❌ شبهه ۱۰۱۲
اگر خدا روزی رسان است، پس چرا بسیاری از کودکان در دنیا همانند آفریقا از گرسنگی تلف میشوند؟؟
🆔 @shobhe_shenasi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔻پیش از پاسخ به این شبهه نکتهای یادآوری میشود:
🔹این جهان بر اساس سنتهایی (قوانین) اداره می شود که تخلف از آن ممکن نیست. از بین آنها، دو مورد از زیربنایی ترین سنن هستند که عدم توجه به آنها باعث فهم غلط در فلسفه زندگی انسان و در نتیجه شبهه و سوال در رابطه انسان و خدا میشود. اول اختیار انسان و دیگری آزمایش انسان.
🔹با توجه به این نکته و در جواب شبهه فوق باید دانست که منظور از اینکه خدا روزی رسان است؛ یعنی تمام نعمتها و روزیها از سوی او سرچشمه میگیرد و اینکه او برای تمام انسانها و موجودات به اندازه کافی رزق و روزی مقدر کرده است.
🔻اما این بدان معنا نیست که چون روزی مادی انسان از قبل مشخص و معین شده، اعمال انسان نقشی در آن ندارد و آنرا کم و زیاد نمیکند و یا هیچ فردی از گرسنگی نخواهد مرد. بهرهمندی از رزق خدا شرایطی دارد که با وجود آن شرایط روزی به فعلیت میرسد. (همانگونه که در قرآن، خداوند هدایتگر همهی انسانها و موجودات معرفی شده (سوره طه؛ ۵۰) ولی این به این معنا نیست که هیچ کس به دلیل سوءاستفاده از اختیار خود یا اسباب دیگر مانند شیاطین جن و انس، به گمراهی کشیده نمیشود.)
🔹بنابراین کسانی که سعی و تلاشی در به دست آوردن روزی نمیکنند، قطعاً شرط جلب روزی را اجرایی نکردهاند.
یا کسانی که با اسباب قطعِ روزی (مانند ستمگران، بیماری و...) مبارزه نکردهاند هم شرط دیگری را از کسب نکردهاند.
🔻یا کسانی که در برابر شکر نعمتهایی که خداوند به آنها داده کفران نعمت میکنند، اینان خود درهای گشایش روزی را به روی خود میبندند.
قرآن کریم در این زمینه داستانی را از امتهای گذشته نقل میکند:
«وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللهِ فَأَذاقَهَا اللهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُون»؛ خداوند (براى آنان که کفران نعمت میکنند،) مثالى زده است. منطقه آبادى که امن و آرام و مطمئن بود و همواره روزیش از هر جا میرسید، امّا به نعمتهاى خدا ناسپاسى کردند و خداوند به سبب اعمالى که انجام میدادند، لباس گرسنگى و ترس را بر اندامشان پوشاند. (نحل؛ ۱۱۲)
🔹و البته همانطور که گفته شد گاهی نیز تنگی روزی برای آزمایش و امتحان است:
«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ»؛ قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مالها، جانها و میوهها، آزمایش میکنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان. (بقره؛ ۱۵۵)
🔹خلاصه اینکه وقتی گفته میشود رزق همه برعهده خداست، همراه با شرایط آن گفته شده است. مانند اینکه مدیر یک کاروان به اعضای آن بگوید: «هیچ زاد و توشه ای لازم نیست همراه بیاورید همه برعهده من است» حال برای دریافت سهمیه باید قوانین گروه رعایت شود، اگر دزدی به کاروان حمله کرد، با آن مقابله شود، در مصرف آذوقه زیاده روی نکرد و نهایتاً اینکه فراموش نشود این دنیا محل آزمایش انسان است و گاهی لازم است از راه کم و زیاد شدن روزی امتحان شود.
