🔰چرا شاهد بروز اختلاف در اعلام روز عید فطر هستیم؟
🎙گفتگو با حجتالاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب
✅نظر آقا این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است. به زبان ساده، این سخن بدان معنا است که اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمیتوان گفت که دیدن صورت نگرفته است. اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهمالسلام برای رؤیت وجود دارد، تأیید میکند. برخی از مردم هم فکر میکنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمیگردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمیگردد. بنابراین ایشان با توجه به مبانی خودشان اول ماه را اعلام میکنند و سایر مراجع نیز بر اساس معیارهای خود عمل میکنند.
🔗 مطالعه متن کامل گفتگو:
http://farsi.khamen .ei.ir/others-dialog?id=30318
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
🕌 تاریخ ساخت زیارتگاه بر قبر بزرگان دینی، و نظر پیشوایان اهل سنت
اولین گنبدی که بر روی قبور ائمۀ بقیع ساخته شد توسط خلفای عباسی بود. در سال ١٣٢ق که مصادف بود با دوران امامت امام جعفر صادق(علیه السلام) دولت اموی سقوط کرد و اولین خلیفه عباسی ابوالعباس سفاح به هدف ایجاد جایگاه معنوی برای عباسیان در بین مردم و افتخار نمودن به جدّشان عباس بن عبدالمطلب بعنوان عموی پیامبر، مزاری بر قبر جدشان عباس ساخت و در بستر حرم گنبدی بر پا کرد که شامل چهار قبر مجاورش که منتسب به پیامبر بودند و نمیشد مقام و منزلتشان را نادیده گرفت نیز میشد؛ یکی قبر فاطمه بنت أسد مادر امیرالمؤمنین و همسر ابوطالب که پیامبر در خانۀ او بزرگ شده بود، و سه قبر دیگر که از اهل بیت پیامبر بودند: امام حسن مجتبی، امام سجاد و امام باقر(علیهم السلام).
و بعد که امام صادق(علیه السلام) در سال ١٤٨ق توسط خلیفۀ دوم عباسی منصور دوانیقی به شهادت رسید مانع از این نشدند که پیکر ایشان در کنار پیکر پدرانش خاکسپاری شود.
و بدین ترتیب آن گنبد و بارگاه مشتمل شد بر این چهار امام معصوم و مادرشان فاطمه بنت أسد، و عمویشان عباس بن عبدالمطلب.
مأمون عباسی نیز پس از مرگ پدرش هارون الرشید برایش گنبد ساخت.
این مراقد و گنبدها نه از سوی ائمۀ اهل بیت(علیهم السلام) و نه از سوی هیچ یک از فقهای اهل سنت از جمله چهار امام معروفشان ابوحنیفه(١٥٠ق)، مالکی(١٧٩ق)، شافعی(٢٠٤ق) و حنبلی(٢٤١ق) بعنوان بدعت و مظاهر شرک خوانده نشد و هیچکدام هیچ اعتراضی نداشتند.
نخستین کسی که مدعی شد ساختن مسجد و زیارتگاه بر قبور، از مظاهر شرک است و بدعت است و حرام، ابن تیمیه(٧٢٨ق) است و پس از او شاگردش ابن قیّم جوزیة(٧٥١ق) و سپس محمد بن عبدالوهاب(١٢٠٦ق).
حال آنکه اینها و پیروانشان در احکام شرعی تابع فقه حنبلی اند و بعنوان احیاگران مذهب حنبلی شناخته میشوند نه آنکه خود مدعی فقه جدیدی باشند.
جالب اینجاست که این افراد با ادعای اجتهاد در محدودۀ فقه حنبلی، مخالفان برداشت خود را مُشرک و اهل بدعت میخوانند در صورتی که نه تنها اثبات بلکه حتی نتوانستهاند ادعا کنند که خود احمد بن حنبل چنین اظهار نظری داشته و در سیرۀ عملی یا در یکی از کتابهایش بنای مرقد و مزار را بدعت شمرده باشد.
و گفتنی است که قبر خود احمد بن حنبل، واقع در بغداد، مزار و حتی گنبد دارد*️⃣ و علمای حنبلی در شبهای جمعه به زیارت قبر او میرفتند. و در کتب تراجم اهل سنت که زندگی احمد بن حنبل در آن تشریح شده است آمده که علمای پس از حنبل به کثرت به زیارت او میرفتند.
