ساکنین پلاک "8"
🚨فوری:زلزله در مشهد 🔹زمین لرزه ای نسبتا شدید ، شهر مشهد و حومه آن را لرزاند. همین حالا 🌻🌻🌻🌻🌻 عضو شو
♦️زمینلرزه ای ۳/۶ریشتری مشهد را لرزاند
🔹بزرگی: 3.6
محل وقوع: استان خراسان شمالي - حوالی اسفراين
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1399/10/16 07:51:35
طول جغرافیایی: 57.63
عرض جغرافیایی: 37.18
عمق زمینلرزه: 10 کیلومتر
@pellake8
🔴 گزارش مقدماتی زمینلرزه
❗️بزرگی : 4.2
محل وقوع : سفيد سنگ، خراسان رضوي
⏱ تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی : 1399/10/22 22:57:49.5
طول جغرافیایی : 60.02 E
عرض جغرافیایی : 35.80 N
عمق : 9 کیلومتری
🔹نزدیک شهر ها :
17 کیلومتری سفيد سنگ، خراسان رضوي
19 کیلومتری فريمان، خراسان رضوي
23 کیلومتری قلندرآباد، خراسان رضوي
@pellake8
🔸گروههای ارزیاب به منطقه زلزلهزده اعزام شدند
حجتعلی شایانفر، مدیر کل بحران خراسان رضوی:
🔹تا این لحظه خبر خاصی از منطقه نداریم.
🔹گروههای ارزیاب به منطقه اعزام شدهاند
🔹به محض اینکه خبری به دستمان برسد اعلام خواهیم کرد.
همین الان عضو شوید.....
👇👇👇👇👇👇
@pellake8
🔸واکنش طنز کاربران به زلزله مشهد
🔹مشهد الان زلزله اومد، بخوایم بریم پمپ بنزین ۲۰۰ تومن جریمه میشیم. بمیریم به صرفه تره
🔹از پلیس بپرسید بریم بیرون جریمه میشیم تو خونه ام از زلزله میمیریم تکلیف چیه 😂😂😂
🔹الان ساعت ۹ شب رد شده.از ترس زلزله بریم توی خیابون جریمه میشیم یا نه؟؟
🔹کار خودشونه
🔹یک عدد ۲۰۶ آبی رنگ در تپه های مشهد تخته گاز به سمت پمپ بنزین رویت شد.
🔹خب دوستان، مشهد زلزله اومد. هرچند:
بی یار مانده ترس ندارد ز مرگ و میر
پاییز، اضطراب درختان کاج نیست
🌻🌻🌻🌻
همین الان عضو شوید
@pellake8
🔸گزارشی از خسارت زلزله در مشهد نداشته ایم
مدیرکل بحران خراسان رضوی:
🔹هنوز از خسارت های احتمالی زلزله ای که در مشهد احساس شد گزارشی دریافت نکرده ایم.
🔹تیم های عملیاتی در آماده باش کامل هستند.
🔹مردم خونسردی خود را حفظ کنند.
🌻🌻🌻🌻🌻
همین الان عضو شوید
@pellake8
🔴هشدار
🔹حتماً بعد از وقوع زلزله دودکش ها و مسیر لوله بخاری ها و لوازم گرمایشی را چک کنید تا دچار گازگرفتگی با منوکسید کربن نشوید.
🌻🌻🌻🌻🌻
همین حالا عضو شوید 👇👇👇👇👇
@pellake8
دعای ایمن شدن از خطر زلزله
🔹 إنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا
🔹 امام صادق(ع): هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «۴۱ سوره فاطر» را قرائت كن.
@pellake8
🔸تذکر شرعی
🔹نماز آیات پس از زلزله وجوب فوری دارد
بر مردم مشهد مقدس نماز ایات واجب است
طریقه نماز آیات:
🔹دو رکعت است و بعد از سوره حمد یک سوره( مثل سوره قدر) را ۵ قسمت میکنید و بعد از هر قسمت به رکوع میروید.
@pellake8
فتوای بعضی از مراجع عظام👇
آیت الله مکارم شیرازی:
هنگامىكه زلزله يا صاعقه و مانند آن اتّفاق مىافتد بايد بلافاصله نماز آيات را بخواند و اگر نخواند معصيت كرده و احتياط مستحب آن است كه تا آخر عمر هر وقت توانست به نیت مافی الذمه بخواند
آیت الله سیستانی:
مسأله 1477 ـ موقعی که رعد و برق و مانند اینها اتفاق میافتد، و بخواهد احتیاط کند اگر وقتشان وسعت داشته باشد لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند، و در غیر این صورت مانند زلزله باید فوراً آن را بخواند به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود، و اگر تأخیر کرد احتیاط مستحب آن است که بعداً بدون نیت ادا و قضا بخواند
مقام معظم رهبری:
س: نماز آیات در مورد زلزله و خورشیدگرفتگی اگر از وقت خود عقب بیافتد آیا با نیّت قضا باید خوانده شود یا خیر؟
ج) نماز آیات برای زلزله همیشه ادا است و باید در خواندن آن تعجیل کند و مسامحه نکند ولی در خورشیدگرفتگی (کلی) اگر بعداً آن را بجا آورده، باید نیّت قضا کند.
🌸سه شنبه ها
🎇درمحضرقرآن
برنامه ایمان آورده ها👇
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا نساء/۱۳۶
اى کسانى که ایمان آورده اید! به خدا و پیامبرش، و
کتابى که بر او نازل کرده، و کتب آسمانى که پیش از آن فرستاده است، ایمان (واقعى) بیاورید. کسى که خدا و فرشتگان او و کتابها و پیامبرانش و روز واپسین را
انکار کند، در گمراهى دورى افتاده است.
✍ روى سخن در این آیه به جمعى از مؤمنان اهل کتاب است که پس از قبول اسلام روى تعصب هاى خاصى تنها به مذهب سابق خود و آئین اسلام اظهار ایمان مى کردند و بقیه پیامبران و کتب آسمانى را قبول نداشتند.
اما قرآن به آنها توصیه مى کند: مى بایست تمام پیامبران و کتب آسمانى را به رسمیت بشناسند; زیرا همه یک حقیقت را تعقیب مى کنند، به دنبال یک هدف هستند و از طرف یک مبدأ مبعوث شده اند ـ اگر چه همانند کلاس هاى مختلف تعلیم و تربیت، سلسله مراتب داشته اند و هر کدام آئینى کامل تر از آئین پیشین آورده اند ـ .
⬅️بنابراین، معنى ندارد که بعضى از آنها را بپذیرند و بعضى را نپذیرند.
مگر یک حقیقت واحد تبعیض بردار است؟
و مگر تعصب ها مى تواند جلو واقعیات را بگیرد؟
قطع نظر از شأن نزول آیه، این احتمال نیز در تفسیر آیه هست که روى سخن به تمام مؤمنان باشد، مؤمنانى که ظاهراً اسلام را پذیرفته اند، اما هنوز در اعماق جان آنها نفوذ نکرده است، از آنها دعوت مى شود که از صمیم دل و در درون جان مؤمن شوند.
و نیز این احتمال وجود دارد که روى سخن به همه مؤمنانى باشد که اجمالاً به خدا و پیامبر ایمان آورده اند، اما به جزئیات و تفاصیلِ معتقدات اسلامى آشنا نشده اند.
⬅️اینجا است که قرآن دستور مى دهد: مؤمنان واقعى باید به تمام انبیاء، کتب پیشین و فرشتگان الهى ایمان داشته باشند; زیرا عدم ایمان به اینها مفهومش انکار حکمت خداوند است.
آیا ممکن است خداوندِ حکیم، انسان هاى پیشین را بدون رهبر و راهنما گذاشته باشد تا در میدان زندگى سرگردان شوند؟!
و در پایان آیه، سرنوشت کسانى که از این واقعیت ها غافل بشوند را بیان کرده، چنین مى فرماید: کسى که به خدا و فرشتگان، و کتب الهى، و فرستادگان او، و روز بازپسین، کافر شود، در گمراهى دور و درازى افتاده است .
آیا منظور از ایمان به فرشتگان تنها فرشتگان وحى است، که ایمان به آنها از ایمان به انبیاء و کتب آسمانى غیر قابل تفکیک است؟
و یا همه فرشتگان؟
زیرا همان طور که بعضى از آنان در امر وحى و تشریع دست اندر در کارند، جمعى هم مأمور تدبیر عالم تکوین هستند، و ایمان به آنها در حقیقت گوشه اى از ایمان به حکمت خدا است.
بر این اساس، ایمان به خالق و ایمان به برنامه ها و کتاب هاى او و ایمان به واسطه هائى که این برنامه ها را براى هدایت ارائه مى دهند، و ایمان به آخرت یعنى هدف اصلى از خلقت بر هر مسلمانى واجب شمرده شده است.
در حقیقت، در این آیه، ایمان به پنج اصل لازم شمرده شده،
⬅️ ایمان به مبدأ
⬅️ معاد،
⬅️ایمان به کتب آسمانى
⬅️ انبیاء و
⬅️فرشتگان نیز لازم است
👈تعبیر به ضَلال بَعِیْد:(گمراهى دور)
تعبیر لطیفى است، یعنى چنین اشخاصى آن چنان از جاده اصلى پرت شده اند که بازگشتشان به شاهراه اصلى به آسانى ممکن نیست
نکاتی ازتفسیرنمونه/ذیل آیه
🎇🎇🎇
🌅درمحضرنهج البلاغه
🌸حکمت۱۹۵👇
🌅قال علی علیه السلام
وَقَدْ مَرَّ بِقَذَر عَلَى مَزْبَلَة:هَذَا مَا بَخِلَ بِهِ الْبَاخِلُونَ. وَرُوِيَ فِي خَبَر آخَرَ أَنَّهُ قَالَ:هَذَا مَا كُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِيهِ بِالاَْمْسِ
🌅امام(عليه السلام) از كنار مزبله اى گذشت، فرمود: اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزيدند. و در روايت ديگرى چنين نقل شده كه امام(عليه السلام) پس از مشاهده مزبله فرمود: اين همان چيزى است كه ديروز شما بر سر تصاحب آن با هم رقابت داشتيد.
✍انسان اگر به پايان امور بنگرد درباره آغاز آن تجديد نظر خواهد كرد.
⬅️هنگامى كه ببيند لذيذترين و پاكيزه ترين غذاها بعد از وارد شدن در بدن و جذب موادى از آن، تفاله آن به شكل گنديده اى در مى آيد باور مى كند كه آنچه را به آن بخل ورزيده بود اشتباه بود.
⬅️نيز هنگامى كه انسان از كنار قبرستانى عبور كند كه گاه هنوز بوى تعفن بعضى از اجساد از آن به مشام مى رسد و ببيند پايان كار كجاست، يقين پيدا مى كند كه در زندگى مادى خود و روى آوردن به شهوات چقدر گرفتار خطا و اشتباه بوده است.
⬅️مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار در حديثى از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه به يكى از ياران خود به نام «حفص بن غياث» فرمود: «ما منزلة لدنيا بنفسى الا بمنزلة الميتة اذا اضطررت اليها اكلت منها; دنيا در نزد من به منزله ميتة است كه هنگامى كه مضطر شوم از آن بهره مى گيرم».
👈سپس افزود: «يا حَفْصَ!
خداوند تبارك و تعالى مى داند بندگان چه اعمالى انجام مى دهند و پايان كارشان به كجا مى رسد; اما هنگامى كه گناهى انجام مى دهند حلم مى كند (و فوراً آنها را مجازات نمى نمايد) سپس آيه شريفه ۸۳ سوره «قصص» را تلاوت 👈فرمود: «آن سراى آخرت را (تنها) كه براى كسانى قرار مى دهيم كه اراده برترى جويى و در زمين و فساد را ندارند و عاقبت نيك براى پرهيزگاران است».
✨آن گاه امام(عليه السلام) گريه كرد و فرمود: به خدا سوگند با وجود اين آيه تمام آرزوها بر باد رفته است.
(آرزوى نجات و رسيدن به بهشت برين آرزوى مشكلى است)».
⬅️در روايت معروف امام مجتبى(عليه السلام) خطاب به «جنادة بن ابى امية» در آخرين ساعات عمر مباركش نيز آمده است كه به او فرمود: دنيا را به منزله ميته فرض كن و از آن به مقدار نيازت برگير كه اگر حلال باشد زهد پيشه كرده اى و اگر حرام باشد گناهى در آن نيست، زيرا به مقدار خوردن مردار برگرفته اى و اگر عتابى (از سوى خداوند) در آن باشد عتاب آسان و اندكى است».
⬅️البته هدف از تمام اين تعبيرات باز داشتن انسان ها از دنياپرستى و غرق شدن در لذات مادى و آلوده شدن به انواع محرمات و مسابقه دادن در جلب متاع دنياست و گرنه مى دانيم تحصيل مال و ثروت به اندازه اى كه انسان بى نيازاز ديگران شود و آبرومندانه زندگى كند از امورى است كه اسلام بر آن تأكيد نموده است.
نکاتی ازکتاب پیام امام/آیةالله ناصرمکارم شیرازی
🎇🎇🎇