eitaa logo
ثامن مقداد
385 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
3.5هزار ویدیو
670 فایل
اخبار روز و تحلیل های سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ چرا رشد اقتصادی به معنای ارتقای سطح رفاه مردم نیست؟ / آیا "قدرت" و "رفاه" در تعارض با یکدیگرند؟ 👤 سیدیاسر جبرائیلی 🔸 روزنامه «دنیای‌اقتصاد» اخیرا گزارشی از یک میزگرد با حضور آقایان فرهاد نیلی و داود سوری منتشر کرد که مجموعه‌ای از گزاره‌های نادرست درباره اقتصاد سیاسی و بسته‌ای از اتهامات ناروا به دستگاه سیاست‌گذاری کشور است. مخلص‌کلام آقایان این است که اولا «رشد اقتصادی» -به‌عنوان دال مرکزی گفتمان رفاه‌محور- خط قرمز اقتصاد است و باید محور همه تصمیم‌ها در کشور باشد، ثانیا جست‌وجوهایشان در گوگل نشان می‌دهد رشد اقتصادی دغدغه سیاست‌گذار نیست و ثالثا علت این امر، ترجیح قدرت بر رفاه توسط سیاست‌گذار است. 🔸ترجیح راقم این سطور همواره این بوده که مباحثی این‌چنین، در فضایی زنده صورت گیرد تا مخاطب از دل رفت و برگشت‌ها میان اطراف بحث، نتیجه مطلوب را بگیرد. لکن در نبود چنین فرصتی و به دلیل اهمیت موضوع، از آقای بختیاری خواستم این پاسخ را در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر کنند و ایشان با متانت پذیرفتند. 🔸شرکت‌کنندگان در میزگرد «دنیای‌اقتصاد» که بر ضرورت تغییر پارادایم از گفتمان قدرت‌محور به گفتمان رفاه‌محور سخن می‌گویند، تمرکز بر «رشد اقتصادی» (رشد تولید ناخالص داخلی) را لازمه حاکم‌بودن «گفتمان رفاه‌محور» دانسته و تجویز می‌کنند که رشد اقتصادی از خطوط قرمز اقتصاد است و هر گزینه‌ای که به ظرفیت رشد اقتصادی آسیب بزند، باید از میز سیاست‌گذاری کشور کنار گذاشته شود. معمار مفهوم تولید ناخالص داخلی (GDP) اگر «سایمون کوزنتس» است، بلاتردید از ربط‌دادن رشد GDP به مساله رفاه، تنش در گور لرزیده است. 🔸مفهوم تولید ناخالص داخلی به معنی مدرن آن نخستین‌بار توسط کوزنتس در گزارش چهارم ژانویه ۱۹۳۴ به کنگره آمریکا ابداع شد و او در صفحه ۷ گزارش خود تصریح کرد که «رفاه یک ملت را به سختی می‌توان از محاسبه درآمد ملی آنگونه که GDP تعریف می‌کند، نتیجه گرفت.»‌ چه، تولید ناخالص داخلی چیزی جز محاسبه تراکنش‌های مالی در یک کشور نیست و چنین محاسبه‌ای هرگز نمی‌تواند رشد رفاه یک ملت را نمایندگی کند. 🔸این فرمایش آقایان نیز که گفته‌اند «کیفیت رشد با اثر آن روی کاهش فقر، بیکاری و حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی مشخص می‌شود»، سخن بی‌ربطی است. اینکه رشد اقتصادی را ملاک رفاه قرار دهیم و سپس با اضافه‌کردن چند مفهوم مثل «فقر» و «بیکاری» و «محیط‌زیست» و «منابع طبیعی» از «کیفیت رشد» سخن بگوییم، «شترگاوپلنگ»ی ساخته‌ایم که هیچ قسمتش با دیگر بخش‌ها تناسب ندارد. 🔸‌تعلق ایدئولوژیک به GDP را باید کنار گذاشت. شاخص‌های قابل‌اعتنایی برای سنجش رفاه ابداع شده که می‌توان با آنها شروع کرد و توسعه‌شان داد. برای نمونه، «کلیفورد کاب»۷ از موسسه «Redefining Progress» شاخصی با عنوان GPI برای سنجش رفاه تعریف کرده است که می‌تواند هم یک شروع خوب و هم یک تجربه مناسب برای تعریف یک شاخص علمی مبتنی بر الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت باشد. شاخص GPI برخلاف GDP تلاش می‌کند که هزینه و فایده سرمایه‌های انسانی، اجتماعی، طبیعی و... را محاسبه کند. GPI با هزینه‌های مصرفی فرد/ خانوار شروع می‌کند و سپس آن را بر اساس نابرابری درآمدی تعدیل می‌کند.
✳ مهم‌ترین حُسن نظام اسلامی 🔻 مهم‌ترین حُسن یک نظام و در این است که فضا را نمی‌کند. در ، فضا گناه‌آلود است. اگر انسان هم بخواهد نکند، گویی برای او میسور نیست و همه‌چیز، انسان را به‌طرف گناه سوق می‌دهد. در ، این‌طور نیست. در نظام اسلامی، فضا گناه‌آلود نیست. گناهکار هست، در سطوح مختلف و در مشاغل مختلف هم هست، با اختیارات گوناگون هم هست -نه این‌که نیست- اما گناه، ممکن است فقط جاذبه‌ی شخصی داشته باشد؛ یعنی هوی و هوس انسان، او را به طرف گناه بکشاند. این نظام، غیر از و شیطانی است که گناه، معیار هم است! در نظام اسلامی، گناه نه فقط معیار پیشرفت نیست بلکه ضد پیشرفت و ضد ارزش و معیار تنزل است. 👤 📚 کتاب
🗓 |سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ✍️پژواک هادی🔴 🆔 @pezvakhadi
🔴 سرخط روزنامه‌های کشور، روز سه شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹ ✍️پژواک هادی🔴 🆔 @pezvakhadi
🔹زمستان داغ آمریکا خبری از انتقال آرام قدرت نیست! 🔸«نیویورک‌تایمز» نوشته، «دونالد ترامپ» از انتقال آرام قدرت به «جو بایدن» پشیمان شده و حوادث سیاه روز چهارشنبه در کنگره تاثیری روی او نگذاشته است. این یعنی، آمریکا همچنان مستعد تکرار حوادث خونین کنگره است و احتمالا باید منتظر «زمستان داغ» در این کشور بود.
🔹‏بانک مرکزی: "کره جنوبی متعهد به آزادسازی ذخایر ارزی ایران شد." پ ن: فهمِ زبانِ جهان خیلی وقت‌ها مذاکره در هتل‌های وین و قدم زدن در خیابان های ژنو نیست؛ گاهی مواقع جهانِ ما، زبانِ زور را می‌فهمد! ‎
💠 حدیث روز 💠 💎 ثمره تواضع و فروتنی 🔻 امام حسن عسكري(عليه‌السلام): مَنْ تَواضَعَ فِي الدُّنْيا لاِخْوانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللهِ مِنْ الصِدّيقينَ، وَمِنْ شيعَةِ علي بْنِ أبي طالِب - عليه السلام - حَقّاً ❇️ هركس در دنيا در مقابل دوستان و هم‌نوعان خود و فروتني نمايد، در پيشگاه خداوند در زُمره صِدّيقين و از شيعيان امام علي عليه السلام خواهد بود. 📚 «بحارالأنوار، ج ۴۱، ص ۵۵، ح ۵» ‌ ‌
💠🍁 🍁 ❇️ مردم سالاری دینی(23) 💠 در مردم سالاری دینی 🔸🌺🔹 🔻در جمهوری اسلامی ایران گامهای بلندی در نهادینه سازی مردم سالاری دینی برداشته شده به گونه‌ای که اکًثر مردم به این باور رسیده اند که از طریق صندوق رای هر تغییری در مجریان و کارگزاران نظام را که بخواهند می‌توانند اعمال کنند. 🔹در گام دوم یکی از مولفه های اساسی این خواهد بود که بستر لازم برای انتخاب هوشمندانه فراهم شود، به این معنی که مردم از رای خود به یک جریان سیاسی، گروه یا افراد مورد نظر خود پشیمان نشوند. به سخن دیگر در ایام انتخابات نامزد های حاضر با دروغ و فریب کاری، نتوانند رای مردم را بگیرند و بعد به شعارها و وعده‌های خود عمل نکنند. 🔸این امر مستلزم روشنگری و ارتقای سواد سیاسی در جامعه و پرهیز از کنش‌ها و واکنش‌های احساسی و هیجانی است. البته این امر یک فرآیند تدریجی خواهد بود و قدم اول آن را اصحاب سخن و تریبون داران و خواص جامعه باید بردارند. 🔺البته مولفه مهم دیگر این موضوع افراد جامعه در عرصه انتخابات است، چراکه عدم عمل به وعده های برخی از نامزدها در انتخابات پیشین، بزرگترین آسیب را به مشارکت حداکثری مردم در وارد نموده است. 💠🍁 🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠🍁 🍁 🎥مجموعه کلیپ های سیاسی ❇️ قطب نما۱۶۶_ بازدارنده 🔹🌺🔸 🆔 @pezvakhadi 🍁 🌠🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠🍁 🍁 🎥 💢موضوع: مردم سالاری دینی از دیدگاه شهید مطهری ( مردم داری تیماری ممنوع!؟) 🔸🌺🔹 ❇️مردم داریِ واقعی از خصوصیات حکومت های مردم سالار است 💠 شهید مطهری مردم داری واقعی را سبب جلب و جذب رعیت می داند 💢در حکومت های مردم سالار، ولی نعمت، آقا، صاحب قدرت و موکل، مردم هستند 🆔 @pezvakhadi 🍁 🌠🍁
🗓 |چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ✍️پژواک هادی🔴 🆔 @pezvakhadi