◼حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی رحلت عالم ربانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
رحلت عالم ربّانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی قم و به همهی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیةالله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض میکنم.
این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کردهاند که موجب فیض و رحمت الهی است انشاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت میکنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ اسفند ۱۴۰۰
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️پاسخ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
✏️ عبدالله مجیدی
🔹مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، در شماره ۴۵۰ هفتهنامه حریم امام در پی پاسخ به انتقادها برآمد. این شماره که با تیتر «صدای رسای حوزه» منتشر شد و کنایهای به پایگاه خبری صدای حوزه و خبرگزاری رسا بود، دربردارنده مصاحبههایی با آیتالله محفوظی، آیتالله موحدی کرمانی، آیتالله علیدوست، آیتالله سید محمد غروی، حجتالاسلام سید محمود دعایی و حجتالاسلام سید حسین موسوی بود.
🔹این مصاحبهها بیشتر بر پایه تقبیح تخریب و توهین، جایگاه امام خمینی، شخصیت حجتالاسلام سید حسن خمینی و دفاع از مؤسسه بود. همچنین یادداشت سردبیر این شماره از حریم امام، از آیتالله اعرافی و آیتالله بوشهری خواسته بود که با تخریبها و توهینها علیه مؤسسه تنظیم و نشر، و شخص حجتالاسلام سید حسن خمینی برخورد کنند و به آنها تذکر دهند.
🔹در بخش دیگر این شماره، آیتالله ملکوتی، مطلب منتشر شده از خود را در خبرگزاری رسا تکذیب کرده و گفته بود که در آن مصاحبه «راجع به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نه چیزی از من پرسیده شد و نه چنین چیزی گفتهام.»
در پایان این پرونده مجله نیز، مصاحبهای با حجتالاسلام علی کمساری، رئیس مؤسسه منتشر شده بود که وی با گلایه از تخریبها علیه مؤسسه، گزارشی از عملکرد آن داده و اعلام کرده بود که «در دفاع از امام و میراث امام انقلابی عمل میکنیم.»
🔹از طرف دیگر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با رد اتهامات منتقدان درباره نگاه گزینشی و جناحی به حضرت امام و سوءاستفاده از ایشان، تصریح کردهاند که منشورات و آثاری که تاکنون منتشر کردهاند، خود ردی بر این اتهامات است؛ برای مثال کتاب جدید آیتالله ریشهری با عنوان «روشنبینی امام خمینی(ره) در نامه ۱۳۶۸/۰۱/۰۶» که کاملاً در نقد عملکرد آیتالله منتظری است، نشان از آن دارد که جریان آیتالله منتظری نفوذی در این مؤسسه ندارند.
مشاهده متن کامل یادداشت:
http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
⚡️ملاحظات و پیشنهادها
✏️ عبدالله مجیدی
🔹با مرور چالش رخداده میان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و منتقدانش، برخی نکات را میتوان یادآور شد:
۱. همه سوار بر کشتی انقلابیم
🔹روشن است که منتقدان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با هدف پاسداری از آرمانهای امام و انقلاب پا به عرصه نقد گذاشتهاند؛ چنانکه رئیس خبرگزاری رسا گفته است:
«نقدهای جریان انقلابی حوزوی به مسئولان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) از باب نُصح و شفقت است. مطالبه اصلی از این مؤسسه و اقمار آن این است که نسبت به تعمیق و تبلیغ اصول اندیشه امام فعالتر بوده، در ابراز دوری نسبت به جریان غیرانقلابی و افراد زاویهدار با نظام اسلامی دارای کنش صریح باشند.»
🔹از طرف دیگر مؤسسه نشر آثار امام نیز از مراکزی است که در بیش از سه دهه از فعالیت خود آثار ارزشمندی درباره حضرت امام منتشر کرده است و اگر عملکرد این مؤسسه در تعارض با اصول انقلاب بود، قطعاً در مدت ۳۳ سال از فعالیت آن جلوگیری میشد. این مؤسسه بنابه مأموریت اصلی خود، پاسدار اندیشههای بنیانگذار انقلاب اسلامی است. ناگفته پیدا است که این بهمعنای بسته شدن باب نقد و بری بودن این مؤسسه از خطا نیست.
۲. آب در آسیاب دشمن
🔹در شرایط فعلی که شکاف میان دوستداران اصل نظام و انقلاب اصلیترین هدف دشمنان است، همگرایی میان همه نیروهای انقلاب و نگاه فراگیر داشتن به گفتمان انقلاب ضروری است. روشن است که در این صورت اختلاف نظرات، سلایق سیاسی و خردهحسابهای جناحی نباید بهانه واگرایی میان جریانهایی باشد که هر دو سوی آنها معتقد به شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی «جمهوری اسلامی» هستند و در اصل ولایتفقیه متفقالقولاند.
۳. زنده کردن سنت گفتگو
🔹بسیاری از اختلافنظرها، بدون جنجال رسانهای و پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن با نشستهای صمیمانه و مباحثات طلبگی قابلحل هستند. اگر دو طرف چالش واقعاً در پی اصلاح امور هستند، بهجای به دست گرفتن قلمهای تیزشده، نقدها و پاسخهای هم را بشنوند، بهیقین بخش عمدهای از اختلافات برطرف خواهد شد. روشن است که در فضای رسانهای و بهرهگیری از ابزار و امکانات رسانهای، آنچه ذبح میشود، چیزی جز حق و حقیقت نیست و دستآخر، دو طرف ماجرا بازنده خواهند بود.
۴. هنر تعامل
🔹اگر قرار بر آن باشد که نیروهایی که همه داعیهدار انقلاب و امام هستند و اشتراکات آنها بیش از افتراقاتشان است، به بهانههای سیاسی و با این توجیه که موضوعات اختلافی، مهم و اثرگذارند یا کجرویها غیرقابل اغماض است، توان تعامل با هم را نداشته باشند، چگونه میتوان ادعای طرفی را که در پی تعامل سازنده با جهان است و طرف دیگر مدعی جذب حداکثری، باور کرد؟ در این صورت تکلیف تعامل با نخبگان یا عموم مردم که در برخی اصول اساسی در تعارض با گفتمان انقلاب هستند روشن میشود.
۵. رفتار فراجناحی در گفتار و عمل
🔹اگر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، ارتباط با برخی گروههای سیاسی خاص را مطابق با منش حضرت امام در تعامل با همه گروهها میداند و ازاینرو لازم میدانند که رویکرد فراجناحی داشته باشند، این رویکرد باید در تعامل و بهرهگیری و ارتباط با همه گروههای فکری و سیاسی باشد، نه اینکه فقط با برخی گروهها ارتباط گرفت و با گروههای فکری و سیاسی مقابل ارتباطی و تعاملی نباشد. فراجناحی بودن باید نمود بیرونی نیز بیابد و هم در عرصه عمومی و هم در عرصه نخبگانی، نباید با ذکر نام مؤسسه، جناح یا سلیقه خاصی به ذهن متبادر شود. این فراجناحی بودن باید در مصاحبهها، مقالات، دیدارها، اخبار و تولیدات پژوهشی بهصورت روشن نمودار شود.
مشاهده متن کامل یادداشت:
http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
@piramoonhawzah
🛎 شماره جدید نشریه «پیرامون» منتشر شد
🔹 چند سالیست ردیف بودجه حوزه علمیه در دسترس عموم قرار گرفته و حوزه را در اتاقی شیشهای قرار داده؛ #پیرامون در این شماره پرونده «بودجه دولتی حوزه علمیه» را در ضمن سه یادداشت تفصیلی از سه زاویه مهم بررسی کرده است.
🔹کلیدواژه #جهاد_تبیین در کلمات مقام معظم رهبری، دومین کلانموضوع این شماره از #پیرامون را شکل داده و ضمن سه مصاحبه از صاحبنظران حوزوی، تلاش شده نگاه به این مسئله و رابطه حوزه علمیه با آن تشریح شود.
🔹 وفات شیخ الفقها و #مرجع_بصیر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین رخدادهایی همچون: لگد شدن عمامه روحانی آمر به معرف، حضور زنان در ورزشگاه، اظهارنظر در خصوص ملاک حلالزادگی در جشنواره فجر 1400، موضوع #متاورس از جمله موضوعاتیست که در بخشهای دیگر مجله مورد توجه بوده است.
🔹 اندیشه مرحوم #دکتر_فیرحی و #دکتر_طباطبایی، همچنین برخی مواضع چالشبرانگیز ائمه محترم جمعه نیز در بخش «جریانشناسی» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
📎 مصاحبه با اساتید محترم:
- حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی
- حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی
- دکتر مجید مرادی
🖋 همراه با یادداشتهای از:
- دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم
- دکتر علی اکبر هاشمی کروئی
- اصغر حیدری
- دکتر احمد اولیایی
- عبدالمجید رستگاری
- سعید سلمانی
- حسن اجرایی
- و ...
🆔 @piramoonhawzah
حوزه علمیه و حضور زنان در ورزشگاه
🔺 بازتاب نظر برخی از #علما و #بزرگان_حوزه، این نهاد دینی را به عنوان مخالف اصلی حضور زنان در ورزشگاه معرفی کرده است.
🔻گشودن گِره چالش #حضور_زنان_در_ورزشگاهها و مسابقات ورزشی از چه طریق ممکن است؟
☑️ یادداشت #علی_اکبر_عبدالاحدی_مقدم را در #پیرامون بخوانید ◀️ https://m-ph.ir/hozor-zanan-dar-varzeshgah/
🆔 @piramoonhawzah
📌 حوزه علمیه و حضور زنان در ورزشگاه
#گزیده_یادداشت
🔹 چالش #حضور_زنان_در_ورزشگاهها و مسابقات ورزشی از مسائلیست که در سالهای اخیر از جنبههای مختلف ذهن جامعه ایرانی را درگیر کرده است. حضوری که در سالهای پس از انقلاب تا بهمن 1400 ممنوع بود و بعد از آن و با حضور حداقلی زنان، موضعگیری حوزه و حوزویان در نوع خود جالب توجه میباشد. حضوری که عموما واکنشهای منفی را از سوی #علما و #حوزویان درپی داشته است.
🔹 فدراسیون جهانی فوتبال #فیفا نیز به فوتبال ایران هشدار داده که عدم اجرای تعهدات گریبانگیر فوتبال ایران شده و احتمال آن میرود همان بلایی که سر تیمهای #استقلال و #پرسپولیس آمد، بر سر فوتبال ملی ایران هم خواهد آید. این موضوع مطمئناً اثرات منفی اجتماعی عمیقی در جامعه، خصوصاً در بین نوجوانان و جوانان خواهد گذاشت.
🔺 برخی از دلایل #مخالفان حضور زنان در ورزشگاه:
- مخالفت با حکم اولی؛ (پوشش مردان ورزشکار و حرمت نگاه کردن زنان به بدن مردان در این وضعیت)
- در مواردی، پوشش ورزشکاران مخالف عرف متشرعه است
- و ...
🔻 برخی دلایل #موافقان حضور زنان در ورزشگاه:
- تمام #حقوق_انسانی، اجتماعی و رفاه اجتماعی زن با مرد مشترک است
- پوشش مردان ورزشکار در بسیاری از موارد خلاف عرف متشرعه و عفت عمومی نیست
- امکان اختلاط زنان و مردان در بازار و مکانهای دیگر نیز وجود دارد، بنابراین باید حضور زنان در همه اماکن عمومی حرام باشد
- و ...
🔹 با توجه به دلایل موجود، در خصوص حکم به حرمت حضور زنان در ورزشگاهها تردیدهایی وجود دارد؛ افزون بر این، ممنوعیت حضور بانوان سبب شده تا #هزینه_های_سنگین فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر کشور تحمیل شود و عدم پاسخگویی در این زمینه، حضور بانوان در ورزشگاهها را به معضلی اجتماعی تبدیل کرده است.
🔹 باید به این نکته نیز توجه کرد که بر اساس #نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (#ایسپا) در سال ۱۳۹۶، ۶۱ درصد مردم موافق ورود بانوان به ورزشگاهها هستند و عدم پاسخگویی به این مطالبه مردم، سرمایه اجتماعی نظام را در معرض تهدید قرار داده است.
🔸#راهکارهایی جهت مدیریت این مسئله
اولین گام، توجیه علما و مراجع درباره این مسئله است که باید مراحل ذیل در نظر گرفته شود:
- ادله لزوم حضور زنان در ورزشگاهها بر اساس ضرورتی که برای #نظام_جمهوری_اسلامی به وجود آمده است تدوین شده و به سمع و نظر آقایان مراجع و علما برسد.
