⚡️یکی از عبادتهای صوفیان رقص است
⚡️یکی از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است
⚡️یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود
✔️آیتالله نوری همدانی در دیدار مسئولین همایش تصوف شاخصه ها و نقدها🔻
🔹امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستند، ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، صوفیان چهره سازی کردند و شخصیتهای خود را با چهره بسیار درخشان نشان دادهاند.
🔹به چه دلیل از حسن بصری، شقیق بلخی، معروف کرخی، بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده است؟ این چهره سازی به اندازهای حیله گرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را در شمار چهرههای بزرگان خود قرار داده اند یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کردهاند.
🔹تمام خصوصیاتی که ما برای ائمه خود قائل هستیم که ائمه (ع) طی الارض داشته و در جمادات و نباتات و حیوانات تسلط دارند را اینها در چهره سازیهایی که کرده اند، برای صوفیان بیان کرده و عظمتی که ما منحصر در اهل بیت میدانیم را برای بزرگان خود حراج کردند.
🔹بنده لازم دانستم که به سراغ کلمات آنها بروم و در کتابی مانند تذکرة الاولیاء که از کتب معتبر صوفی است، کلماتی از صوفیان نقل میکنند که از روایات ما است و آن را سرقت کرده اند و آن را به نام خود جا زده اند.
🔹یکی دیگر از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است مولوی یک صوفی سنی وحدت وجودی بوده و از طرفی هم این کتاب از لحاظ ذوق شعری در حد بالایی قرار دارد و صوفیه معتقدند در هر دوره یک قطب و مرشد وجود دارد و به جای ائمه علیهم السلام به اقطاب و مشایخ خودشان مراجعه میکنند. مولوی امامت را امامت نوعی میداند، اما ما شیعیان امامت را شخصی میدانیم که همان ۱۲ امامی است که اصل و نسب این بزرگواران مشخص است.
🔹یکی از کتابهای مهم ما حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی است، این کتاب به جنگ صوفیه آمده است، زیرا در زمان صفویه تصوف را رونق میدادند و سلاطین صفویه فرزندان شاه صفی هستند که قبرش هم در اردبیل است بنا بر این صفویان به صوفیه علاقه داشتند و در آن زمان علمای بزرگ ما مانند مقدس اردبیلی سعی میکردند در برابر آنان بایستند.
🔹یکی از عبادتهای صوفیان رقص است و در مساجد میرقصیدند وقتی دیدند که این اعمال در مسجد با واکنش مردم مواجه میشود خانقاه ساختند و برای خود مراسم خود را برگزار میکنند.
🔹یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود، این همه روایات و آیاتی که در بحث جهاد است را کنار گذاشته اند و فقط نشسته و مثنوی میخوانند و سرشان را تکان میدهند و میرقصند و اسم خود را صوفی گذاشته اند.
🔹صوفیان انحرافات زیادی ایجاد کرده اند، من مطالب زیادی از لحاظ فقه و روایات در رد صوفیان نوشته ام، ولی بنا بر مصالحی آن را منتشر نکردهام و این مطالب را در اختیار برگزارکنندگان این همایش میگذارم تا منتشر کنند.
🔹یکی دیگر از مشکلات را بزرگداشت شمس تبریزی است باید همه کتاب مولوی را مطالعه کرد. چهار تا شعر میخوانند و میگویند چقدر عالی گفته است، خوب این اشعار از نظر ذوقی خیلی خوب است، اما اگر این کتاب را تا آخر بخوانید متوجه میشوید که مولوی یک صوفی سنی است و لغزشهای فراوانی دارد و مولوی حضرت ابوطالب علیه السلام را مشرک میداند.
@namehayehawzavi
◾️توضیحات حجت الاسلام والمسلمین سبحانی درباره برگزاری همایش ملی تصوف
🔺رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی: هدف اصلی همایش “تصوف”، نگاه علمی و انتقادی است/ لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریان های انحرافی
🔺به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، دبیر علمی همایش تصوف شاخصه ها و نقدها در دیدار با آیت الله نوری همدانی که در دفتر ایشان برگزار شد، با تسلیت ایام محرم حسینی اظهار داشت: دفترتبلیغات اسلامی در طول سال های گذشته یکی از محورهای فعالیت خود را بحث فرقه های انحرافی در کشور قرارداده است.
