حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام کيست
🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳
عبدالعظیم علیه السّلام فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می رسد .
پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبه بن قیس .
ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سال 173 هجری قمری در شهر مقدّس مدینه واقع شده است و مدّت 79 سال عمر با بركت او با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی كاظم علیه السّلام ، امام رضا علیه السّلام، امام محمّدتقی علیه السّلام و امام علیّ النّقی علیه السّلام مقارن بوده ، محضر مبارك امام رضا علیه السّلام ، امام محمّد تقی علیه السّلام و امام هادی علیه السّلام را درك كرده و احادیث فراوانی از آنان روایت كرده است .
این فرزند حضرت پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم، از آنجا كه از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام است به حسنی شهرت یافته است .
حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه معصومین علیهم السّلام و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد ، نزد اهل بیت عصمت علیهم السّلام و پیروان آنان بود و در مسایل دین آگاه و به معارف مذهبی و احكام قرآن ، شناخت و معرفتی وافر داشت .
ستایشهایی كه ائمه معصومین علیهم السّلام از وی به عمل آورده اند، نشان دهنده شخصیّت علمی و مورد اعتماد اوست؛ حضرت امام هادی علیه السّلام گاهی اشخاصی را سؤال و مشكلی داشتند، راهنمایی می فرمودند كه از حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام بپرسند و او را از دوستان حقیقی خویش می شمردند و معرّفی می فرمودند .
در آثار علمای شیعه نیز، تعریفها و ستایشهای عظیمی درباره او به چشم می خورد، آنان از او به عنوان عابد، زاهد، پرهیزكار، ثقه، دارای اعتقاد نیك و صفای باطن و به عنوان محدّثی عالیمقام و بزرگ یاد كرده اند؛ در روایات متعدّدی نیز برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، ثوابی همچون ثواب زیارت حضرت سیّد الشهداء، امام حسین علیه السّلام بیان شده است.
زمینه های مهاجرت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از مدینه به ری و سكونت در غربت را باید در اوضاع سیاسی و اجتماعی آن عصر جستجو كرد؛ خلفای عبّاسی نسبت به خاندان حضرت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و شیعیان ائمه علیه السّلام بسیار سختگیری می كردند، یكی از بدرفتارترین این خلفاء متوكّل بود كه خصومت شدیدی با اهل بیت علیهم السّلام داشت، و تنها در دورت او چندین بار مزار حضرت امام حسین علیه السّلام را در كربلا تخریب و با خاك یكسان ساختند و از زیارت آن بزرگوار جلوگیری به عمل آوردند.
سادات و علویّون در زمان او در بدترین وضع به سر می بردند .حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نیز از كینه و دشمنی خلفا در امان نبود و بارها تصمیم به قتل آن حضرت گرفتند و گزارشهای دروغ سخن چینان را بهانه این سختگیری ها قرار می دادند، در چینن دوران دشوار و سختی بود كه حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به خدمت حضرت امام هادی علیه السّلام رسید و عقاید دینی خود را بر آن حضرت عرضه كرد ، حضرت امام هادی علیه السّلام او را تأیید فرموده و فرمودند: تو از دوستان ما هستی .
دیدار حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سامرا با حضرت امام هادی علیه السّلام به خلیفه گزارش داده شد و دستور تعقیب و دستگیری وی صادر گشت، او نیز برای مصون ماندن از خطر، خود را از چشم مأموران پنهان می كرد و در شهرهای مختلف به صورت ناشناس رفت و آمد می كرد و شهر به شهر می گشت تا به ری رسید و آنجا را برای سكونت انتخاب كرد. علّت این انتخاب به شرایط دینی و اجتماعی ری در آن دوره بر می گردد كه وقتی اسلام به شهرهای مختلف كشور ما وارد گشت و مسلمانان در شهرهای مختلف ایران به اسلام گرویدند، از همان سالها ری یكی از مراكز مهمّ سكونت مسلمانان شد و اعتبار و موقعیّت خاصّی پیدا كرد . زیرا سرزمینی حاصلخیز و پرنعمت بود، عمرسعد هم به طمع ریاست یافتن بر ری در حادثه جانسوز كربلا، حضرت حسین بن علی علیه السّلام را به شهادت رساند. در ری هم اهل سنّت و هم از پیروان اهل بیت علیهم السّلام زندگی می كردند و قسمت جنوبی و جنوب غربی شهر ری بیشتر محلّ سكونت شیعیان بود .
حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به صورت یك مسافر ناشناس ، وارد ری شد و در محلّه ساربانان در كوی سكّه الموالی به منزل یكی از شیعیان رفت، مدّتی به همین صورت گذشت . او در زیرزمین آن خانه به سر می برد و كمتر خارج می شد ، روزها را روزه می گرفت و شبها به عبادت و تهجّد می پرداخت، تعداد كمی از شیعیان او را می شناختند و از حضورش در ری خبر داشتند و مخفیانه به زیارتش می شتافتند، امّا می كوشیدند كه این خبر فاش نشود و خطری جانِ حضرت را تهدید نكند
پس از مدّتی، افراد بیشتری حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را شناختند و خانه اش محلّ رفت و آمد شیعیان شد، نزد او می آمدند و از علوم و روایاتش بهره می گرف
تند و عطر خاندان عصمت علیهم السّلام را از او می بوئیدند و او را یادگاری از امامان خویش می دانستند و پروانه وار گردِ شمعِ وجودش طواف می كردند .
حضرت عبدالعظیم علیه السّلام میان شیعیان شهرری بسیار ارجمند بود و پاسخگویی به مسایل شرعی و حلّ مشكلات مذهبی آنان را برعهده داشت؛ این تأكید ، هم گویای مقام برجسته حضرت عبدالعظیم علیه السّلام است و هم می رساند كه وی از طرف حضرت امام هادی علیه السّلام در آن منطقه ، وكالت و نمایندگی داشته است؛ مردم سخن او را سخن امام علیه السّلام می دانستند و در مسایل دینی و دنیوی ، وجود او محور تجمّع شیعیان و تمركز هواداران اهل بیت علیهم السّلام بود.
روزهای پایانی عمر پربركت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با بیماری او همراه بود، آن قامت بلند ایمان و تلاش، به بستر افتاده بود و پیروان اهل بیت در آستانه محرومیّت از وجود پربركت این سیّد كریم قرارگرفته بودند، اندوه مصیبتهای پیاپی مردم و روزگار تلخ شیعیان در عصر حاكمیت عبّاسیان برایش دردی جانكاه و مضاعف بود؛ در همان روزها یك رویای صادقانه حوادث آینده را ترسیم كرد: یكی از شیعیان پاكدل ری، شبی درخواب حضرت رسول صلّی الله علیه وآله و سلّم را در خواب دید. حضرت پیامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به او فرمود: فردا یكی از فرزندانم در محلّه سكّه المولی چشم از جهان فرو می بندد، شیعیان او را بردوش گرفته به باغ عبدالجبّار می برند و نزدیك درخت سیب به خاك می سپارند.
سحرگاه به باغ رفت تا آن باغ را از صاحبش بخرد و افتخار دفن شدن یكی از فرزندان پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را نصیب خویش سازد، عبدالجبّار كه خود نیز خوابی همانند خوابِ او را دیده بود، به رمز و راز غیبی این دو خواب پی برد و برای اینكه در این افتخار، بهره ای داشته باشد، محلّ آن درخت سیب و مجموعه باغ را وقف كرد تا بزرگان و شیعیان در آنجا دفن شوند.
همان روز حضرت چشم از جهان فرو بست. خبر درگذشت این نواده رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم دهان به دهان گشت و مردم با خبر شدند و جامه های سیاه پوشیدند و بر در خانه حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام گریان و مویه كنان گرد آمدند؛ پیكر مطهّر او را غسل دادند، به نقل برخی مورّخان در هنگام غسل، در جیب پیراهن او كاغذی یافتند كه نام و نسب خود را در آن نوشته بود؛ بر پیكر او نماز خواندند، تابوت او را بردوش گرفتند و با جمعیّت انبوه عزادار به سوی باغ عبدالجبّار تشییع كردند و پیكر مطهّرش را در كنار همان درخت سیب كه رسول خدا صلّی الله علیه وآله و سلّم به آن شخص اشاره كرده بود، دفن كردند تا پاره ای از عترت مصطفی صلّی الله علیه و آله و سلّم در این باره به امانت بماند و نورافشانی كند و دلباختگان خاندان پیامبر صلّی الله علیه وآله و سلّم از مزار این ولیّ خدا فیض ببرند.
@manabernoor
ارادتمند ابراهیم بهاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رونمایی از هواپیمای ترابری ایرانی سیمرغ
🛩هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» که توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ساخته شده، امروز در اصفهان رونمایی شد.
🔸️#روشنگری
🔸️#ایران_قوی
🔸️#دانش_بومی
🖥 رسانه انقلابی↙️
🆔️ eitaa.com/joinchat/451543083Ce7a7e0d91e
💠 توصیه های رفاهی و معیشتی آیت الله العظمی نوری همدانی به مسئولان
🔹مردم ولی نعمت مسئولین نظام جمهوری اسلامی می باشند، از این رو باید برای رفاه و رفع مشکلات معیشتی و به خصوص گرانی تلاش کرد. باید کاری کرد که مردم خدمت رسانی مسئولین را احساس کنند و این زمانی محقق می شود که مشکلات معیشتی و گرانی در جامعه رفع شود.
🔹روحانیت دارای رسالت های می باشند، از جمله این رسالت ها عالم بودن، تهجد نفس، خدمت رسانی، جهاد و شهادت و همراهی و با مردم بودن است. روحانی که دارای این ویژگیها باشد، مردم همواره هم عاشق و دلباخته او خواهند بود و برای او ارزش و احترام می باشند و هر جا روحانیت با مردم بوده و برای رفع مشکلات آنها در جامعه تلاش کردند، مردم هم برای آنها احترام قائل بودند.
🔸️#مرجع_انقلابی
🔸️#رسانه_انقلابی
🖥 رسانه انقلابی↙️
🆔️ eitaa.com/joinchat/451543083Ce7a7e0d91e
AUD-20220519-WA0086.
2.73M
.
*🎙️آهنگ جدید ابوذر روحی به نام رفیق شهیدم .*
🇮🇷
🌺🇮🇷
🍀🌺🇮🇷
🌸🍀🌺🇮🇷
🌼🌸🍀🌺🇮🇷
❄️🌼🌸🍀🌺🇮🇷
‼️صبر کردن تا برطرف شدن عذر
🔷س ۵۹۵۹: آیا شخص صاحب جبیره باید نماز های خود را به امید بر طرف شدن عذر تا آخر وقت به تاخیر بیاندازد؟
✅ج: صاحب جبیره ای که از برطرف شدن عذرش تا آخر وقت مأیوس است ، می تواند اول وقت نماز بخواند؛ و اگر مأیوس نباشد، احتیاط واجب این است که نماز را تأخیر بیندازد.
📕منبع: leader.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ نالههای امام صادق (ع) در فراق امام زمان (عج)
😭 سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي...
ای آقای من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده...
🎙 حجتالاسلام عالی
#امام_صادق
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
4_6001390203934082697.mp3
11.77M
ویژه ی شهادت امام صادق علیه السلام
🎼 مداحی
🎙حاج محمود کریمی
🌺#طنز_جبهه 😅😂
💠 در یک منطقه کوهستانی مستقر بودیم.
برای جابجایی مهمات و غذا به هر یگان الاغی اختصاص داده بودند.🙂
از قضا الاغ یگان ما خیلی زحمت می کشید و اصلا اهل تنبلی نبود.😎
💠 یک روز که دشمن منطقه را زیر آتش توپخانه قرار داده بود، الاغ🐴 بیچاره از ترس یا موج انفجار چنان هراسان شد که به یکباره به سمت دشمن رفت و اسیر شد!😨
💠 چند روزی گذشت و هر زمان که با دوربین نگاه می کردیم متوجه الاغ اسیر می شدیم که برای دشمن مهمات و سلاح جابجا می کرد و کلی افسوس می خوردیم.☹️😩
💠 اما این قضیه زیاد طول نکشید و یک روز صبح در میان حیرت بچه ها، الاغ با وفا، در حالیکه کلی آذوقه دشمن بارش بود نعره زنان وارد یگان شد.🤩😆
🔺الاغ زرنگ با کلی سوغاتی از دست دشمن فرار کرده بود.✌️🤣
✍ پ.ن:
بازم دم الاغه گرم تا فهمید اشتباه رفته برگشت اما بعضی ها هم هستند که اشتباهی یا عمدی رفتن داخل جبهه دشمن و هنوز هم به دشمن سواری میدهند! و قصد برگشتن هم ندارند.😏
#سلبریتی_دوزاری ➖➖➖➖🔘
🟣🍁🟣🍁🟣🍁
#نکات_تدبری_ص۱۸۰
💠قلت جمعیت زمینه ضعیف شدن را فراهم میکند /۲۶
💠جمعیت کم از هجوم دشمنان میترسد /۲۵
💠جمعیت زیاد ، امنیت و وضع اقتصادی خوب نعمت هستند و شکر لازم دارند /۲۵
💠اهل ایمان که حقایق را میدانند نباید به خدا و رسول خیانت کنند /۲۶
💠اموال و اولاد وسیله آزمایش است /۲۷
💠تقوا سبب نیروی فرقان و پوشیده شدن گناهان است /۲۸
💠کافرین هر کاری بتوانند برای مقابله با حق انجتم میدهند و خدا نقشه هایشان را از بین میبرد /۳۰
💠همیشه گروهی هستند که ایات خدا را تکذیب میکنند /۳۱
💠گروهی انقدر در تکذیب کردنشان اطمینان دارند که ادعا میکنند که بر انهاسنگ ببارد /۳۲
💠حضور اولیای خدا و پیامبر و ذکر استغفار مانع وقوع عذاب است /۳۳
#انس_با_قرآن
🟣🍁🟣🍁🟣🍁
180(1).mp3
1.16M
صفحه ۱۸۰
استاد پرهیزگار
🔹️لطفا برنامه روز را با قرائت صحیح و ترجمه بخوانید .⚘
AUD-20220525-WA0204.mp3
1.3M
صفحه ۱۸۲
استاد پرهیزگار
🔹️لطفا برنامه روز را با قرائت صحیح بخوانید .⚘
جهادگران:
🟢🌼🟢🌼🟢🌼
#نکات_تدبری_ص۱۸۲
✍پرداخت خمس واجب است چه مال کم باشد چه زیاد /۴۱
◀️مصرف خمس برای فقرای سادات است /۴۱
✍روز جنگ روز رویارویی و جدایی حق و باطل است /۴۱
✍خدا اگر بخواهد کاری انجام شود موانعش را بر میدارد /۴۲
✍دین اسلام بر منطق و دلایل روشن استوار است /۴۲
✍خواب از اسرار الهی است و رمز و رازهای خود را دارد /۴۳
✍الله تعالی میتواند در دیده ها تصرف تکوینی انجام دهد /۴۳
✍اراده خدا براین قرار گرفت که جنگ بدر اتفاق بیفتد /۴۴
✍در همه جا باید به یاد خدا بود اما در جبهه ها باید زیاد به یاد خدا بود /۴۵
✍ثبات قدم و زیاد یاد خدا بودن عوامل رستگاری است /۴۵
#انس_با_قرآن
🟢🌼🟢🌼🟢🌼
AUD-20220525-WA0207.mp3
1.23M
صفحه ۱۸۳
استاد پرهیزگار
🔹️لطفا برنامه روز را با قرائت صحیح بخوانید .⚘
🟣🪴🟣🪴🟣🪴
#نکات_تدبری_ص۱۸۳
💠اطاعت از خدا و رسول سبب اتحاد و مانع اختلاف است /۴۶
💠اختلاف، دعوا و سستی هیبت مومن را میبرد /۴۶
💠کار خدایی را به نیت های غیر خدایی انجام ندهید /۴۷
💠شیطان همواره وعده دروغ میدهد و اعتماد به نفس کاذب ایجاد میکند /۴۸
💠در جایی که مومنین و کافرین در جنگ هستند شیطان حتی کافرین را حمایت نمیکند /۴۸
💠شیطان هم در جاهایی از خدا میترسد !/۴۸
💠به نظر منافقین و کسانی که قلبشان مریض است دین حق مایه فریب و نیرنگ است /۴۹
💠کفار در هنگام مرگ حقایق عالم را به طرز وحشتناکی میبینند /۵۰
💠مرگ سخت کفار به خاطر کرده های خارج از چارچوب دین است /۵۱
💠گرچه فرعون مرده ولی فرعونیها زنده اند /۵۲
💠کسانیکه راه فرعون را میروند و آیات حقه را تکذیب میکنند به سختی کیفر میشوند /۵۲
#انس_با_قرآن
🟣🪴🟣🪴🟣🪴
احکام:
شرايط تكليف
افرادى كه داراى شرايط ذيل باشند مكلّف به آن تكاليف خواهند بود:
بلوغ :
عقل :
قدرت :
تقسيم احكام
در يك تقسيم كلّى تمام احكام دينى را به دو دسته تقسيم كرده اند:
تكليفى -- وضعى
دستهء اوّل : احكامى است كه تكليف و وظيفهء انسان را نسبت به اعمال و رفتار وى مشخص مى كند مانند واجب بودن نماز و حرام
دسته دوم : احكامى است كه وضعيت و كيفيّت اشياء را در ارتباط با اعمال انسان مشخص مى كند مثل صحيح بودن نماز يا باطل بودن روزه طهارت برخى اشياء و نجاست برخى ديگر.
اقسام احكام تكليفى
1 واجب ;
عملى است كه انجامش الزم است و ترك آن عذاب دارد .مانند نماز.
2 حرام ;
عملى است كه ترك آن الزم و انجامش عذاب دارد مانند. دروغ .
3 مستحب ;
عملى كه انجامش مطلوب است و ثواب دارد ولى ترك آن عذاب ندارد. مانند نماز شب .
4 مكروه ;
عملى كه ترك آن مطلوب است و ثواب دارد و انجامش عذاب ندارد .مانند پوشيدن لباس سياه در نماز.
5 مباح ;
عملى كه انجام و ترك آن مساوى است ; نه عذابى داردو نه ثوابى .مانند بسيارى از اعمال .
اقسام واجب
كارهايى كه بر افراد مكلّف واجب مى باشد, داراى اقسام مختلفى است كه شناخت آنها در چگونگى انجام وظيفه تاءثير دارد.
1 واجب عينى :
آن است كه از همهء مكلفين خواسته شده و با انجام يك يا چند نفر ،از ديگران ساقط نمى شود; مانند نماز و روزه .
واجب كفايى:
آن است كه اگر عده اى ـ به قدر كفايت ـ آن را انجام دهند از ديگران ساقط مى شود; مانند كفن و دفن و نماز بر
ميّت امر به معروف و نهى از منكر و جهاد.
2 واجب تعيينى :
آن است كه يك عمل مشخص از مكلّفين خواسته شده است و بدل و جايگزين ندارد; مانند نماز مغرب و عشاء.
واجب تخييرى :
آن است كه دو يا چند عمل از مكلّف خواسته شده و او مخيّر است هر كدام را بخواهد انجام دهد; مثل وجوب نماز جمعه و ظهر در روز جمعه
184.mp3
1.34M
صفحه ۱۸۴
استاد پرهیزگار
🔹️لطفا برنامه روز را با قرائت صحیح و ترجمه بخوانید .⚘