- این ادله توسط افراد موجهی که از نظر علمی و اجتماعی در مرتبه قابل قبولی قرار دارند، به مراجع انتقال داده شود تا همراهی آنها را جلب کنند.
- و...
🔸برای کاستن از حساسیت موضوع و همراه کردن #مراجع راهکارهای زیر پیشنهاد میشود:
- اجازه رسمی، کنترل شده و تدریجی برای حضور زنان در ورزشهای کمبازتاب و چهبسا در شهرهای کوچک داده شود و بهتدریج به عرصه ورزشهای پرطرفدار مثل #فوتبال سرایت داده شود.
- ایجاد #جایگاه_ویژه حضور بانوان در ورزشگاهها با راهها و اماکن جداگانه و دارای مصونیت بهگونهای که اقدامی از سوی عناصر ناهنجار برای وهن زنان صورت نگیرد ... یعنی با ایجاد جایگاههای خاص بالاتر و جداگانه در ورزشگاهها، حضور زنان را در این اماکن عملی ساخت.
- و ...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
https://m-ph.ir/hozor-zanan-dar-varzeshgah/
🖋 به قلم دکتر #علی_اکبر_عبدالاحدی_مقدم / دانش آموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه دین
🆔 @piramoonhawzah
امر به معروف و نهی از منکر حوزویان و واکنشهای مردمی
🔺 برخی برخوردهای تند با #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر توسط طلاب را چگونه باید تحلیل کرد؟
🔻مهمترین معیار در پذیرفتنی بودن یا نبودن امر و نهی از سوی #توده_مردم چیست؟
☑️ یادداشت دکتر #سید_علی_اکبر_هاشمی_کروئی را در پیرامون بخوانید ◀️http://m-ph.ir/amr-be-marof-howzavian-vakonesh-mardom/
🆔 @piramoonhawzah
📌 امر به معروف و نهی از منکر حوزویان و واکنشهای مردمی
#گزیده_یادداشت
🔹 مدتیست کلیپهایی در فضای مجازی پخش میشود که در آن افرادی در برابر #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر یک روحانی یا طلبه برخوردی بسیار تند از خود نشان میدهند؛ علت چیست؟!
1️⃣ دوران #مدرن با اقتضائات و لوازمی که دارد و ناگزیر همه جوامع را کموبیش در بر گرفته؛ آیا امر و نهی افرادی در کوچه و خیابان که اغلب یکدیگر را نمیشناسند، مورد پذیرش و اقبال قرار میگیرد؟! به نظر میرسد اصل #مسئولیت_اجتماعی و تذکر به دیگران در این عصر همانند گذشته امری پذیرفتهشده باشد.
اما مهمترین معیار در پذیرفتنی بودن یا نبودن امر و نهی از سوی توده مردم، «#فرهنگی بودن» است. اغلب آن چیزی که در فرهنگ عامه مردم نفوذ و رواج زیادی داشته باشد و تخطی از آن را شایسته خود و دیگران نمیدانند و در نتیجه آن را هنجاری میدانند راحع به آن تذکر میدهند و تذکر میپذیرند.
2️⃣ اساساً پذیرش امر و نهی برای انسانها خوشایند نیست و لازم است آمر و ناهی تلاش کند کارش را بهگونهای انجام دهد که احتمال پذیرش آن بیشتر باشد؛ #امام_خمینی معتقد است در باب امر به معروف و نهى از منكر، يكى از امور مهم، #رفق نمودن و #مدارا كردن است.
3️⃣ در جامعه ما اغلب بر چه بخشهایی از دین تأکید میشود که آمران و ناهیان روحانی و طلبه تذکر آن را به دیگران بر خود لازم میدانند؟! در تفکر دینی حاکم بر برخی از #روحانیان و #طلاب، معیار اصلی دین و دینداری مقدار التزام به #واجبات_فقهی است. چنین تفکری از معارف و نیز التزام عملی به اخلاق عبور میکند و فقه و احکام فقهی را بر صدر مینشاند.
4️⃣ اغلب افراد با آمران و ناهیان بیشتر مشکل دارند تا چیزهایی که به آن امر (مأموربهها) و یا از آنها نهی (منهیعنهها) میشوند. برخی آمران و ناهیان جامعه ما (از جمله و بهویژه برخی از روحانیان و طلاب) #فساد، #تبعیض، #رانت و #ظلم_های_حکومتی را رها کردهاند. این نگاه توده مردم است به روحانیت که در سالهای اخیر تشدید نیز شده است.
افزون بر این، مردم عموماً روحانیان و طلاب را از جهت شخصی و خانوادگی نیز اغلب از خود بهتر و موفقتر نمیبینند تا امر و نهی آنها در وجودشان کارگر افتد.
🔸نتیجه و پیشنهادها
▫️ قدر متیقن از آیه ۱۰۴ سوره آلعمران این است که گروهی مشخص باید در اجتماع بهطور رسمی به این کار بپردازند. بر این اساس تمامی کسانی که شایستگی این کار را ندارند، باید سکوت در پیش گیرند و کسانی مشخص برای این کار در نظر گرفته شوند!
▫️روحانیان و طلاب باید به #اصلاح_فردی، #خانوادگی، #اجتماعی و #سیاسی خود، صنف خود و حکومت بپردازند و امر و نهی را از خود و حاکمیت آغاز کنند.
🔸چند راهبرد کوتاهمدت و دستیافتنیتر:
۱. رعایت رفق و مدارا.
۲. توجه به زمینههای فرهنگی هر شهر و منطقه و شناخت دقیق و درست آن.
۳. رعایت الأهم فالأهم در تذکر.
۵. اهل عمل بودن آمران و ناهیان.
6. و ...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
http://m-ph.ir/amr-be-marof-howzavian-vakonesh-mardom/
🖋 به قلم دکتر #سید_علی_اکبر_هاشمی_کروئی / دانشآموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه اسلامی
🆔 @piramoonhawzah
حاشیهای بر #جشنواره_فجر ۱۴۰۰
🔺 حقیقت صحبتهای جنجالی خانم نویسنده در جشنواره فجر چه بود و چه مواضعی در قبال آن گرفته شد؟
🔻 چرا موضعگیری #روحانیت در قبال موضوعات اینچنینی واکنشهای متفاوتی درپی دارد؟
🔸 راهکارهای #تعامل هرچه بهتر حوزه با #سینما و جشنواره فجر چیست؟
☑️ یادداشت #اصغر_حیدری را در پیرامون بخوانید◀️ http://m-ph.ir/hasheyeh-jashnvare-fajr/
🆔 @piramoonhawzah
📌 حاشیهای بر جشنواره فجر ۱۴۰۰
#گزیده_یادداشت
🔹 اظهارنظر خانم «نوشین معراجی» نویسنده فیلم #نمور، در #جشنواره_فیلم_فجر سال 1400، موجب برانگیخته شدن احساسات و هیجانات جامعه #روحانیت گردید. معراجی در پاسخ به سوال مجری گفته بود: «به نظر من ... وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بینشان وجود داشته، آنقدر حرمت دارد که حتی بدون صیغه، بچهای که از آن دو متولد میشود، #حلال_زاده باشد.»
🔹با بررسی کامل مصاحبه خانم نویسنده و مجموع سخنان مطرح شده در جلسه، برداشت متفاوتی از آنچه در اذهان عموم است متبادر میشود اما متأسفانه رویکردهای غیرواقعی در برخورد با این موضوع، با دعوای #دو_قطبی همراه شده و فضای غالب رسانه را به خود اختصاص داد که مانع تحقق #نقد_سازنده این جشنواره شد و حتی انتشار فیلم عذرخواهی خانم معراجی، مانع از موضعگیریها نشد و وی برای بار دوم #عذرخواهی کرد.
🔹 در این دوره از جشنواره تلاشهایی صورت گرفت تا مدیران جدید #وزارت_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی در برگزاری این رویدادْ ناموفق نشان داده شوند. شبیه این اظهارات در سالهای قبل هم در حواشی جشنواره دیده میشد، اما برخوردی چنین تند و جدی را شاهد نبودیم. بر خلاف هیاهوهای ایجاد شده، جشنواره امسال یکی از جشنوارههای خوب این چند سال محسوب میشود.
🔻 سخنان استاد #مسعود_عالی، پربازدیدترین واکنش سلبی به این اظهارات بود. ایشان در بخشی از سخنرانی خود گفت: "جا داشت مسئولان ارشاد به دهان شخصی که بحث #ازدواج_سفید را مطرح کرده است میزدند."
کاش عزیزان و بزرگان حوزه، درباره فضای کلی حاکم بر فیلمها در سالهای گذشته هم تا همین اندازه #غیرت و #تعصب به خرج میدادند و روند به نسبت مناسبتر امسال را تشویق میکردند.
🔻 در مقابل، واکنشهای ایجابی حوزویان نیز درخور توجه بود. #رئیس_جمهوری گفت: در حاشیه جشنواره سینمایی فجر، اظهارنظر غلطی انجام شد که با وجود #عذرخواهی مکرر گوینده آن، وزارت ارشاد نیز آن سخنان را رد و محکوم کرد. خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود. #علی_شاملو اظهار کرد: در جشنواره امسال فیلمهای بسیار ارزشی در صدر فیلمها قرار گرفتند ... حال سؤال این است که دیدن منکرها بدون در نظر گرفتن معروفها، نگاه گزینشی به وقایع محسوب نمیشود؟ #حامد_کاشانی نیز گفت: گاهی از کنار هزاران مشکل بزرگ دینی و اجتماعی بهسادگی عبور میکنیم، و درباره یکی از آنها واکنش یکپارچه داریم. #مدیریت_ذهن و واکنش ما دست چه کسانی است؟
🔸 راهکارهای بلندمدت
- نقد منصفانه بدون هیاهوی رسانهای بههمراه دلسوزی و روشنگری
- برگزاری گفتگوهایی بلندمدت بین جامعه حوزوی و شخصیتهای هنری جهت ارائه گفتمان و رسیدن به نقاط مشترک
🔸 راهکارهای کوتاهمدت
- بهرهگیری از متخصصان هنری در #اکران_فیلم_ها و #نقد_فیلم_نامه ها با استفاده کارگروهی از متخصصان در حوزه
- با دعوت از کارگردانها و فیلمنامهنویسها
- اکران فیلمهای سینمایی در حوزههای علمیه با حضور کارگردانان و فیلمنامهنویسان در جمع حوزویان
- و ...
🔹 بهصورت کلی، غفلت #حوزه_علمیه از ظرفیت عظیم رسانه و بهصورت خاص سینما، قابلقبول نیست و آنچه موضوعیت دارد نه نقدهای بیرون و غایبانه، بلکه نقد و بررسیهای مستقیم درباره این آثار هنری است. در همین راستا میتوان به راهکارهای زیر اشاره کرد:
- حضور تعدادی از متخصصان هنری از طرف حوزه در #جشنواره_فجر
- تأسیس #مجلات_تخصصی_نقد_فیلم در حوزه
- تقویت رشتههایی نظیر #فقه_هنر در دورههای تخصصی حوزه علمیه
☑️ تعامل حوزه با جشنواره فجر بهصورت خاص و جامعه هنری بهصورت عام، در گرو بهکارگیری راهکارهایی است که برخی از آنها در #متن_کامل این یادداشت آمده است:
1️⃣ اولویت یافتن #گفتمان_سازی، بهجای #واکنش_های_تند و احساسی
2️⃣ استفاده از نقد متخصصان در حوزه هنر، بهجای #هیاهوی_رسانهای
3️⃣ #اکران_فیلم در حوزه با حضور کارگردانان و تهیهکنندهها
و ...
✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
http://m-ph.ir/hasheyeh-jashnvare-fajr/
🖋 به قلم #اصغر_حیدری، دانش آموخته حوزه علمیه قم
🆔 @piramoonhawzah
بررسی ورود فقها در #موضوع_شناسی با نظر به #متاورس
🔺 در #بحث_فقهی متاورس چه مسائلی باید تبیین شود؟
🔻 علت برخی رویکردهای #حوزه_های_علمیه در قبال موضوعات جدید چیست که موجی از #جریان_های_منفی را بهسوی خود روانه میکند؟!
🔸 اهمیت چالش #موضوع_شناسی و پیشنهاد تأسیس #موسسه_تشخیص_موضوع را در یادداشت #عبد_المجید_رستگاری بخوانید ◀️ http://m-ph.ir/voroud-foghaha-be-metaverse/
🆔 @piramoonhawzah