هدایت شده از شخصی1
GHOL-YA-RABBI.mp3
1.3M
قطعه ی قل یا رب زدنی علما ، کاری از معتصم بالله العسلی از کشور سوریه
@tohid114
⏪سوره 11. هود آيه 15
آيه🔻
⤵مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَلَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ
ترجمه🔻
⤵كسانى كه زندگانى دنیا و زیبایىهاى آن را بخواهند، ما در همین دنیا (نتیجهى) اعمالشان را بطور كامل مىدهیم، و در آن هیچ كم و كاستى نخواهد بود.
....................................................
نکته ها🔻
⤵سؤال: این آیه مىفرماید: ما به دنیاطلبان بدون كم و كاست و به طور كامل نتیجهى اعمالشان را در دنیا خواهیم داد، امّا در موارد دیگرى مىفرماید: «من كان یرید العاجلة عجّلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» به هر كس و به هر مقدار كه بخواهیم عطا مىكنیم. جمع میان این آیات چگونه است؟
🍊پاسخ: دراین آیه مىفرماید: نتیجهى كارشان را مىدهیم، «اعمالهم» ولى در آن آیه مسئلهى كار مطرح نیست، بلكه آرزو مطرح است كه خداوند مىفرماید: بعضى به گوشهاى از آرزوهاى خود مىرسند.
🍏كسانى كه ایمان به معاد ندارند و یا براى خداوند كار نمىكنند، طلبى از پروردگار ندارند و در برابر خدمات و اختراعات و اكتشافات خود در همین دنیا به نام و نانى مىرسند.
🍊كسى مىتواند به پاداش اخروى انتظار داشته باشد كه به آن ایمان داشته باشد و الاّ كسى كه نه خدا را قبول دارد و نه معاد را، چه توقّعى از خداوند دارد؟
🍏انسان اگر به جاى آخرت، دنیا، به جاى باقى، فانى و به جاى نامحدود، هدف محدود را دنبال كند، نتیجهى عملش نیز محدود به همین دنیاى فانى خواهد بود.
📙 اسراء، 18.
─┅─═ঊঈ🌇ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡📬
1-🏮 انگیزه و هدف مهمّ است، نه فقط خود عمل. «من كان یرید الحیاة الدنیا»
2-💦 انسان اختیار دارد و مىتواند آن گونه كه مىخواهد اراده كند. «من كان یرید»
3-🏮 خداوند عادل است، حتّى كسانى كه براى او كار نكنند، پاداش آنها را بدون كم و كاست در دنیا مىدهد. «نوفّ الیهم ... لایبخسون»
4-💦 دلیل نپذیرفتن حقّ، دنیاطلبى است. «فان لم یستجیبوا... من كان یرید الحیاةالدنیا»
─┅─═ঊঈ🌇ঊঈ═─┅─
⏪سوره 11. هود آيه 16
آيه🔻
⤵أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِيهَا وَبَطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
ترجمه🔻
⤵(امّا) آنان كسانى هستند كه در قیامت، جز آتش چیزى ندارند و آنچه در دنیا ساختهاند بر باد رفته، و اعمالى كه انجام مىدهند باطل و بىاثر خواهد بود.
─┅─═ঊঈ🌇ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀
⤵آنجا كه وظیفهى انسان عبادت بوده و نیاز به قصد قربت داشته است، عمل بدون قصد قربت باطل است و آنجا كه قصد قربت لازم نبوده و عمل به خاطر دنیا انجام شده است، نتیجهى آن محدود به دنیاست و در قیامت آن عمل حبط و محو مىشود.
🍎یكى از یاران پیامبر صلى الله علیه وآله نگاهش به دخترى افتاد و به سوى او دست درازى كرد.در مسیر راه دیوارى فروریخت و صورت او را مجروح كرد.
💎پیامبر صلى الله علیه وآله با شنیدن این ماجرا فرمودند: خداوند در همین دنیا تو را كیفر داد تا به آخرت كشیده نشود. چنانكه افرادى هستند كه خداوند پاداش كارهاى آنان را در همین دنیا مىدهد تا در آخرتطلبى نداشته باشند.
🍎حضرت علىعلیه السلام هنگام تلاوت این آیه مىفرمود: چگونه بر آتشى صبر كنم، كه اگر جرقهاى از آن بر زمین افتد، همهى روئیدنىهاى آن را مىسوزاند.
📙تفسیر مجمعالبیان. بحار، ج 40، ص 346.
پيام ها⚡📬
1-💐 دست دنیا گرایان در آخرت خالى است. «لیس لهم فى الاخرة»
2-💐 عمل براىِ دنیا و یا از روى ریا، در آخرت پوچ وتباه است. «حبط ماصنعوا فیها و باطلٌ»
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
⏪سوره 11. هود آيه 17
آيه🔻
⤵أَفَمَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَبُ مُوسَى إِمَاماً وَرَحْمَةً أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِى مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ
ترجمه🔻
⤵آیا آن كس كه (همچون پیامبر اسلام) دلیل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پیش از او (نیز) كتاب موسى (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه این خصوصیات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حقجو هستند) به او ایمان مىآورند، و هر كس از احزاب (و گروههاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است.
♻ پس، از آن در تردید مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ایمان نیاورند.
......................................................
نکته ها🔻تفسیرنور☀
⤵روایات بسیارى از ائمه معصومینعلیهم السلام رسیده است كه مراد از «شاهد» در این آیه علىبن ابىطالبعلیهما السلام است.
🌾چنانكه خود حضرت على علیه السلام نیز در خطبهاى فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
🍁طبق این آیه، شاهد و گواه پیامبرصلى الله علیه وآله از اوست، نه جداى از او. و طبق روایات شیعه و سنّى پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: من از علىّ هستم و علىّ از من است.
🌾در آخرین آیهى سورهى رعد آمده است كه وقتى كفّار به پیامبر صلى الله علیه وآله گفتند: «لست مرسلاً» پیامبر صلى الله علیه وآله به امر خداوند پاسخ مىدهد:
🍁 «كفى باللّه شهیداً بینى و بینكم و مَن عنده علم الكتاب» یعنى براى گواهى میان من و شما، خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست كافى است.
🌾در آنجا نیز طبق روایات شیعه و سنّى مُراد از «مَن عنده علم الكتاب» علىبن ابىطالب علیهما السلام است كه شهید و گواه پیامبر صلى الله علیه وآله است. در آنجا شهید و در اینجا شاهد است.
📚كافى، ج1، ص 190.صحیح بخارى، كتاب صلح، باب «كیف نكتب» ؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
.....................................................
پيام ها⚡📬
1-🏮 در تبلیغ، با شیوهى سؤال، وجدانهاى سالم را به قضاوت بطلبیم. «افمن كان»
2-🎋 قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بینةٍ من ربّه»
3-🏮 كسى كه در زمان حیات پیامبرصلى الله علیه وآله همراه و دنبالهرو اوست، پس از پیامبرصلى الله علیه وآله هم جانشین پیامبرصلى الله علیه وآله است. «یتلوه»
4-🎋 وجود پیروان راستین، وارسته و فداكار، یكى از راههاى شناخت و حقّانیّت پیامبران است. «بیّنة ... شاهدٌ منه»
5 -🏮 خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهى چون علىبن ابىطالبعلیهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. «بینةٍ من ربه ... شاهدٌ منه ... و من قبله كتاب موسى»
6-🎋 كتب آسمانى، مؤیّد یكدیگرند. «من قبله كتاب موسى»
7-🏮 در تبلیغ، شناخت مخاطب یك اصل است، چون در حجاز یهودیان بیش از مسیحیان بودهاند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجیل هم بشارات بسیارى آمده است. «من قبله كتاب موسى»
8 -🎋 كتب آسمانى و قوانین الهى، راه هدایت و وسیلهى رحمت براى مردم هستند. «اماماً و رحمة»
9- مردم باید كتاب آسمانى را امام وپیشواى خود قرار دهند. «كتاب موسى اماماً»
10-🎋 امامت و رحمت باید در كنار هم باشند. «اماماً و رحمة»
11-🏮 ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجاى توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروى از حقّ باشیم. «و من یكفر به من الاحزاب»
12-🎋 همهى مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهى هستند. «و من یكفر به من الاحزاب فالنار موعده»
13-🏮 كفر برخى از مردم سبب دلسردى و تزلزل مؤمنان نشود. «و من یكفر ... فلاتك فى مریةٍ منه»
14-🎋 اكثریّت، نشانهى حقانیّت نیست. «الحق من ربّك ... اكثر الناس لایؤمنون»
142672_595.mp3
4.21M
#استاد_معتز_آقائی
🎵 تحدیر جز چهارم قرآن مجید
#رمضان
❤️