eitaa logo
پیام رسان ولایت
75 دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
5هزار ویدیو
55 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | مؤمن راستین 🔸️امام کاظم ‌صلوات‌الله‌علیه در روایت عجیبی که برای ما بسیار تکان‌دهنده است می‌فرماید: «ليس كل من قال بولايتنا مؤمنا.» در این‌که ایمان آن‌هایی که به ولایت اهل‌بیت اعتقاد ندارند، ناقص است، شکی نیست، اما صرف اقرار به ولایت ایشان نیز باعث نمی‌شود که مؤمن باشیم. بسیاری از مردم می‌گویند ما پیرو اهل‌بیت هستیم و آن‌ها را دوست داریم، ولی مؤمن نیستند. 🔹️کسی ایمان دارد که بنای قلبی بر عمل به دستورات آن‌ها داشته باشد. اگر فقط بگوید: من اهل‌بیت را به این عنوان قبول دارم که اولیای خدا و واجب‌الاطاعه هستند، اما هیچ اهمیتی ندهد که نسبت به چه چیزی امر یا نهی‌ کرده‌اند، کجا باید از آن‌ها تبعیت کرد، اصلا چرا آمدند، چرا شهید شدند، و من چه وظیفه‌ای در مقابل آن ها دارم، ایمان ندارد. ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه خاوری، رشوه‌گیر بزرگ، برای مطالعه یک کتاب ‼️ اختلاس گری پشت چفیه! ⭕️ پاسخ مثبت رسول الله به هارون الرشید برای زندانی کردن حضرت موسی بن جعفر!! ⁉️ عوام فریبی به سبک هارون الرشید! ⁉️ حقایقی در مورد عوام فریبی که نمی‌دانید! 💢 عوامی که هم قبل و هم بعد از آشکار شدن چهره واقعی فریب می‌خورند! __________________ 🔹 برشی از سخنرانی ، به مناسبت ولادت امام کاظم علیه‌ السلام 💠 اندیشکده راهبردی
روضه خانگی - امام علی(ع) - 1585.mp3
9.5M
🎙به زمین نبسته‌ام دل به هوای آستانش... 🔻مدح (ع) ⏱ | 10:05 👤حاج محمدرضا 💡 کانال روضه‌های کوتاهِ کاملِ خانگی @RozeKhanegee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄ صفحه : ١۶١ ❁ قرآن بخوانیم، قبل از اینکه برای ما قرآن بخوانند 📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❁❅﷽❅❁┄┅┄ 📖 ترجمه صفحه ١۶١ قرآن کریم 82 - ولی‌ پاسخ‌ قومش‌ جز ‌این‌ نبود ‌که‌ گفتند: ‌آنها‌ ‌را‌ ‌از‌ شهر ‌خود‌ بیرون‌ کنید ‌آنها‌ کسانی‌اند ‌که‌ ‌به‌ پاکی‌ تظاهر می‌کنند 83 - ‌پس‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌با‌ کسانش‌ نجات‌ دادیم‌، جز همسرش‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌از‌ واپس‌ ماندگان‌ شد 84 - و ‌بر‌ سر آنان‌ باران‌ [عذاب‌] باراندیم‌، ‌پس‌ ببین‌ عاقبت‌ گناهکاران‌ چگونه‌ ‌بود‌ 85 - و ‌به‌ سوی‌ [قوم‌] مدین‌ برادرشان‌ شعیب‌ ‌را‌ [فرستادیم‌] ‌گفت‌: ای‌ قوم‌ ‌من‌! ‌خدا‌ ‌را‌ بپرستید ‌که‌ ‌برای‌ ‌شما‌ هیچ‌ معبودی‌ جز ‌او‌ نیست‌ همانا ‌شما‌ ‌را‌ ‌از‌ جانب‌ پروردگارتان‌ حجت‌ روشنی‌ آمده‌ ‌است‌ ‌پس‌ پیمانه‌ و وزن‌ ‌را‌ تمام‌ دهید و ‌از‌ کالای‌ مردم‌ نکاهید و ‌در‌ زمین‌ ‌از‌ ‌پس‌ اصلاح‌ ‌آن‌ فساد نکنید ‌این‌ [احکام‌] ‌برای‌ ‌شما‌ بهتر ‌است‌ ‌اگر‌ مؤمن‌ باشید 86 - و ‌بر‌ سر ‌هر‌ راهی‌ کمین‌ نکنید ‌که‌ مردم‌ ‌را‌ بترسانید و کسی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌خدا‌ ایمان‌ آورده‌ ‌از‌ راه‌ ‌خدا‌ بازدارید و ‌در‌ پی‌ انحراف‌ راه‌ ‌او‌ باشید، و ‌به‌ یاد آرید وقتی‌ ‌را‌ ‌که‌ اندک‌ بودید ‌پس‌ ‌او‌ افزونتان‌ کرد، و بنگرید ‌که‌ عاقبت‌ کار اهل‌ فساد چگونه‌ شد 87 - و ‌اگر‌ طایفه‌ای‌ ‌از‌ ‌شما‌ ‌به‌ ‌این‌ آیین‌ ‌که‌ ‌من‌ ‌برای‌ ‌آن‌ فرستاده‌ شده‌ام‌، ایمان‌ آورده‌ و طایفه دیگر ایمان‌ نیاورده‌اند، ‌پس‌ صبر کنید ‌تا‌ ‌خدا‌ میان‌ ‌ما داوری‌ کند ‌که‌ ‌او‌ بهترین‌ داوران‌ ‌است‌ 📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅┄❁┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄ ❁زیارت امام حسن مجتبی علیه‌السلام در روز دوشنبه السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِرَاطَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَيَانَ حُكْمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَاصِرَ دِينِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السَّيِّدُ الزَّكِىُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْقَائِمُ الْأَمِينُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَالِمُ بِالتَّأْوِيلِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْهَادِى الْمَهْدِىُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الطَّاهِرُ الزَّكِىُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا التَّقِىُّ النَّقِىُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقِيقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الشَّهِيدُ الصِّدِّيقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ. ❁ زیارت امام حسین علیه السلام در روز دوشنبه السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ، أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَعَبَدْتَ اللّٰهَ مُخْلِصاً، وَجَاهَدْتَ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ، فَعَلَيْكَ السَّلامُ مِنِّى مَا بَقِيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ، وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ ،أَنَا يَا مَوْلَاىَ مَوْلىً لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، وَظَاهِرِكُمْ وَبَاطِنِكُمْ، لَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ تَعالىٰ مِنْهُمْ، يَا مَوْلَاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ، يَا مَوْلَاىَ يَا أَبا عَبْدِاللّٰهِ، هٰذا يَوْمُ الإِثْنَيْنِ وَهُوَ يَوْمُكُما وَبِاسْمِكُما وَأَنَا فِيهِ ضَيْفُكُما، فَأَضِيفانِى وَأَحْسِنا ضِيَافَتِى، فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضِيفَ بِهِ أَنْتُمَا، وَأَنَا فِيهِ مِنْ جِوارِكُما فَأَجِيرانِى، فَإِنَّكُمَا مَأمُورانِ بِالضِّيافَةِ وَالْإِجارَةِ، فَصَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكُمَا وَآلِكُمَا الطَّيِّبِينَ. ❅❁📖❁❅ اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄ ❁دعای حضرت فاطمه سلام الله علیها در روز دوشنبه : بسم الله الرحمن الرحیم  اللّهُمَّ إنّی أسأَلُک قُوَّةً فی عِبادَتِک، وتَبَصُّراً فی کتابِک، وفَهماً فی حُکمِک. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، ولا تَجعَلِ القُرآنَ بِنا ماحِلاً، وَالصِّراطَ زائِلاً، ومُحَمَّداً(ص) عَنّا مُوَلِّیاً. خداوندا! از تو توانی برای عبادت تو و بصیرتی در کتاب تو و فهمی در حکم تو درخواست می کنم. خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و قرآن را برای ما بی حاصل قرار مده و ما را [از روی] صراط ساقط مکن و محمّد(ص) را از ما رویگردان مساز. بحار الأنوار: ج ۹۰ ص ۳۳۸ ح ۴۸ ❅❁📖❁❅ اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄ ❁﷽❁┄┅┄ امام صادق عليه السلام : لا يَبلُغُ أحدُكُم حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُحِبَّ أبْعَدَ الخَلقِ مِنهُ في اللّه،  و يُبْغِضَ أقْرَبَ الخَلْقِ مِنه في اللّه ِ هيچ يك از شما به حقيقت ايمان نمى رسد، مگر آن كه دورترين كس به خود را، براى خدا دوست بدارد و نزديكترين كس خود را به خاطر خدا دشمن بدارد. تحف العقول: ص369 ❅❁📖❁❅ هیچ یک از ما به حقيقت ایمان نمی رسد تا دوست داشتنش باشد بر اساس معیار خدا برای خدا دوست بدارد دورترین فرد به خود را دشمن بدارد نزدیک ترین فرد را برای خدا یعنی دوری و نزدیکی ملاک دوستی نیست ملاک دوستی اطاعت است از فرمان خدا وقتی این مهم نباشد که اطرافیان ما یا شما با تعمد آسیب بزنند به ارکان نظام اسلامی ما این دوستی ها می برد همه را به سوی آتش حتی اگر داشته باشند رنگ و لعابی مذهبیها إِنَّ أَوْلَــى النَّـــاسِ بِــإِبْــراهِيــمَ لَلَّذِيــنَ اتَّبَعُــوهُ اشتباه است فامیل بازی و دارو دسته بازیها خادم الرضا "ع" ┄┅┅┅┅┄❁📖❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄ استاد قرائتی حفظه الله سوره آل عمران «67» ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌ (برخلاف ادّعاى يهوديان و مسيحيان،) ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى، بلكه او فردى حق‌گرا و تسليم خدا بود و هرگز از مشركان نبود «68» إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ‌ همانا سزاوارترين افراد به ابراهيم، كسانى هستند كه از او پيروى كردند و (نيز) اين پيامبر و كسانى كه (به او) ايمان آورده‌اند و خداوند سرور و سرپرست مؤمنان است. «69» وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَ ما يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ‌ گروهى از اهل كتاب دوست دارند كه شما را گمراه كنند، ولى جز خودشان را گمراه نمى‌كنند و (اين را) نمى‌فهمند. ┄┅❁📖نکته ها : از آيه 68 معلوم مى‌شود كه نسبت ايمانى، فراتر و محكم‌تر از نسبت خويشاوندى است و افرادى كه هم فكر و هم خط و هم هدف باشند، به همديگر نزديك‌تر از كسانى هستند كه در ظاهر قوم و خويشند، ولى به لحاظ فكرى و اعتقادى از همديگر جدايند. امام صادق عليه السلام به يكى از ياران با وفايش فرمود: «أنتم و الله من آل محمد» به خدا سوگند كه شما از آل‌محمّد صلى الله عليه و آله هستيد. و سپس آيه فوق را تلاوت فرمود. «1» رسول اكرم صلى الله عليه و آله نيز در مورد سلمان فارسى فرمودند: «سلمان منا أهل البيت» «2» با اين‌كه آيه فرمود: نزديك‌ترين مردم به ابراهيم، پيروان او هستند، لكن نام پيامبر اسلام و مسلمانان را جداگانه برد، تا بهترين نمونه‌ى پيروى را در وجود حضرت محمّد صلى الله عليه و آله و مسلمانان، به دنيا نشان دهد. در روايتى آمده است: «انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و انْ بَعُدتْ لَحمَته، و انّ عدوّ محمّد مَن عَصى اللّه و انْ قَرُبتْ قَرابته» «3» دوست و طرفدار محمّد صلى الله عليه و آله كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند به لحاظ فاميلى از او دور باشد و دشمن پيامبر كسى است كه خدا را نافرمانى كند، هرچند با پيامبر نسبت و نزديكى داشته باشد. امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «الَّذِينَ آمَنُوا» در آيه، امامان و پيروان آنها هستند. «4» «1». تفسير مجمع‌البيان. «2». بحار، ج 10، ص 123. «3». تفسير مجمع‌البيان. «4». كافى، ج 1، ص 416. جلد 1 - صفحه 537 سيماى تهاجم فرهنگى و توطئه‌هاى دشمن براى بى‌دين كردن مسلمانان را در آیه 69 و سه آيه‌ى بعد مى‌بينيم. اين آيه خبر از كينه‌هاى مكتبى، آيه بعد خبر از لجاجت و كفر، آيه هفتاد و يكم خبراز شيوه حق‌پوشى و كتمان آگاهانه، و آيه هفتاد و دوّم خبر از تاكتيك فريبنده‌ى دشمن مى‌دهد كه مجموعاً يك تهاجم فرهنگى برخاسته از باطن تاريك آنان و بكارگيرى شيوه‌هاى كتمان، زير سؤال بردن و تضعيف و تزلزل عقايد توده‌ى مردم است. ┄┅❁📖پیام ها : 1- پيوند مردم با رهبر، پيوند مكتبى است، نه پيوند قبيله‌اى، زبانى، منطقه‌اى و نژادى. «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ» 2- ملاك قُرب به انبيا، اطاعت از آنان است. «أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ» 3- پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و مسلمانان، در خط ابراهيم و هم مرام و هم هدف با او هستند. «أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ ... وَ هذَا النَّبِيُّ» 4- خداوند، نقشه‌هاى دشمنان دين را افشا وآنان را رسوا مى‌كند. «وَدَّتْ طائِفَةٌ ...» 5- شناخت دشمن وبرنامه‌هاى او، لازمه‌ى درامان ماندن از آسيب‌هاى احتمالى است. «وَدَّتْ طائِفَةٌ ...» 6- خطر تهاجم فكرى و فرهنگى، جدّى است. «وَدَّتْ طائِفَةٌ ...» 7- به اظهاراتِ منافقانه‌ى مخالفان اعتماد نكنيد، آنها قلباً خواستار انحراف شما هستند. «وَدَّتْ طائِفَةٌ ...» 8- در قضاوت‌ها، انصاف را فراموش نكنيد. گروهى از اهل كتاب، چنين آرزويى دارند، نه همه‌ى آنها. «وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ» 9- بايد كارى كنيد كه دشمن آرزوى انحراف شما را به گور ببرد. كلمه «لو» در موارد ناشدنى بكار مى‌رود. «لَوْ يُضِلُّونَكُمْ» 10- كسانى كه در صدد انحراف ديگران هستند، ابتدا خود مرتكب حيله، نفاق، كينه، تهمت وتوطئه مى‌شوند. «وَ ما يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ» 11- ميل به انحراف ديگران، خود يك انحراف بزرگ اخلاقى است. «وَدَّتْ ... وَ ما يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ» ┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❅ ﷽ ❅┄┅┅┄ السـلام علیکم یا اهل بیت النبوه ┄┄┄┅═✧❁❁❁✧═┅┄┄┄ مردم بدانيد كه در مكتب ما، مرگي نيست كه دشمن بر ما تحميل كند. و اين آخرين پيام هر است كه: «هميشه راه حسين(ع) باقي است و يزيديان بر فنا.» اللهم ارزقنا توفیق الشهادة ❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁ امام خامنه ای مد ظله العالی : هر کس ایران را دوست دارد، هر کس منافع ملی را دوست دارد، هر کس بهبود اوضاع اقتصادی را دوست دارد، هرکس بدنبال جایگاه با عزت ایران در نظم جهانی پیش روست، باید برای ترویج ایمان و امید در ملت تلاش کند. ❁❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁❁ امام صادق عليه السلام : لا يَبلُغُ أحدُكُم حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُحِبَّ أبْعَدَ الخَلقِ مِنهُ في اللّه،  و يُبْغِضَ أقْرَبَ الخَلْقِ مِنه في اللّه ِ هيچ يك از شما به حقيقت ايمان نمى رسد، مگر آن كه دورترين كس به خود را، براى خدا دوست بدارد و نزديكترين كس خود را به خاطر خدا دشمن بدارد. تحف العقول: ص369 ❅❁📖❁❅ هیچ یک از ما به حقيقت ایمان نمی رسد تا دوست داشتنش باشد بر اساس معیار خدا برای خدا دوست بدارد دورترین فرد به خود را دشمن بدارد نزدیک ترین فرد را برای خدا یعنی دوری و نزدیکی ملاک دوستی نیست ملاک دوستی اطاعت است از فرمان خدا وقتی این مهم نباشد که اطرافیان ما یا شما با تعمد آسیب بزنند به ارکان نظام اسلامی ما این دوستی ها می برد همه را به سوی آتش حتی اگر داشته باشند رنگ و لعابی مذهبیها إِنَّ أَوْلَــى النَّـــاسِ بِــإِبْــراهِيــمَ لَلَّذِيـنَ اتَّبَعُــوهُ اشتباه است فامیل بازی و دارو دسته بازیها خادم الرضا "ع" *┄┄┅═✧❁📖❁✧═┅┄┄* اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم ┄┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⚠️ هرکه تزکیه شد، پیروز شد ➕هر هفته یک از امام خمینی(ره) به اشتراک بگذارید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | امیرالمومنین قله حکومت اسلامی 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه آلاف التّحیّة و السّلام) یک قله‌ی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان.» ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
34.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اگر تعریف روشنی از شاخص سود و ضرر نداشته باشیم، نمی‌توانیم در مباحث دیگر به یک نظر مشترک برسیم 🔸یکی از ویژگی‌های طبیعی انسان این است که از ضرر گریزان و به‌دنبال کسب منفعت است. 🔸در اندیشه سیاسی اسلام یک اصل این است که انسان باور داشته باشد که مالک نفع و ضرر خودش نیست و باید در چارچوب مشیت و سنت‌های الهی حرکت کند. 🔸در رفتارهای سیاسی همچون مناسبات درون جامعه، روابط بین‌الملل، مناسبات خاص سیاسی مثل انتخابات و مناسبات خاص اقتصادی مثل معاملات و تجارت، این مهم است که در کدام چارچوب محاسباتی عمل شود. 🔸این اراده الهی است که در هستی جاری است و خداوند در سنت‌های الهی، عمل صالحی را تعریف کرده که به سبب آن نفع انسان را تأمین می‌کند. 🔸غلط بودن چارچوب محاسباتی منجر به هبط و نابودی اعمال می‌شود و تلاش انسان به فرجام نمی‌رسد. 🔺جلسه بیست‌وهفتم حکمت سیاسی اسلام در قرآن - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ ﷽✨ ۲۱ ذی الحجه؛ نزول آیه اولی الامر 📖 سوره مبارکه نساء ، آیه ۵۹ یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَأَطیعُوا الرَّسُول وَأُولی الأمرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیء فَرُدُّوهُ إِلی اللّهِ وَالرَّسُول إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَومِ الآخر ذلِکَ خَیرٌ وَأَحْسَنُ تَأْویلاً ⁦❣️⁩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄ صفحه : ١۶٢ ❁ قرآن بخوانیم، قبل از اینکه برای ما قرآن بخوانند 📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❁❅﷽❅❁┄┅┄ 📖 ترجمه صفحه ١۶٢ قرآن کریم 88 - سران‌ قوم‌ ‌او‌ ‌که‌ سرکشی‌ کردند، گفتند ای‌ شعیب‌! ‌به‌ یقین‌ تو و کسانی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌با‌ تو ایمان‌ آورده‌اند ‌از‌ شهر ‌خود‌ بیرون‌ می‌کنیم‌، مگر ‌آن‌ ‌که‌ ‌به‌ آیین‌ ‌ما بازگردید ‌گفت‌: ‌حتی‌ ‌اگر‌ دوست‌ نداشته‌ باشیم‌! 89 - ‌اگر‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌ما ‌را‌ ‌از‌ آیین‌ ‌شما‌ رهانیده‌، ‌به‌ ‌آن‌ بازگردیم‌، قطعا ‌بر‌ ‌خدا‌ دروغ‌ بسته‌ایم‌، و ‌ما ‌را‌ نسزد ‌که‌ ‌به‌ ‌آن‌ بازگردیم‌، مگر ‌آن‌ ‌که‌ ‌خدا‌، پروردگار ‌ما بخواهد علم‌ پروردگارمان‌ همه‌ چیز ‌را‌ فرا گرفته‌ ‌است‌ ‌ما ‌بر‌ ‌خدا‌ توکل‌ کرده‌ایم‌ بار الها! میان‌ ‌ما و قوممان‌ ‌به‌ حق‌ راهی‌ بگشای‌ و داوری‌ کن‌ و تو بهترین‌ داورانی‌ 90 - مهتران‌ قوم‌ ‌او‌ ‌که‌ کافر بودند گفتند: ‌اگر‌ ‌از‌ شعیب‌ پیروی‌ کنید، ‌در‌ ‌این‌ صورت‌ بی‌تردید زیانکار خواهید شد 91 - ‌پس‌ زلزله‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ گرفت‌ و صبحگاهان‌ ‌در‌ خانه‌های‌ ‌خود‌ ‌در‌ جای‌ مردند 92 - ‌آنها‌ ‌که‌ شعیب‌ ‌را‌ تکذیب‌ کردند، گویی‌ هرگز ‌در‌ ‌آن‌ دیار نبوده‌اند ‌آنها‌ ‌که‌ شعیب‌ ‌را‌ تکذیب‌ کردند، همانا زیانکاران‌ بودند 93 - آن‌گاه‌ [شعیب‌] ‌از‌ آنان‌ روی‌ گرداند و ‌گفت‌: ای‌ قوم‌ ‌من‌! حقیقت‌ ‌این‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌من‌ پیام‌های‌ پروردگارم‌ ‌را‌ ‌به‌ ‌شما‌ رساندم‌ و اندرزتان‌ دادم‌، ‌پس‌ چگونه‌ ‌بر‌ قوم‌ کافر تأسف‌ بخورم‌! 94 - و ‌ما ‌در‌ ‌هر‌ [شهر و] دیاری‌ ‌که‌ پیامبری‌ فرستادیم‌، ساکنان‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ سختی‌ و بیماری‌ گرفتار کردیم‌ ‌تا‌ مگر زاری‌ کنند [و رو ‌به‌ ‌خدا‌ آرند] 95 - آن‌گاه‌ ‌به‌ جای‌ محنت‌ها خوشی‌ آوردیم‌ ‌تا‌ ‌آن‌ ‌که‌ وضعشان‌ خوب‌ شد [باز متنبه‌ نشدند] و گفتند: البته‌ ‌به‌ پدران‌ ‌ما [‌هم‌ ‌از‌ گردش‌ روزگار] رنج‌ و خوشی‌ می‌رسید ‌پس‌ ناگهان‌، ‌در‌ ‌آن‌ حال‌ ‌که‌ غافل‌ بودند ‌ایشان‌ ‌را‌ بگرفتیم‌ 📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅┄❁┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄ ❁ زیارت امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام در روز سه شنبه السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلامَ التُّقىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلادَ رَسُولِ اللّٰهِ، أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ، مُعادٍ لِأَعْدائِكُمْ، مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَوالىٰ آخِرَهُمْ كَمَا تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ، وَأَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ، وَأَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللَّاتِ وَالْعُزَّىٰ . صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوالِىَّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ . السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَسُلالَةَ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ، يَا مَوالِىَّ هٰذَا يَوْمُكُمْ وَهُوَ يَوْمُ الثُّلَثَاءِ، وَأَنَا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكُمْ وَآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ ❅❁📖❁❅ اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄ ❁دعای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در روز سه شنبه : بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ اجعَل غَفلَةَ النّاسِ لَنا ذِکراً، وَاجعَل ذِکرَهُم لَنا شُکراً، وَاجعَل صالِحَ ما نَقولُ بِأَلسِنَتِنا نِیةً فی قُلوبِنا. اللّهُمَّ إنَّ مَغفِرَتَک أوسَعُ مِن ذُنوبِنا، ورَحمَتَک أرجی عِندَنا مِن أعمالِنا. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، ووَفِّقنا لِصالِحِ الأَعمالِ وَالصَّوابِ مِنَ الفِعالِ. خداوندا! غافل بودن مردم [از یادت] را برای ما یادآوری و یادآوری آنان را برای ما سپاسگزاری قرار ده و سخنان شایسته ای را که به زبان ما جاری می شود، انگیزه قلبی ما قرار ده. خداوندا! آمرزش تو گسترده تر از گناهان ما و رحمت تو، امیدوارکننده تر از کارهای ما است. خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و ما را به کارهای شایسته و افعال درست موفق بدار. بحار الأنوار: ج ۹۰ ص ۳۳۹ ح ۴۸ ❅❁📖❁❅ اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄ ❁﷽❁┄┅┄ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله : اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَکُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه ؛ بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند. بحارالانوار، ج 103، ص 235 ❅❁📖❁❅ بهترین زنان شما به فرموده پیغمبر خدا خودنمایی و آرایش دارند برای همسرها اما پوشش دارند در برای نگاه نامحرمان عرضه نمی کنند خودشان را به دیگران آرایش و زینت ها را خداوند قرار داده قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ بهترین آرایشگر و زينت‌ بخش است خدا خودش صورتگری کرد زیبایی های شما را اما برای لذت و استفاده ی حلال انسانها نه برای نابودی جامعه، کانون خانواده ها هر چه پوشش کاملتر زیبایی ماندگار تر چادر کاملترین پوشش است حجاب برتر آرایش هرگز برای کوچه و خیابان نیست بیرون خانه جای عشوه و دلبری نیست آزادی یعنی در خیابانها راه بروید شما بدون اینکه چشمهای هرزه ببیند شما را آزادی یعنی حتی نیمه ی شب در تهران خانمی با آرامش رانندگی کنند در خیابان شکر کنیم این نعمت امنیت و آرامش را بی حجابی و بی عفتی نیست آزادی شما خادم الرضا"ع" ┄┅┅┅┅┄❁📖❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄ استاد قرائتی حفظه الله سوره اعراف قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ «32» بگو: چه كسى زينت‌هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و (همچنين) رزقهاى پاكيزه ودلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين (نعمت‌ها) در زندگى دنيا براى مؤمنان است، (اگر چه كافران هم بهره‌مندند،) در حالى كه روز قيامت مخصوص (مؤمنان) است. ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند به تفصيل بيان مى‌نمائيم. ┄┅❁📖نکته ها : اين آيه، زينت را براى انسان حلال مى‌شمرد. قرآن، يكى از نعمت‌هاى خداوند را، زينت آسمان‌ها به ستارگان جهت تماشاى تماشاگران مى‌داند، «زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» «2» امّا بايد علاقه‌ى به زينت، انسان را به هلاكت نكشد و بهره‌گيرى از آن كنترل شده باشد، لذا قرآن، «2». حجر، 16. جلد 3 - صفحه 54 نشان‌دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‌هاى آنان، حرام مى‌داند. «لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» «1» عثمان‌بن مظعون، خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از اين كار منع كرد و فرمود: «براى كنترل شهوت، روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابان‌گردى، در جبهه‌هاى جنگ و حج و عمره شركت كن، از همسر و عطريّات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‌ها دورى و هجرت كن، اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند، فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد». «2» عاصم‌بن زياد نيز تصميم گرفت شيوه‌ى زندگى خود را تغيير داده واز حلال‌ها و لذّت‌ها كناره گيرد. حضرت على عليه السلام آن تفكّر را محكوم كرد، و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده‌زندگى مى‌كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه‌ام، خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شريك باشند. «3» حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماينده‌ى خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مى‌دهد بهترين لباس‌ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود. «4» بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده‌اند كه رزق و زينت دنيا، آميخته با انواع تلخى‌هاست، ولى رزق و زينتِ آخرت، بى‌غصّه و خالص است. ┄┅❁📖پیام ها : 1- پيامبر، مسئول مبارزه با بدعت‌ها است. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» «1». نور، 31. «2». تفسير كبير فخررازى. «3». كافى، ج 1، ص 410. «4». تفسير منهج‌الصادقين. جلد 3 - صفحه 55 2- اسلام، با زهد نابجا و رياضت نامشروع ورهبانيّت، مخالف است. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» 3- اصل در بهره‌گيرى از زينت‌ها و طيّبات، مباح بودن است، مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد. «مَنْ حَرَّمَ» 4- استفاده‌ى مناسب از زينت و ترغيب مردم به آن، ارزشمند است. «زِينَةَ اللَّهِ» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است. 5- راه رسيدن به خدا، ترك امور حلال و طيّب نيست، بلكه استفاده‌ى بجا و رعايت قسط وعدل است. قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ‌ ... 6- اسلام، هماهنگ با فطرت و آيين اعتدال است، به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى‌دهد، آنچه را مفيد است حلال مى‌شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى‌كند. مَنْ حَرَّمَ‌ ... أَخْرَجَ لِعِبادِهِ‌ 7- زينت، همچون غذا، مورد نياز انسان است. (زينت در كنار خواركى‌ها مطرح شده است) زِينَةَ اللَّهِ‌ ... وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‌ 8- هدف اصلى از آفريدن نعمت‌ها، استفاده بردن و برخوردارى مؤمنان از آنهاست، گرچه كافران نيز بهره‌مى‌برند. «قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» البتّه در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» «1» هرآنچه روى زمين است، زينت آن قرار داديم تا آنان را بيازماييم كه كدام يك بهتر عمل مى‌كنند. 9- در بهره‌بردارى از نعمت‌هاى دنيوى، مؤمن و كافر يكسانند، ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است. «لِلَّذِينَ آمَنُوا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ» 10- علم وعالم، جايگاه ويژه‌اى نزد خدا دارند. «كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» ┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❅ ﷽ ❅┄┅┅┄ السـلام علیک یـا صـاحب الـزمـان ┄┄┄┅═✧❁❁❁✧═┅┄┄┄ علامه شهید مرتضی مطهری: «حرکات و سکنات انسان گاهی زبان دار است.گاهی وضع لباس، راه رفتن، سخن گفتن زن معنا دار است و به زبانِ بی زبانی می گوید: دلت را به من بده، در آرزوی من باش، مرا تعقیب کن؛ گاهی بر عکس، با زبان بی زبانی می گوید: دست تعرّض از این حریم کوتاه است.» ❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁ امام خامنه ای مد ظله العالی : آنچه که نظام طاغوت بر سر این کشور و این ملت آورد، در طول سالهای متمادی حاکمیت سیاه و ننگین خود، حقیقتا یکی از فصول تلخ تاریخ ماست... طبق نقشه‌ی دشمنان اسلام و ایران، به کمک روشنفکران آن روز متصل به دربار پهلوی، تصمیم گرفتند که زن ایرانی را از دائره‌ی عفاف و حجاب خود بیرون کنند و این نیروی عظیم ایمانی را که به برکت عفاف، زن همواره در جوامع مسلمان وجود داشته است، نابود کنند و بر باد بدهند... کشف حجاب... این اقدام را با چماق، رضاخان در داخل کشور انجام داد... برداشتن حجاب، مقدمه‌ای برای برداشتن عفت بود؛ برای برداشتن حیا در جامعه‌ی اسلامی بود. ۱۳۸۶/۱۰/۱۹ ❁❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁❁ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله : اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَکُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه ؛ بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند. بحارالانوار، ج 103، ص 235 ❅❁📖❁❅ بهترین زنان شما به فرموده پیغمبر خدا خودنمایی و آرایش دارند برای همسرها اما پوشش دارند در برای نگاه نامحرمان عرضه نمی کنند خودشان را به دیگران آرایش و زینت ها را خداوند قرار داده قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ بهترین آرایشگر و زينت‌ بخش است خدا خودش صورتگری کرد زیبایی های شما را اما برای لذت و استفاده ی حلال انسانها نه برای نابودی جامعه، کانون خانواده ها هر چه پوشش کاملتر زیبایی ماندگار تر چادر کاملترین پوشش است حجاب برتر آرایش هرگز برای کوچه و خیابان نیست خارج از خانه جای عشوه و دلبری نیست آزادی یعنی در خیابانها راه بروید شما بدون اینکه چشمهای هرزه ببیند شما را آزادی یعنی حتی نیمه ی شب در تهران خانمی با آرامش رانندگی کنند در خیابان شکر کنیم این نعمت امنیت و آرامش را بی حجابی و بی عفتی نیست آزادی شما خادم الرضا"ع" *┄┄┅═✧❁📖❁✧═┅┄┄* اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم ┄┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄┄┄
امام خامنه ای مد ظله العالی : 🔻خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند، [منتها] توجّه ندارند.» ۱۴۰۲/۱/۱۵ 🔻 نکته‌ی پایانی اینکه در قضایای مربوط به مسئله‌ی حجاب «دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. مسئولین برنامه داشته باشند و دارند؛ ان‌شاء‌الله این کار با برنامه دنبال بشود.» ۱۴۰۲/۱/۱۵
🔸 نگاه مرد به زن و زن به مرد ⁉️ حکم نگاه مرد به زن و نیز زن به مرد چه می‌باشد؟ آیا مرد می‌تواند به دختر بچه‌ای که مراعات حجاب ننموده نگاه کند؟ ✅ نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می‌باشد و نگاه کردن به صورت و بدن و موی دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد، ولی بنابر احتیاط باید جاهایی را که مثل ران و شکم معمولا می‌پوشانند نگاه نکند.