمیرد.
🔸با توجه به تعاریف بالا میتوان گفت؛ بیمار متصل به مرگ مربوط به کسی است که از انجام امور عادی و روزمره خود به یکباره ناتوان شود و پزشکان بر کشنده بودن بیماری او - به صورت موردی و با ملاحظه نوع بیماری - گواهی دهند و سرانجام فرد مورد نظر با همان بیماری از دنیا برود.
🔷در مورد محجوریت بیمارِ مشرف به مرگ نیز نظرات متعددی از سوی فقها ارائه شده است:
🔸 بعضی از فقهای متقدم هیچ تفاوتی میان تصرفات مالی شخص بیمار و سالم از حیث نحوە نفوذ این تصرفات قائل نبودند.
🔹برخی فقها، دامنهی نفوذ تصرفات تبرعی بیمار مشرف به مرگ را به ثلث اموال او محدود کرده و در بیش از این مقدار، اجازهی ورثه را لازم دانستهاند.
🔸در میان فقهای معاصر، برخی، با وجود اقوی شمردن نظریهی دوم، نظریهی عدم نفوذ منجزات بیمار مشرف به مرگ را در بیش از ثلث، ضعیف دانستهاند. از اینرو، تمام تصرفات بیمار، حتی در بیماری مشرف به مرگ او نافذ خواهد بود.
💠بنابر این، با توجه به این اختلاف نظرها، در حال حاضر، قانونگذاران در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران -که برگرفته از آیات و روایات و متأثر از آرای فقیهان است - بیماری متصل به مرگ را در شمار اسباب محجوریت به شمار نیاوردهاند.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
https://user.pasokhgoo.ir/channel/p/pasokhgoo_archive
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #تاریخی
✅پرسش: در قصه کربلا ، سرنوشت حضرت رقیه (س) چگونه رقم خورد؟
✍️پاسخ: طبق نقل مشهور حضرت رقیه(سلام الله علیها) همچون دیگر اسرای کربلا مورد ظلم و ستم قرار گرفته و کتک خوردند و همراه اسرای کربلا به کوفه و بعد شام برده شدند و طبق نقل مشهور شبی بهانه پدر را می کند که به دستور یزید سر بریده پدر را برای ایشان می برند و آن دختر دردانه با دیدن سر پدر و درد و دل با آن جان به جان آفرین تسلیم می کند.
▪️شهادت جانسور جگرگوشه سیدالشهدا (ع)، حضرت رقیه (س) تسلیت باد.▪️
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #اعتقادی
✅پرسش: عصمت معصومان به خاطر تلاش های خودشان بوده یا خدا خواسته؟ اگر تلاش ها و شایستگی های خودشون باشه ما در طول تاریخ این همه افراد خوب و با ایمان و در حال حاضر ۸ میلیارد نفر انسان در زمین است نمیشه گفت اینا هیچی فقط اون ۱۴ نفر شایسته بودن و اگر بگیم خدا خواسته ، چرا برای من و شما این امر رو نخواسته ؟
✍️پاسخ: با توجه به اینکه خداوند از علم پیشینی برخوردار است و می دانست که چنین اشخاصی بعد از تولد، از حُسن رفتار و ایمان و تقوای عالی برخوردار می شوند و قادر به انجام رسالت های خطیر و مهم هستند، آنها را به عنوان پیامبر یا امام برگزید و متناسب با رسالت هایشان، به آنها امکانات لازم همچون علم غیب و عصمت موهبتی و امدادهای غیبی ویژه اعطا نمود و متناسب با همین امکانات و رسالت، رفتار و گفتار آنها را مورد حسابرسی قرار می دهد.
🔸در اینجا تناسب میان اختیارات و وظایف از سویی، و تناسب میان حسابرسی و اختیارات از سوی دیگر، عین عدالت است و خداوند آن را مراعات کرده است. امام صادق (عليه السلام) در همين زمينه مى فرمايند: «به درستى كه خداوند متعال، انسانهايى را از فرزندان آدم انتخاب كرد و تولد آنها را پاك و بدن هاى آنان را پاكيزه گردانيد و آنها را در پشت مردان و رحم زنان در حفظ خويش قرار داد، نه به جهت طلبى كه از خداوند داشته باشند؛ بلكه از آنجا كه خداوند، در هنگام خلقت مى دانست كه از او فرمانبردارى مى كنند و او را عبادت مى نمايند و هيچ گونه شركى نسبت به او روا نمى دارند. پس اينان به واسطه فرمانبردارى از خداوند به اين كرامت و منزلت والا در نزد خداوند، نائل شده اند.»
🔹 دستیابی به این مقام، اختیاری و در دسترس همگان می باشد؛ اما چون خداوند می دانست ما قادر به انجام این رسالت خطیر نیستیم، به همین جهت، ما را به این مقام منصوب نکرد و در نتیجه آن امکانات ویژه را به ما نداد و برای ما آن وظایف سخت را در نظر نگرفت.
🔸 این که ما از امامت و نبوت و مراتب عالی عصمت برخوردار نیستیم، به معنای جهنمی شدن ما نیست؛ بلکه هر یک از ما می توانیم با ایمان و تقوا، به مرتبه ای از عصمت و امدادهای غیبی دست یابیم و بهشتی گردیم؛ چنانکه بسیاری از اولیای الهی، امام و پیامبر نبودند اما به مراتبی از عصمت و رضوان الهی دست یافتند چنانچه خداوند متعال در سوره انفال، آیه 29 می فرماید:
🔆 «اى كسانى كه ايمان آورده ايد اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، براى شما وسيله اى جهت جدا ساختن حق از باطل قرار مى دهد».
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
https://user.pasokhgoo.ir/channel/p/pasokhgoo_archive
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: آیا در خرید و فروش طلا و نقره ربا محقق میشود؟
✍️پاسخ: اگر طلا را به طلا، یا نقره را به نقره بفروشد، (سکه باشد یا زیور آلات) در صورتی که وزن یکی از آنها زیادتر از دیگری باشد معامله حرام و باطل است. ولی اگر طلا را به نقره، یا نقره را به طلا بفروشد، معامله صحیح است، و لازم نیست وزن آنها مساوی باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #تاریخی
✅پرسش: تاریخ شهادت امام حسن (ع) ۲۸صفر است یا ۷ صفر؟
✍️پاسخ: یکی از ویژگی های تاریخ اختلافات موجود در مورد تاریخ ولادت یا درگذشت شخصیت های تاریخی است که بخاطر عدم وجود امکانات ثبت دقیق ولادت و وفات و دیگر عوامل در مورد اکثریت شخصیت های تاریخی این اختلافات وجود دارد و اختصاص به معصومین(علیهم السلام) و شخصیت های مسلمان هم ندارد.
◼️اما در مورد تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، روز شهادت در منابع شیعی متفاوت نقل شده است:
▪️بسیاری همچون شیخ مفید(درگذشته 413ق) و شیخ طوسی(درگذشته 460ق) و طبرسی (درگذشته 548ق) و ابن شهرآشوب (درگذشته 588ق)، روز ۲۸ صفر را ذکر کرده اند.
▪️در مقابل، شهید اول (درگذشته ۷۸۶ق) روز ۷ صفر و کلینی روز آخر صفر را ذکر کرده است.«حجت الاسلام یدالله مقدسی» با تحقیق در مورد سند اقوال مختلف، قول ۲۸ صفر را معتبر دانسته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: این درسته که میگن اگر هنگام وضو بیشتر از ۱ متر حرکت کنی وضو باطل می شود؟
فرض کنید مثلا صورت و دست ها رو بشوییم بعد بریم به جایی که آینه داره و جلوی آینه مسح انجام بدیم ولی خیلی سریع طوری که مدت زمان حرکتمون حتی ۱ دقیقه هم نشه و چیزی از تری دست و صورت کم نشه
کلا ملاک به هم خوردن یا نخوردن موالات چی هست؟
✍️پاسخ: در فرض سؤال (در زمان کوتاه و بدون خشک شدن اعضاء)، حرکت کردن حتی اگر چند متر هم باشد، مانعی ندارد و وضو صحیح است.
