❇️ ابو یوسف یعقوب بن اسحاق کندی
❗️ اولین و تنها فیلسوف بزرگ از نژاد عرب میباشد.
🔸 در بسیاری از علوم از جمله:
حساب، هندسه نجوم تئوری موسیقی هواشناسی پزشکی سیاست احاطه ی دایره المعارف وار داشته.
🔹کندی، در فلسفه: طرفدار نوافلاطونی و نو فیثاغورثی بوده و در کلام: به مکتب معتزله متمایل بود.
▫️تعداد آثار کندی ۲۶۵ تاست.
🔰 تلاش کندی در این بود تا میانِ فلسفه باا دین سازش ایجاد کند و در نتیجه ی مطالعات به این یقین رسید که، هر دو ی فلسفه و دین، در نهایت به یک حقیقت میرسند؛
یعنی منظور فلاسفه از⬅️ علتِ نخستین، همان وجود احد و ازلی یعنی همان خدای منظور و مرتبط با دین میباشد.
⭕️ کندی معتقد بود هیچکس بدون ممارست کامل در ریاضیات و کاربرد شیوههای کمی نمیتواند فیلسوف محسوب شود.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔰انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع)با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
🔹سلسله نشست های الهیات کاربردی
🔶نشست اول:لزوم الهیات کاربردی
🔸هدف نشست: چرا باید از الهیات در مسائل علوم انسانی و مسائل عملی زندگی استفاده کرد؟ این فرایند چگونه صورت میگیرد؟ از علوم الهیاتی مثل فلسفه، فقه و عرفان به چه میزان و چگونه استفاده میکنیم؟
👤استاد:آقای دکتر محمدتقی سبحانی
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۴/۲۹
⏰ساعت:۱۳
🔺شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
⚫کانون اخلاق و عرفان اسلامی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ و ایام سوگواری سیدالشهدا اباعبدالله الحسین علیه السلام منتشر می کند:
🎧کتاب صوتی نور خدا
(نخستین روضه مکتوب تحلیلی_عرفانی امام حسین علیه السلام)
🎙️گوینده: خانم مهدیه یوسفی
📚ناشر کتاب: موسسه جوانان آستان قدس رضوی
#محرم
#نور_خدا
#امام_حسین
🔷کانون اخلاق و عرفان اسلامی
🔰@akhlaghvaerfaneslami
نور خدا ۱.mp3
3.77M
🎧نور خدا (بخش اول)
⚫آمدنش آمدن است، نه مثل آمدن های دیگر، آمدنی است که بوی رفتن دارد...
🎙️گوینده: خانم مهدیه یوسفی
📚ناشر کتاب: موسسه جوانان آستان قدس رضوی
#صوتی
#محرم
#نور_خدا
#امام_حسین
🔷کانون اخلاق و عرفان اسلامی
🔰@akhlaghvaerfaneslami
هدایت شده از کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🔰انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع)با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
🔹سلسله نشست های الهیات کاربردی
🔶نشست اول:لزوم الهیات کاربردی
🔸هدف نشست: چرا باید از الهیات در مسائل علوم انسانی و مسائل عملی زندگی استفاده کرد؟ این فرایند چگونه صورت میگیرد؟ از علوم الهیاتی مثل فلسفه، فقه و عرفان به چه میزان و چگونه استفاده میکنیم؟
👤استاد:آقای دکتر محمدتقی سبحانی
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۴/۲۹
⏰ساعت:۱۳
🔺شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🔺سلسله نشستهای علمی درآمدی به اخلاق قرآنی_فصل سوم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
✅عنوان: تبیین معنای زندگی برای انسان معاصر بر اساس آموزههای قرآنی
✔️دکتر حمیدرضا آیت اللهی؛ استاد تمام فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و دکتری فلسفه دانشگاه بروکسل
📅زمان: شنبه ۳۱ تیر؛ ساعت ۱۷
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
❇️ سید ابن طاووس
از عالمان شیعه در قرن هفتم هجری
💢برخی به او به سبب تقوا، مراقبه فراوان و حالات عرفانی «جمال العارفین» گفتهاند.
🔸گرایش سید ابن طاووس به مسائل اخلاقی و معنوی و بخصوص دعا و زیارت بود
✅محدث قمی با اوصافی مانند: بزرگوار، باتقوا، زاهد، سعادمتند، پیشوای عارفان، چراغ شبزندهداران، صاحب کرامات، طاووس آل طاووس وی را ستوده است.
🔰آثار:
فلاح السائل در اعمال شبانهروز
زهرة الربیع در اعمال هفته
الدروع الواقیة در اعمال ماهها
اقبال الاعمال در اعمال سال
اللهوف (وقایع ذکر شده درباره حادثه کربلا)
فرج المهموم فی تاریخ علماء النجوم
محاسبة النفس.
🔹 در نهایت، مقبرهای در حله منسوب به سید بن طاووس است.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
💢برگزاری سلسلهنشستهای مجازی «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی»
🔷به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سلسلهنشستهای مجازی «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» بهمناسبت ایام محرم و به همت گروه فلسفه اسلامی مؤسسه برگزار میشود. این سخنرانیها از تاریخ 2 مردادماه 1402 آغاز شده و، بغیر از روزهای تاسوعا و عاشورا، همهروزه از ساعت 12-11، تا تاریخ 15 مردادماه 1402، ادامه خواهد داشت.
🌏لینک حضور مجازی:
http://irip.ac.ir/u/136
📎اخبار تکمیلی:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/599
🔰انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع)با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
🔹سلسله نشست های الهیات کاربردی
🔶نشست دوم: الهیات رنج
🔸هدف نشست: منشأ بلاها و رنج انسان چیست؟ آیا رنج جزء ذاتی زندگی انسان است یا برای سیر به سوی خدا ناگزیر تحمل آن است؟ رنج و نسبت آن با انسان در دایره جبر و اختیار است؟
👤استاد:حجتالاسلام والمسلمین محمد علی مفیدی ( استاد گروه قرآن و حدیث مدرسه مشکات قم )
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۵/۴
⏰ساعت:۱۶
🔺شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
⭕️ابنمسکویه در حدود ۳۲۰ یا ۳۲۶ هجری در شهرباستانی مشکویه متولد شد. دانشمند ایرانی از اهالی ری.
🔰 در همان کودکی علومِ مقدماتی را فراگرفت، و بهسرعت در طبیعیات و الهیات و ریاضیات و طب عالمی سرشناس شد.
🔹ابن مسکویه در موضوع ذات پیرویِ ارسطو کرد.
وی همچنین انسانهای والا را در سه دسته جای میدهد: «۱.نبی مبعوث، ۲.امام معصوم، ۳.ولی مستخلص».
🔸ابن مسکویه در اخلاق، هم دنبالهروِ افلاطون است، و هم ارسطو.
ابن مسکویه به پیروی از افلاطون نفس انسان را دارای سه قوه میداند↘️
قوه ناطقه، قوه غضبیه، قوه شهویه
❇️در دربارِ آل بویه در بغداد، ری، شیراز و اصفهان خدمت کرد
✨آثار:
الفوز الاکبر/ انس الفرید/ کتاب الجامع/ کتاب السیر/ آداب العرب و الفرس/ کتاب السیاسه/ کتاب مختار الاشعار/ کتاب مجموعه الخواطر/ کتاب المستوفی/ آداب دنیا و الدین/ الحکمةالخالدة (جاویدان خرد)/ احوال الحکما السلف/ کتاب الاشربه
✅ علاوه بر فلسفه، طب و کیمیا به شاعری نیز گرایش داشت.
🔺در نهایت در اصفهان درگذشت.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢برگزاری سلسلهنشستهای مجازی «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی»
🔷به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سلسلهنشستهای مجازی «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» بهمناسبت ایام محرم و به همت گروه فلسفه اسلامی مؤسسه برگزار میشود. این سخنرانیها از تاریخ 2 مردادماه 1402 آغاز شده و، بغیر از روزهای تاسوعا و عاشورا، همهروزه از ساعت 12-11، تا تاریخ 15 مردادماه 1402، ادامه خواهد داشت.
🌏لینک حضور مجازی:
http://irip.ac.ir/u/136
📎اخبار تکمیلی:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/599
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
☑️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَاالْفَضْلِ الْعَبَّاسَ ابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ
◼️ تاسوعای حسینی؛ مظهر ایثار، ادب و رشادت حضرت ابوالفضل العباس علیهالسلام تسلیت باد.
➖️➖️➖️➖️
💫ابراهیم بن ادهم💫
❇️ از عرفای قرن دوم
🔸تولد: در بلخ و در میان اعراب خراسان به دنیا آمد.
🔹وفات ۱۶۰_ ۱۶۱/ قبر او را بیزانس، بغداد، دمشق و اورشلیم نام برده اند.
🔺 عرفانِ ابراهیم ادهم، از جمله عرفان زاهدانه است↘️
یعنی کناره گیری از دنیا و تاکید بر ریاضتهای طاقت فرسا
🍀عرفانی که با زهد و ریاضت همراه است و چیزی به نام معرفت و عشق در سلوک آن مطرح نیست.
🔰 بیشتر دوران زهد او در شام گذشت.
⭕️برخی میگویند که ابراهیم شاهزاده بود اما خیلی مشخص نیست ولی آنچه میدانیم آدم مرفهی بود که بعداً به دنبال عرفان ریاضت میرود.
💎در سلوک عرفانی به قرآن و اسلام نظر داشت پس خاستگاه عرفانِ وی متون اساسی اسلامی بود.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت «روز بزرگداشت #سهروردی » برگزار می کند:
🔹️نشست مجازی با عنوان:
(از ابن سینا تا سهروردی)
📌با حضور:خانم دکتر فرشته ندری ابیانه(دکتری عرفان اسلامی وعضو هیات علمی دانشگاه بو علی سینا)
🗓 تاریخ: دوشنبه ۹مرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت : ۱۶
🔺️شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔️ @philosophymazaheb
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢هشتم مردادماه روز بزرگداشت حكیم بزرگ ایرانزمین، شیخ شهابالدین یحیی سهروردی (۵۴۹–۵۸۷ ق / ۱۱۵۴–۱۱۹۱ م) گرامی باد🌷
🔶سهروردی کسانی که در جستجوی معرفتاند را به چهار دسته تقسیم میکند:
🔸1-آنان که تازه نسبت به معرفت احساس عطش کرده و به راه جستجوی آن گام نهادهاند. 2-آنان که به معرفت صوری واصل شده و در فلسفه استدلالی به کمال رسیدهاند، ولی از عرفان بیگانه اند؛ سهروردی، فارابی و ابن سینا را از این دسته برمیشمارد. 3-آنان که اصلاً به صورتهای استدلالی معرفت توجهی نداشته، بلکه مانند حلاج و بسطامی و تستری به تصفیه نفس پرداخته و به کشف و شهود و روشنی درونی رسیدهاند. 4-آنان که هم در فلسفه استدلالی به کمال رسیده و هم به اشراق یا عرفان دست یافتهاند؛ وی افراد این گروه را «حکیم متألّه» خوانده و فیثاغورث و افلاطون و در جهان اسلامی، شخص خودش، را از آنان برمیشمرد.
🔷سیدحسین نصر در همین باره معتقد است: «سهروردی کوشش کرد تا موجب نزدیکی بین فلسفۀ دیسکورسیو، عرفان، و شهود عقلی شود. این پارادایمِ فلسفیِ متداوم و منسجمْ بهعنوان حکمت الهی (theosophy) شناخته میشود.» به باور وی، «مکتب اشراقی» در ایران از تداومی بیشتر از هشت قرن برخوردار بوده است؛ چنانکه در مکتب اصفهان و بهطور خاص در «حکمت متعالیه» ملاصدرا ارتباطی اساسی را بین «تفکر فلسفی و وحی، ایمان و عقل، و اهمیت معنای باطنیِ متون مذهبیِ بنیادی را برای الهام و تفکر فلسفی» شاهدیم.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔰نگاهی به زندگی و آثار شیخ شهاب الدین سهروردی
🔷هشتم مرداد در تقویم روز سهروردی نام گرفته است. به همین مناسبت نگاهی کوتاه به زندگی و آراء فلسفی این حکیم ایرانی خواهیم داشت.
🔹 شیخ شهاب الدین سهروردی چهره برجسته ای در حکمت ، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است. او در سال 549 هجری قمری در قریه سهرورد زنجان دیده به جهان گشود. اولین آموخته های او در شهر مراغه نزد مجدالدین جیلی بود . سهروردی نزد جیلی،فقیه مشهور آن زمان،فقه را آموخت و در همانجا و نزد همین استاد با فخر رازی،منتقد بزرگ فلسفه مشاء،همدرس بود.
🔹سهروردی پس از تکمیل تحصیلات به اصفهان رفت تا نزد ظهیرالدین فارسی،علم منطق را بیاموزد. او در همین شهر بود که برای نخستین بار با افکار ابن سینا روبرو شد و پس از مدتی تسلط خاصی بر آن پیدا کرد.
🔶سهروردی پس از اتمام تحصیلات رو به عرفان و سلوک معنوی آورد. شیخ در جریان سفرهایش مدتی با جماعت صوفیه هم کلام شد و به مجاهدت نفس و ریاضت مشغول شد .
🔸هنگامی که سفرهای سهروردی گسترده تر شده بود به آناتولی رسید و از آنجا به حلب سوریه رسید. در همان شهر با ملک ظاهر ،پسر صلاح الدین ایوبی ، دیدار کرد. ملک ظاهر شیفته شیخ شده و مقدمش را گرامی داشت و از او خواست که در آن جا بماند. سهروردی پذیرفت و درس و بحث خود را در مدرسه حلاویه آغاز کرد. در همین مدرسه بود که شاگرد و پیرو وفادارش شمس الدین شهروزی به او پیوست.
🔸شیخ همیشه در بیان مسائل، به خصوص احکام و مسائل مربوط به دین بی باک بود و همین صراحت بیان او بود که سرانجام فقهای قشری عامه علیه او شوریدند، او را مرتد خوانده و سخنانش را خلاف اصول دین دانستند. این کینه و عناد تا جایی رسید که ملک ظاهر را تشویق به قتل او کردند. اما ملک ظاهر نمی پذیرفت و به خواست آنان توجهی نمی کرد. اما فقها با ارسال شکوائیه به صلاح الدین ایوبی او را مجاب کردند که فرمان قتل شیخ را صادر کند. سرانجام صلاح الدین ایوبی در نامه ای از پسرش خواست به دلیل برخی ملاحظات سیاسی شیخ را به قتل برساند.
🔸🔸بدین ترتیب شیخ را زندانی کرده و در سن 36 یا 38 سالگی به قتل رسید. مشهور است که او را به دار آویختند یا خفه کردند. جنازه شیخ را در روز جمعه آخر ذی الحجه سال 587 هـ.ق از زندان بیرون آوردند. جرم او معاندت با شرایع دینی بود.
🔹🔹از سهروردی در طول عمر کوتاه خود حدود پنجاه کتاب و رساله به یادگار مانده است. آثار او نه تنها حاوی مهمترین آثار وی است بلکه به طرز شگفتی از نظر فصاحت و بلاغت تحسین شده و دارای نثری پخته و قوی است.
🔴آثار سهروردی را می توان به چهار بخش تقسیم کرد :
1- کتاب های صرفا فلسفی وی که به زبان عربی است. تلویحات ، المقاومات و مطارحات و معروف ترین کتاب فلسفی وی، حکمت الاشراق، از این جمله اند.
2- رساله های عرفانی وی که به زبان پارسی و برخی به عربی است. از این جمله عقل سرخ ، آواز پر جبرئیل ، صفیر سیمرغ و لغت موران به پارسی و هیاکل النور و کلمة التصوف به عربی است
3- ترجمه ها و شروحی که او بر کتب پیشینیان ، قرآن و احادیث نوشته است. مانند ترجمه فارسی رسالة الطیر ابن سینا و شرحی بر اشارات و تنبیهات ابن سینا و تفاسیری بر چند سوره قرآن کریم .
4- دعاها و مناجات نامه هایی که به زبان عربی است و آنها را الواردات و التقدیسات نامیده است. برخی بر این باورند که روش اشراقی را ابن سینا بنیان نهاده و معتقدند ابن سینا در کتاب منطق المشرقین و سه فصل آخر کتاب اشارات و تنبیهات به آن اشاره کرده است. اما با تمام این احوال همه دوستداران فلسفه معتقدند اگر ابن سینا بینانگذار فلسفه اشراق باشد یا نباشد، این سهروردی است که حکمت اشراق را به حد اعلا و تکامل رسانده است. سهروردی در این کتاب به نوعی از بحث وجود رسیده که تنها به نیروی عقل و قیاس برهانی اکتفا نمی کند ، بلکه شیوه استدلالی محض را با سیر و سلوک قلبی همراه می سازد. سهروردی برای تدوین فلسفه خویش منابع متعددی داشت که با گردآوری آنها و تنظیم شگفت انگیز ایشان در کنار هم فلسفه ی نوین خود را پایه گذاری کرد. این منابع به سه دسته کل تقسیم شده اند:
5. حکمت الهی یونان ، سهروردی بر خلاف فیلسوفان پیشین که تنها به ارسطو توجه ویژه ای داشتند شیفته فیثاغورث و امپدکلوس و به ویژه افلاطون بود ، تا حدی که افلاطون را پیشوای حکمای اشراق می داند.
6. حکمت مشاء، بدون شک این حکمت مشائی بود که مقدمهی اشراق شده است. سهروردی با گردآوری آثار مشائین به خصوص ابن سینا توانست اینگونه از آرا مشاء را در حکمت اشراق استفاده کند.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
Voice 004_2.m4a
42.45M
🎙#گزارش_صوتی
🔹با عنوان:(از ابن سینا تا سهروردی)
📌 باحضور:
خانم دکتر فرشته ندری ابیانه(دکتری عرفان اسلامی وعضو هیات علمی بوعلی سینا)
🔹۹مرداد ماه۱۴۰۲
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
❇️مولانا ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فِندِرسکی مشهور به میرفندرسکی
🔸از عرفا دوره صفوی است
🔹میرفندرسکی از معاصران میرداماد و شیخ بهایی و آقا حسین خوانساری و ملاصدرا بوده
❇️حکایاتی دربارهٔ تیزهوشی، و بی پروایی او در پاسخ گفتن به خردهگیریهای حاکمان و شاهان نقل کردهاند، که نشاندهنده دقت نظر، نیروی ذهن، شجاعت اخلاقی اوست.
💢آثار:
مهمترین اثر میرفندرسکی رساله فارسی معروف به
🔺صناعیه است که به عنوان «حقایق الصنایع» نیز شهرت دارد.
🔺«رساله فی الحرکه» نوشته کوتاهی است به زبان عربی
🔺رساله در کیمیا به فارسی
🟢قصیده نیز به او منصوب است که تعدادی ابیاتش در ریاضالعارفین و مجمعالصفحا هم آمده است:
(( جان عالم گویمش گر ربط جان دانی به تن
🔸
در دل هر ذره هم پنهان و هم پیداستی))
⭕️میرفندرسکی وصیت میکند که در مدرسه محل تدریسش (مدرسه میر) به خاک سپرده شود که هماکنون به عنوان تکیه میر فندرسکی شناخته میشود.
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🟩 پاسخ عرفانی به یک پرسش؛ چرا امام حسین(ع) با وجود علم به شهادت قیام کرد؟
گزارش ایکنا، نشست «روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا» از سلسله نشستهای حسینیه حکمت، امروز چهارشنبه 11 مردادماه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین سید احمد غفاری، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این نشست به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان وی را میخوانید؛
قیام سیدالشهدا به دلیل اینکه زوایای متعددی دارد، میتوانیم از آن خوانشهای مختلفی داشته باشیم؛ خوانش عرفانی یکی از بهترین خوانشها نسبت به این واقعه تاریخی است. در عالیترین مرتبه واقعه عاشورا با یک انسان کامل مواجهیم که جامع وحدت و کثرت، جامع ظاهر و باطن و جامع جلال و جمال است و در ذیل این شخصیت عالی پیروانی را میبینیم که عاشقانه در کنار این انسان کامل هم به عالم صغیر متوجه هستند و هم عالم کبیر.
ادامه مطلب در لینک زیر 👇
https://iqna.ir/fa/news/4159858
👳♂ابوالحسن بهمنیار بن مرزبان سالاری /اهل آذربایجان/
از نواده ی مرزبان شاه سالاری و از فیلسوفان ایرانی.
✨او از برجستهترین شاگردان ابن سینا بود.
🔰آثار:
🔹 التحصیل یا التحصیلات
او در نوشتن این کتاب، از روش استاد خود ابن سینا پیروی کرد.
از دیگر آثار او:
🔹 رساله فی مراتب الموجودات و
رسالهای به نام:
🔹فی موضوع المعروف بما بعدالطبیعة اند،
که هر دو به زبان آلمانی ترجمه شدهاند.
⭕️دربارهی دین او اختلاف هست؛ منابع نخستین او را زرتشتی و منابع متاخر گفته اند که بعدا مسلمان شده.
✅ بهمنیار را مفسر فلسفه ابن سینا و مروّج فلسفه در سده پنجم دانستهاند.
⭕️ فیلسوفانِ پس از بهمنیار در موارد بسیاری از وی و کتابش، التحصیل یاد کردهاند و گاهی در نقد آراء او سخن گفتهاند.
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام