eitaa logo
ساکنین پلاک "8"
235 دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
6.3هزار ویدیو
102 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸سه شنبه ها 🌅درمحضرقرآن برنامه ایمان آورده ها👇 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَىٰ بِالْأُنثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ بقره/۱۷۸ اى کسانى که ایمان آورده اید!حکم قصاص در مورد کشتگان، برشمامقرر شده است:آزاددربرابرآزاد،وبرده دربرابر برده،وزن دربرابر زن. پس اگرکسى ازسوى برادر(دینى)خود،چیزى به او بخشیده شود(وحکم قصاص تبدیل به خونبهاگرددولىّ مقتول بایدازراه پسندیده پیروى کند.(و شرایط پرداخت کننده رادرنظر بگیرد) واونیزبه نیکى دیه را(به ولىّ مقتول)بپردازد(ومسامحه نکند)این، تخفیف ورحمتى است از ناحیه پروردگارشماوکسى که بعدازآن، تجاوزکند،عذاب دردناکى خواهدداشت 👈عادت عرب جاهلى براین بودکه:اگرکسى ازقبیله آنها کشته مى شد،تصمیم مى گرفتند تاآنجاکه قدرت دارندازقبیله قاتل بکشند،آیه فوق نازل شد، ⬅️این حکم اسلامى، درواقع حد وسطى بودمیان دوحکم مختلف که در آن زمان وجود داشت. 👈بعضى قصاص را لازم مى دانستند و چیزى جز آن را مجاز نمى شمردند. 👈بعضى تنها دیه را لازم مى شمردند 👈 اسلام قصاص را در صورت عدم رضایت اولیاى مقتول 👈و دیه را به هنگام رضایت طرفین قرار داد. تفسیر👇 ⬅️دراین آیه نخست از مسأله حفظ احترام خون ها که مسأله فوق العاده مهمى در روابط اجتماعى است آغازمى کند،وخط بطلانى برآداب وسنن جاهلى مى کشد،مؤمنان رامخاطب قرار داده چنین میگوید: ⬅️ اى کسانى که ایمان آورده ایدحکم قصاص درموردکشتگان برشمانوشته شده است . قرآن گاهى ازدستورات لازم الاجرابا جمله کُتِبَ عَلَیْکُم: برشما نوشته شده تعبیرمى کندازجمله درآیه فوق . این تعبیراهمیت وتأکیدمطلب راروشن مى کند.زیرا همیشه مسائلى رامى نویسندکه از هرنظرقطعیت پیداکرده و جدى است. قصاص ازماده قَصّ بر وزن سدّبه معنى جستجووپى گیرى ازآثارچیزى است، وهرامرى که پشت سرهم آید، عرب آن را قصه مى گوید و از آنجا که قصاص قتلى است که پشت سر قتل دیگرى قرارمى گیرداین واژه درمورد آن به کاررفته است. ⬅️همان گونه که درشأن نزول اشاره شد، این آیات درمقام تعدیل زیاده روى هائى است که درجاهلیت درموردقتل نفس انجام میگرفت، وباانتخاب واژه قصاص نشان مى دهدکه اولیاء مقتول حق دارندنسبت به قاتل همان راانجام دهندکه او مرتکب شده. ⬅️ولى به این مقدار قناعت نکرده در دنباله آیه، مسأله مساوات را با صراحت بیشتر مطرح مى کند، مى گوید: آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده، و زن در برابر زن به خواست خدا توضیح خواهیم دادکه: این مسأله دلیل بربرترى خون مردنسبت به زن نیست ومردقاتل رانیزمى توان (با شرائطى) دربرابر زن مقتول قصاص کرد.آنگاه براى این که روشن شود: قصاص حقى براى اولیاى مقتول است وهرگز یک حکم الزامى نیست، واگرمایل باشند مى توانندقاتل راببخشندوخون بها بگیرند،یااصلاً خون بهاهم نگیرند،اضافه مى کند: ⬅️ اگرکسى ازناحیه برادردینى خود موردعفوقرارگیرد(و حکم قصاص با رضایت طرفین تبدیل به خون بها گردد) بایدازروش پسندیده اى پیروى کند(و براى پرداخت دیه، طرف رادرفشار نگذارد) واوهم درپرداختن دیه کوتاهى نکند. ⬅️ به این ترتیب،از یکسوبه اولیاى مقتول توصیه مى کند:اگر از قصاص صرف نظر کرده ایددرگرفتن خون بها زیاده روى نکنیدوبه طرز شایسته با توجه به مبلغ عادلانه اى که اسلام قرار داده ودراقساطى که طرف، قدرت پرداخت آن راداردازاوبگیرید. ⬅️وازسوى دیگر،باجمله وَ أَداءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسان به قاتل نیز توصیه مى کند که: درپرداخت خون بهاروش صحیحى در پیش گیرد و بدهى خود را بدون مسامحه به طور کامل و به موقع اداء نماید. وبه این صورت، وظیفه وبرنامه هریک ازدوطرف رامشخص کرده است. ⬅️در پایان آیه، براى تأکید و توجه دادن به این امر که تجاوز از حدّ از ناحیه هر کس بوده باشد، مجازات شدید دارد، مى گوید: این تخفیف و رحمتى است از ناحیه پروردگارتان، و کسى که بعد از آن از حد خود تجاوز کند عذاب دردناکى در انتظار او است این دستور عادلانه قصاص و عفو ، که یک مجموعه کاملاً انسانى و منطقى را تشکیل مى دهد، ⬅️ از یکسو روشِ فاسدِ عصرِ جاهلیت را که هیچ گونه برابرى در قصاص قائل نبودند و همچون دژخیمان عصر فضا گاه در برابر یک نفر صدها نفر را به خاک و خون مى کشیدند، محکوم مى کند. ⬅️و از سوى دیگر راه عفو را به روى مردم نمى بندد، در عین حال احترام خون را نیز کاهش نمى دهد و قاتلان را جسور نمى سازد. ⬅️و از سوى سوم مى گوید: بعداز برنامه عفو و گرفتن خون بها هیچ یک از طرفین حق تعدى ندارند،برخلاف اقوام جاهلى که اولیاى مقتول گاهى بعد از عفو، و حتى گرفتن خون بها قاتل را مى کشتند!. نکاتی ازتفسیرنمونه/ذیل آیه 🎇🎇🎇
🎇درمحضرنهج البلاغه حکمت۱۹۹👇 امام علیه السلام در بيان صفت توده‌هاى بى‌ بند و بارى كه گاه دست به دست هم مى‌دهند و مفاسدى در جامعه ايجاد مى‌كنند فرمود : آنها كسانى هستند كه هر وقت هماهنگ شوند غالب مى‌گردند و هنگامى كه پراكنده شوند شناخته نخواهند شد. آنها كسانى هستند كه هرگاه متحد شوند زيان مى‌رسانند و هر زمان متفرق گردند سود به بار مى‌آورند. كسى سؤال كرد: زيان آنها را به هنگام متحد شدن دانستيم، منفعت آنها به هنگام پراكنده شدن چيست؟ امام علیه السلام فرمود: پيشه‌وران و اهل كسب (از آنها) به كارهاى خود باز مى‌گردند و مردم از كار آنها بهره‌مند مى‌شوند؛ بنّا به سراغ بنّايى مى‌رود و بافنده مشغول بافندگى مى‌شود و نانوا به پخت نان مى‌پردازد شرح وتفسیر👇 امام عليه السلام در اين گفتار پرمعناى خود از توده هاى بى بند و بارى كه گاه دست به دست هم مى دهند و مفاسدى در جامعه ايجاد مى كنند، سخن مى گويد. حضرت در وصف اين گروه از اوباش مى فرمايد: «آنها كسانى هستند كه هر وقت هماهنگ شوند غالب مى گردند وهنگامى كه پراكنده شوند شناخته نخواهند شد ⬅️در تعبير ديگرى گفته شده كه امام(عليه السلام) فرمود: «آنها كسانى هستند كه هرگاه متحد شوند زيان مى رسانند و هرگاه متفرق گردند سود به بار مى آورند» «كسى سؤال كرد: زيان آنها را به هنگام متحد شدن دانستيم، منفعت آنها به هنگام پراكنده شدن چيست؟ ☀️امام فرمود: پيشه وران و اهل كسب (از آنها) به كارهاى خود باز مى گردند و مردم از كار آنها بهره مند مى شوند; بنّا به سراغ بنّايى مى رود و بافنده مشغول بافندگى مى شود و نانوا به پخت نان مى پردازد» توضيح اين كه جوامع انسانى از گروه هاى مختلفى تشكيل مى شود كه سه گروه از آن را مى توان در اينجا نام برد: ⬅️نخست افراد فهميده و باسواد و عاقل كه آلت دست اين و آن نمى شوند. ⬅️دوم توده هاى كم اطلاع و پايبند به اصول اخلاق و ايمان كه آنها نيز برپايه ايمان و اخلاقشان در گروه هاى شرور شركت نمى كنند، هرچند ممكن است گاهى با نقشه هايى آنها را اغفال كرد. اين گروه همان ها هستند كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) از آنها در عهدنامه مالك اشتر تعبير بليغى كرده و به عنوان «عامه مردم» آنان را ستوده و پناهگاه روز جنگ و صلح شمرده و به «مالك» توصيه مى كند مصالح آنها را در نظر بگيرد و مصالح خواص پرادعا و زياده طلب را فداى مصالحشان كند. ⬅️سوم گروهى كه سطح پايينى از فكر و اخلاق دارند و به اصطلاح بى بند و بار و فاقد تربيت لازم اسلامى هستند و در ميان آنها گاه افراد شرور و موذى نيز يافت مى شود. اميرمؤمنان على(عليه السلام) در حديث معروف كميل كه در كلام حكمت آميز ۱۴۷ گذشت درباره آنها مى فرمايد: و احمقانِ بى سر و پا و بى هدفى كه دنبال هر صدايى مى روند و با هر بادى حركت مى كنند; آنهايى كه با نور علم روشن نشده اند و به ستون محكمى پناه نبرده اند». اين گروه اند كه چون جمع شوند غالباً سبب ضرر و زيان مى گردند. به كمترين چيزى تحريك مى شوند و بيشترين خسارات را مى رسانند; ولى اگر با برنامه ريزى صحيح جلوى اجتماع آنها گرفته شود و هر كدام به دنبال كار خود باشند و به شغلى كه دارند بپردازند، به جامعه منفعت مى رسانند، زيرا بسيارى از كارهاى سنگين اجتماعى معمولا بر دوش اين گروه است. زمامداران و مديران جوامع اسلامى بايد مراقب باشند دشمنان اسلام يا افراد شرور جامعه از وجود اين گروه استفاده نكنند و آنها را در مسير اهداف شوم خود به كار نگيرند. نکاتی ازکتاب پیام امام/آیة الله ناصرمکارم شيرازی 🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پاسخ حضرت امام(ره) به ذوق زدگان رابطه با امریکا: آنهایی که به ما می گویند سازش کنید یا جاهل هستند یا مزدور! @ pellake8
12.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻راز مهم آیت الله فاضل در مورد احمدی نژاد که بعد از فوتشون افشا شده‼️ ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
24.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️موضوع: با 🔻حکایت جالب از امام باقر(ع) و معلم قرآنی که با نامحرم شوخی کرد... 👈 مواظب باش آلوده نشی! 🔹️صحبت کردن با زنان نامحرم انسان سالم را گرفتار بلاها ومصیبت ها می سازد و قلب انسان را به انحراف و مریضی میکشاند. 🍃تفسیر نورالثقلین، جلد۵، صفحه۵۳۲ @pellake8 🎋🌺🎋🌺🎋🌺🎋
یادداشت حسین شریعتمداری درباره توافق با آژانس انرژی اتمی و حاشیه‌های پیش‌آمده در مجلس 🔹امروز که به توقف اجرای پروتکل الحاقی رسیده‌ایم، آمریکا و اروپا بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند که هر کدام را انتخاب کنند برای ما «بُرد قطعی» و برای حریف «باخت حتمی» خواهد بود. اگر تحریم‌ها را لغو کنند، شکست سنگینی به حریف تحمیل کرده‌ایم و اگر لغو نکنند، امتیازاتی را که تقدیم‌شان کرده بودیم، پس می‌گیریم. 🔹دیروز تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس، زبان به اعتراض گشودند و این توافق را با آنچه در مصوبه آمده بود، مغایر می‌دانستند. در توافق یادشده ضمن تاکید بر توقف اجرای پروتکل، آمده بود «ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را ضبط کرده و نزد خود نگاه خواهد داشت». 🔸گنجاندن این بند در توافق مانعی در مسیر اجرای مصوبه مجلس نیست، چرا که خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی به ۳ ماه بعد موکول نشده، بلکه ما به کاهش تعهدات‌مان ادامه می‌دادیم و اگر طی ۳ ماه آینده همه تحریم‌ها را لغو کردند، به تعهدات‌مان باز می‌گشتیم. 🔸اختلاف پیش‌آمده به آسانی قابل حل بود و به این حجم از اعتراض علنی نیازی نداشت. خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی یکی از دستاوردهای بزرگ ما در چالش هسته‌ای نزدیک به دو دهه است. 🔸گله دوستانه‌ای از نمایندگان معترض در میان است! و آن اینکه توافق مورد اشاره اگرچه امضای رئیس ‌سازمان انرژی اتمی را در پای خود دارد ولی باید می‌دانستند که مسئله‌ای با این اهمیت نمی‌تواند بدون دخالت و نظر شورای عالی امنیت ملی تهیه شده باشد. @pellake8
قالیباف پیگیر حل اختلاف دولت و مجلس 🔹رییس مجلس در راستای فرمان رهبر انقلاب برای تعامل با دولت و حل اختلافات درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، روسای ۲ کمیسیون تخصصی مجلس را موظف کرد این مساله را پیگیری و نتیجه را در اسرع وقت به وی و صحن مجلس گزارش کنند. @pellake8
رئیسی، دعوت خبرگان برای برگزاری جلسه در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ را 🔹خبرنگار فارس به نقل از یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری: دیروز در حاشیه اجلاسیه مجلس خبرگان، حدود ۴۰-۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان قصد برگزاری جلسه خصوصی با آیت‌الله رئیسی در خصوص موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند، که آقای رئیسی به دلیل اطلاع از موضوع جلسه، برگزاری این جلسه را نپذیرفته است. @pellake8
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢 ⁉️عملیاتی شدن مفاهیم دینی یعنی...‼️ 🔻 مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اعضای خبرگان رهبری با ایشان یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی را عملیاتی کردن مفاهیم دینی دانستند. 🔹عملیاتی شدن مفاهیم دینی به معنای عینیت دادن و نهادینه کردن ارزش های دینی در عملکرد افراد و صحنه های اجتماعی است. ثمره عملیاتی شدن مفاهیم دینی، پیروزی جوامع اسلامی و ملموس شدن ثمرات دین در زندگی فردی و اجتماعی است. اما تحقق عملیاتی شدن مفاهیم دینی در فرایند چندین مرحله ای امکان پذیر است. 🔻بخشی از این مراحل عبارتند از: 1⃣ استخراج ارزش ها و معارف دینی: 🔹توانایی استخراج مفاهیم دینی از متن قرآن و سنت و تعریف دقیق و کاربردی از آن مرحله مهمی برای عملیاتی شدن مفاهیم دینی است. این مرحله وظیفه فضلای صاحب نظری است که از تحجر و جمود فکری و افکار التقاطی به‌دور باشند. 2⃣ خودسازی: 🔹گام دیگر عملیاتی شدن مفاهیم دینی، «خودسازی» است. متولیان دین ابتدا باید خود را به ملکات و ارزش¬ دینی مانند توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، ایمان، تقوا، آراسته و در عمل به ارزشها از دیگران سبقت بگیرند. مردم از کسانی که تجسم مفاهیم دین هستند بهتر یاد می گیرند و پذیرش راحت تری دارند. 3⃣ روزآمد کردن مفاهیم دینی: 🔹زندگى انسان، همواره دستخوش تغییر و تحوّل است، لازمه جاودانگی و همگانی بودن دین اسلام آن است که در هر دوره اى و با هر زمانه و زمینه اى، بتواند رسالت خود را در هدایت انسان¬ها انجام دهد. روز آمد شدن آموزه هاي ديني در برقراري ارتباط مطلوب دین با مخاطب بسيار ارزنده است. نبايد انتظار داشت سبك و نوع بيان مفاهیم دينی مطابق معيارهای چندین سال قبل باشد و مردم نیز به ویژه جوانان، اين پيام ها را پذيرفته و به عنوان خط مشی عملی در زندگی پذيرا باشند . به روز رسانی مفاهیم دینی پذیرش و عمل به آن ها را ساده تر می کند؛ «البته این به‌روزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است». 4⃣ برنامه ریزی و حرکت نظام یافته: 🔹 عملیاتی شدن مفاهیم دینی، نیازمند برنامه ریزی دراز مدت است، بر پایه برنامه کوتاه مدت و انفعالی نمیتوان جامعه را همساز دین کرد. احیای مفاهیم دینی در جامعه، فعالیت نظام یافته و هم فکری و تلاش گروهی را لازم دارد. شرط عملیاتی شدن مفاهیم دینی در حال حاضر این است که همه نهادهای اجتماعی، مسئولان فرهنگی، صدا و سیما، مطبوعات و... بصورت هماهنگ و منسجم در ارزش های دینی تلاش کنند. @pellake8
"انــرژی مـنفی نـداشته باشیـد....!" 🍃 همسری که هر گاه در کنارش بنشینی ناراحتت می‌کند، تا بحثی شروع شود به جای نگران کننده یا ناراحت کننده‌ای ختم می‌شود؛ حرف زدن با او نه تنها لطفی ندارد بلکه آغاز یک درگیری خواهد بود. چنین همسرانی هیچ‌گاه نمی‌توانند همراه خوبی برای زندگی باشند....! 👈 اینها همیشه لبریز از انرژی منفی هستند. هرگاه دیداری حاصل شود نتیجه‌اش جز انتقال انرژی منفی و دلگیر شدن نخواهد بود. 👈 در حدیثی گرانبها از حضرت علی بن موسی الرضا(ع‌) نقل شده است: هیچ کس فایده‌ای بدست نیاورده است که بهتر باشد از همسر شایسته‌ایی که چون به او بنگرد شاد گردد و چون از نزد او غایب شود عفت خویش و مال او را نگهدار باشد... 👈 امام رضا (ع) همسر شاد و شاد کننده را بیشترین سود و فایده‌ای می‌داند که یک فرد ممکن است در زندگی به دست آورد. 👈 البته هر فردی می‌تواند چنین همسر و همراهی باشد کافی است یاد بگیرد چطور احساساتش را مدیریت کند. چطور خودش را از شر اضطراب‌های بیهوده خلاص کند. @pellake8 🎋🍁🎋🍁🎋🍁🎋
شاید پنیر خامه ای خوشمزه تر از پنیر معمولی باشد اما عوارض بیشتری دارد 🔰عوارض پنیر خامه ای چاقی، افزایش دهنده ی فشار خون ، افزایش دهنده ی کلسترول و چربی خون @pellake8