موالات یعنی مکلف کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد و بین آنها فاصله ای نیندازد که عرف بگوید از حال وضو خارج شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سئوالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #تاریخی
✅پرسش: عمار یاسر کیست؟ چه صفات و امتیازهایی داشته است؟
✍️پاسخ: عمار فرزند یاسر، با کنیهی ابویقظان، همپیمان بنیمخزوم بود. نسب عمار به خاندان عنس بن مالک از قبایل قحطانی ساکن یمن میرسد.
▫️عمار، به همراه پدر و مادر و برادرش(عبدالله)، به دست قریش شکنجه میشدند تا از اسلام رویگردان شوند که هرگز چنین اتفاقی نیفتاد و به دنبال آن بود که یاسر و سمیه(مادر عمار) در اثر این شکنجهها به شهادت رسیدند و نام سمیه دختر خباط به عنوان اولین شهید زن در اسلام به ثبت رسید.
▪️عمار در ساختن اولین مسجد مدینه( مسجد قبا) و در جنگهای بدر، احد، خندق و در بیعت رضوان در کنار رسول خدا(ص) حضور داشت و حضرتشان شهادت به دست گروهی متجاوز را به او بشارت دادند.
او بعد از پیامبر(ص) همواره همراه امام علی(ع) بود و سرانجام در سال 37 هجری در حالیکه بیش از نود سال داشت، در جنگ صفین به شهادت رسید.
▫️پیامبر خدا(ص) به عمار یاسر فرمودند:
«أَبْشِرْ یَا أَبَا الْیَقْظَانِ!
فَإنَّکَ أَخُو عَلِیٍّ عَلَیْهِالسَّلَامُ فِی دِیَانَتِهِ، وَ مِنْ أَفَاضِلِ أَهْلِ وِلَایَتِهِ، وَ مِنَ الْمَقْتُولِینَ فِی مَحَبَّتِهِ! تَقْتُلُکَ الْفِئَةُ الْبَاغِیَةُ و آخر زادک من الدنیا صاع من لبن و یلحق روحک بارواح محمد و آله الفاضلین فانت من خیار شیعتی؛
▪️مژده باد بر توای ابوالیقظان (عمار) تو برادر دینی علی علیهالسلام، و از برترینهای اهل ولایت او هستی و در راه محبت او کشته میشوی، گروه سرکش تو را میکشند و آخرین توشه تو از دنیا پیمانهای شیر است، و روح تو به ارواح محمد و آل برتر او ملحق میگردد، پس تو از برگزیدگان شیعه من هستی»
▫️در این گفتار نبوی هفت نکته از امتیازاتی که پیامبر(ص) به عمار بشارت داده و با تأکید اعلام نمودهاند وجود دارد. واژه «أبشر» و کلمه «إنّ» که برای تأکید است در این گفتار نبوی اهمیت و ارزشمندی صفات یاد شده برای عمار را میرساند.
🔸1.برادر دینی امام علی(ع)
🔹2.ولایتمدار برجسته
🔸3.شهید محبت علوی
🔹4.مقتول فئه باغیه
🔸5.ساده زیستی عمار یاسر
🔹6.الحاق روح عمار به ارواح پیامبر و اهلبیت(ع)
🔸7.از پیشگامان تشیع نبوی
▪️سالروز شهادت عمار یاسر یار صدیق حضرت علی (علیهالسلام) تسلیت باد.▪️
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سئوالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #اخلاقی
✅پرسش : چه کارها واعمالی برای نزدیکی باخدا وامام عصر (عج) بهتر است ؟
✍️پاسخ: آنچه بیش از هرچیزی موجبات رضایت خداوند و اهل بیت می شود، عمل به دستورات دینی است.