🔺وی با اشاره به حساسیت بحث تصوف و فرقه های انحرافی دیگر، بر لزوم ورود و همفکری جمعی حوزویان در این زمینه تأکید کرد و افزود: در خصوص تصوف در حدود سه سال پیش کارگروهی از اساتید این رشته تشکیل شد و با جمع آوری اطلاعات و تحقیق پیرامون این موضوع، تلاش گردید تا کار منظمی در این زمینه انجام پذیرد.
🔺 عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برقراری ارتباط با مسؤولان ذیربط اظهار داشت : اولین کاری که انجام شد رصد این فرقه ها در کشور بود که به دلیل پراکندگی جغرافیایی شاخه های صوفیانه حتی مسؤولان کشور هم به جزئیات این فرقه ها دسترسی کافی را نداشتند؛ زیرا ابعاد علمی و تخصصی فرقهها غالبا از دیده ها پنهان می ماند. وی اشاره کرد که با هماهنگی و همکاری متخصصان توانستیم ابعاد مختلف این فرقه ها و گرایش های آنها را در سطح کشور به طور کامل شناسایی کنیم.
🔺وی افزود: در کنار شناسایی فرقه های صوفی در کشور، یک کار تحقیقاتی برای شناساندن دقیق تر عقاید و آداب این فرقه ها به بدنه حوزه و دانشگاه انجام شد.
🔺حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه در گذشته اطلاعات خوبی در بین اساتید و فضلا وجود داشت ولی متأسفانه نسل جوان حوزه اطلاعات محدودی از صوفیه دارند و از این رو، آسیبها و انحرافات آنها از دید نسل جوان کشور پنهان مانده است، افزود: این فرقه ها غالبا با عوام فریبی سعی می کنند خود را به عناوین و ادعاهای دروغین جا بیندازند و برخی ها هم فریب سخنان آنان را می خورند و شبهه پیدا می کنند.
🔺 وی گفت: اطلاعاتی که ما داریم در شهرهایی مانند تهران، کرج و حتی در شهر های دور افتاده اینان به بهانه های مختلف سعی دارند که حلقه های صوفیانه خود را تشکیل دهند و مردم ساده دل را به خود جذب کنند؛ یکی از حیله هایی که به کار می برند استفاده از نام بزرگان اهل عرفان و معنویت ما است که به این وسیله جوانان را فریب می دهند.
🔺 رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: این کارگروه تصمیم گرفت که با برنامه ریزی منظم، ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی این فرقه ها را نشان دهد و همایشی را فراخوان داده ایم و با همکاری مؤسسات مختلف این همایش با عنوان «تصوف؛ شاخصه ها و نقد ها» تصویب شد و به صورت رسمی در وزارت علوم ثبت گردید.
🔺 وی اظهارداشت: حدود ۳۲۰ چکیده به این همایش آمده و از بین حدود ۲۰۰ مقاله ارسالی که ارزیابی شد، حدود 55 مقاله علمی را به عنوان آثار برتر گزینش کرده ایم که قرار است در این همایش ارائه شود.
🔺 عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که این همایش در ۱۹ مهرماه ۹۷ برگزار می شود، گفت: هدف اصلی ما نگاه علمی و انتقادی به پدیده صوفیگرائی است و در مقابل متأسفانه کسانی با نام برخی از اهل ادب ما در کشور همایش هایی را برگزار می کنند و در لابهلای آن، آیین و آداب انحرافی و خرافی را تبلیغ می کنند. وی در پایان ضمن تشکر از همه کسانی که از این حرکت حمایت کرده اند، اظهار امیدواری کرد که با پشتیبانی مراجع عظام تقلید این فعالیتها از عمق و گسترش بیشتری برخوردار شود. .
➕ http://tasavvof.com/2353/توضیحات-رئیس-همایش-تصوف-درباره-این-هما.html
مسئول دبیرخانه اجرایی همایش ملی تصوف در گفتوگو با پایگاه اینترنتی پژوهشکده فلسفه و کلام؛ گفت:
همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها با استقبال خوب اندیشمندان دینی مواجه شده است و همایش در روز پنج شنبه 19 مهر برگزار خواهد شد.
قبل از برگزاری همایش، اساتید و دستاندرکاران همایش «تصوف؛شاخصهها و نقدها» دیدار با مراجع معظم تقلید، را در برنامه خود قرار دادند که تاکنون دیدار با آیات عظام نوری همدانی،مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی انجام شده و در روزهای آینده دیدار با دیگر مراجع تقلید نیز انجام خواهد شد.
مراجع عظام تقلید ضمن استقبال از این حرکت علمی، رهنودهای ارزنده ای را بیان کردند که فعالیت همایش بر اساس این رهنمودها تنظیم خواهد شد.
متن بیانات آیت الله نوری همدانی را در لینک زیر مشاهده می کنید:
http://tasavvof.com/2344/دیدار-اساتید-و-دستاندرکاران-همایش-تص.html
مشروح بیانات حضرات آیات مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی نیز در روزهای آتی بر روی سایت رسمی همایش به آدرس tasavvof.com بارگزاری خواهد شد.
مسئول دبیرخانه اجرایی همایش در مورد ارسال مقالات گفت:
کارگروه همایش تصوف با برنامه ریزی منظم، ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی این فرقه ها را بررسی کرده و داوری های دقیقی بر روی مقالات ارسالی نیز انجام شده است. حدود ۳۲۰ چکیده به این همایش آمده و از میان حدود ۲6۰ مقاله ارسالی که ارزیابی شده، 55 مقاله علمی به عنوان آثار برتر گزینش شده و در همایش ارائه خواهد شد. هدف از برگزاری همایش تصوف، نگاهی علمی و انتقادی به این پدیده است.
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#همایش_تصوف
https://eitaa.com/philtheo
به مناسبت برگزاری نخستین «همایش ملی تصوف؛ شاخصهها و نقدها» در ۱۹ مهرماه ۹۷، از سوی رئیس همایش استاد محمد تقی سبحانی، مقدمه ای بر ویژه نامه همایش نگاشته شده که به دلیل اهمیت مطالب آن، در این جا بازنشر می یابد. در این نوشتار کوتاه، با مروری به تاریخ تصوف، به مهمترین شاخصهها و آسیبهای صوفیه اشاره شده و چارچوبی برای تحلیل کلان تصوف به دست می دهد.
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#همایش_تصوف
#محمد_تقی_سبحانی
https://eitaa.com/philtheo
✅✅قسمت اول
تصوف از قرن دوم به تدریج در محیط اسلامی پا گرفت و پرورده شد و در سده های میانی به یکی از عوامل مهم اثرگذار در حوزه فرهنگی و اجتماعی بدل گشت و تا به امروز در شرق و غرب جهان اسلام با نامها و نشانهای مختلف به حیات خویش ادامه میدهد. این تصویر کلی هر چند روایت صادقی از هویت تاریخی تصوف است ولی هرگز گویای حقائق پیدا و پنهان صوفیه نیست و بدین سادگی نمی توان از ابعادِ تودرتو و آدابِ و آیین پیچ در پیچ آن پرده برداشت.
اهمیت و دشواری شناخت تصوف و پاره های هویتی و معرفتی آن نیز از همین پراکندگی و پیچیدگیها برمی آید. صوفیان همواره خود را فرامذهبی و فراآیینی دانسته اند و هر گونه خاستگاه بیرونی و ریشه معرفتی و تاریخی را برای خویش انکار کرده اند. همین ویژگی به تصوف فرصت داده است تا به رنگ هر مذهب فکری و فقهی درآید و خود را در هر آیینی به همان آهنگ ساز کند. از این روست که صوفی در لباس اشعری، حنبلی، شیعی و معتزلی به یکسان ظاهر می شود و با گبر و مسلمانی کنار میآید و سنت و مدرنیته را به یکسان پذیرا می شود. درویشان البته این همرنگی و همزبانی با هر فرقه و طائفه را مذهب عاشقی میدانند که از هر مذهب جداست و از این رو، جنگ هفتاد و دو ملت را عذر می نهند.
با این حال، صوفیان تقریبا از همان آغاز، حساب خود را از سایر مسلمانان جدا ساختند و با برتربینیِ راه و رسم خویش، برای خود حلقه های خاص برگزیدند و تکایا و خانقاهها ساختند. این خودگروی و انزواجوئی از خلق، کار متصوفه را به فرقه گرائی کشاند و برخلاف ادعای نخستین، مذهب عشق به ستیزه جوئی با فقیهان و متکلمان درآمد و حتی دامنه نابردباری آنان به سایر فرقه های صوفیان کشانده شد و رسم طرد و تکفیر به میانه مدعیان صفا و مروت در یک فرقه واحد نیز رسید.
این واگرائیها زمانی پر رنگتر و پیچیدهتر گشت که طریقتهای صوفیه با جعل سلسله انساب و موروثی کردن خرقه ارشاد، راه حقانیت را بر دیگر صوفیان بستند و هر گروه با انحصارگرائی و با اعتبار بخشی به راه و رسم خود، سلوک معنوی را به دالانی برای قطبپرستی و سرسپاری به مرشد و شیخ بدل ساخت.
درونگرائی و باطنگروی در مسلک درویشان، باب کرامت سازی و خرافه اندازی را بازگذاشت و با بالا گرفتن ادعای مقامات در میان بزرگان صوفی، ژندهپوشی و دستگاه ساده صوفیانِ نخستین کمکم جای خود را به اشرافیت معنوی و سلسله مراتب مریدان و سالکان سپرد.
اعتقاد به شهود شخصی به عنوان تنها راه دریافت حقیقت -آن هم شهود شیخ و قطب طریقت- در کنار انکار عقل و شریعت ، راه را بر خیال افسارگسیخته و تمایلات رهای بشری گشود و تصوف به دامنی برای پرورش و پرواز وهم در دنیای بی انتها و بی سنجه ذوق و ذهن بدل گشت.
با ورود عنصر اندیشهورزی به فضای وهمآلود صوفیانه، هر چند دامن خیال، اندکی برچیده شد، اما همزمان، راه خِرد در هزارتوی انگارههای نوستالوژیک هنری و ادبی گم شد و به تدریج عقل نیز در کمند تخیلات بیمهار اهل دل گرفتار آمد.
به این ترتیب، داستان شطحگوئی و تناقضپردازی که روزگاری به حلقه مشایخ و مریدان محدود بود، در دوره میانه، با چاشنی تفلسف، به یک چالش جدی بدل گشت و مغزهای بزرگان تصوف را قرنها به کار عقلانیسازی مفاهیم پارادوکسیکال کشاند و صوفیان قلندری و ملامتی را در قید و بند داده های فلسفی گرفتار ساخت.
البته چهره چندگانه تصوف به همین جا ختم نمی شود: چنان که گفتیم، تصوف در هر مذهب و مأوآ که جای گرفت، سیرت خود را در آن گذاشت و صورت از آن بازگرفت. همین صورتها و سیرتهای در هم تنیده است که کار شناخت تصوف را دشوارتر و راه بازشناسی هویت آن را از آموزههای اصیل دینی با سختی مواجه می سازد. وقتی که تصوف با تشبیه حنبلی و جبر اشعری و تنزیه اعتزالی و ولایت شیعی گره می خورد و خود را در شبه قاره با حنفیگری و سلفی پیشگی، و در ایران با تشیع قلندری، و در عراق با صابئی گری و ایزدیگرائی، و در ترکیه با فرقههای غالیانه و علی اللهی و در شمال آفریقا با مسجد و مدرسه پیوند میزند، روشن است که کار یک پژوهشگر تصوف با چه تنگناهائی مواجه می شود و در این میدان آشفته، تکلیف یک ناظر ناوارد پیشاپیش روشن است.
فرقه های صوفی با دنیای سیاست نیز یکدست و یکساز نبوده اند و بسته به شرایط و زمینه ها، واکنشهای مختلفی از خود بروز دادهاند؛ در حالی که بیشتر صوفیان با سیاست میانه ای نداشته و یا با قدرتهای زمان همراهی می کردند، گروههائی هم بوده اند که در راه حقطلبی و آزادیخواهی تلاش و مجاهدت داشتند.
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#همایش_تصوف
#محمد_تقی_سبحانی
https://eitaa.com/philtheo
تصوف؛ شاخصهها و نقدها
✅✅✅✅قسمت دوم
ماجرای صوفیه و سیاست اما در دوران معاصر بسی پیچیده تر وحیرتانگیزتر است. در حالی که فرقه های صوفیه در ایران و برخی کشورهای همجوار به عشقبازی با حکومتهای فاسد و دولتهای استعماری سرگرم بودند و یا دست کم سر به گریبان خویش داشتند، برخی حرکتهای صوفیانه در شمال آفریقا قدم در راه استقلال و آزادگی از یوغ طاغیان و اشغالگران گذاشتند. این ناهمگونی و ناپایداری در مواضع سیاسی، قبل از هر چیز ریشه در رویکرد انفعالی و منطق انزواجویانه تصوف دارد. صوفیان برخلاف سنت پیامبران، معنویت را در زاویه و دیر جستهاند و سلوک در درون را با حضور در حیات اجتماعی در تنافی دیده اند.
خلاصه آن که تصوف را هم به دلیل آسیبها و آرایهها و هم به سبب واقعیتها و فرصتها نمی توان نادیده گرفت و از سوی دیگر، شناخت این پیکره پراکنده و چهره چندگون هم بدون مطالعات دقیق نظری و میدانی به فرجام نیک نمیرسد.
از این رو، کارگروه تصوف (در دفتر تبلیغات اسلامی) که اساتید و محققان تصوفپژوه چندی را در خود جای داده است، تصمیم بر آن گرفت که با پی ریزی سلسله همایشها و نشستهای تخصصی، به ادبیات علمی در این زمینه دامن زند.
نخستین همایش تصوف شناسی انتقادی، با عنوان «تصوف؛ شاخصه ها و نقدها»، به دنبال فراخوان اندیشهورانِ دردشناسی است که صبورانه و مخلصانه قدم در این راه نهند و با تولید ادبیات علمی در این خصوص، راه روشنی فراروی جامعه اسلامی ایران و به ویژه نسل جوان قرار دهند. در این راه عنایات اولیای الهی و توجهات حضرت ولیعصر(عج) را توشه راه خود می دانیم و همت اندیشمندان حوزه و دانشگاه را بزرگترین سرمایه در این راه بلند و مقدس می انگاریم. از همه عزیزانی که در ابعاد علمی و اجرائی، مسئولان این همایش را یاری رساندند، تشکر و قدردانی می کنیم و دست همکاری به سوی دیگر بزرگوارانی که با آثار و آرای خود ما را مدد می رسانند، دراز می کنیم.
محمد تقی سبحانی
رئیس همایش ملی تصوف؛ شاخصهها و نقدها
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#همایش_تصوف
#محمد_تقی_سبحانی
https://eitaa.com/philtheo
✨گزارشی از وضعیت برگزاری همایش ملی «تصوف؛شاخصهها و نقدها» از زبان رئیس همایش در مصاحبه با خبرگزاری مهر:
yon.ir/AAxiq|
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#همایش_تصوف
#محمد_تقی_سبحانی
https://eitaa.com/philtheo
🔵 خودتحریمی ممنوع
✍ مهراب صادقنیا
✅ من یک طلبه هستم، بیش از سی و سه سال است در این کسوت درس خوانده و تدریس کردهام؛ با این حال، این تفکّر که تنها روحانیان، معلمان و مسئولان اخلاق در جامعه هستند را عمیقاً نادرست میدانم.
✅ اخلاق و چالشهای اخلاقی در جوامع امروزی آن اندازه پیچیده و همهجانبه هستند که برای حلّ آنها باید از برخی ادعاهای سنتی دست برداشت و از همهی تجربهی بشر بهره برد. این باورداشت که روحانیان با تکیّه بر متون و آموزشهای دینی خود، میتوانند بهتنهایی و بدون نیاز به علوم تجربی، حالِ اخلاقی جامعه را خوب کنند، نتیجهای جز عقب افتادگی و بیاخلاقی بیشتر ندارد.
✅ بهتر است قدری از تلاش و بودجههای هنگفتی که این سالها صرف اسلامی سازی علوم میشود، به تعامل حوزه و علم برای حل مشکلات اخلاقی جامعه معطوف شود. برای حل مشکلات اخلاقی جامعه، چارهای نیست جز این که از دانشهایی چون جامعهشناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، و انسانشناسی در کنار آموزههای دینی استفاده کرد.
۹۷/۷/۳
@sadeghniamehrab
May 11
✅بارگزاری ادامه درسگفتار اسفار جلد شش اسفار استاد حشمت پور
http://yon.ir/yj4xo
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#درسگفتار_حشمت_پور
https://eitaa.com/philtheo