سلام و عرض تسلیت🏴
▪️ هر چند از جنایت دشمن به شدت خشمگین هستیم و انتظار برخورد از طرف نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی داریم، اما:
✔️ از تلاش های شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، تشکر می کنیم که اگر نبود زحمات و فعالیت های تخصصی و به شدت پیچیده ی آنان، دشمن قسم خورده و سفّاک، هر روز و در جای جای ایران عزیزتر از جانمان، دست به کشتار فرزندان این مرز و بوم می زد.
✔️ اکنون و بعد از این جنایت عظیم، با حفظ وحدت و انسجام و با رعایت آرامش و خونسردی، به سربازان غیور خود اطمینان داشته باشیم و اجازه بدهیم تحت راهنمایی های فرماندهی کل قوا، به وظائف خود عمل کرده و ان شاء الله عزت و امنیت کشور را تامین و دشمن و مزدوران داخلی و خارجی آنان را با تدبیر، نابود کنند.
#انتقام_سخت
✍ جواد حیدری
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
📌چرا حضرت یوسف علیه السلام به ناحق به برادرش بنیامین، تهمت دزدی زد؟ آیا چنین کاری با عصمت او سازگار است؟
👈پاسخ
1⃣ این اشکال و شبهه، بر پایه داستان حضرت یوسف علیه السلام در قرآن مطرح شده است. بنابراین لازم است، این داستان در قرآن به دقت بررسی شود.
2⃣ قرآن کریم می فرماید:يوسف
فَلَمَّا جَهَّزَهُم بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ؛ و هنگامى كه (مأمور يوسف) بارهاى آنها را بست، ظرف آبخورى پادشاه را در بارِ برادرش گذاشت سپس ندا دهنده ای صدا زد «اى اهل قافله، شما دزد هستيد!» (یوسف، 70)
3⃣ اتهامی که متوجه حضرت یوسف علیه السلام است آن است که او دروغ گفته و تهمت دزدی به بنیامین زده است.
4⃣ بر اساس این آیه، گویندۀ سخن «انکم لسارقون» حضرت یوسف علیه السلام نیست؛ بلکه یکی از مأمورانش بوده است. بنابراین، یوسف علیه السلام نه دروغ گفت و نه کسی را متهم به دزدی کرد.
4⃣ کاری که حضرت یوسف علیه السلام انجام داد، با راهنمایی خداوند متعال بود؛ ازاین جهت قرآن می فرماید: «كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ؛ اين گونه راه چاره را به يوسف ياد داديم» (یوسف، 76)
5⃣تدبیر یادشده آن بود که حضرت یوسف علیه السلام، جام خود را در بار بنیامین بگذارد؛ در حقیقت کار او زمینه ای برای آن شد که بنیامین متهم به دزدی شود.
6⃣این کار آنگاه، گناه است که بنیامین از آن ناآگاه یا از آن ناراضی باشد؛ حال آنکه، او از این کار آگاه و نیز راضی بود. بنابراین، هیچ گناهی متوجه حضرت یوسف علیه السلام نیست.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💬پرسش: آیا صبر کردن 10 دقیقه بعد از اذان صبح برای خواندن نماز واجب است؟
#احکام
@pasokhsara
🌺بیدار کردن همسر و فرزندان برای نماز
سلام و عرض ادب من خانم هستم و اهل نماز الحمدالله فرزندان و همسرم هم نماز میخونن اما گاهی اوقات خواب میفتن آیا بیدار کردنشوون برای نماز صبح بر واجب هست ؟
من تکلیفی نسبت به اونها دارم یا نه.
خیلی ممنون میشم پاسخم رو بدید.
🔹 آیت الله خامنه ای: اگر به نحوی باشد که بیدار نکردن آنان موجب سبک شمردن نماز باشد لازم است.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند.
🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر خود آن ها مراقب نماز هستند و بعضی وقت ها بیدار نشوند بیدار کردن آن ها واجب نیست لیکن اگر خودشان مراقب نیستند از باب امر به معروف و نهی از منکر باید آن ها را برای نماز بیدار کنید.
🔹آیت الله سیستانی: بیدار کردن فرزندان تحت تربیت واجب است
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: اگر خواب ماندن شخص باعث می شود به این امر عادت کند یا به جهتی دیگر بیدار کردن او احسان به وی به حساب آید- مانند اینکه خواب ماندن وی بدون عذر باشد - بیدار کردن اشکال ندارد حتی اگر اذیت شود، ولی اگر خواب ماندن به صورت اتفاقی باشد و جهت راجحی نیز برای بیدار کردن نباشد، بیدار نمودن وی اگر مستلزم ایذا شود جایز نیست. نسبت به بیدار کردن کسانی که بالغ نشده اند در صورتی که تربیت وی متوقف بر این کار باشد حتی اگر اذیت شوند بیدار کردن آن ها اشکال ندارد.
#احکام
@pasokhsara
💠پرسش:
معنای عبارت «قاصم الجبارین» چیست؟ آیا منشأ روائی دارد؟
✍️ پاسخ:
◽️یکی از جملاتی که از زمان شهادت سردار سرافزار سپاه اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بسیار دیده و شنیده می شود، جمله زیبای «بسم الله قاصم الجبارین» است.
◽️ آنچه از زبان حضرات معصومین علیهم السلام در ادعیه و مناجاتها آمده این تعبیر است: «وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ»؛ یعنی ستایش خدای را که درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستمکاران است.
◽️این عبارت در دعای افتتاح آمده و امام صادق (علیه السلام) میفرماید: پیامبر اسلام (ص) این دعا را در ماه مبارک رمضان میخواند و مشابه عبارت فوق در دعاهای دیگری نیز وجود دارد.
◽️البته توجه شود که عباراتی چون:
«بسم الله قاسم الجبارین»
«بسم الله القاصم الجبارین»
از لحاظ ادبیات عرب، اشتباه است و عبارت صحیح
«بسم الله قاصم الجبارین» است.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
پرسش:
آیا احساس تنفر داشتن نسبت به کسی گناه دارد؟
پاسخ:
يكي از فروعات دين ما "تولي و تبري" است.
تولي به معناي دوست داشتن دوستان خدا و در واقع دوستي بخاطر خدا و تبري به معناي دشمني با دشمنان خدا و يا دشمني بخاطر خداست.
لذا يكي از شئوني كه بايد همواره در دوستيها و دشمنيهاي يك مسلمان لحاظ شود دوستي و دشمني بخاطر خداست.
دشمني يا تنفر از كسي كه اعتقادات و اعمالش مخالف دستورات الهي نبوده، با تولي و تبري الهي سازگار نيست.
ما موظفيم كه احساسات و عواطفمان و نيز قضاوتهايمان در خصوص افراد را مديريت نماييم تا همواره دوستيها و دشمنيهايمان بر مبناي فرامين الهی صورت پذيرد .
اگر اعتقادات و افعال فردی مخالف دين و اوامر الهي نيست، با ايجاد ارتباط نزديكتر و صميميتر، ميتوانيد احساس كاذب تنفر را با دوستي و روابط دوستانه پسنديده از بين ببريد.
#کارشناس_اخلاق
#تنفر
@pasokhsara
📌چرا خداوند کاری به ظالمان مانند اسراییل ندارد؟
👈یک. بر اساس آموزه های توحیدی، هیچ چیزی خارج از ارادۀ الهی در نظام هستی تحقق نمی یابد؛ چراکه در غیر این صورت، ربوبیت تکوینی الهی محدود و ناقص شده و چنین چیزی با کامل مطلق بودن او ناسازگار خواهد بود.
👈دو. سنت الهی آن است که خداوند متعال دنیا را بر اساس نظام اسباب و مسببات پیش می برد. ازاین رو، انسان ها نیز باید از طریق اسباب کار خود را پیش ببرند، هرچند باید معتقد باشند که با ارادۀ الهی است که سبب، سببیت دارد. برای نمونه، اگر کسی احساس تشنگی کرد، خداوند متعال برای رفع این تشنگی، آب را آفریده، تا فرد به جای آنکه بنشیند و دعا کند که خدایا تشنگی ام را برطرف کن، به سوی آب رفته و با نوشیدن آب، تشنگی اش را برطرف سازد.
👈سه. اگر خداوند خودش به جای اسباب وارد صحنۀ دنیا شود، سنگ روی سنگ بند نمی شود و این عالم نظم تکوینی خود را از دست می دهد.
👈چهار. خداوند متعال به انسان ها قدرت و اختیار داده تا بتوانند به بالاترین مرتبه انسانیت یا پایین ترین مرتبۀ حیوانیت برسند. چنین نیست که اگر کسی خواست با وحشی گری، از مرتبه حیوانیت نیز پایین تر برود، خداوند مانع او شود، زیرا با مختاربودن انسان ناسازگار است.
👈 پنج. بنابراین اساساً سنت خداوند متعال این نیست که خود به طور مستقیم در این دنیا داد مظلوم را از ظالم بگیرید، او به جای آنکه خود مستقیماً وارد صحنه شود که عملاً منجر به بی نظمی عالم می شود، اسباب مقابله با ظلم را قرار داده است و تأکید کرده که انسان ها خود باید بخواهند با ظلم مبارزه کنند و اینگونه ظلم را برطرف سازند. إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمىدهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.(رعد: 11)
👈شش. از آنچه گذشت و مبتنی بر مسئلۀ نظام اسباب و مسببات باید گفت که خداوند متعال، همانطور که به ظالمان قدرت و اختیار ظلم کردن را داده، به ظلم ستیزان نیز قدرت و اختیار مقابله با ظلم را داده است. اگر انسان های مدعی ظلم ستیزی، خود برای مقابله با ظالم برنخیزند، نمی توانند به خدا اعتراض کنند که چرا با ظالمان برخورد نمی کنی. دقیقاً مانند فرد تشنه که برای برداشتن آب برنمی خیزد، و از خدا می خواهد که او تشنگی اش را برطرف سازد.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 رجوع به مرجع دیگر
💬 سؤال:
آیا مقام معظم رهبری اجازه می دهند به فتوای دیگر مراجع تقلید در صورت نیاز رجوع کرد؟
✅ پاسخ:
🔹 به طور کلی عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر بنابر احتیاط واجب جایز نیست، مگر این که مجتهد دوم اعلم یا محتمل الاعلمیه باشد؛ البته در موارد احتیاط واجب، مکلف می تواند یا طبق احتیاط عمل کند و یا به فتوای مجتهد جامع شرایط دیگری ـ با رعایت اعلمیت ـ رجوع نماید.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای
#احکام
@pasokhsara