خطر جن یا همزاد ؟
پرسش:
آیا درست است که هر انسان دارای یک همزاد از میان جنّ و پری است و باید خطرِ آن را دفع کرد تا مشکلات در زندگی انسان رخ ندهد؟
پاسخ خلاصه:
جنّ واقعیت دارد ولی اغلب مطالبی که درباره «همزاد» گفته می شود قابل اعتماد نیست و صرفاً ادعاهای ثابت نشده است.
پاسخ تفصیلی:
جنّ ها در اصل، نامرئی و ناپیدا هستند و در حالت عادی، هیچ خطری برای ما ندارند زیرا در یک بُعدِ دیگر از این جهان زندگی می کنند و خداوند بین ما و جنّیها مانع و حِفاظ قرار داده به نحوی که گویی در قفس هستند و تماس مستقیمی با ما ندارند.
جنّیها دستکم دو دسته اند: نیکوکار و بدکار.
جنیهای بدکار تنها کاری که در حالت عادی می توانند بکنند وسوسه کردن انسان به کارهای منفی است مثل وسوسه ابلیس و سایر جنهایی که به هر یک از آنها شیطان می گوییم.
وسوسه جن:
هرکس غیرمعصوم باشد ممکن است تا حدی تحت تأثیر وسوسه شیاطینِ جنّی قرار گیرد همانطور که تحت تاثیر وسوسه انسانهای شرور و شیطانصفت قرار می گیریم. طبعاً شیاطین، ما را تشویق به بدی، خشم بیجا، دروغ، بدبینی، نومیدی، اندوه بیهوده، تنبلی و بیکاری و افراط در خواب و خوراک و ... می کنند تا به تدریج دچار گناهان کبیره (مخصوصا کفر و زیر پا گذاشتنِ حق الناس) شویم.
راه نجات از وسوسه های شیطانی اینست که به جای عمل به وسوسه ها، به توصیه های دینی عمل کنیم و با قرآن، نماز و یاد خدا اُنس پیدا کنیم و مواظب باشیم که چه چیزهایی به ذهن ما خطور میکند؛ فکرهای خوبی که به ذهنمان میرسد الهامات فرشتگان یا ندای فطرت پاک انسان است و باید آنها را تقویت کنیم و ایدههای خوب را هر چه زودتر وب ا جدّیّت به مرحله اجرا در بیاوریم ولی هنگامی که فکر یا تصمیم بدی به ذهنمان میآید بگوییم: «پناه بر خدا از شیطان» یا صلوات بفرستیم یا بسم الله یا استغفرالله یا لا اله الا الله و سایر اذکار را بر زبان جاری کنیم.
دخالت جن در زندگی مادی انسان:
اما اینکه شیطان بتواند زندگی ما را از نظر مادی نیز به هم بریزد مثلا شیر آب خانه بیدلیل باز شود یا شیشه ها بی دلیل بشکنند یا صداهای ترسناک از خانه شنیده شود و ... مربوط به موارد خاص و بسیار نادر است و عمومیت ندارد.
این مواردِ نادر و عجیب باید بررسی شود که اصلا چرا رخ داده است؟
یعنی چه کاری انجام شده که روزنهای برای ورود جن از دنیای خودش به دنیای مادیِ ما ایجاد کرده است؟
آیا دنبال علوم غریبه و سحر و جادو و طلسم و ... رفته ایم که همین موجب باز شدنِ قفسِ جنی ها و وارد شدنِ آنها به زندگی مادی ما شده؟
آیا دچار شرک شده ایم؟ آیا بر گناهان کبیره اصرار کرده ایم که جنّ وارد زندگی ما شده؟ آیا مرتکب ریاضتهای غیرشرعی به شیوه مرتاضها و صوفیان شده ایم که جنّیهای شیطانصفت را به چشم میبینیم یا تحت تاثیر فریبها و خباثتهای آنها قرار گرفتهایم؟
کسی که جن در زندگی دنیایی او وارد شده باید سعی کند اولاً ریشهیابی کند و زمینه های ورود جن به زندگی اش را از بین ببرد.
ثانیا برخی کارها و ذکرها و دعاها را انجام دهد مثل:
1 - قربانی کردن برای کسب رضایت الهی و توزیع گوشت میان فقرا
2 - هر روز 5 بار آیت الکرسی(فقط آیه 255 سوره بقره) را بخوانند
3 - خواندن سوره های فلق و ناس هر روز و هر شب
4 - نگهداری یک قرآن در خانه که هر روز مقداری(حداقل 7 آیه) از آن بخوانیم
5 - حمل قرآن کوچک به همراه خود مثلا در کیفمان بگذاریم و گاهی چند ایه از آن بخوانیم
6 - آیه «یا معشرالجن ...»(آیه 33 سوره رحمن) را چهل بار بر آب بخوانند و آن را در چهارگوشه منزل بریزند.
هشدار:
برای دفع خطر جن یا طلسم و جادو نباید به سراغ دعانویسها رفت مگر اینکه فرد مؤمن و معتمدی باشد که فقط دعاهای بامحتوا مینویسد که از قرآن و احادیث، الهام گرفته شدهاند. اما از دعاهایی که به زبان عبری(یهودی) یا با خط نامفهوم نوشته شدهاند دوری کنید زیرا ممکن است حاوی مطالب کفرآمیز و شیطانی باشد و انسان را از چاله به چاه بیندازد.
#جن #همزاد #جادو
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال:👇
https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
💠سوال :
سلام وقت بخیر
شبهه ای که در مورد امام موسی کاظم علیه السلام مطرح هستش این که:
ایشون اکثر عمر شریفشان رو زندان بوده اند پس چگونه این تعداد فرزند داشته اند و در حال حاضر این تعداد امامزاده منتسب به امام موسی کاظم علیه السلام وجود دارد؟
✅پاسخ :سلام علیکم
تا ۴ نسل ( پسر و دختر ،، نوه،، نتیجه و نبیره ) امامزاده محسوب شده اند.
منظور از امامزاده فقط نسل اول نیست.
بعلاوه همه , اولاد یک امام نیستند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
https://t.me/mousavizanjany
پرسش:
در کتاب «روزگار رهایی»، روایتی نقل شده که میگوید در زمان حکومت قائم آل محمد (عج) ، عقرب ها و مارها بی خطر خواهند شد تا جایی که کودکان هم بدون هراس و نگرانی، با آنها بازی میکنند. آیا این روایت، معتبر است؟
پاسخ:
این روایت را نباید با قاطعیت به عنوان «حدیث معتبر» به معصومان(علیهم السلام) نسبت داد زیرا:
1 - کتاب «روزگار رهایی» ترجمه یک کتاب عربی به نام «یوم الخلاص»(تألیف یک نویسنده معاصر لبنانی به نام کامل سلیمان) است که انبوهی از روایات معتبر و نامعتبر درباره مهدویت و آخرالزمان را جمع آوری و دسته بندی کرده اما تضمین و تعهدی نداده که تمام مطالبش بی استثنا درست و قابل اتکا باشد.
2 – این ادعا که در حکومت قائم(عج)، مارها و عقربها بیخطر میشوند و کودکان با آنها بازی میکنند در کتب معتبر و قدیمی حدیث شیعه یافت نمیشود و از روایاتی که در برخی از کتب درجه دوم در قرنهای اخیر همچون «الزام الناصب» ذکر شده و سند متصل و صحیحی ندارد الهام گرفته شده است(حائری یزدی، الزام الناصب، ج 1، صص: 423-424 و ج 2، ص 247)
3 – فلسفه قیام مهدی(عج)، همان فلسفه مجاهدتهای چندهزارساله ی پیامبران(ع) و امامان(ع) یعنی گسترش یکتاپرستی و برپایی حکومت عدل در سراسر جهان است. همانگونه که مأموریت پیامبر اکرم(ص)، تغییر قوانین تکوینی و طبیعیِ نبود، امام مهدی(عج) نیز برای تربیت و هدایت انسانها و ساماندهی جامعه آرمانی بشری تلاش خواهد کرد و قرار نیست ویژگیهای طبیعی حیوانات را تغییر دهد. اینکه مأموریت انبیا تربیت و هدایت بشر است، یک اصل کلی است که از قرآن فهمیده میشود و اگر چند روایت با سند ضعیف بر خلاف این اصل قرآنی در کتابهای غیرمعصومان یافت شود، چنین روایاتی قابل اعتماد نیستند.
4 – بر فرض حتی اگر چنین روایتی از معصومان(ع) صادر شده باشد لزوماً معنای ظاهریِ آن مورد نظر نیست بلکه باید آن را به نحو معقولی تفسیر و تأویل کرد مثلا بگوییم: عقرب و مار در اینجا نمادِ انسانهای موذی، و کودکان، نماد انسانهای ضعیف و بی دفاع هستند و منظور اینست که حکمرانیِ فراگیر و عادلانه ی مهدی(علیه السلام) موجب خواهد شد افراد و طبقات قوی نتوانند آسیبی به اقشار ضعیف برسانند.
#عصر_ظهور #مهدویت #آخرالزمان
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا تماس نزدیک با سگها موجب بیماری می شود؟ #نجس_بودن_سگ #فلسفه_احکام
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
🔴 روزهداری یا کمک به فقرا؟
میگن آقا مگه روزه نمیگیری که حال فقرا رو درک کنی؟ با نخوردن تو هیچ گرسنهای سیر نمیشه. الکی به خودت زحمت نده. برو عملی به یاد فقرا باش
🔻نکته اولی که تو این سوالات وشبهات باید بهش توجه کرد اینه که پیشفرض اکثر این سوالات و شبهات اصلا غلطه. یعنی ما بخاطر درک حال فقرا روزه نمیگیریم. شاید یکی از نتایج روزه گرفتن درک حال فقرا باشه. اما دلیل اصلی روزه گرفتن این نیست.
🔻وقتی این پیشفرض غلط درباره روزه رو قبول بکنیم که روزه برای درک حال فقراس، اون موقع کلی شبهه دیگه هم بوجود میاد، مثلا میگن فقرا نون و غذا ندارن بخورن، آب که میتونن بخورن. پس میشه آب خورد. یا روزه برای قدیماس که اکثر مردم هیچی نداشتن بخورن، الان که وضعیت بهتر شده دیگه روزه باید برداشته بشه. و از این قبیل حرفها
🔻حالا چرا باید روزه بگیریم؟
بههمون دلیلی که باید نماز بخونیم، خمس بدیم، زکات بدیم، حج بریم و واجبات دیگه رو انجام بدیم. چون مسلمونیم و دینمون اسلامه، دین اسلام یه سری قانون و مقررات داره که توسط خداوند تبارک و تعالی که خالقمون هست وضع شده و گفته باید این کارارو انجام بدی. ماهم باید انجام بدیم، تمام.
خدا کجا گفته؟ تو قرآن، سوره بقره آیه183
(ای کسانی که ایمان آوردید، روزه بر شما واجب شده همونطور که بر پیشینیان شما واجب شده بود، شاید باتقوا شوید)
🔻تو این آیه نه بحث فقرا اومده، نه چیز دیگه. گفته خدا واجب کرده. اگرم بخوایم دلیلی برای روزه گرفتن بیاریم، و فلسفه روزه رو بیان کنیم همون چیزی که تو آیه گفته رو باید مطرح کنیم. یعنی باتقوا شدن. حریم الهی رو مراقبت کردن. کنترل نفس پیداکردن. که بحث مفصلی میطلبه از اساتید اخلاق
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
نکاتی درباره اصطلاح قرآنی «حفظ فرج»
پرسش:
1 – معنای «وَ الَّذِينَ هُم لِفُرُوجِهِم حَافِظُونَ»(سوره مؤمنون؛ آیه 5 و سوره معارج؛ آیه 29) چیست؟
2 - گاهی درباره معنای کلمه «فَرج» گفته میشود اینکه در سوره نور در عبارت « وَ يَحفَظُوا فُرُوجَهُم» به جای کلمه «فَرْج»(مفرد) از کلمه «فروج» که جمع است، استفاده شده نشان میدهد مقصود از «فَرج» همه شکافها، چاکها و گوشههای بدن است مثلا شامل زیربغل و چاک بین سینهها نیز میشود. آیا این استدلال درست است؟
پاسخ:
1 - تعبیر «حفظ فرج» یک اصطلاح قرآنی به معنای «پرهیز از فحشاء(آمیزش نامشروع جنسی)» است ولی به نظر میرسد در سوره نور به معنای «پوشاندنِ عورت {از نگاه نامحرم}» باشد زیرا در وسطِ بحثِ «خودداری از نگاه حرام و رعایت پوشش» آمده است.
بنابراین مقصود از «لِفُرُوجِهِم حَافِظُونَ» در سورههای مؤمنون و معارج، اینست که «مؤمنان، پاکدامن هستند و خود را از آلودگی فحشاء(زنا و همجنسبازی) محافظت میکنند» اما منظور از «یحفظوا فروجهم» در سوره نور اینست که «مؤمن باید عورت خود را – نه تنها از آمیزش نامشروع بلکه حتی – از نگاه دیگران حفاظت کند و بپوشاند».
در این مورد، حدیث مشهوری از امام صادق(ع) نقل میشود با این مضمون که تعبیر «حفظ فرج» در همه جای قرآن به معنای «خودداری از زنا» آمده به جز آیات سوره نور که در آنجا به معنای «پوشاندنِ عورت {از نگاه دیگران}» است(1)
همچنین نقل شده که امیرالمؤمنین علی(ع)، عبارت «يَحفَظُوا فُرُوجَهُم» در سوره نور را به معنای «حرام بودنِ نگاه به عورتِ دیگران» دانستند(2)
2 – کلمه «فَرْج» گرچه از نظر ریشه لغوی با «فُرجَة» به معنای هرگونه شکاف، حُفره، دره و ... همخانواده است اما وقتی صحبت از «فرج انسان» باشد دقیقاً به معنای «عورت»(شرمگاه و عضو جنسی) است و بر آلت تناسلی مرد و زن به صورت یکسان اطلاق میشود. به سایر شکافهای بدن انسان مثل شکاف میانِ انگشتان و چاکِ میان سینهها و ... «فُرجَة»(با ضم فاء) گفته میشود که نباید با «فَرج» اشتباه شود(3).
ضمنا در عربی به زیر بغل، «اِبط» و به شکاف میان سینهها «بَهْوُ الصَّدر» میگویند نه فَرج(4).
3 - علت اینکه در آیات قرآن به جای «فَرج»(مفرد) از «فروج»(جمع) استفاده میشود این نیست که هر انسان دارای «چندین فَرج» است و شامل زیربغل و ... نیز هست بلکه بخاطر اینست که مخاطبِ این آیات، جمع هستند نه یک فرد خاص.
به عبارت دیگر، وقتی رویِ سخن با جمعی از مردم باشد انتظار میرود از تعبیر جمع استفاده شود زیرا اگر هر یک از آنان دارای یک «فرج» باشد، مجموعِ آنان دارای «فُروج»(چندین فرج) خواهند بود.
برای روشن شدن مطلب مجددا به متن قرآن رجوع کنید که در آغازِ آیات، درباره «مؤمنین»(جمع) و مؤمنات(جمع) صحبت شده است:
قُل لِلمُؤمِنِينَ يَغُضُّوا مِن أَبصَارِهِم و َيَحفَظُوا فُرُوجَهُم ذَٰلِكَ أَزكَىٰ لَهُم إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصنَعُونَ (سوره نور؛ آیه 30)
ترجمه:
به مردان باایمان بگو که نگاههای خود را کوتاه کنند و عورتهای خود را (از نگاه دیگران) نگاه دارند؛ این برای آنان پاکیزهتر است. بهراستی خدا به آنچه میکنند بسی آگاه است.
وَ قُل لِلمُؤمِنَاتِ يَغضُضنَ مِن أَبصَارِهِنَّ وَ يَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنهَا ... (سوره نور؛ آیه 31)
ترجمه:
به زنان باایمان بگو که نگاههای خود را کوتاه کنند و عورتهای خود را (از نگاه دیگران) نگاه دارند، ...
منابع:
(1) کلینی، الكافي (چاپ الإسلامية)؛ ج 2، ص: 36 و صدوق، من لا يحضره الفقيه؛ ج 1، ص: 114 و تفسير القمي؛ ج 2، ص: 101
(2) صدوق، من لا يحضره الفقيه ؛ ج2، ص: 627
(3) ابن منظور، لسان العرب، ج 2، ص: 341
(4) ابن منظور، لسان العرب، ج 14، ص: 98
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
شب قدر و علت پنهان بودن آن
اگر شب قدر اهمیت کم نظیری دارد و قرآن در آن نازل شده پس چرا مسلمانها نمی دانند که دقیقا کدام شب است؟
پاسخ:
مسلمانها خواه سنی یا شیعه طبق احادیث مشهوری که وجود دارد یقین دارند که شب قدر یکی از شبهای دهه آخر ماه مبارک رمضان است.
از این رو شبهای دهه آخر را بزرگ می شمارند و بیش از گذشته به عبادت می پردازند. طبق برخی از روایات غسل کردن در همه شبهای دهه آخر ماه رمضان و دستکم در شبهای احیاء مستحب است و بهتر است هنگام غروب و قبل از نماز مغرب انجام شود. (کلینی، الکافی، - چاپ اسلامیه- ج4، ص153)
در روایات اهل بیت (ع) بر بیداری و عبادت در شبهای 21 و 23 ماه رمضان تاکید بسیاری شده و بیان شده که شب قدر یکی از اینهاست.
وقتی اصحاب با اصرار از پیامبر (ص) یا اهل بیت (ع) می پرسیدند که دقیقا کدام شب است معمولا آن بزرگواران با این استدلال که احیای این دو شب کار سختی نیست از جواب دقیق طفره می رفتند تا مردم، هر دو شب را عبادت بپردازند و بهره معنوی بیشتری ببرند. (کلینی، الکافی، - چاپ اسلامیه- ج4، ص156)
نقل شده که در یکی از موارد خاص و استثنائی که فردی اصرار کرد که من نمی توانم هر دو شب را تا صبح بیدار بمانم و عبادت کنم ، معصوم (ع) بیان فرمودند که شب قدر همان شب بیست و سوم است.( شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، ج4 ، ص330 و شیخ صدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، ص104)
در روایت دیگری با سند معتبر از امام صادق(ع) نقل شده که «تعیین تقدیرات در شب نوزدهم ، و تایید (اولیه) در شب بیست و یکم و اجراء (تایید نهایی و آغاز اجرای آن) در شب بیست و سوم است. ( التَّقْدِیرُ فِی لَیلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِی لَیلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِینَ وَ الْإِمْضَاءُ فِی لَیلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ ) (کلینی، الکافی، - چاپ اسلامیه- ج4، ص159)
بنابراین دعا و عبادت در هر یک از این شبها در تعیین تقدیرات انسان اثر دارد. چه بسا در شب نوزدهم تقدیراتی برای انسان مقرر شده باشد که با دعا و زاری به درگاه خدا در شب های بعد « تبدیل به احسن » گردد یا بخاطر گناه و غفلت در شب های بعد، دستخوش تغییر منفی گردد.
نکته دیگر اینست که نباید تصور شود که این تقدیرات برای خدای متعال الزام آور و غیر قابل تغییرند. در روایتی آمده که خداوند اگر بخواهد تقدیراتی که در شب قدر برای افراد نوشته است تغییر می دهد. (کلینی، الکافی، - چاپ اسلامیه- ج4، ص156)
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به چند پرسش درباره فطریه
1 - زکات فطره به چه شرایطی واجب می گردد؟
پاسخ: زكات فطره بر تمام كسانى كه قبل از غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، يعنى بايد براى خودش و كسانى كه نانخور او هستند، هر نفر به اندازه يك صاع (تقريباً سه كيلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو يا خرما يا برنج يا ذرت و مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را بدهد كافى است.
2 - آیا فقیر می تواند زکات فطره را در غیر مورد غذا مصرف کند؟
پاسخ: اشکالی ندارد.
3 - آیا می توان با پول فطریه برای خانواده نیازمند، ماشین لباسشویی خرید؟
پاسخ : در صورتی که برای آنها ضرورت داشته باشد مانعی ندارد.
