امام علی علیه السلام :
إِنَّ الرَّجُلَ لَیُعْجِبُهُ أَنْ یَکُونَ شِرَاکُ نَعْلِهِ أَجْوَدَ مِنْ شِرَاکِ نَعْلِ صَاحِبِهِ فَیَدْخُلُ تَحْتَهَا
کسی که دوست داشته باشد بند کفشش از بند کفش دیگری بهتر باشد، طالب علو است.
تفسیر نور الثقلین ، ج 4 ، 144
🍃🌹🍃
برتری جویی خصلت قارون هاست، بدانیم ما
حتی اگر به بند کفشی طالب برتری باشیم ما
علوّ و برتری جویی از مظاهر فساد است جانا
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
〰〰〰🇮🇷🌹🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره قصص
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ «83»
(ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مىدهيم كه خواستار برترى و فساد در زمين نباشند و سرانجام، (رستگارى) از آن پرهيزكاران است.
🍃🌹نکته ها :
اين آيه به منزله قطعنامه داستان قارون است كه هر گونه ثروتاندوزى و برترىجويى، مايهى هلاكت در دنيا و شقاوت در آخرت مىشود. بر اساس روايات، حضرت على عليه السلام، اين
جلد 7 - صفحه 100
آيه را براى تاجران بازار تلاوت مىفرمود. «1» امام خمينى قدس سره بنيانگذار جمهورى اسلامى نيز در پايان درس اخلاقشان براى طلّاب و فضلاى حوزهى علميّهى قم به آن عنايت داشتند.
در حديث مىخوانيم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند كفشش بر ديگرى خود را برتر ببيند، جزو كسانى است كه ارادهى علوّ در زمين دارند.
چه بسيارند كسانى كه در تهيه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نامگذارى فرزند، كارى مىكنند كه در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روايت، اين افراد اراده برترى در زمين دارند و از بهشت محرومند.
🍃🌹پیام ها :
1- سراى آخرت بس عظيم است. (كلمهى «تِلْكَ» براى بيان عظمت است)
2- هرگونه برترىطلبى، ممنوع است. «لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا»
3- منشأ فساد، برترىجويى است. لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا ... وَ لا فَساداً
4- پرهيزكار كسى است كه ارادهى تفاخر وبرترى بر ديگران ندارد. لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا ... وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
🍃🌹🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
〰〰🇮🇷🌹🍃
السلام علیک یا ابا صالح المهدی "عج"
🍃🇮🇷🌹〰〰〰〰〰〰〰〰〰
فرازی از وصیت سردار دلها
خدایا! به عفو تو امید دارم.
ای خدای عزیز و ای خالق حکیم بیهمتا! دستم خالی است و کولهپشتی سفرم خالی، من بدون برگ و توشهای به امید ضیافتِ عفو و کرم تو میآیم. من توشهای برنگرفتهام؛ چون فقیر [را] در نزد کریم چه حاجتی است به توشه و برگ؟!
〰〰〰🇮🇷🌹🍃
امام خامنه ای مد ظله العالی :
دنبال کرسیهای ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ میبینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد ــ عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایهی یک چنین دغدغهای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است].
بنده دورهی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دورهی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دورهی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بیانات در ابتدای درس خارج فقه درباره تبعات اخروی ریاست
🍃🌹🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰〰〰
امام علی علیه السلام :
إِنَّ الرَّجُلَ لَیُعْجِبُهُ أَنْ یَکُونَ شِرَاکُ نَعْلِهِ أَجْوَدَ مِنْ شِرَاکِ نَعْلِ صَاحِبِهِ فَیَدْخُلُ تَحْتَهَا
کسی که دوست داشته باشد بند کفشش از بند کفش دیگری بهتر باشد، طالب علو است.
تفسیر نور الثقلین ، ج 4 ، 144
🍃🌹🍃
برتری جویی خصلت قارون هاست، بدانیم ما
حتی اگر به بند کفشی طالب برتری باشیم ما
علوّ و برتری جویی از مظاهر فساد است جانا
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
〰〰〰〰〰🇮🇷🌹🍃
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
شرح دعای ندبه_13.mp3
10.78M
#شرح_دعای_ندبه ۱۳
✨ " لااله الاالله " حقیقت " انسان" است!
و نقطه مقابل فسق!
فسق یعنی... فردی که چهره انسانی دارد و باطن حیوانی!
"عشق" تنها عاملِ رسیدن به #طلب است...
با فاصله گرفتن از عشق، فسق رقم میخورد.
مراقب باشیم طلب هایمان با فسق همراه نباشد!
#استاد_شجاعی 🎤
@Ostad_Shojae
برتری جویی و علوّ
بسم الله الرحمن الرحیم
تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً ؛ (سوره قصص / ۸۳) این سراى آخرت است، که آن را براى کسانى قرار مى دهیم که اراده برترى جویى در زمین و فساد ندارند.
بنا بر آیه فوق ، آیا برگزاری مسابقات، از هر نوعی، مثلا قرآنی و علمی و ... مصداق علو و برتری جویی که کاری زشت و ناپسند است، قرار نمی گیرد ؟
جند وقت پیش ما در مسابقات مناظره شرکت کردیم و اطرافیان به ما تذکر دادند که شما دجار علو شده اید، و سوالی که برای من پیش اومد این بود که آیا مصرف این پول و جایزه ی مسابقه، از نظر اسلام حداکثری جه حکمی داره ؟ آیا بر اون ایراد نیست؟
بستگی به نیت دارد ! آیه شریفه نیز می فرمایند«... کسانی که اراده علو و برتری در روی زمین را ندارند ...» واراده برتری از نیت برتری جویی شروع می شود !وکسانی که مسابقه می دهند نه برای برتری جویی بلکه برای اشاعه معروف در زمین و تشویق خود و دیگران به روی آوردن به قرآن و مصرف بهینه وقت و عمر و.... مصداق برتری جویی نیست !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ. التماس دعا