eitaa logo
ثامن مقداد
386 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
3.6هزار ویدیو
675 فایل
اخبار روز و تحلیل های سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 🖼 قضاوت با شما... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🇮🇷 📝 اندیشکده حوزوی سعدا: آقای اقتصاددان! اسم این بی‌سوادی بود یا عوام فریبی 🍃🌹🍃 🔻 اگرمتوسط رشد نقدینگی درهر سال حدود۲۵% باشد،‌ درطی سه سال، میزان کشور ۲برابر میشود. یعنی در این سه سال نقدینگی تولید شده، معادل کل تاریخ، تا آن زمان خواهد بود. 🔸در دولتهای پس از انقلاب میانگین بین ۲۵تا۳۰% بوده، بنابراین درطول همه این دوره‌ها نقدینگی درهر۳سال حداقل بیش از ۲برابرشده است اما در سال های آخر دولت روحانی این عدد به بالای ۴۰٪ رسید که با سیاستهای دولت در صفر کردن کسری بودجه و کاهش ناترازی بانکی این میزان به ۳۲٪ تقلیل یافت و روند داشت. 🔺جالب است بدانیم که در طی ۳سال ۱۳۵۲ تا ۵۵ در تاریخ ایران است و نقدینگی کشور را ۳ برابر کرد و جالب‌تر آنکه در ۸ سال پایانی حکومت ، نقدینگی بیش از 9.4 برابر شد، در حالی که بیشترین رشد نقدینگی در دولتهای پس از انقلاب، متعلق به دولت با 7.6 برابر افزایش در طول ۸ سال است. ✅ آقای اقتصاددان! اسم این بی‌سوادی بود یا 🤔 👈 منبع نقدینگی از بانک جهانی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💢روسیه ایران را جایگزین کانال سوئز می‌کند 🔸وزیر حمل‌ونقل روسیه: یک سیستم حمل‌ونقل چندحالتهٔ ریلی، آبی و جاده‌ای به‌طول ۷۲۰۰ کیلومتر با عبور از کشورهای آذربایجان، ایران و هند جایگزین مسیر سابق که از اروپا و کانال سوئز عبور می‌کرد می‌شود. 🔹درحال‌حاضر فقط برخی از بخش‌های این مسیر عملیاتی‌ست. ایران و روسیه توافقی برای الحاق یک خط ریلی به این مسیر انجام دادند که روسیه قصد سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار در این مسیر را دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
رمزگشایی از خبرسازی رسانه‌های آمریکایی در مورد توافقات جدید میان تهران و واشنگتن 🔹طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی با انتشار اخباری که هیچ‌یک از مقامات واشنگتن و تهران تاکنون آن را تأیید نکرده‌اند از گفتگو میان مقامات این کشور با دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند. 🔹موضوع قابل توجه در جریان‌سازی جدید رسانه‌های آمریکایی، پنهان‌سازی ادعاهای قبلی واشنگتن در مورد موضوعیت نداشتن تداوم دیپلماسی با ایران پس از اغتشاشات پائیز گذشته در کشورمان است. 🔹در حالی که ایران همواره بر ضرورت تداوم گفتگو برای دستیابی به توافق با هدف رفع تحریم‌ها تاکید داشته و هیچگاه از این رویکرد راهبردی عدول نکرده، جریان‌سازی رسانه‌های غربی به صورتی است که گویا ابتکار عمل در اختیار طرف غربی بوده و هست! 🔹بسیار روشن است که پس از اقدامات فعال و موثر ایران در تداوم همکاری با آژانس، مدیریت اغتشاشات داخلی و رفع تنش کم‌سابقه در مراودات منطقه‌ای، اینک طرف غربی است که راهی به غیر از همراهی با ابتکارات ایران ندارد. 🔹در این میان دو پرونده از موارد چهارگانه ادعایی آژانس بسته شده و مسیر همکاری فنی و حقوقی میان دو طرف از سنگلاخ‌های بهانه‌جویی‌های سیاسی تا حدودی فاصله گرفته است. 🔹ناامیدی غربی‌ها از اغتشاشات، به بار نشستن راهبرد دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و آغاز مناسبات ایران و عربستان، همگی دلایل بسیار محکمی است که می‌تواند موجب خروج طرف غربی از توهم نتیجه‌بخش بودن سیاست افزایش فشار برای امتیازگیری شده باشد. 🔹گرچه هیچ یک از مقامات ایران و آمریکا تاکنون خبرهای منتشره در مورد آغاز گفتگوها و دستیابی به توافق را تأیید نکرده‌اند، اما واکاوی دقیق شرایط جدیدی که ذکر آن رفت، موضوع شکل‌گیری نوعی از گفتگوی با واسطه میان تهران و واشنگتن به‌ویژه در موضوع آزادی زندانیان دو طرف و رفع انسداد از منابع مالی ایران را محتمل می‌نماید. 🔹بیان این موضوع از سوی دو رسانه معتبر آمریکاییِ مرتبط با دستگاه‌های سیاسی و امنیتی آمریکا، نشان می‌دهد که کاخ سفید به‌دنبال انتقال نشانه‌های مثبت برای تغییر مسیر چندماه گذشته و بازگشت به میز مذاکره‌ای است که ایران هیچ‌گاه آن را ترک نکرده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
💢از دیپلماسی اقتصادی تا سفره مردم 🔹یکی از نقاط قوت دولت افزایش تحرک در عرصه دیپلماسی و تنوع سبد ارتباط با کشورهاست؛ برای مثال راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب می‌تواند در آینده ایران را به مسیر جایگزین کانال سوئز برای برخی کشورها تبدیل کند. 🔸تبدیل ایران به هاب گازی و غلات می‌تواند دو مشکل دیرین ما یعنی کمبود انرژی و غلات را حل کند. در کنار آنچه گفته شد پیگیری اموراتی که در سفر به آمریکای جنوبی مانند پالایشگاه و کشت فراسرزمینی انجام شد مایه امیدواری است و می‌تواند موجب بازارسازی نفت و تأمین مایحتاج کشور مانند ذرت، سویا و... گردد. 🔹اما دو نکته‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که: 🔻تناسب بین کار بنیادین و فعل روزمره: ممکن است در هر دولت کارهای زیربنایی صورت پذیرد که اثرات آن در آینده قابل مشاهده باشد اما آنچه وجود دارد این است که جامعه اسیر واقعیت‌های آنی و شرایط فعلی جامعه است و باید برای شرایط فعلی در کنار برنامه‌ریزی‌های آینده‌محور تلاش صورت پذیرد. بر این اساس، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «شما که امروز چه در زمینه نفت، راه، صنعت، کشاورزی و چه در زمینه بازرگانی و... تلاش می‌کنید، کارهای ماندگاری انجام می‌دهید که بالاخره سه، پنج یا ده سال دیگر در زندگی مردم منعکس خواهد شد و مردم نتیجه کار شما را بلاشک در سفره، خانه و جیب خودشان حس خواهند کرد؛ لیکن این کارها علی‌العجاله کارهای بلندمدت و سازنده قواره کلی کشور است. اما نوع کار دوم، کارهای روزمره است که به نظر من ظرافتش بیشتر از کارهای اساسی و بنیادی است.» لذا باید بین کارهای زودبازده و تأثیرگذار در معیشت و امید مردم و اقدامات اساسی و بنیادین دیربازده تناسب برقرار نمود. 🔻تناسب بین احساس و عمل: برای مسئله امیدآفرینی می‌توان دو ساحت عمل و احساس را تعریف کرد. در واقع در ساحت عمل، مخاطب امیدآفرینی مسئولان، متولیان و کارگزاران هستند و در ساحت بازنمایی و ایجاد احساس، مخاطب امیدآفرینی «رسانه» اعم از بنگاه‌های خبری تا فرد رسانه‌هاست. 🔸طبیعتا اگر هر کدام از این دو ساحت مأموریت خود را به درستی انجام ندهند امیدآفرینی به درستی شکل نخواهد گرفت. چه اینکه اگر کاری شود بدون پیوست رسانه‌ای، مردم آن را آن‌گونه که باید نخواهند دید؛ همان‌طور که اگر کاری انجام نشود و رسانه گزارشی غیرواقعی از آن رویداد را بازنمایی کند، خروجی ندارد جز رشد بی‌اعتمادی. 🔹لذا امروز دولت در مسیر امیدوار‌کننده‌ای قدم برداشته که احساس آن در کف جامعه مقدمات و الزاماتی دارد که باید برای آن تلاش و برنامه‌ریزی صورت پذیرد. ✍🏻یعقوب ربیعی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
چرا روسیه ترجیح می‌دهد از کریدور شمال ـ جنوب استفاده کند؟ به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بندرهای روسیه از سمت غربی کاملاً بسته‌ شده و کشتیرانی و مرزهای هوایی اروپا برای روسیه تحریم است. در چنین وضعیتی، کریدور شمال ـ جنوب موجب ایجاد فضای تنفس اقتصادی می‌شود و امکان اتصال به آب‌های گرم خلیج‌فارس و آب‌های آزاد اقیانوس را به‌راحتی برای روسیه فراهم می‌کند. همچنین، یک مسیر امن تجاری با مزیت کاهش هزینه و افزایش سرعت مبادلات تجاری با کاهش زمان حدوداً یک‌سوم نسبت به کریدور قبلی را ایجاد می‌کند. وضعیت جغرافیایی و اقلیمی روسیه که شش ماه یخبندان است و عملاً هیچ‌گونه فعالیت کشاورزی در آن شش ماه نمی‌تواند صورت بگیرد، باعث حساسیت در انتخاب کریدور امن برای تأمین زنجیره غذایی و سایر کالاهای اساسی شده است که کریدور شمال ـ جنوب با توجه به کریدورهای رقیب از امنیت و ثبات بیشتری برخوردار است. بنابراین، با توجه به اینکه در وضعیت جنگ اوکراین، روسیه در تحریم به سر می‌برد، بیش از هر زمان دیگری برای مبادله کالا و تجارت خود با کشورهای آسیای جنوبی و هند به مسیر کریدور شمال ـ جنوب نیاز دارد. از سوی دیگر، کشورهای آسیای جنوبی و هند نیز می‌توانند از این کریدور برای افزایش تجارت با روسیه بهره‌مند شوند. چندی قبل برای نخستین‌بار محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال ـ جنوب ایران موسوم به INSTC آغاز کرد که مزیت استفاده از این مسیر چندوجهی برای روسیه نیز کاهش حمل بار از ۴۵ روز به ۳۰ روز است و تا ۴۰ درصد هزینه حمل کالا را نیز در این کریدور برای بازرگان کاهش داد. چندوجهی بودن، ارزان بودن و کوتاه‌تر بودن کریدور شمالـ جنوب موجب برتری این مسیر نسبت به راه‌های دیگر است. همچنین، تقاطع‌های متعدد این مسیر با کریدورهای آسیای میانه و اروپا، از جمله اروپا – آسیا–قفقاز(تراسیکا) و حمل‌ونقل زمینی آسیا(آلتید)، مزیت مهم دیگری برای این کریدور است. توسعه مناسبات حمل‌ونقلی، افزایش حجم دسترسی به بازارهای جهانی، افزایش حجم حمل‌ونقل کالا و مسافر، تأمین امنیت سفر، ایمنی و حفظ محیط‌زیست، از دیگر مزیت‌های کریدور شمال ـ جنوب است که سه کشور هند، روسیه و ایران درصدد بیشینه‌سازی بهره‌مندی از آن هستند. 🆔
کریدور شمال-جنوب چه فرصت‌هایی را برای ایران فراهم می‌کند؟ مسیر(کریدور) شمال – جنوب از اهمیت ژئوپلیتیکی،‌راهبردی و ژئواکونومیکی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی مهمی برای ایران دارد. از منظر سیاسی، یکی از آثار مثبت آن تقویت همگرایی و اشتراک منافع بین برخی از کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوبی، از جمله هند، چین، ایران و روسیه است. این موضوع در نگاه کلان امنیتی نیز برای ایران آورده خواهد داشت؛ زیرا به دنبال ایجاد و بهره‌برداری کشورها از این مسیر، اقتصاد آنها به امنیت منطقه و این مسیر گره می‌خورد و این وابستگی ترانزیتی و تجاری در بین کشورهای بهره‌مند از این کریدور برای تجارت همبستگی ناگزیر امنیتی هم به دنبال خواهد داشت. اما از بعد فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و منجر به تقویت جایگاه راهبردی اقتصادی و ترانزیتی ایران در بین کشورهای مذکور خواهد شد. اگر کریدور شمال ـ جنوب به همت مسئولان تکمیل و با تمام ظرفیت فعال شود، حداقل سالانه می‌تواند ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد ‌کند. اهمیت این درآمد سهل گذرگاهی را زمانی بهتر درک می‌کنیم که بدانیم میزان صادرات نفت کشورمان در سال‌های اخیر که با تحریم فروش آن روبه‌رو بوده‌ایم، حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده است یا با همه هزینه‌ها و زحمت‌ها در زمینه استخراج و فروش نفت، حتی در سال‌هایی که تحریم نبودیم، در نهایت حدود ۴۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم. رقم امیدآفرین دیگری که در این زمینه وجود دارد و دولت باید تمام مساعی خود را صرف تکمیل بخش‌های داخلی این مسیر کند، این است که ایجاد و راه‌اندازی مبادلات تجاری از طریق کریدور شمال- جنوب حدود یک‌میلیون فرصت شغلی برای ایرانیان را به ارمغان می‌آورد. بر اساس برآورد pwc که یکی از شرکت‌های مهم حسابرسی در جهان است، پنج اقتصاد برتر دنیا تا سال۱۴۲۸خورشیدی شامل چین، هند، اندونزی، آمریکا و برزیل است. این امر به نوعی نشان‌دهنده چرخش اقتصاد جهان از غرب به سمت شرق است. به طور مسلم، در چنین وضعیتی، خطوط کریدور شمال- جنوب و شرق - غرب در داخل کشور بسیار پراهمیت می‌شود. همچنین، امنیت خطوط ترانزیتی و کریدور شمال- جنوب امنیت مهمی را برای کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای آسیای مرکزی برای مبادلات تجاری و صادرات کالا به سمت جنوب ایجاد می‌کند؛ زیرا این کشورها به دلیل امنیت نداشتن افغانستان به دنبال یک بازار و خط انتقال امن برای صادرات محصول به سمت جنوب بوده‌اند که آن مزیت در جمهوری اسلامی ایران با کریدور شمال- جنوب بدون کمترین مشکلات امنیتی و تروریستی قابلیت ایجاد دارد. از طرفی امنیت تجاری کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا و کشور روسیه و هند به امنیت خط کریدور داخلی ایران گره می‌خورد که این مسئله قدرت اقتصادی، سیاسی و درآمدهای ارزی کشور را افزایش می‌دهد. برآورد شده است، اگر کشور به درآمد ترانزیت ۵۰ میلیون تن کالا دست پیدا کند، می‌تواند از درآمدهای نفت بی‌نیاز شود. در این ‌بین، نقش انکارناپذیر ژئوپلیتیک ایران نیز به عامل تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد راهبردهای ژئواکونومیک قدرت‌های نوظهور در منطقه آسیا تبدیل ‌شده است. در نهایت، تکمیل کریدورهای راهبردی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب فرآیند ایجاد نظم جهانی چند قطبی جدید را تسریع خواهد بخشید. 🆔
آیا دیپلماسی‌ اقتصادی دولت، بر رشد اقتصادی و رفاه تأثیر گذاشته است؟ با سیاست دیپلماسی همسایگی دو اتفاق جدی افتاد: اول حجم تجارت خارجی به شدت افزایش پیدا کرد؛ به گونه‌ای که با برخی از کشورهای همسایه تا پنج برابر شد و برخی سه برابر و تجارت خارجی با همه کشورهای همسایه افزایش پیدا کرد. همچنین برخی از گره‌ها باز شد؛ برای نمونه، وقتی با ترکمنستان قرارداد سه‌جانبه بسته شد، دیگر قطعی یا افت فشار گاز در شمال کشور برطرف شد؛‌ یعنی اگر امسال گاز قطع نشد، یکی از آثار اتخاذ سیاست دیپلماسی اقتصادی همسایگی دولت سیزدهم بوده است. مسئله دوم اینکه دیپلماسی را متوازن کرد؛ با اتخاذ دیپلماسی متوازن، با وجود اینکه دشمن با تمام توان در پی تشدید تحریم‌ها بود تا اقتصاد ایران را فلج کند، فروش نفت نسبت به ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲.۵ برابر شده است. به تبع این مسائل، رشد اقتصادی که در دهه گذشته حدود صفر بود، در یک سال و نیمی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، به عدد ۳.۷ درصد رسیده است. تورم در شهریور ۱۴۰۰، حدود ۶۰ درصد بود که در اسفندماه به ۳۵ رسید و تقریباً نصف شد. با وجود اینکه اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اصلاح ارز ترجیحی صورت پذیرفت که در بلند مدت خلق پول را از بین می‌برد و اثر کاهش تورمی دارد؛ اما در کوتاه‌مدت تورم خلق می‌کرد؛ به همین دلیل یارانه نقدی پرداخت شد. یارانه‌ای که قبلاً ۴۵ هزارتومان بود، بین ۳۰۰ تا۴۰۰ هزار تومان افزایش داشت. با وجود اینکه یک سیاست تورم‌زای اصلاحی صورت گرفت، امروز میزان تورم در کشور حدود ۴۰ درصد است. اگر سیاست اصلاح تورمی انجام نمی‌شد، الآن تورم ۳۰ درصد بود، حالا سیاست اصلاحی اعمال شد، میزان تورم به ۴۰ درصد رسید. سؤال این است که آیا تورم ۴۰ درصدی تورم خوبی است؟ خیر، تورم خوبی نیست و از تورم‌های میانگین ما بالاتر است؛ اما اگر تورم ۶۰ درصدی با آن سرعت رشد مسیر خود را ادامه می‌داد، کار بسیار سخت می‌شد. کارشناسان اقتصادی و حتی خود بانک مرکزی نرخ تورم ۸۰ درصدی را برای امسال پیش‌بینی کرده بودند. مهم‌ترین دلایل کاهش میزان تورم به سیاست‌های راهبردی دولت برمی‌گردد؛ یعنی دولت به جای خلق پول در اقتصاد، افزایش فروش نفت را بدون توجه به تحریم‌ها دنبال کرد و منابع حاصل از آن را برای تأمین مصارف بودجه‌ای و توسعه‌ای به کار گرفت. در واقع، به‌جای خلق پول، تولید و کارخانه‌های تولیدی به راه افتاد و رشد اقتصادی کم کم جان گرفت. از طرفی دولت با برنامه‌ای منسجم به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی است و اگر تا شهریور۱۴۰۰ دو و نیم میلیون مودی مالیاتی در کشور داشتیم، با عملکرد دولت تعداد مودی‌های مالیاتی به ۴ میلیون نفر رسیده است. از این رو، طبق اعلام دولت، بیش از سقف ابلاغی برنامه امسال، مالیات جذب شده است و این امر نشان می‌دهد افرادی که در گذشته فرار مالیاتی داشتند، امروز مالیات پرداخت می‌کنند. این موضوع به نوبه خود، الگوی خوبی به منظور تحقق اصلاح ساختار اقتصاد کشور است. 🆔
آیا برجام برای ما منافع اقتصادی دارد؟ برای درک بهتر موضوع برجام و موضوعات اقتصادی مربوط به آن باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم: الف ـ برجام قراردادی بین‌المللی است که مانند سایر قراردادها برخی امتیازات را می‌گیریم و برخی امتیازات را می‌دهیم. البته همچنان در باره وزن امتیازات داده‌ و ستانده‌ بر اساس آن اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین نمی‌توان گفت به ضرر ماست یا امضا نمی‌شد بهتر بود. مشکل بر سر اصل برجام نیست، مشکل بر سر نحوه اجرای برجام است. ب ـ در گذشته ما هزینه و امتیازاتی را بر اساس برجام داده‌ایم؛ ولی از منافع آن بهره نبرده‌ایم تا اینکه ترامپ از برجام خارج شد. اگر گفته می‌شود برجام خسارت محض بود، به این دلیل بوده است، نه توافق‌نامه‌ای به نام برجام. برخی کارشناسان معتقدند، امضای برجام می‌تواند تا حدود ۳۰ درصد بر تولید داخل و رونق آن تأثیرگذار باشد که ۱۷ درصد آن مربوط به پایین آمدن هزینه تولید و حدود ۱۳ درصد هم روان شدن و تسهیل واردات و صادرات است؛ لذا بر اساس منافع ملی ما مذاکرات احیای برجام را آغاز کرده و مشروط به همین موضوع ادامه می‌دهیم. بنابراین اگر منافع ما در مذاکرات تضمین نشود، دلیلی برای ادامه مذاکرات نداریم. ج ـ سیاست ابلاغی رهبری در مورد خنثی‌سازی تحریم‌ها مغایرتی با تلاش برای رفع آنها ندارد. اتفاقاً دولت سیزدهم به این دلیل موفق به برداشتن گام‌های رو به جلو در مذاکرات احیای برجام شده است که با قدرت در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها گام برداشته است. بنابراین، معطوف به این نکات می‌توان گفت، حل مشکلات اقتصادی ما به برجام گره نخورده است و در مدیریت اقتصادی دولت برجام نقش محوری ندارد؛ ولی اگر نواقص برجام رفع شود و ایران بتواند از مزایای برجام استفاده کند، حتماً تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران خواهد داشت. 🆔
🔷 قوانین پوشش در معتبرترین دانشگاه های جهان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برداشت آزاد: استاندارد دوگانه عمل به قانون در ایران و آمریکا؟ حجاب نه اما مهریه و نفقه آری؟! به چه معناست؟ Resisting arrest •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💢بازگشایی سفارت عربستان در ایران پس از عید قربان 🔸روزنامه الوطن نوشت سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، پس از عید قربان فعالیت خود را آغاز می کنند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•