فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رئیس قوه قضائیه: اقدام دولت فرانسه، جسارت و اهانت به اعتقادات و باورهای همه ادیان ابراهیمی و به معنای میدان دادن به افراد جاهل و مورد نفرت همه صاحبان خرد در دنیاست.
🎇سه شنبه ها
درمحضرقرآن
برنامه ایمان آورده ها👇
🌅يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا .........ِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ مائده/۹۵
اى کسانى که ایمان آورده اید.
در حال احرام، شکار نکنید. و هر کس از شما از روى عمد آن را به قتل برساند، باید کفّاره اى معادل آن از چارپایان بدهد
(کفاره ای)که دوتن عادل ازشما،معادل بودن آن را تصدیق کنند.وبه صورت قربانی به حریم کعبه برسد.یااطعام مستمندان.یامعادل آن روزه بگیرد.تاکیفرکارخودرابچشد.خداوند
گذشته راعفوکرده است.وهرکس
(به این اخطارهاوحکم کفاره بی اعتنابماندو)تکرارکندخداازاو
انتقام می گیردوخداوندتوانا
و صاحب انتقام است.
✍آیا تحریم صید (که به قرینه آیه بعد شکار صحرائى است) تمام انواع حیوانات صحرائى را شامل مى شود ـ اعم از حلال گوشت و حرام گوشت ـ یا اختصاص به حلال گوشت دارد؟
⬅️ مشهور در میان فقهاء و مفسرین امامیّه، عمومیت حکم است،
⬅️اما فقهاى اهل تسنن، بعضى مانند ابوحنیفه با ما در این زمینه موافقند
⬅️ولى بعضى دیگر مانند شافعى آن را مخصوص حیوانات حلال گوشت دانسته اند،
⬅️و در هر حال حیوانات اهلى را شامل نمى شود; زیرا به حیوانات اهلى صید و شکار گفته نمى شود👇
قابل توجه این که: در روایات ما نه تنها صید کردن در حال احرام تحریم شده ، بلکه حتى کمک کردن، اشاره کردن و نشان دادن صید در حال احرام، تحریم گردیده است.
👈(براى توضیح بیشتر در زمینه اقسام و احکام صیدهاى حرام در حال احرام به کتب فقهى مراجعه شود).
🔸پس از آن، به کفاره صید در حال احرام اشاره کرده👇🏻
آن را قربانى کرده و گوشت آن را به مستمندان بدهد.
👈در اینجا منظور از مِثْل همانندی در شکل و اندازه حیوان است.مثلا اگر کسی حیوان وحشی بزرگی همانند_شترمرغ_راصیدکند.بایدکفاره آن راشتربدهد.
در هر حال، این در صورتى است که همانندى از نظر شکل و اندازه براى آن پیدا بشود، و در غیر این صورت، چاره اى جز این نیست که به نوعى تعیین قیمت براى آن شکار نموده، و همانند آن را از نظر قیمت از حیوانات اهلى حلال
گوشت انتخاب کنند.
و از آنجا که ممکن است مسأله همانندى براى بعضى، مورد تردید واقع شود، قرآن در این زمینه دستور داده است که باید این موضوع
زیر نظر دو نفر از افراد مطلع و عادل انجام پذیرد،
و درباره اینکه: کفاره در کجا باید ذبح شود، دستور مى دهد: به صورت قربانى به حریم کعبه برسد.
👈مشهور میان فقهاى ما این است که: باید کفاره صید حال احرام عمره در مکّه ذبح شود و صید حال احرام حج درمنی و قربانگاه.زیرا آیه در مورد احرام عمره نازل شده است.
آنگاه اضافه مى کند: لازم نیست حتماً کفاره به صورت قربانى باشد، بلکه می تواند👇
⬅️معادل پول آن را در راه اطعام مساکین مصرف کند.
⬅️یا معادل آن روزه بگیرد.
منظور آن نیست که هر چند نفر مسکین را مى خواهد اطعام کند، بلکه منظور آن است به مقدار قیمت قربانى باید بوده باشد.
⬅️بعد از آن به فلسفه این کفاره اشاره کرده، مى فرماید: این کفارات به خاطر آن است که کیفر کار خلاف خود را ببیند .
اما از آنجائى که هیچ حکمى معمولاً شامل گذشته نمى شود، تصریح مى کند: خدا از تخلفاتى که در این زمینه در گذشته انجام داده اید، عفو فرموده است .
و هر گاه کسى به این اخطارهاى مکرر و حکم کفاره اعتنا نکند و باز هم مرتکب صید در حال احرام شود، خداوند از چنین کسى انتقام خواهدگرفت
نکاتی ازتفسیرنمونه ذیل آیه
🎇🎇🎇
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
⚠️کاری که شیطان برایش کف می زند⚠️
یک سوال :⁉️
کدام عمل است که اگر از انسان سر بزند، شیطان آنقدر خوشحال می شود، که شروع به کف زدن می کند⁉️
☀️از پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم نقل شده است:
💠زمانی که زن با همسرش در منزل مرافعه و مشاجره میکند (دقیقاً) در همان زمان در هر یک از زوایای منزل یک شیطان مشغول کف زدن و شادمانی است و میگوید:
💠خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و خوشحال کرده است
📚[لئالیالأخبار، ج ۲، ص ۲۱۷]
9 ربیع الاول
با سلام
لطفا در مورد روز نهم ربیع الاول توضیح فرمایید که این روز چرا عید بقر نامیده شده؟ بقر به چه معناست؟ و کشته شدن عمر در این روز چقدر سندیت دارد؟
عید الزهرا و جشن گرفتن 9 ربیع الاول به دو جهت میتواند باشد:
نخست آنکه سالروز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است، دومین مناسبت که بین مردم به غلط مشهور شده، سالروز قتل عمر بن خطاب است.
اما نسبت به امامت امام عصر از آن جهت که هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت ولی عصر سپرده میشود، شیعیان برای به امامت رسیدن امام زمان خشنودند و جشن میگیرند. با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) میکنند، اما در عین حال هیچ گونه توصیهای از سوی معصومین بر جشن گرفتن این روز نداریم.
دومین جهت که بین مردم به غلط مشهور گشته که سالروز قتل عمر نهم ربیع الاول است، نیز بدون مستند و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد. پس از سه روز درگذشت، بنابر این او در اواخر ذی الحجه درگذشته است. این که او در 9 ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است.(1)
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم 26 یا 29 ذی الحجة سال 23 هـ .ق است.
شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است:
در روز بیست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.(2)
هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:
باید دانست که قتل خلیفه دوم در 26 ذی الحجة سال 23 هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های »، « « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.(3)
اما در شرایط فعلی شادمانی کردن و گرفتن جلسان شادی برای قتل عمر ،صحیح نیست:
نه تنها در شرایط کنونی، بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سالروز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است. شیعیان نیز چنین برنامهای نداشتهاند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهل بیت با آنان برخورد مینمودند.
بر گزاری این مراسم امروزه از طرف عده ای بعضا همراه با کارهای زشت همراه است که مطمئناً بر خلاف دین اسلام و توصیه ائمه اهل بیت (ع) است.
در شرایط فعلی که اسلام بیش از همه زمانها نیاز به اتحاد و انسجام مسلمانان دارد ، شایسته نسیت که ما شیعیان با برپایی چنین مراسمی دامنه اختلافات را گستردهتر و فاصلة میان مسلمانان را بیشتر نماییم.
وحدت و انسجام اسلامی از برترین نعمتهای خدادادی است، همان گونه که امیرالمؤمنین فرمود: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده که در سایة آن زندگی کنند . به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمیتواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گرانقدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزشتر است.(4)
برپایی چنین جلساتی با هر عنوان آتش دشمنی اهل سنت را برمیافروزد. آنان را نیز به مقابله به مثل و توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه و احیاناً تعرض به جان شیعیان وا میدارد که این قطعاً مورد رضایت امام زمان نیست.
پینوشت ها:
1. مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى، ج 2، ص 321،ناشر: دار الهجرة، مكان نشر: قم، سال چاپ: 1409، نوبت چاپ: دوم؛ الطبقات الكبرى، ابن سعد كاتب واقدى، ج 3، ص 258، ناشر: دار الكتب العلمية، مكان نشر: بيروت، سال چاپ: 1418، نوبت چاپ: دوم.
2. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص 23، سال چاپ: 1406، ناشر: مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم.
3. المصباح، كفعمي، ص511، چاپ: دوم، سال چاپ : 1403 - 1983 م،ناشر: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت.
4. نهج البلاغه خطبه 192.
📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣
🔴موج تحريم محصولات فرانسوى
⭕ هشتگ تحريم كالاهاى فرانسوى كه پس از اهانت رئيسجمهور فرانسه به اسلام به ترند توئیتر تبديل شد، اكنون جنبه عملى به خود گرفته است. تعدادى از شركتهاى بزرگ عربى محصولات فرانسوى را تحريم كردهاند و موج جمع آورى محصولات فرانسوى از فروشگاهها در حال گسترش است.
🔵 فیلمهایی که در شبکههای اجتماعی بازنشر میشود، نشان مىدهد كه فروشگاههای بزرگ اردن در حال تخلیه کالاهای ساخت فرانسه هستند.
⚪فروشگاههای زنجیرهای و شرکتهای توزیع کالا در قطر نیز با اعلام اسامی تولیدات فرانسه با صدور بیانیهای از جمعآوری این محصولات از فروشگاهها خبر دادند.
⚫ یکی از مهمترین اهرمها برای کنترل دریدگی رفتارهای دولتمردان فرانسوی علیه دین مبین اسلام و مقدسات اسلامی و همچنین کاهش فشارها بر مسلمانان در غرب، تحریم کالاهای تولیدی فرانسه و کشورهایی است که رفتارهای ضداسلامی را تأیید و ترویج میکنند. مهمترین پایه افتخار غرب، صنعت و اقتصاد آن است و ملتهای مسلمان در اقدامی آگاهانه و خودجوش قصد ضربه زدن بر این پایه تمدنی را دارند.
👆👆👆👆👆👆 در ایران چطور؟؟🤔🤔🤔