✅درطول چهاردههای که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی میگذرد،پیوسته یک آرایش دوقطبی میان دو جریان ایدئولوژیک و پراگماتیسم در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران وجودداشته؛
👈جریان ایدئولوژیک ازابتدای انقلاب توسط حضرت امام خمینی (قدس سره) بنیانگذاری ونهادینه وپس ازایشان تا امروزباقوت وبدونه کوچکترین خطا و لغزشی توسط ولی امرمسلمین حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) ادامه پیدا کرده.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅درمقابل جریان ایدئولوژیک،جریان پراگماتیسم معتقد به ورودمولفه های ایدئولوژیک در فرایند تصمیم گیری مسائل سیاسی کشورنبوده وصرفا ملاک برای آنهاهزینه و فایده می باشد.
‼️مبتنی براین نگرشی هیچ موضع ثابت و تغییر ناپذیری در عرصه سیاست وجود نداردولذا کلیدیترین مواضع نیز به حکم منفعت قابل تجدید نظر هستند.
👈برای مثال اگر امروز پایان دادن به مبارزه ومقابله با آمریکا یابه رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل در راستای منافع مادی کشور ارزیابی شود، به نظر این طیف میبایست به سوی آن گام برداشت.
🤔جریان پراگماتیسم در نظام سیاسی کشور ، طیف وسیع و متنوعی را از چهرههای رادیکال ضد انقلاب گرفته تا انقلابیون دگراندیش و اصلاح طلب را در بر میگیرد.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✍مبتنی برجریان ایدئولوژیک اصول و ارزشهای لایتغیر دینی و آرمانهای اصیل انقلابی بر ملاحظات و منفعت طلبیهای معمول عرصه سیاست غلبه داشته.
👈برای نمونه راهبردهایی چون مبارزه ومقابله با استکبار جهانی آمریکا، به رسمیت نشناختن اسرائیل وحمایت بی دریغ از جنبشهای مقاومت اسلامی که ریشه درمبانی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی دارد،قابل دگرگونی به اقتضای منافع مادی نیستند.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
‼️درجهانبینی توحیدی مبانی فلسفی پراگماتیسم که ملاک حقیقت گزاره ها را فایده عملی ومصلحت می داندبه هیچ وجه قابل پذیرش نیست بلکه. از منظر اسلام جهان هستی حقیقتی مطلق وعینی دارد که از جانب پروردگار یکتا نشات گرفته است(الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ) بقره ۱۴۷
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅جدای ازحاکمیت ولایت مطلقه فقیه دردوران پرازافتخار۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران ای چهاردهه به اعتبارجابه جایی قدرت سیاسی میان جریانات ایدئولوژیک و پراگماتیسم به پنج مقطع قابل تقسیم میباشد:
👈مقطع اول ازسال ۱۳۵۷تا۱۳۶۸
👈مقطع دوم ازسال ۱۳۶۸تا۱۳۷۶
👈مقطع سوم ازسال۱۳۷۶تا۱۳۸۴
👈مقطع چهارم ازسال ۱۳۸۴تا۱۳۹۲
👈مقطع پنجم ازسال ۱۳۹۲تاکنون
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
👈مقطع اول ازسال ۱۳۵۷تا۱۳۶۸
پس از پیروزی انقلاب و با کنار رفتن ملی گرایان لیبرال از صحنه سیاست شاهدجریان ایدئولوژیک به مدت یک دهه یعنی تقریباً پایان دهه ۱۳۶۰ هستیم.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
👈مقطع دوم ازسال ۱۳۶۸تا۱۳۷۶
دراین مقطع جریان پراگماتیسم با حاکمیت تکنوکرات هادرقالب کارگزاران سازندگی وبا غلبه بر بعد اقتصادی سکان اداره کشور را در دست میگیرد.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
❗️درجامعه تكنوكراسی يا فن سالاری ، ابزار وآلات نقش كليدی درانديشههای فرهنگی آن جامعه برعهده دارند.
بنابراین درچنین جامعه ای، ابزار و تكنیک درفرهنگ هضم نمی شود، بلكه به آن هجوم می برد وخودبه فرهنگ تبديل می گردد.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
❗️تکنوکراسی(Technocracy) یا تکنوکرات
در لغت: به معنای فن سالار،فن مدار ،کارشناس فنی
دراصطلاح:دردومعنای متفاوت کاربرد دارد:
1⃣حاکمیت وسایل وابزارفنی برانسان:
درعصرجدیدباتبلوروظهوردوجریان پوزیتویسم(POSIVIVISM)و اگزیستانسیالیسم(Existentialism) ابزارو وسايل فني و ماشينی گسترش و حضور همه جانبه درزندگی انسان هاپیدا نمود. اين وسايل چنان سیطره وسیعی داشت که انسان را نیزاسير خود ساخت و آهنگ خاص خود را بر حيات او تحميل نمود. توليد انبوه، مصرف انبوه و فراوان ودرنتیجه تبليغات شديد تجاری وشکستن حريم آزادی انسانها ازویژگی آن است.
2⃣حاکميت صاحبان فنون:
پيچيدگی فنون با خود تخصص هایی پيچيده را به همراه می آورد. آنان که بدين فنون تسلط دارند، آنها را به خواست خود می چرخانند و خود به صورتی در زمره صاحبان قدرت در جامعه صنعتی به شمار می روند.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
❗️تكنوكراتها فن و تكنولوژی را برتر از هر چيزی حتی مذهب می دانند و فن سالاری را برتر از هر اصولی می شمارند
ایشان معتقدند صنعت و تكنولوژی زیربنا و اصل است و تنهافن سالاران مستحق حكومتند.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
‼️درعصرجدیدتكنوكراسی تاحدی وسعت پیداکرده كه دردنیای مادی شاهد ظهور پديدهای به نام تكنوپولی يا همان انحصارگری تكنولوژی هستيم.
تكنوپولی در حقيقت، تكنوكراسی غلبه يافته مستبد و بلامنازع است.
اين امپراطور، همان تكنوكراتی است كه ادعای حاكم تمام عيار وکدخدایی جهان رادارد.
لذابه همين علت ديده نگران آمريكا متوجه ژاپن وبعضی از كشورهای اروپائی است كه در مرحله انتقال به تكنوپولی و كسب عنوان آن هستند.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✍مبتنی برمبانی تکنوکراتی جاری دراین دوران کلید واژههای توحیدی حضرت امام (قدس سره)دچار استحاله و تغییر لفظی ومعنوی شد از جمله، کلیدواژه پرمسمای مستضعف که تبدیل به واژه قشر آسیب پذیر شد.
آقای هاشمی معتقد بود که این سیاست ها قربانیهای خاص خودش را دارد و نمیشود برای آنها کاری کرد. زیرا هزینه و بهای توسعه است و لاجرم باید آنرا پذیرفت.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat