ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(33).mp3
6.48M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷 سهم #روز_شصت_ویکم: نامه ۵۳ بند ۷ تا ۸
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_شصت_ویکم : نامه ۵۳ #نهج_البلاغه از بند ۷ تا بند ۸
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
📜 #نامه53 : نامه به مالک اشتر
(قسمت سوم )
7️⃣ اصول روابط اجتماعی رهبران
♦️تا می توانی با پرهيزكاران و راستگويان بپيوند و آنان را چنان پرورش ده كه تو را فراوان نستايند و تو را برای اعمال زشتی كه انجام نداده ای تشويق نكنند كه ستايش بی اندازه خود پسندی می آورد و انسان را به سركشی وا ميدارد. هرگز نيكو كار و بدكار در نظرت يكسان نباشند زيرا نيكوكاران در نيكوكاری بی رغبت و بدكاران در بد كاری تشويق می گردند پس هر كدام از آنان را بر اساس كردارشان پاداش ده. بدان ای مالك هيچ وسيله ای برای جلب اعتماد والی به رعيّت بهتر از نيكوكاری به مردم و تخفيف ماليات و عدم اجبار مردم به كاری كه دوست ندارند نمی باشد، پس در اين راه آنقدر بكوش تا به وفاداری رعيّت، خوشبين شوی كه اين خوشبينی رنج طولانی مشكلات را از تو بر می دارد، پس به آنان كه بيشتر احسان كردی بيشتر خوشبين باش و به آنان كه بد رفتاری كردی بد گمان تر باش و آداب پسنديده ای را كه بزرگان اين امّت به آن عمل كردند و ملّت اسلام با آن پيوند خورده و رعيّت با آن اصلاح شدند بر هم مزن و آدابی كه به سنّتهای خوب گذشته زيان وارد می كند، پديد نياور كه پاداش برای آورنده سنّت و كيفر آن برای تو باشد كه آنها را در هم شكستی. با دانشمندان فراوان گفتگو كن و با حكيمان فراوان بحث كن كه مايه آبادانی و اصلاح شهرها و برقراری نظم و قانونی است كه در گذشته نيز وجود داشت.
8️⃣ شناخت اقشار گوناگون اجتماعی
♦️ای مالك بدان مردم از گروههای گوناگونی می باشند كه اصلاح هر يك جز با ديگری امكان ندارد و هيچ يك از گروهها از گروه ديگر بی نياز نيست. از آن قشرها لشكريان خدا و نويسندگان عمومی و خصوصی قضات دادگستر، كارگزاران عدل و نظم اجتماعی جزيه دهندگان، پرداخت كنندگان ماليات، تجّار و بازرگانان، صاحبان صنعت و پيشه وران و نيز طبقه پايين جامعه، يعنی نيازمندان و مستمندان می باشند، كه برای هر يك خداوند سهمی مقرّر داشته و مقدار واجب آن را در قرآن يا سنّت پيامبر (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) تعيين كرده كه پيمانی از طرف خداست و نگهداری آن بر ما لازم است. پس سپاهيان به فرمان خدا پناهگاه استوار رعيّت و زينت و وقار زمامداران شكوه دين و راههای تحقّق امنيّت كشورند. امور مردم جز با سپاهيان استوار نگردد و پايداری سپاهيان جز به خراج و ماليات رعيّت انجام نميشود كه با آن برای جهاد با دشمن تقويت گردند و برای اصلاح امور خويش به آن تكيّه كنند و نيازمنديهای خود را برطرف سازند. سپس سپاهيان و مردم جز با گروه سوم نمی توانند پايدار باشند و آن قضات و كارگزاران دولت و نويسندگان حكومتند كه قراردادها و معاملات را استوار می كنند، و آنچه به سود مسلمانان است فراهم می آورند و در كارهای عمومی و خصوصی مورد اعتمادند. و گروههای ياد شده بدون بازرگانان و صاحبان صنايع نمی توانند دوام بياورند، زيرا آنان وسائل زندگی را فراهم می آورند، و در بازارها عرضه می كنند و بسياری از وسايل زندگی را با دست می سازند كه از توان ديگران خارج است. قشر ديگر طبقه پايين از نيازمندان و مستمندانند كه بايد به آنها بخشش و ياری كرد. برای تمام اقشار گوناگون ياد شده در پيشگاه خدا گشايشی است و همه آنان به مقداری كه امورشان اصلاح شود بر زمامدار، حقّی مشخصّ دارند و زمامدار از انجام آنچه خدا بر او واجب كرده است نميتواند موفّق باشد جز آن كه تلاش فراوان نمايد و از خدا ياری بطلبد و خود را برای انجام حق آماده سازد و در همه كارها آسان باشد يا دشوار، شكيبایی ورزد.