✅نکته: با وجود کثرت عوامل قطع رزق و روزی، باز هم خدای مهربان از برخی از آنان گذشت میکند و علیرغم عدم شایستگی کافی، رزق بسیاری از ما را تأمین میکند.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
رهبر انقلاب: در صحبتهای امروز از من خواسته شد عنوان انقلابیگری را از مجلس پس بگیرم
🔹حالا صحبت مجلس شد و اعتراض به مجلس و درخواست از من که عنوان انقلابیگری را پس بگیرم از این مجلس. خب خیلی نمایندههای این مجلس همین جوانهای دیروز در جایگاه شمایند. یعنی خیلی از آنها جوانهایی هستند که چند سال قبل از این مثل شما میآمدند میایستادند انتقاد میکردند، حرف میزدند، اشکال میکردند. انقلابیاند.
🔹اینجور نیست که انقلابی نباشند. البته من یکایک را که نمیشناسم. مجموعه را میبینم روی مجموعه قضاوت میکنم. مجموعه بد نیست، خوب است، هم در دولت، هم در مجلس و در بعضی از بخشهای دیگر، مجموعه خوب است. حالا ممکن است یک اشکالاتی بر بعضی از آنها وارد باشد.
14010206_42700_1281k.mp3
20.45M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان. ۱۴۰۱/۲/۶
🌙 @Khamenei_ir
✨بسمالله الرحمن الرحیم ✨
یا حی یا قیوم
♻️السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یاحبیب الله یا امام الرحمه و رحمةالله وبرکاته♻️
🌼السلام علیکم یا اهل البیت النبوهً ومعدن الرسالهً و مختلف الملائکه و رحمةالله وبرکاته 🌼
السلام علیک یا موسی بن جعفر الکاظم
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی
السلام علیک یا محمدبن علی الجواد
السلام علیک یا علی بن محمد الهادی
ورحمت الله و برکاته
السلام علیک یا صاحب الزمان یا مهدی جان ادرکنی عجل علی ظهورک
♻️🌼♻️🌼♻️🌼♻️🌼♻️🌼♻️🌼♻️🌼
*#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_وعجل_فرجهم**
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعای_روز_بیست_و_پنجم_ماه_رمضان🌸🍃
بسم الله الرحمن الرحیم🌸🍃
🍃🌸اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ
مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن🌸🍃
🍃🌸خدایا مرا در این ماه دلبسته اولیاء و دشمن
دشمنانت قرار ده و آراسته به راه و روش
خاتم پیامبرانت گردان ،
ای نگهدارنده دلهای پیامبران 🌸🍃
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
منتظران ظهور(پایگاه حضرت جعفربن موسی(ع)بسیج خواهران)
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_کاشانی 📚 موضوع: دوران امامت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسل
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_کاشانی
📚 موضوع: دوران امامت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام در عصر بنی امیه
🗓 سه شنبه سی ام فروردین ماه ۱۴۰۱
1401-02-06 kashani.mp3
13.95M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_کاشانی
📚 موضوع: دوران امامت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام در عصر بنی امیه
🗓 سه شنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🗂 حجم: ۱۲ مگابایت
متن کامل : در حال آماده سازی
💠 @samtekhoda3
*⭕️هدف ما ؛ برقرارى عدالت اسلامى*
*🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (۶۸)*
*🔻ما عدالت اسلامى را مى خواهيم در اين مملكت برقرار كنيم.*
*🔻اسلامى كه راضى نمى شود حتى به يك زن يهودى كه در پناه اسلام است تعدّى بشود.*
*🔻اسلامى كه حضرت امير- سلام اللَّه عليه- مى فرمايد براى ما چنانچه بميريم ملامتى نيست، كه لشكر مخالف آمده است و فلان زن يهوديّه اى كه معاهد بوده است خلخال را از پايش درآورده است.*
*🔻ما يك همچو اسلامى كه عدالت باشد در آن، اسلامى كه در آن ظلم هيچ نباشد،*
*اسلامى كه آن شخص اوّلش با آن فرد آخر همه در سواء در مقابل قانون باشند،*
*🔻در اسلام آن چيزى كه حكومت مى كند يك چيز است، و آن قانون الهى.*
*پيغمبر اكرم هم به همان عمل مى كرده است؛ خلفاى او هم به همان عمل مى كردند؛*
*حالا هم ما موظّفيم كه به همان عمل كنيم. قانون حكومت مى كند.*
*🔻شخص ، هيچ حكومتى ندارد. آن شخص و لو رسول خدا باشد، و لو خليفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نيست در اسلام.*
*▪️صحيفه امام، ج9، ص: 425- با ویرایش جزئی-*
https://chat.whatsapp.com/GnFEfj0LQeHFxVqIbQhIqd
#همسرانه
💑 معیارهای درجه یک برای شوهر خوب
✅ملاکها و معیارها برای هر قشری متفاوت است. ما به معیارهای درجه یک برای قشری اشاره میکنیم که بهمعنای واقعی دوست دارند ازدواج دینی داشته باشند.
1⃣ داشتن دغدغهٔ انجام واجبات و ترک محرمات در اینجا به عمد از عبارت «داشتن دغدغه...» استفاده شده است. توقع اینکه شوهر، هیچ واجبی را ترک نکند و هیچ حرامی را مرتکب نشود، توقع درجهای از عصمت است. همینقدر که فرد دغدغهاش را داشته باشد کافی است. یعنی از اینکه مرتکب گناهی شود، عذاب وجدان بگیرد.
باید دینداری را بر همهٔ ملاکها حاکم کرد.
2⃣ توجه به لقمهٔ حلال
مرد باید دغدغهٔ کسب نان حلال برای خانواده را داشته باشد و به هیچوجه در این زمینه کمکاری نکند.
3⃣ خانوادهداری
برخی از مردان بسیار خودخواهانه ازدواج میکنند و دوست ندارند حتی پس از ازدواج هم از حال و هوای مجردی بیرون بیایند. دل بستن به خانواده و توجه به نیازهای آن را نوعی حقارت میپندارند و بزرگی خود را در بیتوجهی به امور خانواده میدانند. البته منظور این نیست که مرد صبح تا شب در خانه بنشیند. مرد باید در طول روز تلاش کند تا لقمهنانی برای خانوادهاش تهیه کند.
یکی از ویژگیهای مهم مردان اهل خانواده، خوشاخلاقی آنهاست.
4⃣ شخصیت مستقل
مردی که نتواند در زندگیاش بهصورت مستقل تصمیم بگیرد، ناقص است. مردانی که جسارت لازم را ندارند و چشم به دهان دیگران دوختهاند تا دیگران تکلیف آنها را مشخص کنند، نمیتوانند تکیهگاه محکمی برای خانوادههایشان باشند.
5⃣ حفظ حریم با نامحرم
مرد قابلاعتماد در ارتباط با زنان نامحرم، هرزه عمل نمیکند. بسیاری از مشکلات زن و شوهر ناشی از این است که نگاه مرد از حرام پر شده و دیگر نمیتواند به همسرش دل خوش کند.
6⃣ داشتن ملاک مشخصی برای زندگی
برخی، به قول قدیمیها، حزب باد هستند. و باد به هر سمتی که بوزد، آنها هم به همان سو میروند، بیآنکه ملاک مشخصی برای زندگی داشته باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*#صلی_الله_علیک_یا_علی_موسی_الرضا_المرتضی_علیک_السلام**
#استوری | روز امام رضا علیه السلام
امام رضا علیه السلام:
در این ماه، هر كس مومنی را كمک كند، خداوند او را هنگام عبور از صراط هنگامی كه قدمها میلرزد كمک خواهد كرد.
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@aqr_ir
✍امام علی (علیه السلام)
🍃تأخیر در قبولی دعا،تو را ازآن باز ندارد چرا که عطای خدابه اندازۂ نیت بنده است وچه بسا دعا به تأخیرافتد، تاپاداش درخواست کننده بزرگتر و عطای بخشنده بیشتر گردد
📚 غررالحكم،ح٧۵۲۱