4 - آیا فردی که زکات فطریه می گیرد، باید شرایط خاصی داشته باشد؟
پاسخ:
زكات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساكين بدهند مشروط بر اينكه مسلمان و شيعه دوازده امامى باشند و به اطفال شيعه كه نيازمند هستند نيز مى توان فطره داد، خواه به مصرف آن ها برسانند يا از طريق ولىّ طفل به آن ها تمليك كنند؛ ولی فقيرى كه فطره مى گيرد لازم نيست عادل باشد، هر چند احتياط واجب آن است كه به شرابخوار و كسى كه آشكارا معصيت كبيره مى كند فطره ندهند و همچنين به كسانى كه فطره را در معصيت خداوند مصرف مى كنند.
5 - اگر شخصی به واسطه ورشکستگی و بدهکاری فقیر شود آیا می توان زکات فطره را مستقیماً بابت بدهی او به شخص طلبکار داد یا باید حتماً به دست فقیر برسد؟
پاسخ:
در فرض سؤال، پرداخت مستقیم به طلبکاران او مانعی ندارد.
6 - آیا می توان زکات فطره غیر سادات را به سادات داد؟
پاسخ : كسى كه سيد است نمى تواند از غير سيد زكات فطره بگيرد.
7 - در صورتی که انسان برای پرداخت فطره، دسترسی به فقیر نداشته باشد وظیفه او چیست؟
پاسخ : اگر دسترسى به فقير ندارد مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى دهد نيّت فطره نمايد.
8 - آیا هر فرد می تواند در هر جا یا مکانی خواست زکات فطریه را مصرف کند؟
پاسخ : احتياط واجب آن است كه زكات فطره را در همان محل مصرف كند، مثلًا نمىتواند براى بستگانش كه در شهر ديگرى هستند بفرستد، مگر اينكه در آن محل مستحقّى پيدا نشود و هرگاه با وجود مستحق فطره را به جاى ديگرى ببرد و تلف شود ضامن است، ولى حاكم شرع مىتواند با توجّه به مصالح نيازمندان اجازه دهد آن را به محلّ ديگرى ببرند.
9 - آیا زکات فطره مهمان بر عهده صاحبخانه است؟
پاسخ : فطره ميهمان بر عهده صاحبخانه نيست، مگر اينكه براى چند شب ميهمان او باشد، به طورى كه نان خور او محسوب شود.
10 - وقت پرداختن زکات فطریه چه زمانی است؟
پاسخ : وقت اداى زكات فطره، روز عيد فطر قبل از انجام نماز است؛ بنابراين، كسى كه نماز عيدفطر را مىخواند بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد، ولى اگر نماز عيد را نمىخواند مىتواند تا ظهر روز عيد تأخير بيندازد.
11 - آیا در پرداخت زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک می باشد؟
پاسخ : در زكات فطره خوراك شخصى خود انسان ملاك نيست بلكه خوراك معمولى اهل شهر و يا محل ملاك است؛ بنابراين، كسى كه هميشه برنج مىخورد مىتواند زكات فطره را از گندم بدهد.
12 - آیا می توان زکات فطریه را برای غیر فقیر که منافع آن به فقرا برسد مصرف کرد؟
پاسخ: زكات فطره را بنابر احتياط واجب در غير مورد فقرا و مساكين نمىتوان مصرف كرد، همچنين نمىتوان از آن كارخانه هايى تأسيس كرد و منافع آن را در خدمت نيازمندان گذارد، ولى تهيّه سرمايه از آن براى افراد نيازمند به مقدارى كه زندگانى آنها را اداره كند جايزاست.
13 - مصرف زکات فطره برای آزادى افراد فقیرى که بر اثر اشتباهاتى در زندان به سر مى برند، چه حکمى دارد؟
پاسخ:
اشکالى ندارد.
14 - آیا می توان مالی را که به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، با مال دیگر تعویض کرد؟
پاسخ: مالى را كه به قصد فطره كنار گذارده، نمىتواند آن را با مال ديگرى عوض كند، بلكه بايد همان را براى فطره بدهد.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
📚 دکانی به نام سر کتاب
◀️اشخاصی فال می گیرند و سر کتاب باز می کنند و خبرهایی در مورد شخص می دهند و دعایی می نویسند و می گویند برای دفع طلسم همراهت باشد و در ازای این کارها مبلغی پول می گیرند؛ آیا مراجعه به این اشخاص صحیح است؟
پاسخ:
مراجعه به این اشخاص و تصدیق و تأیید ادعاهایشان در روایات متعددی مذمت شده است که چند مورد را ذکر می کنیم:
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: منجم (مدعی پیش گویی و طالع بینی از روی حساب ستاره ها) ملعون است و کاهن (خبر دهنده از گذشته و آینده و امر پوشیده) ملعون است و ساحر ملعون است.(1)
◀️همچنین از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده که از رفتن به نزد عَرَّافِ نهی کرد و فرمود: کسی که به نزد عراف برود و او را تصدیق کند، از آنچه خدا بر محمد (صلی الله علیه و آله) نازل نموده است بیزار است.»(2) «عَرَّافِ» به کسی گفته می شود که از گذشته و آینده و از امر پنهان و سری خبر بدهد و اشخاص را به چیز گم شده و غیره راهنمائی کند.
⭕️باید دانست اغلب دعا نویس ها؛
1. دعاهایی که می نویسند سند و مدرک ندارد و بدعت است.
2. شکل ها و کلمات نامفهوم در آن می آورند، این کار در احادیث مذمت شده است. یعنی تعویذ را انسان باید بفهمد که چه چیزی در آن هست.
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: تعویذ (خواندن یا نوشتن دعای مخصوص) برای چشم زخم یا تب یا درد دندان یا صاحب نیش زهردار اشکالی ندارد در صورتی که شخص بداند چه می گوید و در تعویذ خود، چیزی که آن را نمی شناسد وارد نکند.»(3)
بنابراین مراجعه به کاهن و منجم یعنی شخص خبر دهنده از گذشته یا آینده یا خبر دهنده از امر پنهان مانند مکان شیء دزدیده شده و غیره شدیداً مذمت شده است و اینکه گاهی اوقات حرف آنها درست از کار در می آید نشانه صحت امر آنها نیست، همانطور که در روایات وارد شده است و نیز دستورات و دعاهایی که توصیه می کنند مبنای دینی ندارد و اکثرا نامفهوم است.
پی نوشت:
[1]. خصال، ج١، ص٢٩۶.
[2]. من لا یحضره الفقيه، ج۴، ص۶.
[3]. طب الأئمه، ص۴٨.
#عرفان_کاذب
#عرفان_جعلی
منبع: پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
https://eitaa.com/antihalghe
عضویت کانال پاسخها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
پرسش :
در کتاب تحف العقول از امام رضا(ع) نقل شده که «کسی نباید دست کسی را ببوسد زیرا این کار نمازگزاردن بر او (و نوعی پرستشِ غیرخدا و شرک) است». (تحف العقول، چاپ قم، ص450)
آیا این حدیث از نظر سند دارای اعتبار است؟ آیا بوسیدن دست والدین ، معلمان و علما حرام است؟
پاسخ:
بوسیدن دست والدین و معلمان و دانشمندان و علما ، یکی از امور رایج در میان مسلمانان و ایرانیان است اما بوسیدن دست صاحبان قدرت و افراد مال اندوز که به معنای تایید ظلم یا تمجید دنیاپرستی است بی تردید کاری ناشایست است.
روایتی که از امام رضا(ع) نقل می شود از نظر سند ، ضعیف است یعنی سند محکمی نداریم که آن حضرت واقعا چنین فرموده باشند. ضمنا این روایت از نظر محتوایی نیز قابل استناد نیست زیرا:
نخست: روایتی که از در کتاب تحف العقول از امام رضا(ع) نقل شده است «مُرسَل» یعنی «فاقد سند متصل» است بنابراین نمی توان با استناد به آن «حرام بودنِ دستبوسی» را استنباط کرد.
دوم: محتوای این روایت با روایات متعدد دیگری که دستبوسی را در برخی از موارد روا دانسته اند تعارض دارد. مثلا روایاتی که درباره بوسیدن دست رسول الله(ص) و اهل بیت(ع) وجود دارد و کلینی(ره) برخی از این احادیث را در کتاب «الکافی» در باب «التقبیل» و ابواسماعیل بخاری در کتاب «الادب المفرد» باب «تقبیل الید» گردآوری کرده اند.
به عنوان نمونه در حدیثی با سند صحیح از امام صادق(ع) نقل شده است که «لَا يُقَبَّلُ رَأْسُ أَحَدٍ وَ لَا يَدُهُ إِلَّا يَدُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْ مَنْ أُرِيدَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص » یعنی « {سزاوار است} دست یا سر کسی را نبوسند مگر پیامبر خدا یا کسی که دست و سرش را به نیتِ {تکریمِ } پیامبر (ص) می بوسند»(الکافی، چاپ اسلامیه، ج2، ص185).
سوم: در کتب تاریخ و ادبیات نقل شده است که برخی از مردم دست پیامبر(ص) را می بوسیدند و آن حضرت مانع نمی شدند.(المغازی، واقدی، ج2، صص:592-593 و العقد الفريد ، ابن عبد ربه ، ج2، ص281 )
همچنین نقل شده است که فاطمه(س) در هنگام استقبال از پیامبر(ص) ، از جای بر می خاستند و دست آن حضرت را می بوسیدند(بشارة المصطفى لشيعة المرتضى ، چاپ نجف، ج2، ص: 253)
چهارم: اگر دستبوسیِ بندگان خدا همانند «پرستشِ بندگان خدا» و «نوعی شرک» باشد ، چگونه ممکن است چنین شرکی درباره پیامبر(ص) و ائمه(ع) جایز باشد؟! به بیان دیگر اگر بوسیدنِ دست مانند سجده کردن و پرستش باشد بوسیدن دست همه بندگان - حتی پیامبران و امامان- حرام خواهد بود زیرا «شرک» و «پرستش غیرخدا» استثنا بر نمی دارد.
پنجم: اینکه در روایت داریم که «روا نیست دست یا سر کسی بوسیده شود مگر آنکه نیت انسان از این کار ، احترام به رسول الله(ص) باشد» ، لزوما به معنای «حرام دانستنِ بوسیدنِ دست دیگران» نیست بلکه می خواهد «سنت اسلامی» را مورد تاکید قرار دهد. در واقع سنت اسلامی اینست که مومنان فقط دست « کسانی که از نسل پیامبر (ص) یا دارای بخشی از علم و فضایل آن حضرت هستند» را ببوسند. یعنی قاعدتا بوسیدن دست دیگران باید مکروه باشد و می دانیم که «مکروه» با «حرام» فرق دارد.
ششم: دست بوسی ، تنها در صورتی حرام است که به معنای «سجده» و «پرستش» باشد یا «تمجید از طاغوت ها و نمادهای زر و زور و ظلم» به شمار آید یا «مفسده دیگری» داشته باشد. در موارد دیگر ، دلیلی برای حرام نامیدن آن نداریم و حداکثر اینست که در برخی از موارد مکروه باشد.
هفتم: با توجه به مقام والای علم و عمل صالح در اسلام و با توجه به تأکید اسلام بر حق شناسی و سپاسگزاری نسبت به کسانی که بر گردن ما حقوقی دارند، شاید بتوان گفت بوسیدن دست برخی از افراد همانند والدین ، معلمان ، علما و دانشمندان - اگر به نیت احترام و تکریمِ آنان باشد کاری پسندیده است. البته بوسیدن دست فرعون ها و قارون ها که نمادهای طاغوت و زر و زور هستند نارواست.
#دستبوسی #بوسیدن #بوسه
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
عارفی را پرسیدند
زندگی به جبر است یابه اختیار؟
پاسخ داد
امروز را به اختیار است تا چه بکاریم
اما
فردا جبر است
چرا که به اجبار باید درو کنیم
هر آنچه را که دیروز
به اختیارکاشته ایم
@GgaroGhati
https://eitaa.com/GgaroGhati