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
گزارش موضوعات مهم نامه ۵۳ بند ۷ تا ۸(1).mp3
4.53M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۵۳ بند ۷ تا ۸
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#روز_شصت_ویکم
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
حسادت_4_1396-9-19-13-06.mp3
8.6M
#کلینیک_درمان_حسادت 4
حسادت
یکی ازعلتهای تنهاییِ ماست!
بیماری حسادت
احساس امنیت رو،از اطرافیان ما میگیره،
لذا کم کم از ما فاصله میگیرند!
باحسادت هرگز
محبوب قلب دیگران نخواهیم بود.
#استاد_شجاعی 🎤
✨ @ostad_shojae ✨
🌸پاتوق بین الطلوعین درایتا وتلگرام
@patoghbenotoloiin
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۶۰)
📚 انتشارات عهدمانا
دست خط بعدی از مرد دیگری است که او هم در جنگ حضور داشته و با مطالعهٔ یادداشتهای عمروعاص ، ماجرای صفین را پی می گیرد. » جرج گفت : « جنگ صفین یکی از عجیب ترین محاربه های تاریخ است. حتماً وقایعش را خوانده ای . بعد کتابی برداشت و گفت : « این کتاب نهج البلاغه است. من آن قدر آن را خوانده ام که بیشتر مطالبش را از حفظم. من این کتاب را به تو هدیه میدهم تا تحقیق دربارهٔ علی را با مطالعهٔ این کتاب شروع کنی...
بله این جاست ، او در نامه ای به یکی از یارانش که او را به فرمانداری مصر منصوب کرده ، مطالبی می نویسد که در واقع منشور حکومت اوست . این جا را بشنو! »
گفت : این نامه زمانی نوشته شده که دنیای مسیحیت و یهودیت ، در وحشیگری کامل بودند. نامه اش بسیار طولانی است ، من فقط چند فرازش را می خوانم . «ای مالک ، مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش . مبادا همچون حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی ؛ زیرا مردم دو دسته اند : دسته ای برادر دینی تو و دستهٔ دیگر همانند تو در آفرینش يكسان اند. اگر گناهی از آنان سر می زند و با علت هایی بر آنان عارض می شود یا خواسته و ناخواسته اشتباهی مرتکب می گردند ، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر ؛ آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد . بر بخشش دیگران پشیمان مباش و از کیفر کردن متخلّفان شادی مکن و از خشمی که می توانی از آن رها گردی ، شتاب نداشته باش . به مردم نگو به من فرمان داده اند و من نیز فرمان می دهم که این گونه خود بزرگ بینی ، دل را فاسد و دین را پژمرده و موجب زوال نعمت هاست و اگر با مقام و قدرتی که داری ، دچار تکبّر یا خودبزرگ بینی شدی ، به بزرگی حکومت پروردگارت که برتر از توست بنگر که تو را از سرکشی نجات می دهد و تندروی تو را فرو می نشاند و عقل و اندیشه ات را به جایگاه اصلی باز می گرداند . بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری . خداوند ، هر سرکشی را خوار می سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می کند. با خدا و با مردم و با خویشاوندان نزدیک و با افرادی از رعیت که آنان را دوست داری ، انصاف را رعایت کن ؛ که اگر چنین نکنی ، ستم روا داشته ای و کسی که به بندگان خدا ستم کند ؛ خدا به جای بندگانش، دشمن او خواهد بود و آن را که خدا دشمن شود ، کسی او را نپذیرد تا آنگاه که بازگردد و توبه کند و چیزی چون ستمکاری ، نعمت خدا را دگرگون نمی کند که خدا دعای ستمدیدگان را میشود و در کمین ستمکاران است. »
↩️ ادامه دارد...