پیداست که وهابیهایی که بارگاه مقدس اهل بیت(علیهم السلام) را از مدینه گرفته تا سامراء هدف قرار دادهاند هنوز دستشان به قبر امامشان حنبل نرسیده تا آن را نيز بعنوان بدعت در دين ويران کنند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٨٤٧ و ٨٤٨ ، ٨٥٢ و ٨٥٣ ، ٨٥٧.
ــــــــــــــــــــ
*️⃣ تصاویری از گنبد و مقبرۀ منسوب به «احمد بن حنبل» امام فقهی وهابیها:
https://wikinoor.ir/پرونده:NUR00445.jpg
http://photos.wikimapia.org/p/00/03/69/39/19_big.jpg
«ابن تیمیه» -اولین فتوا دهنده به حرمت ساخت بارگاه بر قبر بزرگان دینی-، و شاگردش «ابن قیّم جوزیة» و همچنین «محمد بن عبدالوهاب» و وهابیها همگی در احکام شرعی تابع مذهب حنبلی اند.
حال آنکه خود امامشان «احمد بن حنبل» گنبد و بارگاه دارد و به زیارت آن میروند و کسی آن را شرک نخوانده و متعرض آن نشده.
@Yusufi_Gharawi
.
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
🔺بغداد/ گنبد و مقبرۀ منسوب به «احمد بن حنبل»👆🏼
وهابیها که فتوا دهندگان به حرمت ساخت بارگاه بر قبر بزرگان دینی اند، همگی در احکام شرعی خود را تابع فقه حنبلی میخوانند نه آنکه مدعی فقه و مذهب جدیدی باشند.
حال آنکه امامشان «احمد بن حنبل» خودش گنبد و بارگاه دارد و به زیارت آن میروند و کسی آن را شرک نخوانده و متعرض آن نشده.
@Yusufi_Gharawi
هدایت شده از بصیرت افزایی
🔻سلام یا درود؟؟
بسیاری از باستانگرایان، زرتشتیان، نوزرتشتیان و افراد دیگر، بر استفاده از کلمات پارسی و حذف کلمات عربی پافشاری میکنند. برای مثال میگویند: نگوییم #سلام، بگوییم #درود ...
به راستی از کدام واژه استفاده کنیم؟
✅هر دو واژه خوب هستند. شعراء و بزرگان ادبیات فارسی، از هر دو لفظ استفاده کردند. اما به دلایلی، سلام بهتر از درود است: سلام یکی از نامهای خداوند است. ذکر است. از ریشه سِلم و سلامتی و دارای انرژی مثبت بسیاری بالایی است. در حالیکه درود به معنی چوب و بریدن هست. به همین خاطر، به نجار، #درودگر گفته میشود. همچنین در منشور کورش هخامنشی، از لفظ سلام استفاده شده است. او وقتی میخواست بگوید که من آرامش را به شهر برگرداندم گفت: عو کُلَّة مَحاذیشو اِنَ سَلِم تِه اَشتِعی... (بند 25)
#شبهه #دین #باستان
@basiratafzayi
چه متن زیبایی نخونی از دستت رفته 👇
به یکی گفته شد بد لباس نپوش! '🗣'
گفت مردها باید نگاه نڪنند '🧔'
بهش گفتند:
اتفاقا مشڪل تو همین است '👀'
مردها نگاهت نڪردند '🖤'
مانتو را ڪوتاه ڪردی '✂️'
خبری از نگاه مردها نشد '📍'
مانتوی بدون دڪمه با ساپورت پوشیدی '🍂'
راستی تا برهنگی ات چیزی نمانده '💔'
ومطمئن باش هیچ مردی نگاهت نمیڪند '🔻'
شاید نرهای چشم چرانِ رهگذر، نگاهت ڪنند '✖️'
اما مردها بعید میدانم نگاهت کنن... '❗️'
تو خودت پسند ڪردی لگدمال چشمهای نرها باشی '🥀'
غافل از اینڪه ریـحـانه خدا بودی و گران قیمت... '♥️'با کی لج کردی با مردهای واقعی؟! با همانهایی که با غیرتشان، مدافعان امنیت ناموس بوده و هستند... اندکی تأمل🤔🤔🤔🤔
عضویت در کانال ایتا و تلگرام👇
@GgaroGhati
@pasokhtext
لینک کانال در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
پرسش:
اخیرا مکررا در فضای مجازی نقل می شود که « در پایان معراج پیامبر ص هنگامی که می خواستند برگردند خداوند برای خداحافظی با ایشان ، عبارت یاعلی را فرموده و پیامبر ص نیز در جواب ، یاعلی گفته اند بنابراین ما نیز باید این جمله را هنگام خداحافظی بگوییم».
کسانی که این مطلب را نشر می دهند چند کتاب را نیز به عنوان منبع ذکر می کنند. آیا چنین روایتی در منابع معتبر وجود دارد یا خیر؟
پاسخ:
این داستان کذب محض است و در هیچیک از منابع شناخته شده و قدیمی حدیث شیعه - حتی با سند ضعیف - نقل نشده است.
کتابهایی که به عنوان منبع آن ذکر شده اند نیز همگی از کتابهای فارسی جدید هستند و هیچیک از آنها از منابع معتبر حدیث و تاریخ شیعه نیستند.
کسانی که این مطالب را جعل می کنند یا جاهلند یا دروغگوهای حرفه ای هستند و از تولید این اکاذیب اهداف خطرناکی همچون بدنام کردن شیعه و سرگرم کردن شیعیان به جعلیات و خرافات دارند.
در هر حال ما به هیچ وجه مجاز به نشر چنین مطالبی نیستیم زیرا مصداق «دروغ بستن به معصومان(ع)» ، نشر اکاذیب و تخریب وجهه تشیع است.
اینگونه مطالب شبیه ساخته های علی اللهی ها یا نُصَیریه و برخی از صوفیه است و ربطی به مکتب تشیع و احادیث اهل بیت علیهم السلام ندارد. گفتنی است علی اللهی ها و نُصَیریه(علویهای سوریه و ترکیه) عقاید انحرافی همچون تناسخ و حلول دارند و امیرالمومنین(صلوات الله علیه) را تقریبا دارای الوهیت و خدایی می دانند. نُصیریها فرقه ای منحرف بودند که در زمان غیبت صغری از شیعه جدا شدند و به مخالفت با نواب اربعه(چهار نایب خاص) پرداختند. پیشوای آنان که محمد بن نُصَیر نمیری بصری نام دارد ادعای بابیت کرد و انحرافات اخلاقی شدیدی داشت تا جایی که توقیعی از جانب امام(ع) در لعن وی صادر شد.
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
9.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ خیانت علمی نویسنده تاریخ طبری
آیا میتوان در همه موارد به تاریخ طبری استناد کرد؟
#سواد_رسانه
@mobahesegroup
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
آیا جنگهای پیامبر ص جهاد ابتدایی به معنای تجاوز بوده؟ - ویراسته.mp3
3.83M
جنگ در اسلام - بخش سوم
آیا واقعا محمد (ص) و یارانش به قبایل و کاروانهای مشرکین حمله و تجاوز می کردند؟
واقعیت غزوه بدر و ماجرای یهود بنی قریظه چه بود؟
8 دقیقه صوت
#غزوه #سریه #سرایا #غزوات #غزوه_بدر #جهاد #جنگ #خشونت #اسلام #شبهات #جهاد_ابتدایی
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
هدایت شده از حامد کاشانی
آقای دکتر عبدالکریم سروش بارها در فحوای نوشتجات و سخنرانیهای خود تمسک به احادیث ( منقولات از افراد مورد وثوق) را نقد یا رد کرده و بارها با این تیغ، روایات و راویان را جرح نموده و ظاهرا به جایگاه عظیم روایات چندان اعتقادی ندارد.
اما اخیرا، با تمسک به نقل از شخصی ( که برای مخاطبان ناشناس هم هست) اتهام و بهتان جعل حدیث به طیفی از سخنرانان مذهبی، بویژه استاد شیخ حسین انصاریان زده است. و با تمسخر ایشان را کم سواد معرفی نموده است.
فارغ از آمیختن مطالب صحیح و سقیم و درهم کردن استدلال و تمثیل و مزاح که روش دیرین او برای القای مطلب همراه با مغالطه است، این که ایشان برای بازی با آبروی افراد، از نقل از افراد ناشناس برای مخاطب استفاده میکند و خود را شخصا از تحقیق و رسیدن به اطمینان بی نیاز میبیند و فقط به یک نقل اکتفا میکند، برایم جالب بود.
باءک تجرّ و باءی لا تجرّ؟
پ ن؛ مطالب تاریخی و حدیثی دکتر سروش معمولا دچار اشکالات روشی جدی است. اما این همه جرات در توهین و اتهام نوبر است.
پ ن۲؛ طبعا هیچ سخنران و عالمی جز معصومان علیهم السلام از آفت خطا و نسیان، مصون نیست، اما برخی به اسم نقد، تمسخر میکنند و بهتان میزنند. و نه در میدان علم که در عرصه اخلاق هم میبازند.
@kashani1395
🔻آتئیسم و کتکزدن زنان !! (قسمت اول)
✍ قرآن کریم در آیه ی ۱۹ نساء صراحتا به مسلمانان دستور می دهد با زنان به نیکی معاشرت کنید ، اما آتئیست ها چگونه بازنان برخورد می کنند ؟ در این مقاله برای اولین بار در فضای مجازی به بررسی رابطه ی بین خشونت خانگی و خداناباوری می پردازیم .
1-دانشگاه بیلر: پژوهشگران دانشگاه بیلر رابطه بین دینداری و خشونت خانوادگی بین زن و شوهر را بررسی کردند و دریافتند که سطح خشونت و درگیری بین خانواده های دیندار کمتر است
The authors explored the relationship between religious involvement and intimate partner violence by analyzing data from the first wave of the National Survey of Families and Households. They found religious involvement is correlated with reduced levels of domestic violence
http://www.baylor.edu/content/services/document.php/55373.pdf
🔹لینکهمین تحقیق در ژورنال sega🔹
religious involvement is correlated with reduced levels of domestic violence;
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1077801207308259
📚 لینکهمین تحقیق در ژورنال زیست شناسی
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17951587
🔻 لینکهمین تحقیق در دانشگاه تگزاس 🔻
https://utsa.influuent.utsystem.edu/en/publications/raceethnicity-religious-involvement-and-domestic-violence
2- دانشگاه پنسیلوانیا :در خانواده های مذهبی نرخ خشونت و درگیری خشن بین زن و شوهر کمتر است و والدین به احتمال بسیار کمتری فرزندان خود را مورد سو استفاده قرار میدهند. نقش مذهب در خانواده بسیار پر رنگ است بطوریکه باعث مسئولیت پذیری و تعهد والدین مخصوصا در مادر ها میشود !!
There is less domestic violence among religious couples and religious parents are less likely to abuse or yell at their children
Religious involvement promotes involved and responsible fathering and is associated with more involved mothering.
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.570.5129&rep=rep1&type=pdf
3-مرکز ملی اطلاعات زیستفناوری ایالت متحده ی آمریکا :نتایج این تحقیقات نشان داده است که در بین زوج های که فعالیت های دینی بیشتری دارند ، خشونت خانگی کمتر است . دلیل این امر هم اینست که دین ، کمتر مستعد رفتار خشونت آمیز است
Their results also show that the likelihood of reporting violence is lower for those who attend religious services more frequently. the more religious may well be disproportionately less prone to act violently
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2614329/
4-ژورنال سیج اعلام می کند: بی دینی منجر به خشونت خانگی می شود!!
Research suggests that irreligiousity is a causal factor for domestic violence
تحقیقات ژورنال سیج نشان می دهد که بی دینی یکی از فاکتورهای خشونت خانگی است !!!
Ellison, Christopher L. et al. (November 2007). "Race/Ethnicity, Religious Involvement,ا and Domestic Violence". Violence Against Women, vol. 13, no. 11, pp. 1094-1112,
کد مقاله
doi:10.1177/1077801207308259. Retrieved from Sage Journals archive.
5-همانطور که میدانید سوئد آتئیستی ترین کشور دنیا است
Sweden is one of the most atheistic countries in the world.
http://www.adherents.comاا/largecom/com_atheist.html
6-پایگاه اطلاعاتی خشونت علیه زنان در سال ۲۰۰۷ اعلام می کند در کشور مورد افتخار آتئیست ها یعنی سوئد خشونت (خانگی و جنسی و غیره) برعلیه زنان از سوی مردان یک مشکل فراگیر است ( خشونت برعلیه زنان درجامعه ی سوئد بشدت متداول و شایع است ) !!!
Men's violence against women is a widespread problem in society and a serious crime.
http://evaw-global-database.unwomen.org/en/countries/europe/sweden/2007/action-plan-to-combat-men-s-violence-against-women-violence-in-the-name-of-honour-and-violence
همانطور که می بینید معتبرترین سایتهای دانشگاهی و ژورنال های علمی تایید می کنند که بی دین ها دارای خشونت خانگی بیشتری هستند و دینداران نسبت به همسرانشان انسانهای مهربان تری می باشند
⚠️نشرمقالات حتی بدون آیدی ما کاملا حلال و درحکم صدقه ی جاریه است
نقد الحاد و آتئیسم
@Naghde_Elhad