┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄
استاد قرائتی حفظه الله
سوره طه
يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً «110»
(خداوند به) آنچه آنان در پيش روى دارند و آنچه را (در دنيا) پشت سر گذاشتهاند آگاه است، ولى مردم بر او احاطه علمى ندارند.
وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً «111»
و (در آن روز) همهى چهرهها در برابر خداوندِ زندهى پاينده، خوار و فروتن مىشود و البتّه هر كس كه بار ستم برداشت، مأيوس و زيان كار است.
وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا يَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً «112»
و (امّا) هر كس از كارهاى نيكو انجام دهد و مؤمن باشد، پس (در آن روز) نه از ستم و كاستى (در پاداشش) نترسد.
┄┅❁📖نکته ها :
كلمه «عَنَتِ» از «عنوة» به معناى ذلّت در برابر قهر و سلطه است، و «قيوم» به كسى گفته مىشود كه قائم به ذات خود و حافظ همه چيز است و مايهى قوام هر چيز را به آن عطا كرده باشد، و كلمهى «خابَ» از «خيبة» به معناى از دست دادن مطلوب است.
كلمه «هضم» به معناى كم شدن است و شايد از آن روى به جذب غذا در بدن «هضم» مىگويند كه ظاهراً غذا كم مىشود و تفالههاى آن باقى مىماند.
از قرآن و روايات به دست مىآيد كه اعمال و روحيات انسان در يكديگر تأثير متقابل دارند، لذا هرگاه يك عمل نيكو كه از شخصى منافق، مشرك، رياكار و ... كه داراى روحيهاى فاسد است سر زند، مورد قبول واقع نمىشود. چنانكه اگر كافرى، كار شايسته و خوبى مثل اختراع و اكتشاف نافع انجام دهد، در حالى كه حقّ را فهميده و آگاهانه در كفر اصرار ورزد، كار نيكوى او پذيرفته نخواهد شد. همانند ريختن شربت شيرين و گوارا در ظرفى كثيف و آلوده كه طبيعتاً ديگر قابل پذيرش نيست.
در ده آيهى اخير، به سيمايى اجمالى از برپايى قيامت اشاره شده است:
الف: در صور دميده شده ومردگان زنده مىشوند. «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ»
ب: مجرمان محشور مىگردند. «نَحْشُرُ الْمُجْرِمِينَ»
ج: كوهها متلاشى مىشوند. «يَنْسِفُها رَبِّي نَسْفاً»
د: همه گوش به فرمان دعوت كنندهى الهى هستند. «يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ»
ه: شفاعت بدون اذن خدا مؤثّر نيست. «لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ»
و: خداوند با احاطه علمىاش به همه حسابها مىرسد. يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ...
ز: همگى در برابر حكم الهى تسليم هستند. «عَنَتِ الْوُجُوهُ»
ح: ظالمان مأيوسند. «خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً»
ط: مؤمنان صالح در آرامش به سر مىبرند. «فَلا يَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً».
┄┅❁📖پیام ها :
١- در قيامت، حسابرسى بسيار دقيق است، زيرا حسابگر همه چيز را به خوبى مىداند و راهى براى سوء استفاده از شفاعت نيست. يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ...
٢- احاطهى علمى خداوند نسبت به همه كارهاى گذشته و آينده مردم يكسان است. «يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ»
٣- محدود هرگز نمىتواند بر بىنهايت احاطه پيدا كند. «لا يُحِيطُونَ بِهِ» نه بر ذات او، نه بر صفات او، نه بر آفريدههاى او و نه بر قدرت و كارهاى او.
۴- حالاتروحى انسان، قبل از هرچيز در صورت او جلوه مىكند. «عَنَتِ الْوُجُوهُ»
۵- سرانجام ظلم، محروميت از رحمت الهى است. «وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً»
۶- بسيارى از ظلمها را مىتوان در دنيا با توبه وعذرخواهى از مردم، جبران و محو كرد، بدبخت آن كه ظلم خود را تا قيامت حمل كند. «خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً»
۶- اگر چه انجام تمام كارهاى شايسته امكان پذير نيست، ولى بايد به اندازهى توان و طاقت، كار صالح انجام داد. «مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ»
٧- نه تنها كارهاى بزرگ كه ذرهّاى از كار صالح بىپاداش نمىماند. «مِنَ الصَّالِحاتِ»
٨- شرط قبولى عمل صالح، ايمان به خداست. «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ»
٩- ايمان از عمل جدا نيست، ايمان بى عمل، مثل درخت بى ثمر و عمل بىايمان همچون درخت بىريشه است. «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ»
١٠- آرامش و امنيّت روحى مؤمنان در قيامت در گرو كارهاى صالح آنان است. مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ ... فَلا يَخافُ ظُلْماً
١١- در قيامت، نه اصل عمل وپاداش از بين مىرود تا ظلمى صورت گيرد «فَلا يَخافُ ظُلْماً» و نه آنكه از پاداش كم گذاشته مىشود. «وَ لا هَضْماً»
١٢- با آنكه پاداش، تفضّل الهى است نه استحقاق انسان، امّا خداوند در پاداش كسى كوتاهى نمىكند و كم نمىگذارد. «فَلا يَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً»
┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❅ ﷽ ❅┄┅┅┄
السـلام علیک یا موسی بن جعفر
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
┄┄┄┅═✧❁❁❁✧═┅┄┄┄
سید شهیدان اهل قلم :
«سر و جان و مال و فرزند اماناتی است الهی و اگر انسان توفیق یابد که آن همه را به صاحب امانت، مالک آسمان ها و زمین بازگرداند، جز ادای وظیفه هیچ نکرده است.»
شهید سید مرتضی آوینی
❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁
امام خامنه ای مد ظله العالی
اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. این تعبیرات "عمل صالح" که در قرآن هست و در روایات متعدد انواع تعبیرات و تمجیدهایی که از عمل هست، مراد فقط نماز و روزه که نیست. عمل یعنی همهجور عملی. هم عملی که انسان میکند برای به عنوان عبادت، هم عملی که انسان میکند برای آوردن نان حلال در سفره.
«من یعمل یزداد قوةً» جامعهای که در آن کار وجود داشته باشد و عمل انجام بگیرد در او، قدرت و قوّت آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. «و من یقصر فی العمل یزداد فترةً» آن جامعهای و آن فردی که در عمل کوتاهی بکند، سستی او روز به روز بیشتر خواهد شد. عمل قوّت ایجاد میکند، هم در فرد، هم در جامعه. عمل این است.
۱۴۰۳/۲/۵
❁❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁❁
امام موسی بن جعفر علیه السلام :
عَنْ مُوسَیبْنِجَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ أَبِیهِ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا یَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً قَالَ مُؤْمِنٌ بِمَحَبَّهًِْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ مُبْغِضٌ لِعَدُوِّهِمْ.
امام صادق ( وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا یَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً؛ یعنی هرکس مؤمن به محبّت آل محمّد (و دشمن دشمن ایشان باشد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۲۸۶
بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۶۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۳۱۲
❅❁📖❁❅
چهارشنبه وقتی به چهار امامت سلام دادی
امام کاظم، امام رضا، امام جواد،امام هادی
میزبانان روز شما هستند چهار بزرگوار کریم
غرق در عنایت می شویم، هستیم در نعیم
بنشینیم سر سفره باب الحوائج ما و شما
پـدر بزرگـوار حضرت علی بن موسی الرضا
از پدر نقل کردند حضرت موسی بن جعفر
اگر دوست می دارید پیغمبر و آل پیغمبر
وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُـوَ مُؤْمِـن
و دشمنید با دشمن آنها در ظاهر و باطن
یعنی عمل صالح به اضافه تولی و تبری
بی اجر نمی شود ذره ای از کار نیک شما
اگر اینگونه ایم ما و شما در زندگی دنیا
هستیم در پناه آقا علی بن موسی الرضا
در زمان مرگ و قیامت شفیع ما ایشان
دست ایشان داده اند پرونده ما ایرانیان
یا امام رئوف سلطان میهن و مردم ما
به شما سپردند ایمان و امنیت کشور را
الحمدلله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
*┄┄┅═✧❁📖❁✧═┅┄┄*
اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
┄┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄┄┄
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فسبّح بِحَمدِ رَبِّک | نماهنگ جدید
رهبر انقلاب: جبههی مقاومت نه از پیروزیها مغرور باید بشود، نه از شکستها مأیوس باید بشود. پیروزی و شکست همیشه هست...
✏️ آنچه لازم است این است که وقتی بر فراز قرار میگیریم، مغرور نشویم؛ چون غرور جهل میآورد و خود مغرور شدن، انسان را غافل میکند. وقتی که به فرود رسیدیم، یک جایی ناکام ماندیم، بایست افسرده و مأیوس و دلشکسته نشویم...
💗 تلاوت اختصاصی توسط استاد مهدی عادلی، قاری بینالمللی
✅️ #آشنای_راه | «اخلاص در علم»
🔺️ واکنش علامه مصباح یزدی(قدس سره) به سرقت علمی از ایشان
چهارمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه
❤️ سلیمانی؛ پرچم کارآمدی جمهوری اسلامی
✏️ رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین فرمود: ملّتی که در خانهی خودش درگیر با دشمن بشود ذلیل میشود؛ نگذارید به خانهی شما برسد.
لذا نیروهای ما رفتند، سرداران برجستهی ما رفتند، شهید عزیز ما سلیمانی و یارانش و همکارانش رفتند، جوانهای خود آنها را، هم در عراق، هم در سوریه ــ اوّل در عراق، بعد در سوریه ــ سازماندهی کردند، مسلّح کردند، ایستادند در مقابل داعش، کمر داعش را شکستند و توانستند غلبه پیدا کنند.
۱۴۰۳/۹/۲۱
🔷 شهید آوینی: «ارمغانی که انسان از بهشت با خود به عالم دنیا آورده است جاذبهای فطری است که او را از درون به سوی بهشت و آنچه بهشتی است میکشاند. اما معالاسف انسان دچار نسیان است و مادام که ایمان نیاورده و استمرار در عمل صالح نداشته باشد، بهشت واقعی را تشخیص نمیدهد.
🔹انسان فطرتاً در جست و جوی بهشت است؛ همان بهشتی که از آنجا هبوط کرده است، و جاذبههای درونی او به سوی عالمی متعادل، زیبا، و جاودانه از همینجا ناشی میشود.»
🔸منبع: کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب»، مقاله «بهشت زمینی»
14030906_46402_1921k.mp3
10.56M
🎧 تلاوت اختصاصی سوره فتح توسط استاد کریم منصوری
14030912_46437_128k.mp3
11.43M
🎧 قرائت اختصاصی دعای چهاردهم صحیفه سجادیه توسط حاج مهدی سماواتی