#روز_شصتم_ویکم
🌸🍃
#استاد_اصغری_نکاح
#نوجوان
🔸تغییرات جسمانی نوجوان را بیان کردیم و به سراغ تغییرات ذهنی و شناختی رفتیم که قدرت استدلال و تفکر انتزاعی در نوجوان بالا میرود و از کودکی خارج میشود و به تفکر انتزاعی میرسد.
🔹این اتفاق باعث میشود که نوجوان از والدین خود فاصله بگیرد و با جر و بحث بخواهد خودش را ثابت کند.
🔸یک شکاف بین نوجوان و والدین و مربیان تشکیل میشود.
🔹ما باید آگاهی پیدا کنیم که مراحل رشدی نوجوان اینگونه هست که به استقلال برسد.
🔸نوجوان در اول این مسیر است و خام است و بخاطر همین شکاف ایجاد میشود.
🔹کودک همه چیز را از دنیای شما میبیند و این کودک به مدرسه میرود و اولین فاصله ایجاد شده است و میفهمد اشخاص دیگری هم هستند که علم و آگاهی به کودک میدهند.
🔹کودکان در اوایل دوران مدرسه بسیار وابسته به معلم های خودشان میشوند.
کودک وارد نوجوانی که میشود متوجه میشود که خودش میتواند فکر کند و تصمیم گیری کند و وارد یک مرحله جدیدی از رشد نوجوان میشویم که از کودکی فاصله گرفته ولی پخته نشده است.
🔸از والدین فاصله میگیرد و به سمت گروه دوستی خودش میرود چون احساس میکند آنها تفکر میکنند.
💠سن بلوغ فکری از اینجا شروع میشود.
🔹در آموزه های دینی ما ، این سن را سن تکلیف قرار داده اند و خداوند او را شایسته عبادت میداند.
🔸نوجوان ما تا دیروز که کودک بود خیلی از باور های والدین را می پذیرفت و مثل والدین خودش کارها را انجام میداد ولی نوجوان در این ایام شروع میکند به بازنگری ارزش هایی که کسب کرده است و میخواهد همه این ارزش ها را با استدلال بپذیرد.
🔹یکدفعه چالش هایی در حوزه های مختلف ایجاد میکند مثلا با مسائل سیاسی، مسائل دینی مثل حجاب و نماز..
دقیقا جزء ویژگی های نوجوانی هست و طبیعی میدانیم بخاطر اینکه میخواهد با استدلال خودش مسائل را بپذیرد.
💠چراهایی مانند
-چرا باید نماز خواند؟
-چرا من به دنیا آمدم؟
-چرا به زبان عربی نماز میخوانیم؟
و چراهایی از این قبیل که در نهایت میخواهد ارزش های خودش را درونی کند و با استدلال بپذیرد.
🔸اولین کاری که باید بکنیم وقتی نوجوان از ما «چرا»میپرسد، خداروشکر کنید زیرا نوجوان شما قدرت استدلال دارد.
🔹یک دوره ای داریم در کودکی که جنگ قاشق و چنگال به آن میگویند.
در سنین ۲ سال - ۲/۵ سال بچه ها میگویند خودم غذا بخورم ولی نمیتواند.
در این سن میخواهد استقلال خودش را به شما نشان بدهد و شما با صبر و حوصله زمینه رشد کودک و حتی رشد خودتان را ایجاد کرده اید.
✅ارتباط شما باید با نوجوان خوب باشد تا بتوانید با او همراهی کنید.
ارتباط مناسب سنگ گذر عبور درست از سن نوجوانی هست.
🔸برخی از کودکان و نوجوانان ما متاسفانه بخاطر عدم مهارت والدین و عدم صبوری فاصلشون با نوجوان بیشتر میشود.
✅شک، گذرگاه خوبیست اما ایستگاه بدیست. از کتاب شهید مطهری.
اگر شک نباشد یقین حاصل نمیشود پس این شک مهم هست ولی باید از آن عبور کرد.
🔸اجازه بدهید نوجوان شما با شما احساس راحتی کند و تفاوت داشتن را او را با خودتان بپذیرید و زمینه رشد و استقلال یافتن او را فراهم کنید.
@patoghbenotoloiin
هدایت شده از آسمان مُفرَّح امید
#کارگاه_آنلاین_بین_الطلوعین
#دانشکاه_مادران
#طرحی_برای_بیداری_فردا
#بیش_فعالی و باور های غلطی که باید در مورد کودکان بیش فعال بدانیم!
🔺استاد سرکار خانم آمنه روستائی
🔻روانشناس و بازی درمانگر وقصه درمانگر کودک
🕰زمان:چهارشنبه زمان بهشتی بین الطلوعین به افق قم،ساعت5:10
📌مکان:آنلاین
💻اسکای روم مسجد مجازی سردار حاج قاسم سلیمانی
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
💻 آپارات
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
______
🔹پاتوق بین الطلوعین
https://eitaa.com/joinchat/1834549266C7106a1d010
🔹کانال آسمان مفرح امید
https://eitaa.com/joinchat/4014800930C77bea1fca3
پاتوق بین الطلوعین
#کارگاه_آنلاین_بین_الطلوعین #دانشکاه_مادران #طرحی_برای_بیداری_فردا #بیش_فعالی و باور های غلطی که
#خلاصه_کارگاه
شبتون به رنگ خدا
لطفا توجه کنید🙏
کارگاه چهارشنبههاصوت و خلاصه ندارد❌
لطفا درصورت تمایل به استفاده از این موضوع از برنامه آنلاین استفاده کنید.
🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱
#یادآوری
سلام و احترام
🌅کارگاه آنلاین در حال برگزاریست...
🔹موضوع: بیش فعالی
🔹مدرس:استاد سرکار خانم روستایی
🔻حضور در برنامه🔻
https://online.lmskaran.com/ch/android-club
#توجه
مخاطبینی که برای حضور در سایت مشکل دارندبا لینک زیر از لایو آپارات کارگاه رو دنبال کنند⬇️
https://www.aparat.com/Beinotoloein/live
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(35).mp3
7.91M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷 سهم #روز_شصت_ودوم: نامه ۵۳ بند ۸ قسمت ۱ تا ۲
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#امام_زمان
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_شصت_ودوم : نامه ۵۳ #نهج_البلاغه ، بند ۸ قسمت اول تا دوم
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه53 : نامه به مالک اشتر
(قسمت چهارم)
8️⃣ شناخت اقشار گوناگون اجتماعی:
🔹اوّل سيمای نظاميان
♦️برای فرماندهی سپاه كسی را برگزين كه خيرخواهی او برای خدا و پيامبر( صلّی اللّه عليه و آله و سلّم ) و امام تو بيشتر و دامن او پاكتر شكيبایی او برتر باشد از كسانی كه دير به خشم آيد و عذر پذيرتر باشد و بر ناتوان رحمت آورد و با قدرتمندان با قدرت برخورد كند، درشتی او را به تجاوز نكشاند و ناتوانی او را از حركت باز ندارد. سپس در نظاميان با خانواده های ريشه دار دارای شخصيّت حساب شده خاندانی پارسا دارای سوابقی نيكو و درخشان كه دلاور و سلحشور و بخشنده و بلند نظرند، روابط نزديك بر قرار كن، آنان همه بزرگواری را در خود جمع كرده و نيكيها را در خود گرد آورده اند. پس در كارهای آنان به گونه ای بينديش كه پدری مهربان درباره فرزندش می انديشد و مبادا آنچه را كه آنان را بدان نيرومند ميكنی در نظرت بزرگ جلوه كند و نيكوكاری تو نسبت به آنان - هر چند اندك باشد- خوار مپندار زيرا نيكی آنان را به خيرخواهی تو خواند و گمانشان را نسبت به تو نيكو گرداند و رسيدگی به امور كوچك آنان را به خاطر رسيدگی به كارهای بزرگشان وامگذار، زيرا از نيكی اندك تو سود ميبرند و به نيكی های بزرگ تو بی نياز نيستند. برگزيده ترين فرماندهان سپاه تو، كسی باشد كه از همه بيشتر به سربازان كمك رساند و از امكانات مالی خود بيشتر در اختيارشان گذارد، به اندازه ای كه خانواده هايشان در پشت جبهه و خودشان در آسايش كامل باشند، تا در نبرد با دشمن، سربازان اسلام تنها به يك چيز بينديشند. همانا مهربانی تو نسبت به سربازان، دلهايشان را به تو ميكشاند و همانا برترين روشنی چشم زمامداران، برقراری عدل در شهرها و آشكار شدن محبّت مردم نسبت به رهبر است، كه محبّت دلهای رعيّت جز با پاكی قلبها پديد نمی آيد و خيرخواهی آنان زمانی است كه با رغبت و شوق پيرامون رهبر را گرفته و حكومت بار سنگينی را بر دوش رعيّت نگذاشته باشد و طولانی شدن مدت زمامداری بر ملّت ناگوار نباشد. پس آرزوهای سپاهيان را بر آور و همواره از آنان ستايش كن و كارهای مهمّی كه انجام داده اند بر شمار زيرا يادآوری كارهای ارزشمند آنان، شجاعان را بر می انگيزاند و ترسوها را به تلاش وا می دارد، ان شاء اللّه. و در يك ارزشيابی دقيق رنج و زحمات هر يك از آنان را شناسایی كن و هرگز تلاش و رنج كسی را به حساب ديگری نگذاشته و ارزش خدمت او را ناچيز مشمار تا شرافت و بزرگی كسی موجب نگردد كه كار كوچكش را بزرگ بشماری، يا گمنامی كسی باعث شود كه كار بزرگ او را ناچيز بدانی. مشكلاتی كه در احكام نظاميان برای تو پديد می آيد و اموری كه برای تو شبهه ناكند به خدا و رسول خدا (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) باز گردان، زيرا خدا برای مردمی كه علاقه داشته هدايتشان كند فرموده است: «ای كسانی كه ايمان آورديد از خدا و رسول و امامانی كه از شما هستند اطاعت كنيد و اگر در چيزی نزاع داريد، آن را به خدا و رسولش باز گردانيد» پس باز گرداندن چيزی به خدا، يعنی عمل كردن به قرآن و باز گرداندن به پيامبر (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) يعنی عمل كردن به سنّت او كه وحدت بخش است نه عامل پراكندگی.
🔹دوّم سيمای قضات و داوران
♦️سپس از ميان مردم، برترين فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب كن، كسانی كه مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نياورد و برخورد مخالفان با يكديگر او را خشمناك نسازد، در اشتباهاتش پافشاری نكند و بازگشت به حق پس از اگاهی برای او دشوار نباشد، طمع را از دل ريشه كن كند و در شناخت مطالب با تحقيقی اندك رضايت ندهد و در شبهات از همه با احتياط تر عمل كند و در يافتن دليل اصرار او از همه بيشتر باشد و در مراجعه پياپی شاكيان خسته نشود. در كشف امور از همه شكيباتر و پس از آشكار شدن حقيقت، در فصل خصومت از همه برنده تر باشد، كسی كه ستايش فراوان او را فريب ندهد و چرب زبانی او را منحرف نسازد و چنين كسانی بسيار اندكند. پس از انتخاب قاضی هر چه بيشتر در قضاوتهای او بينديش و آنقدر به او ببخش كه نيازهای او بر طرف گردد و به مردم نيازمند نباشد و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامی دار كه نزديكان تو به نفوذ در او طمع نكنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در امان باشد. در دستوراتی كه دادم نيك بنگر كه همانا اين دين در دست بدكاران اسير گشته بود كه با نام دين به هواپرستی پرداخته و دنیای خود را به دست می آوردند.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#امام_زمان
گزارش موضوعات مهم نامه ۵۳ بند ۸ قسمت ۱ و ۲(1).mp3
5.32M
🔊 گزارش موضوعات مهم نامه ۵۳ بند ۸ قسمت ۱ و ۲
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#ندای_نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#روز_شصت_ودوم
#امام_زمان
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
#اطلاعیـــه
#بیش_فعالی
درود ورحمت
🔴لینک پاتوق بیش فعالی که امروز صبح استاد روستایی قول تشکیلش رو به مخاطبین دادند.⬇️⬇️
🔴پاتوق بیش فعالی
https://eitaa.com/joinchat/2496659604Cd8e7d199fe