May 11
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(25).mp3
5.76M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷 سهم #روز_پنجاه_وسوم : نامه ۶۸ تا ۶۶
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم #روز_پنجاه_وسوم : از نامه ۶۸ تا نامه ۶۶ #نهج_البلاغه
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
📜 #نامه68 : نامه به سلمان فارسی، قبل از ایام خلافت
🔹روش برخورد با دنيا
♦️پس از ياد خدا و درود، دنيای حرام چونان مار است كه پوستی نرم و زهری كشنده دارد، پس از جاذبه های فريبنده آن روی گردان، زيرا زمان كوتاهی در آن خواهی ماند و اندوه آن را از سر بيرون كن، زيرا كه يقين به جدایی آن و دگرگونی حالات آن را داری و آنگاه كه به دنيا خو گرفته ای بيشتر بترس، زيرا كه دنياپرست تا به خوشگذرانی در دنيا اطمينان كرد او را به تلخ كامی كشاند و هرگاه كه به دنيا انس گرفت و آسوده شد ناگاه به وحشت دچار می گردد.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
📜 #نامه67 : نامه به قثم بن عباس فرماندار شهر مکه
1️⃣ رسيدگی به امور حاجيان در مراسم حج
♦️ پس از ياد خدا و درود! برای مردم حج را به پای دار، و روزهای خدا را به يادشان آور، در بامداد و شامگاه در يك مجلس عمومی با مردم بنشين، آنان كه پرسشهای دينی دارند با فتواها آشنايشان بگردان و ناآگاه را آموزش ده و با دانشمندان به گفتگو بپرداز، جز زبانت چيز ديگری پيام رسانت با مردم و جز چهره ات دربانی وجود نداشته باشد و هيچ نيازمندی را از ديدار خود محروم مگردان، زيرا اگر در آغاز از درگاه تو رانده شود، ديگر تو را نستايد گرچه در پايان حاجت او برآورده شود. در مصرف بيت المالی كه در دست تو جمع شده است انديشه كن و آن را به عيالمندان و گرسنگان پيرامونت ببخش و به مستمندان و نيازمندانی كه سخت به كمك مالی تو احتياج دارند برسان و مازاد را نزد ما بفرست تا در ميان مردم نيازمندی كه در اين سامان هستند تقسيم گردد.
2️⃣ سفارش به رفع نيازهای حجاج
♦️به مردم مكه فرمان ده تا از هيچ زائری در ايام حج در مكّه اجرت مسكن نگيرند كه خدای سبحان فرمود: (عاكف و بادی در مكّه يكسانند.)
عاكف، يعنی اهل مكّه و بادی، يعنی زائرانی كه از ديگر شهرها به حج می آيند، خدا ما و شما را به آنچه دوست دارد توفيق عنايت فرمايد، با درود.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
📜 #نامه66 : نامه به عبدالله بن عباس
🔹ضرورت واقع بينی
♦️پس از ياد خدا و درود، همانا انسان از به دست آوردن چيزی خشنود می شود كه هرگز آن را از دست نخواهد داد و برای چيزی اندوهناك است كه هرگز به دست نخواهد آورد، پس بهترين چيز در نزد تو در دنيا، رسيدن به لذّتها يا انتقام گرفتن نباشد، بلكه بايد خاموش كردن باطل يا زنده كردن حق باشد، تنها به توشه ای كه از پيش فرستادی خشنود باش و بر آنچه بيهوده می گذاری حسرت خور و همّت و تلاش خود را برای پس از مرگ قرار ده.
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
گزارش موضوعات مهم نامه ۶۸ تا ۶۶.mp3
2.59M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۶۸ تا ۶۶
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#روز_پنجاه_وسوم
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
هدایت شده از پاتوق بین الطلوعین
هدایت شده از پاتوق بین الطلوعین
1_1032785663.mp3
8.92M
#آرامش ۱۴
پیامبر رحمت ص؛
اَلْمُؤْمِنُ بَيْنَ خَمْسِ شَدَائِد
مومن، بین پنج دسته سختی قرار گرفته.
چرا مگه مومن ها آدم نیستن؟
این همه سختی عدالته؟
پس کجای زندگیمون باید آسایش و آرامش داشته باشیم؟😞
@ostad_shojae
💠پاتوق بین الطلوعین
@patoghbenotoloiin
🌸🍃
#استاد_مهدوی_ارفع
#تبیین_نهج_البلاغه
💠حکمت ۴۲۵ تا نامه ۵۹💠
🔸اولین نکته حکمت ۴۳۴ هست که می فرمایند اگر میخواهید دوستی شما پایدار بماند، دوستت را امتحان کن وقتی امتحان کردی و دیدی معیار های اصلی رفاقت را ندارد ، از او جدا شو.
در نامه ۳۱ نهج البلاغه این حکمت را باز کردند و بیان حقوق دوستان را دارند.
که نشان میدهند رابطه دوستی مومنانه چقدر مفید وموثر است تا جاییکه حضرت میفرمایند رفتار تو با دوستت باید به گونه ای باشد که انگار تو بنده هستی و او مولاست بعد بلافاصله میفرمایند مبادا دستورات یاد شده را با غیر دوستانت انجام بدهی یا با انسان هایی که سزاوار آن نیستند.
خب برای اینکه مطمئن بشوی سزاوار هستند باید آزمایششان کنی که در این حکمت آمده است.
🍃حکمت ۴۳۶
شایسته ترین مردم به بزرگواری کسی است که بزرگواران را با آن بسنجند.
برخی هستند در یک صفت هایی شاخص میشوند و شایسته ترین افراد هستند برای شاخص شدن و تکریم کردن هستند.
🍃حکمت ۴۴۰
این حکمت در واقع تکه ای از خطبه ۲۴۱ نهج البلاغه است یعنی این جمله به دلیل زیبایی و بلاغت دوباره تکرار شده است.
خداوند برای مهلت محدودی به شما داده است تا پیروز شوید.
🍃حکمت ۴۴۱
فرمانروایی میدان مسابقه مردان است.
که در همین خطبه ۲۴۰ آمده بود.
🍃حکمت ۴۴۲
هیچ شهری نسبت به شهر دیگری برتری ندارد مگر شهری که تو را به خوبی پذیرا باشد. یعنی هرجا که دیدی دینت راحت تر هست ، کار و کاسبی بهتری داری ، آنجا بهترین بلاد است.
🍃حکمت ۴۴۴
کار خوبی که کم باشد ولی ادامه دار، بهتر از کار خوب بزرگی هست که ادامه دار نباشد.
مثل برخی از عبادت ها و جلسات و..
🍃حکمت ۴۵۲
فقر و غنای ظاهری در دنیا داریم که کاملا روشن است اما فقر حقیقی و بی نیازی حقیقی بعد از حساب و کتاب اعمال است آنجا معلوم میشود که چه کسی دستش پر است از اعمال صالح و چه کسی دستش خالیست.
🍃حکمت ۴۵۸
نشانه ایمان حقیقی را بیان میکنند که
🔆راست بگویید و راستی را ترجیح بدهید به کذبی که نفع دارد.
🔆در سخن گفتن بیش از عمل ادعا نکنید.
🔆در سخن گفتن در رابطه با دیگران تقوا را در نظر بگیرید.
🍃حکمت ۴۶۲
قسمتی از حکمت ۲۶۰ هست.
چقدر انسان ها که به واسطه سنت الهی استدراج درجه درجه در گناه غرق میشوند و چه انسان هایی که فریب درد پوشی خدا را خوردند و چه بسا انسان هاییکه با سخن خوبی که مردم درباره آنها گفتند گرفتار فتنه شدند و خدا احدی را مثل عذاب املاء یعنی مهلت دادن امتحان نکرد.
یعنی گاهی انسان انقدر بد میشود که خدا به او مهلت میدهد که بدتر و بدتر بشود و راه نجات نداشته باشد.
🍃حکمت ۴۶۶
چشم بند ظرف حوادث است. هر چه دیده بیند دل کند یاد..
🍃حکمت ۴۷۴ (بسیار مهم)
اجرو ثواب کسیکه در راه خدا جهاد کرده و شهید شده بیشتر از انسانی که میتوانسته گناه کند ولی عفت به خرج داده و نکرده نیست.
نزدیک بود انسان عفیف فرشته ای از فرشته های خدا باشد.
یعنی اصلا انسان نیست و بالاتر از این حرفاست.
این حکمت خیلی مهم است زیرا در اول حکمت ۲۷ مقامی برای شهید قائل میشوند که خیلی مهم است.
حالا در اینجا میفرمایند اجر مجاهد شهید در راه خدا از جوانی که میتوانسته گناه کند و عفیف بوده است ، نیست.
🍃حکمت ۴۷۹
در روابط خودتان را میتوانید خیلی از این حکمت بهره ببرید.
گاهی ما دوستان خودمان را به زحمت بیجا میندازیم. مثلا کار دارد حرف خودمان را مدام ادامه میدهیم.
🍃نامه ۷۸
نامه به ابوموسی اشعری که می فرمایند بدان که هیچکس به اندازه من حرص وحدت امت پیامبر را نمیخورد و به انس گرفتن آنها با یکدیگر دلسوز تر نیست.
برای نهم ربیع که میگویند رعایت کنید و حتی اگر سند وجود داشته باشد هم برای حفظ وحدت باید رعایت بشود و توهین نکنید.
💠بین ۱۴-۱۶ نامه امام علی علیه السلام خطاب به معاویه است.
شما اگر نامه هایی که معاویه به امام علی نوشته را به تنهایی میخوندید خیلی از افراد منحرف می شدند و به همین دلیل پاسخ امام به شبهات وارده توسط معاویه هست که شبهه ای به دین وارد نشود.
🍃حکمت ۴۴۵-۴۴۶
اگر در کسی خصلت شگفتی دیدی همانند آن را در وجود خودتان به انتظار بکشید.
ببینید خصلت خوب به راحتی در وجود انسان نهادینه نمیشود.
🍃حکمت ۴۳۷
عدل بهتر است یا جود؟
در زندگی فردی جود بهتر است اما در نگاه اجتماعی عدل بهتر از جور است زیرا باعث میشود حق خودش را هرکس بشناسد.
@patoghbenotoloiin
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۵۲)
📚 انتشارات عهدمانا
مرد ، پشت دو جوان روس ایستاده بود و از پشت شانهٔ آن ها سرک می کشید. با دست زد به کتف یکی از دو جوان و گفت : « بروید کنار ببینم ! راه را چرا بسته اید ؟ » از بین آن ها گذشت و جلوی کشیش ایستاد. رنگ پریده اش مرد را نگران کرد. پرسید : « چه شده پدر ؟ حالتان خوب نیست ؟ می خواهید برایتان آبی چیزی بیاورم ؟ »
مرد ریش جوگندمی به طرف کشیش خم شد ، اما دستی از پشت يقه اش را گرفت و به عقب کشید و گفت : « بروید سرکارتان ! ما خودمان مواظب پدر هستیم . »
مرد ریش جوگندمی برگشت و به جوانی که با او حرف زده بود ، نگاه کرد. جوان لبخندی بر لب داشت که با چهرهٔ عصبی و ترسناکش تناسبی نداشت .
مرد ریش جوگندمی که عادت نداشت روی دستوری که به او می دهند نه بیاورد ، از اتاق بیرون رفت. کشیش توانست نفسی بکشد و کمی از آن شوک سنگین اولیه بیرون بیاید. آرام لب هایش را جنباند و گفت : «شما کی هستید ؟ با من چه کار دارید ؟ »
یکی از جوان ها جلوتر رفت ، من می خواهم به گناهانم اعتراف کنم و شاید هم شما ؛ فرقی نمی کند ، هر دوی ما گناهکار هستیم.
کشیش گفت : « می بینید که اوضاع اینجا آشفته و به هم ریخته است. بروید و عصر برگردید. » مرد یقهٔ قبای کشیش را به دست گرفت و او را به طرف خود کشید. سرش را به صورت کشیش نزدیک کرد ؛ طوری که بوی مشروبی که خورده بود ، به بینی کشیش خورد :
_ بگو آن کتاب قدیمی کجاست؟
↩️ ادامه دارد...
#روز_پنجاه_وسوم
هدایت شده از آسمان مُفرَّح امید
#کارگاه_آنلاین_بین_الطلوعین
#دانشگاه_مادران
#طرحی_برای_بیداری_فردا
🔸#ارتباط_با_نوجوان چالشی است که خانواده های بسیاری در گیر آن هستند
امروز بیشترین فاصله بین نسل ها ایجاد شده و این مساله کار را سخت تر می کند
☑️مسیر باریکی که با افزایش شناخت ها و مهارت ها می تواند تبدیل به پلی برای ارتباط موثر بین والدین و نوجوانان شود
❓❓❓اما چگونه......
👨💻استاد #سید_محسن_اصغری_نکاح پاسخ می دهد
🔻دکترای روانشناسی
🔺دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
🕰زمان:سه شنبه ها زمان بهشتی #بین_الطلوعین به افق قم
ساعت: 5:05
📌مکان:آنلاین
💻اسکای روم مسجد مجازی سردار حاج قاسم سلیمانی
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
💻 آپارات
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
______________________
🔹پاتوق بین الطلوعین
https://eitaa.com/joinchat/1834549266C7106a1d010
🔹کانال آسمان مفرح امید
https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
سلام
شبتون پراز آرامش و یادخدا💞
🔸خلاصهی بحث همراه با نوجوان هفتهی گذشته 🔸👇👇
🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱
#یادآوری
سلام و احترام
🌅کارگاه آنلاین در حال برگزاریست...
🔹موضوع:روانشناسی نوجوان
🔹مدرس:دکتر سید محسن اصغری نکاح
🔻حضور در برنامه🔻
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
#توجه
مخاطبینی که برای حضور در سایت مشکل دارندبا لینک زیر از لایو آپارات کارگاه رو دنبال کنند⬇️
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
1_857906035.mp3
4.93M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷 سهم #روز_پنجاه_وچهارم : نامه ۶۵ تا ۶۴
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم #روز_پنجاه_وچهارم مطالعه نهج البلاغه از نامه ۶۵ تا نامه ۶۴
┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
📜 #نامه65 : نامه به معاويه پس از جنگ نهروان
1️⃣ افشای علل گمراهی معاويه
♦️پس از ياد خدا و درود، معاويه! وقت آن رسيده است كه از حقائق آشكار پند گيری، تو با ادعاهای باطل همان راه پدرانت را می پيمایی، خود را در دروغ و فريب افكندی و خود را به آنچه برتر از شأن تواست نسبت می دهی و به چيزی دست دراز می كنی كه از تو باز داشته اند و به تو نخواهد رسيد، اين همه را برای فرار كردن از حق و انكار آنچه را كه از گوشت و خون تو لازم تر است انجام می دهی، حقایقی كه گوش تو آنها را شنيده و از آنها آگاهی داری، آيا پس از روشن شدن راه حق، جز گمراهی آشكار چيز ديگری يافت خواهد شد؟ و آيا پس از بيان حق جز اشتباه كاری وجود خواهد داشت؟ از شبهه و حق پوشی بپرهيز، فتنه ها دير زمانی است كه پرده های سياه خود را گسترانده و ديده هایی را كور كرده است.
2️⃣ پاسخ به ادّعاهای دروغين معاويه
♦️نامه ای از تو به دستم رسيد كه در سخن پردازی از هر جهت آراسته، اما از صلح و دوستی نشانه ای نداشت و آكنده از افسانه هایی بود كه هيچ نشانی از دانش و بردباری در آن به چشم نمی خورد، در نوشتن اين نامه كسی را مانی كه پای در گل فرو رفته و در بيغوله ها سرگردان است، مقامی را می طلبی كه از قدر و ارزش تو والاتر است و هيچ عقابی را توان پرواز بر فراز آن نيست و چون ستاره دوردست (عيّوق) از تو دور است. پناه بر خدا كه پس از من ولايت مسلمانان را بر عهده گيری و سود و زيان آن را بپذيری، يا برای تو با يكی از مسلمانان پيمانی يا قراردادی را امضا كنم. از هم اكنون خود را درياب و چاره ای بينديش، كه اگر كوتاهی كنی و برای در هم كوبيدنت بندگان خدا برخيزند، درهای نجات به روی تو بسته خواهد شد و آنچه را كه امروز از تو می پذيرند فردا نخواهند پذيرفت، با درود.
┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
📜 #نامه64 : نامه ای در جواب معاويه
1️⃣ پاسخ تهديدات نظامی معاويه
♦️پس از ياد خدا، چنانكه يادآور شدی ما و شما هم دوست بوديم و هم خويشاوند، اما ديروز ميان ما و شما بدان جهت جدایی افتاد كه ما ايمان آورديم و شما كافر شديد و امروز ما در اسلام استوار مانديم و شما آزمايش گرديديد، اسلام آوردگان شما با ناخشنودی، آن هم زمانی به اسلام روی آوردند كه بزرگان عرب تسليم رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم ) شدند و در گروه او قرار گرفتند. در نامه ات نوشتی كه طلحه و زبير را كشته و عايشه را تبعيد كرده ام و در كوفه و بصره منزل گزيدم، اين امور ربطی به تو ندارد و لازم نيست از تو عذر بخواهم. و نوشتی كه با گروهی از مهاجران و انصار به نبرد من می آیی، هجرت از روزی كه برادرت (يزيد) در فتح مكه اسير شد پايان يافت، پس اگر در ملاقات با من شتاب داری دست نگهدار، زيرا اگر من به ديدار تو بيايم سزاوارتر است، كه خدا مرا به سوی تو فرستاده تا از تو انتقام گيرم و اگر تو با من ديدار كنی چنان است كه شاعر اسدی گفت: "تندباد تابستانی سخت می وزد و آنها را با سنگ ريزه ها و در ميان غبار و تخته سنگها درهم می كوبد."
2️⃣ يادآوری سوابق نظامی در پيروزيها
♦️و در نزد من همان شمشيری است كه در جنگ بدر بر پيكر جد و دایی و برادرت زدم. به خدا سوگند، می دانم تو مردی بی خرد و کور دل هستی، بهتر است درباره تو گفته شود از نردبانی بالا رفته ای كه تو را به پرتگاه خطرناكی كشانده و نه تنها سودی برای تو نداشته که زيانبار است؛ زيرا تو غير گمشده خود را می جویی و غير گله خود را می چرانی. منصبی را می خواهی كه سزاوار آن نبوده و در شأن تو نيست، چقدر گفتار تو با كردارت فاصله دارد؟ چقدر به عموها و دایی های کافرت شباهت داری، شقاوت و آرزوی باطل آنها را به انكار نبوت محمّد (صلی الله علیه و آله وسلم) واداشت و چنانكه می دانی در گورهای خود غلطيدند، نه برابر مرگ توانستند دفاع كنند و نه آنگونه كه سزاوار بود از حريمی حمايت و نه در برابر زخم شمشيرها خود را حفظ كردند، كه شمشيرها در ميدان جنگ فراوان و سستی در برابر آن شايسته نيست. تو درباره كشندگان عثمان فراوان حرف زدی، ابتدا چون ديگر مسلمانان با من بيعت كن، سپس درباره آنان از من داوری بطلب، كه شما و مسلمانان را به پذيرفتن دستورات قرآن وا دارم، اما آنچه را كه تو می خواهی، چنان است كه به هنگام گرفتن كودك از شير او را بفريبند، سلام بر آنان كه سزاوار سلامند.
┄═❁🍃❈🌹🍃🌹❈🍃❁═┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی