🍚 #برنج در طب سنتی
✍الأرز: قريب من الاعتدال فی الحر و البرد، عاقل للبطن، ردیء لمن يتأذى بالقولنج، كثير الإغذاء، لا يسهل انحداره عن البطن إلا أن يطبخ مع دسم كثير. و إذا طبخ مع اللبن و أكل مع السكر كان كثير الإغذاء جدا. زايدا فی الدم.
《ﺑﺮﻧﺞ: ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﮔﺮﻣﻰ ﻭ ﺳﺮﺩﻯ ﺍﺳﺖ. ﺷﻜﻢ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻨﺪﺩ، ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﻗﻮﻟﻨﺞ ﺍﺳﺖ، ﺑﺪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺍﺭﺯﺵ غذایی ﺁﻥ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺮﻭﺭﻓﺘﻦِ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺷﻜﻢ ﺁﺳﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﺭﻭﻏﻦِ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﺷﻴﺮ ﭘﺨﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺷﻜﺮ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ[شیر برنج] ﺍﺭﺯﺵ ﺧﻮﺭﺍﻛﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻟﺎﻳﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻯ ﺧﻮﻥ ﺍﺳﺖ.》
📚المنصوری فی الطب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
🍚 #برنج در طب سنتی ✍الأرز: قريب من الاعتدال فی الحر و البرد، عاقل للبطن، ردیء لمن يتأذى بالقولنج، ك
✍برنج در طب سنتی
🍚 #برنج در سردی و گرمی معتدل و در تری و خشکی میل به خشکی دارد.
🍚چنانچه برنج آبکش شود طبيعت آن سرد می گردد.
🍚مرکب القوی است یعنی، در هر بدنی کیفیتی موافق آن بدن به وجود می آورد. پس در مزاج های گرم ایجاد گرمی و در مزاج های سرد ایجاد سردی میکند.
🍚برنج مولد قولنج و گرفتگى در روده است و برای کسی که دچار قولنج است ضرر دارد و گاهی سبب سردرد نیز میشود.
🍚مداومت در مصرف برنج باعث افزایش وزن می شود.
🍚برنج در درمان پیچش شکم، زخم روده و اسهال خونی نافع است.
🍚مصرف آن با دوغ تازه و سماق، سبب تسکین حرارت و تشنگی است و سبب درمان اسهال صفراوی می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
🔻باباش برگشته...فرزند شهید میلاد بیدی
حیات و پوست و گوشت و خون این مملکت و ماها مدیون این شهدای گرانقدر هست و مدیون خانواده های شهدا.
#اصطلاحات_طبی
📜صفات ادویه
🍀مُنَفِّخ: یعنی نفخ آورنده؛ و آن
دوائی را نامند که در جوهرِ آن رطوبت غریبۀ غلیظه باشد، که چون فعل نماید در آن حرارتِ غریزی، تحلیل نیابد به سرعت، بلکه مستحیل به ریاح(باد) گردد، مانند لوبیا.
✍بدانکه هرچه در آن نفخ است
مصدع(سردرد آور) و مضر به عین(چشم) است.
📄اغذیه و ادویه مُنفِّخ بر دو گونه است:
۱.برخی رطوبت آن در هضم اول کاهش يابد، باد و نفخ آن در معده بماند و انحلال آن نيز تماماً در همانجا يا در امعا باشد؛
۲.و برخی رطوبت فضليه در آن باشد، نفخ آن تماماً در معده و امعا کاهش نيابد بلکه باقی بماند و چيزی از آن در عروق و رگها برود. و بدان هر دوایی از گونه ی دوم باشد، برای تقویت قوه ی باه خوب است، مانند زنجبیل و جرجیر.
▫️و باعث نعوظ همان ریح است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍هندوانه در طب سنتی
🍉مسکن حدت صفرا و خون و تشنگی
و مدر بول
🍉و مولد خون رقیق و بلغم شیرین
🍉مرطب(رطوبت دهنده) بدن
🍉جهت حمیات محترقه و غِب(تب) نافع است
🍉مناسبِ شخصی که در معده و کبد او صفرا متولد گردد، خصوصاً که در کیفیت ردی و در کمیت بسیار باشد و بدن او لاغر و خشک محرور المزاج باشد.
🍉خوردن آن با سکنجبین جهت یرقان و مواد صفراویۀ محترقه.
✅بهترین اوقات تناول آن ما بین دو طعام است که طعام اول انحدار(هضم) یافته باشد.
⛔️و بالای طعام(بعد از غذا)، مفسد هضم است.
⛔️و ناشتا خوردن #هندوانه مضر، خصوصاً زمانی که هوا گرم و عطش بسیار غالب باشد.
⛔️هندوانه مفسد معده است و در مزاجی که صفرا بسیار غالب باشد از جهت لطافت مستحیل بصفرا میگردد.
⛔️مضر طحال و بارد المزاج و معدۀ سرد است.
🍯مصلح آن عسل و گلقند است.
⛔️و در مبرود المزاج بدون مُصلح، مضعف باه و مورث درد مفاصل و امثال آن است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍ اندر عشق...
■عشق مشتقّ است از«عَشَقِه»كه نوعى است از لبلاب(پیچک).
👈از شأن وى است كه چون بر درخت پيچد آن را خشك سازد، و از آنكه اين مرض نيز صاحبِ خود را #خشک مىكند، به اين نام مىخوانند.
■و اين مرضی است كه مردم آن را خود بر خويشتن مىكشند و پس از استحكام، مشابه مىشود به #ماليخوليا.
■از لزوم آن غمّ و حبّ و حدت و سكوت و قلت مباشرت(دل به کاری ندادن) است.
■و معنى خود بر خويشتن كشيدن آن است، كه آدمى بر استحسان(زیبا شمردن) بعضِ صُوَر، فكر بسيار كند و خود را بر ديدن وى مايل سازد؛
👈خواه معشوق در نفس الامر زيبا باشد يا نه.
■و گاه باشد كه ازدياد شهوت، باعث كثرتِ فكر و جماع و ديدن صاحب جمال شود.
■هر چونكه باشد، هرگاه كه دايم الفكر ماند، #خون مىسوزد و #سودا مىگردد و سبب استحكام مىگردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍ اندر عشق... ■عشق مشتقّ است از«عَشَقِه»كه نوعى است از لبلاب(پیچک). 👈از شأن وى است كه چون بر درخت
■هرچه در باب عشق و مضرات آن گفته شد، در مادۀ«عشقِ باطل»است كه از معاد باز مىدارد؛
👈و الاّ عشق حقيقى(عشق به خداوند و اهل بیت علیهم السلام) #دافع_الامراض است و موصل مراد.
✍فی سحنة البدن المحموده:
📖إنّا لا نمدح البدن المفرط الخصب و لا البدن النحيف.
❌لأن فرط خصب البدن مقرون بآفات كثيرة يسرع إليه، منها:
●عسر النفس
●و الموت فجأة
●و انشقاق العروق
●و الفتوق
●و صعوبة الحركة
●و قلة الإنجاب فی التوليد.
❌و أما الأبدان النحيفة فمستعدّة:
●للسل
●و الدق
●و مبادرة للإسقاط و انحلال القوة فی الأمراض
●و سريعة التأثر من الحر و البرد الخارجين عن الاعتدال.
✅لكننا نمدح البدن الحسن اللحم المائل إلى الخصب قليلا.
👈لأن هذا البدن بعيد من الآفات غير مستعد لها و لا مبادر إلى قبولها.
📘المنصوری فی الطب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍فی سحنة البدن المحموده: 📖إنّا لا نمدح البدن المفرط الخصب و لا البدن النحيف. ❌لأن فرط خصب البد
✍ريخت(شکل) يك(فرد) تندرست:
📖ما تن بسيار فربه و يا بسيار لاغر را ستايش نمىكنيم.
❌چون بسيار فربهی تن، بيمارىهايى بسيار را بسوى آن سرازير مىكند. نمونهى آن:
●تنگی تنفس
●و مرگ ناگهانى
●و پارگى رگها
●و فتق
●و سختى در جنبش و حرکت
●و كم شدن توان نزديكى كردن و تولید مثل مىباشد.
❌و تن لاغر آمادگى گرفتنِ بيمارى:
●سل
●و تبِ دق
●و فروافتادن نيرو در بيمارىها
●و زود آسيب ديدن از گرما و سرماى بسيار دارد.
✅ما تن خوشگوشت را كه اندكى به شادابى نزديك است مىستاييم.
👈چون اين تن مستعد بیماری نیست و بيمارىها را به آسانی نمی پذیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
#طبیب_جان
✍انسان دارای دو بُعد مجرد و مادّی است،
۱.بُعد مجرد او به خير مطلق و تحصيل فضايل توجه و تمايل دارد
۲.و بُعد مادّی اش طبيعتاً به دنيا، كه نزديک بوده و پايينترين مراتب هستی است.
▫️اگرچه روح و جان از نظرعقل و قرآن در بستر بدن ايجاد میشود، اين دو بُعد از يكديگر مستقل نيستند بلكه دو روی يک حقيقتاند كه در يكديگر تأثير و تأثر دارند.
⬅️اگر درکهای مربوط به جان انسان شكوفا شود و انسان را به تبعيت از آن بكشاند، بُعد مادیاش نيز تابع آن خواهد شد.
⬅️ولی اگر درکهای مربوط به جنبهی مادی انسان شكوفا شود و زمام حركت جان را نيز در دست گيرد به هر اندازه كه اين درک در او ظهور كند به درکهای مربوط به جان اجازهی شكوفايی نمیدهد و قهراً آثار اين تضاد در وجودش ظهور مییابد.
▫️آثارغلبهی درکهای روحی و اعمال مربوط به آن موجب سعادت، و سرور و پيوستن به حقيقت وجود انسان میشود.
✨قرآن كريم از چنين آثاری به بهشت و مواهب آن تعبير كرده و میفرمايد:
«وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيرًا»
و كسانی كه عمل صالح انجام دهند، چه مرد باشند و چه زن، درحالیكه مؤمن باشند وارد بهشت میشوند و به اندازۀ رشته در هستۀ خرما به آنان ظلم نمیشود.
🔹حضرت آیت الله تحریری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍آلو در طب سنتی
🟡قلیل الغذا و ملین و مُزلق(لغزاننده فضولات) بخصوص تازۀ آن بسبب لزوجت و رطوبتی که دارد و اگر قبل از طعام بخورند صُداع حار و تبهای صفراوی را مفید و مُطفی(فرو نشاننده)حدت صفرا و قئ صفراوی و تشنگی و حرارت دل و حدت و التهاب آن و خارش بدن و مسهل صفرای رقیق و دافع غثیان(حالت تهوع) صفراوی است. بخصوص میخوش و ترش آن در این امور و شیرین آن در تلیین و ارخا و اطلاق بطن بیشتر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa