eitaa logo
پیک معرفت اردکان
59 دنبال‌کننده
432 عکس
423 ویدیو
22 فایل
مجموعه مطالب و کلیپ های متنوع به مناسبت های مختلف . لینک کانال @peykemarefat مدیران حجج الاسلام حاجی اسماعیلی ، نیکخو و سعید فتاحی @Saeid1360
مشاهده در ایتا
دانلود
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ تنها سؤال حضرت علي از رسول خدا ( عليهما الصلوة و السلام )وقتي سالها قبل ، از شهادتش خبر دادند : 🎙با کلام حجت الاسلام ⏳زمان ۱ دقیقه و ۴۲ ثانیه @peykemarefat
📜نکته ای تفسیری از جزء ۲۰ قرآن کریم 🔍پرسش ۱ . نظر اسلام و قرآن درباره رابطه دختر و پسر چیست؟ 🔍پرسش ۲ . آیا در این زمان نیز رابطه سالم ممکن است؟ «وَ لَمّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِنَ النّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُکُما قالَتا لا نَسْقِی حَتّى یُصْدِرَ الرِّعاءُ وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبِیرٌ. فَسَقى لَهُما ثُمَّ تَوَلّى إِلَى الظِّلِّ فَقالَ رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ. فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیاءٍ قالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ لَنا»[ قصص ۲۸، آیه ۲۳.]؛ «و آن گاه که موسى بر سر آب مدین رسید، گروهى از مردم را یافت که گوسفندان خود را آب مى دهند و در نزدیکى آنان، دو زن را یافت که دورى مى گزینند. به آن دو گفت: کارتان چیست و چه مى کنید؟ گفتند: روش ما این است که گوسفندان را آب نمى دهیم؛ تا چوپانان از آبشخور در آیند و گوسفندان خود را از آن خارج سازند. پدرمان پیرى سال خورده است و خود نمى تواند گوسفندانمان را به این جا آورد. آن گاه موسى، گوسفندانشان را آب داد؛ سپس از آبشخور، به سوى سایه رفت و گفت: پروردگارا! من به هر خیرى که به سویم بفرستى، سخت نیازمندم؛ سپس یکى از آن دو زن، در حالى که با نهایت حیا و عفت گام برمى داشت، نزد موسى آمد و به وى گفت: پدرم تو را فرامى خواند؛ تا مزد آب دادنت به گوسفندان را به تو بپردازد». در آیات مذکور، خداوند داستان حضرت موسى (علیه السلام) و دختران شعیب را ذکر مى فرماید و از آن جا که این نقل توسط خداوند در قرآن صورت گرفته و مورد رد و ردع شارع مقدس واقع نشده است، امضا و تقریر شارع نسبت به آن فهمیده مى شود؛ یعنى، عمل شخص حضرت موسى (علیه السلام) آن هم قبل از بعثت او، ممکن است براى ما حجت نباشد؛ ولى تأیید و امضاى آن توسط قرآن، آن را حجت مى کند. در این آیات، راه هاى روابط سالم، بیان شده که عبارتند از: 💎۱. رابطه نباید براى صرف رابطه و لذت غریزى باشد؛ بلکه اگر به اقتضاى یک فعالیت اجتماعى و عملى جائز باشد، اشکال ندارد؛ «فَسَقى لَهُما». 💎۲. نگاه به نامحرم، باید به دور از هوا و هوس باشد؛ «وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِنَ النّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ»؛ «گروهى از مردم را یافت که دام هاى خود را آب مى دهند و پشت سرشان دو زن را یافت که دورى مى گزینند». در این آیه، براى دیدن مردم و دختران، از واژه «وَجَدَ» استفاده شده، یعنى همان طور که مردم را دید، آنها را نیز دید و دیدن آنها، چشم چرانى نبود؛ بلکه «برخورد نمودن» بود. قرآن کریم مى فرماید: «قُلْ لِلْمُؤمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»[ نور ۲۴، آیه ۳۰.]؛ «اى پیامبر! به مردان مؤمن بگو: در مقابل زنان، غضّ بصر داشته باشند؛ یعنى نگاه خویش را از تیزى انداخته، به نامحرم، خیره نشوند» و به تعبیر علامه شهید، مرتضى مطهرى، نگاه خریدارانه نسبت به زنان نداشته باشند. پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) مى فرماید: «النظر الى محاسن النساء سهم من سهام ابلیس فمن ترکه اذاقه اللّه طعم عبادة تسّر[ شیخ عباس قمى، سفینة البحار، ج ۲، ص ۵۹۶.]؛ نگاه وسوسه آلود به زیبایى زنان، تیرى از تیرهاى شیطان است؛ پس اگر کسى آن را ترک کند، خداوند طعم بندگى را به او مى چشاند که دل شاد گردد». 💎۳. زنان در فعالیت اجتماعى، نباید با مردان مختلط شوند؛ «لا نَسْقِی حَتّى یُصْدِرَ الرِّعاءُ»؛ «گوسفندانمان را آب نمى دهیم؛ تا چوپانان دور شوند». «وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودانِ»؛ «پشت سرشان دو زن را دید که دورى مى گزینند». 💎۴. سخن گفتن با نامحرم، اشکال ندارد؛ ولى در سخن گفتن، دو طرف باید مراعات اختصار و متانت را بنمایند؛ «قالَ ما خَطْبُکُما قالَتا لا نَسْقِی حَتّى یُصْدِرَ الرِّعاءُ»؛ «موسى گفت: چرا گوسفندان خود را آب نمى دهید؟ گفتند: ما آنها را آب نمى دهیم؛ تا چوپان ها همگى خارج شوند». پس سخن گفتن زن و مرد با یکدیگر، تا هنگامى که مفسده اى براى طرفین نداشته باشد، آزاد است و مفسده، همان طور که ممکن است از محتواى سخن حاصل گردد - مثل این که سخنان آنان غیرمتعارف و وسوسه انگیز باشد - ممکن است از کیفیت سخن نیز حاصل شود؛ یعنى با کرشمه و ناز سخن بگویند. قرآن خطاب به زنان مى فرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ»[ احزاب ۳۳، آیه ۳۱.]؛ «زنان هنگام سخن گفتن با نامحرم، نباید صداى خود را نازک کنند [که کنایه از ناز و عشوه است]؛ زیرا کسانى که در قلبشان وسوسه و مرض روحى وجود دارد، به طمع مى افتند». 💎۵. فعالیت اجتماعى زنان، اشکال ندارد؛ اما تا حد امکان باید کارهاى مردانه و زنانه از یکدیگر تفکیک شوند؛ مگر در موارد ضرورت و از آن جا که شغل چوپانى متناسب با مرد است، آنها دلیل و ضرورت کار خود را بیان کردند؛«و أَبُون
ا شَیْخٌ کَبِیرٌ»؛ «پدر ما، مرد کهن سالى است [و قادر بر این کار نیست]». 💎۶. مکان ارتباط، نباید خلوت و خصوصى باشد؛ «وَ لَمّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ»؛ «و هنگامى که به محل آب شهر مدین رسید». 💎۷. زنان در هنگام حضور در منظر نامحرم، باید با کمال حیا حاضر شوند و پوشش و نوع راه رفتن و برخوردها، نباید جلب توجه کند؛ «تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیاءٍ»؛ «در حالى که دختر شعیب با نهایت حیا گام بر مى داشت». 💎۸. طرفین، ارتباط را از خانواده خویش مخفى نکنند و سعى کنند آنها از این گونه مسائل، مطلع شوند و حتى پدر مى تواند محرم این گونه امور باشد؛ «قالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ»؛ «دختر شعیب به موسى گفت: پدرم تو را مى خواند». 💎۹. اگر جوانى نیازمند تشکیل خانواده و ازدواج است، به جاى روابط ناسالم و گناه، بر خدا توکل کند و رابطه خویش را با او نزدیک نماید؛ «ثُمَّ تَوَلّى إِلَى الظِّلِّ فَقالَ رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ»؛ «موسى رو به سایه آورد و گفت: پروردگارا! هر خیر و نیکى براى من بفرستى، به آن نیازمندم». این بحث ها براى زمان هاى گذشته که این همه عوامل تحریک و روابط اجتماعى وجود نداشته، قابل قبول است؛ ولى آیا در این زمان نیز رابطه سالم ممکن است؟ مسئله دوستى دختر و پسر، بر خلاف تصور برخى افراد که گمان مى کنند محصول شرایط زمان فعلى ماست، از دیرزمان با همین عنوان، مطرح بوده است. ( علیرضا مستشاری ، تفسیر آیات برگزیده ( پرسش ها و پاسخ های قرآنی ج ۲ ، ص ۹۳ )     @peykemarefat           
4_5902501150334125989.m4a
5.74M
😔مظلوميت و تنهايي اميرالمؤمنين عليه السلام 🔺خطبه ٢٧ نهج البلاغه 🎙با کلام حجت الاسلام ⏳زمان دو دقیقه و ٥٦ثانیه @peykemarefat
16.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ بهترین تقاضا در شب قدر 💎💎💎شخصی از رسول خدا پرسید اگر شب قدر را درک‌کردم از خدا چه بخواهم؟ . . . 🎙از زبان : حجت الاسلام ⏳زمان : سه دقیقه و ۱۲ ثانیه                         @peykemarefat
20.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ پیامی از دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان 🎙با کلام امام جمعه موقت حجت الاسلام ⏳زمان دو دقیقه و ۴۰ ثانیه @peykemarefat
13.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 ۱۴۴۱ه_ق ◀️ درس هایی از نهج البلاغه 🔺خشم بزرگ خدا 🎙با کلام حاج آقا ⏳زمان: ۱۰۶ ثانیه
📜نکته تفسیری از جزء ۲۱ قرآن کریم 🏆 سفارش سفارشی « و وصينا الإنسان بوالديه حملته أمه وهنا على وهن و فصاله في عامين أن اشكر لي و لوالديك إلي المصير »: « و انسان را درباره والدینش سفارش کردیم ؛ مادرش به او باردار شد در حالی که ضعفی بر ضعفش اضافه می شد و بازگرفتنش از شیر در دوسال است .شکر گزار من و والدینت باش که بازگشت بسوی من است . » ✳️این آیه جملۀ معترضه ای است که از سوی خدا در میان کلام لقمان بیان شده و واجب بودن شکر والدین را متذکّر می شود و می فهماند اگر شکر والدین بجا آورده شود نوعی شکر و عبادت خداست. چون به سفارش خدا عمل شده است .سپس به پاره ای از زحمات و مشقات مادر در حمل فرزند و تربیت او اشاره می نماید تا شنونده را به شکر والدین بخصوص مادر وادار نماید. در آخر با لحنی تهدید آمیز می فرماید : بازگشت همۀ شما بسوی من است لذا به حساب کوتاهی های شما خواهم رسید. ❤️ نکتۀ مهم اینست که جز در مورد نهی از کشتن فرزندان ، اصلاً سفارشی به والدین در مورد فرزندان نشده حال آنکه بطور مکرر توصیه به رعایت حقوق والدین آمده است ، این بخاطر آنست که والدین به حکم عواطف قوی شان کمتر فرزندان را بدست فراموشی می سپارند امّا زیاد دیده می شود که فرزندان ، والدین را بخصوص به هنگام پیری فراموش کنند . @peykemarefat
25.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎💎💎دفاع خدا از بنده اش 🎙از زبان : حجت الاسلام ⏳زمان : سه دقیقه و ۵۰ ثانیه                         @peykemarefat
14.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ بیان مظلومیت و فضیلت حضرت علی ( علیه السلام ) از زبان عالم اهل سنت 🎙با کلام حجت الاسلام ⏳زمان ۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه @peykemarefat
19.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ پیامی از دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان 🎙با کلام امام جمعه موقت حجت الاسلام ⏳زمان دو دقیقه و ۲۸ ثانیه @peykemarefat
📜نکته ای تفسیری از جزء ۲۲ قرآن کریم ص ۴۴۱ قرآن عثمان طه پرسش ۱.اصحاب القریه چه کسانی و اهل کجا هستند ؟ پرسش ۲.مؤمن آل يس چه کسی است و سرنوشت او چه شد ؟ « وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْیَةِ إِذْ جَآءَهَا الْمُرْسَلُونَ ( سوره مبارکه یس آیه ۱۳ ) براى آنها اصحاب قریه را مثال بزن که فرستادگان خدا به سوى آنها آمدند. ✅از این آیه تا هفده آیه‏ دیگر سرگذشت تعدادى از انبیا نقل شده که مأمور هدایت مردم منطقه‏ خود بودند. 👈در تفاسیر گفته ‏اند که مراد از قریه در این آیه، منطقه انطاکیه است که از شهرهاى قدیم روم بوده و هم اکنون جزو خاک ترکیه و از شهرهاى تجارى آن مى ‏باشد. از مجموع این هجده آیه بر مى ‏آید که مردم این شهر بت ‏پرست بودند و پیامبران براى دعوت آنها به توحید و مبارزه با شرک آمده بودند. 🤷‍♂سرگذشت مؤمن آل یاسین 👤حبیب نجّار مردی حقگرا است که پس از ورود پیامبرانی (پس از عیسی ) به شهر انطاکیه و شنیدن دعوت آسمانی‌شان، به آنان ایمان آورد، و چون خانه‌اش در دورترین بخش شهر، و در کنار دروازه‌ای از دروازه‌های شهر بود، با شنیدن خبر تکذیب پیامبران از سوی قوم و تصمیم خطرناک آنان به کشتن ایشان، بی‌درنگ برای یاری رساندن به حق و عدالت و هدایت قوم، خود را به آنجا رسانید. قرآن نقل می کند که دو رسول به قریه ای فرستاده شدند و بعد خدا سومی را در تأیید آنها فرستاد (قرآن فقط می گوید " قریه "، می گویند شهر انطاکیه بوده، رسولان از فلسطین می روند انطاکیه. انطاکیه جزء روم قدیم بوده است و حالا شاید جزء ترکیه یا سوریه باشد). در این میان مردی پیدا می شود مؤمن که به آنها ایمان می آورد و رسالتشان را تبلیغ می کند. چون (سرگذشت این مؤمن) در سوره یاسین ذکر شده اسم او مؤمن آل یاسین شده است. قرآن نمی گوید مؤمن آل یاسین، می گوید: «رجل من اقصی المدینة». درباره مؤمن آل فرعون می گوید: «مؤمن آل فرعون». به قیاس آن، این را هم گفته اند مؤمن آل یاسین، والا در قرآن کلمه مؤمن آل یاسین نداریم.«و جاء من اقصی المدینه رجل یسعی قال یا قوم اتبعوا المرسلین، و در این میان مردی از دورترین جای شهر دوان دوان آمد و گفت ای قوم من! از فرستادگان پیروی کنید» داستان تا آنجا می رسد که او می میرد. البته قرآن نه اسم موت می آورد و نه اسم قتل ولی تفاسیر می گویند به چه وضعی او را کشتند، قرآن می گوید: «قیل ادخل الجنة قال یا لیت قومی یعلمون بما غفر لی ربی و جعلنی من المکرمین؛ به او گفته شد وارد بهشت شو، آن وقتی که خودش را در مقابل آن سعادتها دید، گفت: ای کاش این قوم من می دانستند که من الان در چه وضعی هستم که خدا چگونه از گناهان گذشته من درگذشت و چگونه مرا مکرم و مورد احترام ساخت» سرگذشت مؤمن آل یاسین دلیلی بر وجود حیات پس از مرگ است.ین آیه این طور حکایت می کند که این (شخص مؤمن) مرد، بعد از مردن او را داخل در یک نوع بهشت کردند (بهشتها هست: بهشت عالم برزخ و غیر عالم برزخ. اگر حیات پس از مرگ را از قرآن استفاده کرده ایم، این مطلب را هم استفاده می کنیم)، او در آن دنیا به فکر مردم این دنیا بود، می گفت ای کاش این را می دانستند. هنوز قیامتی نیست، این قضیه مربوط به قبل از قیامت است. ◀️نحوه ارشاد و احتجاج ← نخواستن اجر هدایت مؤمن آل یاسین در اولین احتجاج خود از این در وارد می شود که: از کسانی پیروی کنید که از شما اجر و مزدی در برابر دعوت خود نمی‌خواهند. این خود نخستین نشانه صدق آنها است که هیچ منفعت مادی در دعوتشان ندارند، نه از شما مالی می‌خواهند، و نه جاه و مقام، و نه حتی تشکر و سپاسگزاری و نه هیچ اجر و پاداش دیگر.این همان چیزی است که بار ها در آیات قرآن در مورد انبیای بزرگ به عنوان نشان‌های از اخلاص و بی نظری و صفای قلب پیامبران روی آن تکیه شده، سپس می‌افزاید: به علاوه این رسولان چنانکه از محتوای دعوت و سخنانشان بر می‌آید افراد ی هدایت یافته‌اند. «واضر ب لهم مثلا اصحاب القر یة اذ جاءها المر سلون» «و برای آنها، اصحاب قریه(انطاکیه) را مثال بزن هنگامی که فرستادگان خدا به سوی آنان آمدند» «وجاء من اقصی المدینة ر جل یسعی قال یا قوم اتبعوا المر سلین» «و مردی (با ایمان) از دورترین نقطه شهر با شتاب فرا رسید، گفت: «ای قوم من! از فرستادگان (خدا) پیروی کنید! » «اتبعوا من لا یسالکم اجر ا وهم مهتدون» «از کسانی پیروی کنید که از شما مزدی نمی‌خواهند و خود هدایت یافته‌اند! » ( منابع : سایت ویکی فقه و تفسیر حجت الاسلام قرائتی ) @peykemarefat