🔴برای پژوهش ورزان(۲)
💠به سوی حرفه ای شدن
🔻تنها با رعایت ۵ عنصر یک چکیده خوب بنویسیم.
یادتان باشد چکیده مقاله شما در ویترین پایگاههای علمی قرار می گیرد؛ از طرفی فراوانی خواندنی ها امکان گزینش را دشوار کرده است؛ پس چکیده مقاله خوبی بنویسید تا خواننده با دیدنش مشتری نوشته شما شود.
🔻اگر نکات ذیل رعایت شود چکیده مقاله قابل دفاع خواهد بود
۱. مقدمه: در یک یا دوجمله نظرات متخصصان یا نتایج پژوهشهای دیگر را بنویسید.
۲. هدف: تنها در یک جمله هدف از انجام پژوهش را بنویسید. سعی کنید هدف اصلی با قلمی زیبا نوشته شود.
۳. روش: حداکثر در دو جمله درباره روش تحقیق، جامعه هدف، ابزار تحقیق و حجم نمونه نوشته شود.
۴. یافته های مهم تحقیق را در یک یا دو جمله درج کنید. از درج یافته های کم اهمیت بپرهیزید.
۵. نتیجه گیری: تنها و تنها نتیجه را بدون حاشیه پردازی و اضافه گویی در ضمن یک یا دو جمله درج کنید.
♦️ادامه دارد
@masaelepazuheshi
💠برگزاری کارگاه 《به سوی الگوی آموزش پژوهش محور》
🔻روز گذشته به دعوت مسئولین محترم مدرسه منتظریه(حقانی) ساعاتی در آن مدرسه حاضر شدم و رهیافت جدیدم از آموزش پژوهش محور را با جمعی از فضلایی که به صورت حضوری یا غیر حضوری در برنامه تربیت مربی پژوهش شرکت کرده بودند، به اشتراک گذاشتم. به حضرت آقای زادحسینی مدیر محترم مدرسه و دیگر دوستان خوبم در آن مدرسه به ویژه آقایان علی پور و آذربایجانی خداقوت می گویم.
#آموزش_پژوهش_محور
#مدرسه_حقانی
#محمدصدرامازنی
@masaelepazuheshi
💠نوشته ای از یک کتاب
🔻هنگام خوردن شامی که مادر یانگ نام تدارک دیده بود، دوباره بغضم را فرو خوردم. او با افتخار توضیح می داد که چطور توانسته بود به من، مهمانش، نصف کاسه برنج بدهد._از هر وعده غذایی ده دانه برنج ذخیره کرده بود...._از یانگ نام پرسیدم، ذخیره آن برنج چقدر زمان برده، جواب داد: سه ماه. باورم نمی شد آنان برنج را دانه ای می خوردند نه کیلویی!
♦️کتاب رهبر عزیز. خاطرات جنگ جین سونگ. ص۸۳.
#کتاب_باز
#تحریم
#کره_شمالی
#خودکامگی
#بیچاره_مردم
@masaelepazuheshi
کنفرانس خبری دبیر جشنواره علامه حلی صبح امروز با حضور جمعی از خبر نگاران برگزار شد.
https://www.hawzahnews.com/news/919775/%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%DB%B1%DB%B4%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AD%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF
@masaelepaziheshi
📝محمدصدرا مازنی
⏺با پژوهش ورزان(۱)
💠زمینیتر بنویسیم
🔻چندی پیش کتابی از محققی ارجمند را مطالعه می کردم؛ یکی از مقالات کتاب در دفاع از فلسفه جزیره در برابر فلسفه قاره بود که بر هایدگر و اندیشههایش حمله می کرد؛ یکی از نقدهایش دشوارنویسی هایدگر بود. نزاع دو مکتب محل بحثم نیست؛ اصل نقدش بر فلسفه قاره نیز مورد توجه این نوشته نیست. مهمتر از نکتۀ بجای او دربارۀ دشوارنویسی هایدگر نیز که اهل فضل بر آن آگاهند مطلب دیگری بود که برایم جالب بود؛ او نوشته بود: کوتاهی عمر و فراوانی خواندنیها مرا از خواندن نوشتههای دشوار برحذر میدارد. به گمانم نکته درستی است؛ درحالی که هرکس در رایانه و گوشی هوشمند همراهش چند کتابخانه مجازی در اختیار دارد، چرا باید وقت محدود خویش را صرف خواندن نوشتههای دشوار کند؟
🔻اخیرا در جستجوی کتابهایی درباره یکی از موضوعات علوم انسانی بودم. دو کتاب به دستم رسید. مشغول تورق شدم؛ یکی از کتابها نوشته فاضلی حوزوی بود. متن کتاب دشوار، خسته کننده و حتی همراه با مباحث نظری غیرضروری بود؛ درحالی که کتابی دیگر در همان موضوع روان، ساده، جذاب و به دور از کلمات نامأنوس بود. این دومی ترجمه یک اثر غیرفارسی بود.
🔻نمیدانم آیا دشوارنویسی برای عدهای برند شده است یا عادت؟ گویی نمیخواهند و شاید هم نمیتوانند به زبان مردمی و عامه بنویسند. اگر نتوانند ایرادی ندارد؛ اما نخواستن را نمیفهمم.
اگرچه هر دانشی ادبیات تخصصی خاص خودش را دارد؛ اما از سختنویسی و استفاده از واژگانی که برای فهمش به یک فرهنگ لغت اختصاصی نیاز باشد چه سودی عاید نویسنده میشود؟ آیا علم اشخاص با ترازوی میزان استفاده از کلمات غریب سنجیده میشود؟ اساساً چرا باید اینچنین مقالهها و کتابها را خواند؟ به جز چند دانشجو (که به توصیه استاد) ناگزیر به مراجعه است؛ چه انگیزهای برای خوانده شدن این چنین نوشتههایی وجود دارد؟
🔻اگرچه برای مبارزه با دشوارنویسان نیازی به اقدامات ویژه و راهاندازی پویش در شبکه های اجتماعی فضای مجازی نیست. مخاطبان چنین آثاری به غایت اندکاند. کافی است در مقام آموزش یاد بگیریم ساده و روان بنویسیم، مخاطب را خسته نکنیم، از عرش دشوار نویسی به فرش روان نویسی نقل مکان کنیم، برای مردم بنویسم و آسمانی تر شویم.
پ.ن: منابع کهن و دست اول که به اقتضای زمانه و ادبیات مرسوم نوشته می شد و نیز نوشته های تخصصی محل بحث نیست.
#دشوار_نویسی
#روان_بنویسیم
#آموزش_پژوهش
#فلسفه_قاره
#فلسفه_جزیره
#محمدصدرامازنی
@masaelepazuheshi
پاورقی
📝محمدصدرا مازنی ⏺با پژوهش ورزان(۱) 💠زمینیتر بنویسیم 🔻چندی پیش کتابی از محققی ارجمند را مطالعه م
یادداشت حناب آقای مهدوی درباره نوشته زمینی تر بنویسیم.
مهدوی:
سلام و ارادت
خدا قوت
متاسفانه بسیاری از فضلا و اعزه توان ساده نویسی را ندارند؛ نه اینکه نخواهند.
بله عده قلیلی هستند که از عمد دشوارنویسی و دشوارگویی را برگزیدند و آن را ملاک علمیت میدانند.
اما به هرحال مخاطب امروزی وقت و حوصله برای فهم عبارت ندارد، دنبال اصل محتواست، به شکل سریع و آسان.
مراسم پایانی یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی برگزار شد.
مشروح خبر را در خبرگزاری حوزه بخوانید.
@masaelepazuheshi
📝محمدصدرا مازنی
💠جشنواره علامه حلی
🔻امروز ۳۱ شهریورماه بعد از ۷ماه تاخیر مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی برگزار شد، کوید۱۹ نخواست این اتفاق بیافتد، ما را تا سه کنج انفعال برد؛ تردید نکردیم و تسلیم نشدیم، از صاحب حوزه یاری جستیم و به مددالهی و همت همکارانمان راه نوینی را برای برگزاری مراسم تجربه کردیم.
🔻مدیران، معاونان پژوهش و برگزیدگان همه استانهای تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران، مناطق ویژه و حوزه علمیه اصفهان به صورت برخط مراسم را دنبال می کردند؛ دونفر از برگزیدگان اثر خویش را در حضور مدیر محترم حوزه های علمیه ارائه کردند، علاوه بر مدیر حوزه های علمیه خواهران، حضرت آیت الله اعرافی نیز سخنرانی کردند(موهبتی که مراسم دوره دهم جشنواره با شرایط عادی اش محروم بود). از فرصت آپارات برای پخش زنده مراسم استفاده شد. و ۵۲ برگزیده جوایز خویش را دریافت کردند.
🔻برگزاری همزمان در استانها ابتکاری بود که می توانیم برای دوره های دیگر تجربه همزمانی برگزاری مراسم استانی با جشنواره سراسری را نیز مطالعه و کارشناسی کنیم. (شاید اقتصادی تر نیز باشد).
🔻علاوه بر مراسم اختتامیه، نشست منتخبین امسال متفاوت تر از سالهای قبل برگزار شد، ۲۵ شهریورماه با حضور مسئولین پژوهش دوحوزه برادران و خواهران برگزار شد؛ از ۱۶ استان برگزیده داشتیم تقریبا همگی صبحت کردند؛ پیشنهاد دادند، انتقاد کردند، از نگرانی ها گفتند و از اقدامات پسینی برای برگزیدگان پرسیدند.
از تلاشها و دغدغه ها گفتیم، و اینکه مطالعات راه اندازی مراکز رشد پژوهشی را در دستور کار مدیریت ترویج پژوهش داریم.
احیای مرکز پرورش استعدادهای پژوهشی را در دست مطالعه داریم و از راه اندازی هیئت اندیشه ورزی با حضور جمعی از برگزیدگان ادوار جشنواره اطلاع رسانی کردیم.
🔻ویژه نامه جشنواره یازدهم تهیه شد؛ اگرچه در این دوره چاپ کاغذی را تجربه نکرد؛ اما PDF آن در اختیار عموم قرار گرفت؛
نمایشگاه آثار برتر برگزار شد؛ چکیده آثار به شکل زیبایی تهیه و به همراه اثر در معرض نگاه بازدیدکنندگان قرار گرفت.
🔻به همه برگزیدگان تبریک می گویم و دست همکارانم در سراسر کشور به ویژه آقایان مظاهری، طالبی، واحدی و فرهنگیان را که روزهای اخیر به صورت شبانه روزی کار کردند می بوسم.
قدردانشان هستم.
#جشنواره_علامه_حلی
#آیت_الله_اعرافی
#حوزه_های_علمیه
#حوزه_های_علمیه_خواهران
#مسائل_پژوهشی
#محمدصدرامازنی
@masaelepazuheshi
📝محمدصدرا مازنی
💠آموزش پژوهش محور
🔻یکی از دغدغه های چند سال اخیرم مساله آموزش پژوهش محور است؛ در این زمینه مطالعاتی داشتم و کارگاههایی نیز برگزار کردم. از این رو فرصت ها را برای اصلاح و تکمیل مطالعه ام غنیمت می شمرم.
روز گذشته(سی و یکم شهریور ماه) به مناسبت مراسم پایانی یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی آیت الله اعرافی سخنرانی کردند که بخشی از بیاناتشان درباره آموزش پژوهشمحور بود. در فرصت محدود حدود ده دقیقه امکان بحث دربارۀ همه اجزاء و ارکان آموزشپژوهش محور امکان پذیر نیست؛ با این حال می توان نوع نگاه و رویکرد ایشان را درباره موضوع یاد شده دریافت کرد؛ امیدوارم در فرصتی مناسب بتوانیم همۀ مؤلفهها، عناصر، امتیازات، مخاطرات و لوازم آموزشپژوهشمحور را از منظر ایشان به دست آوریم.
نکاتی که در جلسه یادداشت کردم و میتواند رهیافت اخیر اینجانب در بحث آموزش پژوهشمحور را تکمیل نماید به قرار زیر است.
🔻آیت الله اعرافی به اصلاح متون درسی بر محور پژوهش تأکید کردند. از نظر آقای اعرافی متن درسی باید ضمن روانی از دقت و عمق لازم برخوردار باشد، مسأله برانگیز و سؤالساز باشد؛ با خواندن متن پرسشهایی در ذهن طلبه شکل بگیرد.
🔻همچنین استاد باید رویکرد پژوهشی داشته باشد.
🔻نظامهای ارزیابی باید بر محور پژوهش استوار شود.
🔻طلبه در این نظام سنتهای علمی را عمق بخشی نماید و؛
1. قبل از کلاس مطالعه کند؛
2. به مباحثه اهتمام ورزد؛
3. برای مباحثه آمادگی لازم را کسب کند(پیش مباحثه)؛
4. مطالب استاد را تقریر نماید؛
5. مطالعه پیرامونی داشته و به منابع تکمیلی مراجعه کند؛
6. با استاد به طور مستمر گفتگو نماید(از فرصتهای مختلف خارج از کلاس استفاده کرده و با استاد وارد گفتگوی علمی شود.)؛
7. از ارائه تحقیق کلاسی دریغ نورزد؛
8. تحقیق خویش را در قالب نشست علمی ارائه نماید؛
9. حتی از فرصت گعدهها و فراغت برای طرح مباحث علمی استفاده کند؛
10. در ر قابتهای علمی مانند جشنواره علامه حلی مشارکت کند؛
11. در کنار تحصیل تدریس نماید؛
12. به تحقیق و پایاننامه اهتمام بورزد؛
13. در مسیر تحقیق از نرمافزارهای دیجیتال استفاده کند؛
14. با روشهای اجتهادی آشنا شود.
🔻این موارد می تواند با مراجعه به سخنان پیشین ایشان و یا دوستانی که از سیره و روش تدریسشان اطلاع دارند تکمیل شود.
#آموزش_پژوهش_محور
#آیت_الله_اعرافی
#جشنواره_علامه_حلی
#مسائل_پژوهشی
#محمدصدرامازنی
@masaelepazuheshi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 گزارش تصویری| اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره)
https://hawzahnews.com/x9QcX