eitaa logo
گروه ادبیات فارسی متوسطه اول ناحیه۲
45 دنبال‌کننده
57 عکس
5 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بی بال پریدن اثر قیصر امین پور
نکاتی در باره ی بند نویسی(پاراگراف نویسی)
انجمن شعر قم هر هفته پنج شنبه ها از ساعت ۱۶:۳۰ بلوار جمهوری اسلامی نبش کوچه ۲۸ ساختمان آوینی طبقه ۲ https://eitaa.com/aliasgharshiri
با سلام و درود فراوان عرض خدا قوت 💠همکاران محترم،جهت طراحی سئوالات آزمونهای نوبت اول، به نکات زیر توجه کامل فرمایید. ✅در آستانه برگزاری امتحانات پایانی نیم سال اول ♦️ قوانین کلی برای طراحی سوالات پیشنهاد شده است. ۱. برگه آزمون واضح و خوانا تایپ شده باشد. ۲. شناسنامه و سربرگ کامل و مرتب باشد. ۳. تمامی سوالات شماره گذاری شده باشد. ۴. سوالات همگون/ همساختار، در کنار همدیگر بیاند. ۵. تمامی قسمت های یک سوال در یک صفحه آمده است. ۶. تصاویر واضح و مشخص باشد. ۷. فضای مناسب برای پاسخگویی به سوالات وجود داشته باشد. ۸. زمان تعیین شده برای پاسخگویی مناسب باشد. ۹. سوالات بارم داشته باشد و بارم ها از وزن مناسبی برخوردار است. ۱۰. بودجه بندی و بارم بندی مناسب، رعایت شده باشد. ۱۱. توزیع متناسبی بین انواع سوالات برقرار باشد. ۱۲. سوالات از نظر آسانی و دشواری سطح مناسبی داشته باشد. ۱۴. سوالات دستورالعمل واضح و کامل داشته باشد. ۱۵. نکات دستوری و نگارش در متن سوالات رعایت شده باشد. ۱۶. راهنمای تصحیح سوالات واضح و روشن باشد. ۱۷. توزیع مناسبی از سطوح شناختی بلوم وجود داشته باشد. ۱۸. توزیع مناسبی به سوالات عملکردی داده شده باشد. 📚 قواعد طرح سوالات درست و نادرست ۱. مرتبط بودن موضوعات با هدفهای آموزشی ۲. سنجش درک و فهم نه یادآوری کلمه به کلمه ۳. قابل دفاع بودن درست یا غلط سوالات ۴. اختصاص هر سوال به یک موضوع ۵. استفاده از زبان کمی و دقیق( کلماتی مانند اندکی، بسیاری و .... مبهم و قابل تفسیرند) ۶. پرهیز از طرح سوالات منفی ۷. دقت در عدم استفاده از کلمات راهنما یا اشاره کننده به جواب درست ۸. متناسب بودن طول جملات سوالات درست و یا نادرست ۹. بیشتر بودن تعداد سوالات نادرست از سوالات درست. 🔺منبع: سنجش فرایند و فرآورده های یادگیری دکتر سیف ۱۰. یک تجربه و پیشنهاد: در جملات نادرست از دانش آموزان خواسته شود آن را تصحیح نمایند. 📚 قواعد تهیه سوالات جورکردنی ۱. اطلاعات کامل درباره چگونگی جورکردن پرسش ها و پاسخ ها در راهنمای سوال نوشته شود. ۲. موضوعات مهم مرتبط با هدف های آموزشی در سوال لحاظ شود. ۳. جملات و عبارات تمرین جورکردنی مربوط به مفاهیم متجانس و همگون باشند. ۴. طول فهرست پرسش ها و پاسخ ها طولانی نباشد. ۵. جملات بخش پرسش طولانی تر و پاسخ کوتاه تر باشد. ۶. پرسش ها را با شماره و پاسخ ها را با حرف مشخص کنید. ۷. فهرست پرسش ها و پاسخ ها به طور منطقی مرتب شوند‌. ۸. همه پرسش ها و پاسخ های یک‌سوال در یک صفحه قرار گیرند. ۹. تعداد گزینه های پاسخ از بدنه بیشتر باشد. ۱۰. بدنه در سمت راست و گزینه های پاسخ در سمت چپ باشد. 📚 موارد استفاده از آزمونهای جورکردنی 🔺 سنجش هدفهایی که روابط بین امور را شامل می شوند. 🔺 سنجش توانایی تشخیص روابط در شکل‌ها و نمودارها 🔺 سنجش درک مفاهیم 🔺سنجش توانایی تحلیل ♦️ سوالات جور کردنی را برای یادآوری امور واقعی، یادآوری دانش مفهومی، فهمیدن دانش مفهومی، کاربستن دانش مفهومی می توان استفاده نمود. 📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