مطمئناً انجام دستورات الهی و دوری از محرمات، زمینه نزدیک شدن انسان به پروردگار و ملحق شدن به ابرار را فراهم خواهد نمود. البته آنچه در مسیر بندگی مطلوب بوده عبادتی است که ما را در مقابل خداوند فروتن کرده و موجب مقدم شدن اراده خدا بر خواست ما شود و عبادتی که سبب سرکشی و تکبر شود هر چند زیاد باشد نه تنها ما را به خداوند نزدیک نمیکند، بلکه سبب دوری ما از خداوند میشود که نمونه چنین شخصی شیطان است که طغیان و سرکشی او از اوامر خداوند او را از درگاه خداوند دور نمود.
بنابراین هیچ کاری مانند دوری از گناه و عمل به واجبات دینی در رضایت آنها تاثیر ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش: در خواندن ادعیه و یا قرآن کریم، خواندن معنی این دعا ها و قرآن آیا همان ثواب را دارد یا باید حتما عربی آنرا قرائت کنیم؟
✍️پاسخ: هرچند خواندن ترجمه قرآن و ادعیه مأثوره از معصومین (علیهم السلام) نیز بنفسه ثواب دارد، اما هرگز نمى تواند جایگزین متن آن شود؛ زیرا قرآن کلمات و الفاظی است که از جانب خدا و به زبان عربی بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده است و همین طور ادعیه مأثوره، سخنانی است که از زبان مبارک معصومین (علیهم السلام) جاری شده است و بهتر است کسانی که توانایی خواندن عربی آن را دارند، این ادعیه را به همان زبان عربی بخوانند تا ثواب بیشتری ببرند.
🔸تردیدی نیست که خواندن قرآن و ادعیه با توجه به معانی آن تأثیر بسزایی در نفس و جان انسان دارد و این تأثیر خاص بدون آن حاصل نمی شود ولی به هر حال خواندن آنها بدون توجه به معانی آن نیز ثواب و ارزش خاص خود را دارد و عنایت داشته باشید که بعضی مفاهیم بلند قرآنی قابل ترجمه شدن به فارسی یا زبان دیگر نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💠✍️💠✍️💠
💢 #سؤالات_شما
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
💢 #اخلاقی
✅پرسش: معنی مراقبه ای که علمای اخلاق می گویند چیست؟ آیا فقط ترک گناهان محسوب می شود؟ یا همراه با آن باید دائم در دل به یاد خداوند باشیم؟ ا
✍️پاسخ: «مراقبه» از ماده «رَقَبَه» به معنى «گردن»، گرفته شده و چون انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چيزى گردن مى كشد، و اوضاع را زير نظر مى گيرد، اين واژه بر معنى نظارت و مواظبت و تحقيق و زير نظر گرفتن چيزى، اطلاق شده است.
🔸اين واژه در تعبيرات علماى اخلاق در مورد «مراقبت از خويشتن» به كار مى رود، در واقع کسی که می خواهد تهذیب نفس داشته باشد باید مراحلی را طی کند که یکی از این مراحل مراقبه است. این مرحله بعد از مرحله ی «مشارطه» انجام می گیرد يعنى انسان بعد از عهد و پيمان با خود براى اطاعت از فرمان الهى و پرهيز از گناه بايد مراقب پاكى خودش باشد، چرا كه اگر غفلت كند، ممكن است تمام شرط و پيمانها به هم بريزد. شیطان از یک طرف و هوا و هوس هاى درون از سمت دیگر ما را به سوى خود مى خوانند، اگر مراقب اعمال خودمان نباشیم سرمايه ايمان و تقوا را از دست می دهیم.پس مراقبه یعنی، مراقب اعمال و اخلاق خويش بودن، و نظارت دقيق بر آن داشتن، و همه روز و در همه حال و در هر جا به اعمال خود توجه کردن.
🔹امیر المومنین (علیه السلام) درباره مراقبت می فرماید: «طُوبی لِمَن راقَبَ ربَّه و خافَ ذَنْبَه خوشا بنده ای که پروردگارش را مراقب باشد و از گناه خود بترسد. دائم به یاد خدا بودن به این معناست که انسان مراقب باشد خواسته ها و توصیه های خدا را پیاده نماید، یعنی مراقب باشد که گناه نکند و واجباتش را انجام بدهد، نه این که در تمام ساعات روز، ذکر بگوید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی