eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
84 ویدیو
159 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
تقدیر از سرپرست امور پردیس های استان قم
🔵جلسه با دانشگاه فرهنگیان استان قم در ابتدای جلسه آقای دکتر علیپور از همکاری صمیمانه مسئولان دانشگاه فرهنگیان استان قم در برگزاری همایش «علم اسلامی وکاربست آن در نظام آموزش وپرورش» تقدیر وتشکر کردند وخواستار تفاهم نامه ای میان پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با دانشگاه فرهنگیان جهت همکاری های علمی و پژوهشی شدند. ⬅️در ادامه به معرفی دو همایش پیش رو در پژوهشکده فلسفه وکلام اسلامی با عناوین «همایش بین المللی جاودانگی نفس دراسلام ومسیحیت» و «همایش ملی معنویت های نوظهور، شاخصه ها ونقدها» پرداختند و خواستار همکاری های علمی وارسال مقالات از طرف اساتید و دانشجویان دانشگاه شدند که مسئولین دانشگاه از این دو همایش استقبال کردند. ⬅️همچنین ایشان پیشنهاد کردند جلسه ای توجیهی جهت هم اندیشی اساتید محترم دانشگاه در هفته پژوهش برگزار شود. که قرار شد نتیجه نهایی را تا پایان شهریور ماه اعلام کنند. ⬅️در این جلسه که با حضور آقای محمد پور سرپرست مدیریت امور پردیس های استان قم، سرکار خانم عمرانی کارشناس امور پژوهشی، آقای نوروزی کارشناس آموزش وپژوهش مدیریت، آقای خوش گفتار سرپرست پردیس پسرانه طالقانی و آقای بابامیر دبیر اجرایی همایش جاودانگی نفسف برگزار شد آقای دکتر علیپور با اهدای تقدیر نامه هایی از مسئولان مربوطه تقدیر کردند.
عاشورا صحنه نمایش فراگیر و فشرده تمامیت کارزار خوبی و بدی است عزاداریتان قبول و التماس دعا
🔸از پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر رونمایی می شود طی مراسمی از سوی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی از پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر رونمایی می شود.
مصاحبه با جناب آقای دکتر هادی وکیلی در خصوص همایش «معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها».
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴مصاحبه با جناب آقای دکتر هادی وکیلی در خصوص همایش «معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها». 🔵جناب آقای دکتر وکیلی ابتدا در پاسخ به سوال اهداف همایش بیان داشتند؛ همانطور که مستحضرید این همایش به عنوان نخستین همایش ملّی در باب معنویت‌ها برگزار خواهد شد. هدف اصلی از برگزاری چنین همایشی، آشنا کردن جامعه و پژوهشگران این حوزه با آخرین دستاوردهای پژوهشی و علمی و نظری و عملی در باب جنبش‌هاست. از دیگر اهداف این همایش می‌توان تجمیع قوای پژوهشگران، آشنایی پژوهشگران با یکدیگر، آشنایی با فعالیت‌های پژوهشی و فعالیت‌های فرهنگی ترویجی و تبلیغی است که پژوهشگران این عرصه در کشور تاکنون داشته‌اند. از عنوان این همایش بر می‌آید که دارای دو جنبة توصیفی و تنقیدی است. از سویی شاخصه‌های معنویت‌ها توضیح داده خواهد شد یعنی که معنویت‌ها با چه تاریخی ظهور کردند، چه ویژگی‌هایی دارند، چه گونه‌ها و طبقه‌بندی از آنها می‌شود ارائه کرد و مجموعه ویژگی‌ها و خصلت‌هایی که بعنوان شاخصه‌های این معنویت‌ها می‌شود برشمرد. و از طرفی نقد این معنویت‌ها و آسیب‌های که ایجاد می‌کنند و نقادی که در مقام نظر و عمل وارد است را در این همایش مورد هدف قرار داده‌ایم. 🔵در باب ضرورت برگزاری همایش توضیح دادند؛ همانطور که روشن است، بیش از دو دهه است که در باب جنبش‌های دینی نوظهور و اکنون با عنوان معنویت‌های نوظهور در جامعه ما بحث و سخن به میان آمده یکی از دلایل عمده‌ایی که ضرورت برگزاری چنین همایش رو توجیه می‌کند، آسیب‌هایی است که هویت ملّی و دینی تمام اقشار به ویژه زنان و فرزندان این کشور را تهدید می‌کند. در تمام دنیا هم عمده آسیب‌ها به ویژه متوجه این دو قشر خاص و شکننده است. این آسیب‌ها که هم به لحاظ نظری در ناحیه عقایدها و باورها و اعتقادات بر معنویت‌های نوظهور وارد است و هم در مقام عمل به نحوه ترویج آنها، عضو‌گیری، سازمان‌سازی و تغییرات فرهنگی و اجتماعی که در جامعه ایجاد می کنند و باعث تخریب‌های فرهنگ های اصیل و تهدید ادیان رسمی حاکم می‌شوند، در واقع ضرورت‌هایی است که باعث می‌شود که برگزاری چنین همایشی مهم جلوه کند و ضرورت این امر را می‌رساند. 🔵جناب دکتر در مورد محورهای همایش بیان کردند؛ همانطور که در لابه لای عرایضم عرض کردم، چندتا از مهم ترین محورهای این همایش عبارتند از: گونه شناسی معنویت های نوظهور است، این معنویت های متعدد و متنوع هستند. شناخت و طبقه بندی آنها و گونه‌های مختلف آنها می‌تواند در کار شناخت آنها و مواجهه با آنها کمک کند. مورد دیگر آسیب شناسی شیوه‌هایی است که ما بعنوان مواجهه با معنویت‌ها پیش گرفته‌ایم. در مواجهه با این نوع معنویت‌ها هم افراد به تنهایی و هم سازمان‌هایی که در کشور فعال هستند، خب شیوه‌هایی را برای مواجهه اتخاذ کرده‌اند؛ آسیب‌شناسی این شیوه‌ها و بیان نقاط قوت و نقاط ضعف آنها از جمله محورهای این همایش است. همین‌طور نقش زنان در معنویت‌های نوظهور هم به لحاظ رهبری برخی از این معنویت‌ها و هم به لحاظ آسیب‌هایی که متوجه زنان شده و تغییراتی که در واقع مفاهیم زنانه مانند فمینیست و امثال ذلک می‌تواند در مورد این نوع معنویت‌ها خودش را طرح بکند از جمله محورهای این همایش محسوب می‌شود.
ارائه سخنرانی فلسفی با عنوان " رابطه انسان شناسی ملا صدرا با جاودانگی٫ با مروری به الهیات اسلامی" در دانشگا ه پالرمو توسط آقای دکتر ابراهیم علی پور مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
ارائه سخنرانی فلسفی با عنوان " رابطه انسان شناسی ملا صدرا با جاودانگی٫ با مروری به الهیات اسلامی" در دانشگا ه پالرمو توسط آقای دکتر ابراهیم علیپور مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام در اابتدای جلسه دکتر علی پور اظهار داشت ؛ برای فهم بهتر انديشه ملاصدرا ، توجه به مبانی فلسفه حکمت متعالیه ضروری است وی با مروری بر مبانی حکمت متعالیه ،اذعان داشت: ۱- میان انسان شناسی و فرجام شناسی ملا صدرا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد ( میان مبدا و معاد ارتباط وجود دارد) ۲- انسان شناسی ملاصدرا متفاوت از انسان شناسی ابن سینا و سایر فلاسفه است ( وی نفس را جسمانی الحدوث و روحانیة البقا می داند و بر اساس آن ساختار و لوازم انسانشناسى وی متفاوت می باشد.) وی با مروری بر نظریات رقیب تفاوت ها را تحلیل و نتایج آنرا در فرجام شناسى تبیین کردند ۳- ملاصدرا معتقد است حقیقت وجودی نفس انسان به مثابه عالم هستی است. به عبارت دیگر نفس انسان تفسیر حقیقت هستی ، یا آیینه هستی است . از این رو تمام مراتب عالم هستی را در خود دارد. همان طور که در لسان شرع ، فلسفه و عرفان حقیقت انسا ن جرم صغیری دانسته شده که "فیها انطو ی عالم الاکبر " به هنین دلیل فلاسفه اسلامی همان طور که مراتب عالم را به مادی ، مثالى و عقلانی تقیسم می کنند، مر اتب انسان را نيز به مادی ، مثالى و عقلانی تقسیم می نمایند ملا صدرا در انسان شناسی خود بر اساس مبانی ومقدمات فوق قائل است که حقیقت وجودی انسان از بدو تولد و شکل گیری تا جاودانگی و معاد یک حقیقت واحد ذو مراتب است، که به حرکت جوهری اشددادی همواره رو به استکمال و طی مراتب کمالی است، که غایت آن انسان متعالی می باشد. می توان انسان متعالی را ثمره حکمت متعالیه ملاصدرا دانست. چنین انسانی در بدو تولد جسمانیه الحدوث می باشد، که به واسطه فضایل عقلانی و اخلاقی ( حکمت نظری و عملی) راه استکمال را پیموده و از ماده به تجرد مثالی می رسد. طی طریق گمالات در سایه عقل و وحی ؛ نظر و عمل وی را در مرحله عالی و متعالی مراحل کمال به تجرد عقلانی می رساند به گفته دکتر علی پور عوامل پیش گفته موجب تسهیل و تکمیل فرایند استکمال از طریق اتصال به عقل فعال می باشد وی با استناد به شعر حافظ اذعان داشت : فیض روح القدس ار باز مدد فرماید دیگران هم بکنند انچه مسیحا می کرد وی در پایان با اشاره به دلایل جاودانگی انسان ارتباط میان ادوار عمر انسان و جاودانگی را در فلسفه ملاصدرا تبیین کردند یاد اوری می شود سخنرانی همزمان به زبان ایتالیایی ترجمه می شد و بسیار مورد استقبال اساتید و دانشجویان قرار گرفت به طوری که پرسش و پاسخ و گفتگو های تکمیلی زمان جلسه را از صبح تا ظهر به خود اختصاص داد . ایشان در پاسخ به پرسش حضار به تفصیل به رابطه شریعت و فلسفه در حکمت متعالیه ،نسبت میان حکمت نظری و عملی در اندیشه صدرا، منابع اندشه صدر المتاالهین،تفاوت انسان شناسی ملا صدرا با ابن سینا و نو صدرائیان ، رابطه عرفان و فلسفه ، این عربی و ملاصدرا و نگاه وی به متکلمان پرداختند.
شرکت اقایان؛ دکتر علی پور و حجت الاسلام و المسلمین ثنایی و دکتر حسینی در جلسه رونمایی از ترجمه کتاب “قلم الوجود’ ، نامه های خواجه نصیرالدین طوسی به صدر الدین قونوی، ویرایش شده توسط پاتریزیا اسپالینو ، ایوانا پانزکا در شهر پالرمو ایتالیا سخنرانان: پروفسور آموس برتولوچی، استاد فلسفه اسلامی و میشل کامتا ، مدیر گروه فرهنگ و جامعه دانشگاه پالرمو