─┅─═ঊঈ🌹ঊঈ═─┅─
⏮سوره 11. هود آيه 48
آيه🔻
⤵️قِيلَ يَنُوحُ اهْبِطْ بِسَلَمٍ مِّنّا وَبَرَكَتٍ عَلَيْكَ وَعَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَوَ أُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُمْ مِّنّا عَذَابٌ أَلِيمٌ
ترجمه🔻
⤵️به نوح خطاب شد: (اینك) با سلامى از جانب ما و بركاتى برتو و بر تمام امّتهایى كه با تو هستند، فرود آى، و بزودى امّتهایى (از نسل همین نجات یافتگان) را از نعمتها برخوردار خواهیم ساخت، (امّا) سپس (به خاطر غفلت و كفر و گناه،) عذابى دردناك از طرف ما به آنان خواهد رسید.
─┅─═ঊঈ🌹ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️دستور «هبوط»، هم درباره ى حضرت آدم(علیه السلام) و هم در مورد حضرت نوح(علیه السلام) آمده و به دنبال آن، مردم به دو دسته ى مؤمن و كافر تقسیم شده اند.
🕊 منظور از «امّتهایى» كه با نوح بودند، یا هر نفر از همراهان آن حضرت است كه بعدها سر سلسله قبیله اى شدند و یا اینكه مراد، هر كدام از مؤمنانى است كه سوار كشتى شده و از یك قبیله اى بودند.
─┅─═ঊঈ🌹ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📬
1- 📍زندگانى پس از آن سیل فراگیر، با دوخطر عمده روبرو بود، یكى آلودگى ها و تلاقى بودن زمین كه با كلمه ى «سلام» و وعده ى سلامتى بر طرف شد و دیگر نابودى انواع گیاهان كه با وعده بركات تأمین گردید. «سلام منّا وبركات علیك »
2- 🎐اگر چه خداوند در مواردى موعظه مى كند، هشدار مى دهد و یا حتّى فرزند بى دین را در مقابل چشمان پدر غرق مى سازد، امّا در جاى خود، سلام و بركات خویش را نیز نثار مى كند. «سلام منّا و بركات علیك »
3-📍 آنچه مؤمن از نعمتهاى الهى دریافت مى كند، سلامت و بركت است، ولى دریافت كافر از نعمتها جنبه ى متاع بودن آن است، پس هر متاع و كامیابى، نعمت و بركت نیست، بلكه نعمت، آن دریافتى است كه عاقبت خوب هم داشته باشد. «سلام منّا و بركات»
4-🎐 خداوند متاع دنیا را از كفّار دریغ نمى كند. «سنمتّعهم ثمّ یمسّهم»
5 - 📍این سنّت خداوندى است كه ابتدا نعمت و مهلت مى دهد، سپس به پاداش یا كیفر مى رساند. «سنمتّعهم ثمّ یمسّهم»
6- 🎐مهر و قهر، هر دو از اوست. «سلام منّا... یمسّهم منّا»
7-📍 خداوند نوح را به پدید آمدن جامعه ها و امّتهایى كافر، از نسل مؤمنانى كه سوار كشتى شدند، خبر داد. «و اُمم سنمتّعهم ثمّ یمسّهم منّا عذاب الیم»
🔹گفتگو با جوانی که نگاهش به دین متحول شد
🔸برای مشاهده فیلم بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇👇
🆔 https://www.aparat.com/v/g0wzV
10.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی سایت نهج البلاغه